رواية انسه خاطبه الفصل الثاني عشر 12 بقلم منى ارام
رواية انسه خاطبه البارت الثاني عشر
رواية انسه خاطبه الجزء الثاني عشر
رواية انسه خاطبه الحلقة الثانية عشر
كانت تصرخ وهي تركل بقدميها لتبعده عنها
منه : سبني يا حيوان ابعد عني سبني
ولا تدري لما اخدت تصرخ باسم مالك كانه يسمعها وسيأتي لنجدتها
منه: مالك الحقني يا مالك
ذكر اسمه تشعل نار جهنم في ذاخل طارق فسحبها من قدميها نحوه ولطم وجهها بقوة وصاح قائلا
طارق : اخرسي ماتنطقيش اسمو ،انت ليا انا وبس انت ملكي .فاهمة مافيش حد حيقدر يخدك مني انكب عليها يحاول نيلها بالغصب
ليجد احد يسحبه من الخلف بقوة ويبعدها عنها
كان ذلك مالك الذي وصل في الوقت المناسب
اخد يكيل له اللكمات الى ان أسقطه كالقتيل أرضا
ثم ركض نحو منه التي ماان اقترب منها اخدت تصرخ وتبتعد
مالك : منه اهدي يا حبيبتي انا مالك اهدي انا مالك
منه : فتحت عينها وارتمت في حضنه باكية مالك
مالك ابعدو عني ابعدو عني
مالك : خلاص انا بعدتو مش حيقدر ياذيكي اهدي يا عمري خلاص
على غفلة منهم تحامل طارق على نفسه واتجه إلى الطاولة حمل من فوقها مسدسا واشهره باتجاههما
لكنه وجد قدما تركل يده فيسقط المسدس منه بعيدا
خالد وهو يمسك بباقة قميصه
خالد: تعالالي بقا اناعندي دين معاك من زمان
ودي فرصتي، واخد يضربه بكل قوة وكل ما سقط أرضا أوقفه ثانية ليشبعه ضربا من جديد
لم يوقفه الى وصول شهاب مع الشرطة
وكان معهم عزيز الذي وقف ينظر بحسرى على ما ال إليه ولده فقد تحول الي مجرم مجنون
فلاش باك
وصل مالك إلي القاهرة ووجد الجميع مجتمعين في منزل الجمال بمن فيهم عزيز والد طارق
عزيز : انا مش قادر استوعب ازاي طارق يعمل كدا
خالد: ابنك مريض نفسي ياعزيز بيه ابنك الشك لحس دماغو خلاص جننو
مالك : انا مش عاوز اعرف هو عمل كدا ليه انا عاوز اعرف اخد منه فين
شهاب : طب فكر معنا ياعزيز بيه مافيش حته في املاكم تكون بعيدة عن العين ممكن ياخد منه ليها
عزيز : بعد أن فكر قليلا : ايو في فيه مزرعة كنا اشترينها من شهور كدا على أساس اننا حنجددها بس لس ما حصلش
مالك : هي فين عنوانها ايه بسرعة
ما أن أعطاه عزيز العنوان انطلق رفقة خالد بسرعة البرق وتبعهم شهاب وعزيز وقد اتصلا بالشرطة
ما أن وصلو حتى سمع مالك صرخات منه باسمه
اتجه صوب الصوت وكسر الباب ليجد ذلك المجنون يحاول الاعتداء على حبيبته فيهجم عليه بكل غضب
باك
اخدت الشرطة طارق وذهب معهم عزيز
في حين عاد الجميع إلى المنزل ومنه متشبتة بمالك
لا تريد مفارقته
بعد شهرين يجلس منه ومالك على إحدى الطاولات في قاعة أفراح
مالك : بتبصي على ايه
منه : اسكت يا مالك شفت البنت الي لابسه فستان احمر هناك دي
الدكتور مصطفى زميل خالد حيموت عليها دا من الصبح مانزلش عينو منها
مالك: وانت من صبح مركزة معاهم وسيباني يعني أن انحرف واشقطلي واحدة من الفرح
تضربه منه على كتفه
منه : فكر تعملها
مالك : اعملك ايه ماانت من اول الفرح شغالة آنسة خاطبة
منه: هي فين الانسة دي طب ولي جي في السكة دا نقولو ايه
مالك : مقبلا يدها اسف يا احلى مدام اسف يا ام العيال
منه : كدا انت حبيبي
مالك : ماتيجي نروح عاوز اقول لنونة الي جي حاجة كدا
منه: بخجل : لا ماينفعش ونسيب الفرح
مالك : اقطع دراعي أن ما كان العريس عاوزنا نمشي
عند خالد
خالد : هي الناس الرخمه دي مش حتروح ولا ايه
رنيم : لا لس الفرح في أوله
خالد : طب ماتجي نروح احنا
رنيم : بخجل لا لس لما يخلص الفرح
أشار خالد الى مالك فقدم إليه
خالد : خلصني من ام الفرح دا
مالك : ضاحكا والله كنت بقول كدا بردو
جاء إليهم شهاب وقال : هو الفرح دا مش حيخلص
ولا ايه خلصونا عاوزين نروح انا ماصدقت الواد نام
نظر إليه كلا من خالد ومالك وانفجرا ضاحكين
بعد شهور في إحدى غرف المستشفى
شهد : اخر مرة اولدك فيها يا منه ايه دا حمار بيرفس
منه : واعملك ايه ماهي كانت صعبة اوي
شهد : اعملي حسابك اني وحدة حامل زيك
وعملت حق الأخوة ومارضتش اسيبك تقومي تعملي فيا كدا
مالك : بس ياشهد سيبي حبيبتي في حالها
منه : حبيب قلبي
مالك: مقبلا جبينها احلى ماما في الدنيا
شهد : ايوى ايوى انت اقعد حب في مراتك ورابطلي جوزي في الشركة دا انا ماعدتش بشوفو
مالك : قلبك ابيض يا شهود ،الشركة كبرت والشغل كثر نعمل ايه
منه : ربنا ينجحكو اكثر وأكثر أنا واثقة أن الشركة دي حتبقى مجموعة كبيرة السنين الي جايا
مالك انشاء الله ببركة البشمهندس دا ثم يحمل طفله مقبلا إياه
بعد سنين عديدة
في احد الفلل الأنيقة
مالك : الولاد اتخرو ليه انا جعت
منه زمانهم جاين انا اتصلت بيهم واحد واحد
تذخل فتاة جميلة من الباب سلامو عليكم
منه : وعليكم السلام، اهي اول الحبايب وصلت تعالي
ياهمس
همس تقبل كلاهما : فين الغدا انا خلصانة
مالك : السلطانة أمرت نستنى خواتك
منه: مش عارفه اخواتك فين
همس : انا سايبه غزل في الجامعة حتودي البحث لدكتور بتاعها وتجي
مالك : مودة في الشركة زمانها جيا مع اخوها
اهم جم اهم
لينظرو الي القادمين
مودة : انا بطلت يا بابا مش عاوزة اتدرب في الشركة دي ثاني حشفلي مكتب صغير على قدي اتدرب فيه
مالك : هههه وحتكسبي خبرة ازاي داغيرك يتمنى
مكانك دا
مودة : طب شغلني مع حد غير امير يدربني دا خنقني على الاخر
منه: امير دا مافيش زيو وبكرى تقولي ماما قالت
همس : فهماكي انا يا ماما خاطبة خلي بالك
مالك : ساكت ليه يا ايهم
ايهم : مافيش حاجه يابابا
مالك : طب قابلت المحامية الي الاستاذ مهاب بعتها
ايهم : بغضب دفين : ايوى قابلتها يا بابا دي طلعت بنتو
مالك: ماانا عارف نسمة مهاب سراج الدين بس انا متاكد انها شاطرة زي باباها
ايهم بغيض : شاطرة بس ويكمل في نفس : ولسانها اطول منها
هناتذخل عليهم فتاة أخرى
غزل : سلام عليكم
الكل وعليكم السلام
غزل : حطق حموت حد يقتل الدكتور دا
منه : هو عملك ايه ثاني
غزل:رفض البحت وطلب مني اعيد على حاجة تافهه اوي ،منو لله صدق الي قال عليه فرعون
مودة : مش دا الي اختو صاحبتك
غزل : ايوى بس هي غير اخوها خالص رقيقه كدا زي النسمة دي حتى عزماني على خطوبتها
همس: بجد واتخطبت لمين بقا
غزل : لدكتور عندنا في الجامعة اسمو جواد مهاب سراج الدين
هو اصلا صاحب اخوها الفرعون بس اش جاب لجاب
ايهم : واسمو ايه الدكتور الي قرفك في عشتك دا
عزل : كنان كنان ياسر العدلي
ايهم : ابن ياسر العدلي
مالك : يبقى حقو يبقى فرعون يا حبيبتي أبوه من أكبر فراعنة الاقتصاد في مصر
هكدا تتذاخل القصص مع بعضها بتداخل دروب الحياة
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)