رواية حبيبي الظابط الفصل الخامس 5 بقلم أميرة خالد
رواية حبيبي الظابط الجزء الخامس
رواية حبيبي الظابط البارت الخامس
رواية حبيبي الظابط الحلقة الخامسة
_متخفيش محدش هيقدر يخدك طول مانا هنا..
=مش عايزه ارجع عشان خطري!!
“قفل باب شقه بلمفتاح وبدأ يرقبهم من العين السحريه ومامته واخته خرجوا من اوضهم علي صوت الدوشه الي بره وقلهم”
_امي دي روح جارتنا وبنت اخت طنط حنان..معاها مشكله دلوقتي خديها وادخلي الاوضه واياكي تفتحي لحد غيري تمام؟
“طنط خدتني من ايدي وقعدتني ف اوضتها وقفلت الباب علينا”
:انتي مين يابنتي؟حنان معندهاش اخوات
=ه ها؟
:شكلك بنت ناس وطيبه احكيلي ياحبيبتي في اي انا زي مامتك وايه جايبك لوحدك وايه الي بيحصل بره!!!
“بصتلها وانا عيني كلها دموع مش فاهمه المفروض احكيلها اي وله ايه!! وقبل مفكر لقيتها بتحضني! محستش بنفسي غير وانا مكلبشه ف حضنها وبدأت انهار انهيار كنت بحاول اخبي واعمل نفسي مش مهتمه بكل الي بيحصل وبعد وقت معرفش قد ايه بدأت احكيلها”
=لما بابا كان عايش كنت دلوعه البيت دايما اي حاجه روح عيزاها وبتشاور عليها ابوها مبيستناش وبيجبها..بس دايما اخويا وامي كانو كرهين ده وشايفين انو مينفعش ندلع البنت كده ومينفعش نعملها كل الي تعوزه بس بابا كان دايما ف صفي لحد مدخلت كليه هندسه الي مكنش حد مقتنع بيها غير بابا كانو شايفين اني مينفعش اكمل جامعه ولازم اتجوز وبابا وقف ف وشهم وقدملي ف الجامعه بعد سنه واحده بس ابويا تعب وقتها عرفت أن خلاص مش هيكمل كان باين عليه من وصيته ليا اني اكمل تعليمي واشتغل وأنهم لو ضغطو عليا امشي من البيت وهوا هيفضل فخور بيا
“كنت بعيط وانا بتكلم وبفتكر كل الاحداث الي حصلت ورا بعض”
=بعدها بابا اتوفي و وهما مصدقو سحبو الملف بتاعي من الكليه وبدأو يعملوني ك خدامه عندهم ولو معملتش الي بيقولو علي باخد اجمل مكافئة باكل شويه ضرب مخدهمش عسكري هربان..ضحكت وقولتلها..اخر مره ضربني دراعي اتكسر وكنت بصوت من الوجع وبقوله الحقني ياعمرو دراعي هيموتني..ضحك وقلي تستاهلي عشان تسمعي كلامي
“مسحت وشي من العياط وكملتلها”
=كنت راضيه وبسكت عشان معنديش اوبشن تاني لحد ماقررو يجوزني لواحد شمام اسمو سيف ابن خالتي بالمناسبه ولما موفقتش ضربوني ضرب مش طبيعي زرقولي جسمي من الضرب لمجرد اني موفقتش..ضحكت بسخريه..بس يومها قررت انو خلاص لازم امشي وإلا هيموتوني بجد وشمس بنت طنط حنان صحبتي وعارفين كل ده وطنط صممت اني امشي واجي هنا عشان ميصلوليش بس اهو وصل
“بعد مخلصت وفوقت من سرحاني لقيت طنط وبنتها بصينلي بنظره حزن وطنط ف وقتها شدتني لحضنها تاني”
:حقك عليا يابنتي حقك عليا منهم لله لحد يبهدل ضناه كده!!!
=…
:انا مش هسيب حد يخدك ولما يغورو من هنا هتقدمي ف الكليه تاني انتي فاهمه!!!
“هزيت دماغي وانا ف حضنها وفضلت حضناني كتير لحد مانمت منغير قصد”
_ماما افتحي انا زين
:افتحي لاخوكي يامريم
_اي ده؟هيا نامت!!!!
:من نص ساعه نامت ف حضني..زي متكون مصدقت تلاقي حته فيها امان
_انتي معيطه ياامي؟
:ل لا ياحبيبي المهم المقاطيع مشيو؟
_اه اقنعتهم أن محدش بيجي هنا غير واحده بتنضف الشقه عشان صاحبها موصيها عليها واني ظابط ولو جت هنا هعمل بلاغ
“بعد وقت مش كبير صحيت علي كابوس كالعاده وهما كانو قاعدين معايا اول مفتحت لقيتهم”
:بسم الله عليكي ياحبيبتي اهدي احنا معاكي
_انتي كويسه ؟؟
=انا كويسه اسفه اني نمت معرفش حصل ازاي عملت ايه يازين؟
_متخفيش ياستي كله تحت السيطره مهي الشرطه ف خدمه الشعب بقا
“غمزلي تاني المتحرش”
=علي فكره ياطنط ابن حضرتك متحرش جدا
:جيبلي الكلام دايما ياروح هوا وأبو متحرشين بعيد عنك
=كمان حته عمو زيو؟!
~يابنتي داحنا لينا الجنه بسببهم وربنا
:بردو وربنا يامريم؟يبنتي طالعه سرسجيه لمين
=ياطنط سرسجيه اي بس دي عسل ودي لغه الجيل
“ضحكنا كلنا وقومت دخلو معايا الشقه وظبطنا كل حاجه انا وطنط ومريم وبعدها زين جبلنا اكل وقعدنا ناكل وانا وسطهم كنت حسه ب احساس دافئ بقالي كتير اوي محستهوش احساس العيله ولمه العيله والأمان كل ده محستوش غير وسطهم خلصنا وعملت شاي وبعدها مشيو”
_روح..
=ها
_متخفيش طول مانا موجود..
=شكرا علي كل حاجه اليوم عدا بوجودكو حوليا بجد
_يلا ادخلي واقفلي علي نفسك كويس
“دخلت وقفلت الباب وكلمت شمس حكيتلها كل حاجه ونمت وصحيت تاني يوم واليوم خلص بهدوء واليوم الي بعده بنفس الهدوء المرعب لحد ما..”
=شمس الحقيني
-في ايه يابنتي؟
=الشمام قصدي سيف بعتلي مسدج ع الخط الجديد بيهددني هوا جاب رقمي منين!!!!
-ينهار اسود ياروح ده كده ممكن يكون عارف مكانك
=طب اعمل ايه وله اهبب ايه دلوقتي!
-بصي اهدي وتعملي بلوك وله اكينك شوفتيها
=حاضر و…
“ملحقتش اكمل لقيت رقم غريب بيرن”
=ا الو؟
~اسمعي بقا يا حلوه لو فاكره انك ذكيه واني معرفش مكانك تبقي عبيطه لا انا عارف مكانك وعارف ننوس عين ماما الي هربتي عشان تعيشي معاه ده وديني يا روح لهجيبك وهطلع عليكي قديم وجديد
=طب اسمع انت بقا ياسيف انا مش خايفه منك واعلي مافخيلك اركبو اصل للاسف يحبيبي معنديش حاجه اخسرها ومبقتش بخاف منكو ياكش تولعو نفر نفر
~ده شكل زين باشا مقوي قلبك بقا
=قطع لسانك قبل متفكر تتكلم عليا ب الأسلوب ده انا انضف منك ومن عشره زيك
~تمام ياخطيبتي تمام اوي حسابك بيتقل ف خدي بالك سلام يا يا قطه واه قبل مقفل اتبسطيلك يومين قبل مااجي اخد روحك منك
“قفلت معاه ودخلت حدفت التلفون على الأرض وبدأت ازعق غصب عني لحد مهديت وبدأت اقول”
=اهدي ياروح الي جاي مش اسوء من الي فات وممكن يكون بيهددني وخلاص..بس لا شكلو عرف مكاني ده عرف زين!!
“منغير مفكر طنشت الي حصل ودخلت عملت قهوه وطلعت ملف الكليه وبدأت ادور علي اقرب كليه هندسه ف اسكندريه عشان اقدم فيها وزي متيجي تيجي الترم الاول لسه مبدأش حته وانا بشرب القهوه ف البلكونه زين طلعلي”
_متجيبي شفطه الله يسترك
=خد شفطه ياعم
_بلمناسبه انا سمعت كل الي حصل ومستني سيف حبيبي يجيلك هنا عشان اروقهولك
=سمعت منين؟
_ياست فوقي بقا مقولنا الشقتين لازقين ف بعض وانتي صوتك عالي اوريدي
=احم كده كده مش فارقه فكك انا عايزه انزل اقدم ف الكليه
_اهو ده الكلام بقااا ماشي ياستي تعالي بكره انزل معاكي
=وحياه امك؟
_وحياه امي اه..قهوتك خطيره زيك خدي بالك
“غمزلي ودخل هوا في ايه بقااااا..ضحكت ودخلت ظبط شويه حاجات وجهزت لبس بكره ونمت وصحيت لبست بنطلون وتيشرت عادي علي كوتش ابيض وسيبت شعري زي مهوا وخرجت اشرب قهوتي ف البلكونه”
_طب مش تعملي حسابي طيب ؟
=هديلك شفطه وله تزعل
_بس ايه الشياكه دي؟
=شاله يسترك ياحضره الظابط
_يسترني؟ياستي خلي يفضحني بس بطلي الدعوه دي
“ضحكنا ونزلنا فعلا قدمت ف هندسه ديكور زي ماكنت وزي مابحلم وعزمني علي قهوه وبدأنا نتمشي علي البحر واحنا بنتكلم وبنضحك حكالي عن نفسو وحكيت شويه لحد موصلنا وكلعاده خوزيقي بتحب تجيلي وانا رايقه زي محصل كده”
~حبيبت قلب سيف بتعمل ايه مع راجل غريب؟
“محستش بنفسي غير وانا بمسك ف دراع زين من الخضه ولقيته رجعني ورا ضهرو”
_مين الي قال إني غريب يقلبي دانا حته ف مقام خطيبها وله ايه ياروح
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الظابط)