روايات

رواية عرض جواز الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الخامس والخمسون

رواية عرض جواز البارت الخامس والخمسون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الخامسة والخمسون

توقفنا لما وبينظر مروان لوالدته وقال : انا كنت عند نجمه ياماما
والدته وكريم قالوا في نفس واحد بصدمة : ايه نجمه والتفتوا لبعض
ونظر لهم مروان وقال : ايوه
ونظرت له والدته وقالت باستغراب : كنت عند نجمه فين يامروان في البيت
مروان قال : لا ياماما مش في بيتها كنت في بيت عم شقيق
كريم بدهشة : ايه كنت في بيت عم شقيق
مروان قال : ايوه
والتفت والدته لكريم ونظرت لمروان وقالت باستغراب : في بيت عم شقيق مين
كريم قال : ده عم نجمه ياماما
وبتنظر والدته لكريم وقالت بصدمه : ايه عمها ونظرت لمروان
مروان قال : لا ياعم هو مش عمها
ونظر كريم لمروان وقال بدهشة : مش عمها
مروان قال : ايوه مش عمها
كريم قال باستغراب : مش عمها ازاي يامروان ونجمه كانت بتقوله ياعمي لما كنت بوصلها علي بيتها ساعه ماكانت عنك في الشركه
والتفت له والدته ونظرت لمروان وقال بدهشة : ايوه يا صحيح يامروان ماهي نجمه قالته ياعمي ماهو لو مش عمها ماكنتش هتقوله كده
مروان قال : ماهي نجمه ياماما بقوله كده علشان هي بتعتبره في مقام عمها بس هو مش عمها هو جارها
كريم والدته قالوا في نفس واحد باستغراب : جارها والتفتوا لبعض
ونظر لهم مروان وقال : ايوه جارها
وبينظر لهم مروان وقال : اصل عم شفيق ده هو اللي مربي نجمه مع والدها بعد وفاه والدتها وهي بتعتبره مش بس عمها لا والدها كمان وبتحبه اوي زي والدها
والدته : اهاااا وانت تعرفوا منين يامروان
مروان قال : ساعة ياماما اما انتي قولتي اروح اوصل نجمه علي البيت لما الاستاذ ده عمل فيها حادثه انا وصلتها وعم شفيق كان وبيحكي علي اللي حصل
وبينظروا له كريم والدته بدهشه
وحكي لهم مروان علي اللي حصل وقال : بس وتعرف عليه من يوميها وكمان شوفت والدها نجمه بس ماكنتش اعرف ساعتها انه والدها لما شوفته وسلمت عليه
والدته : اهااا طيب الحمد لله ان انت لحقته قبل ما يقع
مروان قال : اه ياماما ده رجل طيب اوي ولو شوفتيه هتقولي عليه كده برده ده هو كمان عزمني في بيته
كريم باستغراب : عذمك
مروان قال : اه عذمني
والدته قالت : بس انت يامروان مابتكلوش برده ومتعود تاكل في البيت وبعدين هو عذمك امتا عم شفيق ده هو انت شوفته تاني
مروان قال : اه ياماما شوفته تاني شوفته لما كانت نجمه جايه الشركه عندي تقدم في المسابقة اللي انا عملها وانا نزل من العربية علشان ادخل الشركه شوفت عم شفيق كان وبيحكي لهم علي اللي حصل
وبينظروا له كريم والدته باستغراب
وحكي لهم مروان علي اللي حصل وقال : بس ياماما روحت له البيت وانا رايح لنجمه علشان اوديها البخاجه اللي نسيتها عندي في المكتب عطته لها البخاخه واتخنقت انا وهي
والدته باستغراب : اتخنقتم
كريم قال : وانتي مستغربه ليه ياماما ماهما دايما لما بيشوفوا بعض بيتخانقوا ونظر لمروان بابتسامة مش كده يا منظم
والدته قالت : واتختقت معها ليه يامروان تاني وبعدين نجمه مقلتليش ليه انكم اتخانقنم تاني بعد اللي حصل في الشركه
مروان قال : ها مافيش ياماما شدينا مع بعض في الكلام وبعدين انتي قولتي قبل كده انها مش بتقول ان احنا اتخانقنا ولا لا
والدته : طيب يامروان انت رايح تتخانق معها ولا تعطي لها البخاخة مش كفايه انها تعبانه كمان رايحه تتخانق معها
مروان قال : اهوه اللي حصل بقي ياماما علي العموم انا عطيتها البخاخة ورحت لعم شفيق وشوفت والدها هناك
كريم بدهشة : ايه شوفت والدها
مروان قال : ايوه شوفته هناك
والدته قالت باستغراب : طيب وكان بيعمل ايه عن عم شفيق
مروان قال : كان بيساعده في الطبيخ ياماما عم شفيق قالي كده ماهو نجمه والدها دايما بيزورا عم شفيق وبيقعدوا معها ما انا قوتلك ياماما ان نجمه بتعتبره زي والدها وكمان الاستاذ جمال بيقعد يلعب مع عم شفيق طاولة
كريم باستغراب : طاولة
مروان قال : ايوه وبابتسامة وعم شفيق علمني العبها كمان لما كنت عنده
والدته بابتسامة : علمك
مروان قال بابتسامه : اه ياماما ما انا لعبتها معها بس ماكملتش الدور علشان نجمه جات
كريم والدته قالوا في نفس واحد بدهشة : ايه نجمه جات والتفتوا لبعضهم ونظروا لمروان
ونظر لهم مروان وقال : ايوه
والدته بقلق : طيب وحصل ايه قالت لوالدها ان انت اتخنقت معها يامروان
مروان قال : لا ياماما ماهو والدها ماكنش موجود لما نجمه جات كان مشي
كريم بدهشة : مشي
مروان قال : اه كان مشي هو سلام عليه ومشي وبعدين والتفت لوالدته حتي لو موجود نجمه ماكنتش هتقوله حاجه
والدته باستغراب : ليه بقي هي ماقلتش لوالدها انها تعرفك يامروان
مروان قال : لا ياماما مقولتوش انها تعرفني ولا قولته علي اللي حصل بينا
كريم باستغراب : ليه مقولتوش يامروان
مروان قال : علشان كانت خايف لو عرف انه يتخانق معايا والموضوع يكبر والتفت لوالدته
والدته بدهشة : يكبر
مروان قال : اه ياماما ما هي نجمه لو كانت قالت لوالدها علي اللي حصل بينا ده وان احنا بنتخانق كان هيتخانق معايا علشان دي بنته اللي مابيحبش حد يزعلها واي حد لو مكانه كان هيعمل كده والموضوع كان هيكبر فهي كانت خايفه عليه انه يحصله حاجه لو الموضوع كبر علشان انا ماكنتش هسكت ولا هو كمان علشان كده هي كانت خايفه عليه انتي عارفه ياماما ان والدتها متوفيه ومالهش حد غير والدها في الدنيا وعم شفيق فمرضتيش تقوله حاجه بس قالت لما عم شفيق علي كل حاجه
والدته بصدمه : ايه قالت لعم شفيق
كريم قال بدهشة : قالت لعم شفيق
ونظر لهم مروان وقال : ايوه قالت له لما جات عنه وانا كنت هناك
والدته بقلق : طيب وعم شفيق عمل معاك ايه يامروان لما عرف
كريم قال : هيعمل معاه ايه ياماما اكيد زعقوا وتطرده طبعا ونظر لمروان مش كده
مروان قال : لا مش كده هي لما قالته انا كنت مشت علشان اتخنقت انا ونجمه ومشت
والدته بدهشة : ايه اتخنقتم
كريم قال : ياماما ياحبيبتي معتيش تتفاجي علشان ده بقيت حاجه طبيعيه انهم يتخانقوا
والدته قالت بقلق : حاجه طبيعيه ايه والتفت لمروان اتخنقت معها تاني يامروان
كريم قال : قصدك ثالت ياماما انتي نسيتي انه اتخانق معها وهو في بيتها ونظر لمروان
ونظرت والدته لمروان وقالت بقلق : اتخنقت معها ليه يعني البنت ماترضيتش تقول لوالدها علي اللي انتم بتعمله معها تقوم تتخانق معها برده
مروان قال : ماهو ياماما انا ماكنتش اعرف ان نجمه ملقتش لوالدها
والدته باستغراب : ماكنتش تعرف
مروان قال : ايوه ماكنتش اعرف انا عرفت منها لما واقفت قدام عربيتي بعد ما اتخنقت معها وسابتها ونزلت من بيت عم شقيق
كريم باستغراب : طيب هي نزلت وراك ليه يا مروان بما انكم اتخانقتوا فوق في بيت عم شفيق وقفت قدام عربيتك كانت عايزه منك ايه
مروان قال : كانت عايزه ابعت لها الروايه علشان تبعتها لماما
كريم : اهااا طيب ما قالتلكش فوق ليه
والدته قالت : هتقول له فوق ازاي يا كريم وهم اساسا كانوا بيتخانقوا يبقى اكيد نسيت يعني تقول له ونظرت لمروان
مروان قال : ده صحيح يا ماما هي فعلا نست تقول لي علشان كده نزلت ورايا
والدته قالت بقلق : طيب و اتخانقت معاه ليه بس يا مروان وبعدين ازاي تتخانق معاها وانت في بيت عمي شفيق انت ضيف عنده ازاي تعمل كده هيقول عليك ايه بس يا مروان
وبينظر مروان لوالدته وقال : ماقالش حاجه يا ماما هو اساسا ما كانش يعرف ان انا مروان الشناوي اللي عامل المسابقه اللي نجمه مقدمه فيها وانا ما كنتش اعرف ان نجمه هي اللي كان قاعد بيحكي لي عليها
كريم باستغراب : يحكي لك عليها هو حكى لك عن نجمه
مروان قال : اه حكى لي عنها لما كنت عنده قبل ما نجمه تيجي وبعد ما الاستاذ جمال والدها مشى ولما جات نجمه انا ما كنتش مصدق ان هي البنت اللي كان هو بيحكي عنها
والدته باستغراب: ما كنتش مصدق ليه هو قال لك عنها ايه يا مروان
مروان قال : قال اللي انتي بتقوليه عن نجمه ياماما واكتر كمان طول ما كنت قاعد معها كان بيحكي عنها
كريم بابتسامة : طيب هو ما يعرفش ازاي انك انت مروان الشناوي يا انت معروف وكمان هو كان مع نجمه ساعة ماكنت بتقدم للمسابقه يا مروان وانت شوفته وبعدين عذمك في بيته ازاي من غير مايعرف انت مين
والدته قالت : اه صحيح يامروان ماكنش يعرف ازاي انت مين وهعذمك في بيته
مروان قال : لا يا ماما لما انا شفتوا اول مره ماقلتلوش اسمي بس لما شفته قدام الشركه سالني على اسمى فقلت له اسمي مروان بس وما قلتلوش اسمي بالكامل وهو والتفت لكريم ما شافنيش لما كنت داخل الشركه علشان كده ما يعرفش ان انا مروان الشناوي وعلى فكره يا كريم هو قال لي ان انت قلت له انك رئيس الشركه لما انا قلت له ان انا اللي عامل المسابقه ساعه ما كنت عنده بتخانق مع نجمه
كريم بدهشة : ايه ده قال لك
ونظرت له والدته والتفتت لمروان باستغراب
وبينظر مروان لكريم وقال : اه قال لي ان انت قلت له اصل لما قلت له ان انا رئيس الشركه وان انا اللي عامل المسابقه انصدم وقال لي بقى ان انت قلت له كده وكمان قلت له ان انت اخويا
والدته قالت باستغراب : رئيس الشركه هو انت قلت له يا كريم ان انت اللي رئيس الشركه
كريم قال : اه قلت له يا ماما اضطريت اقول له ان انا اللي رئيس الشركه علشان نجمه ساعتها كانت متضايقه من مروان ومش عايز تسمع اسمه خالص فاضطريت اقول له ان انا رئيس مجلس اداره الشركه والتفت لمروان معلش يا مروان انا اسف ان انا قلت له كده بس والله كنت
مروان قال : ايه يا ابني اللي انت بتقوله ده بتعتذر على ايه يا انا فرحت اللي انت قلت له كده
كريم باستغراب : فرحت
مروان قال : اه فرحت و انا قلت لك ان الشركه دي زي ما شركتي هي شركتك انت كمان وشاور بايده وانا قلت لعم شفيق كده برده
كريم بدهشة : ايه قولته كده
مروان قال : اه قولته ان احنا الاتنين واحد والشركه دي بتاعتنا احنا الاتنين بس انا اللي ماسك رئيس مجلس الاداره وانا اللي عمل المسابقة يعني ماتعتذرش ماشي انت لك حق في الشركه دي زي بظبط وانت معملتش حاجه غلط علشان تعتذر عليها
والدته قالت : اه ياكريم انت مغلطتش واخوك معه حق دي شركتك برده ياحبيبي زي ماهي شركه مروان
ونظر مروان لكريم قال: وانت بس اتعلم الشغل وهتمسك معايا الشركه علي طول
وبينظر كريم لمروان وقال بابتسامة : ماشي يا منظم هتعمله بس عم شفيق قالك ايه لما انت قولته كده
مروان قال : هيقول ايه يعني مقلش حاجه عرف واستاذنت منه ونزلت بعد ما اتخنقت مع نجمه بس طلعه تاني
والدته باستغراب : طلعت له تاني
مروان قال : اه ياماما طلعت له تاني
كريم قال باستغراب : طلعت له تاني ليه يامروان وانت نزلت من عنده وبعدين يا انت متخانق مع نجمه لو طلعت هتتخانقوا
مروان قال : لا نجمه ماكنتش فوق كانت معايا تحت ماهي لما واقفت قدام عربيتي وتخبط رجلها وجعتها وماكنتش قادرة تمشي فضطرت اسندها لغاية ما طلعت عنده عم شفيق
والدته بابتسامة : اهااا وسندتها
مروان قال : اه ياماما سندتها لغاية شقه عم شفيق
كريم باستغراب : طيب ماطلعتش شقتهم ليه يامروان بدل ما طلع عند عم شفيق
مروان قال : مرضتش تروح علشان والدها ميعرفش بل حصل ده ياحتي مرضتش تخلني اخدها علي المستشفى علشان الدكتور يشوف رجليها
والدته باستغراب : تاخدها علي المستشفى و بابتسامه هو انت كنت عاوزه تاخدها علي المستشفى يامروان
مروان قال : اه كنت عاوز اخدها علي المستشفى علشان رجليها كانت بتوجعها اوي ومش قادرة تمشي عليه فأنا قولتها نروح علي المستشفى علشان لو يكون فيها كسر ولا حاجه بس هي خافت تروح علشان ممكن والدها يعرف بل حصل ده
كريم باستغراب: هى لدرجتي بتخاف من والدها هو والدها صعب اوي كده
مروان : لا ياكريم والدها مش صعب ولا حاجه ووالدها ده شخص محترم جدا وميقدرش ابدا يزعل نجمه وهي بتخاف علي والدها مش بتخاف منه ياكريم
كريم بدهشة : ايه بتخاف عليه
والدته قالت : ايوه بتخاف عليه ماهو لما يعرف اللي حصل ده هيزعل ويضايق علشان دي بنته الوحيده فنجمه خايفه عليه ليجره حاجه علشان كده راحت عند عم شفيق مش علي شقتهم علشان خايفه علي والدها
كريم : اهااا
ونظر له مروان والتفت لوالدته وقال : بظبط ياماما وكانت خايفه برده لعم شفيق يعرف واحنا طالعين لعنده
والدته قالت باستغراب : خايفه طيب وخايفه ليه ان عم شفيق يعرف
مروان : ما انا قوتلك ياماما ان عم شفيق بيعتبر نجمه بنته وبيحبها اوي ونجمه كمان بتعتبره زي والدها وبتحبه برده وماكنتش عاوزا تقوله علي اللي حصل ده علشان كانت خايفه برده انه يزعل ويضايق وفعلا خوفها كان في محله
والدته باستغراب : يعني ايه عرف فعلا اللي حصل وضايق وزعل
مروان : اه ياماما عرف علشان انا اصيرت علي نجمه اني اقوله علي اللي حصل ده
والدته باستغراب : اصيرت عليها
مروان : اه يا ماما اصيرت عليها علشان ماكنتش عاوز اكذب لما طلبت مني
كريم بدهشة : ايه تكذب هي طلبت منك تكذب يامروان
مروان : اه كانت عاوزني اكذب بس انا مرضيتش وقولت لعم شفيق علي اللي حصل وساعتها وسكت
والدته باستغراب : ايه سكت ليه يامروان ايه اللي حصل ساعتها
مروان : اللي حصل ياماما انه تطردني
والدته وكريم قالوا في نفس واحد بصدمة : ايه تطردك والتفتوا لبعض
قدام محل البرفانات :
في الميكروباص :
ونظر محروس للسواق وقال : هنا يا اسطي
والتفت له السواق وقال : طيب ووقف الميكروباص
ونزل محروس ونظر علي محل البرفانات
ودخل محروس المحل ووقف مكانه ونظر لقي واحد واقف فاراح لعنده ووقف قدامه وهو بينظر له وقال : سلام عليكم
والتفت له صاحب المحل وقال : وعليكم السلام
محروس : لو سمحت عاوز اقابل صاحب المحل
صاحب المحل : انا صاحب المحل
محروس : حضرتك صاحب المحل
صاحب المحل : ايوه انا خير حضرتك مين وعاوز ايه
محروس : انا محروس بشتغل بواب عند مروان بيه الشناوي
صاحب المحل : اهااا
وطلع محروس الفلوس والتفت له وقال : ومروان بيه هو اللي بعتني وقالي ادي لحضرتك الفلوس دي اتفضل ومده ايده
ونظر صاحب المحل للفلوس واخذها والتفت لمحروس وقال بابتسامة : طيب ابقي سلملي علي مروان بيه
محروس : يوصل ان شاء الله عن اذنك
صاحب المحل : اتفضل
وخرج محروس من المحل ووقف مكاته ونظر لقي ميكروباص جاي فشاور له بايده
ووقف الميكروباص قدام محروس وركبخ
في فيلا الشناوي :
في غرفة كريم :
ونظروا كريم ووالدته لمروان وقالوا بدهشة : طردك
ونظر لهم مروان وقال : اه طردني
كريم قال بدهشة : طردك ازاي يعني يامروان
مروان : هيطردني ازاي يعني ياكريم طردني قالي اطلع بره
والدته بدهشه : ايه قالك اطلع بره
مروان : اه ياماما قالي اطلع بره
كريم بضيق : إزاي يعمل كده ويطردتك انا مش فاهم هو فاكر نفسه مين علشان يعمل معاك كده انت مغلطش في حاجه علشان يطردتك نجمه هي اللي واقفت قدام عربيتك وانت بتتحرك يبقي بيطردك ليه وهو يتصرف معاك كده يعني بدل مايشكرك انك ساعدتها يقوم يطردك هو مين ده علشان يتعامل معاك كده مش كفاية انك قبلت تروح تزوره في بيته يقوم يطردك
مروان : هو مايعرفش ياكريم ايه اللي حصل
والدته بدهشة : ايه مايعرفش اللي حصل
كريم : ميعرفش ازاي امال حضرته طردك علي ايه يامروان
مروان : هو طردني لما قولته بس ان نجمه اتخبطت بالعربيه بتاعتي لما كنت بتحرك علشان امشي ومرضش يسمع حاجه من اللي حصل بعد كده
كريم بغضب : كمان حضرت جنابه مرضش يسمع منك ايه اللي حصل
والتفت له والدته ونظرت لمروان وقالت بضيق : ازاي يعني يامروان اتصرف معاك كده من غير ما يعرف ايه اللي حصل
مروان : ما انا قوتلك ياماما انه بيحب نجمه وبيعتبرها زي بنته وهو عمل معايا كده من خوفه علي نجمه مش اكتر
كريم بغضب : خوفه ايه وزفت ايه اللي بتقول عليه ده يامروان وانت مالك انت ومال خوفه يطردك ليه هو قولي كده وبعدين هو علشان بيحب نجمه يقوم يهينك بشكل ده يا حتي مرضش يديلك فرصه علشان تقوله علي اللي حصل وطردك وتقولي خوفه ما يولع خوفه ده انت ماتطردتش وميتعملش معاك كده انت طول عمرك وانت بتعامل الناس كويس وعمرك مغلط في حد واتعملت مع ال وسكت انا مش عاوز اغلط فيه علشان ده اكبر مني بس لازم يحترم نفسه ويعرف هو بيتعامل مع مين علشان مش مروان الشناوي اللي يتهان بشكل ده يا انت عملته كويس ورحت له لغاية بيته يقوم يعمل معاك كده دي جزاك يعني ولازم الرجل ده يعرف هو بيتعامل مع مين كويس اوي
مروان بدهشه : ايه ده يابني ايه القوه اللي ظهرت عليك دي
كريم بغضب : امال عاوزا الاستاذ ده يعني وشاور بايده يعمل معاك كده واقف سكت ماتكلمتش وخصوصا انك مغلطتش معاه في حاجه كان ممكن نقول أن هو عمل كده لسبب وبعصبيه بس انت معملتش حاجه يبقي يهينك ليه هو ايه بيصرف عليك علشان يهينك كده ولا ايه
والدته بقلق : اهدها ياكريم
كريم بغضب : اهدها ايه يا ماما مش اخويا اللي يتعمل معاه كده ولا عايش ولا كان اللي يهينه
مروان بابتسامة : طيب تعال يوحش وشاور بايده
كريم بضيق : انت بتهزر يامروان يعني يتعمل معاك كده وتهرز
مروان قال بابتسامة: طيب تعال ياكريم وبشاور بايده
وبينظر كريم لمروان وراح لعنده وقعد جانبه ونظر قدامه بغضب
وحط مروان ايده علي اكتاف كريم وهو بينظر له وقال بابتسامة : ايه يابني ده انا ماكنتش اعرف انك بتحبني اوي كده
والتفت له كريم وقال بضيق : شوف يامروان انا ممكن استحمل اي حاجه في الدنيا إلا حد يزعلك بس بنص كلمه وساعتها بقي يكون هو الجاني علي نفسه ويستحمل بقي اللي يحصل له علشان هو اللي ابتدا والأستاذ ده مش زعلك وبس لا ده اهنك في بيته كمان يبقي لازم يتحمل نتيجة اللي عمله ده علشان انت مغلطش معاه في حاجه علشان يعمل كده معاك هو اللي غلط يبقي لازم يتعاقب علي اللي عمله ده علشان يحرم يعمل كده معاك تاني ويفهم كويس هو واقف قدام مين وكله بالقانون علشان احنا مش بلطجيه نضرب الناس ونهينها زيه كده واحنا هنعرف ناخد حقنا كويس وقولي بقي انت عملت معاه ايه علي اللي عمله ده معاك
مروان قال بابتسامة : شوف يا استاذ انت انا فرحان بك اوي علشان اللي قولته ده وكمان اتاكدت ان لو حصل معاك حاجه هتعرف تاخد حقك ازاي بطريقه سليمه مش هتعمل حاجه غلط وانا كنت ناوي اعمل اللي انت قولته ده معاه
كريم بدهشة : ايه كنت ناوي
مروان قال : ايوه
كريم باستغراب : ايوه يعني ايه انت معملتش حاجه معه
مروان قال : لا معملتش حاجه معاه علشان هو كلمني واعتذر مني
كريم بدهشة : اعتذر
مروان : ايوه اعتذر مني علي اللي عمله معايا في بيته ومش كده وبس لا كان عاوز يجي الشركه وهو نجمه علشان يعتذر مني
والدته بدهشة : ايه يجي لك الشركه
مروان : ايوه ياماما كان هجي لي الشركه اصل نجمه حكت له علي اللي حصل وان هي اللي واقفت قدام عربيتي لما كنت بتحرك بعد ما نزلت وعرف انه غلط معايا واتصل بي وعلي فكره ياكريم لما كلمني قولته علشان يعتذر مني قولتلوا الكلام اللي كنت بتقوله ده دلوقتي
كريم بدهشة : قولته
مروان : ايوه قالت له وبيحكي له علي اللي حصل
وبينظروا له كريم والدته باستغراب
وحكي لهم مروان علي اللي حصل وقال : وانا نسيت اللي حصل ومعتش زعلان منه
كريم باستغراب : معتش زعلان منه يعني ايه بس ده اهنك يامروان وتطردك من بيته
مروان : واعتذر عن ده ياكريم بما انه عرف غلطه خلاص مافيش داعي بقي انا احنا نكبر الموضوع ونسها اللي حصل ده
والدته : مروان معه حق ياكريم
كريم بدهشه : ايه معه حق
والدته : ايوه ياكريم معه حق هو اعتذر علي اللي عمله وكمان مروان مسكتلهوش علي اللي عمله معاه لما كلمه في التليفون وعرف ازاي ياخد حقه كويس وغير كده كمان الرجل كان هيجي له لغاية عنده في الشركه علشان يعتذر منه يعني هو حاسس بغلطه وندمان علي اللي عمله يبقي مافيش داعي نحاسب حد علي غلطه هو ندمان عليه وكفر عنها والا لو عملنا كده يبقي احنا اللي بنغلط مش هو
كريم : بس ياماما
والتفت له مروان وقطع كلامه وقال بابتسامة : شوف ياعم كريم بابا الله يرحمه قالي زي ما انت بتعوز تاخد حقك اتعلم كمان انك تسامح اللي غلط فيك بما انه عرف غلطه و ندمان عليه هتلاقيك اخدت حقك واكتر منه كمان علشان الإنسان الندمان ببقي عامل زي اللي بيموت علي البطئ ومش عارف يعمل ايه ليرتاح علشان الندم شعور صعب ومحدش يقدر يستحمله وخصوصاً الانسان اللي عرف غلطه وندمان عليه وكلمه منك انت بس هي اللي تريحه علشان كده قولها له علشان يرتاح علشان انت مش محتاج تعمل معاه حاجه تاني انت اخدت حقك منه واكتر كمان وده اللي انا عملته ياكريم مع عم شفيق سامحته علشان هو عرف انه غلطان
كريم قال بضيق : ماشي يامروان خلينا نسامحه المرة دي بس لو عمل فيك حاجه تانيه أو زعلك بس بنص كلمه قسم بالله ما هرحمه وشاور بايده وخليه يقضي اللي باقي من حياته في السجن علي اللي عمله معاك ده
مروان بابتسامة : ما ترحمه ودخلوا السجن
كريم قال بضيق : اه امال انت فاكر ايه اسيبه يغلط فيك واقف اتفرج عليه شوف اي حد يلغط فيك هندمه علي الساعة اللي عمل فيها كده معاك مش معني ان احنا محترمين وبنعامل مع الناس باحترام يبقي خلاص يغلطوا فينا لا يبقوا غلطانين لو فكروا كده الاحترام ده مش قلة حيله لا ده قوه ونعرف ازاي كويس نادب اللي بيغلط فينا وناخد حقنا كويس اوي احنا ولاده عابد الشناوي اللي زي ماعلمنا ان احنا نحترم الناس ونتعامل كويس مع اي حد علمنا ازاي نربي اللي يغلط فين او يدسلنا علي طرف علشان كده لو الرجل ده عمل حاجه تاني انا مش هرحمه انا بقولك اهوه علشان ماتبقش تمنعني وحتي لو اعتذر منك انا برده مش هرحمه فاهم
وبينظر له مروان والتفت لوالدته وقال باستغراب : ايه ده ياماما مين اللي قاعد جانبي ده
والدته قالت : مش عارفه مين ده ونظرت لكريم
كريم باستغراب : مين ده يعني ايه انا كريم مالكم
ونظر له مروان وقال : ما انت كريم امال ايه اللي حصلك تحولت كده ازاي
كريم قال باستغراب : اتحولت
والدته : ايوه يا انت كنت طيب من شويه ايه اللي جرلك والقوه دي جيت لك مين كده مرة واحدة
كريم قال : لا ياماما انا قوي طول عمري بس مش بين ده وبابتسامة علشان متخفيش مني يا قطتي وتبعدي عني
والدته بابتسامة : ياسلام
كريم قال بابتسامه : اه طبعاً ياقطتي انتي
مروان بابتسامة : اما انت قوي كده امال مخلي ماما ليه تحكي حدوته بقي
كريم قال بدهشة : ايه ده انت عرفت مين
مروان بابتسامة : ماما هي اللي قالت لي
كريم : اهااا لا يامروان انا مليش دعوة هي اللي حكت لي
والدته قالت باستغراب : والله انت مالكش دعوة امال مين اللي طلب مني قولي كده
كريم قال : اه انا طلبت منك يا ماما بس انتي ر فضتي و رجعتي تاني واقفتي يعني انا مليش دعوة
والدته قالت بنرفزه : ما انا واقفت علشان انت زعلت يعني انا غلطانه اني ماسبتكش زعلان يعني وحكت لك
كريم بابتسامه : لا انتي تغلطي برده وراح لعندها وقعده قدامه قطتي لا يمكن تغلط ابدا وقرب منها وباسها علي خدها بعد بسرعه وراح قعد عند مروان وهو بينظر لوالدته
وبتنظر له والدته وقالت بنرفزه : ولد انت مش هتلم
كريم بابتسامه : هتلم ازاي بس ياقطتي وانا شايف الجمال ده كله قدمي والتفت لمروان بذمتك يامروان حد يشوف الجمال ده برده وشاور بايده علي والدته ويتلم
ونظر مروان لوالدته وقال بابتسامه : بصراحه لا ياكريم محدش يقدر يتلم خالص لما يشوف الجمال ده كله
والدته قالت بنرفزه : ايه يامروان حتي انت كمان
مروان بابتسامة : ماهو معه حق ياماما مين بس اللي يقدر يتلم لما يشوف جمالك ده قولي كده
كريم : شوفتي بقي ياماما حتي مروان رايه من اريي يعني انا معزور يا قطتي لما اشوف الجمال ده كله وماتلمش
والدته قالت بنرفزه : تعرف لو متلمتش هجي وهضرب فيك لغاية متلم وتبطل الكلام اللي انت بتقوله ده
كريم بابتسامة : لا وعلي ايه والله ما انتي تعبه نفسك وتقومي خليكي قاعد انا هتلم لوحدي
والتفت له مروان وضحك وقال : يا جبان
كريم قال : جبان جبان بس مضربش وبعدين مش بيقوله ان الجبن سيد الاخلاق وانا اخلاقي عاليه
وبطل مروان ضحك وقال بابتسامة : ياسلام
كريم قال : اه طبعاً وهو انا فيه غير اخلاق علشان كده هتلم ياماما ونظر لوالدته
والدته قالت بنرفزه : طيب والتفت لمروان قولي يامروان انت روحت لعم شفيق في الوقت ده ليه
والتفت كريم لمروان وقال بضيق : هو انت اتصلت بي يامروان بعد ما كلمته
والدته قالت باستغراب : كلمته هو انت كلمته ياكريم
كريم قال : اه ياماما كلمته النهارده اصل لما شوفت نجمه النهارده وعرضت عليها اني اوصلها علي الجامعه قالت لي وحكي لها علي اللي حصل وخلصت معها ووصلت نجمه علي الجامعه
والدته بابتسامة : نجمه دي كل يوم بيتزيد احترامي لها شوف رغم انها عرفك بس برده مرضتش تركب معاك العربية بنت محترمه بمعني الكلمه
كريم قال بابتسامه : معاكي حق ياماما هي محترمه فعلا قالي يامروان هو انت اتصلت بعم شقيق ده
مروان : ها لا هو اللي اتصل بي
والدته باستغراب : اتصل بك ليه في حاجه ولا ايه يامروان
مروان : لا ياماما مافيش ياهو بس كان بيطمن عليه اصل بقلي فتره ماتصلتش بي علشان كنت مشغول في الشغل
والدته : اهااا
والتفت لها كريم ونظر لمروان وقال باستغراب : طيب
ورحت له ليه يامروان هو اللي طلب منك كده ولا ايه
مروان : لا يا كريم هو مطلبش مني كده برغم انه كان عاوز يشوفني علشان وحشته اوي وانا كمان هو وحشتني اوي وقالته لما كان بيتكلم اني هجي بكره علشان اشوف بس
والدته باستغراب : بس ايه وبعدين ايه اللي خلك تروح النهارده بما انك قولته هتروح له بكره
مروان : علشان كنت عاوز اتكلم مع نجمه ياماما
والدته بدهشة : تتكلم مع نجمه
والتفت لها كريم ونظر لمروان وقال باستغراب : تتكلم معها ليه يامروان وبعدين انت روحت له ليه هو ومروحتش لنجمه بيتها علي طول
مروان : ماينفعش ياكريم اروح لها بيتها اولا مايصحش اروح لها بيتها كده من غير ما والدها يعرف وغير كده كمان هتكلم معها قدام والدها ازاي وهو مايعرفش اي حاجه من اللي حصل بيني وبين نجمه ثانيا بقي ودي الاهم عم شفيق الوحيد اللي يقدر يساعدني اشوف نجمه تاني بعد اللي حصل
والدته باستغراب : بعد اللي حصل ليه هو اللي حصل
مروان : اللي حصل اني اتخنقت مع نجمه ياماما
والدته بدهشة : ايه اتخنقت معها
كريم : هو في ايه يامروان هو انتم كل ما تشوفوا بعض تتخانقوا ليه الواحد يتخانق مرة مرتين بس انتم بتتخانقوا كل ما تشوفوا بعض ايه مابتتعبوش من الخناق
مروان : بس انا ماشوفتهش ياكريم
والدته بدهشة : ايه ماشوفتهاش
مروان :اه ياماما اناماشوفتش نجمه
كريم قال باستغراب : امال اتخانقت معها ازاي يامروان بما انك ماشوفتهاش ايه كنت بتحلم بيها واتخانقت معها
مروان : لا يا ظريف ماكنتش بحلم بيها انا اتصلت بيها
كريم والدته قالوا في نفس واحد بدهشه : ايه اتصلت بيها والتفتوا لبعض
ونظر لهم مروان وقال : ايوه اتصلت بيها
وبتنظر والدته لمروان وقالت باستغراب : وانت جيت رقمها مين يامروان مش انا سالتك قولتي انه مش معاك
مروان : اه ياماما انا قوتلك كده علشان هو فعلا ماكنش معايا بس نجمه اتدني رقمها لما كانت واقفت قدام عربيتي وانا عند عم شفيق
والدته بابتسامة : اهااا طيب هي اتدهولك كده من غير ما تطلبوا منها
مروان : لا ياماما انا اللي طلبتوا ماهي كانت عاوز الروايه بتاعتها اللي علي اللاب توب ساعتها علشان تبعتها لحضرتك وانا ماينفعش اعطيها اللاب توب علشان هي مقدمه في المسابقه اللي انا عملتها زي ماقوتلك قبل كده ياماما علشان كده اخدت منها رقمها علشان ابعتلها وهي تبعتها لحضرتك
والدته : اهااا
كريم باستغراب : بس انت متخانق معاها يامروان رايح تقابلها ليه بقي
والدته : اه صحيح انت متخانق معاها يامروان رايح تقابلها ليه ايه اللي حصل خالك تروح تقابلها ايه رايح علشان تكمل خناقك معاها هناك ولا ايه
كريم بابتسامه : مش بعيد ياماما تلقي نجمه قالته حاجه تضايقه فاراح علشان يتخانق معاها هناك ونظر لمروان
مروان : برغم انك بتقول كده يا ظريف علشان ترخم عليه بس هو ده اللي حصل فعلا
كريم بابتسامة : مش بقولك ياماما والتفت لوالدته
ونظرت له والدته والتفت لمروان وقالت باستغراب : اللي حصل فعلا يعني نجمه قالت لك حاجه تضايق فاراحت علشان تكمل خناقك معاها هناك
مروان : لا ياماما انا مروحتش علشان اتخانق معاها هو صحيح احنا اتخانقنا علي التليفون وهي ضايقتني بكلامها بس انا مروحتش علشان اتخانق معاها
والدته باستغراب : امال روحت تقابلها علشان ايه
مروان : روحت اقابلها علشان اقولها اني بحبها عاوز اتجوزها
والدته وكريم قالوا في نفس واحد بصدمه : ايه بتحبها وعاوز تجوزها والتفتوا لبعضهم —————–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى