رواية انسه خاطبه الفصل الثامن 8 بقلم منى ارام
رواية انسه خاطبه البارت الثامن
رواية انسه خاطبه الجزء الثامن
رواية انسه خاطبه الحلقة الثامنة
عزيز : انت رايح فين
طارق : مسافر
عزيز : مش قبل ماتفهمني عملت كدا ليه
طارق : يعني ايه مش فاهم ،ماتبطل استعباط بقا خلاص كلو انكشف
صفعة قوية نزلت على خده من يد والده
عزيز : انت ازاي بتكلم ابوك كدا ،هو انا فعلا ماعرفتش اربيك
اربيك ايه داانت وطيت راسي ،انا مش عارف اعمل فيك ايه خلتني اساعدك تظلم البنت المسكينة دي وتكسرها كدا .انت ايه، ايه الشيطان الي طلع فيك فجأة كدا
طارق : انا الي شيطان ولا اللعبة الي لعبتوها عليا
هي الي لعبة شياطين
عزيز : لعبة ايه الي عمال تتكلم عليها على طول دي
طارق : علاقتك بمنة
عزيز : علاقة ايه مش فاهم
طارق : لا فاهم يا بابا ،انا عارف انك على علاقة بيها ولما انا دخلت في الخط كنتو عاوزين تستغلوني علشان تفضلو مع بعض
عزيز وهو يصفعه مرة أخرى اخرص يا كلب
ثم أعاد صفعه وقال انت ازاي فكرت كدا انت ازاي شطانك يخليك تصدق كدا في ابوك
ثم اخد يصفعه مرات ومرات وهو يقول انا ابوك ياكلب انا ضحيت بحياتي كلها علشانك
دا انا حتى بعد ما لقيت إنسانة اقدر اكمل معها الي فاضل من عمري، فضلت اطمن عليك الاول اطمن عليك مع إنسانة بتحبها وبتحبك بس انت غبي ماقدرتهاش
انا كنت عاوز اتجوز بس مش منه زي ما شطانك صورلك ،هي ممرضة بتشتغل في مستشفى الي كانت منه بتشتغل فيها ،وهي كانت بتساعدني في دا
وعارف كانت بتساعدني في ايه كمان
كانت بتساعدني اني الاقلايلك عروسه ودا السبب الي خلاني اشغلها في الشركة ويارتني ماعملت كدا
يارتني ماحطتها قدامك
انت دمرتها انت اهنتها ازاي ماحولتش تفهم ازاي ما ماسألتش حتى
وازاي فكرت أن ابوك الي حرم نفسو من الحياة علشانك ممكن يخونك
يا خسارة ياخسارة عمري الي ضاع على الفاضي
تيبس مكانه من الصدمة لايستطيع تحمل حجم خطأه لقد هد الدنيا فوق رأسه بيده
في منزل الجمال
خالد : هو دا الي فهمتهولي رنيم لما قاتلها الي حصل
مندر : الولد دا مجنون ازاي يشك في أبوه اصلا
شهاب : الشك مرض يا عمي بيقضي على الناس الي ايمانها ضعيف وبتستسلم لشيطانها بسهولة
خالد : على قد ما الي منه فيه حارق قلبي على قد ما بحمد ربنا على انو نجاها من إنسان زي دا
انسان الشك ماليه نحيت اقرب الناس عندو مش ممكن تعيش مرتاحة معاه
شهاب : ساكت ليه يا مالك
مالك : حقول ايه انا خايف على منه من صدمة الي الحيوان دا عملو فيها
انا لو اطول اقتلو بأديا
خالد: انت ماتاخرتش فيه يا مالك ،بس انا الي لس ماطفتش ناري فيه
نزلت شهد إليهم هرع مالك إليها
مالك : منه ازيها يا شهد طمنيني
شهد : لس نايمة مع أن مفعول الحقنة خلص بس لس نايمة كأنها يتهرب من الي حصل
شهاب : حقها الي حصلها مش قليل
ومنه اصلا بنت رقيقه في مشاعرها والواطي
ماقصرش معها
يومان بعد
طارق : انا لازم اشوفها يارنيم انا لازم اتكلم معها
رنيم : تشوف مين انت اتجننت ،ابعد عنها يا طارق كفاية الي عملتو فيها انت دمرتها
خالد بيقول أن حالتها صعبة جدا
طارق : علشان كدا لازم اشوفها انت لازم تساعديني يارنيم
رنيم : اساعدك في ايه انت متخيل اني جايا هنا علشان اواسيك وساعدك
فوق يا طارق انت دمرت كل حاجة بأديك
انا ياما نصحتك ماتتسرعش واسأل قبل ماتظلمها وتظلم ابوك
بس انت الشك عماك واستسلمت لشطانك وكانت صدضحيتك بنت بريئة كل دنبها انها حبتك
طارق : انا كمان بحبها وانت عارفه كدا كويس
رنيم : الحب احترام وثقة ومودة وانت رميت كل دا وراء ظهرك لما طعنتها في شرفها
انت مش مقدر حجم الي انت عملتو لو عاوزها تسامحك تبقى بتحلم
ثم انا مش جايا هنا عشان خاطرك انا جيا بطلب من عمو مندر لانو عاوزك تروح تتم إجراءات الطلاق عند المؤدون .
طارق: مش ممكن انا مش حعمل كدا
رنيم : مش من حقك انت طلقتها
طارق : حرجعها لعصمتي ثاني
عزيز الذي ذخل عليهم : ماتقدرش لان مالهاش عدة انت طاقتها قبل الذخلة
اسمعني كويس انت تروح دلوقتي للمؤءون وتنفد الي ابوها طلبو منك والا لا انت ابني ولا اعرفك
كفاية الي انت عملتو معاها ارحمنا يا اخي
طارق : بس يا بابا
عزيز : انا مش طايق كلمة بابا منك ماتخلنيش أكره اسمعها خالص
طارق : حاضر حنفد الي انت عاوزو
عزيز : لما تخلص كلم رنيم تديهم خبر أن الطلاق الرسمي تم فاهم
اومأ طارق برأسه وخرج
في غرفه منه
شهد : يا منه يا حبيبتي ربنا اكيد له حكمه في كدا
وعسى أن تكرهو شيئا وهو خير لكم
يمكن لو كنت كملتي حياتك معاه كنت تعبتي اكثر من كدا
منة : بس انا تجرحت اوي وكرامتي وكرامة علتي تهانت
شهد : عيلتك معاكي ومش حتسيبك ،وكل دا حيعدي انشاء الله
منه : حيعدي ازاي لما الناس تعرف اني رجعت بيت اهلي فيليلة ذخلتي مش حترحمني ولا حترحمكم معايا
شهد : الناس مش حتقعد تتكلم طول العمر ،وكلامهم مش حيفرق في حاجة
منة : لا يفرق يفرق ياشهد واجهشت بالبكاء
احتضنتها شهد وقلبها ينقطع على حالها وظلت كذلك إلى أن نامت بين يديها فغطتها ونزلت الى الاسفل
شهاب : بتعيطي ليه ياشهد انت لازم تبقي قوية علشان اختك يا حبيبتي
شهد : قلبي بيتقطع عليها ،انا خايفة من الي حيصلها بعد كدا ،منه رقيقه ومش حتقدر تواجه الناس كلامهم
ذخل عليه خالد وقال : رنيم كلمتني وقالت إن الطلاق الرسمي تم
بابا انت معايا
مندر : ايوي يا خالد بتقول حاجة
خالد : مالك يا بابا هو في حاجة حصلت
مندر : والله مش عارف اقولكم ايه بس في مصيبة حتحصل
شهاب : ايه الي حصل ياعمي
مندر : اخواتي من البلد جاين بكرى يباركو على جواز منه
انا كنت بحمد في ربنا أنهم ماقدروش يحضرون الفرح
بس بكرى حنعمل ايه لما يجو
مالك : انا عندي الحل يا عمي
نظر إليه الجميع
مالك : انا عاوز اتجوز منه يا عمي
شهاب : ايوى هو دا الحل المناسب للاحنا فيه
خالد : بس منه ماظنش انها توافق
مندر : وانا مش حجبرها على حاجة زي دي كفاية الي هي فيه
وانا موافقة جاءهم صوت منه
منه: انا موافقة يا بابا على الحل الي قالو مالك
مندر : يا بنتي مش عاوزك تعملي حاجة غصب عنك علشان الظروف
منه : وانا مش عوزاكم تدفعو ثمن حاجة انتو مالكوش ذنب فيها
شهد : ولا انت ليكي ذنب يا منه
منه : دا نصيبي ياشهد ثم التفتت الى مالك وقالت
شكرا يا مالك جميلك دا مش حنساه طول حياتي
ابتسم بالم اه لو تعرفين ما بداخلي
مندر : روح هات المؤدون ياشهاب
خالد: بس انتو حتقعدو هنا ولا ايه
مالك : لا مش حينفع حنروح على شقتي
بس فيه مشكلة ،انا لازم ارجع شغلي في الغردقه
انا المفروض رجعت من اسبوع بس الظروف
في عقد بيلزمني أكمل المشروع هناك
منه : مافيش مشكلة انا حاجي معاك
مالك : انت متأكدة
منه : ايوى متأكدة انا اصلا عاوزة ابعد عن هنا
بعد مدة كان عقد القران قد تم ،وكان حكم النصيب اقوى وأصبحت منه بين ليلة وضحاها زوجة مالك
الذي كان قد فقد الامل تماما في أن تكون له يوما ما
أخدها وذهبو الى شقته
ذخلو الشقة كانت ذات طابع هادئ عكس شخصية مالك المرحة
مالك : انا حطيت شنطتك في الأوضة دي هي حتكون اوضتك
منه : شكرا
مالك : انا حطلب لنا اكل تحبي تاكلي ايه
منه : ماليش نفس شكرا
مالك : مالكيش نفس ليه هو انا بسد النفس إلي درجة دي .دا انا حتي مز وقمر بشهادة منه الجمال
ابتسمت منه ابتسامة ضعيفة
مالك : ولا والنبي كبريها شويا انت بخيلة اوي
منه : هي ايه دي
مالك : ابتسامتك يا قمر
خجلت منه لا تدري لما رغم أنها معتادة على مزاح مالك معها دائما ولكنها هذه المرة خجلت من مجاملته
مالك في نفسه : مش حضيع الفرصة الي ربنا ادهالي
يا منه خخليكي تعرفي اد ايه بحبك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)