روايات

روايات سيلا والنمر الفصل الثامن 8 بقلم منار مصطفى

روايات سيلا والنمر الفصل الثامن 8 بقلم منار مصطفى

روايات سيلا والنمر البارت الثامن

روايات سيلا والنمر الجزء الثامن

سيلا والنمر
سيلا والنمر

روايات سيلا والنمر الحلقة الثامنة

سيلا…ابتدت تنادي عليها….
نوني نوني. نوني. نوني
وطلعت فوق
سيلا… بدر.. اوضتها فين…
بدر… اول اوضه هتقابلك علي ايدك اليمين دي اوضتها..
سيلا.. وقفت وخبطت..
بدر… افتحي ياسيلا لسه هتخبطي..
سيلا… حاضر حاضر متزعأش
فتحت سيلا الباب… واتفاجئت بالمنظر😲😲😲😲😲
ووقفت متسمره في مكانها… وماسكه بايدها الموبايل وبايدها التانيه علي بوئها.. من الصدمه….
هنا بدر… قلبه وقف ومقدرش حتي يسألها شايفه ايه…
عامر… سيلا ..في ايه.. سيلا نوني مالها.. سيلا ردي..
يوسف… سيلا في ايه مالك انطقي..
سيلا بعد وقت من الصدمه..جريت علي ناهد.. كانت واقعه في وسط الاوضه بتاعتها.. وكانت لفه نفسها بفوطه ومش لابسه حاجه.وفي دم خارج من مناخيرها.. وجسمها متلج ولونه مزرق كانت شبه الاموات… اول حاجه عملتها سيلا… جست بايدها نبضها.. لقته ضعيف جدا…وضرات قلبها بطيئه جدا..
بدر… اخيرا نطق… سيلا امي ماتت.
سيلا.. لا لا يابدر. عايشه..انا جسيت النبض شغال بس بطئ جدا…
بدر…. هاتي الكاميرا عليها ..
سيلا…. بارتباك.. لا لا مش هينفع خالص..
بدر… بصوت عالي…بقولك هاتي الكاميرا عليها ولا جرالها حاجه ومش عايزه تقولي..
سيلا… ولله كويسه.. بس..هي يعني…يعني..
بدر.. بعصبيه.. يعني ايه ما تنطقي..
سيلا.. يابدر.. هي واضح انها كانت بتاخد شاور ولفه نفسه بفوطه ويعني مش هقدر اجيبها ..
بدر.. فهمها.. وسكت…
سيلا خليكو معايا احظه انا هسيب الموبايل ثواني… هكلم الاسعاف بسرعه…
بدر…بسرعه ياسيلا ارجوكي..
سابت سيلا الموبايل بس وجهتو بعيد عن ناهد…
وجريت اتصلت بالاسعاف.. وادتهم العنوان…
وجريت فالاوضه تحاول تدور علي هدوم ناهد..واخيرا طلعتلها…ترنج وهدوم داخليه…
ورجعت بسرعه اعدت جمبها عالارض.. وابتدت تلبسها بسرعه…ونادي عليها بدر..
بدر… سيلا.. سيلا…
سيلا.. ايوه يابدر. اتكلم انا سمعاك.
بدر… من فضلك ياسيلا انا عارف ان الموقف اللي انتي فيه ده كبير عليكي بس ممكن اطلب منك طلب..
سيلا.. اتفضل يابدر..
بدر…. ياريت قبل ما الاسعاف توضل حاولي تستري امي لبسيها اي حاجه عشان متتكشفش علي حد .
خلصت سيلا..لبس.. ناهد اخيرا…وراحت مسكت الموبايل…
سيلا…. من غير ما تقول يابدر..انا كنت بلبسها اصلا.. وخلاص لبستها…
بدر… انا مش عارف اقولك ايه بجد..
سيلا… متقولش اي حاجه بس ممكن سؤال معلش..
بدر.اتفضلي…
سيلا… انا لبستها بس مش عارفه هي لابسه حجاب ولا لا..وصراحه مش لاقيه فالدولاب..
بدر…. لا ياسيلا مش لابسه..
سيلا.. تمام..
بدر… ممكن تجيبي الكام عليها..
سيلا… بلاش يابدر..
بدر… سيلا من فضلك…
سيلا.. حاضر يابدر…
مسكت سيلا مخده حطتها عالارض وقومت ناهد شويه وسندت دماغها رفعتها شويه..وجابت الكام عليها…
سيلا… اهي يابدر….
هنا بدر… فقدت تماسكه وقوته ونزلت دموعه من غير ولا كلمه..مسكوه صحابه وفضلو يتبطبو علي ضهره..اما البنات فا حزنو علي شكل بدر.. وعلي مامته اللي كان شكلها اللي يشوفه يقول فقدت الحياه…
سيلا بعدت الكاميرا…بدر… ممكن تهدا.. انا مكنتش عايزه اوريك بس انت اللي طلبت انا اسفه..بس صدقني هتبقي كويسه.. واطمن عليها انا مش هسيبها ولله..
بدر… عارف يا سيلا انك قدها..وانا هوصل عندك بسرعه
وفاللحظه دي.. سيلا سمعت صوت عربيه الاسعاف…
بدر… الاسعاف وصلت.. انا هسيبب التليفون لحظه هن ل افتحلهم الباب..
بدر… روحي بسرعه…
سابت سيلا الموبايل عالسرير وجريت بسرعه علي تحت عشان تفتح الباب….
ودقايق وكانو فوق… وشالو ناهد حطوها عالسرير.. ونزلو بيها بسرعه.. خدت سيلا الموبايل ونزلت وراهم بسرعه
وركبت معاهم ونسيت عربيتها…واتحركت عربيه الاسعاف…..
سيلا… بدر.. الاسعاف اتحركت احنا في طريقنا للمستشفي…
بدر… انتي راكبه معاها…
سيلا… ايوه طبعا امال هسيبها لوحدها.
بدر… عربيتك فين..
سيلا.. عندك فالڤيلا..
بدر… تمام ياسيلا… انا هقفل الوقت.. وهروح بسرعه عالمطار.. واول ما انزل القاهره اكلمك اعرف انتي فين..
سيلا… تمام.. يابدر.. متنساش تاخد رقمي من البنات..
بدر… حاضر…سلام..
قفل بدر.. مع سيلا…
يلا ياشباب انارايح عالمطار…
وبعد اذنكم خليكو معايا عالتليفون هطمنكم بس ياريت ياعامر.. بلاش سواقه سريعه بقولهالك تاني.. تسوقو براحه بعد اذنكم..
عامر… سافر انت بس ومتشغلش بالك بينا.
بدر… عاااااامر. انا مش هكرر كلامي كتير… انا معنديش استعداد اخسر حد فيكم.
يوسف.. متقلقش ولله يابدر… روح انت بس عشان متتأخرش انت يادوب ختروح علي معاد الطياره..
بدر… ماشي.. اشوف وشكم بخير…
الكل… سلام…مشي بدر.. ونزلو الشباب عالبارك بتاع الفندق عند عربياتهم…
عامر… روكا.. سوقي براحه وملكيش دعوه بيا خالص.. سوقي علي مهلك بعد اذنك…واوصلي براحتك عشان ميحصلش حاجه..
روكا. متقلقش علينا..
يوسف.. بس حاولي تكوني ورانا عشان شويه عالطريق والوقت هيبقي متأخر ومتبقوش لوحدكم عالطريق..
سما.. متقلقش علي روكا دي مجنونه سواقه..اصلا.
عامر… تمام بردو براحه.. ولو حسيتي انك تعبتي من السواقه حاولي تبدلي مع البنات او مع اي حاد من الشباب وتيجي معايا..
روكا.. تمام.. يلا بينا عشان نكسب وقت .
عامر.. تمام..
واتحركو الشباب.. ورا بعض عالطريق… وكانو بيجرو بسرعه جنونيه..عالطريق عشان يوصلو في وقت قياسي..
اما بدر.. فا وصل اخيرا المطار…في وقت قياسي وكان يادوب فاضل عشر دقايق والطياره تطلع.. واخيرا طلع الطياره..واعد في مكانه… وابتدت الطياره تتحرك اخيرا..
اما هو فكان شارد.. واخر حاجه مش قادره تروح من باله منظر والدته وهي تشبه الاموات…
اما عند سيلا…فاوصلت اخيرا عربيه الاسعاف…المستشفي.. وخدوها بسرعه… في الطوارئ عشان يتم الكشف عليها..
وبعد حوالي ربع ساعه..خرج دكتور…
وجريت عليه سيلا..
سيلا… خير يادكتور..
الدكتور…خير … بس الاول ممكن اعرف هي بقالها اد ايه فاقده الوعي.. هي واضح انها بقالها كتير..
سيلا.. فالحقيقه.. انا مش عارفه بصراحه..
الدكتور.. ازاي يعني..مش حضرتك بنتها..
الدكتور.. لا بس الحكايه…وابتدت سيلا تقوله باختصار الحكايه..بس ده اللي حصل فا احنا مش عارفين هي من امبارح كده ولا انهرده. وهي زي ما قولت لحضرتك كانت بتاخد شاور..
الدكتور..لو هي من امبارح كده والوقت الساعه 11يعني هي كده بقالها يومين..
سيلا.. يعني ايه.. ده حاجه وحشه..
الدكتور.. مش كده بس هي لما جت.. اولا ضغطها عالي جدا.. ضربات القلب..بطيئه السكر.. قليل جدا في جسمها.. وطبعا مكلتش بقلها يومين..فا ده ساعد ان هي تفضل فاقده الوعي يعني لو مكنتش جت في اسرع وقت كان زمانها اتوفت يمكن وصولك فالوقت ده كان نجده ليها هي…
سيلا.. طيب هي ليه بتنزف ..
بصي هو نزيف الانف ليه سببين..نزيف أمامي وهو يشكل أكتر من 90% من حالات نزيف الأنف، يعني النزيف العادي اللي بيحصل لاي شخص وده بيحصل لما الأوعية الدموية الموجوده في الجزء الأمامي من الأنف، بتنفجر وعادة بيكون التحكم بفيه سهل سواء في البيت أو عند الدكتور
نزيف خلفي وهو أقل انتشار ويصيب عادة كبار السن. النزيف فالحالة دي بيحصل في شريان موجود في الجزء الخلفي من الأنف، ويكون مصحوب بارتفاع في ضغط الدم وهو أكثر تعقيداً ويحتاج إلى علاج في المستشفي.
سيلا… يعني هي حصلها النزيف الخلفي ده.
الدكتور.. ده غالبا وانا تشخيصي المبدأي للحاله..
ان هي خدت شاور زي ما بتقولي وممكن يكون حصلها هبوط حاد فالدوره الدمويه وده بيحصل لو خدنا شاور سخن اوي من غير اكل ولو كان الحمام مقفول وفيه بخار ولو فعلا حصلها كده.. فاده اتسبب في ارتفاع ضغط الدم .. وانخفاض في ضربات القلب…ادي الي نزيف.الانف ..وطبعا زي ما قولتلك انتي وصلتي فالوقت المناسب .واتكتبلها عمر جديد..
سيلا.. الحمد لله.. طيب هي فاقت..
الدكتور.. للاسف لا لسه.. انا هعملها شويه اشعه عشان اتأكد ان معندهاش نزيف داخلي او اي حاجه تانيه تكون سبب فاللي حصلها غير التحليل اللي قولتهولك…هطمن عليها ولو زي ما انا ق لت وتحليلي طلع صح. هركبلها محاليل.. عشان تعوض نقص السكر وقله الاكل… وهظبط الضغط وان شاء الله شويه وهطمنك وهنقلها اوضه..خاصه.
سيلا.. هي هتبات..
الدكتور… طبعا لازم تفضل معانا يومين تلاته عالاقل نظبط الضغط وضربات القلب .والسكر.. عشان ميحصلهاش مضاعافات وان شاء الله تخرج بالسلامه..
سيلا… بارب.. ميرسي جظا لحضرتك يادكتور..
الدكتور ..العفو ربنا يطمنكم عليها بعد اذنك…
سيلا.. اتفضل…مشي الدكتور .. واعدت سيلا علي كرسي..وابتدت تحس بالم ايدها.. اللي نسيته لاكن بردو مهتمتش… وفضلت ضاغطه علي ايدها عشان تخفف الالم اللي حاسه بيه..
مر.. حوالي نص ساعه..واخيرا وصل بدر..القاهره..
ومسك موبايله عشان يكلم سيلا.. وافتكر انه نسي ياخد رقمها…
اتصل بسرعه بعامر…
بدر.. ايوه ياعامر..
عامر… بدر.. وصلت
بدر.. اه لسه واصل حالا…بقولك ايه.خلي روكا او حد من البنات يبعتلي رقم سيلا عشان نسيت اخده..
عامر… تمام اقفل وانا هكلمها اخده منها…
بدر… بسرعه ياعامر..
عامر.. ثواني وهرجعلك..
قفل عامر.. واتصل بروكا.
روكا… ايوه ياعامر..
عامر.. ايه كويسين..
روكا.. اه تمام متقلقش احنا وراك علي طول..
عامر… طيب خلي بالك بس من الطريق.. روكا.. معلش عايز رقم سيلا. بدر نسي ياخده.
روكا هو وضل..
عامر…. اه فالمطار…
روكا… ريم.. طلعي رقم سيلا بسرعه…
ريم.. حاضر.. اهو …………
ابتدت روكا. تقوله لعامر..ويوسف كان بيسجله…
عامر… تمام هقفل معاكي.. الوقت
روكا.. اوك.باي.
عامر.. باي..
يوسف… هبعتهوله واتس علي طول ..
عامر… تمام ابعته وانا هكلمه اعرفه اننا بعتناه.
يوسف.. تمام كلمه اتبعت..
كلم عامر.. بدر. تاني..ايوه يابدر…الرقم يوسف بعتهولك عالواتس…
بدر.. تمام.. سلام.
عامر.. طمني هه..وقفل بدر قبل ما يسمعه…
بدر… اتصل علي سيلا….
سيلا… الووو
بدر… ايوه ياسيلا..انا بدر. وكمل بخوف طمنيني..امي جرالها حاجه
سيلا…لا كويسه ولله بس هي جوه لسه. انت وصلت.
بدر.. اه لسه واصل.. انتو فين..
سيلا… احنا في مستشفي…………..
بدر.. تمام ياسيلا.. ربع ساعه بالكتير هكون عندك..
سيلا.. تمام. باي
بدر. سلام…
قفل بدر.. ووقف تاكسي.. واداله عنوان المستشفي…وفات حوالي تلت ساعه….وصل بدر علي باب المستشفي…
وسأل تحت فالاستقبال.. وعرف مكانهم وطلع…
لمح من بعيد سيلا.. اعده علي كرسي.. ورافعه رجلها الاتنين وسانده بدماغها عالكرسي.. زي الاطفال.. قرب منها.. لقاها نايمه.. …حط ايده علي كتفها ونادي عليها براحه..سيلا.. سيلا. سيلا…
سيلا…. بخضه… حصل حاجه يادكتو وقطعت كلامها لما شافت بدر… واول ما لمحته. حست بقبضه في قلبها مش قبضه خوف قبضه حب فرحه بشوفته..
سيلا.. اااااه انا اسفه.. بس عيني راحت فالنوم..
بدر.. انا اسف اني خضيتك..
سيلا.. لا لا ولا يهمك انا مكنش ينفع انام كده اصلا..
بدر.. في اخبار…
سيلا.. لا لسه محدش خرج تاني..
بدر.. الدكتور قال ايه…
سيلا… ابتدت تقوله كل اللي الدكتور قاله…بس ومن ساعتها مخرجش بس اكيد خير..
بدر… طيب خليكي هنا انا هروح اشوف حد يطمنا..
سيلا.. حاضر….
راح بدر.. يحاول يعرف اي حاجه.. وفعلا دخل في نفس الاوضه اللي امه فيها..
وعرف .. الدكتور علي نفسه.. وابتدا يعرف منه..حالت والدته
الدكتور. وابتدا يحكيله الدكتور نفس الكلام اللي فاله لسيلا…………………..يعني متقلقش.. انا زي ما قولت للانسه تحليلي كان صح.. هي مكنتش واكله وحصلها هبوط حاد فالدوره الدمويه وانخفاض في ضربات القلب .. وضغطها ارتفع.. والسكر نقص فالدم…يعني.. لولا الانسه وصلت فالوقت المناسب انا اسف والدتك كان زمنها اتوفت يمكن الهبوط ناس كتير بتتعامل معاه باستهتار بس لو متلحقش بسرعه.. بيأدي للوفاه لا قدر الله ووالدتك اتكتبلها عمر جديد وطبعا الانسه ليها فضل كبير بعد ربنا في انقاذها..وطبعا انا عملتلها شويه اشعه وفحوصات عشان اطمن ان مفيش حاجه اكبر او اخطر والحمد لله مفيش فيها اي حاجه غير اللي قولتهولك
بدر.. الحمد لله.. وفضل يحسس علي شعرها..
طيب هي مش هتفوق…
الدكتور.. هي هتبتدي تفوق بعد المحاليل دي. ده تاني محلول اركبوهلها والحمد لله لونها ابتدا يرجع زي ماكان.. وجسمها ابتدا يرجع لحرارته الطبيعيه.. والضغط ابتدا يتظبط.. وضربات القلب رجعت كويسه.. يعني مسأله وقت هتبتدي تستعيد وعيها متقلقش المهم محدش يسيبها لوحدها تاني خصوصا الفتره الجايه.. اهتمو بالغذا وديما راقبو الاعراض دي. بعد كده هتبقي تمام.
بدر.. متشكر جدا يادكتور.. بس من فضلك ممكن تنقلها اوضه خاصه..
الدكتور… حاضر.. يخلص بس المحلول.. وهنقلها.. وهرجع اتابع معاها تاني..
بدر… شكرا جدا لحضرتك..
الدكتور… العفو… اتفضل حضرتك ارتاح.. بره شويه واول ما نخلص.هبلغ حضرتك…
بدر… حاضر.. بعد اذنك….
وخرج بدر.. راح عند سيلا.. واعد جمبها بتعب…
سيلا.. طمني ..هي كويسه..
بدر.. الحمد لله.. ضربات القلب انتظمت والضغط ابتدا يتظبط ومركبنلها محاليل.. والحمد الله الاشعه طلعت كويسه…بس لسه مفاقتش..الدكتور قاللي هتفوق بعد شويه.
سيلا…. براحه.. الحمد لله.هتبقي كويسه ان شاء الله…
بدر… الحمد لله.. وابتسم لها..وفضل باصص في عنيها.
اما سيلا فا ارتبكت من نظرته.. فا عدلت نفسها وبصت ادامها..
بدر… انا طبعا لو قولت اي كلام اشكرك بيه مش هيوفيكي حقك.. انا مديونلك بعمري يا سيلا..
رجعت. بصتله سيلا… ايه الانت بتقوله ده..انا معملتش حاجه.. علي فكره…
بدر… انتي انقذتي امي من الموت..امي كانت جايه تقريبا خلصانه…وده انا اتأكدت منه لما شوفتك وانتي معانا عالمكالمه.. لما شوفتيها..
سيلا… يمكن فعلا منظرها صدمني…بس بردو انا معملتش حاجه استحق الشكر عليها صدقني… هي ليها عمر.. وانا كنت مجرد سبب مش اكتر…
بدر… انتي يمكن شايفه اللي عملتيه بسيط.. بس بالنسبالي انتي رجعتيلي روحي انا مليش غيرها ياسيلا. لو كان جرالها حاجه انا كنت روحت فيها.. انتي مأنقذتيهاش هي بس انتي انقذتيني انا كمان…
سيلا… ربنا يطولك في عمرها…ومتتوجعش عليها ابدا..
يمكن… انا عملت معاها اللي مقدرتش اعمله مع امي..
لما ماتت امي… تعبت فالاول قيل ما تتوفي بيوم.. ووفضلت تعبانه لتاني يوم..وانا كنت اصغر شويه.. بس انا لما بخاف او اتوتر مبعرفش اتصرف للاسف.. وده حصل مع امي.. لما خفت عليها مسبتهاش فضلت في حضني لحد ما طلعت فالروح .. لو مكنتش خفت واديت لنفسي وقت افكر طان زماني لحقتها.. انا حتي وقتها مجاش في بالي اتصل بالاسعاف..لدرجه لما اتوفت فضلت اعده بيها اكتر من ساعتين فالارض بعيط وهي في حضني ميته مكنتش عارفه المفروض اعمل ايه بعد ما مامتت كان كل اللي في بالي هتدفن فين وازاي طب اتصل احجز تيكت السفر عشان ادفنها في مصر.. ولا اعمل ايه مكنتش عارفه اتصرف بمعني الكلمه كأنك جبت عيله صغيره واعدت جمبها حد ميت وقولتلها اتصرفي.. بالظبط انا كنت كده..وفالاخر خالص لما ابتديت احس ان لازم اتصرف كلمت البنات… ومحدش فيهم سابني… ومامت سما بقت معايا عالتليفون.. وفهمتني المفروض اتصرف ازاي.. والحمد لله دفنتها.. وبعدها قررت. ارجع.. ولما جدتي اتوفت للاسف بردو معرفتش اتصرف واول حاجه عملتها كلمت البنات.. وهما اتصرفو وكان معايا اهل سما.. مسابونيش كامتها وباباها..يعني باختصار انا مبعرفش اتصرف انا استغربت نفسي جدا انهرده وكان كل اللي في بالي وقتها.. ان لازم اتصرف صحابي وكانو معاك يعني مكنتش هقدر اطلب مساعده منهم.. وانتو بعيد محدش هيلحقها.. مجاش في بالي ساعتها غير كلمتك…
بدر…. كلمتي انا….
سيلا… اه.
بدر … كلمت ايه….
سيلا… بارتباك… يعني لما حصل الموقف بتاع الولد اللي كان بيجري ورايا.. ودخلت عندكم الجناح انت قولتلي جمله عمري ما هنساها ابدا..
بدر.. جمله ايه..
سيلا….قولتلي مينفعش الخوف يلغي تفكيرك عشان ساعتها هتضيعي..فكري ومتخليش الخوف يسيطر عليكي….طبعا منكرش اني كنت مرعوبه. وكنت خايفه بس
قاطعاها بدر… بس قدرتي ياسيلا.. وياريت تكوني كده ديما.. الخوف ممكن يموت البني ادم ياسيلا… انا يمكن طبيعه شغلي خلتني بقيت كده.. انا اي عمليه بدخلها ياسيلا بتشاهد. شغلانتي مفيهاش هزار.. او بمعني اصح يا صابت ياخابت… ببقي رايح وانا مش عارف هطلع منها سليم ولا لا… المفروض تلغي الخوف عشان تقدري تركزي..
سيلا..فعلا عندك حق..وابتدت معالم التعب تظهر علي وشها..
بدر… مالك..فيكي حاجه..
سيلا… لا ابدا.. بس ايدي ابتدت توجعني ممكن تجبلي مسكن من الدكتور بس .
بدر… اوووف ايدك انا نسيت انتي معملتيش فيها حاجه .
سيلا… لا بس عادي انا كمان اتلخمت بس واضح ان لما اطمنت علي مامتك وخلصت من مهمتي ابتدا الالم يزيد وابتديت احس بيه..
بدر.. مسك ايد سيلا…دي عايزه تتخيط.
سيلا.. بخوف .شدت ايدها..ودارتها ورا ضهرها… لا لا هي كويسه.. انا بس عايزه مسكن…
بدر… شد ايدها السليمه تاني… وسحبها وراه…كويسه ايه بس. انتي ايدك متبهدله..
سيلا.. انت بتشدني كده ليه..سيبني..
بدر.. وصل للاوضه اللي فيها والدته.. وخبط ودخل للدكتور..
بدر.. اسف جدا.. بس معلش يعني.. هي ايدها كده عادي يعني…
الدكتور.. ايه ده.. ايه اللي عمل في ايدك كده انتي كنتي كويسه.
بدر.لا مكانتش كويسه.. بس انتو اتلخمتو في امي… الحقيقه هي كسرت الازاز عشان تقدر تدخلها وايدها اتجرحت بالمنظر ده…
الدكتور…ايوه بس دي محتاجه خياطه وتنضيف ممكن يكون فيها ازاز صغير يبوظ ايدك اكتر…
سيلا… بخوف.. لا لا لا انا مش هعمل كده طبعا.
الدكتور. متقلقيش هتاخدي بنج..
سيلا.. لا انا قولت مش هعمل كده.. بعد اذنكم. ولسه هتخرج…
مسكها بدر من ايدها جامد…وكمل كلتم مع الدكتور…
حضرتك المفروض اروح فين الوقت..
الدكتور… بص استنوني بره وانا هجيلكم حالا واخيطهالها انا بنفسي…
بدر… تمام شكرا ليك يادكتور وخرج وهو ماسكها..
سيلا.. شدت ايدها. منه .. بقولك ايه ابعد عني ملكش دعوه بيا…
بدر…سيلا بلاش عند انتي مش صغيره ايدك كده غلط
سيلا. ملكش دعوه انا مش هعمل كده..
بدر… بصوت عالي وعصبي نسبيا ما انتي هتخيطيها بمزاجك او غصب عنك انا مش بستأذنك.علي فكره..بلاش شغل العيال ده.. لسه بنتكلم علي الخوف.. ورجعتي تاني لنفس النقطه..
سيلا.. اتجمعت الدموع في عنيها…بدر عشان خاطر مامتك سيبني انا مش هقدر..
قرب منها بدر… طب ممكن بلاش دموعك دي.. بصي.. هتاخدي بنج ولله مش هتحسي بحاجه وانا هبقي معاكي..
سيلا.. مش هقدر..
بدر… لا هتقدري.. خرج الدكتور فاللحظه دي..
الدكتور.. اتفضلو معايا..
مسكها بدر في ايده وراح ورا الدكتور…
ودخلو اوضه…
الدكتور.. اتفضلي عالسرير..
سيلا.. بدموع. لا مش هقدر ولله ولسه هتخرج من الاوضه..
مسكها بدر… تعالي ياسيلا معايا متخافيش اقولك هاعد جمبك تمام..
سيلا.. هزت دماغها بالموافقه ودموعها نازله.. وكان وجود بدر. مطمنها وعلي اد خوفها بس كانت متطمنه انه معاها..
اعدت عالسرير… واعد جمبها بدر…كان جسمها من الخوف متلج وابتدا الدكتور يحضر ادوات الخياطه. اما هي فا دموعها مش بتقف واعده تدعك ايدها الاتنين في بعض..
الدكتور.. جاهزه…
سيلا… هزت راسها ب لا…قام بدر وقف ادامها فك ايدها من بعض… ومسك ايدها السليمه بين كف ايده الاتنين…
بدر… تمام يادكتور..
مسك الدكتور حقنه البنج… عشان يخدر ايدها…فالحظه دي.. مسكت سيلا ايد بدر جامد….قرب منها هو وحط راسها علي صدره. وحط ايده علي شعرها…
اما سيلا.. ابتد تغيب من قربها من بدر قبل ما البنج تأثيره يشتغل….
وثواني وابتدا الدكتور ينضف الجرح الاول.. وبعدين ابتدا الخياطه…..
وابتدت سيلا تتألم …شويه…
بدر… خلاص.. ياسيلا.. الدكتور قرب يخلص….
وبعد دقايق بسيطه.. خلص الدكتور..
الدكتور.. تمام كده.. خلصنا.. هكتبلك مضاد حيوي يساعد علي قفل الجرح بسرعه بس لازم تاكلي كويس عشان هو تقيل شويه.. هتاخديه كل 12ساعه.. واشوفك بعد بكره.. عشان اغير عالجرح وابص عالخياطه.. .
بدر… تمام يادكتور…
الدكتور…هستأذنكم انا هروح اشوف والدتك عشان ننقلها الاوضه..
بدر.. اتفضل جاي ورا حضرتك علي طول…
خرج الدكتور….
سيلا.. بدموع وبتبص لبدر بغضب..
بدر… مكشره كده ليه خلاص خلصتي..
سيلا… ايوه بس وجعني..
بدر.. بابتسامه حقك عليا كل ده بسببنا …
سيلا.. انا مش قصدي. ولله
بدر.. عارف ..ولله..طب انتي عارفه انا لما عرفت انك نزلتي القاهره كنت مضايق منك اوي…بس لما حصل اللي حصل لامي وانتي اول واحده لحقتيها عرفت حكمت ربنا ان دبما الحاجه اللي بتضايقنا.. من وجهه نظرنا.. عند ربنا بيكون ليها سبب والسبب في نزولك كان انقاذ امي…
ابتسمت سيلا… صح..بس انت ليه اتضايقت لما سافرت…
كان نفسها تسمع منه السبب..
بدر… حاول يتجاهل السؤال…
امسكي الروشته دي عشان نجيب الدوا دا. ومننساهاش.. بقولك ايه تعالي نشوف ماما يلا ونكلم الشباب نعرف هما فين…
سيلا… بزعل… حاضر….
وخرجو من الاوضه….
كلم صحابه.. واطمن عليهم وطمنهم علي امه…وسيلا.. وعرف انهم لسه ادامهم حوالي ساعه ونص …
وقفل معاهم..
وتم نقل والدته بعد ما فاقت شويه لاوضه خاصه….
ناهد… بصوت واضح عليه التعب..
بدر.. انت جيت. امته وانا ايه اللي حصلي واواي جيت هنا.
بدر … نوني حبيبتي ارتاحي الوقت وهحكيلك كل حاجه ووطي علي راسها باسها انا ناهد.. فا غمضت عينها تاني من التعب… وفضلت سيلا واقفه تتابعم من بعيد وهي مبتسمه …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيلا والنمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى