روايات

رواية رحلة جديدة الفصل الثاني عشر 12 بقلم رندا شرقاوي

موقع كتابك في سطور

رواية رحلة جديدة الفصل الثاني عشر 12 بقلم رندا شرقاوي

رواية رحلة جديدة الجزء الثاني عشر

رواية رحلة جديدة البارت الثاني عشر

رحلة جديدة
رحلة جديدة

رواية رحلة جديدة الحلقة الثانية عشر

مر الوقت لحد الساعة 6:00 مساء في عمر في مكان الحلاقة مع عم سعيد، بيتكلموا عشان هو دلوقتي يجي موعد انه يروح على البيت
عمر: عمو انا بقى لي اربع ايام بشتغل معاك، بس انت مش قبضتني اي حاجه
سعيد بحنان: هو انا مش قلت ليك هنقبض كل اسبوع، بس عشان انت بتقول كده انا هقبضك النهاردة، اربع ايام في 50 يتبقى 200 جنية.
دخل الدكان فتح الدرج مسك 200 جنيه ودها لعمر
_ اهو قبضك يا ابني الله يبارك لك في اول شيء تطلعه من عرقك، ربنا ييسر امرك تبقى فخر على طول لأهلك وليا، لانك اشتغلت معايا
عمر: عمو انا والله كنت خايف اخذ وقت معاك وتطلع مش كويس، تخليني اشتغل الوقت ده كله وبعدين ما تقبضنيش، علشان كده انا كنت بلح عليك انك تقبضني في الوقت ده
سعيد بحنان: يروح فين من ربنا اللي ياكل عرق ولاد الناس يا ولدي، ربنا يبعد عننا الكلام ده، نوكل لولادنا عيش حلال
عمر بأدب: اسف يا عمي لو كنت زعلتك في حاجة، لاني اصريت عليك للقبض
سعيد: لا دي تعبك انت مش شحاته يا ولدي، روح ربنا يسر امرك، لان اكيد اهلك هيكونوا مستنينك في البيت
عمر: خلاص مع السلامه يا عم سعيد.
وعندما وصل البيت وجد اهله جالسين في قمة القلق و الحيرة، يفكرون فى أي مكان كان عمر
عمر: سلام عليكم ايه مناسبة قاعدتكم دي، الوقت في حاجة؟
قام علاء من غير كلام ولم يتكلم ولا حتى يسأل كنت فين؟ جري على عمر ابنه عشان يضربه قلم على وشه، وقفت نجلاء في وجهه وهي تقول بغضب:
_ اسأل ابنك كان فين قبل ما تمد ايدك عليه؟
علاء بغضب كبير على نجلاء وابنها:
_ هيكون فين غير صايع مع الولاد اللي جابت لاهلها العار انا مش معايا فلوس زي ما انت عارفة، علشان اسد في الدين.
ايمان بخوف وخجل: ما تزعلش مني يا بابا بس اسال عمر كان فين الأول؟ عشان أحنا ما عندناش حد في العيله راح للكلام ده.
وعندما قالت ايمان الكلام ده سمع منها علاء، قرر يتكلم مع ابنه يسأله ماذا حصل؟ وما هو سبب التاخر في رجوعه الى البيت.
علاء: بس قول لي الكلام من غير كذب، احسن ما امسكك اربطك بحبل فوق السطح على عمود البيت..
نجلاء بحنان: اتكلم يا عمر واحكي لابوك كنت فين؟ من غير خوف، ولا كدب
عندما سمع عمر الكلام دي من اهله وشاف وضع البيت المكركب، قرر يحكي ليهم ان هو كان يشتغل عند عم سعيد الحلاق
عمر ماما وبابا: سامحوني علشان انا مش قلت لكم بس انا سمعت وشفت وضعكم في البيت، قررت اروح اشتغل اي شغل حتى لو كان بسيط، رغم سني فانا كنت بشتغل تحت ايد عم سعيد الحلاق اكنس ليه وامسح، بقى لي اربع ايام، والنهارده لاربع ايام اداني 200 جنيه اهو على اليوم 50 جنيه
علاء بدهشه: انت مين قال لك تعمل كده؟ ومين طلب منك تشتغل وتشغل نفسك وتخليني اخذ فكرة غلط عنك.
عمر برجولة: مفيش راجل قاعد في البيت، عايز حد يقول له شيل المسؤولية مع ابوك.
علاء بدهشه: والله جد انت بتقول الكلام ده
عمر بالرجولة: انا مش صغير انا عندي ١٢سنة.
نجلاء بفرحة: ما شاء الله ما شاء الله، ربنا ييسر امرك ويبعدك من شر الناس والشك اللي في ابوك.
قاطعتهم ايمان وهي تقول _شفت النتيجه النهاردة يا عمر كنت جايبة فيها 50% بس خلاص
عمر: خلاص جبت اللي جبتيه انا تعبان طالع اخذ لي دش وبعدين انام عشان الصبح اروح تاني الشغل
نجلاء بحب: يعني مش تتعشى الاول
عمر: لا اكيد بعد الدش هتعشى على نظافة
علاء بخجل: اشهد له لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله، مش عارف اعمل ايه في الام وابنه
ايمان بخجل: يعني النهاردة مش هنطلع الحديقة.
نجلاء بفرحة: خليها بكرة يا حبيبتي
ايمان: حاضر خليها حتى بعده
وراحت نجلاء حضرت العشا ونادت ولادها عشان يتعشوا
كل يوم عمر يروح الشغل عند عمه الحلاق وكل اسبوع يقبض 350 جنيه، انما في الوقت ده اللي كان بيجري بسرعة ايمان كانت كل يوم بتروح على مدرسة الصنايع قسم خياطة، كانت عامله اشكال وانواع الفساتين مش عارفه الجمال ده كله ازاي كانت مبدعة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

قراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحلة جديدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى