رواية حكاية شمس الفصل الخامس عشر 15 بقلم سلمى سمير
رواية حكاية شمس الجزء الخامس عشر
رواية حكاية شمس البارت الخامس عشر
رواية حكاية شمس الحلقة الخامسة عشر
تقع شمس بين ايد شوكت مغمي عليها بعد ماصدمتها شجون بخبر حفلة خطوبتهم في اليوم التالي وزفافهم الذي تم تحديده الاسبوع المقبل لتنهار من هول المفاجاءة ويلاحظ يزن عدم اتزانها من بعد كلام شجون الجارح لانوثتها….
وينهض من جوار جدته لينقذها قبل ان تقع لكن شوكت كان الاقرب لها واخذها بين ذراعيه ويستشط يزن من الغضب
للمس شوكت لجسد زوجته امامه وهو ليس له حيله لانه امام الموجودين ليس له عليها حق بل شوكت هو الذي له كافة الحقوق لانه امام الجميع خطيبها …….
يذهب لها يزن يحاول ان يخلصها من بين ذراعين شوكت ويقول له بحدة….. هاتها عنك وروح انت احضر له مساعدة
او حد من الدكاترة يجي يكشف علبها ويفوقها ……
يبعده شوكت عنه …لا طبعا دي خطيبتي وانا احق بيها اشيلها عن اذنك وياخدها ويخرج ويلحقه يزن ويوقفه
انت مجنون انت ازاي تشيلها وتمشي بيها وهي كده هاته جمب جدتي وروح انت شوف ليه حد يفوقها…….
تحس الجده الغيرة بتاكل قلب بزن علي شمس وتحاول تهدي حفيدها قبل ما ينفضح امره امامهم وتطلب من شوكت بان يحضر شمس جوارها حتي تستعيد وعيها او ياتي باحد من الدكاترة لافافتها من الاغماء …..
يرقدها شوكت بجوار جدته وتهدئ نفس يزن ويمسك يدها يدفئها بدون ان تلاحظ شجون وامها ويذهب شوكت ليحضر لها احد يفوقها وتفتح شمس غينها علي اثر لمس يزن لها وتنظر له بعيون دامعه وحزينه لارتباطه رسمي بشجون……
يبتسم لها يزن بحب وعيونه مليئة بالاعتذار ورجاء انها تعذره
وتسامحه لانه جرح قلبها بدون قصد ………
تقوم شمس من جوار وصال هانم وتتأسف لها علي اللخبطه التي تسببت بها وتذهب الي شجون وتبارك لها عاي الخطوبة وقرب الزفاف الميمون …….
تضحك شجون بلؤم ……. باركي لنفسك انتي كمان لان زفافك يوم زفافي ولا ايه يا يزن هو انت معرفتهاش ان شوكت حابب يكون زفافه يوم زفافنا يا مرات اخويا ….
تنتفض قي غضب وترد بحده…… اسمعي يا انسه زفافي من اخوكي ده شئ يخصني انا وخطيبي وبس وياريت تخليكي في نفسك وفي زفافك وبس اما انا لما اخلص التزاماتي ابقي افكر في تحديد الزفاف ويدخل شوكت في نفس الوقت ومعه بنت من التمريض تروح لشمس تمسك ايدها وتقيس نبضها وضغطها وتطلب منها الهدوء لان ضغطها واطي جدا وهو اكيد
سبب تعرضها للاغماء لاصابتها بالهبوط…….
تشكرها شمس ووعدتها انها هتاخد بالها من صحتها وتخرج الممرضه وتذهب شمس لشوكت وتقف امامه بتحدي لثقتها انها بريئة فعلا وترفع صابعها السبابه في وجهه وتقوله بحده
وغضب … اسمع ياشوكت بيه انا الخطوبة وافقت عليها وكنت عارف ليه اما زفاف وكمان بعد اسبوع هقولك لاء لاء
انا عندي التزامات كتير ومسؤوليه اتجاه اهلي عاجبك تنتظر اهلا وسهلا مش عاجبك اعمل اللي انت عايزه …….
يمسك شوكت ايدها وهي تشدها منه خوف من رد فعلا يزن
لكنه يحكم ايده عليها بقوة … اهدي يا حبي انا هنتظرك العمر كله بكره في حفلة الخطوبة هنعلن خطوبتنا رسمي والوقت اللي يريحك ويناسبك هنحدده للزفاف مبسوطه….
تتدخل ثريا في الحوار وتتعصب علي شمس …. انتي فاكره نفسك مين علشان تتشرطي وتتتامري علي ابن رضوان بيه ابن الحسب والنسب انتي تحمدي ربنا انه فكر في وحده زيك صعلوكه مفكرش حتي اشغلها عندي خدامه لكني ام بتحب اولاده ومش بتقف في وش رغباتهم ووافقت عليكي لكن مش هقبل انك تحسبي نفسك شخصية وتفرضي علينا شروطك بدل ما تحمدي ربك و تبوسي ايدك وش وضهر ان واحد.زي ابني قبل بيكي تبقي زوجه ليه و تحملي اسمه ……
تصيح فيها وصال بحدة… اخرصي يا ثريا شمس دي اغني منك بأخلاقها وعزة نفسها وقناعتها وطيبة قلبها مش زيك الحقد والغل مالي قلبك والطمع والجشع مالي عينكي اوعي تفكري لو جوزتها تمت من ابنك هسمح ليكي تسممي حياتها زي ما سممتي حياة ابني وياريت متجيش هنا تاني لاني لا بقبلك ولاطايقه اشوف وشك ونفسك اللي بيسمم الجو ولو كنتي جايه تتشفي وتفرحي فيا انك خدتي يزن لبنتك تبقي هبله لان بنتك من دمي ويزن من دمي والاتنين احفادي وانتي اللي غريبه ووجودك في حياتنا غير مرغوب فيه وتنظر ليزن اتفضل خد مرات خالك وخطيبتك وامشو من هنا عايزه ارتاح الجو بقي خانق اووي في وجودها …….
تضحك ثريا بسخرية وتتكلم بغيظ…. انا هفضل في حياتهم لاني بكره هبقي جدة احفادهم مش انتي يا وصال هانم ام انت يا شمس هتحملي اسم ابني وهتبقي طوع ليا غصب عنك واكسبيني احسلك بدل ما تخسري كتير بعداوتي ….
ترد عليها شمس بثقه …. ميهمنيش اكسبك او اخسرك وابنك اللي انتي شايفاه فرصه ليا هو اللي محتاجني مش انا ولو عاجبه اما لو مش عاجبه هو اللي هيخسر كتير وانت عارفه كويس هيخسر ايه و انا بالنسباله ايه …
وتنظر لها باحتقار وتذهب لتجلس بجوار وصال هانم وتقبل يدها ام انتي هفضل طول عمري اعتز برايك فيا واحترامك
ليا واوعدك اني عمري ما هقبل اخسر ثقتك فيا ابدا….
تربت وصال هانم علي ايدها .. انا واثقه من ده وان شاء الله هتتجوزي خفيدي وتفرحي معاها غصب عن اي حد ….
وتغمز ليها وتضحك وتفهم شمس قصدها وتضحك معاها…
ينظر شوكت لشمس بغضب ويقولها… مكنش في داعي لكل كلامك ده يا شمس انا سبق وقولتلك اني موافق علي تأجيل الزفاف ورغم كلامك اللي فيه اهانه ليا انا هفضل متمسك بيكي لاني متمنتش غيرك تكوني زوجتي وام لاولادي وياريت تنسي كل اللي حصل ونبدء صفحه جديدة ويلا بينا ننزل نجيب الشبكه مع شجون ويزن بالمره……
ترد عليها شمس بتحدي وغضب …لا شكرا كفايه الخاتم اللي لبستهولي هو ده شبكتي واتفضلو انتو انا هقعد شويا مع مدام وصال لاني الفترة اللي فاتت مكنتش بلحق اقعد معاها …..
واخيرا ينطق يزن…… لا احنا مش هنمشي من هنا غير لما نطمن علي جدتي واذا كان ينفع تخرج بكره تحضر الخطوبة ولا لاء لاني يهمني جدتي تفرح بيا زي ما كانت بتتمنا طول عمرها انا هروح اشوف الدكتور هيقول ايه وارجعالكم ويطلب من شمس ترافقه تحسبا لو في تعليمات هيقولها الدكتور ليها لو كتب لجدته خروج ………
يخرج يزن من الغرفه وشمس وراه واول ما يصل للطرقه يخرج بيها لفراندة المشفي ويكلمها بحده وغيره
مكنتيش قادر تمسكي نفسك شويا انتي عارفه اني هخطبها ايه الجديد وقولتلك شجون معانا ليه وقعتي من طولك وسمحتي لشوكت يلمسك كنت سعيده بين ايده يا هانم…
تضحك شمس من غيرة يزن الواضحه …. غصب عني والله متحملتش نظرت الخبث اللي كانت بتوجهه ليا انا واثقه انها بتلعب عليك وعايز توصل لهدفها وترتبط بيكي يا خوفي تتدبس فيها وتتجوزها علشان تصون اسم عيلة والدتك من الكلام والفضيحه اللي ممكن تسببها بفسخك للخطوبه ….
يشدها يزن ليه ويقربها منه حتي لو بتضحك عليا مش هتقدر تاخدني منك انا ليكي انتي وبس زي ما انتي ليا ولو فعلا نيتة سيئة مكنتش عرفتني ان الخاتم ليه واحد تاني تقليد وهي وعدتني تجيب الاتنين وعمتنا هشوف اخيرها ايه بس انتي عاجبتيني في ردك علي ثريا وشوكت ايوه كده طولي لسانك عليهم اللي ياما كنتي بتطوليه عليا يا قطتي……
تضحك…اعمل ايه عايزين يدبسوني في جوازه وانا متجوزه
يشدها يزن ليه اكتر … متجوزه مش معقول وانا معرفش
تضربه في كتفه وتبعد عنه لقربه منها بشده .. ايوه متجوزه واحد رخم وغلس وعنيد اسمه يزن الجندي تعرفه
يضحك .. بجد ده انا مش معقول وفين ده اثبتي كده ووريني حاجه تاكد ليا انك مراتي فعلا ويشدها ليه بقوة بوسيني …
ترتعش شمس وتحاول تخلص نفسها منه لكنه يشده اكثر ويمحي اي فراغ بينهم وانفاسه تمتزج مع انفاسها ويقول لها بحب بوسيني يا شمس وانا اسيبك اثبتي حقك فيا دلوقتي يلا بوسه واحده وهحررك من حضني متخلنيش اصغط اكتر واكسر عظامك تحت قوة شوقي ليكي بوسيني يا شمس….
تبلع شمس ريقها بصعوبه لقرب وجهه منها وتقرب فمها من فمه وتقبله بخفه ليترك يداها الحبيسه بين صدره ويمسك وجهه ويضغط عليه بقوة ويعمق قبلته لها وتتوه معه وتنسي كل خجلها منه وتحاوط يداه رقبته طالبه المزيد …
يبعد عنه فجاءه وياخذ نفس عميق وينظر لها بعيون يملاءها الشوق والرغبه …. انا خلاص كده جبت اخري اسمعي جهزي نفسك اخر الاسبوع ده هيكون جوازنا سواء رجعت الخاتم او لاء بعد حفلة بكره هجي اطلبك من عمتك خلاص يا شمس محتاجلك تبقي شريكة لياليا وكل لحظات حياتي ورغباتي
فاهمه ولا لاء يلا نروح للدكتور نطمن علي وضع جدتي….
تلملم شمس شتات نفسي بعد ان تركها يزن وهي غارقه في بحر غرامه وتعيد السيطرة علي مشاعرها وجسدها المشتاق له
وتمشي وراءه الي غرفة الدكتور ولكنه غير موجود ليسال يزن عنه واحده من طاقم التمريض وترد عليه انه عند جدته الان
__________________________&&&&&&
يسرع يزن لجناح جدته ووراها شمس ويدخل ليقابله الدكتور وهو مبتسم …. اقدر اقولك دلوقتي ان جدتك بقت بخير
وصحتها تمام وقلبها ولا قلب شابه في العشرين وتقدر تخرج من النهاردة لو تحبو …..
ليعلو صوت جدته من الخلف … انا قولت ليك يا دكتور اني لسه محتاجه وقت للراحه يوم او اتنين لو سمحت
يضحك يزن لعناد جدته في عدم خروجها لحضور خطوبته
وينظر لدكتور خلاص يا دكتور ينفع تخرج بعد بكره لان صعب تخرج بكره لاني مش هقدر ارفاقها بعد ما تخرج ومستحيل اسيبها وحدها تاني وهنا في رعاية احسن ليها…..
يهز الدكتور راسه بالموافقه … اكيد المدام هتلقي احسن رعاية ونطمئن اكتر عليها في اليومين الجايبن يبقي بعد بكره هنجهز ليها كل اجراءات الخروج عن اذنكم ويخرج
تذهب لها شجون وتحضنها.. كده يا تيته كان نفسي تحضري خطوبتي علي يزن ده كان هيبقي يوم لا ينسي بس تتعوض في الزفاف طبعا مش كده يا تيته…..
تحضنها جدتها بعدم رلحه …. اكيد يا حبيبتي مبروك يلا روحو هاتو الشبكه مدام اطمنتو عليا وسبولي شمس عايزاها
تنظر لها شجون بغموض وتقول ليزن وشوكت… ايه محدش منكم عزم شمس علي الخطوبه هي مش هتجي ولا ايه ….
يرد عليها شوكت…. لا طعا هتجي هو انتي مسمعتنيش وانا بقولها اننا هنلعن خطوبتنا رسمي تحبي امر عليكي امتي يا شمس وبالمره اخطبك من عمتك ايه رايك…..
ترتبك شمس … لا مش وقته جوز عمتي مريض ومش هينفع تتكلم معاها في امر خطوبتي في غيابه …..
يتدخل يزن في الحوار….. خلاص يا شوكت وفر علي نفسك المشوار انا همر اجيبها في طريقي وانا جيلكم كره وانت خليك لتجهيزات الخطوبه والمعازيم متنساش انك رجلهم ولازم تتواجد معا اختك ومامتك للظروف واذا كان علي شمس هجيبها لحد عندك متقلقش عليها …..
تروح ليه شجون وتهمس لها شوفتي لعبتي علي اخويا وبعدها لعبتي علي يزن وكنتي متخيله هتقدري تسرقي يزن مني واديكي هتقعي في شر اعمالك وهتتجوزي شوكت ومامتي الحلوة هتبقي حماتك يا شاطرة ………
وتضحك لشوكت … خلاص كده تمام خلي يزن يجيبها
وتميل علي يزن بميوعه يلا بقي يا حبي نجيب الشبكه
وتشاور لشمس بعلامة النصر وتقول لها سلام يا عروسة اخويا
وتخرج هي ومامتها ويحصلها شوكت بعد ما اكد عليه بالحضور لحفلة الخطوبة …..
يذهب لها يزن متمشيش هنشتري الشبكه وهرجعلك وبهمس لها بحبك موووت قبلتك لسه طعمها في فمي ويغمز لها
ويخرج يحصلهم وهي ما تصدق وتروح لجدته تبكي في حضنها ووصال هانم تهديها …. متقلقيش يزن هيكون ليكي
________________
وهناك في محل الجواهرجي يطلب يزن اغلي ما عنده لشجون ويترك لها حرية الاختيار…
وتختار ذجون اسورة من الالماظ واللولي شيك جدا

ودبله من السولتير غالية الثمن

تنبهر امها ثريا من اختيارات بنتها وتنظر لها بجشع وطمع
وتقول لها اختاري خاتم من الزمرد او الالماس الازرق كمان..
تضحك لها شجون بسخرية … لا يا ماما خاتم خطوبتي لازم يكون هدية من خطيبي ليا ويزن وعدني بخاتم مامته مش كده يا يزن وتنظر لشوكت بتحدي…….. يعني يا شوكت خاتم عمتي لبني اللي معاك ده من الاحق انا لاني هبقي مرات ابنها وانت اختار لشمس خاتم تاني ليها مش كده يا يزن ….
تنظر لها امها وشوكت بصدمه لانها فضحتهم قدام يزن ..
يحضن يزن كتف شجون من الخلف … مفيش داعي للصدمه احنا خلاص هنبقي عيله واحده وانا شفت الخاتم في ايد شمس وعرفت انك انت اللي اديتهولها يا شوكت وياريت ترجعه مش علشاني لكن لان اختك اللي هتبقي مراتي احق بيه لانه ورث للعيله وهي اولي بيه من شمس….
يرتبك شوكت ويرد بتوتر…لكن ده تقليد مش حقيقي والله
وانا اقدر اجبهولك وتقدر تعرضه علي اي جواهرجي هياكدلك انه مش حقيقي يعني مش بتاعك وكمان مزيف مش اصلي…..
يضحك يزن بسخرية …. انا واثق انه تقليد لان استحاله تهدي بنت غلبانه زي شمس خاتم يقدر بثروة لكن التقليد جبته منين والخاتم الاصلي مفقود ده ولو مش انتي اللي خدته ……
تتدخل ثريا في الحوار وتتكلم بحدة… يعني هترجع تتهم ابني بسرقة الخاتم زي زمان اسمع يا يزن انسي الخاتم واختار واحد لبنتي يناسب اسمك واسم عليتنا وخلصنا وزي ما بتقول هنبدء صفحه جديدة مدام هنبقي عيله واحده…
لتصيح شجون … بس انا عايزه الخاتم لانه ورث خطيبي وهيبقي ورث لاولادي وانتي وشوكت تقدرو تضحكو علي اي حد الا انا انتو عارفين كويس اني عارفه ان الخاتم الاصلي معاكم ويزن قال انه مسامح فياريت ترجعو حقي ليا يا ماما واوعدكم ان يزن هيعوضكم بثمنه لو عايزين….
يزفر شوكت بضيق….. خلاص كفاية فضايح دهولك بس اعتبريه من حق ميراثك فاهمه وانت يا يزن اوعي تتخيل بجوازك من شجون اني هتنازل عن حقي في ميراث بابا
ولازم تقنع جدتي ببيع العزبه علشان كل واحد ياخد حقه ويعيش حياته بعيد عن التاني بدون ضغينه ……
يبتسم له يزن في سخرية…. يعني ترجع ليا حق انت سرقته وتحسبه من ميراث خطيبتي وكمان بتفرض عليا اقنع جدتي تبيع عزبتها علذان تاخد ورثك وانت عارف وواثق ان بيع العزبه فيه موت لجدتي ويقرب منه بغضب اسمع يا شوكت نفسك الجشعه هرضيها وورثك هخلي جدتي تكتبهولك اوعي تفكر يوم طول ما انا علي وش الدنيا هسمحلك تاخد حاجه من جدتي بدون رضاها وبلاش تتحداني يا شوكت لانك عارف اني اقدر عليك واقدر اكسرك ومدام هنرجع عيله عايزين الاحقاد القديمة تنتهي واول حاجه تعملها تسلمني الخاتم بتاع امي والتقليد بتاعه وهعتبرهم عربون للصلح بينا ……
يمد شوكت ايده له ….. اتفقنا يا ابن عمتي وجوز اختي
ويشترو الشبكه ويسلمها لهم يزن ويتركهم ويذهب لجدته
____________________&&&&&
يصل للمشفي ويطلع لجدته يراها نائمه وبجوارها شمس
يروح يشدها من يدها ويبتسم في وجهه… اسف اتاخرت عليكي جدتي نامت من امتي …….
تسحب ايده من ايده من شويا تحب اصحيها ليك تتكلم معاها وتفسر ليها اللي حصل وعملت ايه مع اولاد خالك….
يرد عليها يزن بضيق….. لا كفاية اللي شفته وخليها لبكره احكيلها كل اللي حصل المهم تعالي نروح لاني مجهد جدا وتعبان وبكره يوم طويل جدا جداا
تقرب له شمس وتقف امامه وعيونها كلها حزن وغضب..
ماشي يا يزن براحتك ممكن بقي اعرف ايه اخرك كل ده
ولا الهانم كانت ماسكه فيك ماهي ما صدقت بقت خطيبتك
وروحت تروحها ولا يمكن عزمتها علي الغدا كمان……
يضحك لها يزن بود….. لاطبعا انت غلطانه اووي في حقها بس كان ورايا مشوار مهم كنت لازم اعمله وروحت الشركة خلصت شوية اوراق وجيتلك علي طول ويشدها ليه وحشتيني اووي بقيت بشتاق ليكي اول ما تغيبي عن عيني مش عارف عملتي فيا ايه لكن حبك ملك كياني كله يا بنت الايه ……..
تنزل ايده عنها ….. طيب حاسب احنا في المستشفي وكفاية اللي حصل في الفراند الصبح وكمان جدتك ممكن تصحي وتشوفنا كده ممكن تقولي هتفسر ليها بايه وضعنا ولا عايزني انزل من نظرها لما تشوفني بحضنك وانا مخطوبه لابن خالك
اكيد هتقول عليا بنت منحله اخلاقيا………
يضحك بصوت واطي ويشيل ايده عنها …. متخافيش جدتي ممكن تشك فيا اني انا اللي بغويكي لكن استخاله تشك فيكي متتخيليش بتتكلم عنك بكل ثقه وحب ازاي …..
تتنهد براحه الحمد لله ثقتها فيا بتخليني فخورة بنفسي ازاي وسعيدة جدا اني قدرت اكسب حبها وثقتها فيا رغم قصر وقت معرفتي بيها………..
ويشدها ليه تاني ويطبع قبله خفيفه علي شفايفها لترتعش وتبعد عنه وتنظر له معاتبه وهو يضحك…. اعملك ايه كسبتي ثقتها هي وسرقتي قلبي انا وبقيت مسكين وغلبان وعايش بلا قلب ولا روح مش هترديهم ليا وتجي معاهم…..
يطير قلبها من الفرحه لحب يزن لها وتحط يدها علي قلبها خوف من ان شجون تسرقه منها وبالذات بعد كلامها اللي همست لها به قبل ما تخرج تجيب الشبكه …..
يلاحظ يزن تغير ملامحها ويسالها عن سر حزنها وتقص عليها كلام شجون ليه وخوفه انه تدبسه في الارتباط بها فعلا….
يتنهد يزن … متقلقيش عليا انا عارف اكسر سمهم ازاي يلا تعالي اروحك ونشوف هتلبسي ايه لحفلة بكره اسمعي عايزك اشيك بنت وكل اللي يشوفك يحسدني عليكي فاهمه…..
ينزلو من المستشفي بعد ما يقبل رأس جدته ويركب سيارته وهي تجلس بجواره والحزن مسيطر عليها وتلتفت له وتقوله بفتور وحزن… اسفه يا يزن مش هقدر احضر الحفله مستحيل اشوفك بتلبسها دبلتك وترتبط بيها قدامي……
تتغير ملامح يزن…. يعني هتتخلي عن وجودك جمبك و مساندتك ليا يا خسارة يا شمس كنت بحسبك قوية وهتتحدي المستحيل علشان تكوني جمبي موقفك ده دليل ضعفك ….
تصيح فيه بحده…. ده مش ضعف حبي ليك وغيرتي عليك مش ضعف مفيش واحده تقدر تتحمل تشوف جوزها بيخطب واحده بترغبه وبتتمناه سامحني يا يزن مش هتحمل اشوفك معاها حتي لو تمثيل انا بحبك بجنون وبغير عليك اووي…
يوقف السيارة وينظر لها ….. طيب وافقي انك تحضري وجودك جمبي ضروري صدقيني انا بقيت استمد قوتي منك ومن وجودك في حياتي يا شمس ……
تهز راسها لتاكد رفضها …. اسفه يا يزن مش هقدر
يضغط يزن علي اسنانه وينطلق بالسيارة والغضب يرتسم علي ملامحه لرفضها الذهاب معه الي حفلة الخطوبه
ويسيطر عليهم الصمت الي ان وصلو لبيت عمتها وتنتظر يفتح لها الباب لكنه ينزل ويغلق باب السيارة وينتظرها تنزل
تفتح بابها وتنزل وهو يقفل السيارة بالمفتاح ويطلع وراها
تلتفت لها وتساله…. انت غضبان مني ليه بدل ما تفرح اني بحبك وبغير عليك انا مراتك يا يزن
يمسكها من ذراعه بغضب … مراتي تبقي تطيعني ومش تعاندني وتقف جمبي وتساندني لكن انت عايزه كل حاجه بالساهل حبي وقلبي وحياتي بدون ما تدافعي عنهم لاخر
مره هسالك هتجي معايا حفلة الخطوبه ولا لاء…..
تطاطا وجهه للارض لا تريد انت تري غضبه علي ردها بالرفض
لطلبه ….. اسف يا يزن مش هقدر افهم انا هموت لو شفتك وانت بتخطبها هي هتبقي خطيبتك رسمي قدام الكل رغم انه تمثيل لكنها هتبقي الحقيقه وانا الكذبه سامحني ارجوك ..
يرفع وجهه لعيونه … ماشي يا شمس براحتك ويرن جرس باب عمتها ويطلع علي غرفته مسرعا وهو غاضب …
تفتح نهي الباب وتحضنها بقوة…. شموسه بكره اخر يوم ليا في الامتحانات قبل الاجازه وماما اتفقت معانا نسافر يوم الجمعه لمصر نزور بابا وهنقعد معاه يومين هتجي معانا يا شموسه اوعي تقولي لاء ……
تحضنها بحب ان شاء الله بس المدام تخرج من المستشفي الاول اومال فين عمتي والبيت ساكت ليه كده
تضحك نهي اصل البنات مشيو مفضلش غير واحده يمكن تمشي بكره او بعده الاجازات بقي وماما ما صدقت خلصت كل اللي وراها ودخلت نامت تعالي اقعدي معايا انا وسهي
شويا تراجعي معانا اخر مادة لينا بكره …..
تربت عليها معلش يا نهي انا كمان تعبانه ومرهقة جدا
وتدخل غرفتها وتنام علي فراشها وتبكي بحرقه لزعل يزن منها ولاحساسعا انها ممكن تخسر بكره لشجون
وتنام وهي بتبكي لتصحي علي صوت صياح عمتها
وهي بتنادي عليها بالحاح …..
تخرج لها شمس وتراها بتبكي وتسالها بحيرة
مالك يا عمتي بتبكي ليه وحصل ايه
تقف عمتها وتحضنها وهي بتبكي عمك مجدي ياشمس…
تنتفض شمس بخوف ماله عمو مجدي جراله ايه ……..؟؟
____________________&&&&&&
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية شمس)