روايات

رواية فارس الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريهام محمد

موقع كتابك في سطور

رواية فارس الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء السابع والعشرون

رواية فارس الصعيد البارت السابع والعشرون

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة السابعة والعشرون

الحلقة الخامسة
#فارس_الصعيد
.
.
(وتجمعت ايات الحسن بها فهي الهنا وكل الهنا)
.
.
.
.
انتفض من مقعده كشعله نار اقترب منها يحاوط خصرها بلهفه وخوف وقلق اجتاح قلبه::ليه مالك حاسه بأيه فيكي ايه يا نور عيوني
.
هنا بحزن::عشان يكشف علي عقلي واشوف انا ليه بقيت كدا
.
.
تنهد براحه ::يعني انتي كويسه شاطره بس تخليني اقلق
.
.
هنا::مقصدش والله بس انا عايزاك تسامحني
.
ابتعد فارس عنها:::ليه وهو الي انتي طلباه ده سهل
.
هنا بحزن::زله لسان واتأسفت
.
فارس بجمود::الزله دي ممكن تتكرر بدال المره الف
.
هنا::يا فارس دنا اموت من غيرك
.
فارس بخوف::بعد الشر عليكي مسمعكيش تجولي كدا تاني
.
هنا اقتربت منه وجلست علي قدمه::طيب سامحني انت عارف يعني ايه حاسه ان الكل مسموح انه يقرب منك الا انا وده حقي انا وبس انا بغير من عيالك ومن اختك لما بيحضنوك يا فارس
.
.
فارس::ما الحضن ده مكنش غير ليكي بس عجلك الي وصلك لكدا
.
هنا::ياباي يا فارس ما قلنا اسفه بعدين هناك تقدر تستغني عنها
.
فارس بحب::اهو هنايا دي تعباني في بعادها عني مستحيل وقربها مجناني بعقلها
.
هنا:: طيب انا بحبك
.
فارس بشوق::وانا والله وبحج ايات الله كل ذره في جسمي تحبك وتعشقك يا هنا قلبي
.
.
هنا ارتمت في حضنه تروي شوقها لهذا الصدر الذي يضمها ويستقبلها بحب وتملك
.
.
……………..
عزه تأكل لب وتمسك هاتفها ومنتبها له بلكامل::ولا ايه يا فاتن حتت فستان هو اه صدره مكشوف شويه بس هخلي اماني تعدلهولي عشان اعرف البسه ولونه احمر الرجاله بتحب الاحمر
.
.
زياداقترب وجلس بجانبها بدون ان تنتبه له ::لا يا شيخه ما ممكن اماني تبوظه وبعدين رجاله مين الي بتحب الاحمر
.
عزه::يا هبله اماني عندها مساعدين هيطلعوا الفستان زي مانا عايزه ورجاله مين غير زياد
.
.
زياد::طيب وجوزك هيوافج علي فستان زي ده
.
عزه::ااه صح جوزي تصدقي
.
نظرت له عزه وعيناها علي وسعها ::
.
عزه:: احيه ….طبعا لو حلفتلك اني كنت هوريك الفستان قبل ما اطلبه مش هتصدق
.
.
فاتن::انا هجوم انيم بنتي احسن من صداعكوا
.
.
زياد::هاا وصدر الفستان ده ولونه هيكونوا حلوين عليكي
.
عزه اقتربت منه ووضعت يدها علي خديه::يا زيودتي يا حلو انت ده كلام وانت عمرك خدتلي علي كلام
.
.
زياد::لا يا شيخه
.
عزه::ااه والله اقوم اشوف قمر اصلها عامله تقول ماما وانت عارف قلب الام ورضاها من رضا الرب سلام عليكوا يا عم الحج
.
.
اسرعت تجري عزه من امامه
.
.
زياد::شكلها هتشرف في العباسيه جريب
.
.
.
رعد::انا عايز اروح بيتنا
.
سيف::وماله هنا
.
قمر::انت مبتحبش تلعب معايا يا رعد
.
.
رعد::لا بس انا مبعرفش انام غير في اوضتي
.
سيف::تعاله نروح لماما نقولها
.
.
دخلت عزه::عاملين ايه يا عيال
.
.
قمر ببكاء::مامي رعد عايز يروح
.
حملتها عزه::ليه يا رعد
.
.
سيف::هو مبيحبش ينام غير في سريره
.
.
عزه بهمس::عيال شبه ابوها وعمها ….خلاص هنديلك ماما يا رعد خليك هنا
.
.
.
نزلت عزه وهي تحمل ابنتها ووضعتها بجانب والدها الذي كان يجلس ويمسك هاتفه ::سبحان الله طلعت لقتها بتقول بابا بابا وانت عارف رضا الاب من رضا الرب فخليها معاك بنتك ضناك
.
.
اسرعت عزه من امامه
.
.
زياد::شوفتي ماما عامله ازاي يا جمري
.
قمر اومأت برأسها
.
زياد::اهو انا مش عايزك تكوني شبها خالص ماشي.
.
.
………..
طرقت عزه باب المكتب فأسرعت هنا وقامت من علي رجل فارس وعدلتك ملابسها ::ايوه يا عزه اتفضلي
.
.
عزه دخلت وعندما وجدت الوضع هكذا ابتسمت ::الله اتصالحتوا ……اقصد ابنك ابنك فوق عايزك انا همشي بقي
.
.
فارس::عزه لو سمحتي ناديلي زياد
.
عزه::حاضر
.
.
هنا بخجل::هروح انا بقي اشوف الاولاد
.
فارس::بجالنا ٧سنين متجوزين ولساكي بتتكسفي
.
هنا::وانت بقالك ٧ سنين قليل الادب باي
.
.
.
.
.
مؤمن وهو يرتدي بيجامه منزله ويجلس في الغرفه مع فاتن::انا همشي بكره يا فاتن
.
فاتن بحزن::دحنا لسه جايين انهارده يا مؤمن
.
.
مؤمن::يا حبيبتي انا قولت انا الي همشي انتي هتفضلي قاعده هنا لحد ما تشبعي من اهلك
.
.
فاتن::وانت مفكر اني هكون مبسوطه وانت في مكان وانا في مكان
.
.
حور استيقظت وارتمت في حضن والدها
.
.
فاتن::وحور وانت عارف انها بيجي عليها اوجات مبتسكتش الا معاك
.
.
مؤمن::صدقيني يا فاتن لو عليا عايز اقعد بس الشغل
.
فاتن::براحتك يا مؤمن انا مش هعطلك عن مصالحك
.
تنهد مؤمن بحزن وضيق وقبل ابنته
.
……………
.
هنا بحزن::طيب اعمل اي دلوقتي
.
.
رعد وهو في حضن والدته وحزين جدا::انا عايز اروح يا ماما مش عايز اقعد هنا
.
.
هنا ::يا رعد يا حبيبي الكل هنا بيحبك
.
رعد::عايز اروح بيتنا
.
.
سيف ارتمي في حضن والدتها هو الاخر::ماما اعملي الي رعد عايزه مش تخليه يعيط يلا نروح بيتنا
.
.
هنا::طنط فاتن لسه حايه انهارده حتي ملحقناش نقعد معاها
.
.
رعد::يا ماما انا عايز بيتنا طنط فاتن تبقي تجلنا
.
.
هنا تنهدت بيأس::حاضر هكلم بابا واشوف هيقول ايه بس لو بابا موافقش متزعلوش تمام
.
.
رعد::خليه يوافق يا ماما اقنعيه
.
.
هنا::لو افهم بس يا حبيبي انت مش عايز تقعد هنا ليه
.
.
سيف احتضن تؤامه::هنروح يا رعد متزعلش
.
………………..
.
اماني::يا سلام يا شهد عايزه تسيبي خطيبك عشان زعقلك
.
شهد::ايوه يا ماما هو يزعقلي ليه
.
.
ندا::عشان انتي ضايقتيه وانا اشهد
.
.
شهد::ايون هو يزعقلي في الجامعه بتاع ايه يعني
.
.
ندي::قولي لماما كنتي لابسه ايه
.
اماني::لابسه ايه يا ندي قولي
.
ندي::انس يا ماما قالها علي بلوزه متلبسهاش وهي راحت بيها الجامعه برضوا وشافها وبعدها اخدها روحها وخاصمها وهي دلوقتي بتقولك عايزه اسيبه
.
.
اماني::تصدقي بلله مش انتي بنتي بس الرجل ده خساره فيكي ولو سمعتك بتقولي اسيبه دي تاني هتطردك بره البيت يا شهد
.
.
شهد::انتو جايين عليا انا يا ماما زعقلي
.
اماني ::انا قايمه اشوف الاكل وعارفه يزعقك تستاهلي
.
.
شهد::انتي السبب يا ندي
.
.
ندي سمعت صوت الباب::انا هقوم افتح وانا السبب بكره تشكريني
.
.
فتحت ندي الباب وكان انس ::انس اتفضل
.
..
شهد اتصدمت انو جه
.
.
انس::عمو علي موجود
.
ندي::لا بس ماما هنا اتفضل
.
.
جاءت اماني::اهلا يابني نورت
.
.
انس جلس بلكرسي المقابل لشهد ::ده نورك
.
.
اماني::طيب انا فاهمه المشكله الي بينكم اسبكم بقي تحلوها بمعرفتكم عبال لما اجهز لكم العشا
.
.
.
.
انس::ها يا شهد
.
شهد ::ها ايه
.
انس::سامعك اتكلمي
.
شهد::مش متكلمه معاك
.
انس بغضب::انا مش حذرتك من ام البلوزه دي ولبستيها برضوا ودلوقتي زعلانه عشان زعقتلك
.
.
شهد::وطي صوتك لو سمحت انا عارفه اني غلط بس مش كل غلطه هتبقي بنفس الزعيق ده يا انس انا مبحبش كدا
.
انس::وانا بحبك
.
.
حاولت اخفاء ابتسامتها::ايون كل بعقلي حلاوه
.
انس::مفيش حلو غيرك يا شهدي
.
شهد::بتاع كلام
.
انس::يادي النيله مخلاص بقي انتي ودماغك النشفه دي
.
شهد::اعتذرلي
.
انس::طيب انا اسف
.
شهد ابتسمت::وانا كمان اسفه وكمان بحبك يا سي انس
.
.
انس نظر له بحب كبير وكان العالم حلت مشاكله عند تلك اللحظه
.
.
……………..
هنا::معرفش والله يا فارس هو زعلان وعمال يقول عايز اروح بيتنا
.
.
فارس::والعمل
.
هنا::اي رأيك اخد انا الاولاد اروح بيهم انهارده وبعد كدا نيجي الصبح وانت خليك قاعد مع اختك عشان متزعلش
.
.
فارس::دانا كدا الي هزعل يعني بعد ما نتصالح كل واحد فينا ينام في مكان بعدين انا مهعرفش انام في مكان انتو مش فيه
.
هنا::طيب اعمل اي يا فارس في ابنك
.
.
فارس::سيبيلي انا الموضوع
.
هنا::طيب يا حبيبي
.
فارس::بس
.
هنا::وروحي وعيوني وفارس حياتي
.
فارس::بجيتي بخيله
.
هنا::احنا نرجع نخاصم احسن علي الاقل كنت مؤدب انا همشي
…………….
.
فاتن واميمه ولبني وسعاد ومعهم عزه جالسون يتحدثون مع ضحكاتهم السعيده
.
.
اميمه::والله زياد بيصعب عليا منها هبله وهو يا حبيبي بيستحمل
.
.
عزه::اي يا حجه الكلام ده دانا بنتك
.
سعاد::متجلجيش يا عزه ده كلام دانتي علي جلب ابني زي العسل
.
.
عزه::شفتي الكلام ربنا يخليكي ليا يا حماتي يا قمر
.
.
هنا جلست معهم::اخبارك اي بقي يا فاتن
.
فاتن بابتسامه::دانتي الي اخبارك اي بعد الصلحه دي
.
………………
.
.
ايه::مبتكلش ليه يا بوي
.
حسن::زعلان علي حالك
.
ايه::مش جلنا ممنهاش فايده الحديد ده وخلاص انا قررت الي في دماغي هعمله
.
.
حسن::جلبي هيغضب عليكي ليوم الدين
.
.
ايه::جلبك ده هيفرح لما اخد بطارنا واحطلك الفلوس جدامك ساعتها هتشكرني
.
حسن::ساعتها ممكن اكون ميت
.
ايه بضيق::اباي علي الحزن انا منجصاش اجوم اتخمد احسن
………………
.
.
انس::طيب استأذن انا بقي
.
.
شهد::خليك …اقصد احم تمام
.
انس::هشوفك بكره في المحاضره
.
شهد::طيب بس اتاخر شويه عشان انا هتاخر
.
انس::هتتأخري ليه
.
شهد::بسمله وسهيله وراهم حاجه بسيطه هيعملوها وبعدين هنيجي
.
انس::اول مره اشوف كدا يارب دكتور يتقاله اتاخر
.
شهد::خلاص بقي نردهالك في الافراح
.
انس بحب::يارب تقرب الافراح دي انا هقوم امشي احسن مرتكب جريمه او ابوكي يموتني
.
. انفجرت شهد ضحكا علي حبيبها
.
……………..
.
سهيله::الواحد تعب من النومه مع النينه
.
بسمله::انجزي نامي بقي يا سهيله
.
سهيله::طيب انا جعانه
.
بسمله::هتتخني وبكره متلقيش حد يعبرك
.
سهيله::بكره هلاقي وهتشوفي هتجوز واحد شبه احمد صلاح حسني
.
بسمله::هموتك احمد صلاح حسني معروفه متجوزني فدوري علي حد تاني
.
سهيله::لا احنا ننام عشان انا جعانه وانتي بدأتي تخرفي وده مش حلو لمصلحتنا خالص
……………….
.
هنا وهي تحمل سيف وفارس يحمل رعد
.
دخلوا منزلهم ووضعوا اطفالهم علي السرير وذهبوا لغرفتهم
.
هنا::تفتكر فاتن هتزعل
.
فارس::لا يا ست البنات انا فهمتها الوضع وانكم هتروحوا بكره من بدري ان شاء الله
.
هنا وهي تبدل ملابسها لبيجامه منزليه ::عارف شكلها زعلان معرفش ليه مع انها مكنتش كدا اول ما وصلت
.
.
فارس::عشان جوزها هيمشي بكره
.
هنا بأستغراب::يمشي ليه وهي
.
فارس::شغلانه بسيطه لازم يرجع القاهره يخلصها
.
هنا::ااه فهمت عشان كدا هي زعلانه
.
فارس::اصيله زعلانه لان جوزها هيمشي وفي ناس اعرفها كانت سايبه البيت لجوزها وواخده العيال معاها
.
.
هنا::اااه احمم ما هو الناس دي يا عيني عرفت غلطها وصلحته هاا يا فارس خلاص احنا متصالحين ومش عايزين زعل تاني
.
.
سحبها فارس لحضنه::لا نتصالح تاني عادي
………………….
.
عزه::الحمد لله قمر نامت
.
زياد::طيب تعالي نامي انتي كمان انتي تعبتي انهارده
.
عزه::انا اتعب يبني دانا عزه
.
اقترب منها زياد وحاوط خصرها ::يعني ايه عزه
.
.
افلتت عزه نفسها::انا هدخل الحمام اوعي كدا
.
.
دخلت عزه الحمام وبعدها خرجت وجدت زياد بدل ملابسه وجالس علي السرير يمسك هاتفه نظرت له بضعف حاولت الاقتراب منه ولكن فجأه سقطت علي الارض بقوه
.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى