رواية فريدة الالفي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فريدة أحمد
رواية فريدة الالفي الجزء الحادي والعشرون
رواية فريدة الالفي البارت الحادي والعشرون
رواية فريدة الالفي الحلقة الحادية والعشرون
ايه هو حلال ل غيري وحرام عليا. انا كمان عاوز ادوق
قالها عمر بوقاحة ل نهي وهو بيقرب عليها بطريقة مرعبة بعد ماقفل باب الشقة وسحب المفتاح حطو في جيبه
نهي وهي بترجع لورا برعب قالت بغضب… انت بتعمل ايه يا حيو، اان انت.. امشي اخرج برا… ا ا. نت بتقفل الباب ليه. افتح الباب يلا واخرج.. الزاي تيجيلي لحد هنا اصلا
عمر وهو بيفتح في ازرار قيمصه قال… علشان نكون لوحدنا و براحتنا هنا
نهي بدموع وهي خايفة… اخرج برا لو سمحت… انا عايشة لوحدي
عمر فضل لحد ما احتجزها عند الحيطة وقال وهو بيبص علي جسمها بوقا، حة… طب ما دا حلو قولتلك علشان نكون براحتنا احسن
نهي بغضب… انت حيو.. ان. اخرج بره احسلك بدل ما اصوت والم عليك الناس. لو مخرجتش دلوقتي حالا هلم عليك الناس وهفضـ حك
عمر ببرود… بجد. طب يلا اعملي كده. يلا مستنيه ايه
نهي وهي محتارة ومش عارفه تعمل ايه مرة واحدة فتحت في العياط وهي بتقول.. ارجوك امشي انا عايشة لوحدي الناس يقولو عليا ايه
عمر.. يعني انتي عاوزة تعرفيني انك مش بتدخلي حد هنا
هنا نهي مستحملتش محست دموعها وقالت بعصبية وغضب…. انت اكتر وااحد حيوااا، ن وزبااا، لة انا شوفته في حياتي.. انت عاوز مني ايه. ايه اللي جابك هنا. مش كفاية اللي عملته في الشركة عايز مني ايييه تاني
عمر فاجأها لما بعد وقال بكل هدوء… عايزك
نهي…. يعني ايه عايزني. عايزني الزاي يعني
كملت بعصبية وغضب… انت فاكرني واحدة شمال من الز، بالة اللي تعرفهم.. مش بقولك انت اكتر واحد حيو، ان وز، بالة و
قاطعها عمر وقال… انا عايزك يانهي. عاوز اتجوزك
نهي…. نعم!!!!!!
….
عند فريدة
دخل ابوها وهو بيقول وياتري انا كمان وحشتك
فريدة…. ب بابا
محمد فتح ايديه وقال… تعالي يا قلب ابوكي
فريدة فضلت واقفة بتردد وبعدين راحت قربت ليه واترمت في حضنه وهي بتقول… وحشتني اوي يابابا
ضمها ليه باشتياق وقال… انتي اللي وحشتيني يابنت الكلـ، ب
ابتسمت وهي في حضنه
وهو رفع وشها ومسكه بين ايديه وقال.. مش هتبعدي عن حضني تاني ابدا. تعالي
وخدها علي الكنبة وقعدها في حضنه
…….
عند نهي وعمر
عمر…. تتجوزيني يانهي
ضحكت نهي بسخرية وقالت… بجد. طب الزاي
عمر…. زي اي حد.. نهي انا فعلا عايز اتجوزك
نهي بعصبية…. انت مش طبيعي.. انتي اكيد مجنون. صح
انت من شوية كنت بتشكك في اخلاقي وبتقول عليا واحدة مش محترمة.. دلوقتي فجأة عايز تتجوزني. طب الزاي
عمر….. انتي مفيش في اخلاقك يانهي
بصتله باستغراب من نبرته وكلامه اللي اتغير
كمل عمر وقال… انا عرفت ان اللي كان معاكي في الشركة ده يبقي اخوكي. بس انتي غلطانة مريحتينيش ليه وقولتيلي.طب هعرف منين. انا مكنتش اعرف ان ليكي اخوات اصلا. كل اللي اعرفه انك عايشة لوحدك ومالكيش اخوات. مش تقولي انو اخوكي من مامتك وعايش بره مصر.
نهي.. وانت ليك عندي ايه علشان اديك معلومات عن سيرتي الذاتيه
عمر بسرعة…جوزك المستقبلي ان شاء الله..وياستي عموما انا بعتذرلك.. اتمني تقبلي اعتذاري
نهي… والله. بالبساطة دي. هو انت كنت دوست علي رجلي. انت شككت باخلاقي. عارف يعني ايه
عمر… انا معترف اني غلطت فيكي جامد واسف للمرة التانية. بس انا سالتك يانهي مين ده وانتي مريحتنيش لو كنتي قولتي مكانش حصل اللي حصل
نهي بعصبية… انت غلطت فيا من قبل ما تسالني
عمر… انا اسف.معرفتش اتحكم في رد فعلي. لما حسيت انك ممكن تكوني مع حد تاني كنت حاسس اني هتجنن
نهي بصتله باستفهام
اتنهد عمر وقال… ايوا يانهي انا بحبك. وعلشان كده اتعصبت
اتفاجأت من اعترافه بس قالت بلامبالاة… تمام. اتفضل امشي بقا. ميصحش تفضل هنا
عمر… طب قولتي ايه
نهي… في ايه
عمر… موافقة نتجوز
نهي… انت عبيط
عمر بغيظ.. يابت احترمي نفسك. وبطلي طولة لسانك دي بقا. وفي الاخر انتي اللي بتزعلي
نهي… هتعمل ايه. هتضر، بني تاني زي ما عملت
عمر بسرعة… تتقطع ايدي… هاا قولتي ايه موافقة
نهي…. اكيد لأ واتفضل امشي يلا
عمر… تمام اتقلي براحتك انا كده كده هفضل وراكي.وخلي الجميل يتقل براحتو… المهم علشان انا مش بعرف انام وانا ظالم حد. قابلة اعتذاري
نهي بسخرية..واضح جدا التقوي
كملت ببرود وقالت… عموما اعتذارك مش مقبول
عمر… نعمم. منا اعتذرتلك كتير عايزة ايه تاني
نهي فتحت فيه وبغضب… انت شككت في اخلاقي وضر.بتني بالقلم وكل اللي عملته ده وفي الاخر عاوز لما تيجي تقولي بعتذر. المفروض بقا ايه اعتبر ولا كإن حاجه حصلت.. وبعدين ثواني بقا. انت الزاي بتقولي انك عرفت انه اخويا. امال ايه اللي عملته ده اول لما جيت
عمر ابتسم وقال.. لا انا كنت بخوفك بس ماكنتش هعمل حاجة صدقيني. وكل الكلام اللي قولته كنت حابب اشوفك وانتي متعصبة
نهي بضيق.. انت انسان مستفز وبارد
عمر… انا!. عموما مقبولة منك. المهم هتيجي الشركة
نهي… ايوا
عمر بفرحة.. بجد
نهي… ياسين بيه كلمني ولازم اروح
عمر… ياريت.. متعرفيش الشركة وحشة الزاي من غيرك. ولا بقيت عارف اشتغل من غير ما اصطبح بالقمر
وهو بيغمزلها
نهي بصتله بقرف وقالت.. طيب ياريت تتفضل بقي
عمر وهو بيتأمل في الشقة اتحرك وقعد علي الكنبة وقال.. لا انا قاعد شوية.. ماتعمليلي حاجة اشربها
نهي بغيظ… انت لسه هتقعد وتشرب.. قوم يلا امشي
وراحت تفتح الباب. افتكرت ان المفتاح معاه
لفت ليه وكان هو بيريح علي الكنبة ببرود وهو ماسك المفتاح في ايده قال…. متتعبيش نفسك
نهي بغيظ وعصبية راحت قربت عليه وخطفت منه المفتاح وشدته من ايده وهي بتخرجه بره
عمر…. براحة بس. دا انا ضعيف
فتحت الباب… يلااا
عمر.. طب ماتجيبي حضن قبل ما امشي
نهي وهي بتزقه لـ. بره… خده من امك
عمر رفع حاجبه
وهي راحت تقفل الباب بعدين فتحته تاني وقالت عمر. استني
قرب ليها ببتسامة وهو بيقول… كنت عارف مش ههون عليكي وفتح ايديه الاتنين وقال… هاتي الحضن يلا
نهي… لا انت فهمت غلط. كل الحكاية انك ليك عندي واجب وعايزة اردهولك
وقبل ما عمر يفهم هي تقصد ايه كملت وقالت… وعلشان انا مش بحب اكون مديونه لحد. لازم ارد اللي عليا
وفي اقل من ثانية كانت نزلت علي وشه بقلـ م قوي
عمر بزهول.. انتي عملتي ايه
وهو بيحاول يستوعب انها ضربته
وكانت هي علطول قفلت الباب في وشه
وهي بتبتسم بانتصار
عمر وهو لسه مكانه مصدوم… يابنت ال.. هربيكي يانهي
……………
عند ادهم اللي قاعد في شقته بعيد عن اهله من وقت ما ميرنا سابت البيت وهو حزين ومهموم
كان نايم علي الكنبة بتعب فجاة ضرب جرس الباب
قام يفتح وكان ياسين اللي علي الباب
بصلو ياسين بسخرية علي منظره وشكله اللي اتغير
ودخل
ودخل ادهم وراه
قعد ياسين علي الكنبة وخرج علبة سجايره من جيبه.سحب سيجارة ولعها اخد منها نفس ونفخه بهدوء وهو بيتامل ادهم اللي قعد قصاده علي الكنبة بهدوء
ياسين… انت سايب البيت وقاعد هنا ليه
ادهم.. مرتاح هنا. ايه المشكله
ياسين.. لا مفيش مشكله. بس انت كويس
ادهم… مش فاهم
ياسين… لا انت فاهمني كويس
ادهم… ياسين لو جاي علشـ..
قاطعه ياسين وقال.. انا مش جاي اتكلم في موضوعك انت ومراتك لاني اتكلمت معاك قبل كده كتير وانت اللي دماغك دماغ حمـ ير فـ انا مش هتعب نفسي معاك تاني
كمل وقال.. انا جايلك علشان ترجع البيت والشركة و تركز في الشغل علشان حالك المايل ده انا مش هصبر عليه كتير
……
في فيلا الالفي
فريده قاعده مع ابوها علي الكنبة اللي محاوطها لحضه ورافض تبعد عنه
جات عايدة قعدت معاهم وهي بتقول ل فريده… خليت احلام تجهزلك اوضتك
فريده اتعدلت.. ليه
عايده… علشان تنامي فيها. امال هتنامي فين
فريده قالت بتوتر…ل لا. ما انا مش هبات هنا. انا شويه وهمشي
ابوها بغضب… تمشي تروحي فين. انتي مش هتخرجي من البيت ده. انتي فاهمة
فريدة… يعني ايه يابابا. انا لازم ارجع ل ياسين
مسكها ابوها من دراعها بغضب وهو بيقول.. انتي مجنونه
عايزة ترجعيله. ده بينـ تقم مني فيكي ياغبية
فربدة.. يابابا اسمعـ..
قاطعها بغضب وقام بحزم.. اسمعي انتي مش هتخرجي من البيت ده. ولو اضطريت احبسك هحبسك
وبصوت عالي… ساامعه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)