رواية فارس الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الجزء الخامس
رواية فارس الصعيد البارت الخامس
رواية فارس الصعيد الحلقة الخامسة
(ولي تخلي صعيدي يحبها يبقي يا… غلبها اصلنا ناس علي قد الطيبه كلنا هيبه).
..
.
…
اماني بسخريه::ايوه يا ست هنا بقالك سنه بتتعاملي معاه
.
فارس تحمحم:: طيب يا اماني انا همشي لاني ورايا شغل
.
هنا اندفعت وامسكته من يده::والله مانت رايح في اي مكان غير لما افهم
.
اماني بنفاذ صبر::بصي يا هنا انتي طلبتي حد يجددلك شقتك وفارس شغله وشركته خاصه بلمعمار والديكور وانا بسبب معرفتي بيه كلمته عشان شقتك بس مصادفش انكم تتقابلوا لاني كنت اغلب الوقت بساعده انا لانك مشغوله وهي دي كل الحكايه
.
هنا بضيق::فهمت
.
فارس بأبتسامه::مقولتيش اي رايك في الشقه بعد التعديلات
.
هنا بعدم مبالاه::مختلفتش كتير شغلك مش الي هو يعني
.
فارس ابتسم ابتسامه بارده::رد متوقع ..المهم اماني انا هعدي عليكي انهارده بليل عايزك ضروري قبل ما ارجع الصعيد تاني
.
اماني بابتسامه::تنور
.
.
.
…………..
زياد راكب عربيته وهو مشغل اغاني لحماقي
.
زياد::والله برنس ياد يا زياد بلبدله دي
.
هاتف زياد رن وكان المتصل فارس .
.
زياد::باشا
.
فارس::وصلت القاهره
.
زياد::عشر دقايق
.
فارس::وراك حاجه ولا هتاجي طوالي
.
زياد::هروح الجامعه بس في كام حاجه بسيطه اكده هخلصها واجيلك
.
فارس::تمام اشوفك بعدين
.
.
……………………….
هنا::اماني انتي صديقه مش كويسه
.
اماني تنظر لهنا بملل::وانا كنت هعرف منين انكم هتتقابلو بشم علي ضهر ايدي ولا بوشوش الودع
.
هنا بفضول::متتريقيش بس ثم هو عايزك في اي
.
اماني بغرور::مش قيلالك حاجه مش ده فارس الوحش الكابوس الي حكتيلي عنه
.
هنا ::اي شغل مرات الاب دهاماني::بت انا عندي شغل يله روحي شوفي صاحبتك ولا المستشفي
.
هنا::صحيح انا المفروض اقابل اميره دلوقتي يله باي
.
اماني بابتسامه::باي
.
.
.
……………….
مدحت::انسه اميره ممكن ثواني
.
اميره::في حاجه يا دكتور مدحت
.
مدحت::كنت عايزه اطلب منك مساعده
.
اميره بأستغراب::اتفضل
.
مدحت::بصراحه انا عايز اقابل الدكتوره هنا
.
اميره ::مش فهمه انا داخلي اي
.
مدحت::مهو انتي هتوصليني بيها
.
اميره::دكتور مدحت اعتقد رقم الدكتوره هنا معاك وتقدر تتصل بيها وتقولها احسن من اني ادخل وسيط وانا مبحبش كدا وبعد اذنك انا ورايا شغل ولازم امشي
.
مشيت اميره ووقف مدحت يفكر::طب اوصل لها ازاي دي وانا عارف انها مش هترضا تقابلني
.
.
………………..
.
دخل زياد الجامعه بعربيته الفخمه
.
زياد::اي البنات دي ولا ايه الولاد المتبنته دي
.
.
كانت تمشي مع صديقتها وهي ترتدي سلوبت جينز وشعرها الاسود الطويل علي هيئه ضفيره هي ( عزه طالبه في السنه الثانيه كليه تربيه شخصيه مرحه جدا وطفوليه ومشاغبه
.
عزه::احنا لازم نروح المطعم ده انا ممكن يحصلي حاجه لو مكلتش منه
.
مريم::ومعاكي كام علي كدا يا عزه
.
عزه ::خمستاشر جنيه يخزوا عينك المدوره المقوره دهي
.
مريم::دول ياكلوكي فول وطعميه من العربيه يا عزه
.
عزه كانت بتتكلم وهي بتشوح بأيديها فمن غير متقصد خبطط في شخص ووقعت نظارته
.
عزه بخضه::معلش مقصدش
.
زياد ببرود::الناس الطبيعيه بتتكلم بلسانها مش بأيديها
.
عزه بنرفزه::لا اله الا الله مكنتش حتت نضاره دي يا عم خد تمنها اهو
.
طلعت عزه فلوس وحطتها في ايده
.
عزه بغرور::متعودتش ابوظ حاجه ومدفعش تمنها يله يا بنات
.
زياد واقف مذهول ::هما سمحوا بقسم للمجانين في الجامعه ولا اي
.
.
.
مريم وهي بتضحك::دانتي مش هتشيلي مادته دانتي شايله السنه كلها ده دكتور في الجامعهة يا هبله
.
عزه ::انتي عارفه يا بت الي قاهرني اكتر الخمستاشر جنيه الي كنت هاكل بيهم سيبيكي منه انه ……اييييييييييه دكتور
.
.
……………….
.
هنا وهي نايمه علي الطربيزه::ضايقني وكان شكله حلو قوي
.
اميره وهي بتشرب العصير بملل::وشفتيه عند اماني واضايقتي وكان شكله حلو قوي ها وبعدين
.
هنا::انتي بتتريقي عليا طب لو اتحطيتي في موقف زي ده هتعملي اي
.
اميره::هبوسه …انتي بلي حكتيه عنه ده انا حبيته يا بنتي هو حد لاقي رجاله كدا في الزمن ده
.
هنا::اميره انتي اخلاقك فسدت ليه
.
اميره::عشان مصحباكي يا حبيبتي
.
.
……………
زياد دخل المدرج::صباح الخير يا دفعه اعتقد دي اول مره تشفوني انا دكتور زياد العربي دكتور ماده الاجتماع وهدرس ليكم الماده دي الترم ده ان شاء الله
.
.
مريم::انتي شكلك لبستي يا عزه
.
عزه وهي مصدومه::انا فعلا لبست يا فرحتك ببنتك يا اميمه .
.
..
………………….
هنا بتركيز::ومدحت عايز يقابلني ليه واي الطريقه دي
.
اميره::انتي عارفه انه بيحبك
.
هنا::يادي النيله محنا قفلنا الموضوع ده من سنه
..
اميره::الولا واقع في دباديبك يا معصعصه
.
.
………………..
.
فارس::اماني هي هنا في حياتها حد
.
اماني بابتسامه::غريبه يا فارس اعرفك بقالي اكتر من ٤ سنين اول مره تسألني عن حد وخصوصا واحده
.
فارس بجديه::انتي فاهمه يااماني انا بسأل ليه
.
اماني::لا يا فارس هنا عمرها مكان في حياتها حد
.
فارس بأبتسامه رضا::ماشي امشي انا بقي عندي سفر الصبح
.
شهد دخلت عليهم::ماما الاكل جاهز
.
فارس بأبتسامه::لا انا اقعد بقي اكل بدال شهد الي جهزت الاكل
.
ضحكت اماني ::العشا ده ناقصه حد في دماغي ويارب يبقي قريب
.
فارس فهم هي تقصد مين::قومي يا اماني واستهدي بلله
.
…………………….
اميره::يله تصبحي علي خير انتي عندك سفر بكره
.
هنا::وانتي من اهله وفهمي مدحت الي اتفقنا عليه كويس
.
اميره::خلاص يا ستي وراكي رجاله
.
.
طلعت هنا شقتها في القاهره وكانت تعبانه ::ااااه ياربي انا المفروض دلوقتي انام وبكره ابقي اجهز الحاجات الي عيزاها
.
.
خبط باب الشقه فتحت هنا وتفجأت بفارس
.
هنا بأستغراب::هو الجيه بليل دي هنا وهناك ولا اي
.
فارس::تقصدي اي
.
هنا::لا متاخدش في بالك المهم عايز اي المرادي
.
فارس::عايز اقولك بكره الساعه ٤ تكوني جاهزه عشان هنرجع الصعيد
.
هنا بتحدي::ومين قال اني هرجع معاك
.
فارس بجديه::انا قلت وده كفايه
.
هنا::انت بتتكلم بلغرور والثقه دي ليه
.
اخرج فارس كيسه بها اكل::خدي الاكل ده اتعشي وزي ما قلتلك بكره تكوني جاهزه علي ٤ بلكتير وبلاش لبسك الي بتلبسيه دي عشان منتأخرش سلام
.
.
رحل فارس وهنا كانت مندهشه جدا من طريقته الجديده في الكلام وايضا ثقته الزائده معها
.
هنا::هو في حاجه بتحصل وانا مش حاسه بيها ولا اي
.
.
………………..
فارس بعد ان وصل الي بيته الفخم الذي يطل علي النيل في القاهره
.
فارس::مالك يا زياد ضارب بوززز ليه اكده
.
زياد::خمستاشر جنيه يا فارس
.
فارس بأستغراب:: نعم…….مالك يبني فيك حاجه
.
زياد::لا ابدا انا بس سرحت شويه انت هتسافر ميته
.
فارس::بكره ان شاء الله بس ليه عتتكلم علي سفري انا بس انت مش جاي ولا اي
.
زياد::في حاجه كدا عايز اخلصها وبعدين هعاود علي طول
.
فارس::زياد الشغل كتير في البلد ولو الحاجه دي متستهلش أجلها لبعدين
.
زياد::خلاص يا خوي هعاود معاك
.
.
.
………………
.
هنا وهي تأكل رن هاتفها
.
هنا بأبتسامه::وحشتيني
.
فاتن::انتي اكتر بكتير
.
هنا::مسافه الليل وهرجعلك تاني ونرجع لجلستنا تاني
.
فاتن::والله اول مره احس بلدار وحشه من غيرك انتي وفارس
.
هنا شرقت في الاكل ::بتجمعينا مع بعض ليه
.
“فضلت هنا تكح”
.
فاتن::اشهد ان لا اله الا الله اشربي مايه يا هنا
.
هنا بعد ان هدأت::امم عايزه حاجه اجبهالك من هنا يا فتونه
.
فاتن عرفت ان هنا حبت تتوه في الكلام::تسلميلي يا ست البنات اسيبك بقي ترتاحي توصلوا بسلامه بكره
.
هنا::وانتي من اهله مع السلامه
.
.
هنا ::اي اليوم ده واي الاحداث دي كلها وايه الاكل الي انا باكله ده حلو قوي
.
.
.
……………….
كان فارس يقف في شرفه بيته::يا تري يا هنا اخرتها ايه واخرتها خير ولا شر
.
…………………….
في الصباح
.
.
.
ايه::الموكوبه جايه انهارده
.
حسن::ناويه علي اي
.
ايه::ناويه علي فضيحه وايام سوده ليها وللي يقف جنبها
.
حسن::خدي بالك فارس لو عرف حاجه انتي السبب فيها خلاص اعتبرينا روحنا في خبر كان والايام هتقفل هباب علينا واحنا اهنه قاعدين في خيره
.
ايه بخبث::متجلجش يبوي انا مخططه لكل صغيره وكبيره
.
…………………….
.
هنا راحت المستشفي وكانت لابسه تيشرت ضيق لونه ابيض وبنطلون واسع من القماش لونه سماوي وحذاء ابيض وكان شعرها الذهبي علي شكل زيل فرس
.
.
فوزي::كنت متوقع زيارتك خير
.
هنا بتحدي::اعتقد يا دكتور فوزي اني شريكه في المستشفي دي يعني من حقي اجي براحتي واعرف كل صغيره وكبيره زي زيك وخصوصا ان نسبتي اكبر منك
.
.
فوزي بغضب::انجزي يا هنا عايزه اي
.
هنا::جايه اشوف زمايلي بس حبيت اشوفك واقولك الكلمتين دول عشان بس ملاحظه اسلوبك معايا بقي كاني موظفه عندك
.
.
فوزي بغيظ مكتوم::لا انتي الدكتوره هنا والاهم بنت اخويا مقدرش اعاملك كموظفه
.
هنا ببرود::كويس انك عارف يله باي باي يا ….عمي
.
.
خرجت هنا وكان فوزي يشتعل غيظ وكره من كلامها
.
…………………
اليوم التالي..جيجي::وحشتيني يا دكتوره هنا جدا
.
هنا::مكنوش اسبوع وكام يوم الي غبتهم دول يا جماعه معرفش اني معبوده الجماهير كدا
.
اميره::هههههههه لا ده عشان كنتي بتسلفينا فلوس بس فمفتقدينك
.
هنا::اد اي انتي دكتوره مصلحجيه بقي
.
.
…………………………
.
زياد::انا عايز اعمل امتحان شفوي في مادتي لكل الدفعه
.
محمد عميد الكليه::غريبه يعني يا دكتور زياد اول مره علي مدار شغلك في الكليه تطلب تعمل امتحان شفوي في الماده دي
.
زياد::دي حاجه ضروريه اكتشفت اني كان لازم اعملها من زمان
.
محمد::بس العام الدراسي لسه في بدايته والمدترم لسه عليه اكتر من شهر
.
زياد::دكتور محمد الامتحان ده مش هيضاف لدرجات الطلاب انا بس محتاج اعرف مدي تقبلهم للماده مش اكتر
.
محمد::تمام يا زياد انا هعلن خلال اسبوع امتحان لدفعه عربي
.
زياد بابتسامه::متشكر
.
.
خرج زياد من مكتب العميد::ماشي يام خمستاشر جنيه ان ماخدت حقي منك مبقاش انا
.
.
.
……………………..
اماني::جيالي تاني ليه
.
هنا بغرور::انا جايه كزبونه مش اكتر يا مدام اماني
.
اماني::اتفضلي عندك البنات بره يقدروا يساعدوكي
.
هنا ::يباي عليكي يا شيخه انا قايمه ماشيه
.
اماني بابتسامه::علي فكره فارس سأل عليكي امبارح .
.
هنا وقفت ::بجد اقصد ليه وهو يسال عليه ليه ان شاء الله
.
اماني::ابقي أسأليه يا دبش
..
.
………………..
لبني::خلاص يا فاتن الاكل كله جاهز
.
فاتن بابتسامه::والله بحس ان روحي بترجعلي بشوفتي ليهم
.
سعاد::وزياد اتوحشته كانه غايب بقاله سنه
.
ايه::اي يا جماعه انتو محبكينها اكده ليه دا هو يوم واحد بس
.
لبني::يا بتي دول عمدان البيت وغيابهم بيفرق كتير
.
ايه بملل::شغل نسوان قديم انا هقوم اروح الجنينه احسن
.
.
………………
.
فارس راكب العربيه مستني هنا تخرج من المستشفي
.
.
مدحت::دكتوره هنا محتاج اتكلم معاكي شويه
.
هنا::معلش يا دكتور مدحت مره تانيه انا مستعجله دلوقتي .
.
مدحت::انا عايز اتجوزك
.هنا رفعت حاجبها ::دكتور مدحت انت كويس انت عارف انت بتقول ايه
.
مدحت::انسه هنا انا عايز افهمك اني مش شايف غيرك واني حاولت بجد اشيل فكره جوازنا دي من دماغي معرفتش انا بس محتاج فرصه منك
.
.
هنا::بعد اذنك انا لازم امشي احنا مفيش فرص بيناخرجت هنا من المستشفي وتبعها مدحت
.
مدحت::اديني بس فرصه اقعد معاكي ونتكلم
.
هنا بصتله بغيظ::انا مش عايزه فضايح بطريقتك دي ولا عايزه اتكلم معاك واديك فرص اعتقد كفايه لهنا
.
لمحت هنا فارس وهو جالس في العربيه ويمسك هاتفه فقررت الاستعانه به
.
هنا بأبتسامه::شايف الي قاعد في العربيه هناك ده يبقي خطيبي وكمان صعيدي يعني ميعرفش يامه ارحميني فبلاش تدخل معاه في مشاكل لانه صعب جدا ومتوحش
مدحت بدهشه::ازاي وامته ولحقتو تتخطبوا امته دكتور فوز….هنا قاطعته::مش لازم اخد راي حد في حاجه تخصني سلام
.
راحت هنا وركبت العربيه جنب فارس الي استغرب جدافارس بأستفهام::في حاجه يا بنت البندر
.
هنا بابتسامه::مش انت واقف مستنيني.
فارس نظر لهنا وبعدها قال بضيق ولهجه صعيديه حاده::يحرق خلاقاتك
.
ادار فارس السياره وانطلق بها بسرعه.
.
ايه وهي تتحدث علي الهاتف بخبث::تمام كل حاجه جاهزه يعني انا لو لجيت منك شغل كويس مش هيكون اخر تعامل بينا يله سلام بجي
.
حسن::مع مين كنتي بتتحددتي
.
ايه::مع الي هيساعدنا في زوال الدكتوره دي من قصرنا
.
حسن بابتسامه خبيثه::ااه من جوتك يابنت حسن.
……………
.
زياد ينظر من شباك مكتبه ويتحدث في الهاتف
.
زياد::خلاص يا عم العصبي كلها عشر دقايق واطلع
.
فارس بحده::انا هسبقك علي البلد
.
اغلق فارس المكالمه
.
زياد::ماله ده كان كويس ايه الي حصله
.
لمح زياد عزه التي كانت تاكل وتتحدث مع اصحابها بابتسامه كبيره
.
زياد::والله وجعتي ومحدش سمي عليكي يام خمستاشر جنيه
.
.
……………………
هنا::ممكن افهم انت مضايق ليه وبتتكلم بلعصبيه دي ليه
.
.
فارس::بصي انا مبحبش اعلق علي الحاجه مرتين قبل سابق خلاقاتك مش عجبتني ونبهتك ودلوقتي عاودتي ولبستي حاجه قسم بايات الله لو ما متحكم في اعصابي لكانت وجعتك مطينه بطين
.
هنا بصوت عالي::اي ده انت بتتكلم كدا ازاي معايا
.
فارس بصلها بصه مخيفه خلتها تسكت
.
فارس بحده::صوتك ميعلاش تاني
.
هنا بخوف بتحاول تداريه::انا مقصدش علي فكره بس انت بتدخل في حاجات متخصكش .
فارس بصوت يكاد يسمع::هتخصني قريب
.
.
هنا::انا عايزه اروح الشقه عشان في حاجات عايزه اجيبها
.
فارس::هنعاود البلد وقولي الي عايزاه زياد هيجيبه وهو جاي
.
هنا ::انت خطفني ولا ايه واي التحكم ده بعدين زياد يجيب ايه هو عارف شقتي اصلا فين.
فارس::مش عايز اسمع صوت ولا جادر للمناهده فسكتي احسنلك وبلنسبه للحاجات يا اما تقولي وهو هيجيب جديد يا تسكتي
.
هنا بهمس::مستفز
.
.
.
………………..
.
بعد حوالي ساعتين
.
وصل فارس لبنزينه
.
العامل::فارس بيه اهلا وسهلا
.
فارس بأبتسامه ::ازيك يا عم خلف
.
نزل فارس وقفل الشبابك بتاعت العربيه وكانت متفيمه “”يعني محدش يقدر يشوف مين الي جوه””
.
.
خلف::دي المدام ولا ايه
.
فارس بابتسامه::ااه شوفت اتجوزت اهو
.
خلف::والله بنت راجل الي وقعتك دي
.
ابتسم فارس ودخل السوبر ماركت اشتري بعض الاشياء وحاسب خلف زياده عن حق البنزين
.
خلف بابتسامه ::اي ده يبني الحساب اقل من كدا بكتير
.
فارس::الباقي ده ليك حلاوه جوازي
.
خلف بابتسامه::ربنا يباركلك فيها يبني
.
فارس بابتسامه::اللهم امين يله سلام عليكوا
..
هنا::انت انسان غريب
.
فارس::انتي كل متشوفي خلجتي يا تقولي انسان غريب يا مستفز اي شايفاني اي اياك…..
هنا اعتدلت في جلستها واصبحت تنظر لفارس::بتعامل الناس كلها كانسان عادي وتيجي عندي وتقلب
.
فارس سرح في عينيها::عشان الناس في كفه وانتي في كفه تانيه يا ست البنات.
هنا بدهشه::هاا؟؟
.
فارس:احممم انا جبت ليكي اكل قدامنا شويه ونوصل
.
.
هنا لم تنطق بكلمه فقط اكتفت بصمت ووجها الذي تلون بفعل كلمته وضربات قلبها التي ذادت الضعف
.
……………..
.
وقف زياد ليركب الاسانسير
.
عزه وهي تتحدث في الهاتف::يا ماما جايه اهو انتي مستعجلاني ليه يا باي
.
.
عزه لم تنتبه للواقف بجانبها بعد ان انهت مكالماتها ::هو في الدور الكام ..اي ده هو انت
.
زياد::اسمها حضرتك يا انسه عزه جابر
.
عزه بعيون متسعه::احنا هنعيد السنه ولا اي
.
ركب زياد الاسنسير وتركها في حاله ذهول
.
.
.
.
………………..
.
وصل فارس تحت شقه هنا في الصعيد
.
فارس::من بكره هيكون في عربيه توصلك لباب القصر وهترجعك تاني بعد متخلصي شغل
.
هنا::لا شكرا انا بعرف اجي لوحدي مش محتاجه خدماتك
.
فارس::كلمه جولتها وخلصنا مش مستني رايك وانزلي عاد عشان القعده دي متصحش
.
هنا بضيق وهمس::بارد تلاجه مستفز وبايخ
.
.
ابتسم فارس علي سذاجتها المحببه لقلبه
.
.
كانت هنا تفتح باب شقتها وجدت السيده التي اعترضت طريقها امس جارتها “”ام ياسين””
.
.
ام ياسين::كنت مفكره ارتحنا من اشكالك دي لما غبتي من الشقه
..
كانت هنا ستتحدث ولكن قاطعها….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)