روايات

رواية ملاك العاشق الفصل الأول 1 بقلم مغفرة فاروق

موقع كتابك في سطور

رواية ملاك العاشق الفصل الأول 1 بقلم مغفرة فاروق

رواية ملاك العاشق البارت الأول

رواية ملاك العاشق الجزء الأول

ملاك العاشق
ملاك العاشق

رواية ملاك العاشق الحلقة الأولى

بتبدأ الكاميرا تقرب من بيوت من بيوت مصر الجديدة وبتدخل اوضه من الاوضه اللي بنلاقي فيها بطلنا اللي نايم عل السرير الشمس بتدخل عل عينو بيحط ايدو عل وشو وهو بيتواب وبيقوم..
استوووووب..
رحيم الباشا ابن خالد الباشا شاب اخر ما يقول عنو انو رائع طويل مفتول العضلات بس مبيحبش غير نفسو دي اولويتو الوحيده..
نكمل..
بيدخل الحمام و بيغسل وشو واسنانو وبيخرج يصلي فرضو و بينزل عشان يلاقي العيله كلها صاحيه وقاعده مع بعض
بتقول له امو بضكك.. صحي النوم يا رحيم
بيرد عليها بأبستامه.. صباح النور يا ست الكل
فريده”امو” .. طب يلا عشان نفطر
قال وهو بيعدل جرفته القميص.. انا هروح افطر ف الشركه عشان انا متأخر
فريده.. ماشي يا رحيم نادي ملاك وانتا طالع
بيقول بأفأفه.. انتي عارفه يا ماما اني ملاك دي مبتنزليش من هنا وبيشاور عل رقبتو
بضحك.. معلش ناديها بس ومتكلمهاش ف حاجه تانيه
رحيم.. حاضر يا ست الكل يلا سلام عليكم
بيردو كلهم وعليكم السلام
بيطلع جنينه القصر بيلاقي ملاك بنت عمو قاعده بتقرأ روايه كالعاده بينديها بديق وبيقول.. كلمي ماما
بتقفل الروايه وبتحطها جنبها بعدها بتقوم تقف قدامو وبتقول وهي بضم ايدها عل صدرها وبديق عنيها من الشمس.. لو سمحت متفصلنيش تاني من الروايه
بيبصلها بأستغراب وبيقول.. انا مش عارف اي القرف اللي انتي بتعملي دا عامله نفسك مثقفه اوي وانتي ولا فاهمه حاجه
بتقف بميل شويه وهي حطه ايدها ف جنبها.. عل اساس ان انتا نيوتن وفاهم كل الحاجه وبتفهما وهي طايره
بيمنع نفسو من الضحك فبيسبها وبيمشي
بتبص عل اثرو وبتقول.. قرف
بيبص عليها ف بتبتسم ببرود وهي بتشورلو بأيديها.. جتك قرف عليك وعل شكلك عيل خنيق وبعدها بتدخل بتلاقي الكل متجمع عل السفره وبيفطرو ف بتشاور لها مرات عمها فريده وامها ان هي تيجي تقعد معاهم
وبعد شويه و فمكان تاني بتقف عربيه فخمه بنشوف اللي بيحط رجلو عل الارض وبيظهر تدريجيا وبيروح للشركه بيدخل وكل الموظفين بيقفو احتراما لي ف بيواجه كلامو ل واحد.. هتلقي قهوه عل المكتب بسرعه
.. حاضر يا رحيم بيه فورا
بيتواجه لمكتوبو بتقطعو السكرتيرة عن المشي.. استاذ رحيم في ورق شركه استاذ راضي عايزينك تمضي عليها
قال وهو بيقلع النضارة الشمس.. جيبهم بسرعه عل المكتب و الغي النهارده اجتماع فريد بيه
بيتواجه للمكتب ف بتقطعو مره تانيه.. ليه يا فندم فيه حاجه
بيبصلها بأستغراب.. ف اي يا نرمين انا صاحب الشركه اخرج وادخل زي ما انا عايزه فاهمه وجبيلي ورقه البصمات عشان اشوف من اللي حضر النهارده
نرمين.. كلو حضر يا فندم الا استاذ عمرو
بيهز راسو بمعني نعم.. اروح المكتب ولا هتوقفيني مره تانيه
بتبلع رقها أحراج.. لا يا فندم بيدخل المكتب وهي بتتواحه للتلفون و بترفع سماعه التلفون وبتبص مترقبه حوليها بعد كده بترن عل رقم وبتستني الرد..
الو
نرمين بتبص حوليها بترقب..رحيم اجل الاجتماع
بيرد الشخص دا عليها بحده.. روحي قوليلي ان لو الاجتماع اتأجل اكتر من كده السفقه دي هتتلغي
نرمين.. طيب ماشي انا هدخلو حالا اهو
حطت سماعه التلفون مكانها وظبطت شويه اوراق ودخلت بيهم عل المكتب
وبنشوف رحيم وهو قاعد مركز ف شغلو جدا
نرمين.. اتفضل يا فندم دا الورق اللي طلبتو
رحيم.. تمام والمره الجايه استأذني قبل ما تخوشي
نرمين.. حاضر يا فندم بس في حاجه بسيطه عايزه اقولها لحضرتك
رحيم.. قولي يا نرمين اي الحاجه المهمه اللي انتي مأجله شغلك عشانها
نرمين..في حد اتصل من شركه فريد بيه وبيقول لحضرتك ان فريد بيه لو ال اجتماع اتأجل اكتر من كده هيلغي الصفقه
رحيم بيسيب الفايلات اللي كانت ف ايديه وبيضم ايدو عل بعض وبيرفع حواجبو.. انا مبتهددش اتفضلي برا
خرجت من المكتب
وبعدها جالها شاب بنعرف ان اسمو حسن بيبص حواليه بترقب وبيواجه كلامو ل نرمين بصوت واطي.. اي الاخبار
نرمين..اتصلت بالبوص وقالي اقولو ان الصفقه مش هتتعمل لو اتأجلت تاني
حسن..وهو قلك اي
نرمين.. قالي ان هو مش بيتهدد
حسن.. تفتكري هيكشفنا
نرمين.. رحيم بيه مش بيقرأ الورق يعني مش هيلاحظ ورق الصفقه من ورقه التنازل عن الصفقه
حسن..وافردي قرأو يا فالحه
نرمين.. تؤ مش عايزه افرض وروح بقا عل مكتبك عشان ميتشكش فينااا
حسن.. ماشي همشي
بتقرب الكاميرا من مكتب رحيم وبنسمعه وهو بيكلم فريده
فريده.. الو يا رحيم
رحيم.. اي يا ماما في حاجه ولا اي
فريده.. النهارده ميار صحبت ملاك جت اخدتها بعربيه اخوها للكليه وملاك نسيت تاخد فلوس للمواصلات فروح جبها
رحيم.. اجيب مين يا ماما انا عندي شغل
فريده.. معلش يا رحيم يا حبيبي رجعها بس بعد كده روح الشغل تاني
رحيم زفر زفره حاره.. حاضر يا ماما
قام ولبس الجكت والساعه بتاعتو و نزل من الشركه عل عيون كل الموظفين
ركب العربية وبعد مده مش طويله وقف قدام كليتها ف انتظرها تطلع
قال لها الدكتور الجامعي بتاعتها.. ملاك ممكن اكلمك ف حاجه بسيطه
ميار.. طب انا همشي يا ملاك عشان “زياد” مستنيني بره
اشارت لها بموافقة بعد كده بصت للدكتور بأهتام.. اتفضل يا دكتور احمد
احمد بلعع ريقو وهو بيطرقع صوبعو وباين عليه التوتر.. انا كنت عايز اجي اتقدم ليكي يا ملاك واتج..
قاطعو رحيم اللي وقف قدامو وهو رفاع حواجبو ومسك كتفو.. مش عيب دكتور محترم زيك يتكلم ف الحاجات دي مع طالبه عندو طب حته وديها تشرب حاجه بعد كده اتكلمو بعد كده ساب كتفو وكمل..اتكل على الله يا عم يلا
بص احمد عل ملاك وبعدها رجع بص عل رحيم.. و.. و انتا مين انت
رحيم.. شي ميخصكش
بعدها مسك ايد ملاك بقوه وشدها معاه للعربيه.. ثانيه انتا ليه حسيت انك عايز تكسر دماغ الراجل دا اول ما شوفتو واقف بيكلمها وعايز يتقدم لها مش دي اللي كانت الصبح انتا مش طايقها حاجه متلغطه من واحد متلغبط
ملاك قالت بعصبيه.. انتا ازاي تعمل كده
رحيم.. انتي مش شايفه كان واقف ازاي دا كان ناقص يحضنك
ملاك ازدات عصبيتها.. احترم نفسك وبعدين انتا مالك بيا واي اللي معصبك كده ومن امتا وانا هماك اوي كده ان شاء الله
مكنش في رد من رحيم
ملاك بغيظ.. انا بكلمك هنا بصلي
رحيم.. بصي يا ملاك الراجل دا مشفهوش معاكي تاني محضراتو وبس وانا اللي هاجي اخدك كل يوم..
ملاك.. بطل التحكم اللي فيك دا انتا مقرف
نزلت من العربيه وهو نزل من ورها ووقف قدمها عشان يجبرها وهي كمان تقف قال بعصبيه.. انا خلقي ديق وانا مش طايق نفسي خلقه
ملاك.. عل نفسك
رحيم.. طب اركبي اوصلك
ملاك.. لا ووسع من قدامي انا اروح مشي واهونلي اني اركب مع واحد مجنون شبهك
خناقتهم كانت عل انظار دكاتره و الطالبين و الطالبات من الدفعات الاكبر او الاصغر
ملاك بصت حواليها.. عجبك كدا اللي بيحصل دا
رحيم وهو بيشاور عل دماغها.. انتي اللي متخنه دماغك
نطرت ايدو بعصبيه بعد كده ركبت العربية وقفلت الباب ورها بعصبيه
رحيم ضحك عل جوننها وركب العربية وطلع عل البيت
وبعد نص ساعة وصلو البيت
ملاك كانت رسها عل الشباك و نايمه بعمق من تعابها يوم ملهك بأختصار
رحيم بصوت خافت.. ملاك
هزها براحه.. ملاك اصحي وصلنا
قامت وبصت حوليها بتواهان وبعد لحظات كانت فاقت ونزلت من العربيه ودخلت من البوابه
وبالنسبه لرحيم بنشوفو وهو بيركن العربية وبينزل من العربيه وبيدخل
فريده.. اي يا رحيم مش قولت هتطلع عل الشغل
رحيم.. تعبان يا ماما مش قادر
فريده.. ماشي يا حبيبي اول ما الغدا يجهز هخلي “صافيه” تنده عليك
رحيم هز راسو بموافقة بعدها طلع اوضتو”صوت صرير الباب المميز”قفل الباب ورا بقوه رما نفسو عل السرير بتعب و نام..
بتسود الشاشه تدريجيا لحد ما بتيود نهائي..
بتسرح شعرها وهي سرحانه ف اللي حصل النهارده بيقطع تفكرها صوت التلفون بيرن بأسم ميار.. الو
بترد ميار ب تسرع.. اي اللي حصل النهارده وبالتفصيل
ملاك.. يا دي النيله يا بت فضولك دا هيموتك يخربيتك دا انتي ناقص تعرفي عندي كام شرب مخروم
ميار.. احم مش للدرجة يعني احكيلي انتي بس وكملت بترجي.. وغلاوه الحاجه صفصف امك تحكيلي
ملاك بصوت بتحاول تكتم ضحكتها في..اقفلي يا ميار
ميار.. استني بس قطعها صوت قطع الخط تنفخت ميار وهي بتحط ايدها عل خدها.. انام ازاي انا دلوقتي بقااا
وعدت الدقايق لحد ما وصلت لساعه وبتسمع ملاك صوت صافيه “رأس الخدم” بتنده عل الكل ل معاد الغدا بتفتح ملاك الاوضه وبتنزل بتلاقي امها صفاء و فريده “والده رحيم” قاعدين بيتكلمو وف الخلفيه صوت التلفزيون اللي مشوشين عل صوته بتقترب الكاميرا اكتر لنسمع بوضوح بيقولو اي..
“بهيره” بكره جايه من السفر
قالتلها فريده وهي بتعدل ف جلستها
صفاء.. حسام قالي
بنعرف ان “بهيره” هي عمه رحيم وملاك كانت مسافره برا هي وبنتها” زينه” و ابنها” عمر”
فريده لفت وشها وشافت ملاك جايه ف أتجهم وورها نازل رحيم وباين عليه علامات النوم
فريده.. انتا لسه مغيرتش يا رحيم
لفت ملاك ورها لتشوف رحيم وهي بيتاوب بنعاس وبيرد.. مم نسيت هطلع اغير اهو
لف بأتجاه اوضتو وقالت ملاك.. معرف التور دا يبقا ابن القمر دا ازاي
يتضحك فريده وهي بتحضنها.. طول عمرك بكاشه بس بحبك
بينزل الجد وهو بيتساند عل ال ترابزين السلم.. متجميعين عند النبي ان شاء الله
قالها بأبتسامه عل وشو الطيبه والسماحه راجل طيب جدا بيحب احفادو و اولادو
بيرد الكل.. امين
بعدها بنشوفهم وهما قاعدين عل السفره وبتبعد الكاميرا عشان تورينا المشهد بوضوح اكتر وبتسود فجأة وبعدها بنشوف الساعه 30..12 الظهر عدا الوقت كل البيت ف انتظار بهيرده عمتهم و اولدها “زينه وعمر”
بعدها بشويه.. بنسمع صوت ترحاب بصوت خالد ابو رحيم و حسام.. نورتي يا اختي تعالي خشي ادخل يا عمر تعالي يا زينه
بتبسم زينه وهي داخله اول ما بتشوف ملاك بتشورلها ب فرحه اخير شافتها هي بماثبه اختها جريت عليها حضتنها..وحشتيني يا زينه كده متسأليش ع
ليه يا وحشه ردت عليها زينه.. معلش دا انا عايزه احكيلك بلاوي
ضحكت ملاك بخفه.. ماشي غيري واستريحي وتعالي اوضتي نتكلم عمري بيجي يسلم عل ملاك لكن بيقف قدامو رحيم وبيحضنو بقوه.. وحشني يا عمور ولله وحشني لعب البلايستيشن بتاعك
عمر.. خلاص بليل نلعب
رحيم.. كان نفسي والله يا عمور بس الواحد مش لاقي نفسو وقتو ف كيس مخده مره تانيه بقا
عدا ساعه ساعتين.. 3 ساعات
03:00 ..
كانت قاعده ملاك قدام زينه.. جالسه مليئه بالسعاده والضحك
قالت زينه.. عارفه انا حكيتلك عل كل حاجه بس في حاجه واحده مقولتهاش
قالت ملاك بضحك.. ييي المقدمات بتاعتك دي يا زينه قولي اخلصي
زينه.. تعرفي اني بحب رحيم..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك العاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى