روايات

رواية انسه خاطبه الفصل الثالث 3 بقلم منى ارام

موقع كتابك في سطور

رواية انسه خاطبه الفصل الثالث 3 بقلم منى ارام

رواية انسه خاطبه البارت الثالث

رواية انسه خاطبه الجزء الثالث

انسه خاطبه
انسه خاطبه

رواية انسه خاطبه الحلقة الثالثة

منه :هههههه غلبتك يادكتور ،علشان تعرف أن بتوع تجارة مش قليلين بردو
خالد: انت الى حظك حلوى بس
منه : حظ حلو ازاي ودي خامس مرة اكسبك فيها
خالد: نلعب ثاني
منه : لايا عم بكفياك مرمطة ثم انا تعبت وداخله انام هو انت مش وراك شغل الصبح
خالد : تعالي هنا فكرتني ايه حكاية الشغل الجديد الي كنت بتتكلمي عنو مع بابا قبل العشاء ،انت فعلا حسيبي المستشفى
منة : انت محسسني انت كنت بشتغل حاجة مهمة اوي في المستشفى عندكو ،يابني انا كنت قاعدة كمالة عدد بس ،مجاملة يعني من بابا مش اكثر
خالد : وانت حتشتغلي ايه في الشركة دي
منه: سكرتيرة المدير طبعا ،انا ديما واصلة ياحبيبي.
خالد: والله المستشفى من غيرك ما حيبقى ليها طعم يابت
بس اهو حنترحم من رخامتك عصبح شويا
منه : حنترحم من ايه يلا ،انت الي حتوصلني في سكتك كل يوم، الشركة قريبة من المستشفى يا حلو
خالد: يا دي النيلة يعني ربنا مش حيتوب عليا منك
منه : حيثوب لما تتأهل وتجوز ،نفسي اشوف عريس قبل مااموت يا اخي
خالد : ربنا يديكي طولت العمر، هو انا فاضي احك راسي
منه : يبقى تسكت وتوصلني،وتقدر اني انا الحتة الطرية الي في حياتك، دا انت منشفها على نفسك خالص ياراجل، نفسي اشوفك بتكلم بنت ولو حتي في التلفون
خالد: اتلمي يابت
منه: واتلم ليه مش كفاية انت ملموم وملموم اوي كمان
قام يجري وراءها فركضت الي غرفتها ضاحكة
بعد اسبوع في شركة السياف
في مكتب عزيز
منه : افهم بقا البنت الي بتتكلم عليها دي حقبلها فين
مع ابن حضرتك
عزيز : هنا في الشركة ما هي مهندسة زيو وماسكين مشروع الشراكة مع بعض و اسمها بالشمهندسة رنيم
منة : حلو اوي انا هو شغلوني بقا
عزيز : ههههه تعرفي انا مبسوط انك حتشتغلي هنا مش عشان موضوع الجواز بس
انا والله حبيتك من قلبي
منه : حبيبي يا زيزو انا اكثر
وكالعادة يذخل طارق مع الجمل الأخيرة ليقف مكانه وينظر لمنة بغضب
انتبه إليه عزيز
عزيز : تعالي ياطارق استلم سكرتيرة الجديدة
بدل طارق جهدا كبيرا ليتحكم في غضبه
ثم قال ببرود : اهلا يا آنسة منه
منه: اهلا بحضرتك يابشمهندس طارق
طارق : طب اسبقيني انت على مكتبي وانا شويا وجي
منه : حاضر عن اذنكم
بعد أن خرجت منه من المكتب
عزيز : خلي بالك منها ياطارق ،عاوزك تصبر عليها في الشغل
طارق : مش شايف انك بتبالغ في اهتمامك بيها يا بابا
عزيز : منه إنسانة جميلة وتستاهل بكرى تعرفها وتقدر موقفي
طارق: اما نشوف
ثم جلس معه يتناقشون في بعض الأعمال
وحين عاد إلى المكتب وجدها واقفة تتحدث مع إحدى الفتيات
وجد نفسه يتاملها من بعيد
منه فتاة ذات جمال هادئ ولكنه ملحوظ يذخل القلوب
فهي تمتاز عيون بنية واسعة برموش كثيفة ووجه ابيض مستدير وابتسامته ترافقها غمازات محببة على جانبي خديها
طولها عادي يميل إلى القصر نوعا ما خصوصا انها لاتحبذ ارتداء الكعب العالي كما أن ملابسها تنم على البساطة فهي اكتفت اليوم بثوب ازرق قاتم وطرحة بلون سماوي تضعها بطريقة بسيطة
ولكن هدا لم يقلل من أناقتها وجمالها
انتبه لنفسه وآفاق مشروده وسمعها تقول للفتاة
منه: يعني ياستي انا خبرتي في السكريتاريا نفس خبرتي في الطب بالضبط ،ابيض فابيض
الفتاة : والله انت عسل يامنه ،انا حبيتك اوي
منه : دا انت الي عسل وسكر ومربى يا بشمهندسة
رنيم
رنيم : احنا اكيد حنبقى صحاب
منه : دا شرف ليا طبعا
طارق : باين انكم. اتعرفوا على بعض
رنيم : اتعرفنا بس داحنا بقينا صحاب ، يا بختك يا طارق البنت القمر العسل دي حتشتغل معاك
احمرت خدود منه حمرة جميلة
لمعت عينا طارق باعجاب .لاحظته رنيم ولم يغب عن منة التي كانت تراقبهما الاثنين معا
منه: هو بيبصلي انا كدا ليه المفروض يبص للي قدامو دي
تفطن طارق مجددا الى حاله وذخل مكتبه هاربا
تبعته رنيم
طارق: معقوله يا رنيم واقفة تضحكي وتهزري معها
مش حكتلك علي هي بتعملو مع بابا
دي المساعدة الي قولتيلي حتساعديني بيها
رنيم : والله ياطارق انا مش مصدقة أن كل الكلام الي قلتهولي كان عن البنت دي
دي حاجة ثانية خالص طيبة وبريئه باين عليها محترمة جدا
طارق : يعني حتبلى عليها يا رنيم بقولك سمعتهم بوداني ،ولس سامعهم مش شويا وعمال بيحبو في بعض كان نفسي امسكها وارميها برى الشركة ومااشوفش وشها ثاني
رنيم : بس انت كنت بتبصلها كدا ليه
طارق : كدا ازاي يعني
ربنا : يعني باعجاب ،بحب، حاجة زي كدا
طارق : ايه لا طبعا ثم لمعت في عقله فكرة
فقال أنا قررت ارسم عليها الحب وخليها تتعلق بيا علشان ابعدها عن بابا
رنيم : يا خوفي تجي تعلقها تعلق البت تتحب الصراحة
طارق : مش وانا عارف ماضيها الاسود
رنيم : مش عارفه ياطارق انت صاحبي وزي اخويا
مش عوزاك تغلط غلطة تندم عليها انا حاسة إن البنت دي مظلومة
طارق : احساسك مش في محلو يا رنيم انا متاكد اني مش ظلمها و ححسبها على غلطتها مع عيلة السياف
خرجت رنيم وتركته ووجد نفسه يتذكر صورتها الجميلة قبل قليل
طارق :لنفسه : امسك نفسك يا طارق انت عاوز تنقد ابوك منها مش تقع معاه
انا لازم انهي الموضوع دا في اقرب وقت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى