روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء الحادي عشر

رواية احلام في عيون وقحه البارت الحادي عشر

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة الحادية عشر

مايا بتحط مانكير وقالت: بيت احلام صغير جدا, معرفش ازاي عايشه فيه
اسيا بصت لسراج بتوتر وقالت: مش صغير ده كبير وجميل ومنظم وع قدهم ومكفيهم
مايا: حصلك ايه احلام مش شايفه فيه مشكله ولا انتي كمان , تعالي قصري هتعرفي الفرق لما يرجع سلطان هعمل عزومه كبيره, اهو جوزي بيتصل
سراج تابعها وهي بتختفي وبص لاسيا وقالها: قولي لبنتك لو هتفضل تتكلم كده متجيش بيتنا احسن لها تقعد في بيتها, مفيش داعي تحـ رق دمي ليه بتختبر صبري
اسيا: عارف طبع بنتك بتحب كل حاجه مبهره مش بتحب الحاجات العاديه انا هعملها ايه
سراج: برافو عليكي ده انا المفروض اصقفلك في دفاعك عنها , بعد كل الي عملته ما تقعد في قصرها الفخم انما مش بيتنا البسيط امتي تفتح المدارس عشان امشي مش اقعد في البيت
احـ رق في قلبي
اسيا حطت مصفاه الملوخيه وقامت تروح لمايا ووقفت وسمعت الكلام الي هزها
مايا ع الموبيل : هو انا مش بتصل بيك بقالي كذا يوم اخيرا افتكرتني
سلطان جالها صوتها بنرفزه: جرالك ايه ليه عماله تتصلي بيا ليل مع نهار وتزعجيني, قلت لك لما اكون هنا متتصليش بيا حصل وانا لما القي وقت هكلمك بنفسي
مايا: اه ده لما تسمح مراتك تتصل بيا هي مسمحتش بده , انت متصلتش بيا من وقت ما سافرت مره واحده , ودلوقت لما اتصلت متسألش عليا عامله ايه, ليه كنت بتصل يستمرار
سلطان: عارف كل حاجه , وعارف ابراهيم وصل هناك فجأه ,رشا قالت لي كل حاجه والحمد لله انه مشفكيش والا كانت هتحصل مشكلة كبيرة
مايا: هو انت مش مضايق ان مراتك استخبت في بيتك وكل الي هامك اخو مراتك ومش مهتم بأهانتي ده مقدار حبك ليا
سلطان: بقولك ايه ما تكبريش الحكايه قلت لك ان امورنا هتتحل خلال ايام واحسن انك روحتي لامك تقعدي معاها يومين ولما ينتهي شك ابراهيم هاجي اخدك بنفسي
ميا اتعصبت منه:انت اتجننت في عقلك, ليه اسيب بيتي وافضل هنا, انت قولتلي انه بيتي انا وبس ليه بدء يدخله الغير , واسمع انا لابخاف من مراتك ولا حتي من اخوها , سمعت انا راجعه بيتي
سلطان: متعمليش فعل غبي نفذي الي بقوله
مايا برفعه حاجب: قول لـ اخو مراتك انه ميجيش لوحده المره الجايه يجيب مراتك معاه ونشوف ايه الي هيقدر يعمله انا راجعه_قفلت وبتلف شافت اسيا وشها متغير وحاطه ايدها ع قلبها مشت من قدامها بكل غرورو_
……………….قصص منه محمد كاتب………..
ع السفره
مروان بعجاله: احلام ليه محطتيش الفطار لحد دلوقت , هتفطريني ولا امشي
احلام: الفطار جاهز ليه بتزعق لسه فيه وقت
مروان: هتأخر عشان شويه فطار معرفش بتعملي ايه طول اليوم
احلام: كنت بحط الفطار لماما لازم تفطر وتاخد العلاج
مروان بملل: خلاص بلاش تتظاهري انك مهتمه
احلام: انا مش بتظاهر وبعدين ليه عايز تتخانق من غير سبب
مروان: ايه ده الشاي سخن حـ رق بؤي
احلام: طبيعي يبقي سخن استني شويه
مروان: هقعد اليوم كله ابرد في الشاي , انا واحد عندي شغل في شركه مش فاضي زيك
احلام كتمت غضبها : افطر وهبردلك الشاي
مروان قام: سبت الفطار هاكل في الشغل , مش كفايه اخدت اجازه امبارح بسببكم
احلام قفلت وشها بتهكم: بسببنا
مروان قبل ما تواجهه بحقيقته انه عشان يشوف مايا مد بخطواته ناحيه الباب
احلام بتمد وراه: استني عايزه اتكلم معاك اقف دقيقتين
………………….قصص منه محمد كاتب…………….
اسيا طالعه وراها ومسكت دراعها: انا مش هسيبك تعملي الغباء تاني عايزه تـ دمري
حياتك
مايا بتسحب الشنطه: انا مش هسيب حياتي تـ دمر انتي فاهمه غلط بيني وبين سلطان مشكله صغيره هنحلها بنفسنا مش محتجالك
اسيا : مراته الاولي موجوده وانتي بكل بساطه تقوليلي مشكله صغيره وخبيتي عليا انك دره والحـ قير الـ سافل ده محسش انه لازم يعرفنا ده غشـ اش ولو جه قدامي هكـ سر رجوله خدعنا خدعه كبيرة
مايا : سلطان مخدعنيش كنت عارفه انه متجوز
اسيا : ايه كنتي عارفه واتجوزتيه
مايا : اه فريال دي واحده جاهله فلاحه ملهاش اي قيمه في نظره اضطر يتجوزها لمصالح وعايشه في البلد من سنين
اسيا : وياتري حاولتي تعرفي ايه اهميه سلطان في عايلته
مايا: مش عايزه اعرف عنده شغله وفلوسه وقصره , وبكره يسيبها ويطلقها وياريت متقوليش الكلام ده قدام بابا مش ناقصه مواعظ وبحذرك مفيش حد يعرف خالص
…………قصص منه محمد كاتب……………..
في بيت مروان
رنا: حالا تقوليلي قالت ايه مايا اكيد اتظاهرت كتير بيبتها وجوزها هي مغروره من صغرها فاكره ويارب ينقرضوا النوعيه الانانيه الي زيها
احلام: ليه بتقولي كده انتي ع طول مش بتحبيها هي مختلفه عننا شويه بس قلبها مش قاسي
رنا: معلش ممكن تشرحيلي معني مختلفه عشان انا شويه مش فاهمه
احلام ابتسمت: تقول الي يخطر ع لسانها مش بتسمع النصيحه استحوزيه بسيط عندها داء السيطره ع كل حاجه من طفولتها
رنا :رائع انك بتخفي عيوبها وبطريقه كويسه
احلام ممكن نتكلم في موضوع تاني
رنا طبعا ليه لاء قوليلي جبتلك معاها هديه وهي جابه دي واحده ثريه اكيد جبتلك هديه غاليه
احلام :اه هي
رنا :كنت والله عارفه انها مش هتجبلك حاجه واسمعيني بقي دي مجاتش عشان بتحبك هي جايه تستفهم عايشين ازاي انتي ومروان مع بعض وعارفه ان ده امر مؤلم ليها
احلام :مفيش حاجه من دي
رنا :لاء هو كده مشكله مايا من صغرها انها بتشوفك فوقها واسفه حتي امها كده
………….قصص منه محمد كاتب………………
مايا رجعت القصر وطالعه حطت ايدها ع الطربزين لقته فيه اثار تراب
مايا: هو انتي مش شايفه التراب من امتي مش بتنضفي بوظتي العفش كله مفكرين ايه محدش هيراقبكم تعملوا الي انتم عايزينه
رشا: مفيش حاجه من دي يا ست هانم انا كل يوم الصبح بنضف البيت يوميا اقسم لك
مايا بشخط: مفيش داعي ترغي كتير فاهمه كويس جدا عدم مسؤليتكم سلطان عطاكم وش زياده بس انا عارفه ازاي اظبط امثالكم نضفي بضمير والا غوري هلاقي شغالين كتير من امثالك
رشا: حاضر هنضف مره تانيه
مايا: ده بيتي مش الزريبه الي كنتي عايشه فيها عشان يبقي بالقذره دي , ده بيتي وهيحصل الي ائمركم انا بيه يله امشي نضفي
رشا عيونها رغرغت بالدموع وبطاعه ردت: حاضر
جوزها شافها بتعيط سألها: مالك يا رشا بتعيطي ليه
رشا: مش بتتكلم براحه دايما شخط واهانه كئن الفقير ملوش اي احترام وبقولك لو فضل الحال هنا كده انا مش هشتغل
جوزها: وطي صوتك لو سمعت الهانم هتتعصب
رشا: ست فريال كانت ارحم , اه لسانها مر لكن ايدها فرطه بتدينا فلوس كتير, اما دي شحيحه بخيله
جوزها بتعنيـ ف: هث اسكتي, شكلك عايزنا ننطرد من هنا
رشا بصتله بضيق وهو ماشي وراحت تنضف من تاني
………….قصص منه محمد كاتب…………..
احلام: ماما سلوي
سلوي فتحت عيونها وبصتلها ببتسامه: صباح الخير
احلام : صباح الورد والياسيمين ياقمر احلي صباح يا ست الكل يله قومي اشربي اللبن
سلوي اتعدلت: لاء مش عايزه
احلام: مفيش حاجه اسمها مش عايزه لازم تشربيه والا هخصمك فكري
سلوي مشت ايدها ع خدها بحنان: لاء هشربه مقدرش ازعل بنتي وتخاصمني ولو طلبتي هشرب كوبيتين
احلام: ايوه كده ها قوليي اعمل غداء ايه اليوم
سلوي: اعفيني عشت حياتي وانا بحل المشكله دي جه دورك
احلام ضحكت: من عنيا انتي بس اؤمريني وانا انفذ
سلوي: تسلمي يابنتي
مروان بصوت عالي جدا: احلالالالالالالام انتي فين اطلعي هنا
سلوي بغيظ : حصل مشكله تانيه, هو الواد ده اعتاد ع الدوشه روحيله بسرعه
احلام: راجعه
مروان بغضب: احلالالام انتي فين تعالي هنا بسرعه بوظتي شغلي
احلام دخلت بستفهام: نعم فيه ايه
مروان: انا لحد اليوم مفيش حاجه اتحركت من مكانها لكن من اول ما جيتي مفيش حاجه ثابته في مكانها قلت لك عشرين الف مره ملكيش دعوه بحاجاتي لكن انتي ولا بتسمعي كان فيه ظرف اسود مهم راح فين
احلام: ظرف اسود هدور عنه هتلاقيه ليه بتزعق كده
مروان مسك دراعها ودفعها بعيد : ابعدي هدور بنفسي ( صرخ) قلت متلمسيش حاجاتي لايمكن تعترفي بغلطك بس تلومي غيرك
احلام فتحت درج مكتبه ولقت الظرف فيه قامت وبصت للفراغ
مروان بينبش الادراج بغل: معرفش حطيته فين, والمفروض اتحملك غصب عني دخلتي حياتي بالقوه
احلام مدتله الظرف وطلعت لما تلفونها رن وردت وهي بتجاهد تكتم دموعها: اهلا يا خالي……..انا كويسه انا ومروان…..قولي مهتم بصحتك….لا انا عندي زكام عشان كده صوتي متغير..اه هاخد العلاج وابقي كويسه..متقلقش عليا يا حبيبي انا مبسوطه جدا مع مروان
طلعت قعدت مع سلوي وبدئت تطرز العبايه لسلوي
احلام :بصي كدا يا ماما ايه رايك في شغل ايديا
سلوي: الله ده حلو اوي اتعلمتي بسرعه هو مش صعب بنشبك الترتر مع بعض
احلام بضحكه: ده احنا لو طرزنا فساتين افراح هنتغني
سلوي: قومي البسيها وفرجيني عليكي
احلام: ليه انا دي عبايتك قومي البسيها
سلوي: عارفه بس انتي الي عملاه قومي عشان اشوف شغلك وروحي فرجيه لمروان
احلام : لاء سيبك من مروان قومي البسيها واشوف جمالها عليكي
سلوي: هتطلع جميله عشان من ايدك
مروان قرب: هو انتي قاعده فاضيه كده طول النهار, لاء فطاري جاهز , ولا هدومي مكويه وانتي ياماما متقولهاش حاجه المفروض امشي ع شغلي ومحدش فيكم مهتم
احلام: الفطار حطيته ع السفره ولو برد اسخنهولك
مروان: شكرا جزيلا مش محتاج لمعروفك , الاكل بارد هاكله , ولو كدا هسخنه بنفسي شكرا كتر خيرك
احلام ببرود: زي ما تحب
مروان رجعلها: ليه هدومي مش مكويه بعد ما اتغسلت , مفيش ولا قميص امشي بيه اروح ازاي
احلام بهدوء: اظن انت قلتلي بنفسك مجيش جنب حاجاتك, لانك بتنزعج , وانا سمعت كلامك
سلوي بصتله بدهشه : هو انت قلت الكلام ده لـ احلام
مروان: قلت ع حاجه تانيه تمام هخدم نفسي
احلام رايحه وراه وسلوي شدتها : اقعدي سيبك منه انتي مش عبده عنده كملي تطريز
……………قصص منه محمد كاتب……………
الباب خبط راحت وفتحت وسألتها: افندم عايزه مين
اسيا: بلغي مايا ان امها جات
رشا: حاضر اقعدي في الصالون هنا وهبلغها
اسيا دخلت وانبهرت بالقصر وفخامته
مايا نزلت: اهلا وسهلا جيتي ليه
اسيا: ليه عندك فكره عن قلقي عليكي , عايشه لوحدك في البيت الكبير ده وجوزك مختفي من ايام وانتي ولا هامك بكل ده
مايا نفخت بملل: انا كويسه وقلت لك مشكله صغيره بيني وبينه , هو لازم يقعد في القريه عشان الاراضي والقصور
اسيا بعصبيه : بس بقي كفايه انسي الكلام ده سمعت قصص وحكايات كتير عن ثروه سلطان انتي ايه علاقتك بالاارضي و القصور , مراته الاولي بتحكم وتتحكم هناك , والناس عارفه انها مراته ليها احترام ومكان
مايا: هو انتي جايه لـ اهانتي , مش شايفه القصر الفخم الي انا عايشه فيه والعربيه والشغالين وحياتي اللابهه الرائعه. كل حاجه معايا ليه احتاج اهتم بحد وخاصا مراه سلطان الست دي ملهاش اي قيمه
رشا دخلت حطت الصنيه بالعصائر ع التربيزه
مايا بشخط: ايه الطريقه دي اديها في ايدها
اسيا بضيق: روحي انا هاخده بنفسي يا بنتي فتحي عنيكي قولي لجوزك يعرفك ع اهله روحي معاه وحاولي تفوزي بقلب مراته دي الطريقه الوحيده تحافظي ع بيتك
مايا: بس كفايه لو كنتي جايه تقولي الكلام ده مكنتش تيجي احسن سلطان بيحبني وكتير ومفيش اهم مني بحياته وانتي عايزه تمحي قيمتي انتي ازاي ام
اسيا: انا ماشيه حقك عليا غلطت ونسيت ان مفيش حد هيسمعني هنا
مايا: تمام جيتي اشربي العصير وبعدها افرجك ع بيتي
اسيا: بتسمي ده بيتك, البيت هو الي بتبنيه احلام يارتني قطمت رقبتك وجوزتك مروان
مايا: استني هقول للسواق يوصلك
اسيا مدت ع بره وصممت تاخدها مشي لحد ما قابلت مروان صمم يوصلها لكن شكلها مش طبيعي وشك ان فيه حاجه زعلتها لما عرف انها راجعه من بيت مايا
…………….قصص منه محمد كاتب………………
فريال بأبتسامه: خد يا سلطان الشاي
سلطان ؛حطيه سخن
فريال وهي بتناول فنجان لـ ابراهيم: مهو الشاي يتشرب سخن لو برد بيبقي طعمه ماسخ
ابراهيم ضحك وهو بياخد منها الفنجان: كلامك مظبوط يا فراوله , انت محظوظ يا سلطان عندك زوجه مهتمه بيك زي اختي برغم كل الخدم بتخدمك بسعاده
سلطان كشر بضيق: اممم فريال زوجه هايله وبتهتم بيا كتير
ابراهيم :ها مبسوطه يا حبيتي
فريال بفرحه: مبسوطه اوي ياخويا وكل ده بسببك انت فهمت سلطان وهو فهم
ابراهيم بتهديد مبطن: انا متفق مع كلامك محدش هنا يتجرء يرفض كلمه انا بقولها
فريال: هقوم احط الغداء عملته بايديا
ابراهيم : شايف اختي طيبه جدا ليه مش مقدر جنه بيتك ,وبقولك ارجع هنا او خدها معاك القاهره
سلطان: لايمكن اخدها بطلع الصبح وارجع بالليل, هتفضل لوحدها هناك ع الاقل هنا كل اهلها
ابراهيم : كلامك مظبوط خلاص حاول ترجع قريب احتي بتزعل من غيرك بس ليه شكلك متوتر ايه زهقت وانت لسه جاي بقالك يومين
سلطان :مفيش حاجه من دي بلاش تخمن عني حاجات غلط
ابراهيم:مش بخمن لو معطتنيش فرصه للشك, اسمع احنا ولاد عم نظامنا معقد جدا الاراضي المشتركه والاهتمام بالعايله وتقالدها معقد جدا ومينفعش كل واحد يعيش لوحده احنا ملوك الارض سوي ولو اتفرقنا هنبقي فقراء انت ذكي وهتفهم (سابه ومشي ع بيته)
سلطان وقف مضايق ومخنوق بالكماشه الي معموله عليه لحد ما موبيله رن وكانت مايا رد بسرعه ولما حس ان فريال جايه قفل السكه!
فريال: مين الي كنت بتكلمها
سلطان ارتبك: مين الي بكلمها
فريال : متكدبش انا سمعت صوتها
سلطان بعصبيه : وانا بقولك مفيش حاجه ليه مصممه
فريال: انا سمعتك وانت بتكلمها
التلفون رن فريال خطفته وحطته ع ودنها: ليه بتجري وري جوزي عايزه منه ايه قوليلي انا بسمعك
مايا بأمر: ادي الموبيل لسلطان عايزه اتكلم معاه مش هتكلم مع واحده جاهله زيك
فريال بغضب: مين انتي يا حـ يوانه عشان تقولي عليا جاهله , مش مكسوفه بتجري وري جوزي وفوق ده كله مغروره وبجـ حه, انا عارفه كويس البنات الي بتـ خدع الرجاله الاغنياء
مايا: بطلي تـ خلف انتي عارفه انا مين
فريال: مش عايزه اعرف بس لو عايزه تقوليلي اتفضلي قوليلي , مين انتي
سلطان سحب الموبيل منها بسرعه ومايا تابعت نبره كلها عجرفه وتعالي : انا مايا مراه جوزك التانيه وليا حق عليه اكتر منك لانه بيحبني انا لوحدي واقدر بأشاره واحده مني ابعده عنك فأكرملك ابعدي عن سكتنا
سلطان اتنهد وكتم غضبه وبسرعه قفل السكه
فريال زعقت: ليه منعتني اكلمها كان لازم ارجعلها عقلها مكانه, انت ليك علاقه معاها عشان كدا بتتكلم بالثقه دي قولي الحقيقه كلامها مظبوط
سلطان بنرفزه: بطلي جهل مش عارفه حتي تتكلمي لما بسافر بقابل ناس كتير فيهم رجاله وستات , ولو كل واحده اتصلت ايه الداعي تهنيها كده , لا عارفه تتكلمي ولا عندك شويه اخلاق عشان كدا مش باخدك معايا في مكان فهمتي
فريال اتصلت تبكي لـ اخوها وحكتله عن اسلوب سلطان المهين معاها
ابراهيم: ليه بس بتعيطي مش اتفقت انه هيرجع
فريال عصبت: مش هيرجع هو شايفني اني واحده مستحقهوش, بنات البندر خربه عقله ,مش ممكن يسيبوه يعيش هنا تلفونه بيرن كل دقيقتين ولما واجهته اتعصب عليا
ابراهيم: متتعبيش الراجل يا غبيه, سبيه هو في ايدي مش هسمحله يظلمك, وده وعدي ليكي لو مرجعش المره دي انا مش هطلبه هاخدك لحد عنده واوقفك قدامه وبعدها عاقبيه زي ما تحبي
فريال مسحت دموعها وقررت تـ دمر سلطان لو طلع بيـ خونها
……………..قصص منه محمد كاتب……………….
في منزل مروان قربت حطت الاكل وماشيه
مروان بهدوء: اكلتي
احلام: اه اكلت مع ماما
مروان: اه عارف سالت كده مفيش داعي تستنيني
احلام بتكشيره: عايز حاجه تانيه
مروان: لاء لو عايز هقولك , اه اسمعي هو فيه مشكله في بيت خالك اصل لما قابلت مراه خالك كانت قلقانه قالت لك حاجه
احلام: لا لو فيه حاجه خالي كان قالي كل امورهم هناك بخير
مروان: اكيد المشكله مايا حسيت ان طنط اسيا عايزه تقولي ع حاجه لكن مش قادره , ع العموم اتصلي او روحي لمايا ماهي قريبتك اتكلمي معاها وانا ممكن اوصلك
احلام عقدت حواجبها بضيق : لاء لما تطلبني هروحلها
مروان: زي ما تحبي انا كنت بقول كده انا مش حابب اروح بيت مايا
احلام شكلها مضايقه منه جدا : عن اذنك عشان هتأخر
مروان: هو انت اصلا خارجه رايحه فين
احلام: رايحه اشتري خرز وحاجات ليا لو معندكش مانع
مروان: اه مع ماما
احلام: لاء لوحدي
مروان:لاء استني هوصلك عشان ماما متزعلش وتعملها حكايه وليله يله
مروان بالفعل اخدها واحلام لفت كتير واشترت الي مكتوب في الورقه
مروان بغضب: اخدتي وقتي كله في الشوبنج , قلتي هتشتري حاجتين خليتنا نلف المحلات كلها بوظتي يومي كنت رايح معاد مهم
احلام: هو انا الي قولت لك تعالي معايا انت الي فرضت نفسك وجيت انا كنت رافضه وبسبب ماما قبلت مفيش داعي تلبخ
مروان وقف في الشارع: ايه مين لبخ , انا لغيت كل مواعيدي واخدتك غصب عني , وانتي تقوليلي كده انتي فعلا جـ احده
احلام لفت عليه بعصبيه وشدت منه الكياس: مفيش داعي تبوظ يومك اكتر, هروح بنفسي في تاكسي
مروان حس بغلطه وقال : مكنتش اقصد ده هوصلك للبيت
احلام: مفيش داعي لمعروفك هركب تاكسي
مروان بنرفزه انها مشت: احلام غوري في ستين داهيه معرفش هتشتكي للامي بايه والمفروض اتحملها
مايا مقربه منه: مروان انت هنا
مروان لف بتعجب: مايا
مايا ببتسامه واسعه: كويس اني لقيتك هنا خرجت اعمل شوبنج وعربيتي اتعطلت
مروان : تمام اركبي هوصلك
مايا ابتسمتله وركبت جنبه في نفس الوقت تاكسي احلام اتعطل وشافت عربيه مروان فايته جنبها ومعاه مايا الي شافتها وبصتلها اوي وقررت تضرب اسفين بين مرون واحلام وتبوظلها حياتها لكن متعرفش ان حياتها هي الي هتبوظ وتـ دمر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى