رواية فارس الصعيد الفصل العشرون 20 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء العشرون
رواية فارس الصعيد البارت العشرون
رواية فارس الصعيد الحلقة العشرون
(وانا اصلي واخد علي الوجع والجراح لما بتصيب جدع وجعها بيبقي بميه وجع تعرف يا بحر الميه وجع ..وجع الي حبيتها وسابتني ووجع الي بعنيها سبتني وجع الي عملت مني رمل في قعر جوفك رسبتني وتسعميت مليوم وجع للذكريات اصل المحبه يا بحر مش فتره وتعدي ده عمر شايل صوت هزاري وغلب جدي فكر طايح يوم يروح وسنين يودي وتسعميت مليون وجع عدد المحاره والودع عدد الكلام من بين شفايفها الجمال
.
……………………..
ايه بنرفزه::انت بتتكلم كدا ليه يا فارس هتهددنا ولا اي انت نسيت ان ده عمك
.
فارس بعصبيه::بس انتي متفتحيش بوجك بأي كلمه وليكي عين كمان تتكلمي وتجادلي بعد فضيحتك انتي عار علينا وعلي اسم العربي
.
.
حسن ادرك انه وابنته في الضياع::فارس اسمع بس ان….
.
.
فارس بصوت عالي::مش سامع انا عارف كل حاجه عارف طمعك وجشعك والي كنت بتعمله من ورا ضهري وعارف بنتك المصون الي اتجوزت في السر واطلجت في السر وعارف اتفاقك مع فوزي الكلب وعارف حركات بنتك الي كانت بتعملها عشان توجعني في شباكها عارف كل حاجه يا حاج حسن وعارف انها مش حامل وان كل ده خطه حقيره منكم
.
.
ايه بحقد وشر::انت السبب في الي احنا عملناه ده انت الي خدت فلوس ابويا انت السبب في اني اعمل كل ده فيك انا وابويا
.
.
زياد بنرفزه::انتي جليله ربايه وانا مش مصدج ان في يوم انتي تعملي كده وتروحي لدكتوره تتفجي معاها عشان تجول انك حامل
.
ايه بصدمه::الدكتوره
.
فارس::انا السبب في اي في اني كنت بخبي عميلكم السوده وفلوس اي الي بتتكلمي عنيها ابوكي واخد حجه تالت ومتلت بس خلاص كل ده هينتهي وانا بس هعمل باصلي وهصون الدم الي بينا عشان خاطر ابوي الله يرحمه… انت وبنتك ملكمش جاعده في البلد دي
.
.
حسن بضعف::بتجول اي يا فارس انا هروح فين ورحمه ابوك يا ولدي متقسي علي انا راجل كبير…
.
.
فارس بكرهه::هتروحوا تعيشوا في البلد الي زياد هيجولكم عليها شقه ومصروف شهري وبس ده الي اجدر اعمله بس عشان خاطر انك اخو ابوي
.
………………
.
تركهم فارس وصعد الغرفه لهنا التي كانت جالسه تبتسم بوهن وتعب لفاتن التي تحاول اضحاكها
.
.
فارس::كيفها دلوجتي
.
.
سعاد::الحمد لله يا ولدي اكلت وخدت علاجها واهو جاعدين معاها لحد ما تاجي انت
.
.
فارس::خليكم جنبها لغايه ما ارجع يا خاله
.
.
فاتن اندفعت ووقفت بلقرب من فارس الذي اندهش وصدم من الفرحه ::فاتن انتي بتمشي
.
فاتن بفرحه::ايوه يا حبيبي بمشي وبجالي فتره كمان
.
فارس بزعل::بجالك فتره ومتجوليش.
.
فاتن::هفهمك بعدين بس دلوجتي انا عايزه اطلب منك طلب
.
فارس::خير
.
………………….
رحلت ايه وابوها مكسورين من القصر الذي لن يدخلونه مره اخري في السياره التي خصصها لهم فارس واكد زياد علي الحرس الذين عينهم لمراقبتهم ان ينتبهوا جيدا لاي شخص يدخل او يخرج عليهم وان ايه مش سهله وان ينتبهوا جيدا لها
.
دخل زياد القصر وجلس بحزن
.
رن هاتفه وكان مؤمن
.
.
مؤمن::احممم زياد الجماعه مرعجوش بيتهم لسه بس الي اعرفه انهم وصلو القاهره وهما كويسين
.
زياد ::تعبتك معايا يا مؤمن
.
مؤمن::متقولش كدا انت اخويا
.
انهي زياد المكالمه وارجع رأسه للخلف بقله حيله ولكنه فوجئ بيد توضع علي كتفه
.
زياد::فارس
.
فارس::جوم روح لخطيبتك
.
.
زياد::بتجول اي وكيف بس اروح واحنا في الظروف دي
.
فارس::جوم روح لخطيبتك والاوضاع تمام فوزي وهنعرف نخلص حجنا منه في المحكمه وخالد انا هتصرف معاه جوم انت بس راضي خطيبتك وامها
.
.
نهض زياد بفرح واحتضن فارس::ربنا يخليك ليا يا رب
.
.
خرج زياد من القصر بفرحه عارمه تجوب صدره
.
.
فارس::دلوجتي وجت حسابك يا خالد
.
خرج فارس واستقل سيارته وهو غاضب ووجه غامض وينوي الشر لخالد
……………..
.
زياد وهو يسوق بسرعه::مؤمن وصلت لايه
.
.
مؤمن::خطيبتك في المستشفي دلوقتي بتعمل عمليه
.
زياد اصبح الخوف متملك قلبه والتفكير والقلق احتل عقله::انا خلاص نص ساعه وهكون في القاهره روح انت المستشفي وخليك فيها لغايه ما اوصل
.
.
مؤمن::حاضر
………………….
.
دخل القسم بكل هيبته وجبروته وكانه لواء او صاحب رتبه كبيره
.
.
الضابط::فارس بيه اتفضل المتهم جوه
.
.
فارس::طيب انا مش هطول بس اي صوت تسمعوه متدخلوش تمام
.
.
الضابط::تمام يا باشا
.
.
دخل فارس ووجد خالد جالس بخوف من مصيره المجهول دخل وجلس بكل غرور وتعالي وثقه ووضع قدم فوق الاخري::اكيد فرحان لان الحبس هيكون ارحم عليك من الي ممكن تشوفه مني
.
وقام فارس بتوجيه صفعه قويه جعلت وجه خالد يرتد للجهه الاخري
.
.
فارس::دي كدا بصبح عليك بس انا هطلع عليك الي عملته في مرتي وفكره انك مديت ايدك ولمستها دي هتتحاسب عليها المهم قبل ما صفي حسابي معاك في كلمتين محشورين في زوري
.
.
نظر له خالد بخوف::ارحمني انا انا بس كنت بنفذ الي طلبه فوزي هو هو السبب
.
.
فارس ::ياك فاكرني جاهل ومش عارف اللعبه الحقيره الي بتلعبوها من الاول مع بعض بس سبتكم لغايه ما جبتوا اخركم
.
خالد كان سيتحدث هاجمه فارس بصفعه اقوي جعلت خالد يصرخ من الالم
.
فارس بغضب وعصبيه::انت لسه شفت حاجه
…………………………
.
.
هنا بحزن::انا كفايه عليا وجودكم في حياتي انتو بجد لولكوا كنت زماني في خبر كان انا عارفه اني تعبتكم معايا بس والله
.
.
قاطعتها فاتن::واه واه اي الحديد الماصخ ده يا مرت اخوي بعدين انتي ناسيه اني بعتبرك زي اختي من يوم ما دخلتي القصر ده وكنت عارفه اني مش هشفي غير علي يدك
.
هنا ابتسمت::ده شئ يفرحني بعدين انتي بتمشي من امته وليه خبيتي
.
سعاد::بجالها مده بتمشي وانا ولبني وزياد بس الي عرفين دي تعبتنا كنا بنداري عليها لتنكشف بصعوبه
.
.
هنا::طيب وليه كدا
.
.
فاتن::لما عرفت اني اتحسنت وبدأت امشي فرحت فرحه مش اجدر اوصفها لكن طفالي الفرحه دي ايه وعمي يوم ما سمعتهم بيتكلموا عليا وايه كانت بتتكلم مع حد عن خطه وفلوس فحبيت ااجل معرفتكم بمشي لغايه ما اعرف هي ناويه علي ايه
.
سعاد::طلعتي ذكيه يا مضروبه
.
ابتسمت الجميع
.
.
هنا::ربنا يخرجنا من الي احنا فيه
.
الكل::امين
………………..
وصل المستشفي وهو يركض ويلهث بتعب
.
.
مؤمن::هي دلوقتي في اوضه رقم ١٠٥ وكل الاجراءات خلصت والحسابات تمام
.
.
ضمه زياد::تسلملي يا صاحبي
.
.
مؤمن::العفو يا باشا بس انا عايزك تردهالي وانت عارف في ايه
.
.
زياد::ربنا يسهل مش ناسيك
.
.
رحل مؤمن واخذ زياد نفس عميق وطرق باب الغرفه
.
اميمه::اتفضل
.
………………………
اماني::مش عارفه يا علي بس قلبي واجعني علي هنا وبتصل بيها بقالي كام يوم مبتردش
.
.
علي::اتصلك بفارس
.
.
اماني::لا انا عايزه اروح لهنا مش هرتاح الا لما اشوفها
.
.
علي ::خلاص روحي شوفيها بكره والبنات سيبيهم
.
اماني::لا هاخدهم هي وحشتهم كمان
.
علي::تمام
…………………..
فتحت عزه عيناها بتعب ووجدت زياد امامها فأعادت اغلاقها وفتحها مره اخري
.
عزه::يارب انا ليه شايفه خلقته قدامي ابن سعاد اي التهيأت دي
.
زياد ضحك::لا دي مش تهيأت يا انسه جابر انا ابن سعاد فعلا وقدامك
.
.
عزه بصوت عالي نسبيا::اي ده انت هنا بجد
.
ولكنها تألمت من جرحها
.
.
زياد مسح علي رأسها::انا هنا يا حبيبي واهدي عشان جرحك
.
.
عزه::ماما فين وبعدين هي زعلانه منك
.
.
زياد::انا فهمت ماما كل حاجه وعرفتها ان ايه الي جالته ده كذب وهي كانت ناويه علي اي وكل حاجه بجت تمام مستنيين بس تخفي وترجعي زي الغزال واحسن
.
.
ابتسمت عزه::بحبك
.
…………………………
في الصباح .
.
((سيدي القاضي حضرات المستشارين ))
.
.
عباس::الادله دي كلها بتثبت ان دكتور فوزي عم هنا اختلس وزور اوراق رسميه وكمان هدد موكلتي ده طبعا غير تجاره الاعضاء وكل الاوراق الي قدام حضرتك صحيحه ومن الشهر العقاري وده غير اسماء الضحايه الي وقعوا تحت ايد دكتور لا يعرف للانسانه عنوان ده غير عيادات غير مرخصه بيزاول فيها عمليات اجراميه والادله علها ضده
.
.
القاضي ::الدفاع عنده اي اعتراض
.
.
شكري بتوتر وعقد لسانه عن قول شئ::لا
.
.
نظر فوزي لشكري نظره قاتله
.
.
شكري::مش في ايدي اي حاجه اعملها كل حاجه ضدك فعلا
.
.
كشفت حقيقته واقتربت نهايته وسمعته التي ضاعت لم ينل شئ من هذا كله وفشلت خطته وادرك ان لكل ظالم نهايه وان مهما طال الظلم لابد ان ترفرف رايه الحق وان الله عادل ويمهل ولا يهمل ولكن شيطانه وطمعه اعماه
.
.
.
القاضي::حكمت المحكمه حضوريا وبأجماع الاراء علي المتهم فوزي المهدي بلسجن المأبد مع الاشغال الشاقه ووقف كل الاعمال المكتوبه بأسمه ومصادره اوماله ووضعها تحت الكشف لمعرفه مصدها ومن اين له هذا رفعت الجلسه
.
.
.
سمع فوزي مصيره بأذن وعين حزينه اغمض عيناه بضعف وقله حيله
.
.
فارس يقف امامه ::كان نفسي تكون احسن من كدا ومتوصلناش للحظه دي بس انت السبب وعلي فكره انا عرفت موضوع تجاره الاعضاء دي من ابنك الي ظلمك طاله برضوا في الاخر اتمنالك ٢٥ سنه من تخليص الحج والظلم الي الناس شفتك منه وعلي فكره انا مش شمتان فيك بلعكس انت خدت حجك بس زي مانت بتجول دايما بلقانون وادي القانون اخد مجراه سلام يا دكتور
.
رحل فارس بعد ان اطمأن قلبه وانه تخلص من كل العقبات التي كانت تعوق حياته هو وزوجته وعائلته والان سيذهب لمعشوقه ليروي عطشه وحبه لها
.
.
.
فارس وهو يقود السياره::والله يا متر ليك عندي مكافأه غير اتعابك تستحجها
.
.
عباس::خيرك سابق يا فارس بيه
.
.
فارس::الحج حج وانت تعبت ولازم اكافئك
.
.
……………….
.
اميمه وهي تسند عزه::كتر خيرك يابني
.
.
زياد بعد ان اوصلهم للمنزل بعد استقرار حاله عزه وعدم وجود اي خطر عليها ::متقوليش كدا يا حماتي ده واجبي بعدين الهانم لازم تشد حيلها وتاكل كويس لان مينفعش عروسه تكون تعبانه يوم فرحها
.
.
عزه ::فرحها فرحها ازاي لا يا عم مش هحضر
.
.
اميمه ::هههههه هبله انا هروح اجهز الاكل
.
عزه::بيقولك فرح زياد انت بتتكلم بجد
.
.
زياد وابتسامته ظاهره علي وجهه وفرحته في عيناه::ااه يا جلب وحياه وعمر زياد كله خلاص اول ما تستعيدي صحتك كدا ان شاء الله هنبدأ نجهز لفرحنا
.
.
عزه بهيام ::هو في صعيدي قمور ودمه خفيف كدا ودكتور في الجامعه ..الجامعه احيه نسيت هسقط الامتحانات بعد شهر
.
.
زياد::هذاكرلك
.
.
عزه بخجل::تما تنجحني وخلاص وبلاش مذاكره وفرهضه وتعب قلب ..
.
انفجر زياد ضحكا علي لطافتها وخفه دمها::حبيبتي انا دكتور مش رئيس الجامعه
.
.
عزه::انت رئيس قلبي يا زيوده
.
.
زياد::زيوده تصدجي العيب عليا انا وعلي لساني الي بحاول يكون زين واطلع كلامك يفرحك وانتي كيف الدبش تجولي زيوده ياخي زيوده في عينك انا جايم ماشي
.
.
عزه امسكت يده ::طيب خلاص يا عم اسفه يعني هو انا لازم اقولك اني بحبك وبموت فيك وان ربنا عوضني بيك عن ابويا وعن اخ او اخت اوحتي قرايبي وان رضا امي ورضا ربنا عليا اتجمع وظهرلي فيك
.
.
زياد::يا بت مانتي بتجولي كلام حلو اهو وانا الي كنت فاكرك مؤدبه
.
ضحك الاثنان واكملا الحديث مع بعضهم الي ان انتهت اميمه من اعداد الطعام وتجمعوا مع بعض يتناولوا الطعام وعزه تأكل طعام يتناسب مع جرحها
.
………………
.
اما في الجانب الاخر من الصعيد نجد هنا التي استوطنت حضن فارس واخرجت كل ما فيها من بكاء وحزن علي حاله عمها التي كانت تتمني ان يكون سند وتعويضا عن والدها
.
.
فارس وهو يمسح علي شعرها بحب::والله يا ست البنات معاش ولا كان الي ممكن يأذيكي طول ما ربنا وجدني علي الارض
.
.
هنا نظرت لعيناه بحب::يعني انت مش زعلان مني عشان خرجت في اليوم الي خالد خطفني فيه
.
.
فارس::لا بس ده ميمنعش ان حضرتك لازم تتحاسبي علي كدا
.
.
هنا ::اتحاسب ازاي يعني
.
فارس اقترب منها ::تعالي وانا اجولك ازاي
.
…………….
.
فاتن::تفتكري يا خاله لبني لسه بيفكر فيا
.
لبني::لو ابن حلال ورايدك يبجي هياجي
.
فاتن::ياترا اي رد فعله لما يعرف اني خفيت .
.
.
لبني::ربنا يسعدك يا فاتن وتفرحي ويجعله من نصيبك لو ليكوا الخير في بعض يا بنتي وهو اكيد هيفرح
.
.
فاتن وهي تهمس لقلبها::امين يارب
.
……………………..
.
حسن بأنكسار::اخرتها مرمي في شجه ومكان ولا عارف حد ولا حد يعرفني اتهنت في اخر سنين عمري
.
.
ايه ببكاء:::سامحني يا بوي كل ده حصلك بسببي
.
.
حسن::متحطيش الحج كله عليكي انا كمان مخدتش بالي من ظلمي لابن اخوي وان طمعي ده هيوديني في داهيه واهو وداني في داهيه فعلا
………………..
.
هنا::لانك قليل الادب
.
.
فارس::يادي جليل الادب عايز افهم لحد ميتي هتفضلي تتكسفي مني وتعرفي انك زوجتي مرتي علي سنه الله ورسوله
.
.
هنا::معرفش بس برضوا قليل الادب جدا…… المهم دلوقتي شغلي
.
.
فارس ::ماله شغلك
.
.
هنا::بما اني هعيش هنا يا فارس معناها ان شغلي في القاهره هيوقف
.
فارس::هنا وحياتي عندك وجفي كلام في اي حاجه دلوقتي والصباح رباح وخليني كدا اعاكسك واحبك واغازلك بكيفي
.
.
هنا ابتسمت عندما وجدت فارس يحتضنها من خصرها::يا قليل الادب
…………………..
.
.
.
زياد وهو يقود السياره بتركيز::انا عارف انا عملت اي يا مؤمن وبلاش الخوف
.
.
مؤمن::ربنا يستر واخوك ده يتفهم وجه نظري بس انا عايز اطلب منك طلب
.
زياد::اؤمر
.
.
مؤمن::يعني مش عايز حد يعرف حاجه لغايه لماجي بكره
.
زياد::فهمت جصدك
.
رن هاتف زياد وكانت عزه
.
عزه::اي يا حبيبي وصلت
.
زياد::احمم لا بس ان شاء الله ربع ساعه ووصل
.
.
عزه::بسلامه يا حبيبي ان شاء الله وابقي طمني عنك
.
.
زياد::تمام انتي عامله اي دلوقتي
.
.
عزه::الحمد لله كويسه مامي واخده بالها مني كويس قوي متقلقش
.
.
زياد::ماشي يا ست هانم يلا سلام
……………
.
مؤمن::لا اله الا الله شوف ياخي فعلا الواحد لما يكون مع الجنس الناعم بيختلف ٣٦٠ درجه
.
زياد::بكره تجرب وتعرف يا خويا
.
مؤمن::امين يارب
.
…………………
.
ثاني يوم ظهرا في القاهره
.
.
اماني::خلاص احنا جهزنا كل حاجه
.
علي وهو يشغل السياره::طيب اركبي انتي والبنات
.
.
اماني::هما نازلين اهو انا بس هتصل بهنا اقولها اننا جايين
.
.
اتصلت اماني علي هنا
.
.
اماني بأبتسامه::وحشاني يا قلبي
.
.
هنا بحزم وضيق::انا مش بكلمك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)