روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل التاسع 9 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية احلام في عيون وقحه الفصل التاسع 9 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء التاسع

رواية احلام في عيون وقحه البارت التاسع

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة التاسعة

تاني يوم الصبح في منزل مروان
احلام ضمتها من وري: صباح الخير يا ماما
سلوي ابتسمت بسعاده: صباح الفل والورد ع عيونك يا عروسه هو مروان لسه نايم
مروان دخل: انا صاحي طلعت اجيب المجله
سلوي: ليه هتقعد هنا اقعد جنب مراتك ومن النهارده هتقعد جنبها يله تعال
مروان بص لحلام بضيق وكشر فيها وحود عيونه ولف سحب كرسي وقعد مستاء ومكشر جدا
سلوي: ماشاء الله انتم الاتنين زي العسل يله افطروا البيض هيبرد احلام كلي يله
احلام: حاضر
سلوي: مروان ناول عيش لاحلام يظهر بنتي مكسوفه اهتم بيها يابني
احلام خطفت العيش وقالت : لاء انسي انا هاخد بنفسي
سلوي: لولو خالك اتصل بيا كان عايز يجي ياخدك تتغدي معاهم وانا رفضت من نفسي قلت مروان ياخد مراته بنفسه لحد عندهم خلاص بقيتي مسؤليته صح يابني مش امك عملت الاصول
مروان كشر اكتر وفضل يحدف في العيش واحلام اتنهدت وإغتصبت إبتسامه و قالت: ماما تاخدي عيش
سلوي: هاتي وامشوا بعد الفطار
احلام: ما تيجي يا ماما معايا بدل ما ابقي لوحدي
سلوي بتعجب: ولوحدك ليه هتروحي مع جوزك وانا ابقي اروحلهم بعدين
رنا دخلت بهيصتها المعتاده: صباح الخير
سلوي ضمتها: صباح الفل
رنا: عامله ايه كويسه
سلوي: الحمد لله زي الفل اقعدي افطري
رنا : لما اسلم ع العروسه واخدها بالحضن الاول
احلام قامت ضمتها بحراره وقعدوا يضحكوا ويهزروا الا مروان مادد البوز
…………..قصص منه محمد كاتب……………..
في غرفه احلام الخاصه بتحطلها ميكب
رنا: عارفه انتهي قلقي لما شوفتك سعيدة بجد خوفتيني كتير لما قولتيلي كلام غريب امبارح
احلام: هو انا قولت لك ايه
رنا: ان مروان لسه بيحب مايا ومش هيبقي سعيد وكلام كتير والخ لكن شايفه كل توقعاتك كانت غلط
احلام: فعلا توقعتي كلها غلط مروان طلع احسن من الي توقعته اسمعي خففي الميكب شويه مش بحب البهرجه
رنا لاء انتي عروسه وزي القمر واليومين دول لازم تبقي مبهرجه وكل شويه تغيري لبسك لما يشوفك مروان مش هيبص لمكان تاني
احلام شدت منها الروج: كفايه
رنا ضحكت: قوليلي صحيح مروان عمل معاكي ايه ليله امبارح_غمزتها_
احلام شهقت: انتي سافله
رنا ضحكت جامد: يا لولو قولي باس وضم كده ولا استلوح ونام زي خبيتها ع العموم اشتكي لمامته هترجعله عقله
احلام: هو انتي بس بتتكلمي وبتخمني مروان زي الفل حتي جاب لي خاتم شوفي
رنا اخدت منها العلبه: واو دي شكلها راقيه ها افتحها
احلام: افتحيها هبله
رنا بنبهار: الله ده حلو اوي بس ليه مش لبسه مروان كده هيضايق كتير
مروان دخل : ما يله يا احلام هستناكي لبكره
احلام بتوتر :انا جاهزه
رنا شدته من دهره: لاء دقيقه
مروان وقف وبص لاحلام وبالتالي هي وقفت تبصله
رنا وزعت نظراتها ما بينهم وقالت: بتبصوا لبعض ليه , احلام مدي صوباعك امسك يامروان لبسها الخاتم
مروان لبسهولها وقال :يله نمشي
احلام خطفت الشنطه وعلقتها بسرعه: اه يله
………………………قصص منه محمد كاتب…………..
في العربيه
مروان رفع حواجبه باستغراب: انا مندهش كنت مفكر انك هتتصلي بخالك الصبح وتشتكي وتعيطي , وترجعي بيته لكن شايفك شجاعه
احلام بدون ما تبصله: الانسان بيكي لما يغلط او يتألم , وانا محصلش معايا الاتنين وعشان مغلطتش لا يمكن اعيط , ومتألمتش لاني كنت متوقعه اسلوبك
مروان: لما مش عجبك اسلوبي ليه وافقتي تتجوزيني , كان لازم ترفضي لكن قلتي كل حاجه هتعدي بعد الجواز وهينسي مايا وكله هيبقي عادي مش كدا
احلام بصتلو غصب عنها وبعصبيه: ياريت متخمنش بس عايز تسمع اوكيه اسمع ده قرار خالي انا كمان كنت مغلوبه ع امري و لاحول ليا ولا قوه زيك, لما تحب تسعد والدتك ومتزعلهاش خالي مكنش هيتحمل رفضي بعد عصيان مايا تعب كتير ومكنتش عايزه ازود حزنه
مروان : ممثله
احلام: مش بمثل انا علاقتي باي شخص بتستمر لو فيه تقدير واهتمام واحترام متبادل وخوف ع زعلك غير كده بالسلامه والمركب الي تودي و
مروان قاطعها : وصلنا
احلام فتحت الباب ونزلت وهبدته وهي ع اخرها ودخلت وهو دخل وراها
سراج سلم بترحاب : انا في غايه السعاده لما شوفتكم سوي , خليها تيجي تشوفني هكون شاكر ليك يابني
مروان : بتقول ايه بس ياعمي حضرتك بتحرجني , ده بيتي زي ما هو بيت احلام , ده انا حتي قولتلها لو عايزه تفضل خليها زي ما تحب مش كدا يا احلام
احلام بأبتسامه واسعه: فعلا ياخالي اعتبرني ممشتش انا معاك
سراج: تعيشي يا بنتي , قومي قولي لمراه خالك تحضر الاكل
مروان : لاء ياعمي مفيش داعي انا هرجع اخد احلام المساء همشي انا
سراج : استني شويه وخدها معاك عارف الحجا سلوي مش هتقعد لوحدها
احلام : هشوف مراه خالي
سراج :اه قومي
مروان: مفيش لزوم للشلكيات دي
سراج :انت ابننا شوف احلام بنت هايله جدا , عاقله , ومهتمه , وصبوره كتير, هتشوف قريب كل صفاتها الحلوه
مروان شكله اتغير ورد قال : فعلا
……………………….
اسيا طالعه بصنيه الشاي وماشيه في الطرقه
احلام قابلتها اخدت منها الصنيه: عنك يا مراه خالي
اسيا مبتسملها :ماتتصوريش انا فرحانه لفرحتك ازاي, والطريقه الي نهيتي بيها الخناقه ع الدهب مبسوطه بيها كمان , جه علينا وقت صعب وانتي طلعتينا منه
احلام ببتسامه جميله: الحمد لله ان كل الامور عدت ع خير , ومتقلقيش ابدا
اسيا : كنت اتمني لو مايا جاتلنا فرحانه زيك لبيت ابوها , عشان اشوفها وقلبي يرتاح ويطمن
احلام : اكيد هتيجي ده بيتها , وهي لا يمكن تبعد عنك
اسيا :المشكله متعلقه بخالك مش طايق يشوف وشها , حتي لو جات هيهين فيها قدام جوزها والموقف هيبقي وحش, ده مما كان بقي نسيبنا
احلام: غضب خالي هيخمد مع مرور الوقت , وكل الاوضاع هتكون تمام خلال ايام , وانا هتصل بيها
اسيا اخدت منها الصنيه بفرحه: اه روحي هاتي هقدم انا الشاي
احلام دخلت غرفتها واتصلت بيها : الو مايا
مايا: الشكر لله انك اخيرا اتصلتي بيا ولا انتي نسيتي كل حاجه في سعادتك بجوزك واضح اخدتي هديه كبيره
احلام :ازاي انساكي , ملقتش بس وقت , المهم طمنيني عليكي عامله ايه وسلطان كويس
مايا بكيد وغيظ: بخير اوي وبيحبني اوي يمكن مفيش راجل في العالم بيحب مراته نفس ما بيحبني مهما اوصفلك لايمكن تتخيلي
احلام : ماهو لازم يحبك , اخد زوجه جميله جدا , هو محظوظ وانت كمان
مايا بخبث: ومروان عامل ايه, اقصد اسلوبه معاكي كويس وسعيد
احلام كتمت دموعها بالعافيه:مروان كويس جدا فوق ما تخيلت وسعيد جدا بجوزنا , وهو هنا معايا وقاعد مع خالي
مروان كان طالع يندهلها وسمع كل كلامها واضايق وقرر يمشي ويسيبها
احلام طالعه لقت خالها داخل من المدخل سألته: هو انت كنت بره ياخالي
سراج وهو بيقعد: لا طلعت اوصل مروان
احلام :راح فين
سراج :جاله تلفون من الشغل وقال لازم يروح كان محروج وهو بيعتذر فهمته يروح يشوف شغله ويجي بكره ماهو هجيلنا بعد كده كتير
اسيا :وهياخد احلام امتي
سراج: قال لو عايزه خليها تنام الليله هنا وبكره يجي ياخدها معاه
اسيا :لاميصحش امه تعبانه وقاعده لوحدها , غير كده دي لسه عروسه الناس تقول علينا ايه قوم وصلها
احلام بتأيد: مراه خالي عندها حق لازم اكون هناك
سراج :ماشي هوصلك لكن اتغدي معانا الاول ليه مستعجله
احلام : ماشي
سراج: اسيا قولتي كلام موزون النهارده
………………………………قصص منه محمد كاتب……………………..
في الساحل
سلطان : كنا ممكن نشتري كل حاجه لما نرجع احنا جاين هنا نقضي يومين مع بعض ونقعد سوي
مايا بسعاده محفوره ع ملامحها: احنا بنقضي وقت طويل مع بعض , وكنت معايا وخرجنا سوي بجد استمتعت جدا
سلطان بتهكم : استمتاع بتسمي ده استمتاع, انتي لفيتي ساعات وانا زهقت المره الجايه روحي مع نفسك انا معنديش خلق ولا طوله بال لكده
مايا حركت شعرها بدلال: ثانكيو بتفكر تسعدني كتير
سلطان مسك دراعها وقربها منه: مايا الملابس دي والمجوهرات انتي اجمل واغلي عندي منهم عارفه لما كنت بشوفك في الكليه كنت بحس انك اميره ضلت طريقها
مايا : سوسو هنرجع بسرعه بيتنا عايزه الكل يشوفوني وانا عايشه حياه ناجحه وسعيده خاصا بابا عشان يعرف اني محظوظه اكتر من احلام
سلطان : طب فرجيني ذوقك
……………………………………….
في منزل مروان الساعه عدت 12 ومروجعش
احلام بقلق : معرفش راح كل ده فين
سلوي : عمره ما عملها قبل كده
احلام :فيه صوت عربيه
سلوي اتنهدت برتياح : الحمد لله انه وصل
احلام بتنبيه شديد: ماما متتعصبيش عليه الشغل بياخد وقت ممكن متنفعليش ارجوكي
مروان دخل مكشر: مساء الخير
احلام بتشاور لسلوي انها متنفعلش وهو شافها الف عفريت ركبه
مروان بشخط: قولي عايزه ايه ع طول ,ليه بتشاوري
احلام :محصلش
مروان زعق :متكدبيش شوفتك بتشاورلها هو انتي معندكيش اخلاق تكلمي بيها الكبار
سلوي بحده: مروان بتتكلم ازاي احلام اطلعي اوضتك
احلام قامت بطاعه:حاضر
سلوي: مش كفايه سبتها عند خالها ومشيت ولما رجعت تطاول عليها, برافو عليك بجد برافو تتعامل كده معاها وهي الي طول الوقت بتحاول تهديني عليك ,عشان مسالكش ليه سبتها هناك امشي واياك تزعلها
مروان: بس يا ماما
سلوي بشخط وغضب: قلت امشي
موان دخل لقاها قاعده ضامه رجولها فوق الكرسي مش قادره تتحمل اسلوبه المهين معاها سمعت صوت فتحه الباب رفعت راسها وبصتله غصب عنها
مروان بصلها بتهكم وبصوت جامد : هومكفكيش حتي بعد ما عملتي كل ده بتحكي لمايا قصه حبنا الكدابه, كنتي عايزه تثبلها ايه اننا مهيبرين من السعاده وعايشين حياه جميله واني نسيتها وملهاش قيمه في حياتي ده الي حبيتي تثبتهولها
احلام : ولا ده كله اصلا في دماغي واحسن لك متتكلمش معايا عن رغباتك, لاني مش عايزه اتكلم عنه
مروان شوحلها: هو انتي عندك اصلا ايه تقوليه , مش عايزه تتكلم قال انا بالصدفه سمعتك بتتكلمي معاها , والا كنت هعرف منين انك مؤلفه وكدابه كبيره
احلام قامت بهجوم : اسمع انا كنت مجبره اكدب والف واقول للدنيا اني مهيبره من السعاده معاك انت, للانك للاسف بالاسم بقيت جوزي والي بيحبني كتير , خالي ومراته وبنته لازم يفهموا كدا , عشان خالي يطمن وميحسش انه ارتكب غلطه كبيره لما جوزني منك , انا عارفه كويس اوي منقدرش نربط حد مع علاقه بالعافيه, لكن لسوء حظنا اننا ارتبطنا بالعلاقه دي , ومتقلقش مش هدخل في حياتك كل ده تظاهر مش اكتر, اطمن كل واحد هيروح لحاله اطفي النور عايزه انام
مروان مسح وشه بأيده الاتنين وحس انه زودها وجرحها ولازم يرخي شويه معاها
………………………..قصص منه محمد كاتب……………..
في القصر نزلت مايا مع سلطان وسط حراسه كبيره
مايا بتلف حوالين نفسها بسعاده: ياه اخيرا رجعنا القصر , انا مبسوطه اوي مش هنخرج منه اسبوع نتمتع بقصرنا
سلطان ببتسامه: هو ده قرار جميل لو عايزه تقعدي خليكي هنا الشغالين هيهتموا بيكي وبكل طلباتك مش هيخلوكي تقلقي من اي حاجه ولو حسيتي بالخوف روحي عند امك
مايا عقدت حواجبها : قصدك ايه , هو انت مش هتبقي معايا
سلطان: لاء مسافر البلد ومستعجل وهمشي بعد شويه
مايا :ازاي تسافر وتسبني هنا لوحدي, احنا لسه واصلين , حالا قررت تمشي من غير حتي ما تسالني
سلطان بضحكه : ايه الداعي للسؤال عايلتي وناسي حتي شغلي في البلد واتعطلت عنه شهر كامل ولازم اطمن عليهم وع احوالهم
مايا :خلاص خدني معاك هعمل ايه هنا اسبوع لوحدي
سلطان : هو انتي عيله صغيره لو خوفتي روحي اقعدي عند امك ولا اقولك اعملي شوبنج ولا كلمي اصحابك اظن اشتريتي هدوم كتير, استعمليها انا متاخر المشوار هياخد من ساعتين لساعتين ونص لحد ما اوصل سلام
مايا لفت شافتها واقفه: خدي تعالي
الشغاله قربت: نعم يا ست هانم
مايا: اسمك ايه
الشغاله: رشا
مايا ابتسمت بستهزاء: رشا! قوليلي يا رشا مين غيرك هنا
الشغاله: حارس البوابه وانا وجوزي السواق
مايا : اتنين بس بالقصر الكبير ده لما جيت المره الي فاتت شوفت بودي جاردات كتير راحوا فين
الشغاله: البيه مشاهم قبل الجواز , واطمني انا وجوزي هناخد بالنا كويس والبيه مش ناوي يقعد هنا كتير في لقصر لانك جيتي
مايا بشخط : بس كفايه ومفيش داعي للرغي الكتير , جاوبي بس ع اسئلتي , امشي غوري دلوقت حطيلي اكل
الشغاله : حاضر
مايا بوعيد: سلطان عطاهم حريه زياده لكن انا هظبطهم
الشغاله جابت صنيه فيها مالذ وطاب ومايا سحبت كرسي وأأعدت تاكل
مايا بصتلها بنرفزه : فيه ايه عايزه اكل واقفه فوق دماغي لما اعوز حاجه هطلب
اثناء كلامهم صوت عربيه عملت كلاكس ومايا بفرحه: مين جه معقول سلطان رجع عشاني
الشغاله جسمها اترعش بخوف: ست هانم ابوس ايدك اطلعي استخبي فوق
مايا رفعت مناخيرها بغرور : انتي اتجننتي اطلع استخبي زي الحراميه ده بيتي ومش بهتم مين جه
رشا تعابير وشها مخطوفه وبرجاء: عشان خاطر ربنا ياهانم, هتحصل مشكله كبيره لو شافك هنا , وهتبقي كارثه لسلطان بيه مش هيفضل حاجه اتوسل اليكي اطلعي فوق عشان البيه
مايا افتكرت تحذير سلطان انه محش يعرف عن جوازهم وردت: طيب طالعه لكن مهما يكون هو مين مشيه بسرعه , مش هقدر اتحمله وقت طويل في بيتي بس مين هو
الشغاله: ده يبقي الاخ الكبير لمدام فريال مراه سلطان بيه , وهو كبير العايله والمسؤل اطلعي وانا هحل كل حاجه ومحدش هيعرف
استوب تفتكروا هيقفشها ولما يعرفو هيحصل ايه
حياه مروان مع احلام هتتعدل فعلا ولا القدر له رآي تاني انتظروني واحداث ساخنه جدا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى