روايات

رواية عرض جواز الفصل الخمسون 50 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الخمسون 50 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الخمسون

رواية عرض جواز البارت الخمسون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الخمسون

توقفنا لما وبينظر مروان لجمال وقال : ما انا قلت لحضرتك ان الانسه نجمه هي الزوجه اللي انا بتمناها واذا كان على سبب رفضها فانا عندي الحل
جمال قال باستغراب : حل
والتفت له عم شفيق وقال : اه يا جمال مروان عنده الحل للموضوع ده
ونظره جمال لمروان وقال بدهشه : حل ايه ده
مروان قال : شوف حضرتك لو انت وافقت ان انا اتجوز الانسه نجمه هشتري فيلا جنب الفيلا بتاعتنا اللي انا ساكن فيها انا واخويا ووالدتي وحضرتك وعم شفيق تيجوا تقعدوا فيها وبالشكل ده الانسه نجمه مش هتسيب حضرتك ولا عم شفيق وهتبقوا جنبها دايما
جمال باستغراب : تشتري فيلا
مروان قال : ايوه قلت ايه حضرتك
جمال : مش موافق طبعا
عم شفيق قال باستغراب : ليه يا جمال مش موافق ما هو كده المشكله اتحلت ونجمه هتتجوز
جمال قال : علشان انا مش هسيب بيتي اللي عشت فيه طول عمري مع مراتي وبنتي واروح اعيش في بيت غريب صحيح انا عايز نجمه تتجوز واشوفها سعيده بس مش معنى كده ان انا اسيب بيتي انا مقدر ان انت بتعمل ده كله علشان عايز تتجوز بنتي بس انت ما لكش ذنب في كل ده علشان تعمل كده وبعدين انت هتتجوز بنتي مش بيعه وشروه علشان تشترينا
مروان قال : ايه اللي حضرتك بتقوله ده انا ما اقصدش اللي حضرتك فهمته وعارف ان ده جواز ومش بيعه و شروه انا بس بحاول احل الموضوع مش اكتر علشان انا عايز اتجوز الانسه نجمه وبعدين حضرتك مش هتعيش في بيت غريب ده هيبقى بيت الانسه نجمه انا هكتبه باسمها بعد الجواز هتبقى هديه مني ليها يوم جوازنا ده لو حضرتك وافقت على جوازنا
والتفت عم شفيق لجمال وقال : يا جمال ده حل كويس فعلا للمشكله دي
وبينظر جمال لعم شفيق وقال باستغراب : هو انت موافق يا عم شفيق
عم شفيق قال : اه موافق يا جمال انا مش عايز غير سعاده نجمه وانا متاكد لو اتجوزت مروان هتبقى سعيده علشان كده يا جمال وافق على الحل ده هو حل كويس
جمال قال : لا يا عم شفيق ده مش حل كويس انا مش هسيب بيتي لاي كان السبب ايه والتفت لمروان وبخصوص الفيلا اللي انت هتكتبها باسم نجمه لما تتجوزوا ده لو انا وافقت يعني انت حر ده هديه منك ليها وما حدش ليه دخل بيها بس انا مش هسيب بيتي واروح اسكن في فيلا بعد العمر ده كله
مروان قال بقلق : طيب هو حضرتك موافق ان انا اتجوز الانسه نجمه
جمال : والله انا ما اعرفش حاجه عنك علشان اوافق او ارفض وبعدين القرار الاول والاخير مش ليا لبنتي هي اللي هتتجوز مش انا علشان كده بس هي مش هتوافق علشان مش هترضى تسيبني وعم شفيق حكى لك على كل حاجه
عم شفيق قال : ما اهو يا جمال مروان بيقول لك على الحل اهو وانت اللي مش موافق لو انت وافقت نجمه هتوافق على انها تتجوز
جمال قال: اوافق على ايه بس يا عم شفيق اسيب بيتي اللي عشت فيه طول عمري واروح اعيش في فيلا ما اعرفش حاجه فيها
مروان : خلاص يا استاذ جمال انا هاجي اسكن معاكم لو حضرتك وافقت
جمال قال بدهشه : ايه تسكن معانا
والتفت له عم شفيق ونظره لمروان باستغراب
بينظر مروان لجمال وقال : ايوه اسكن معاكم لو حضرتك وافقت اني اتجوز الانسه نجمه اجي اسكن معاكم
عم شفيق قال بدهشه : بس يا مروان والدتك واخوك هتسيبهم لوحدهم
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : لا ياعم شفيق مش هسيبهم طبعا دي عيلتي هسيبها ازاي بس هبقى اروح لهم كل يوم اقعد معاهم وبعدين امشي علشان يا عم شفيق ما فيش حد بيسيب عيلته اللي ملهوش خير في عيلته ملهوش خير في حد
عم شفيق قال : ايوه يا مروان والدتك اكيد مش هتوافق
مروان قال : انا عارف يا عم شفيق انها مش هتوافق بس مش مشكله هحاول اقنعها
جمال باستغراب : هو انت بتعمل ليه ده كله للدرجه دي عايز تتجوز بنتي
مروان قال : اه يا استاذ جمال للدرجه دي بصراحه انا بحبها وعايز اتجوزها
جمال : بس انا وبنتي مايرضيناش انك تسيب والدتك واخوك لوحدهم اكيد والدتك هتزعل من كده لما هتيجي تسكن معانا
مروان قال : مش ماما بس اللي هتزعل يا استاذ جمال انا كمان هزعل علشان انا عمري ما بعدت عنهم وهم مالهمش حد غير بعد ما والدي اتوفى بس في نفس الوقت انا مش عايز اخسر الانسه نجمه علشان انا بحبها وعايز اتجوزها وعلى العموم ما تقلقش انا هحاول اقنع ماما لو انت وافقت
جمال : اوافق على ايه بس والدتك مش هتوافق ما فيش ام في الدنيا توافق ان ابنها يبعد عنها وبعدين زي ما نجمه متعلقه بيه ومش عايزه تسيبني انت كمان متعلق بوالدتك وزعلان انك هتسيبها يبقى عايزني اوافق ازاي انا مرضاش اني ابعد ام عند ابنها
عم شفيق قال : خلاص يا جمال وافق على الحل الاول صدقني يا جمال مروان بيحب نجمه بجد وبدليل اللي هو عايز يجي يسكن معاك ونجمه هتكون سعيده معاه وهيقدر يحافظ عليها فوافق انك تروح تسكن جنب مروان
جمال قال بتردد : بس ونظر لمروان
مروان : انا عارف انها صعبه على حضرتك انك تسيب بيتك بعد ما عشت فيه العمر ده كله بس انت ممكن تيجي تقعد فيه زي ما انت عايز في اي وقت بس هترجع تاني تقعد في الفيلا علشان تفضل جانب الانسه نجمه انت مش يهم حضرتك ان هي تبقى سعيده ومبسوطه هي هتبقى سعيده ومبسوطه طول ما حضرتك جنبها وبعدين هي بتضحي بحياتها كلها علشان تفضل جنبك حضرتك مش عاوز تضحي شويه علشان تبقي الانسه نجمه سعيدة
جمال : انا اضحي بعمري كله علشان بنتي مش شويه ونفسي دايما اشوفها مبسوطه وسعيدة حتي لو ده علي حساب حياتي انا معنتش مشكلة بما انها هتبقي مبسوطه خلاص هو ده اللي يهمني وبس
عم شفيق قال : يبقي خلاص وافق ياجمال ده كله علشان مصلحه نجمه
جمال قال : قبل ما اوافق ياعم شفيق لازم والتفت لمروان اعرف كل حاجه عنك وكمان اخد راي بنتي علشان زي ما قوتلك هي اللي هتتجوز
مروان بابتسامة : ده من حقك طبعاً يا استاذ جمال وانا هقول لحضرتك كل حاجه عني بس قبل ما اقول لحضرتك لي عندك طلب
جمال قال باستغراب : طلب
مروان قال : ايوه واتمني ان حضرتك توافق عليه
جمال بدهشة : ايه هو
مروان قال : لو حضرتك وافقت اني اتجوز الانسه نجمه بعد لما احكي لحضرتك عني كل حاجه مش عاوزك تقول للانسه نجمه ان انا اتقدم لها علشان اتجوزها
جمال بدهشة : ايه مقولهاش
مروان قال : ايوه انا مش عاوز حضرتك ولا عم شفيق انكم تقولها ان انا اتقدم لها
جمال قال باستغراب : ازاي يعني ماقولهاش انك انت اتقدم لها امال هتتجوزها ازاي لو انا وقفت انك تجوزها
مروان قال : ما انا هقولها بس مش دلوقتي
عم شفيق باستغراب : مش دلوقتي
مروان قال : ايوه ياعم شفيق مش هقولها دلوقتي لما تجي عندي الشركه بكرة ان شاء الله علشان تمضي العقد هبقي اقولها وعرف رايها والتفت لجمال ده بعد اذنك طبعاً يا استاذ جمال
والتفت جمال لمروان وقال بدهشة : طيب ليه مقولهاش دلوقتي يعني
مروان قال : علشان انا عاوز اقعد معها واعرف رايها بنفسي لو كانت موافقه ولا لا وانا هخليها تتصل بحضرتك انت وعم شفيق وتقولكم رايها ده قلت ايه حضرتك
والتفت له عم شفيق وقال : مش مشكلة ياجمال وافق خلي نجمه تقول لمروان رايها بنفسها بدل ما احنا نتكلم معها وعلي العموم احنا عندنا علم يعني مش هيعملوا ده من ورانا وكده كده نجمه رايحه لمروان بكرة علشان تمضي العقد فخليها هي تقوله احسن
وبينظر جمال لعم شفيق وقال : طيب والتفت لمروان انا موافق ان نجمه تقولك رايها بنفسها
مروان بابتسامة : شكرا يا استاذ جمال
جمال قال : طيب ممكن بقي تحكي عنك انا اسمع عن والدك انه كان رجل محترم الله يرحمه
مروان قال : الله يرحمه انا والدي عابد توفيق الشناوي كان من عيله متوسطه وما عندوش اخوات وكان عايش في وقال له على العنوان وكان متخرج من كليه الاداب قسم تاريخ وبيحب الكتب جدا
عم شفيق بابتسامه : زيك كده يعني يا مروان
والتفت مروان لعم شفيق وقال : اه يا عم شفيق كان زي كده بيحب الكتب بردك ونظره لجمال وكان بيشتغل مع جدي اصل جدي ما كانش متعلم وكان عنده محل صغير كده بيبيع فيه طماطم وخيار وبطاطس الحاجات دي يعني
جمال : بقال يعني
مروان قال : ايوه هو كان بقال والدي الله يرحمه كان بيشتغل معاه بعد ما يخلص الكليه وفي ايام ما بيكونش بيروح فيها الكليه بيقف معاه في المحل بردك لما اتخرج بابا قرر ان هو يفتح ايه محل صغير كده بيبيع فيه الكتب وفعلا فتح المحل وبردك ما سابش جدي بقى بيشتغل معاه وفي نفس الوقت بيشتغل في المحل بتاعه ما هو فاتح المحل بتاعه جنب محل جدي علشان يبقى قريب من جدي ويشتغل معاه بردك
جمال باستغراب : طيب ليه والدك ما توظفش بالشهاده بتاعته بعد ما اتخرج من الجامعه
مروان قال : بابا ما كانش بيحب انه يكون موظف دايما بيحب العمل الحر وجدي حاول معاه انه يتوظف بالشهاده بتاعته بعد ما تخرج بس بابا رفض وفتح المحل جنب جدي بيبيعوا فيه كتب ولما جدي توفى بابا هو اللي مسك المحلين المحل بتاعه والمحل بتاع جدي الله يرحمه
عم شفيق : طب ماحولش المحل بتاع جدك ليه كتب بما انه بيحب الكتب كده
والتفت مروان لعم شفيق وقال : ما رضاش يا عم شفيق قال لي ان ده بتاع جدي ولازم يكون كل حاجه زي ما هي واشتغل في المحلين وبعد كده اتجوز والدتي وبقت والدتي بتساعده ساعات بتقعد في المحل عقبال ايه ما بابا يكون في مشوار وكده وبعدين بابا بقى بيكبر شويه شويه في التجاره بتاعه جدي وكبر شغله في مجال الكتب لغايه ما عمل المطبعه وبعد كده ساب تجار جدي وقفل المحل علشان الشغل في المطبعه كان كتير وما كانش حد بيساعده فتضطر يعمل كده علشان يقدر يتفرغ للمطبعه وبدا يشتغل ليل ونهار علشان يقدر يكبر المطبعه وفعلا كبرت واسم بابا في السوق كبر و عمل الشركه اللي انا ماسكها دلوقتي بس
جمال : يعني والدك كان عصامي بينا نفسه بنفسه
مروان قال : ايوه بابا كان عصامي بنا نفسه نفسه اما انا وحكي لهم كل حاجه عنه واشتغلت مع بابا وانا في الدراسه كتدريب يعني علشان افهم الشغل وبعد ما خلصت دراسه اشتغلت معاه في الشركه علشان كنت حابب الشغل معاه بس
جمال : يعني انت مهندس وبطل الجمهوريه في الكاراتيه
مروان قال : اه انا مهندس وكنت بطل الجمهوريه في الكاراتيه وانا صغير بس دلوقتي مابلعبش قوي علشان شغل الشركه واخذ كل وقتي وانا ومارضيتش اشتغل في الهندسه وفضلت اشتغل مع بابا لما طلب مني علشان انا بحب الكتب زيه
جمال : اهااا
مروان قال : وانا دلوقتي اللي ماسك الشركه مكان بابا الله يرحمه زي ما قلت لحضرتك و بحاول اكبر الشغل وبخصوص اخويا كريم وهو اخر سنه في كليه اداره اعمال وبطل اسكواش
عم شفيق : ايه ده كريم كمان بطل اسكواش
والتفت مروان لعم شفيق وقال : ايوه بطل اسكواش يا عم شفيق
عم شفيق ط بابتسامه : ما شاء الله
والتفت له جمال وقال : هو انت تعرف اخوه ياعم شفيق
والتفت عم شفيق لجمال وقال : لا يا جمال انا ما اعرفوش بس شفتوا مره لما كان بيوصلني انا ونجمه ساعه ما كنت معاها في الشركه بتقدم للمسابقه وكلمته بردك مره بس ايه يا جمال مايتخيرش عن مروان كده محترم جدا وما سمناش غير لما وصلنا لغايه البيت انا ونجمه لما كنا ساعتها في الشركه
جمال بابتسامة : اهااا
ونظر مروان لجمال وقال : وكريم كان بيشتغل في المطبعه ولما اتعلم الشغل هيشتغل معايا ان شاء الله من بكره في الشركه علشان يتعلم الشغل بردك وبعد ما يتخرج ان شاء الله هيمسك معايا الشركه وبالنسبه لوالدتي هي من عيله متوسطه برده زي بابا ومعاها ثانوي فني وما اشتغلتش قبل كده ودلوقتي بردك ما بتشتغلش بس هو ده كل حاجه عني وعن عيلتي
جمال قال : طيب يا مروان انا مبدئيا كده موافق بس
مروان باستغراب : بس ايه يا استاذ جمال
جمال قال : بس على العموم انا لازم انا اسال على عيلتك وعنك دي بنتي الوحيده يعني ولازما اطمن عليها وده حقي ولا ايه ونظر لعم شفيق
مروان : اه طبعا من حقك يا استاذ جمال واسال زي ما انت عايز دي حاجه ما تزعلش
وبينظر جمال لمروان وقال : طيب تمام هسال عنك وعن عيلتك وبعدين هرد عليك قبل ما نجمه تقول رايها اديني رقمك علشان ابقى اتصل بيك
مروان قال بابتسامة : طيب واطلع التليفون ونظر لجمال
بيحط جمال ايده في جيب بنطلون الترنج ملقاش التليفون وقال : ايه ده ياانا نسيت التليفون في الشقه ونظره لهم
مروان قال :مش مشكله يا استاذ جمال عم شفيق معاه رقمي ابقى خده منه
ونظر جمال لعم شفيق وقال : طيب هبقى اخده منك يا عم شفيق
والتفت له عم شفيق وقال : طب يا جمال
ونظره جمال لمروان وقال : طيب بما اننا بقى خلصنا تلاعبني بقى الطاوله ونكمل الدور ونشوف مين اللي هيكسب فينا
مروان قال : ماشي انا موافق بس
جمال باستغراب : بس ايه ثاني هو انت ما انتاش عايز تلعب النهارده قول لي يعني لو مش عايز خلاص مش مشكله
مروان قال : لا هلعب مع حضرتك بس عاوزه اتكلم على الانسه نجمه شويه لوحدنا ده يعني بعد اذن حضرتك
جمال بدهشه : نجمه
مروان قال : ايوه
جمال باستغراب : وعايز تتكلم معاها في ايه مش انت قلت مش هتفاتحها في الموضوع انك اتقدمت لها غير بكره في الشركه عندك
مروان قال : ايوه انا مش هفتحها في الموضوع بس عايز اتكلم معاها شويه يعني لو حضرتك موافق بس لو مش موافق خلاص مش مشكله
جمال : بس هي مش موجوده ده هي بتذاكر في شقتنا
مروان قال : مش مشكله ممكن عم شفيق يتصل بيها وتيجي اتكلم معاها وانا مش هعطلها على مذاكرتها
جمال بتردد : بس
والتفت له عم شفيق وقال : ما فيش فيها حاجه يا جمال مروان هيتكلم معاها هنا واحنا موجودين اهو يعني مش لوحدهم وبعدين ده طلب ايدها وانت موافق مبدئيا يعني من حقه انه يقعد معاها ويتكلم
وبينظر جمال عم شفيق وقال : طيب والتفت لمروان انا موافق انك تقعد معاها بس بعد ما تلعب معايا الاول
مروان قال بابتسامة: ماشي انا موافق مش مشكله
جمال : طيب يلا نلعب
وبينظر مروان لجمال وقال : طيب
جمال : جاهز
والتفت مروان لجمال وقال بابتسامة : ايوه جاهز
جمال : طيب نبدا
وبدوا مروان وجمال اللعب
وبينظر لهم عم شفيق هما بيلعبوا
في فيلا الشناوي :
وخرجت عايشه من المطبخ وراحت علي الانتريه وبتنظر لقيت وجدان هانم بتفرج علي التليفزيون فوقفت مكانها وهي بتنظر لها وقالت : تامري بحاجة تانيه ياهانم
والتفت لها وجدان وقالت : ايه ياعايشه رايحه تنامي
عايشه : ايوه يا هانم ده بعد اذن حضرتك طبعاً انا نظفت المطبخ وغسلت المواعين
وجدان : طيب يا عايشه روحي انتي نامي وانا كمان شويه كده وهطلع انام بس قبل ماتنامي هاتي لوسمحتي حبت بلح شام في الطبق ده
عايشه : حاضر يا هانم
وبتنظر لها وجدان وهي ماشيه والتفت علي التليفزيون وبتتفرج وقالت لنفسها : هو مروان اتاخر ليه كده اما اتصل بي اشوفه فين لغاية دلوقتى بس تليفوني فوق في غرفتي اما اطلع اجيبه واتصل بي والتفت علي شمالها وهتقوم لا بلاش احسن تلقيه زمانه جاي فبلاش اتصل بيه ليعمل حادثة لقدر الله علي الطريق استنه لما يجي وخلاص ونظرت للتليفزيون وبتتفرج
وخرجت عايشه من المطبخ ومعها طبق بلح الشام ونظرت لوجدان هانم وقالت : اتفضلي ياهانم بلح الشام ومدت ايدها بالطبق
والتفت لها وجدان وقالت : طيب ياعايشه
عايشه : تامري بحاجة تانيه ياهانم
والتفت لها وجدان وقالت : لا يا عايشه روحي انتي نايمي
عايشه بابتسامة : طيب تصبحي علي خير يا هانم
وجدان : وانتي من اهله
وبتنظر لها وجدان وهي ماشيه والتفت للتليفزيون وقالت لنفسها : اما اقوم اصحي كريم علشان يذاكر شويه هو نايم بقوله شويه بس اطفي التلفزيون ده الاول وطلعت السلم وراحت علي غرفة كريم وفتحت الباب ودخلت الغرفه وسرجت النور والتفت علي السرير لقيت كريم نايم ورايحه لعنده والتفت لطبق بلح الشام وهي ماشيه واخذت واحده منه وبتاكلها ووقفت قدام السرير كريم وقعدة جانبه وهي بتنظر له كريم اصحها وبتاكل كريم انت يا ابني اصحى مش هيصحى انا عارفه والتفت للطبق وحطيته على رجلها ونظرت لكريم اصحى يا كريم وهزته كريم وأخذت واحدة بلح الشام اللي في ايدها وبتاكل
وفاق كريم ونظر قدامه لقي والدته وقال بنعس : ايه ياماما في ايه
والتفت له والدته وبتاكل وقالت : انت صحيت
ونظر كريم في ايده والدته والتفت لها وقال بنعس : ايه اللي في ايدك ده ياماما
وبتاكل والدته وقالت : ده بلح الشام
كريم بنعس: طيب وتصحني ليه ياماما دلوقتي هو انتي شويه ومروان شويه هو مش هعرف انام شويه في البيت ده ولا ايه
والدته : تنام ايه ما انت نايم بقالك شويه اهوه
كريم بنعس : ما اي يعني ياماما لما انام وبعدين انتي بتصحني ليه
وبطلت والدته اكل وقالت: هكون بصحيك ليه يعني بصحيك علشان تذاكر شويه قوم يلا
كريم بنعس : لا ياماما سيبني انام انا تعبان وبكره ابقي اذاكر
والدته : بكره ايه يابني انت وبكره تقولي بعده قوم ذاكر وبطل كسل قوم
كريم : كسل ايه ياماما هو انا لما ابقي عاوز انام ابقي كسلان
والدته : ايوه تبقي كسلان وقوم بقي ذاكر
كريم : ماما يا حبيبتي قومي كلي بلح الشام لو سمحتي بره واطفي النور واقفلي الباب وراكي وخلينا انام شويه انا تعبان طول النهار
والدته : تعبان ايه اللي يسمعك كده يقول ان انت بتشتغل في الصب امال اخوك يعمل ايه اللي بيشتغل طول الوقت قول لي كده اما انت تعبان قوم يا كريم ذاكر وبطل دلع
كريم : دلع ايه يا ماما انا ما بدلعش على فكره وشايل راسه من على المخده وهو بينظر لها انا تعبان فعلا وعايزه انام فين بقى الدلع ده
والدته : لا بتدلع يا كريم المفروض تقوم من نفسك مش انا اللي اصحيك علشان تذاكر وبعدين انت من ساعه ما اشتغلت في المطبعه وانت ما عدتش بتذاكر زي الاول وما ينفعش كده ده اخر سنه ليك ولازما تذاكر كويس
كريم : طيب يا ماما هتذاكر بس يلا قومي خليني انام
والدته : برده هو انا بتكلم مع حيطه يا ابني قوم ذاكر
كريم : يا ماما هذاكر بس مش دلوقتي قومي يا حبيبتي يلا قومي كلي بلح الشام ده بره واطفي النور وانت خارجه والباب كمان اقفليه
والدته : هو ايه اللي اقفل الباب واطفي النور قوم يا كريم ذاكر انا مش قايمه من هنا من غير لما تقوم تذاكر
كريم : هذاكر ازاي يا ماما وانا عايز انام قولي لي كده ما فيش حاجه هتخش في دماغي
والدته : لاهيخش سمي بالله كده بس و هتلاقيه داخل على طول يلا قوم وخد واحده بلح الشام اهي علشان تفتح نفسك كده على المذاكره والتفت للطبق واخذت واحده بلح الشام ونظرت لكريم
كريم : تفتح نفسي ايه يا ماما هو ايه اللي دخل بلح الشام في المذاكره يا ماما وبعدين تفتح نفسي ازاي يعني انا مش فاهم
والدته : يعني تخليك يقظ كده وتدي لك الطعم حلو كده وما تنامش وانت بتذاكر
كريم : يا سلام يعني بلح الشام هو اللي مش هيخليني انام يا ماما وانا بذاكر
والدته : اه طبعا هي الحاجه الحلوه كده بتفتح النفس يلا بقى افتح بقك
كريم بابتسامه : ايه ده وهتاكلها لي بنفسك
والدته : اه طبعا علشان ما تتعبش كده وتروح تذاكر على طول
كريم : اه قلت لي ما انا بقول بردك مش بعاده ماما تاكلني في بقي
والدته : ليه امال مين اللي كان بياكلك في بقك وانت صغير مش انا ولا مين
كريم : لا انتي يا ماما بس الكلام ده وانا صغير بس لما كبرت ما عدتش بتعملوها خالص
والدته : و هعملها ليه بقى ما انت كبرت ما شاء الله وبقيت طولي يبقى عايزني اكلك في بقك ليه بقى
كريم : وعلشان كبرت يا ماما ما عدتش تاكليني في بقي طيب يا ريتني ما كبرت وفضلت صغير على طول علشان قطتي تاكلني دايما
والدته : طيب افتح بقك يا لمض وبطل كلام بقى
كريم بابتسامه: طيب فاتحه
وحطتها والدته في بقه وقالت : يلا بقى قوم ذاكر
وبياكل كريم وقال : طيب و تعدل على السرير وقعده واقرب من والدته وبسها على خدها انت تؤمر يا قمر و بيقوم من على السرير مسرعا
وبتنظر له والدته وقالت : ما فيش فايده فيك
ووقف كريم قدام السرير ونظره لوالدته وقال بابتسامه : انت السبب يا ماما
والدته باستغراب : انا
كريم : اه انتي
والدته بدهشه : وانا السبب في ايه بقى هو انا اللي بقول لك اعمل كده
كريم : لا انتي مابتقوليش بس جمالك هو اللي بيقول يا قمر انت حد يشوف جمالك ده بردك وما يعملش حاجه
والدته بابتسامة : طيب روح ذاكر يلا وبطل لعب
كريم : طيب رايح اذاكره ومشى
وبتنظر له والدته وهو ماشي بابتسامه والتفت على رجلها واخذ طبق بلح الشام وبتاكل
ووقف كريم قدام كرسي وقعده عليه والتفت لوالدته وقال : انتي مش هتقومي تنامي ياماما
واتعدلت والدته ونظرت له وبتاكل وقالت : لا انا هقعد معاك علشان ماتنمش تاني وكمان استني اخوك مروان لما يجي
كريم باستغراب : يجي هو مروان لسه مجاش
والدته : لا لسه مجاش
كريم بدهشة : هو راح فين ياماما
والدته : معرفش هو قالي انه رايح مشوار ولما يجي هيقولي
كريم باستغراب : هو قالي كده برده قالي لما يجي هيبقي يقولي تفكري ياماما هيكون راح فين
والدته : انا عارفه لما يجي يقولنا يلا بقي ذاكر
كريم : ايه ياماما هو انا كل ما اكلمك تقولي لي ذاكر مش باخد وبدي معاكي في الكلام
والدته : لا ياخويا ما تخدش وتدي معايا ذاكر احسن علشان تنجح وبعدين الكلام هيروح فين يعني ماهو موجود هو بيخلص ابدا لما تبقي تنحج ابقي اتكلم معايا زي ماانت عاوز ومش هقولك حاجه بس دلوقتي لازم تذاكر يلا بقي ذاكر وماضيعش وقتك
كريم : طيب هذاكر اهوه ونظر علي المكتب واخذ الكتاب والتفت لوالدته
في شقة عم شفيق :
في الانتريه :
ونظر جمال لمروان والتفت للطاولة وبيلعب
ونظره مروان للطاولة وبيلعب
وبينظر عم شفيق لمروان وجمال وهما بيلعبوا
ووقف جمال لعب وقال بابتسامة : خلاص كده انا اللي كسبت والتفت لمروان
وبينظر مروان لجمال وقال بابتسامة : مين اللي قال يا استاذ جمال انك انت اللي كسبت
جمال باستغراب : مين اللي قال ايه يامروان انت مانتش شايف ولا ايه
مروان قال : لا شايف بس مش انت اللي كسبت انا اللي كسبت والتفت لطاولة ولعب
ونظروا عم شفيق وجمال للطاولة
والتفت مروان لجمال وقال : حضرتك افتكرت انك انت اللي كسبت بس الحركه اللي انت عملتها كسبتني انا مش كسبتك انت علشان كنت مستعجل علي الفوز وكان الدور عليه ولعبت وبابتسامة وانا اللي كسبت
وبينظر عم شفيق لمروان بابتسامة والتفت لجمال وقال : ما انا قوتلك ياجمال انه خصم قوي
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بزعل : خلاص ياعم شفيق
والتفت له مروان وقال باستغراب : هو حضرتك زعلت ولا ايه
وبينظر جمال لمروان وقال : وهزعل من ايه دي لعب يعني عادي وانت كنت بتلعب كويس علشان كده كسبت
مروان : وحضرتك كمان كنت بتلعب كويس علي فكرة وخصم قوي وكان ممكن تكسب بس اتسعجالك علي الفوز هو اللي خسرك علي العموم انا مبسوط اوي ان لعبت مع حضرتك
جمال قال : وانا كمان انبسط في اللعب معاك يامروان
مروان : طيب والتفت لعم شفيق ممكن ياعم شفيق تتصل بل انسه نجمه علشان تجي واتكلم معها ده بعد اذن الاستاذ جمال طبعاً
والتفت جمال لعم شفيق وقال : طيب اتصل بنجمه ياعم شفيق علشان تجي وقولها تجيب معها كيكه بالشكولاته علشان انا عاوز منها
عم شفيق : طيب وخليها تجيب كمان لمروان ونظر له
والتفت مروان لعم شفيق وقال : لا ياعم شفيق شكراً انا مش عاوزه
عم شفيق : مش عاوز ايه لاهاخليها تعمل حسابك دي نجمه اللي عملها بايدها
مروان قال باستغراب: ايه هي اللي عملها
عم شفيق بابتسامه : اه يامروان اصل هي عملتها علشان كسبت المسابقة وهتعجبك اوي اول ماهدوقها
مروان قال بابتسامة : اهااا
جمال : دوقها فعلا طعمها حلو وهتعجبك
وبينظر مروان لجمال وقال بابتسامة : طيب
والتفت عم شفيق لمروان وقال : طيب انا هقوم اجيب تليفوني من جوه
وبينظر جمال لعم شفيق وقال : طيب
وبينظر مروان لعم شفيق وقال لنفسه بابتسامة : انتي اللي عملها يا نجمه يبقي لازم ادوق اكل مراتي المستقبليه واشوف بتعرف تطبخ ولا لا اه بس ممكن نجمه لما تعرف اني هنا مترضش تجي علشان هي مضايقه مني انا لازم اقول لعم شفيق انه مقولهاش اني هنا علشان ترضه تجي بس ازاي والاستاذ جمال قاعد كده هيعرف ان انا ونجمه متخانقين علشان لو قلت لعم شفيق كده قدامه هيشك ومش هعرف اقوله ايه ساعتها اعمل ايه دلوقتي وفكر ايوه اعمل نفسي ان انا عاوزه ادخل الحمام واروح اقول لعمي شفيق مايقولش لنجمه ان انا موجوده هنا هو ده الحل
وخرج عم شفيق من الغرفه الانتريه
والتفت مروان لجمال وقال : طيب عن اذنك يا استاذ جمال هدخل بس الحمام
ونظر له جمال وقال : طيب انا جاي معاك عشان اوري لك هو فين
مروان : لا ما فيش داعي حضرتك تتعب نفسك انا عارف هو فين
جمال بابتسامه : طيب
والتفت مروان للجاكيت اللي على رجله وشاله وقام من على الكرسي ونظره لجمال وقال بابتسامه : عن اذنك
جمال : اتفضل
ومشي مروان
وخرج مروان من الغرفة ووقف قدامها ونظر لقي عم شفيق داخل غرفته وماشي وهو بينظر له وقال : عم شفيق
ووقف عم شفيق ونظر وراها لقي مروان وقال : ايوه يامروان
وراح مروان لعنده ووقف قدامه وهو بينظر له وقال : بقولك ايه ياعم شفيق
عم شفيق قال: ايوه يامروان
مروان : متقولش لنجمه ان انا هنا
عم شفيق باستغراب : مقولش لنجمه
مروان : ايوه
عم شفيق بدهشة : ليه يامروان
مروان : علشان هي مضايقة مني ياعم شفيق لو عرفت اني انا هنا مش هتجي علشان كده متقولهاش اني هنا
عم شفيق بابتسامه : حاضر مش هقولها في اي حاجه تانيه
مروان باستغراب : حاجه تانيه
عم شفيق بابتسامه : ايوه يعني مش عاوزني اقولها حاجه كده ولا كده مثلا
مروان بدهشة : حاجه كده ولا كده تقصد ايه ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : يعني مش عاوزني ابلغها رسالة مثلا
مروان بابتسامة : اهااا لا ياعم شفيق شكراً هي لما تجي هقولها اني انا عاوزه
عم شفيق : طيب هروح اكلمها
مروان : طيب
وبينظر له مروان والتفت وراها وراح عند غرفة الانتريه ودخل والتفت لجمال ورايح لعنده وقال : معلشي اتاخرت عليك
ونظر له جمال وقال : لامتاخرتش ولا حاجه
ووقف مروان قدامه وهو بينظر له وقال بابتسامة : طيب وقعد علي الكرسي اللي كان قاعد عليه ونظر للجاكيت بتاعه وحطه علي رجليه ونظر لجمال
وبينظر له جمال بابتسامة
في غرفة عم شفيق :
وقاعد عم شفيق علي السرير واخذ تليفونه وهو بينظر له وفتحه وبيتصل بنجمه
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
نايمه نجمه علي السرير ورن تليفونها وهو علي المكتب وبتقلب علي السرير فسمعت تليفونها وشالت راسها من علي السرير ونظرت علي المكتب وقالت لنفسها بنعس : ايه ده مين اللي بيتصل دلوقتي ده تلقيه مروان وبضيق انا مش عارفه ليه هو ما بنمشي و يسيب الناس تنام بدل ما قاعد يزعج فيهم كده مش كفايه عايزني اصحى الصبح بدري كمان بيزعجني وانا نايمه علشان ما انامش أما اشوفوا عايز ايه وقامت من على السرير وراحت عند المكتب وبتتاوب واخذت التليفون ففتحت الخط من غير ما تاخد بالها ونظرت للتليفون بنعس وشالت ايدها من على بقها لقت الخط مفتوح فحطيته على ودنه الو ايوه مروان انت ما بتنامش ليه ما تبطل ازعاج بقى
عم شفيق بابتسامه : انا مش مروان ياحبيبتي انا عمك شفيق
وشالت نجمه التليفون من علي ودنها باستغراب ونظرت فيه لقيت عم شفيق المتصل وحطت التليفون علي ودنه وقالت : ايوه ياعم شفيق معلشي مخدتش بالي
عم شفيق بابتسامه : لا ولا يهمك ياحبيبتي بس انتي كنتي بتفكري في مروان ولا ايه
نجمه باربتاك : ها لا ياعم شفيق مافكرش فيه ولا حاجه بس انا افتكرتك هو مش اكتر
عم شفيق بابتسامه : اهاا طيب بقولك ايه تعالي
نجمه باستغراب : اجي اجي فين ياعم شفيق
عم شفيق : هتجي فين يعني يانجمه هتجي عندي
نجمه بدهشة : ليه ياعم شفيق في حاجه ولا ايه
عم شفيق : ها لما تجي يانجمه هتعرفي يلا تعالي وهاتي معاك صنينه الكيكه
نجمه باستغراب : صنينه الكيكه
عم شفيق : ايوه علشان جمال عاوز منها
نجمه بدهشة : بابا
عم شفيق : ايوه
نجمه باستغراب : هو بابا لسه عندك ياعم شفيق
عم شفيق : ايوه يلا بقي تعالي
نجمه : طيب بس قولي فيه ايه انتم اتخانقتم ولا ليه وانتم بتلعبوا
عم شفيق : لا يا نجمه متخانقش ولا حاجه
نجمه : طيب امال عاوني اجي ليه بقي ياعم شفيق
عم شفيق : كده ياحبيبتي وحشتني وعاوزه اشوفك وقعد معاكي في حاجه دي
نجمه بابتسامة : وحشتنك ايه ياعم شفيق اما انت لسه كنت قاعد معايا من شويه عندنا وبعدين بطل هزار ياعم شفيق وقولي فيه ايه
عم شفيق : تعالي وانتي هتعرفي يانجمه يلا متتاخريش
نجمه : طيب
عم شفيق : سلام
نجمه : مع السلامه
وقفل عم شفيق الخط وقال لنفسه بابتسامة : ربنا يسعدك ياحبيبتي وحط التليفون ومشي
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
وقفه نجمه قدام المكتب وشالت التليفون من علي ودنها وقفلت الخط وقالت لنفسها باستغراب : ياتري فيه ايه عم شفيق عاوزني اروح ليه اما اروح اشوف فيه ايه وحطت التليفون من ايدها وسرجت النور والتفت للادولاب وراحت لعنده وفتحته واخذت العبايه و لبتستها ورايحه ناحيه الباب وتذكرت مفتاح الشقه اه المفتاح ووقف مكانها اما اخده معايا علشان يمكن باب ماخدتش المفتاح ونظرت علي شنطتها واخذتها وطلعت المفتاح منها اما اروح بقي اجيب الكيكه من المطبخ وحطت المفتاح في جيبه العباية وراحت علي المطبخ
في شقة عم شفيق :
ودخل عم شفيق غرفة الانتريه ونظر لمروان وجمال ورايح لعندهم وقال بابتسامة : انا كلمت نجمه اهوه وهي جايه
وبينظر جمال لعم شفيق وقال : طيب كويس قولتها تجيب معها الكيكه ياعم شفيق
ووقف عم شفيق قصده جمال وهو بينظر له وقال : اه ياجمال قولتها متقلقش وقعد علي الكرسي
جمال : طيب بقولك ايه لعبني دور طاوله اعقبال ما نجمه تجي
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : ماشي ياجمال وانا اللي هكسب
جمال : تكسب ايه ياعم شفيق انت كل مرة تقول كده وانا اللي بكسبك
ونظر له مروان وقال باستغراب : ايه ده هو عم شفيق ماكسبش خالص قبل كده
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : لا يامروان كسبته طبعاً ده انا اللي بكسبه علي طول
والتفت له جمال وقال : ياسلام انت اللي بتكسبني علي طول امال مين اللي كسب الدور اللي فات قبل ما العب مع مروان قولي كده مش انا برده ولا ايه
ونظر عم شفيق لجمال وقال : اه انت بس انا اللي سيبه لك علشان ماكنتش عاوز اكسب
وبينظر له مروان بابتسامة وحط ايده علي وشه
ونظر جمال لعم شفيق وقال : ماكنتش عاوز تكسب ايه ياعم شفيق قصدك انك معرفتش تكسب مش ماكنتش عارف
عم شفيق قال : ومعرفش اكسب ليه بقي يا انا بكسبك علي طول وهي دي اول مرة يعني العب معاك طاوله
جمال قال : لا مش اول مرة بس انا بكسبك علي فكرة وانت مش بتكسبني علي طول والدور اللي فاتت انت ماكنتش عارف تكسبني ياعم شفيق فعترف احسن بقي وخلاص وبلاش تقول انك بقي مش عاوز الحاجات دي ماشي
عم شفيق : اعترف بايه ياجمال انا لو كنت عاوز اكسبك الدور اللي فات كنت كسبته وانا مغمض علي فكرة بس انا ماكنش لي مزاج اكسب علشان كده انت كسبت
جمال قال : مزاج ايه ياعم شفيق والله انت ماكنش عارف تكسبني الدور اللي فات علشان كده انا كسبت وبعدين تكسبني وانت مغمض ازاي يعني قولي كده ايه بتشوف بعنينك وانت مغمض يعني ولا ايه
وضحك مروان وحط ايده علي وشه وهو بينظر لجمال
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : انت بتضحك يامروان
ونظر جمال لعم شفيق وقال بابتسامة : معه حق يضحك والله ما انت بتقول كلام مش مفهوم ياعم شفيق
وبينظر عم شفيق لجمال وقال باستغراب : مش مفهوم ليه بقي ياجمال ايه انا مابتكلمش زي البشر يعني ولا ايه علشان كلامي مش مفهوم
وبطل مروان ضحك ونظر لعم شفيق وقال بابتسامة : لا ياعم شفيق طبعاً بتكلم زي البشر بس الاستاذ جمال يقصد انك هتلعبوا ازاي وانت مغمض عنيك مش اكتر مش كده يا استاذ جمال
وبينظر جمال لمروان وقال : ايوه كده يامروان فقولي بقي ياعم شفيق هتلعبني ازاي وانت مغمض عنينك ايه هتخترع طريقه جديده في لعبه الطاولة
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : انا مش محتاج اخترع طريقه ولا حاجه
جمال باستغراب : امال هتلعبني ازاي بقي وانت مغمض عنينك
عم شفيق قال : انا متعود علي الطاولة دي ياجمال وبلعبها من سنين يعني مش دلوقتي واقدر العبك وانا مغمض عنينه واكسبك
جمال : والله تكسبني هو انت بتكسبني وانت متفتح ياعم شفيق علشان تكسبني وانت مغمض عم شفيق ابقي اتغطي كويس وانت نايم ومتحلمش كتير
والتفت له مروان وضحك
قدام باب الشقه :
وصلت نجمه عند باب الشقة ووقفت قدامها
ورنت للجرس
جوه الشقه :
في الانتريه :
وسمعوا عم شفيق ومروان وبيضحك وجمال صوت جرس الباب
والتفت عم شفيق لجمال وقال : اهي نجمه جات هقوم افتحها واجيلك اشوف اتغطي كويس ازاي بقي وقام من علي الكرسي
وبطل مروان ضحك ونظر له بابتسامة والتفت لجمال
ونظر جمال لعم شفيق وقال : طيب روحي افتح لها الاول
عم شفيق : طيب ونظر قدامه ومشي
وخرج عم شفيق من غرفة الانتريه ورايحه عند الباب
نجمه وهي واقفه قدام الشقة رنت للجرس
جوه الشقة :
ورايح عم شفيق عند الباب وبينظر له وقال : حاضر يانجمه جاي اهوه ووقف قدام الباب وفتحه ونظر لنجمه
ونظرت له نجمه وقالت : ايه ياعم شفيق مابتفتحش ليه انت نمت ولا ايه ودخلت الشقة ووقفت وهي بتنظر له
عم شفيق : لا ماكنتش نايم ولا حاجه يانجمه ونظر للباب وقفله
نجمه : امال مافتحتش ليه
والتفت لها عم شفيق وقال : كنت بتكلم مع جمال لا بيقول اني انا ماكسبتوش خالص حقه يانجمه انا ماكسبتوش خالص
نجمه بابتسامة : لا طبعاً ياعم شفيق كست بابا ازاي يقول كده هو انتم اتخانقتم
عم شفيق : لا متخنقناش بس تعالي قوليه اني كسبته اصل شايف حاله اوي عليها
نجمه باستغراب : شايف حاله
عم شفيق : ايوه شايف حاله
نجمه بابتسامة : هو يقدر برده ياعم شفيق ده بابا بيحبك وعلي العموم ياسيدي انا هقوله وهخليه يعتذر لك كمان
عم شفيق : طيب تعالي ومشي
نجمه بابتسامة: طيب ومشت معه وهي بتنظر له انما قولي ياعم شفيق انتم خلصتم الكيكه اللي اخدتوها
ونظر لها عم شفيق وماشي وقال : ايوه جمال ماشاء الله عليه مسح الطبق وكان عاوز ياكله وراها لولا اني لحقته
وضحكت نجمه وقالت : لحقته
عم شفيق : ايوه
وبطلت نجمه ضحك وقالت بابتسامة : لحقته ازاي يعني ياعم شفيق مش انت لسه قالي ان بابا شايف حاله عليك
عم شفيق : ايوه بس انتي عارفه قلبي طيب علشان كده لحقته
نجمه : ايوه عارفه ياعم شفيق ان قلبك طيب ومافيش في الدنيا دي اطيب من قلبك
عم شفيق : لا فيه ياحبيبتي
نجمه باستغراب : فيه
عم شفيق : ايوه انتي طيب قلب قد الدنيا دي كلها
نجمه بابتسامة : ربنا يخليك لي ياعم شفيق يارب
عم شفيق : ويخليك لي يارب
نجمه : ومتقلقش انا موجوده وهجيب لك حقك من بابا
عم شفيق : طيب تعالي ونظر قدامه
نجمه : طيب والتفت قدامها
مروان وهو في الغرفة الانتريه وقاعد علي الكرسي بينظر للباب الغرفة وقال لنفسه بابتسامة : يلا يا نجمه تعالي عاوز اشوفك وبينظر لقي عم شفيق داخل الغرفة امال نجمه فين وبيتلفت عليها
ورايح عم شفيق عند مروان وجمال
والتفت له مروان باستغراب
ودخلت نجمه الغرفة وقالت : ايه يابابا اللي ونظرت لقيت مروان فانصدمت ووقفت مكانها ————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى