روايات

رواية عرض جواز الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الثالث والخمسون

رواية عرض جواز البارت الثالث والخمسون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الثالثة والخمسون

توقفنا لما مروان قال : لا يا ستي ما تخافيش مش هيزيد وبعدين انت شكلك بتحبي الشيكولاته قوي
نجمه بدهشة : ايه ده وانت عرفت ازاي ان انا بحبها
مروان : علشان انتي اللي عاملاه يا حبيبتي يبقى اكيد بتحبيها
نجمه : اهااا
مروان : يلا بقي نروح نقعد واحكي لك
نجمه : طيب يلا
ومشوا نجمه ومروان وهو ماسك ايدها ورحوا عند الترابيزة اللي عليها صنينه الكيكه
ووقف مروان والتفت لنجمه وهو مسك ايدها وقال بابتسامة : بقولك ايه ياحبيبتي خليني ادوق الكيكه الاول وبعدين ابقي احكي لك
ووقفت نجمه ونظرت لمروان وقالت : طيب استنى هجيب لك حته وبعدين تبقى تحكي لي ماشي
مروان قال بابتسامة : ماشي ياحبيبتي وساب ايدها
وبتنظر نجمه لصينيه الكيكه واخذت حته من الخرطه ورفعت راسها ونظرت لمروان وقالت : اتفضل ومدت ايدها
ونظر مروان لحته الكيكه اللي في ايد نجمه واخذها والتفت لها وقال بابتسامة : شكرا ياحبيبتي واكلها
وبتنظر لها نجمه وقالت : ها طعمها حلو
وبيلع مروان وبينظر لها وقال بابتسامة : يعني يا نجمه مش قوي
نجمه بقلق : ايه ده مش طعمها حلو ليه يا انا حاطه المقادير بتاعتها مظبوطه ونظرت لصينيه الكيكه ازاي بقى مش طعمها حلو عم شفيق كان بيجاملني هو وبابا ولا ايه
مروان بابتسامه : لا يا حبيبتي عم شفيق و باباك ما كانوش بيجاملوكي هي فعلا طعمها حلو جدا
والتفتت له نجمه وقالت باستغراب : ما هي طعمها حلو امال انت بتقول مش طعمها حلوه قوي ايه
مروان : علشان كنت عايز اشوفك هتقولي ايه هتزعلي ولا لا
نجمه بضيق : مروان ما عدتش تعمل كده تاني عشان ما ازعلش منك
مروان بابتسامه : خلاص يا حبيبتي مش هعمل كده بس تعرفي انا ما كنتش اعرف انك طباخه ممتازه كده وكنت فاكر ان عم شفيق بيجاملك بس طلع مش بيجاملك وعلى العموم كويس انك طباخه ممتازه علشان انا ما بحبش اكل من بره
نجمه باستغراب : تاكل من بره
مروان : اه ما بحبش اكل من بره بحب اكل البيت علشان كده كويس انك بتعرفي تطبخي حلوه قوي كده
نجمه بدهشه : طب وانا مالي ايه اللي دخلني اللي انا بعرف اطبخ في ان انت ما بتحبش تاكل بره انا مش فاهمه
مروان : هتعرفي بعدين يا حبيبتي والتفت لصينيه الكيكه ووطي ناحيتها
وبتنظر له نجمه باستغراب
واخذ مروان حته من الخرطه اللي نجمه جابت له منها ورفع راسه ونظر لنجمه
وبتنظر له نجمه وقالت : انت بتعمل ايه وحطت ايدها على ايد مروان اللي فيها حته الكيكه وهي بتنظر له
ونظر مروان لايد نجمه اللي على ايده والتفت لها وقال باستغراب : ايه يا حبيبتي مالك
نجمه : مالي ايه انت اخذت حته يبقى خلاص كفايه كده احنا متفقين على حته صغيره هتاكل دي تاني ليه بقى كده وزنك هيزيد يا مروان
مروان بابتسامة : يا حبيبتي دي مش ليا ليك انتي
نجمه باستغراب : ليه ونظرت لحته الكيكه اللي في ايد مروان
مروان : اه ليكي ما هو مش معقول يعني الطباخه الممتازه ما تاكلش من الكيكه اللي هي عاملاها ولا ايه يلا امسكي كوليها
ونظرت له نجمه بابتسامه وقالت : طيب والتفت لحته الكيكه اللي في ايد مروان واخذتها واكلتها
وبينظر لها مروان وقال بابتسامة : ها لقيت طعمها حلو ولا لا
وبلعت نجمه حته الكيكه وبتنظر لمروان وقالت : اه طعمها حلو فعلا
مروان : طيب تعالي يلا نقعد علشان احكي لك عني
نجمه : طيب والتفتت للكرسي اللي جنبها وقعدت عليه
والتفت مروان وراه وقعد على الكرسي اللي كان قاعد عليه ونظر للجاكيت وبيحطه جانبه وقال : شوفي يا حبيبتي انا احكي لك انا بحب ايه وبكره ايه وكده وانتي كمان هتحكي لي علشان انا كمان عايز اعرف انتي بتحبي ايه ومابتحبيش ايه انا عارف انك بتحبي ريحه البرفان اللي انتي كنتي حاطها بس ما اعرفش حاجه غير كده اه صحيح انتي رميت زجاجة البرفان ولا لا
نجمه : رميتها يا مروان
مروان بابتسامه : طيب بس غريبه انك ما نسيتيش يعني انت دايما بتنسي
نجمه : هو انا اه كنت هنسى بس انا لما شفتها على التسريحه عندي في الاوضه افتكرت على طول ورمتها وبعدين انا حلفت لك اني هرميها فرمتها بس هي كانت ريحتها حلوه
مروان باستغراب : ايه ندمانه ولا ايه انك رميتيها
نجمه : لا مش ندمانه ولا حاجه هندم ليه يعني دي ازازة برفان عادي يعني بس انا بحب الريحه دي مش اكتر يعني
مروان : طب انتي ليه ما جربتيش روايح تانيه في روايح تانيه برفان هتعجبك قوي
نجمه : هو انا جربت ريحه برفان ثانيه قبل كده بس ما عجبتنيش ريحتها عشان كده ما جبتهاش جبت دي مكانها
مروان : اهااا
نجمه : يلا بقى احكي لي عنك
مروان : طيب بس انت هتحكي لي عنك ماشي
نجمه : طيب ماشي احكي لي يلا
مروان : طيب شوفي يا ستي انا بحبه وبيحكي لها
وبتنظر له نجمه بابتسامه
في غرفه الانتريه :
قعده عم شفيق على الكرسي وبينظر للطاوله ولعب والتفت لجمال وقال : دورك يا جمال العب
والتفت له جمال وقال : حاضر يا عم شفيق هلعب اهو اديني لعبت اهو دورك بقى يا عم شفيق العب
والتفت له عم شفيق وقال : طيب يا جمال خلاص يا جمال انا اللي كسبت علشان تعرف بس لما بعوز اكسب بكسب
والتفت له جمال وقال : بتعوز ايه يا عم شفيق ما انا كسبت الدور اللي فات يعني عادي يعني وبعدين وبقلق هي نجمه اتاخرت كده ليه مع مروان
عم شفيق : تلاقيهم قاعدين يتكلموا يا جمال ما تقلقش مروان محترم والله
جمال : ايوه يا عم شفيق بس بردك انا ما اعرفوش كويس هو صحيح قال لي هو مين بس بردك لازم اتاكد من كلامه ده مش يمكن يطلع بيكذب مثلا
عم شفيق : لا يا جمال مروان ما كانش بيكذب كان بيقول الحقيقه وبعدين هيكذب ليه يعني يا هو اللي جالك وطلب نجمه منك وغير كده كمان انت ماشفتوش كان مصير ازاي علشان يتجوز نجمه يا كان عايز يقعد معاك في شقتك وكل ده علشان توافق انه يتجوز نجمه يعني لو كان بيكذب زي ما انت بتقول ما كانش قال لك كده ولا ايه
جمال : معاك حق يا عم شفيق وده اللي انا مستغرب له ازاي كان عايز يسيب عيلته
عم شفيق : ومين اللي قال لك اللي كان هيسيبها يا جمال هو ما كانش هيسيبها ولا حاجه انت ما سمعتش اللي قاله مروان انه هيفضل يروح لهم كل يوم ويقعد معاهم بس هيبات عندكم مش اكثر يعني ما كانش هيسيبها يا جمال وزي ما قال اللي ما لهوش خير في عيلته ما لهوش خير في حد وصدقني يا جمال من غير ما تسال حتى مروان هو الشخص المناسب لنجمه ولو اتجوزها هيقدر يسعدها ويحافظ عليها ويصونها علشان هو بيحبها بجد
جمال : انت شكلك بتحبه قوي يا عم شفيق
عم شفيق : اه يا جمال بحبه علشان هو شخص محترم وابن ناس طيبين وراجل ويقدر يتحمل المسؤوليه والدليل ان هو شايل الشغل كله بعد وفاه والده الله يرحمه يعني تقدر تطمن على نجمه وهي معاه وبعدين انت سمعت عن ابوه الله يرحمه مش كده
جمال : اه سمعت عنه
عم شفيق : طيب اللي سمعت عنه اللي كلام وحش يعني
جمال ط : لا يا عم شفيق سمعت عنه انه راجل كان طيب ومحترم و مابيعملش مشاكل مع حد يعني كان في حاله وبيعمل خير كتير وكانت الناس بتشكر فيه لما كانوا بيكلموا عنه بيقولوا انه راجل بنا نفسه بنفسه
عم شفيق : يعني كلام كويس اهو
جمال : اه ياعم شفيق كلام كويس جدا
عم شفيق : يعني مروان ما اكذبش يا جمال هو قال كده بردك ان والده بنا نفسه بنفسه
جمال : ايوه يا عم شفيق ده والده بس ما اعرفش بقى اذا كان بيكذب في اللي قاله على نفسه ولا لا
عم شفيق : لا يا جمال بردك ما كانش بيكذب في اللي قاله على نفسه هو كده فعلا ولو قعدت معاه اكتر هتعرف كده وان راجل بمعنى الكلمه ومحترم وطيب زي ما سمعت عن ابوه الله يرحمه يا جمال الشخص بيبان اول ما تشوفه وتتكلم معاه تعرف هو ايه ومروان شخص محترم فعلا وابن ناس طيبين ويا زين ابوه مربى الله يرحمه يعني اطمن نجمه هتكون في ايد مصونه صدقني يا جمال
وبينظر له جمال بابتسامه خفيفه
في الصالة :
قاعد مروان على الكرسي وبينظر لنجمه وبيحكي لها وقال : بس يا حبيبتي دي كل حاجه عني
وبتنظر له نجمه وقالت : انت كل اكلك في البيت يا مروان ما اكلتش خالص قبل كده من بره
مروان : ما انا يا حبيبتي ما اتعودتش اكل بره كل اكلي في البيت مع ماما وكريم بس انا بشرب يعني حاجات من بره يعني قهوه مثلا كده يعني بس اكل لا انا متعود اكل مع ماما وكريم بس اكلت هنا مع عم شفيق قبل كده
نجمه بابتسامه : اه ما هو قال لي انك ساعدته في المطبخ وحضرت الاكل معاه
مروان بابتسامة : اهااا قال لك امتى
نجمه : قال لي النهارده ساعه ما كنت بكلمك ما انا عرفت انك متواضع علشان كده
مروان بابتسامة : اهااا طيب قولي لي بقى انتي بتحبي ايه وما بتحبيش ايه
نجمه : طيب شوف انا بحب وبتحكي له
في غرفه الانتريه :
وبينظر جمال لعم شفيق وقال :طيب يا عم شفيق هو انا عايز ايه يعني غير اطمن على بنتي بس تفتكر نجمه هتوافق عليه لما يقول لها
عم شفيق : ما تقلقش هتوافق يا جمال
جمال باستغراب : وانت ايه اللي يخليك متاكد كده يا عم شفيق انها توافق
عم شفيق : ها ما هو مروان قالها لك يا جمال انه مابيحبش الخساره وبما انه بيحب نجمه وعايز يتجوزها يبقى هيعرف يقنعها ولو ماعرفش هيحاول مره واثنين وثلاثه لغايه ما توافق مش هو قال لك انه لو خسر في حاجه بيفضل وراها لغايه ما يكسب
جمال : اه يا عم شفيق هو قال كده فعلا
عم شفيق بابتسامة : طيب يبقى هيفضل ورا نجمه لغايه ما توافق
جمال : طيب تعالى نشوفهم بقى بيعملوا ايه بره
عم شفيق : لا يا جمال اقعد شويه يمكن ما خلصوش كلامهم لسه
جمال : كل ده وما خلصوش كلامهم يا عم شفيق وبعدين هو مروان عايزها في ايه
عم شفيق : ها وانا هعرف منين يا جمال هو عايزها في ايه ما انا قاعد معاك اهو بقول لك ايه لعبني دور كمان عقبال ما يخلصوا كلامهم
جمال : لا يا عم شفيق الوقت اتاخر عاوز اروح انام علشان انا تعبت النهارده وكمان نجمه هتصحى بدري علشان هتروح الشركه لمروان تمضي العقد
عم شفيق : طيب وانت هتروح معاها
جمال : لا يا عم مش هروح معاها خلاص نجمه كبرت لازما تعتمد على حالها بقى ده هي دلوقتي بقيت كاتبه وهينزل لها اعمال في السوق يبقى لازم تروح لوحدها وتمضي العقد مع مروان وبعدين انا هروح اسال على مروان
عم شفيق : وهتسال عليه ليه يا جمال الجواب باين من عنوانه اهو قدامك يبقى لازمته ايه تسال بقى وبعدين انت مش رايح المدرسه بكره ولا ايه
جمال : لا ياعم شفيق مش رايح المدرسه معنديش حصص بكره وبعدين دي بنتي الوحيده ولازم اطمن عليها واسال برده
عم شفيق : طيب يا جمال اعمل اللي يريحك على العموم انا مطمن بس انت بقى بما انك عايز تطمن خلاص روح اسال مش مشكله يعني
جمال : طيب يا عم شفيق هقوم بقى علشان الوقت اتاخر واقدر اصحى بدري انا ونجمه وقام من على الكرسي
عم شفيق : طيب يا جمال وقام لما نشوف مروان ونجمه خلصوا كلامهم ولا لا
جمال : طيب ومشي
ومشي عم شفيق معه
في الصالة :
وقعده نجمه علي الكرسي وبتنظر لمروان وقالت : بس يا مروان ده اللي انا بحبه وبكرهه
وبينظر له مروان وقال : يعني انتب بتحبي الفول والطعميه
نجمه : اه بحبهم قوي وبحب اشوفهم على الفطار الصبح وانا بفطر تعرف الطعميه السخنه دي بتبقى ايه خطيره لما تاكلها كده الصبح وانت بتفطر
وبينظر لها مروان بابتسامة
نجمه : هو انت ما اكلتهاش قبل كده يا مروان
مروان : لا يا حبيبتي ما اكلتهاش ما انا بقول لك ان انا ما اتعودتش اكل من بره حاجه
نجمه : اهااا بس بتبقى طعمها حلو جدا يا مروان
مروان بابتسامة : باين يا حبيبتي انها طعمها حلو فعلا من كلامك عنها بس انت بتحبي الاكل بره اهوه
نجمه : اه بحب اكل بره علشان بيبقى تغيير يا مروان
بس بردك بحب اكل مع بابا لما اجي من الكليه زيك كده يعني لما بتاكل مع طنط وكريم كده
مروان : اهااا
نجمه : بس دي كل حاجه انا بحبها يعني وبكرهها
وخرجوا جمال وعم شفيق من الغرفه وماشيين والتفتوا له نجمه ومروان قاعدين فرايحين لهم
ونظره مروان على يمينه بالصدفه لقى عم شفيق وجمال جايين والتفت لنجمه وقال : باباك وعم شفيق قومي يا نجمه
والتفت له نجمه لقيته واقف فاستغربت وقالت : ايه يامروان واقفت ليه
والتفت لها مروان وقال : علشان ما ينفعش اقعد يا حبيبتي وهم واقفين
وبتنظر له نجمه بابتسامه
ووقفوا عم شفيق وجمال قصاد نجمه ومروان وبينظروا لهم
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : ايه يا مروان خلصت كلامك مع نجمه
والتفت مروان لعم شفيق وقال : اه يا عم شفيق خلاص ونظر لنجمه
عم شفيق بابتسامه : يعني خلصت كلامك خالص ولا لسه في حاجه تانيه انت ما قلتهاش
وبينظر جمال لعم شفيق وقال باستغراب : في ايه يا عم شفيق ما هو قال لك خلص كلامه لو كان لسه في حاجه ثانيه ما كانش قال انه خلص كلام مع نجمه مش كده يا مروان
وبينظر مروان لجمال وقال : اه يا استاذ جمال كده انا خلاص خلصت كلامي مع الانسه نجمه ونظر لها بابتسامه
جمال : طب كويس ونظر لنجمه يلا بقى يا نجمه علشان الوقت اتاخر وانتب لازما تصحي بدري وانا تعبان وعاوز انام
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت : حاضر يا بابا وقامت من على الكرسي وهي بتنظر لوالدها
ونظره جمال عم شفيق وقال وقال : تصبح على خير يا عم شفيق
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : وانت من اهله يا جمال
والتفت جمال لمروان وقال : تصبح على خير يا مروان
وبينظر مروان لجمال وقال : وانت من اهله يا استاذ جمال
والتفت جمال لنجمه وقال : يلا يا نجمه
والتفت نجمه لوالدها وقالت : يلا يابابا
ومشي والدها
ونظرت نجمه لمروان وقالت بابتسامه : تصبح علي خير
وبينظر مروان لنجمه وقال بابتسامة : وانتي من اهله ياحبيبتي
نجمه قالت بصوت منخفض : خلي بالك وانت سايق ماشي
مروان قال بابتسامة : حاضر ياحبيبتي
ووقف والدها عند باب الشقه والتفت لنجمه لقيها لسه واقفه مكانها وقال بصوت مرتفع : يلا يانجمه انتي لسه واقفه
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت : حاضر يابابا جايه اهوه والتفت لمروان سلام
مروان قال بابتسامة : سلام ياحبيبتي
وماشيه نجمه ونظرت علي الترابيزة لقيت صنينه الكيكه فوقفت وقالت : اه صنينه الكيكه كنت هنسها
ونظر لها عم شفيق وقال بابتسامة : معلشي ياحبيبتي بيحصل خديها يلا
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت : طيب
ووقف جمال عند باب الشقه وفتحه والتفت لنجمه لقها واقفه وقال بصوت مرتفع : يلا يانجمه انتي هتباتي عندك ولا ايه
وبينظر عم شفيق لجمال وقال بصوت مرتفع: والله انا من رايي ياجمال تسيبها تبات هنا احسن هي هتكون مستريحه هنا اكتر والتفت لنجمه بابتسامة
والتفت جمال لعم شفيق ونظر لنجمه وقال بصوت مرتفع : طيب خلاص خليكي يا نجمه بما انك انتي عايزه تباتي هنا
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت بصوت مرتفع : لا يا بابا انا جايه اهو استناني
وبينظر جمال لنجمه وقال بصوت مرتفع : طيب يلا
نجمه قالت : حاضر يابابا جايه اهوه والتفت لمروان بابتسامة باباي وشاورت بايده
وبينظر له مروان وقالت بابتسامة : باباي ياحبيبتي وشاور بايده
وبينظر لهم عم شفيق بابتسامه وقال : احم احم
والتفتوا له مروان ونجمه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بخجل : تصبح على خير يا عم شفيق ومشت مسرعه
والتفت عم شفيق لنجمه وهي ماشيه وقال بصوت مرتفع : وانتي من اهله
وبينظر جمال وهو واقف عند الباب لنجمه وهي جايه والتفت للباب الشقة وخرج منه ونازل علي السلم
ووقفت نجمه عند باب الشقة ونظرت لمروان بابتسامة
وبينظر لها مروان بابتسامة
وبينظر عم شفيق لنجمه والتفت لمروان وقال بصوت منخفض وبابتسامة : ربنا يسعدكم يارب والتفت لنجمه
علي السلم :
وقف جمال علي السلم والتفت وراها ونظر علي باب شقة عم شفيق وقال بصوت مرتفع: يلا يا نجمه بقى ايه مالك بتعملي ايه ده كله
وسمعته نجمه وهي بتنظر لمروان وقالت :حاضر بابا والتفت قدامها وخرجت من الشقة وقفلت الباب ونظرت لوالدها جيت اهوه يابابا
ونظر لها والدها وقال : طيب يلا
نجمه : حاضر ونازله علي السلم
في شقة عم شفيق :
ووقف مروان وبينظر علي باب الشقة بابتسامة
والتفت له عم شفيق لقها بيبص علي باب الشقة وقال بابتسامة : ما تقلقش مش هتوحشك قوي علشان هي جايه لك بكره الشركه ثاني
والتفت له مروان وقال بابتسامة : طيب يا عم شفيق انا لازم امشي بقى عشان الوقت اتاخر واسيبك تنام بقى
عم شفيق : ليه ما انت قاعد معايا شويه
مروان : لا معلش يا عم شفيق انا اسيبك تنام بقى ونظرا للجاكيت واخذه والتفت لعم شفيق وماشي
عم شفيق : طيب ماشي بس انما قول لي انت دقت من الكيكه
ووقف مروان قدامه وهو بينظر له وقال : اه يا عم شفيق دوقت منها
عم شفيق بابتسامه : طب و رايك ايه زوجتك المستقبليه بتعرف تطبخ ولا
مروان بابتسامة : مافيش ولا ياعم شفيق دي طباخه ممتازه وطلع معاك حق انها بتعرف تطبخ حلو والكيكه حلوه قوي بس ماخلتنيش اكل منها الا حته صغيره
عم شفيق باستغراب : حته صغيره ليه ما هي الصينيه كانت مليانه من اولها كده هتبخل عليك
مروان : لا دي خايفه عليا يا عم شفيق اصل انا محافظ على وزني علشان ما يزيدش علشان كنت بلعب كاراتيه يعني قبل كده
عم شفيق : اهاا
مروان : نجمه ماادتنيش بقى الا حته صغيره علشان وزني ما يزيدش
عم شفيق بابتسامه : اهااا يعني بدات تمارس حقوقها عليك من قبل ما تتجوزوا
مروان باستغراب : حقوقها
عم شفيق : اه ما هي قالت لك اهي مش هتاخد إلا حته صغيره وانت ما اخذتش الا حته صغيره فعلا يعني بدات تمارس حقوقها زي الزوجه اما بتبقى خايفه على زوجها و بتخلي بالها من صحته واهي بدات تعمل كده ايه من قبل حتى ما تتجوزوا امال بعد ما تتجوزوا هتعمل ايه بما انها خايفه عليك كده و مخليه بالها من صحتك
مروان بابتسامة : هتعمل ايه هتخلي بالها مني اكتر يا عم شفيق علشان هتبقى جنبي
عم شفيق : هي مش محتاجه تبقى جنبك يا مروان علشان تخلي بالها منك والدليل اللي عملته ده يعني وهي بعيده عنك هتخلي بالها منك برده فما تقلقش في الحالتين مخليها بالها منك كويس
مروان : بس انا عايزها تبقى جنبي يا عم شفيق علشان انا اخلي بالي منها كمان
عم شفيق بابتسامه : ما خلاص يا مروان انت طلبت ايدها من جمال وهو وافق صحيح هو وافق بشكل مبدئي بس هو وافق وانا متاكد اللي هو بكره هيوافق لما يسال عليك وعن عيلتك ما عادش غير راي نجمه في الموضوع وده بقى عليك انت هو انت ماحاولتش تتكلم معاها في الموضوع
مروان : لا يا عم شفيق ماحاولتش افتحه معاها استنيت لما تجيلي بكره علشان اكلمها وكمان علشان اقول لوالدتي واخويا
عم شفيق باستغراب : هو انت ما كنتش قلت لوالدتك يا مروان
مروان : لا يا عم شفيق ماقلتلهاش ما رضيتش اكلمها في الموضوع غير لما اتكلم مع نجمه الاول واشوفها بتحبني ولا لا زي ما انا بحبها
عم شفيق بابتسامه : طب وعرفت هي بتحبك ولا لا
مروان بابتسامه : اه يا عم شفيق عرفت وهي بتحبني
عم شفيق بابتسامه : طب كويس وان شاء الله بكره تفاتحها في الموضوع وتوافق وتبقى جنبك وتاخد بالك منها كويس زي ما انت عايز
مروان : ان شاء الله يا عم شفيق طيب اسيبك بقى علشان تنام تصبح على خير
عم شفيق بابتسامه : وانت من اهله يا مروان استنى لما اجي اوصلها
مروان : لا يا عم شفيق خليك انا عارف السكه كويس
عم شفيق : لا ازاي لازما اوصلك يلا
مروان : لا يا عم شفيق هو انا غريب خليك انت مرتاح يلا تصبح على خير
عم شفيق بابتسامه : وانت من اهله
ومشي مروان
ووقف مروان قدام باب الشقة ونظر له وفتحه وخرج منه وقفل الباب وراها ونظر قدام ونازل
جوه شقة عم شفيق :
ووقف عم شفيق وقال لنفسه بابتسامة : ربنا يحفظهم
و يخليهم لبعض يا رب ويتمم لهم على خير لما اروح اطفي النور وانام
علي السلم :
نزل مروان على السلم وخرج من بيت عم شفيق فوقف مكانه ونظر على بيت نجمه بابتسامه
في بيت نجمه :
قدام شقه نجمه :
وقفوا نجمه ووالدها قدام باب الشقه
وحط والدها ايده في جيبه وبيطلع المفتاح الشقه مالقاهوش وقال : ايه ده انا باين عليا نسيت المفتاح جوه يا نجمه ونظره لها
ونظرت له نجمه وقالت باستغراب : ايه نسيته يا بابا
والدها : اه نسيته هنعمل ايه دلوقتي
نجمه : ما تقلقش يا بابا انا جبت المفتاح بتاعي معايا قلت اخده يمكن يكون نسيت انت مفتاحك بس ما كنتش اعرف ان انت نسيته
والدها : ما انا كنت مستعجل علشان كده نسيته بس الحمد لله انك جبت بتاعك احتياطي هاتي يلا خليني افتح
نجمه : حاضر يا بابا استني وحطت ايدها بيجيبها وطلعت المفتاح امسك يا بابا
ونظره والده للمفتاح واخذه والتفت للباب وفتحه ودخل الشقه
ودخلت نجمه الشقة
والتفت والدها لباب الشقة وقفله ونظر لنجمه وقال: يلا يا حبيبتي ادخلي نامي انتي تعبتي النهارده
ونظرت نجمه لوالدها وقالت : حاضر يا بابا ادخل صينيه الكيكه المطبخ و اخش انام بس ماتنساش تصحيني بكره بدري
والدها بابتسامة : حاضر يا حبيبتي هصحيكي ان شاء الله اذا عشنا وكان لنا عمر امسكي المفتاح بتاعك اهو
نجمه قالت : طيب واخذته
والدها : يلا تصبحي على خير
نجمه بابتسامه : وانتي من اهله يا بابا
ومشى والدها
ومشت نجمه وراحت علي المطبخ وحطت صنينه في الثلاجة الكيكه وتذكرت مروان وهو بيقولها انه بيحبها وقالت لنفسها بابتسامة: اما اروح اشوف مروان كده نزل ولا لسه من البلكونه ومشت مسرعة وراحت علي غرفتها ونظرت علي البلكونه ورايحه لعندها
في الشارع :
وقف مروان وبينظر علي بيت نجمه بابتسامه والتفت علي عربيته ورايح لعندها
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
وراحت نجمه عند البلكونه ووقفت قدامها وفتحتها وطلعت فيها ونظرت في الشارع لقيت مروان ماشي وقالت لنفسها بابتسامة : ايه ده يا لسه مامشاش ما وسكت ماينفعش انادي عليه ممكن حد يسمعني امال اعمل ايه اخليه يبصلي ازاي وبتفكر ايوه اتصل بي وخرجت مسرعة من البلكونه ووقفت جانب مكتبها ونظرت لتليفونها واخذته والتفت للبلكونه وطلعت فيها ونظرت لمروان وهو ماشي وبتتصل بي ونظرت له
مروان وهو تحت في الشارع وقدام عربيته رن تليفونه فوقف وقال لنفسه : مين اللي بيتصل ده تلقيها ماما بتتصل علشان اتاخرت ومد ايده في جيبه البنطلون وطلع تليفونه ونظر فيه ايه ده وبابتسامة نجمه ياتري بتتصل ليه وفتح الخط الو
نجمه وهي فوق ووقفه في بلكونه شقتهم وبتنظر علي مروان سمعت صوت التفت للتليفون لقيت الخط مفتوح فحطت التليفون علي ودنها وقالت : الو ايوه يامروان
مروان بابتسامة : ايوه ياحبيبتي ايه وحشتك ولا ايه
نجمه : طيب بص وراك كده
مروان باستغراب : ابص ورايا
نجمه : اه بص وراك كده
مروان : طيب والتفت وراها ملقاش حاجه اديني بصيت ورايا اهو في ايه بقى
وبتنظر له نجمه وهي واقفه في بلكونه شقتهم وقالت : بوص فوق يامروان مش تحت
مروان باستغراب : فوق
نجمه : ايوه
مروان بدهشه : فوق فين يا نجمه ورفع راسه لقي نجمه واقفه في البلكونه فابتسم اهااا
وبتنظر له نجمه وهي واقف في البلكونه و بتشاور له بايدها وقالت : ايه شفتني
وبينظر لها مروان وقال بابتسامة : اه شفتك بس قولي لي ايه القمر ده انت ماطلعتيش نجمه وبس طلعت كمان القمر
وبتنظر له نجمه وقالت بابتسامة : اممم انت بتغازلني بقى
وبينظر لها مروان وقال : اه بغازلك هعمل ايه حد يشوف القمر ده بردك ومايتغزلوش بقول لك ايه ما تنزلي وشاور لها بايده
نجمه : لا مش هينفع انزل وشاورت له بايده ب لا
مروان : ليه بقى
نجمه : اولا علشان الوقت اتاخر وانا لازم انام علشان حضرتك عايزني اجي لك بكره الساعه 10:00 ما انتاش ناوي تغير الميعاد يا مروان
مروان : لا يا حبيبتي انتي عارفه انا هخليه الساعه 6:00
نجمه بابتسامه : ايه ده هتخليه 6:00 المغرب
مروان : لا يا حبيبتي هخليه 6:00 الصبح
نجمه بدهشه : ايه 6:00 الصبح
مروان : اه علشان اول ما اصحى من النوم اجي اشوف حبيبتي على طول
نجمه باستغراب : انت بتهزر يا مروان يا انا مش عارفه اصحى 10:00 هتصحيني 6:00 علشان تشوفني بس
مروان : اه علشان اشوفك بس هو انتي مش عايزه تشوفيني ولا ايه
نجمه : لا عايزه اشوفك بس الساعه 6:00 دي انا معترض على 10:00 هتصحيني 6:00 لا يا مروان حرام كده والله انا مش هلحق انام
نجمه : وانا مايخلصنيش حبيبتي ماتلحقش تنام خلاص هخليه 10 زي ما كان وانا بقى هستحمل لغايه ما تجيلي وامري الى الله تمام كده
نجمه : يعني مش تمام قوي
مروان باستغراب : مش تمام قوي ازاي بقى ما انا رجعته لك 10 زي ما كان اهو يبقى مش تمام ازاي بقى
نجمه : ما انت لو تخليه لي 12 يا مروان هيبقى تمام جدا
مروان : لا يا حبيبتي 10 كويس قوي وعاوز اقولك حاجه انا بحب اصحه بدري انتي كمان لازم تتعودي تصحي بدري كمان
نجمه باستغراب : اتعود
مروان : ايوه
نجمه بدهشة: وليه بقي اتعود
مروان : كده علشان ماينفعش انا بصحه بدري وحبيبتي تبقي لسه نايمه
نجمه باستغراب: طيب ودي فيها ايه يعني يامروان هو انا لوحدي يعني اللي بصحه متأخر ولا ايه وبعدين انت عاوزني اتعود ليه مش فاهمه وهو انا نايمه عندك في البيت علشان تقولي انا بصحه بدري فلازم انتي كمان تصحي بدري انا نايمه في بيتي علي فكرة يامروان
وبينظر لها مروان وقال بابتسامة: انا عارف يا حبيبتي انك نايمه في بيتكم بس ده دلوقتي بس
نجمه باستغراب : يعني ايه ده دلوقتي بس مش فاهمه
مروان بابتسامة : هتفهمي بعدين ياحبيبتي بس لازم تتعودي تصحي بدري علشان الصحيان بدري مفيد للجسم يانجمه
نجمه بابتسامة : ايوه طبعا لازم تقول كده ما انت رياضي هتقول ايه يعني بس انا مش رياضية خالص علشان تقولي كده مروان
مروان : لا ياحبيبتي انا مش بقولك كده علشان انا رياضي لا دي الحقيقة الصحيان بدري فعلا مفيد للجسم وبعدين هما الرياضيين بس هما اللي بيصحوا بدري ما عندك والدك اهو بيصحه بدري علشان شغله ومش رياضي ولا هو رياضي يانجمه
نجمه : لا بابا مش رياضي بس هو متعود علي كده يامروان انه يصحه بدري
مروان : وانتي كمان ياحبيبتي لازم تتعودي علي كده
نجمه : يعني مش هتغير الميعاد يامروان
مروان : لا ياحبيبتي مش هغيره علشان انا بعمل كده علشانك فامتزعليش مني وبعدين انا بحب مواعيد الشغل تبقي مظبوطه زي ماقوتلك قبل كده صحيح انا بحبك و مابحبش ابدا ازعلك بس ده شغل يانجمه ومابحبش اللغبطه في المواعيد بحب المواعيد تكون مظبوطه دايما فا متزعليش مني يا حبيبتي
نجمه : لا خلاص يامروان انا مش زعلانه بما ان شغلك هيتلخبط علشان هتغير الميعاد خلاص ماتغيروش انا مش عايزه شغلك يتلخبط بسببي وانا هاجي بدري وخلاص
وبينظر لها مروان وقال بابتسامة: هي دي حبيبتي اللي انا بحبها بحبك
وبتنظر له نجمه بابتسامة وقالت : طيب يلا سلام
مروان : سلام ايه خليكي اتكلمي معايا لغاية ما اوصل علي البيت
نجمه بدهشة : ايه اتكلم معاك للغاية ما توصل علي البيت
مروان : ايوه
نجمه باستغراب : ليه يعني بقي
مروان : علشان عاوز افضل اقعد اتكلم معاكي واسمع صوتك ايه انتي مش عاوز تتكلمي معايا ولا ايه
نجمه : لا عاوزه بس كده الرصيد هيلخص انت ناسي ان أنا اللي طالبه
مروان : رصيد ايه ده اللي انتي بتعمله حسابه ياحبيبتي طول ما انا موجود متعمليش حساب حاجة ابدا وانا اشحن لك
نجمه : وانت تشحن ليه يعني انا بعرف اشحن لنفسي كويس وبعدين انت هتكلمني ازاي وانت هتسوق
مروان : عادي يعني ياحبيبتي هسوق واكلمك
نجمه : لا مافيش حاجه اسمها تسوق واتكلمني كده مش هتخلي بالك من الطريق وانت سايق علشان كده ماينفعش تكلمني وانت بتسوق لازم تخلي بالك علي الطريق كويس وانت سايق
مروان بابتسامة : خايفه عليه
نجمه : اه طبعا خايفه عليك ويلا بقي باي
مروان : لا استني ما انا ياحبيبتي هفضل افكر فيكي طول ما انا سايق برده فخليكي معايا علي التليفون واذا علي الرصيد وانتي مش عاوزني اشحن لك مش مشكلة انا هقفل و هرجع اتصل بكي علشان خاطرى خليكي معايا يانجمه علي الخط
وبتنظر له نجمه وقالت : بس يامروان
وقطع مروان كلامها وهو بينظر لها وقال : مابسش ياحبيبتي علشان خاطري
نجمه : طيب بس بشرط تفتح السبيكر وتخلي بالك من الطريق وانت سايق ماشي
مروان بابتسامة : ماشي ياحبيبتي
نجمه : طيب يلا سلام
مروان بابتسامة : سلام ياحبيبتي
وبتنظر له نجمه وهي واقفه في بلكونة شقتهم وشاورت له بايدها بابتسامة
وشاور لها مروان بايده وهو واقف تحت وبينظر لها بابتسامة والتفت وراها ومشي ووقف مروان قدام باب عربيته وفتحه والتفت لنجمه بابتسامة
وبتنظر له نجمه بابتسامة وهي واقفه في البلكونة
والتفت مروان قدامه وركب العربية ونظر لتليفونه وبيتصل بنجمه وفتح السبيكر وحط تليفون قدامه ونظر لنجمه
و بتنظرله نجمه وهي واقفه في البلكونة بابتسامة ورن تليفونها والتفت له لقيت مروان هو اللي بيتصل فافتحت الخط وقالت : الو ونظرت لمروان
ونظر مروان وهو في عربيته علي تليفونه وقال : الو ايوه ياحبيبتي
نجمه : ايوه يامروان فتحت السبيكر
مروان : اه ياحبيبتي فتحته و هتحرك اهوه
نجمه : طيب خلي بالك وانت سايق ماشي
مروان بابتسامة : ماشي ياحبيبتي ونظر قدامه وتحرك
وبتنظر له نجمه لقيته بيتحرك
وطلع مروان من الشارع
في عربيه مروان :
وبيسوق مروان ونظر لتليفونه وقال : ايه ياحبيبتي ساكته ليه ما بتكلميش والتفت علي الطريق
نجمه : مافيش والتفت وراها وخرجت من البلكونه
ونظر مروان لتليفونه وقال : مافيش إزاي ياحبيبتي اتكلمي انا سمعك
نجمه : اتكلم اقول ايه يامروان
والتفت مروان لتليفونه وقال : اقولي أي حاجه يانجمه المهم تتكلمي انا عاوز اسمع صوتك ونظر علي الطريق
نجمه : طيب بس خلي بالك من الطريق
ونظر مروان لتليفونه وقال : متقلقيش ياحبيبتي انا مخلي بالي كويس بس انا ماكنتش اعرف انك بتخافي عليه اوي كده
نجمه : والله ولا انا كنت اعرف يامروان اني بخاف عليك كده تعرف انا من ساعة ما عرفت انا حاسه اني واحدة تانيه مش عارفة ليه
والتفت مروان لتليفونه وقال بابتسامة ماكرة : عرفتي من ساعة ما عرفتي ايه ياحبيبتي ونظر علي الطريق
نجمه : عرفت يعني اني اني وسكت
والتفت مروان لتليفونه وقال : انك ايه ياحبيبتي
نجمه بتردد : إني يعني ما انت عارف يامروان انا اقصد ايه
ونظر مروان لتليفونه بابتسامة وقال : لا مش عارف يا نجمه تقصدي ايه
نجمه : لا عارف يامروان وانا مش هقدر اقولها تاني
والتفت مروان لتليفونه وقال : لا يانجمه ما انتي قولتها قبل كده فيه ايه بقي لو قولتها تاني ونظر علي الطريق
نجمه : معرفش بس انا مش هقدر اقولها تاني
ونظر مروان لتليفونه وقال : خلاص ياحبيبتي براحتك انا عارف انك لما بتقولها بتحس انك بتعملي حاجه غلط بس صدقني يانجمه انتي مش بتعملي حاجه غلط وانا قبل ما قولك اني بحبك عملت حسابي علشان انا كمان مش عاوز اعمل حاجه غلط وعاوز كل حاجه تبقي في النور علشان انا عمري ما عملت حاجه في الضلمه او اخجل منها غير بس اللي حصل بينا اخر مرة واللي انا قولته هو ده بس اللي انا بخجل منه وبكره نفسي علشان قوتلك كده ولما تقولي لي انك بتحبني ده من حقك انتي مبتعمليش حاجه غلط صحيح بشكل مبدئي بس من حقك برده يعني عاوزك تقوليها يا حبيبتي وانتي مطمنه علشان احنا مش بنعمل حاجه غلط وانا جيت وقابلتك قدام والدك وعم شفيق يعني لو كنا بنعمل حاجة غلط ماكنش والدك ولا عم شفيق وافقوا ان احنا نقعد مع بعض مش كده
نجمه : اه صحيح انت مقلتليش قلت ايه لي بابا خليته يوافق ان انا اقعد معاك لوحدنا
ونظر مروان لتليفونه وقال : الحقيقه هو كان متردد لما طلبت منه اني اقعد معاكي لوحدنا وبصراحه معه حقه
نجمه باستغراب : معه حق
ونظر مروان لتليفونه وقال : اه ياحبيبتي معه حقه علشان اللي عنده بنت زي القمر كده زيك ياحبيبتي واسمها كمان نجمه طبيعي يبقي متردد وميسبهاش ابدا لوحدها انا لو مكانه وعندي بنت كده هعمل كده واكتر كمان
نجمه بابتسامة : اممم انت اساسا مش هتعمل حاجه لو انت مكان بابا يامروان
نظر مروان لتليفونه وقال باستغراب: مش هتعمل حاجه
نجمه : ايوه
والتفت مروان لتليفونه وقال بدهشة : ليه بقي
نجمه بابتسامة : علشان عصبيتك لوحدها تكفي وتمنع اي حد يقرب من بنتك
والتفت مروان لتليفونه وقال بابتسامة : اهااا يمكن برده كلام يكون صح شوفتي بقي العصبية بتفع ازاي
نجمه : مش دايما العصبية بتنفع في امور العصبية فيها ماتنفعش بس قولي لي بابا وافق ازاي وانت بتقول انه كان متردد
ونظر مروان لتليفونه وقال : عم شفيق ياحبيبتي هو اللي اقنعه لما وافق انك تقعدي معايا لوحدك
نجمه : اهااا بس انت قولت لبابا ايه
والتفت مروان لتليفونه وقال : هقوله ايه يعني يانجمه قولته اني عاوز اقعد معاكي بس ونظر علي الطريق
نجمه باستغراب : بس ايه مقولوش عاوز تقعد معايا ليه وبعدين بابا مسالكش يعني انت عاوز تقعد معايا ليه لما قولته كده اكيد سالك يعني مش كده
ونظر مروان لتليفونه وقال : شوفي ياحبيبتي هتعرفي الاحابة علي السؤال ده مش دلوقتي
نجمه باستغراب : مش دلوقتي
والتفت مروان لتليفونه وقال : ايوه ياحبيبتي مش دلوقتي بعدين هتعرفيها
نجمه بدهشة : طيب ليه يعني بعدين مش دلوقتي
ونظر مروان لتليفونه وقال : برده هتعرفي الاجابة ليه دي مش دلوقتي بعدين
نجمه باستغراب : في ايه يامروان هو انا كل اما اقولك حاجه تقولي بعدين ما تقولي يامروان في ايه
ونظر مروان لتليفونه وقال : مش هقولك دلوقتي ياحبيبتي علشان انا مش عاوز اقول حاجه دلوقتي في الموضوع ده فعلشان خاطري متتكلميش في الموضوع ده ماشي
نجمه بدهشة : ليه يامروان هو بابا قالك حاجه زعلتك
والتفت مروان لتليفونه وقال : لا ياحبيبتي مقليش حاجه تزعلني بالعكس ده والدك انسان محترم وكان ذوق معايا جدا وانا حبيته واحترامه
نجمه باستغراب : طيب امال في ايه بقي مش عاوز تقوليه لي ليه بقي
ونظر مروان لتليفونه وقال : علشان انا تعبان يا حبيبتي ومش عاوز اتكلم دلوقتي في حاجه فخلينا نتكلم فيه بعدين ماشي
نجمه بدهشة : ماشي يامروان خلاص نبقي تكلم بعدين طيب سلام بقي
والتفت مروان لتليفونه وقال : سلام ايه يا نجمه انا لسه ماوصلتش علي البيت ياحبيبتي علشان تقولي لي سلام هو انتي زعلتي ولا لا
نجمه : لا مزعلتش ولا حاجه بس انت تعبان اسيبك بقى وسوق براحه ماشي
والتفت مروان لتليفونه وقال : ما انا بسوق براحه ياحبيبتي متقلقيش وبعدين انا مش تعبان ولا حاجه ونظر من شباك العربية بصدفه لقي محل عطور التفت لتليفونه وابتسم ونظر قدامه ووقف العربية بسرعه
وسمعت نجمه صوت فرملت عربية وقالت بدهشة : ايه الصوت ده ————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى