رواية فارس الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الخامس والعشرون
رواية فارس الصعيد البارت الخامس والعشرون
رواية فارس الصعيد الحلقة الخامسة والعشرون
الحلقة الثالثة-الجزء الثاني
#فارس_الصعيد
( هي بتبقي غلطانه لحد ما تعيط وتلقائي اول ما بتعيط ببقي انا الغلطان)
.
.
.
.
هنا بأستغراب::في اي يا عم جابر
.
جابر السائق::مفيش يا مدام
.
هنا::طيب انت سايق بسرعه كدا ليه
.
جابر بتوتر::معلش يا مدام اصلي مستعجل شويه ابني تعبان
.
هنا::طيب الف سلامه عليه وان شاء الله يكون كويس
.
جابر::يارب
……………..
.
عزه::طنط فاتن اتصلت وبتسلم عليكي يا حبيبه مامي
.
قمر::طيب يا مامي هي مش هتيجي انا نفسي العب مع حور قوي
.
.
عزه::لما بابي يجي هكلمه يأمه نروح لهم او هما يجوا مبسوطه كدا
.
قمر::جدا جدا
.
عزه::يا قمرتي انتي
.
.
لبني::عزه يا بنتي
.
عزه::نعم يا داده
.
لبني::استأذنك اروح عند هنا هانم عشان انهارده يومي اروح اساعدها في البيت
.
عزه::يا داده روحي دي مش محتاجه تيجي وتقوليلي
.
لبني::تسلميلي يا ضنايا
………………….
.
.
دخلت هنا غرفتها وبدءت في تبديل ملابسها ما ان انتهت منها حتي دخل فارس الغرفه
.
.
فارس::عامله اي انهارده
.
.
هنا بدون اي تعابير تذكر::كويسه
.
فارس::ومالك بتجوليها من طرف خشمك اكده
.
.
هنا::مفيش يا فارس
.
.
فارس::متعمليش اكل انا موصي علي اكل من بره
.
هنا:: اكل من بره وانت عارف اني لا هاكل منه ولا اخلي ولادي ياكلوا منه ليه طلبتوا
.
فارس::جرا ايه يا هنا انا غلطان اني عايزك تستريحي انهارده
.
.
هنا::انا مش هأكل عيالي من بره يا فارس وانت حر
.
.
فارس بعصبيه::لا والله يعني خايفه علي العيال وفارس يولع عادي حتي لو مات او جراله حاجه
.
.
هنا بسرعه في الرد::متقولش كدا بعد الشر بس مقصدش لان انت عارف مبأكلش عيالي اكل معرفش مصدره اي
.
.
فارس بغضب::بجيتي بتضغطي علي اعصابي كتير وانا مبجتش جادر اتحمل مش عيشه دي
.
.
خرج فارس من الغرفه بغضب كبير من كلامها وتصرفاتها
.
جلست تبكي علي هذا الوضع الذي لا تطيقه هي تحبه بل مجنونه بحبه ولكن لا تعرف لما تؤدي بهم الظروف الي هذا الشجار بدون سبب
.
دخل مكتبه يحاول كبح غضبه عليها فهو يعمل انها تبكي الان وهذا هو الشئ الذي لا يتحمله بكائها نقطه ضعفه التي يكرها لان دموعها اذا نزلت بسببه فهو مقصر في حقها واذا نزلت بسبب احد اخر فهو ملام لان هنالك من استطاع احزان زوجته ومقله عيناه
.
……………………
.
حسن::ناويه علي اي يا بنت حسن
.
.
ايه::ناويه اخد حجي وحج الايام الي اترمينا فيها انا وانت هنا ومش هسكت
.
.
حسن::استهدي بلله ماحنا عايشين كويس هنا وكل شهر بيجي لينا فلوس نعيش بيهم احسن عيشه
.
.
ايه::جصدك الصدقه الي بيرميها لينا كل شهر والمفروض نحمد فضله ونشكر الاستاذ فارس
.
حسن::ليه الطمع ده كلوا
.
ايه::طمع بتجول علي حجنا طمع مالك بجيت اكده يا بوي
.
حسن::تعبت
.
ايه::صدجني هيريحك
…………………
دخل الاولاد المنزل فستغربوا حاله السكون
.
رعد::هو البيت ساكت كدا ليه وماما فين
.
سيف::ممكن تكون لسه مجتش
.
رعد::جت منين
.
سيف::مهي ماما كانت في المدرسه عندنا انهارده
.
.
رعد::بجد ليه وبعدين انت عرفت منين
.
سيف::المدرسين كانوا بيتكلموا وانا سمعتهم وهبقي اقولك بعدين هي جت المدرسه ليه المهم دلوقتي انا جعان .
.
بصوت جهوري غاضب وبارد::سيف رعد اندهولي ماما من فوج بسرعه
.
.
سيف بخوف::حاضر يا بابا
.
رعد صعد مع اخوه الي غرفه والدته
.
هنا سمعت طرق علي الباب مسحت دموعها بسرعه ::تعالو
.
دخل الاولاد وقفوا اماما والدتهم
.
هنا::مالكوا زي ما تكونوا خايفين
.
رعد::اصل بابا تحت
.
هنا::وده يخليكوا تخافوا كدا
.
سيف::بابا شكله مضايق قوي وطلب مننا نندهلك بسرعه
.
.
هنا بتوتر امسكت يد اولادها ادخلتهم غرفتهم::خليكوا هنا غيروا وانا هشوف بابا عايز ايه وهحضر الاكل واندهلكم
.
.
سيف ورعد::حاضر يا ماما
.
نزلت السلم تقدم خطوه وتأخر الاخري
.
.
هنا وجدته جالس علي الكرسي الكبير ويضع يده فوق رأسه في هاله من الغموض
.
.
هنا تحاول استعاده رابطه جشأها::خير يا فارس الاولاد قالوا انك عايزني
.
.
فارس بهدوء::رحتي المدرسه ليه
.
.
هنا فتحت عيناها بصدمه كانت تعلم ان ما تخفيه سيكشف ولكن ليس بهذه السرعه وليس بهذه الطريقه كانت تريد تمهيدها له ::انا كنت رايحه لمدير المدرسه
.
فارس::والراجل الي متجوزاه ده مش المفروض يعرف سيادتك رايحه فين ولا دي كمان ملهاش اهميه وانا مزودها
.
.
هنا::فارس انا مقصدش كدا انا كنت هقولك بس
.
فارس بصوت عالي::بس اي بس اي يا مدام انتي خلاص شايفه ان مبجاش ليا اي اهميه
.
هنا::انا مقلتش كدا يا فارس انا بس كنت خايفه من عصبيتك
.
.
فارس::وخروجك بره البيت من غير اذن دي مش هيكون فيها عصبيه
.
.
هنا::كان في مشكله في المدرسه وانا كنت هقولك بعد ما احلها لان
.
.
فارس::عشان الراجل الي انت متجوزاه مبيعرفش يحل حاجه صح
.
.
هنا::فارس وطي صوتك عشان الاولاد وانا كنت هقولك بس عارفه تصرفك في الموضوع هيكون ازاي عشان كدا مرضتش اقول
.
.
فارس::وتصرفي كان هيكون ازاي يا ست هنا
.
.
هنا::سيف كان عنده مشكله بسيطه في المدرسه وانا حلتها بمنتهي الهدوء لكن لو انت ادخلت اكيد كانت المدرسه كلها عرفت
.
.
فارس::وانتي استغنيتي عني المره دي تجدري تستغني الف مره وده عشان حضرتك خايفه من عصبيتي ولا دي حجه
.
.
هنا::فارس اهدي شويه وافهم انا اقصد اي
.
.
فارس::مسبتيش فيها حاجه للفهم وانتي خرجتي من البيت من غير معرف وروحتي المدرسه الي فيها مشكله لابني وبرضوا مكلفتيش خطرك وتجولي للنطع الي انتي متجوزاه
.
.
هنا::يا فارس افهم
.
.
فارس::الظاهر اني دلعتك كتير وعدتلك اكتر يا مدام هنا عشان كدا استهترتي فيا
.
.
هنا::انا اكيد مش كدا ولا….
.
.
قاطعها فارس بخروجه من المنزل وغلق الباب بقوه
.
.
.
هنا مسكت دموعها بقوه فهي علي وشك الانهيار من الوضع الحالي
.
……………………
عزه::يا لهوي وهنا دلوقتي وضعها اي
.
.
زياد::معرفش فارس مبيردش علي تليفونه
.
.
عزه::خلاص انا هتصل بيها ولو مردتش نروح لها
.
.
زياد::شكل الاوضاع بينهم متوتره
.
.
عزه::حتي لو مكنتش متوتره فارس مش هيسامح علي خروجها من البيت
.
.
زياد::معاكي حج
.
.
عزه::طيب زيودتي لو عملتها انت هيكون رد فعلك اي
.
.
ضربها زياد علي كتفها بلطف::نهارك هيكون اسود يا روح زيودتك
…………………
.
.
رعد::هنروح فين يا ماما
.
.
هنا::رعد مش عايزه صوت
.
سيف::بس انا جعان
.
.
هنا بصوت عالي::بس بقي كل واحد بكلمه
.
.
انفجرت بعدها هنا في البكاء
.
.
شعر رعد وسيف بلحزن والبكاء علي حاله والدتهم فهذه اول مره يروها هكذا
.
……………
.
كان فارس يجلس في مكتبه ويلعب بقلمه::وبعدين في الحاله دي
.
.
هب واقف كلوتد ::الوضع ده مينفعش يستمر
.
خرح وقاد سيارته بسرعه الي منزلهم ولكنه عندما دخل لم يجد احد .
.
بصوت عالي::هنا
.
حاول اقناع نفسه انها هنا
.
.
فارس::سيف رعد
.
.
لم يجد رد حتي من اطفاله انتفض عندما ادرك انها
.
.
فارس::هنا سابت البيت ومشيت
.
…………………
.
جابر::يا ست هانم حضرتك اكده بتحطيني في مشكله
.
هنا وهي تمسح دموعها::مفيش مشكله ولا حاجه يا عم جابر انت بتعمل شغلك مش هو قالك وصلها لاي مكان هي عيزاه
.
صمت جابر ورضخ للامر الواقع
……………..
.
فارس دخل القصر وكان ينظر لكل مكان عسي العين بلحبيب تلتقي ولكنه لم يجدها
.
.
عزه::بس هي مجتش هنا يا فارس صدقني
.
فارس::انا عايز افهم يعني لو مجتش هنا هتكون راحت فين اي اختفت ولا هربت
.
.
سعاد::يابني هدي نفسك
.
.
فارس بحده::دي مفيهاش اهدي يا خاله بجولك مرتي ولادي مش لقيتهم في البيت وبتصل عليها تليفونها مجفول
.
.
زياد دخل القصر بعد ما عزه اتصلت بيه ::يا فارس اكيد هتلاجيها بتتصل دلوجتي وتعرفك هي فين يمكن المكان الي هي فيه مفيهوش شبكه
.
.
تركهم فارس وغادر المكان
.
.
زياد::كلمتها وبتقولي انها ساعتين وراجعه هي بس بتغير جو
.
عزه::ربنا يسترها ده اخوك شكله يخوف موت
.
.
زياد::الخوف من الي هيعمله لما تيجي
.
.
عزه::ربنا معاها
.
……….
جلس فارس في بيته ينتظر ويفكر كيف تجرات علي فعل هذا تترك المنزل وتأخذ الاولاد يعلم انها ستعود اليوم غدا ولكنها ستعود
.
.
فارس::ان ما علمتك الادب يا هنا ميبجاش اسمي فارس ابن العربي
……………
.
في المساء
.
.
اميمه::يا بنتي استهدي بلله وارجعي بيتك جوزك زمانه قلقان
.
.
زياد::حماتي معاها بتتكلم صح يا هنا انا اتصلت بيه وهديته وجلتله انك عندنا وانا هروحك البيت بس مينفعش اكده الوقت اتأخر وانا خايف عليكي
.
.
.
هنا مسحت عيناها التي انتفخت واحمرت من كثره البكاء ::تمام يا زياد انا هروح
.
.
لبني صعدت واحضرت سيف ورعد
.
.
قمر::انتو هتمشوا
.
.
رعد::هنبقي نجيلك تاني ونلعب مع بعض
.
.
سيف::انا مش عايز العب معاكوا تاني
.
قمر::ليه
.
سيف اخرج لسانه::كدا هو وخلاص
.
.
ضحكت لبني علي عقليه الاطفال
..
.
عزه احتضنت هنا::كل حاجه هتبقي كويسه
.
.
اؤمت هنا رأسها واستعدت للذهاب الي زوجها لا تنكر خوفها وارتعاش اوصالها منه فهي اخطأت وتدرك ذلك مصيرها الان يتوقف علي درجه عصبيته تدرك انه من رابع المستحيلات ان يرفع يده عليها او حتي يجرحها بكلمات سامه او…..
.
.
توقف هنا عن التفكير بعدما اعلن زياد وصولهم للمنزل
.
.
زياد::تحبي انزل معاكي واكلمه
.
.
هنا::لا يا زياد متشكره جدا تعبتك معايا
.
.
خرجت من السياره تمسك اطفالها في يدها وكأنها تستمد منهم قوتها وبلتأكيد لن يأنبها او يصرخ بها امامهم
دخلوا المنزل كان مظلم جدا وكأن لم يسكن به احد من قبل
.
.
سيف::ماما انا خايف
.
هنا::هنور النور اهو متخفش
.
.
اضاء النور وجدوه جالس علي الكرسي وهاله الغموض التي تشبه الظلام تحيطه
.
.
رعد::بابا انت قاعد في الضلمه دي ليه
.
سيف::بابا انت كويس
.
.
.
فارس نهض ووقف امامهم عيناه مثبته عليها::انا كويس يلا علي اوضتكم معاد نومكم حان
.
.
سيف ورعد::حاضر
.
.
صعدوا غرفتهم وهي تكاد تقطع انفاسها من الخوف
.
.
هنا بخوف وتوتر::فارس والله لو قربت او عملت فيا حاجه هصوت
.
.
فارس::واي كمان مانتي مشبعتيش فضايح
.
.
هنا بدموع تملئ عيناها::انت استفزتني انت الغلطان
.
.
فارس بحده ::غلطان ااه صح انا فعلا غلطان اني مش عارف اربيكي
.
.
هنا::انا متربيه كويس قوي ومتغلطش اكتر من كدا
.
.
امسك فارس من يدها بعنف::انتي ليه انانيه ليه مبتفكريش الا في نفسك الي عايزه تعمليه بتعمليه واتحرج انا
.
.
هنا بضعف::انت مش شايف انك عصبي الايام ده
.
.
فارس::هنا انتي جبتي اخرك معايا خلاص
.
.
هنا وهي تحاول ان تقاوم::سيب ايدي انت بتوجعني يا فارس
.
.
فارس ابعد يده بسرعه عنها فكره انها تتألم جعلته يشعر بلندم
.
.
هنا بصوت خافت ضعيف::ممكن نأجل اي خناقه دلوقتي لاني تعبانه وعايزه انام
.
.
لاحظ فارس ضعفها ووجها الاصفر وقفتها المترنحه
.
.
فارس::انتي كويسه
.
.
هنا ببكاء تهز رأسها تعلن رفض فكره انها كويسه وارتمت في حضنه تبكي بقوه وكأن الدموع ستخفف عنها
.
.
فزع لبكأها وضعفها اسرع بلهفه يضمها::مالك يا هنايا حاسه بأيه فيكي ايه
.
.
هنا::طلعني اوضتي
.
……………….
.
عزه::زياد انا عايزه احمل تاني
.
.
زياد ::لا اله الا الله يا بنتي اعجلي ابوس دماغك
.
عزه::طيب والله وحياه ربنا فكره حلوه اسمعني انت بس انا لما شفت رعد وسيف انهارده عايزه اجيب اخ او اخت لقمر
.
.
زياد::يا بنتي دي حاجه بتاعت ربنا وان شاء الله لو ربنا رايد هنجيب اخ او اخت لقمر
.
.
عزه::انت مش عايز تخلف مني تاني انت متجوز عليا صح وعند عيال تانيين هطلقني امته وترميني انا وبنتي في الشارع الكلاب والقطط تاكل في لحمنا اااه ياني يا بنتي حرام عليك يا مفتري يا ظالم
.
.
زياد::ها مسلسل الساعه ٩ خلص ولا لسه
.
.
عزه::بص انا لا دعيالك ولا داعيه عليك يلا تصبح علي خير
.
.
طبعت عزه قبله المساء علي خده ونامت
.
.
زياد::اقسم بلله انا هخش الجنه بسببك
.
……………
.
.
بعد ان تناولت كوب الماء واستعادت تركيزها
.
فارس::حاسه بأيه
.
هنا::طلقني
.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)