روايات

رواية واشرقت الشمس في وجودها الفصل السادس 6 بقلم حبيبة مصطفى

رواية واشرقت الشمس في وجودها الفصل السادس 6 بقلم حبيبة مصطفى

رواية واشرقت الشمس في وجودها الجزء السادس

رواية واشرقت الشمس في وجودها البارت السادس

واشرقت الشمس في وجودها
واشرقت الشمس في وجودها

رواية واشرقت الشمس في وجودها الحلقة السادسة

كريم؛ اهلا بحضرتك يا استاذ احمد امال فين العروسه
احمد؛ استني هندهلك عليها
بعد ان اتت لؤلؤه
كريم انبهر من جالها برغم ملابسها السوداء ووجها الذي يبدو عليه الارهاق
احمد؛ هسبكو لوحدكو شويه
كريم؛ انتي اسمك ايه بقي
لؤلؤه بسخريه؛ انت متقدم لعروسه متعرفش اسمها هو في حد بيشتري سمك في مايه
كريم بأحراج؛ في ديه عندم حق يا ستي ادينا بنتعرف وانتي بقي في جامعت ايه
لؤلؤه؛ انا مخلصه جامعه من بدري انا دكتوره في علاج الادمان
كريم؛ وانا محامي
لؤلؤه؛ ولله انا مسألتكش
كريم؛ نعم
لؤلؤه؛ ايه عامل نفسك مسمعتش
كريم؛ تحبي نحدد ميعاد الخطوبه امتي ولا اقولك خليها كتب كتاب احسن
لؤلؤه؛ ومين قالك اني موافقه
كريم؛ والمفروض هتوافقي امتي
لؤلؤه؛ بص بقي انا عن نفسي مش عايزه اتجوز دلوقتي خالص
كريم؛ يعني عايزه تتجوزي امتي
لؤلؤه؛ بعد خمس ست شهور كدا ولا حاجه اقرأ الفاتحه مع خالي والخطوبه مع كتب الكتاب وخليك عارف ولا في خروج في حته ولا في مقابله الا بعد كتب الكتاب عشان ده عيب مفهوم
كريم؛ تمام انا معنديش مانع
دخلت لؤلؤه غرفتها وكانت تتخيل بعدها عن مصر وكيف ستعيش وحيده
لؤلؤه؛ ما انتي طول عمرك عايشه لوحدك هتفرق ايه يعني هنا من فرنسا مش هتفرق اي حاجه انتي مش هاين عليكي تسيبي يونس لوحده صح من ساعه ما يونس جه وانا مباقتش احس بالوحده زي الاول بقولك ايه الكلام ده مفيش منو فايده انتي من بكره تبدأي في أجرائات السفر
جاء الصباح واستيقظت لؤلؤه وارتدت ملابسها كا العاده باللون الاسود ورفعت شعرها علي شكل ذيل حصان وذهبت الي محل فضه واشترت خاتم رجالي ومكتوب بداخل الدبله (لقد انتهت وحدتي) واخذتها وذهبت الي المستشفي وجلبت الفطار وذهبت الي غرفه يونس
يونس؛ اخيرا جيتي من غير ما اعمل
مشاكل مع الممرضين عشان تييجي
لؤلؤه؛ قولت اقدي معاك اخر فطره قبل اما امشي
يونس؛ يعني خلاص مفيش حل تاني غير السفر
لؤلؤه؛ للأسف
واخرجت علبه صغيره من شنطتها واعطتها له
يونس؛ ايه ده
لؤلؤه؛ ده تذكار صغير عشان متنسانيش
يونس؛ عمري ما هنساكي
خجلت لؤلؤه من حديثه وحاولت ان تغير مجرا الحديث
لؤلؤه؛ اوعدني انك تكمل علاجك يا يونس
يونس؛ اوعدك مع ان صعب عشان مش هلاقي حد يشجعني
لؤلؤه؛ في هنا دكاتره وممرضين هيدعموك
يونس؛ يا دكتوره اخر مره انا كنت همسك الممرضه اخنقها من كتر ما استفزتني بس انا راكنها دلوقتي عشان في حاجات شغلاني
لؤلؤه؛ قلبك ابيض يا عم يونس
يونس؛ قلبي ده بفتي بيضه وحياتك
لؤلؤه؛ هو انت ايه اللي خلاك في سكه الادمان
تنهد يونس
يونس؛ الظروف هيا اللي حطتني في الموقف ده
لؤلؤه؛ احكيلي طيب
يونس؛ اولا انا كانت حياتي فاضيه مفيهاش غير عبدالرحمن صحبي وطبعا هو برضو مشغول مش هيبقي فاضي ليا انا بس فا طبيعي كانت حياتي فاضيه بزياده في شخص يعني انا وهو كان ما بنا شغل عرض عليا اجي اصهر معاهم في ناليل كلاب طبعا اتلككت ليه ان انا مش فاضي وأول ما روحت لقيت ابويا جايب واحده البيت وديه مش اول مره تحصل انفجرت فيه بقي وقعدت ازعق واشتم ابويا ضربني بالقلم وتردني بره البيت كلمت الراجل اللي كان بيني وبينه شغل ورحت قعدت معاهم ومن هنا ابتديت ادخول في سكه مش بتاعتي
لؤلؤه؛ اتمني مترجعلهاش تاني
يونس؛ متقلقيش اتعلمت من غلطتي مع ان كل يوم بتعذب بسبب عدم وجود المخدر في جسمي
لؤلؤه؛ معلش انت قاطعت نص المشوار فاضلك حاجه بسيطه وتبقي زي الفل
يونس؛ عندك حق
لؤلؤه؛ انا همشي بقي هلف لفه في المستشفي وهمشي عشان ابتدي في اوراق السفر
يونس؛ خلي بالك من نفسك
لؤلؤه؛ حاضر
عند مريم زوجه عبدالرحمن
باب المنزل كان يطرق وكان الطارق مرات والدها
مريم ببعض القلق؛ اتفضلي
هناء؛ ايه مش حابه ان انا اجي ازورك
مريم؛ لاء طبعا تشرفي وتنوري تشربي ايه
هناء؛ ولا حاجه شكرا انا جيالك في كلمتين وماشيه علي طول
مريم؛ قولي
هناء؛ انتي اتجوزتي عبدالرحمن وانا سبتهولك وبمزاجي مع ان بنتي سلمي اولا منك
مريم؛ هو انتي هتبيعي وتشتري في عبدالرحمن وبقولك ايه هو اللي اخترني حبني عشان انا اتحب
هناء؛ وللأسف طلع غبي واختار غلط كان المفروض يتجوز واحده تجبله ولي العهد وانتي ولا جبتي ولي العهد ولا جبتي بنت حته تشيل اسمه
مريم؛ وهو الحمدلله بيحبني ومتقبلني ومجاش اشتكالك
هناء بضحكه مستفزه؛هيطلقك عشان مش بتخلفي وهييجي يتجوز بنتي عشان نتايج تحاليلها بتقول ان هيا قادره علي الانجاب
مريم؛ تبقي تقبليني لو ده حصل
هناء؛ انتي اتجننتي يا بت انتي ولا ايه وعموما انا جيت اعرفك واقولك ابعدي عنه بكرامتك احسن ما ييجي اليوم ويرميكي في الشارع وتبقي خسرتي كرامتك
وتركتها وغادرت من المنزل
ظلت تبكي مريم بحرقه وتذكرت اول مقابلة بينها وبين عبدالرحمن
Flash back
مريم وسلمي كانو يعملو مع والدهم في مصنع ملابس الذي يمتالكه والدهم
هيثم وهو يوجه كلامه لسلمي
هيثم؛ في واحد اسمه عبدالرحمن جي انهارده يحجز طلابيه هدوم قابليه انتي عشان انا ورايا مشوار مهم
سلمي؛ خلي مريم تقابله عشان انا مش قادره
ذهب هيثم لمريم وبلغها بماجئ عبدالرحمن
بعد ان وصل عبدالرحمن وكان داخل من باب المصنع
رنا تعمل في المصنع وصديقه سلمي
رنا؛ هو مين الواد الحلوي اللي هناك ده
سلمي؛ الصراحه الواد زي الاقمر وانا مفيش ولاد حلوين كدا ويقفو في طريقي
وقامت من جلستها وذهبت لتتحدث معه
سلمي بدلع؛ حضرتك تؤمر بحاجه
من طبع عبدالرحمن انه يكره البنات المايصه من الاخر يعني المسهوكه
عبدالرحمن؛ استاذ هيثم كلمني وقالي ان بنته هيا اللي هطلب منها الطلابيه واسمها الانسه مريم انتي انسه مريم
سلمي؛ انا بنته برضو بس انسه سلمي
عبدالرحمن؛ تمام بعد اذنك من هنا عشان متأخرش علي انسه مريم
سلمي؛ لاء اتفضل انا اللي هعمل معاك المقابله
ذهبت معه الي باب المكتب وكانت بداخل المكتب تجلس مريم بأنتظار عبدالرحمن
دخلت سلمي ومعاها عبدالرحمن اول ما نظر عبدالرحمن لمريم سرح في جمالها الذي يخطف الانظار
سلمي؛ اتفضل يا عبدالرحمن
عبدالرحمن؛ هاا لا لا انا عايز انسه مريم هيا اللي اطلب منها الطلابيه
سلمي؛ مش هتفرق علي فكره
عبدالرحمن؛ وانا جي علي اثاث انسه مريم مش انتي
مريم تحاول ان تهدي الموقف
مريم؛ خلاص يا استاذ عبدالرحمن اللي حضرتك تؤمر بيه اتفضلي انتي يا سلمي انا هبقي مع استاذ عبدالرحمن
نظرت لها سلمي ناظره ناريه وتركتهم وذهبت
مريم؛ شوف حضرتك تؤمر بكام يوني فورم نصنعه لحضرتك
عبدالرحمن؛ ألفين طقم
مريم؛ مكونين من ايه
عبدالرحمن؛ قميص ابيض وبنطالون اسود
مريم؛ وأللوجو بتاع الشركه ايه
عبدالرحمن اخرج الصور من هاتفه؛ اللوجو اهو
مريم؛ تمام ده رقمي ابعتلي اللوجو وتساب وانشاء الله اول ما الطلابيه تخلص هكلم حضرتك
عبدالرحمن؛ ينفع اسألك سؤال فضولي شويه
مريم؛ اتفضل
عبدالرحمن؛ هو انتي جامعتك ايه
مريم؛ كليه فنون جميله جامعه القاهره وفي سنه رابعه
عبدالرحمن؛ اسف على تطفولي
مريم؛ ولا يهمك محصلش حاجه
بعد مرور اسبوع
كانت مريم تجلس علي كافيه بمفردها وكانت تشعر بدوران شديد قامت من جلستها لتذهب الحمام وتغسل وجهها ولكن فقدت توازنها ووقعت مغشيه علي الارض

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واشرقت الشمس في وجودها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى