روايات

رواية جوازة صالونات الفصل الثاني 2 بقلم ندى علي حبيب

موقع كتابك في سطور

رواية جوازة صالونات الفصل الثاني 2 بقلم ندى علي حبيب

رواية جوازة صالونات الجزء الثاني

رواية جوازة صالونات البارت الثاني

جوازة صالونات
جوازة صالونات

رواية جوازة صالونات الحلقة الثانية

” في العزبه بعد صلاة الظهر خرج ادهم من المسجد برفقة ابوه وهو لابس جلابيه بيضه مكويه وبرفان هادي وشعره متسرح ووشه مبتسم ”
شيخ المسجد الشيخ عطيه جيه عليهم وهما ماشين مشي معاهم وقال ببتسامه: وانا اقول العزبه منوره ليه اتاري الغالي موجود حمدالله علي السلامه يا ادهم
ادهم ببتسامه : الله يسلمك العزبه طول عمرها منوره بيك يا شيخ
الشيخ عطيه ببتسامه : ايه الغيبه الطويله دي كلها
ادهم : مشاغل والله يا شيخ انت عارف ان مصنع الرخام بتاعي انا وواحد سعودي ف بضغط نفسي ومبعرفش انزل
الشيخ عطيه بمناغشه : لو ليك حد متلهف عليه في العزبه هتيجي كل شهرين بس القعده الناشفه وحشه برضو
ادهم بتنهيده قويه : جاي وناوي والله رايح اشوف عروسه النهارده ادعيلي يكونلي فيها خير معنديش وقت افضل ادور علي عروسه كل اللي عايزه واحده بنت ناس اهلها محترمين تعرف تتكلم معاهم وخلاص
الشيخ عطيه طبطب علي ضهره : انت ابن حلال وربنا عمره ما يوقعك في حد وحش اتكل علي الله وكل اللي علي ربنا مضمون بإذن الله
ادهم وسالم : ونعم بالله
سالم مسك ايد الشيخ عطيه لما وصلو عند بيتهم : طب نتغدي سوا بقا يا شيخ
الشيخ عطيه ببتسامه : يديم عندك الخير يا حاج سالم بس سبقتكم والله قبل الصلاه يلا سلام عليكم
ادهم ببتسامه : وعليكم السلام … بحبه اوي الشيخ عطيه دا
سالم وهو طالع السلم : شخصيه تتحب الحقيقه رجل سوي نفسيا مبحبش الغلط المهم جاهز لمعاد بليل ولا متوتر
ادهم بضحك : هتوتر ليه هو انا رايح احرر فلسطين دا انا يدوب رايح اشوف عروسه ف جاهز متقلقش انت
نوال وهي بتجري ورا غزل بطبق الرز والشوربه : ياابت انتي متجرنيش وقفتي قلبي
غزل : عايزه اقعد علي السور
ادهم وهو طالع : ما تقعديها علي السور ياستي ولا هو ضيق في الست غزل وخلاص عايزه منك ايه البت دي يا غزل
غزل وهي بتهز كتفها : معرفش كل شويه عيزاني اكل وانا بكون شبعانه
نوال بإحراج : معلش بقا علي الازعاج اللي عملته ليك في اول يوم ليك هنا بس لازم تتعود علي كدا الاستاذه مبتاكلش غير لما تطفحني الدم
ادهم اخد منها الطبق ببتسامه : ولا يهمك علشان لسه صغيره بس وباين عليها شقيه هأكلها انا متقلقيش ” وبص لغزل ” هناكل ونروح نشتري حجات حلوه ولا مناكلش ومنشتريش حاجه ؟
غزل بتفكير : مناكلش ونشتري حجات حلوه
ادهم ضحك : الاقتراح دا مقولتوش خالص بس ايه رأيك لو اكلتي الطبق دا هخليكي تختاري كل حاجه انتي عيزاها من الدكان بتاع الحلاوه
” غزل سقفت علي اديها وفتحت بوقها وادهم فضل يأكلها بحنان ونضافه ”
سلوي بصت عليهم ببتسامه : قلبه حنين وطيب طول عمره ربنا يديك من نيتك يا ادهم يابن قلبي يارب ويوقعك في بنت الحلال اللي ترضي قلبك
” في المطبخ ”
” صلاح دخل المطبخ كانت نوال بتغسل في المواعين وهي مضايقه من تحكمات حماتها كالعاده راح صلاح حضنها من ضهرها ”
نوال بخضه : ابعد يا صلاح امك واخوك برا
صلاح وهو بيقرصها من جنبها : ماللي برا برا احنا مالنا بيهم ركزي انتي بس معايا وانسي العالم
نوال بتحاول تفك ايده من وسطها : ارحمني هو انا هنسي العالم بليل والصبح كمان ابعد امك لو دخلت وشافتنا كدا هطين عيشتي وتقولي مبتعمليش ومبتسويش وانا مش ناقصه كلام
صلاح قفل الحنفيه وشدها من دراعها : تعالي بس نطلع شقتنا امي هتصلي الضهر وغزل مع ادهم في البرنده
نوال بتحاول تبعد عنه لكن بشدها : يا صلاح بالله متحرجنيش مع اهلك … صلاااح ” ولكن لا حياة لمن تنادي واخدها وطلع علي شقتهم ”
ادهم ضحك علشان شاف اخوه وهو بيشد مراته : بيدبسني في بنته مااااشي ليك يوم يعم صلاح
………………………………
” الساعه اصبحت ٦ المغرب نجوي بتقدم احسن ما عندها علشان تستقبل العريس ومحتاره تعمل اي ، تغريد بنسبالها عملت كدا اكتر من ٦ مرات طلعت احسن دريس عندها وكويته ولبسته احسن طرحه عندها احسن كل حاجه عندها طلعتها وهي مضايقه ومش حابه تشوف العريس اصلا ، رامي جاب بيبس وجاتوه من انضف الانواع وكل حاجه جاهزه لإستقبال العريس ”
” في اوضة تغريد ”
نهال لبست دريس احمر بحزام مجسم جسمها وطرحه بيج وميكب بسيط اوي وواقفه بتعمل ميكب لتغريد : ضحي هاتي الحكل الاسود من شنطتي
تغريد بعتراض : نهال بالله متعمليش ميكب كتير في وشي احمر خدود وروج ومسكره وخلاص لازمته ايه الكحل ؟
نهال اخدت الكحل من ضحي : الكحل هيبرز عينك بعدين انتي عروسه و العريس اللي جاي هيجي يشوفك اول مره لازم تكوني في احسن صوره ” وحطتلها الكحل ”
تفريد بصت في المرايا بضيق : بشرتي سمرا اوي حسه شكلي وحش اوي
ضحي بصتلها بحب : بالعكس شكلك جميل انتي سمرا اه بس سمراك محليكي البنات كلها حلوه بطريقتها الخاصه
نهال : خليكي واثقه في نفسك لو عندك ثقه في نفسك لو انتي اوحش البنات هتشوفي نفسك اجمل البنات
نجوي دخلت عليهم : خلصتو يا بنات ولا لسه ” وبصت لتغريد بتركيز ” نهال زودي لتغريد كريم الاساس فتحي بشرتها شويه
نهال بأعتراض : يا نجوي افتح ايه اسكتي تبقي اديها لون ووشها لون بطلو جهل هي كدا زي العسل عايزها عايزها مش عايزها احنا مش مايتين عليه يعني
” تحت البيت ”
” وصل ادهم اللي سايق عربيته لابس قميص بيج وبنطالون ابيض وكوتش بيج وفي كامل اناقته ومعاه ابوه وامه فقط ”
” راشد ورامي واحمد واقفين يستقبلوهم احسن استقبال ”
راشد ببتسامه : نورتو دكرنس يا حاج سالم انت والغالي
سالم ببتسامه بعد السلام : دكرنس منوره بيك يا حاج راشد ” وسلم علي رامي ” ازيك يا استاذ رامي ” وسلم علي احمد ” ازيك يا غالي
رامي ببتسامه : نورتونا والله العظيم اتفضلو اتفضلي يا حاجه اتفضل يا ادهم يابني
” ادهم مسك ايد امه يسندها وطلع السلم ”
نجوي وزينب كانو واقفين علي باب الصالون مستنينهم : نورتونا والله اتفضلو اتفضلو
نجوي ببتسامه وهمس لزينب : طول بعرض بهيبه ربنا يحميه لشبابه
زينب بتبويخ هامس : اسكتي يوليه هيقولو مصدقت جيه لبنتها عريس هتفضحينا ادخلي خليها تطلع علشان تقدملهم حاجه يلاا علي ما ادخل اسلم علي امه ” ودخلت علي الصالون ” نورتونا والله
سلوي ببتسامه : البيت منور بأهله يحبيبتي انتي مين ؟
زينب ببتسامه : انا زينب مرات المرحوم احمد الكبير عم العروسه
سلوي طبطت عليها : الله يرحمه يارب
سالم بص ل رامي : انا والحاج راشد اصحاب من زمان عشرة عمر
رامي ببتسامه : ربنا يخليكم لبعض ويطول في عمركم ” وبص ل ادهم ” حمدالله علي السلامه يا ادهم عرفت انك لسه جاي من السعوديه
ادهم ابتسم : بالضبط لسه جاي امبارح ” سكت شويه استني ابوه يتكلم لكن الصمت طال ” احم انا ادهم عندي ٣٥ سنه الكبير عندي صلاح اصغر مني ب ٥ سنين عندي مصنع رخام في السعوديه ليا شريك فيه سعودي احنا بيت عيله وعندي شقه خاصه بيا في اخر دور من البيت مش عايز الف وادور بس انا عايز زوجه واحده تكون فايقه لبيتها وجوزها وركز في كلامي انا عايز زوجه مش واحده تقولي هايزه اشتغل ولا الكلام دا كله
رامي ببتسامه : بسم الله مشاء الله ربنا يبارك فيك يارب انا عندي من البنات اتنين تغريد وضحي واحمد اللي بعد تغريد ٢٠ سنه ” وشاور علي احمد ”
ادهم بص لاحمد وابتسم : ربنا يخلي يارب
سلوي همست لزينب : هي العروسه فين ؟
زينب : انتي عرفه دلع البنات بقا يا ام ادهم اشي احمر واشي اخضر تلاقيها داخله دلوقتي
” برا في الصاله ”
تغريد برعب : والنبي حد يدخل الصنيه بتاعت البيبيس والله لو شلتها هتقع مني وهفضحكم
نجوي بغضب وهي شايله صنية الجاتوه : وانتي كدا مش هتفضحينا شيلي يابت الصنيه وادخلي يلااااا الناس هتقول اتأخرو كدا ليه
تغريد برفض تام : والله العظيم ما هدخل وفي ايدي صنيه
نجوي بصت لنهال : شيلي صنية البيبس يا نهال وتعالي ورايا
نهال بإحراج : يا نجوي معروفه العروسه هي اللي بتدخل بالصنيه هدخل انا ليه
نجوي بغضب : اولع في نفسي منكم ما المتخلفه عامله فيها مكسوفه يلااا واحده تشيل الصنيه اخلصوو
” نهال شالت الصنيه بضيق ودخلت ورا نجوي ووشها في الارض ”
نحوي حذت الصنيه علي الطربيزه وسلمت علي الكل : نورتونا والله العظيم
” نهال حطت الصنيه علي الطربيزه وايدها بتترعش ، ادهم متابع كل تفاصيلها بتركيز ، جسم متناسق بشره بيضه حواجب تقيله عيون واسعه سودا ابتسامه رقيقه وكسوف شديد واضح عليها ”
سلوي مسكتها من ايدها وشدتها جنبها بفرحه : بسم الله مشاء الله تعالي جنبي يا قمر
” نهال بصت لجدها انها تقعد هز راسه فقعدت ببتسامه ”
” نجوي عيونها علي الباب مستنيه بنتها تدخل مبتدخلش ، وزينب قلقانه ليفكرو ان نهال العروسه ”
سالم بهمس : ايه رأيك ؟
ادهم بإحراج واضح عليه : احمم كويسه
سالم : يعني اتكلم ؟
ادهم ابتسم وهو باصص ليها وهي بصه في الارض : اتكل علي الله يا حاج
سالم : طبعا كلنا عارفين احنا موجودين هنا ليه النهارده انا يشرفني اطلب ايدك الانسه ” وشاور علي نهال ” لادهم ابني ردك ايه يا حاج راشد
” كل اللي في القعده الصمت سيطر عليهم بما فيهم نهال ، هل يعتقدو انها العروس ، واين تغريد لما تأخرت ”
نجوي قامت وقفت وهي حاسه ان الدنيا بتدور بيها : استأذنكم ثواني ” وخرجت علي برا ووراها زينب ”
” في اوضة تغريد ”
نجوي بجنون : قلعتي الطرحه لييييه يا همي في الدنيااا وقاعده تعيطي لييه ومدخلتيض ورايا ليه الناس فكرو نهاال بنت عنك العروسه
تغريد بدموع : الف مبروك ليها انا مش عايزه اتجوز مش مرتاحه في العريس دا اكيد مش هتجبريني
نجوي لطمت علي وشها : يخرابي الحقيني يا زينب البت بتقولي مش عايزه العريس
زينب : طب اهدي بس يا نجوي ” وبصت لتغريد ” مش عايزه العريس ليه يا تغريد اطلعي يحبيبتي الله يهديكي شوفيه لو معجبكيش مش هنجبرك يا قلبي انا دلوقتي هقولهم ان نهال مش العروسه وتدخلي معايا يلاا
تغريد بنهيار : لو طلعت والله العظيم لطردهم كلهم انا مش عايزه اتجوز افهموني انا مش جاهزه نفسيااا
راشد دخل عليهم الاوضه : في ايه البت مطلعتش ليه ومين اللي دخل نهال بصنية الكاكولا ” وبص علي نجوي اللي اديها علي دماغها بتعيط وتغريد اللي بتعيط ” في ايه ؟
زينب بقلق : تغريد مش راضيه تطلع ومش عايزه العريس
راشد بستغراب : مش عايزه العريس ازاي وجايا تقول والراجل برا هو لعب عيال ” وبص شويه علي تغريد المنهاره ” يلا خير تعالو لما نشوف هنعمل ايه في المصيبه دي ما هو دا اخرة الواحد اللي يعتمد علي نسوان في حاجه ” وراحو علي الصالون ”
” في الصالون ”
” الكل قعدو من جديد لكن بدل الفرحه اتحولت لقلق عند الكل واولهم نهال خافت ليخطبوها هي مش تغريد ”
سالم ببتسامه : نستأذنك يا راشد بس ادهم يقعد مع العروسه شويه لوحدهم لو ممكن
رامي لسه هيرد ويقول انه هينادي علي العروسه رد راشد بداله : نهال خدي ادهم وروحو البلكونه يحبيبتي اتكلمو شويه مع بعض
نهال بصت لجدها بستغراب : اناا ؟
سلوي بفرحه : قومي يقمر اقعدو شويه مع بعض واتكلمو سوا يلاا يلااا “وبتزقها ”
” نهال مشيت وهي مش فاهمه حاجه ووراها ادهم اللي مش عارف هي وخداه فين ”
ادهم بستفسار : هي فين البلكونه ؟
” نهال شاورت عليها من غير ما تبصله هو راح عليها وهي وراه ، راحو قعدو علي الكنبه الموحوده في البلكونه بينهم مسافه ولا هو بيتكلم ولا هي بتتكلم ”
ادهم بعدم فهم : كانو بيقولو اسم العروسه تغريد مش نهال علي ما اعتقد ؟
نهال وهي بصه علي اديها بتوتر : المفروض بس مش عارفه جدي طلب مني اقعد انا ليه تغريد كانت المفروض تدخل البيبيس بس اتوترت وانا دخلته مع مرات عمي مكانها
ادهم بعدم فهم : مش فاهم مين العروسه دلوقتي انتي ولا هي ؟
” نهال اخيرا رفعت عيونها تبصله اتلجمت ولا عرفت تبررها قعدتها معاه ولا فاهمه هي قاعده ليه ولا عارفه تغريد مطلعتش ليه ، ادهم بصلها يركز في ملامحها شاف توتر وقلق ”
ادهم بنبره حنونه : طب اهدي انتي قلقانه ليه كدا مبعضش والله ؟
دخل راشد عليهم : قطعت عليكم الكلام بس اللي عايز اقوله نهال اللي تستاهلك وانت تستاهلها يا ادهم يابني ” وبص لنهال ” لو شايف فيه غلطه واحده عمري ما كنت هديكي ليه خليكي واثقه في اختيار جدك
” نهال كل تفكيرها في الكليه هتعمل فيها ايه هتروح ازاي هتوفق بين حياتها الزوجيه وحياتها الدراسيه ازاي والسؤال الاهم هتعيش في العزبه ازاي ”
ادهم بصوت عالي نسبياً : انتي سمعاني ولا انا بكلم في نفسي ولا اي ؟
نهال بنتباه : هاا معلش عيد كنت بتقول ايه
ادهم اتنهد بصبر : تمام كنت بقولك عرفيني علي نفسك كل اللي اعرفه عنك انك اسمك نهال عايز اعرف اكتر
نهال بصتله بتوتر : انا نهال عندي ٢٠ سنه رايحه تانيه جامعه في كلية اثار ” استنت منه اعتراض علي كليتها لكن شافته مركز ومستني الباقي اتنهدت وكملت ” انا وحيده مليش اخوات بابا متوفي من سنه و٩ شهور ومن وقتها وانا ماما قاعدين لوحدنا في بيتنا بس معانا جدو والعيله هنا بس الاهم انا عايزه اكمل كليتي
” ادهم مركز مع كلامها وتفاصيلها توترها وخوفها كل حاجه فيها عجباه اوي ”
ادهم ببتسامه : طيب ومين اللي قال انك مش هتكملي كليتك ؟
نهال : اقصد يعني في رجاله مبتحبش تتجوز واحده تكون لسه بتتعلم بيقولو انها اخر اهتماماتها جوزها وبيتها
ادهم ابتسم : لاء كليتك هتروحيها عادي مفيش حاجه هتتغير بس الاهم انا اكون اول اهتماماتك ومحسش بتقصير منك وانا عن نفسي اوعدك ان مقصرش معاكي في حاحه ومليش بركه الا انتي انا بسافر ممكن افضل سنه مسافر وباجي اجازه ٣ شهور ف هيكون عندك وقت تذاكري وتروحي كليتك عادي وفي نفس الوقت تكوني واخده بالك من امي وابويا
نهال بصدمه ودهشه : امك وابوك علي عيني وراسي بس بتفضل سنه مسافر طيب وقتها انا هعمل ايه ؟
ادهم رفع حاجبه : هتعملي ايه مش فاهم هتفضلي قاعده مع اهلي وفي بيتك لحد ما ارجع اجازه
نهال بستفسار : يعني انت لسه جاي امبارح علي حسب كلام جدي يعني لو اتخطبنا هنفضل مخطوبين لحد ما تنزل اجازه ونتجوز ؟
ادهم بصراحه : مش عايز خطوبه هنتجوز علطول انا شقتي خلصانه يدوب هنختار العفش ونجيبه وخلاص خلصت
نهال بستنكار : انت جاهز افرض انا مش جاهزه ؟
ادهم اتنهد بقوه : انا حالي ميسور الحمدالله هساعد في العفش الناقص اول عن اخر الحجات دي جايا بيتي مش رايحه لحد يعني ثم ان بعدين مفيش انا وانتي بعد كدا
” نهال مش هتنكر اعجابها بشخصيته ولا بكلامه واسلوبه لكن برضو هي مش فاهمه هي مكان تغريد ليه وتغريد فين ”
ادهم قام وقف : تمام لو خلصنا كلام تسمحيلي انا اطلع لجماعه
نهال وقفت وبصتله بتوتر : اه تمام اتفضل ” خرج ادهم وراح قعد معاهم في الصالون ووراه كانت نهال اللي حسه بتوهان ”
رامي اول ما شاف ادهم دخل الصالون ابتسم : تعالي يغالي اقعد
ادهم ابتسم لتقديره وقعد : حبيبي يعم رامي اتفضل اقعد
سالم ببتسامه : هاا نقول مبروك ؟
ادهم ابتسم بإحراج : بإذن الله خير محدش يقدر يرفض الانسه نهال
راشد بص لنهال المكسوفه وفي نفس الوقت تايهه هو حاسس بيها : وانتي يا نهال ايه رأيك ؟
نهال وشها احمر وضربات قلبها زادت وبصت لجدها : كويس في الاول والاخر الكلمه كلمتك يجدي
سلوي ظغرطت بفرحه وقامت حضنت نهال : الف مليون مبروك يحبيبتي
نهال حضنتها وهي بصه علي امها : الله يبارك فيكي
ادهم بهدوء : طيب انا حابب اعرفكم دا بعد اذنكم طبعا انا جاي اجازه ٣ شهور ومسافر تاني ف عايز يعني الفرح في خلال ال ٣ شهور دول مقدر ان انا اللي مستعجل علشان كدا بإذن الله اي حاجه ناقصه في جهاز نهال هتحمل بيها انا قولتو ايه ؟
راشد ببتسامه : نهال حاجتها كامله مكمله من كله وانا مقدر استعجالك وبإذن الله بكرا هعرفكم الرد ان شاء الله
ادهم ببتسامه : ان شاء الله
” نهال اندمجت في الكلام مع ام ادهم لكن جواها مش مرتاحه للخطوه دي وفي نفس الوقت مش عارفه تصغر جدها ، زينب زعلانه علي زعل نجوي هي عارفه ان مهما بينت انها فرحانه جواها زعل ان بنتها عملت فيها الفصل دا وفي نفس الوقت هي مبسوطه بأدهم لبنتها ”
” ادهم بيتكلم مع الرجاله لكن عينه كل فتره بتروح علي نهال بيتابع ابتسامتها وتركيزها وكلامها ورقتها بيبتسم تلقائي ، لحد ما ادهم اخد اهله ومشيو ، ونهال روحت مع امها بيتهم ”
” في بيت زينب ”
زينب عملت كوبايتين شاي وطلعت البلكونه لزينب اللي سانده علي السور سرحانه ”
زينب بمرح : لاء مش متعوده عليكي ساكته وهاديه كدا بركاتك يا ادهم
نهال بصت ليها ورجعت بصت لشارع : عقلي مش قادر يستوعبها في اي عريس جاي لبنت عمي وفي ايه انا اللي اتخطبت بدالها ؟
زينب بهدوء : نصيب محدش عارف الخير فين بس بيني وبينك انا مرتاحه لادهم دا هتكلم معاكي بصراحه انا عايزه اطمن عليكي من راجل يقدر يعيشك مرتاحه ومبسوطه
نهال بقلق : يا ماما ماشي انا مقدره كل دا بس معقول هروح اعيش في العزبه ؟
زينب : انتي مالك بالعزبه ادهم باين عليه واد ابن مدينه شيك يعني هيبسطك ولا عيزاني اروح اجوزك لواحد فقير تخدي بخت امك ابوكي مكنش شايل عني حاجه بس برضو العيشه كانت علي القد يا نهال وانا مرتاحه لادهم دا
نهال : ماشي بس برضو مش عايزه اتجوز واحد لمجرد انكم شايفينه مناسب ليا انا عايزه اتجوز واحد احبه
زينب بهدوء : الحب حب افعال واحد دخل البيت من بابه طالبك في الحلال الحب هيجي بالعشره وبالموده فكري في كلامي وانتي حره بس من رأيي باب ميترفضش
” نهال عارفه ان امها معاها حق الحب افعال وهي اول عن اخر هتتجوز ف تتجوز لواحد يعتمد عليه احسن ما تتجوز واحد مستهتر يبهدلها متنكرش انها اعجبت بشخصية ادهم وكلامه واسلوبه ”
نهال بصت لامها : بلغي موافقتي لجدي واللي هو شايفه صح يعمله ” واخدت كوباية الشاي تشرب منها ”
زينب ببتسامه : ربنا يسعد قلبك ويتمملك علي خير يقلبي بكرا اخدك ونروح نجيب باقي هدومك الناقصه
نهال بستغراب : هدوم ايه اللي ناقصه دي ؟
زينب بغمزه : هدوم العروسه بقا اشي عريان واشي بشراشيب واشي مشخلع والحجات السافله دي
نهال ضحكت بسخريه : دا انا لو متجوزه واحد دايبه فيه مش هلبسه المشخلع والعريان علشان البسه لسي ادهم دا
زينب بتأكيد : هتلبسي وارهنك انك بعد الجواز اللي هتطلبي مني اجيبلك منهم
نهال شربت من الشاي بسخريه : انا البسه عريان وبشراشيب ليه بجماتي قصرت معايا في ايه اسكتي والنبي ومتكلفيش نفسك علي الفاضي الهدوم اللي جبتيها تكفي وتفيض اللي هتجبيه دا هيتركن في الدولاب وخلاص
زينب : مش مشكله نجيب واركني احسن ما يقولو مجابتش هروح اكلم جدك اعرفه انك موافقه والصباح رباح ” وسابتها ومشيت ونهال دخلت دوامه من الافكار هتعيش مع واحد من غير ما تعرفه ازاي لاء والانيل انه هيكون جوزها بيه حقوق وعليها واجبات ودا اجباري ومفروض عليها هتتعامل معاه ازاي وهل هتعرف تتعامل مع اهله ولا الوضع هيبقي ازاي ”
………………………………
” في العزبه ادهم قاعد في البرنده علي الكنبه سرحان ومبتسم ، رقتها وخجلها محببين اوي لقلبه شغلت باله من اول يوم رغم انه كان عايز يتجوز وخلاص مكنش في باله انه يفكر فيها حتي لكن الوضع مختلف ”
سلوي جت جنبه ببتسامه : اللي واخد عقلك يتنهي بيه
ادهم ضحك بخفه : اللهم امين يا ست الكُل
سلوي بفرحه : نهال عجبتك يا ادهم ؟
ادهم بجديه : فيها الحلو وفيها الوحش بس الحلو اللي فيها لحد الان مغطي علي الوحش اللي فيها وبارب تفضل كدا علطول
سلوي : بإذن الله هتبقي زي العسل وربنا يتمم علي خير وتكون من نصيبك يا قادر يكريم
ادهم لسه هيتكلم كان رقم راشد بيرن علي فونه استغرب وقال : جدي راشد بيرن
سلوي بلهفه : طب رد شوف هيقولك ايه
ادهم فتح : الو السلام عليكم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوازة صالونات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى