رواية فارس الصعيد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء السادس والعشرون
رواية فارس الصعيد البارت السادس والعشرون
رواية فارس الصعيد الحلقة السادسة والعشرون
الحلقة الرابعة-الجزء الثاني
#فارس_الصعيد
( اين روحك
.
عندها ولكنها لا تدري)
.
.
هنا اسرعت في كلامها بعد ان ادركت الكلمه التي ستحول حياتها لجحيم الان ستبرر موقفها حتي لو بلكذب::ايون يعني بص انا عارفه اني بقيت غبيه في تصرفاتي وبعمل حاجات كتير بتستفزك فأنا اسفه ولو انت عايز تطلقني براحتك انا موافقه بس انت متزعلش انا هزعل وهعيط بس المهم انت
.
.
نظر لها نظره بارده::انا هروح اشوف الاولاد وكويس انك بجيتي عارفه انك غبيه
.
.
هنا انفجرت بلكباء علي كلماتها التي زادت الطين بله الان اصبح ذنبها مضاعف وسيظل يتذكر هذه الكلمه دائما
………………
.
فارس::انتو لسه منمتوش ليه
.
سيف::رعد قلقان علي ماما عشان كانت بتعيط كتير
.
فارس ابتسم بحنان لاولاده::ماما كانت بتعيط عشان انا مشغول شويه عنيها وانا صالحتها خلاص وبجت مبسوطه يلا بجي ننام عشان تأخرتوا علي معاد النوم
.
سيف ورعد::حاضر يا بابا
.
بعد ان اطمئن علي اولاده ذهب لطفلته البكائه وفعلا وجدها تبكي وعيناها اصبحت كلبركان من الدموع واحمرت جفونها
.
.
فارس بصوت بارد::هنفضل كدا طول الليل ولا ايه
.
هنا اسرعت ترتمي في حضنه::انا اسفه والله اسفه علي كل الغلط الي عملته واوعدك وحياتك عندي مهيتكرر تاني بس متفضلش زعلان مني
.
.
اغمض عيناه يحارب نفسه في عدم ضمها لصدره يروي شوقه وخوفه عليها ولكن انتصر عقله في النهايه وسيطر علي المعركه وابتعد عنها
.
فارس::خلاص خلصنا يا هنا مفيش حاجه
.
ابتعدت عنه وادركت انه لما يسامحها فنطقه لاسمها بدون ياء التملك جعلتها تدرك انه مازال غاضب
.
.
هنا::انا اسفه
.
فارس::اسفك مش مقبول وزي ما عودتك دايما اني بنفذلك طلباتك انا هنفذ طلبك الاخير
.
هنا بأستغراب وتوتر::يعني ايه
.
فارس وقد ذهب لسريره وبدء يستعد للنوم::يعني زي ما طلبتي هطلقك يا هنا
.
نزلت كلصاعقه علي نفسها هذا يوضح شئ واحد انه بلفعل تعب منها ومن تصرفاتها لدرجه لم يعد يتحملها
.
.
جلست علي الكرسي تنزل دموعها بدون اراده منها وهو يغطي نفس يمنع حزنه ان يظهر لها
.
وهكذا انقضت تلك الليله بحاله مأساويه للزوجين
.
……………………
الصباح حيث استيقظ الجميع في قصر العربي
.
عزه::فاتن جايه انهارده
.
زياد وهو يعدل هيئته امام المرأه::مؤمن اتصل وقال انهم جايين اهنه كام يوم يغيروا جو
.
.
عزه::الللله هنتجمع كلنا خلاص وانا هتصل بهنا تيجي كمان من دلوقتي وتقضي اليوم معانا لغايه ما تيجي فاتن
.
..زياد ::لا سيبي هنا وانا هكلم فارس الاول اطمن الاوضاع ايه وهخليه يبعتها
.
.
عزه وهي تنظر له باعجاب وتقترب منه::اشطه يا مز يا قمر انت يا حلو يا جميل متجوزه زلابيه يا ولاه
.
.
زياد وهو يضع يده امام صدره::في ايه يا بت انتي ناويه تتحرشي بيا ولا ايه
.
.
عزه::عيب يا ابو قمر يا قمر انا هغتصبك متجيب بوسه
.
زياد انفجر ضحك عليها وضمها لصدره وقبل رأسها بحب::بحبك
.
.
عزه::وانا بموت فيك
………………..
.
فارس وهو يجلس علي مائده الافطار وعقله لم ينفك عن التفكير ::ياتري بطلت بكا ولا لأ
سيف::يا ماما يلا بقي هنتأخر علي المدرسه
.
.
هنا بوجه شاحب وعيون منتفخه وحاله من الضعف تسيطر عليها ::حاضر
.
.
وضعت هنا السندوتشات في حقائبهم وقبلتهم ثم ذهبوا
.
.
هنا تنظر له وهو يتناول قهوته الصباحيه ::هحضرلك الفطار
.
.
فارس::ملياش نفس انا جايم ماشي
.
.
اخذ حاجياته ثم اقترب من الباب فتحه ولكنه استدار لها حالتها لا تطمئن ولا يريد تركها بمفردها::قومي البسي هوديكي القصر
.
.
هنا::مش عايزه اروح
.
فارس::انا مباخدش رأئك قومي البسي يلا وبلاش كلام كتير
.
.
نظرت له نظره لوم كبيره لما كل هذا ايها الفارس الجامح لما كل هذا الجفاء انت تحاسبني علي غبائي وعلي طلبي للطلاق بدون قصد ولكن هذا الحساب قاسي جدا يا فارس الصعيد
.
.
بعد انت انتهت من ارتداء عبائه بيضاء مجسمه بحزام ذهبي وربطت شعرها كذيل الفرس رأها كلملاك كاول مره وقعت عيناه عليها لعن نفسه علي هذا الجفاء فهو يريد احتضانها الان ولكن غروره يمنعه
.
.
…………………
.
ايه وهي تجلس امامه بمنتهي التكبر ::٧ سنين يخلوك عجوز اكده يا فوزي بيه
.
.
فوزي::جايه هنا ليه يا بنت حسن
.
.
ايه::جايه اقولك شد حيلك وجع الحبس صعب واجولك ان بنت حسن هتعرفك كيف هي ذكيه وتعرف تلعب لعبه لوحدها لا وتكسبها كمان
.
.
فوزي::كان غيرك اشطر
.
ايه::مهو انت مكنتش شاطر عشان كدا محسبتهاش صح فأنا جايه اعرفك ان ايه هتعلب وهتفوز يا …يا فوزي
.
.
فوزي بغضب::فكرك لو عرف الي بتعمليه هيسكت ده مش بعيد يقتلك بايده
.
.
ايه::جلتلك انا مش بنفس غبائك انا داخله اللعبه دي وعارفه هخسر ايه وهكسب اي يلا اجوم امشي اصلا المكان هنا يضيق النفس ربنا يعينك لسالك كتير جوي
.
.
نظر لها يتردد في وضع يده علي رقبتها وخنقها ولكنه لا يريد ان يتورط اكثر
.
فوزي::مسير الحي يتلاقي
.
.
.
……………………
.
فارس::الله يخليكي يا خاله لبني انا فطرت المهم انا همشي وساعت ما فاتن توصل هكون جيت
.
.
لبني::حاضر يا ولدي وهجهز ليكم الوكل الي بتحبوه كله
.
فارس همس لها::حضري اكل عشان هنا مفطرتش واغصبوها علي الاكل انا عارفها دماغها نشفه.
.
لبني فهمت مقصده::حاضر مش تعتل هم
.
.
فارس::طيب يلا سلام عليكوا
………..
.
.
سيف::انا سمعت بابا بيقول امبارح ان طنط فاتن هتيجي انهارده
..
رعد::يعني كدا هنقعد في القصر
.
سيف وهو يكتب في كراسته::باين كدا
…………………….
.
عزه وهي تضع الطعام في فم هنا::انت غبيه يام العيال ولا ايه ده انتي تحمدي ربنا ان واحد زي فارس والي بسمعه عنه مرزعكيش كف طيرلك سنانك ولا اداكي بوكس جبلك ارتجاج في المخ
.
.
هنا::فارس عمره ما يعمل كدا بس انتي عارفه ده اهون من طريقه معملته ليا دي بتقتلني
.
.
عزه::تستاهلي
.
هنا بيأس::عارفه
.
سعاد::ها يا بنات مش ناويين تنزلوا تساعدونا
.
.
عزه امسكت يد هنا::خلاص جينا اهو
.
………………………..
.
زياد::خلاص هخلي مؤمن يجيب الاوراق من هناك ولو استمر الوضع بلشكل ده اروح القاهره
.
.
فارس::تمام وبلنسبه للعماره بتاعت صفوان خلصت
.
.
زياد::لسه شويه تشاطيب كدل وهتتسلم
.
.
فارس::طيب
.
.
زياد ::شكلك ميبشرش بلخير
.
فارس::ولا بلشر
.
زياد::عارف انك مبتحبش تحكي لحد حاجه طبعا غير المدام بس فتره وتعدي وانت عارف انها بتحبك
.
فارس بهمس::هتعدي بس مش جبل ما اعلمها ايه الي يتجال وايه الي ميتجلش
.
.
زياد::انا هقوم اشوف شغلي
.
فارس::خلص بسرعه عشان نلحق نجعد مع اختك
.
زياد::تأمر يا ريس
.
…………………..
.
سعاد::كدا ناجص اي يا لبني معملنهوش
.
.
لبني::الحمام والكفته خلصوا والمحشي قرب يستوي والبطاطس بلحمه علنار هعمل بس العصير بتاع فارس بيه ويبقي كدا خلصنا
.
.
اميمه::وانا عملت الكوبيبه الي بتحبوها
.
.
عزه::اللله يا ماما يا ست الحبايب يا حبيبه
.
هنا::معلش يا داده ممكن انا الي اعمل عصير فارس
.
.
لبني::اكيد يا بنتي دي مفياش معلش
.
.
ابتسمت هنا ودخلت المطبخ تحضر عصير اللمون الخاص بزوجها فهو له طريقه خاصه في تحضيره
.
.
عزه وهي تستقبل ابنتها بعد ان جاءت من المدرسه وتقبلها بحب ::قمر زي ابوكي
.
.
بعدها وصلت السياره بها الاخوين رعد وسيف
.
.
عزه وهي تحمل ابنتها::الرجاله وصلوا نورتوا القصر
.
.
سيف ورعد ::شكرا يا طنط
.
قبلتهم عزه واخذتهم معها للداخل
.
.
لبني بفزع::يا بنتي حاسبي
.
.
هنا::متقلقيش ده جرح سطحي متقلقيش
.
لبني:: بس خلي بالك ايدك اتعورت جامد
.
.
هنا::ولا جامد ولا حاجه انا هروح احط لازقه عليه وانتي حطي العصير في التلاجه انا خلصته
.
.
لبني::طيب
.
صعدت غرفتها القديمه في القصر ابتسمت فهي اشتاقت لها بدات تسترجع ذكرايتها هي وزوجها وبدايه علاقتهم هنا
.
.
وضعت ضماده علي جرحها بعد ان طهرته
.
عزه وهي تفتح الباب ::اهي مش قلتلكم هي هنا
.
..سيف ورعد اسرعوا لحضن والدتهم::رجعتوا امته
.
عزه::لسه داخلين من شويه …..هنا امال ايدك مالها
.
هنا تخفي جرحها بملابسها حتي لا يلاحظ الاطفال
.
.
هنا غمزت لها ::مفيش
.
.
عزه فهمت مقصدها::خلاص انا هروح اشوف الجماعه تحت
سيف::ماما احنا هنفضل هنا كام يوم
.
هنا::هنشوف بابا هيقول ايه
.
رعد::بس احنا مجبناش هدوم يا ماما
.
هنا::خلاص بقي يا رعد قلت لما بابا يجي هنشوف هيقول ايه وبعدها هروح اجبلك هدوم
.
رعد::حاضر
.
.
………………….
.
بعد وصول فاتن واستقبال الجميع بحفاوه وحب واشتياق كبير جلست معهم هي وابنتها ذات الثلاث سنوات
.
.
عزه::لا يا فاتن لا مكنتش اتصور انك تغيبي كل ده
.
فاتن::لسه هبله زي مانتي يا ستي والله كل مره اقرر اجي فيها مؤمن يظهرله حاجه تعطله
.
.
سعاد::بسم الله ما شاء الله حور اسم علي مسمي
.
فاتن ::كنت ناويه اسميها هنا بس سبحان الله من كتر حبي في هنا جات بتشبها
.
هنا بأبتسامه باهته::ربنا يخليكي ليا يا فاتن هي فعلا حلو بس زي مامتها وباباها ربنا يباركلك فيها
.
.
دخل فارس وهم يتحدثون::نورتي بيتك يا نواره البيت
.
اسرعت ترتمي في حضن اخوها فهو ومهما وجدت من حب واحتواء من زوجها يظل اخاها هو فارسها الاول
.
.
اما بطلتنا فكانت تنظر لفاتن بحب كانت تتمني ان تكون هي بين احضانه وتستمد منه القوه التي تفتقدها الان وكان الكل مسموح له بلاقتراب منه ما عدا هي
.
.
.
بعد ان اطمئن عليها فارس وقبل ابنتها::بسم الله ما شاء الله كيف البدر
.
فاتن::جولي فيها شبه من مين
.
.
فارس يدرك مقصدها وان هناه هي التي تشبها::اكيد امها
.
فاتن ::كيف ده دانا جلت انك اول واحد هيعرف هي شبه مين دي شبه مرتك
.
..فارس::مظنش
.
.
كسرتها تلك الكلمه
.
لبني::الغدا جاهز اتفضلوا
.
جلسوا علي المائده ابتسم فارس::ربنا ما يحرمني من لمتكم حوليا
.
.
سعاد::ولا يحرمنا منك
.
.
عزه تهمس لفارس::ابن عمك ده مخلي البت يا عيني دموعها هتنزل علي لحظه
.
زياد::ملكيش صالح
.
عزه بغضب::انا مخصامك يابن سعاد
.
زياد::اهو ده الي ناجص
………
.
فارس همس لها::اتعورتي كيف
.
هنا::متعورتش
.
فارس::وبجيتي بتكدبي كمان
.
.
هتا اغمضت عيناها ضعف واستدرات تضع الطعام لاطفالها
.
انتهوا من الطعام وكان فارس في مكتبه يشرب العصير الخاص به ومنذ اول رشفه اخذها ادرك انها من اعدته وكيف يتوه عن شي وضعت لمساتها به يحبها بل هو مجنون بشئ يسمي هنا ولكنه يريد ان يعلمها درسا كي تعيد حساباتها فيما تقوله يشتاق لها يريدها بين يديه ولكن عقله يرفض ذلك يخبره بضروره الاستمرار حتي لا تعود لفعلتها
…………….
.
رعد::طنط فاتن حور بتعيط ليه
.
.
فاتن::عشان عايزه تنام
.
رعد::هو الي بينام بيكون عايز يعيط
.
.
فاتن::لا بس هي حور كدا
.
رعد::بس هي كدا غريبه
.
فاتن ضحكت علي ابن اخاها::لا يا حبيبي بس حور بنتي لما بتعوز حاجه وبتكون صعبه عليها بتعيط اصلها حساسه
.
رعد::وايه دخل ده في النوم
.
فاتن::عشان انا مش عايزه انيمها دلوجتي لغايه ما باباها ياجي
.
.
هنا بتعب::كفايه اسأله بقي يا رعد
.
رعد::حاضر يا ماما طنط فاتن حور دي متعبه
.
.
عزه::معاك حق يا رعد زي امها
.
فاتن::بجي انا متعبه طيب لما ياجي جوزك انا هشتكيكي
.
عزه::انا مخصمه جوزي اشتكيني لامي
.
.
هنا::انا هروح اشوف فارس عايز حاجه ولا لأ
.
.
بعد ان ذهبت هنا
.
فاتن اقتربت منها::متخانجين ولا ايه
.
.
عزه::باين كدا
.
فاتن::فعلا باين من ملامحهم
.
………………..
دخلت عليه مكتبه
.
نظر لها ثم اعاد النظر في الاوراق ::ها عايزه تطلبي الطلاق تاني
.
.
هنا ودموعها سبقتها::لا انا عايزه اروح لدكتور
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)