روايات

رواية عرض جواز الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الثامن والأربعون

رواية عرض جواز البارت الثامن والأربعون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الثامنة والأربعون

توقفنا لما ونظر له جمال وقال باستغراب : موضوع ايه ده اللي انت عاوز تكلمني فيه خير
ونظر مروان لعم شفيق والتفت لجمال وقال بابتسامة : خير ان شاء الله بارتباك الموضوع اللي عاوز اكلم حضرتك فيه بخصوص الانسه نجمه
جمال بدهشه : نجمه والتفت لعم شفيق
مروان قال بتوتر : ايوه
ونظر له جمال وقال باستغراب : بخصوص نجمه ازاي يعني مش فاهم
عم شفيق قال : مروان يقصد ياجمال
وبينظر مروان لعم شفيق وقطع كلامه وقال : معلشي ياعم شفيق وشاور بايده انا اوضح للاستاذ جمال انا قصدي ايه
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : طيب يامروان
ونظر جمال لعم شفيق والتفت لمروان وقال بدهشة : هو فيه ايه
وبينظر مروان لجمال وقال : انا هقول لحضرتك انا يسعدني ويشرفني اني اطلب ايد الانسه نجمه من حضرتك
جمال بصدمه : ايه
ونظروا له مروان وعم شفيق بدهشة والتفتوا لبعضهم
جمال بدهشة : تطلب ايد نجمه
وبينظر مروان لجمال وقال : ايوه وده يسعدني ويشرفني طبعاً الانسه نجمه انسانه محترمه واخلاقها عاليه ومن عائلة محترمه وهي الانسانه اللي اتمني تكون شريكه حياتي
والتفت جمال لعم شفيق ونظر لمروان وقال باستغراب : بس انت ماشوفتش نجمه بنتي غير مرتين مرة لما كانت عندك في الشركه علشان تقدم علي المسابقة ومرة هنا لما كنت معذوم عند عم شفيق ونظر له
ونظر مروان لعم شفيق
والتفت جمال لمروان وقال : يعني متعرفش بنتي علشان تتمني تبقي شريكه حياتك
ونظر له مروان وقال بقلق : الحقيقه يا استاذ جمال انا اعرف الانسه نجمه قبل كده
وبينظر جمال لمروان وقال بدهشة : ايه تعرفها قبل كده
مروان : ايوه اعرفها قبل كده
جمال قال باستغراب : تعرف بنتي منين
مروان : انا شوفت الانسه نجمه اول مرة في كافيه
والتفت عم شفيق لمروان ونظر لجمال بقلق
جمال بدهشة : كافيه
مروان : ايوه الانسه نجمه كانت في كافيه وقاله علي اسمه الكافيه وانا كنت هناك فشوفها واتخناقنا مع بعض
جمال قال بدهشة : ايه اتخنقتم مع بعض
مروان بقلق : ايوه اتخانقنا مع بعض ونظر لعم شفيق
جمال قال باستغراب : اتخانقتم مع بعض إزاي يعني انا
مش فاهم
مروان قال : انا والانسه نجمه لما كنا في الكافيه اتكلمنا مع بعض واتخناقنا
والتفت له عم شفيق وقال لنفسه بقلق : ليه يامروان قلت لجمال بس انكم اتخانقنم كنت قوله اي حاجه وخلاص ربنا يستر ونظر لجمال
وبينظر جمال لمروان وقال بضيق : وحضرتك اتخنقت مع بنتي ليه بقي
ونظر مروان لعم شفيق والتفت لجمال وقال : مش فاكر
يا استاذ جمال انا والانسه نجمه اتخاقنا ساعتها ليه بس يمكن خبطت فيها وهي ماشيه او خبط فيها مش فاكر احنا اتخانقنا ليه بس كل اللي انا فاكره ان احنا اتخانقنا بس ليه مش فاكر
وبينظر له عم شفيق وقال لنفسه بارتياح : الحمد لله مروان عرف يتصرف مقولش لجمال علي اللي نجمه عملته معه الحمد لله
وبينظر جمال لمروان وقال بضيق : يعني حضرتك زعقت لبنتي
مروان قال : الحقيقه يا استاذ جمال انا زعقت والانسه نجمه كمان زعقت وانا سبت الكافيه ومشت ومعرفش هي قعده ولا مشت ورايا
جمال قال بضيق : اهااا
مروان : وبعد كده شوفتها في
وقطع جمال كلامه وقال بغضب : هو انت شوفت بنتي تاني
مروان : ايوه شوفت الانسه نجمه تاني في محل الكتب
جمال بدهشة : ايه في محل الكتب
مروان : ايوه كنت بشتري كتب من محل الكتب وبصراحه مش فاكر اسمه ايه فشوفتها هناك كانت بتشتري كتب واتخناقنا انا وهي برده
جمال باستغراب : هو انت اللي كنت مع نجمه في محل الكتب اللي دخل فيه حراميه علشان يسرقوا
مروان باستغراب : ايوه انا بس هو حضرتك عرفت مين ان فيه حراميه دخلوا محل الكتب
جمال : نجمه هي اللي قالت لي وعرفت منها اللي انت عملته مع الحراميه علشان تحميها وانا كنت عاوز اشكرك علي اللي عملته مع نجمه بس لما سالت نجمه عنك قالت لي انها متعرفش انت مين علي العموم انا بشكرك علي اللي عملته معها
مروان بابتسامة : مافيش داعي حضرتك تشكرني انا معملتش حاجة
وبينظر لهم عم شفيق بابتسامه
وبينظر جمال لمروان وقال : ازاي بقي معملتش حاجه يا لولا اللي عملته مع نجمه كانوا الحراميه دول اذوها وماتوها كمان
مروان بقلق : بعد الشر عنها يا استاذ جمال وانا معملتش غير الواجب علشان كده مافيش داعي انك تشكرني والمهم انها كويسه والشرطه قبضت علي الحراميه دول وخدزا جزائهم
عم شفيق : معاك حق يامروان المهم ان الشرطه قبضوا عليهم واخدوا جزاهم والحمد لله انها عدت علي خير وانت ونجمه كويسين
جمال قال : صح ياعم شفيق الحمد لله انها عدت علي خير ومحدش اتاذه ونظر لمروان بس انت اتخانقت مع نجمه بنتي ليه تاني
مروان قال : هي الانسه نجمه مقلكش ان احنا اتخانقنا مع بعض لما كنا في المحل ولا ايه
جمال : لا مقلتليش حاجه
عم شفيق بقلق : يمكن نسيت ياجمال بسبب اللي حصل انها تقولك
جمال قال : يمكن برده ياعم شفيق ماهو اللي كانت فيه مش قليل والتفت لمروان بضيق قولي بقي حضرتك اتخانقت مع بنتي ليه
مروان قال: الحقيقه يا استاذ جمال انا كنت مضايق من الأنسه نجمه
جمال بدهشة : ايه مضايق منها
مروان : ايوه وهي كمان كانت مضايقه مني والسبب ان احنا اتخانقنا في الكافيه قبل كده زي ماقلت لحضرتك واللي حصل وبيحكي له علي اللي حصل
وبينظر له جمال بضيق
وحكي له مروان علي اللي حصل وقال : وبعدين دخلوا الحراميه المحل وحضرتك عارف علشان الانسه نجمه حكت لحضرتك اللي الحراميه عملوا
جمال بغضب : اه حكت لي بس انت ازاي تقول لبنتي كده
ونظر مروان لعم شفيق والتفت لجمال وقال بقلق : شوف يا استاذ جمال انا عارف طبعاً انك اضيقت من اللي انا حكته لك ده علشان دي بنتك ومن حق كل اب انه يدافع عن ولاده وانا لو كنت اب كنت عملت كده برده وضيقت بس الانسه نجمه برده اتكلمت معايا بالاسلوب مش كويس يعني زي ما عملت معها
جمال بغضب : ماهو لو حضرتك كنت اتكلمت معها كويس كانت هي كمان اتكلمت معاك كويس علشان نجمه ان مربيها كويسه وعمرها ماقله ادابها علي حد من غير سبب واللي انت عملته ده خلتها تعمل كده وبعدين تلقي حضرتك برده اللي بدات الاول لما كنت انت ونجمه في الكافيه واتخانقتم علشان كده نجمه اتخاقت معاك
مروان : ها أنا مش فاكر ايه سبب الخناق في الكافيه علشان اقول لحضرتك مين اللي بدا الاول فين بس عاوز اقول لحضرتك حاجه انا والدي الله يرحمه والدتي ربنا يخليها مربني كويس زي ما حضرتك مربي الانسه نجمه كويس وانا كمان عمري ما بدات في اذيت حد الا لما ياذني الاول والدي الله يرحمه علمني احترم اللي قدامي كويس ومقلش ادابي علي حد
والتفت عم شفيق لجمال وقال بقلق : ايه ياجمال في ايه مروان معه حق نجمه كمان غلط ماكنش ينفع تعمل كده لو كانت بعدت ماكنتش وهي مروان اتخانقوا كده
جمال بدهشة : ايه هو معه حق وشاور بايده علي مروان وهو بينظر له
عم شفيق قال : ايوه معه حق نجمه برده غلطت وهو كمان غلطان يعني هما الاتنين غلطانين بغض النظر عن مين اللي بدا الاول هما الانتين غلطوا يعني مافيش فيهم حد مغلطش ياجمال وبعدين ما تنساش ان مروان ساعد نجمه لما الحراميه كانوا عاوزين ياذوها زي ماهو حكي لك دلوقتي ونجمه برده قالت لك كده وقالت لي برغم
وقطع جمال كلامه وقال بدهشة : ايه قالت لك
عم شفيق قال : ايوه قالت لي
جمال باستغراب : يعني انت كنت عارف ياعم شفيق اللي حصل ده
عم شفيق قال : ايوه كنت عارف نجمه قالت لي علي اللي حصل ده لما كانت بتذاكر عندي ساعة ما مروان كان عندي حكت لي
مروان باستغراب : ساعة ماكنت عندك هو انت ماكنتش تعرف يا عم شفيق قبل كده
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : لا يامروان ماكنتش اعرف نجمه كانت مخبي عليه
مروان : اهااا
ونظر له جمال والتفت لعم شفيق وقال : طيب مقولتليش ليه انك عارف ياعم شفيق
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : ها انا نسيت ياجمال
جمال باستغراب : يعني انت كنت عارف انه اتخانق مع نجمه
عم شفيق قال : ايوه كنت عارف ان نجمه اتخانقت مع مروان ماهي لما حكت قالت لي انها اتخانقت هي ومروان في المحل وعلي العموم دي خناقه زي اي خناقه يا جمال عادي مافيش داعي تكبر الموضوع هما الانتين غلطوا برغم انهم كانوا متخانقين ومع ذلك مروان ساعد نجمه ووصلها لغاية هنا وماسبهش تمشي لوحدها في الوقت المتأخر ده
ونظر جمال لمروان والتفت لعم شفيق وقال : ما انا شكرته علي اللي عملوا مع بنتي ياعم شفيق وبعدين مش معني انه ساعد بنتي ووصلها يبقي يتكلم معها بالاسلوب ده وشاور بايده ويزعق لها كده قدام صاحب المحل ونظر لمروان
ونظر له مروان وقال : حضرتك معاك حق انا ماكنش لازم فعلا اتخنق مع الانسه نجمه وازعق لها قدام صاحب المحل بس هي برده زعقت لي قدامه يعني ماسكتش بنت حضرتك قويه وبتعرف تاخد حقها كويس وبدليل اللي انا حكته لحضرتك ده وانا قلت لحضرتك ان انا والانسه نجمه كنا مضايقين من بعض علشان اتخناقنا في الكافيه
جمال بضيق : بس بنتي ماكنتش تعرف ان انت اللي كنت معها في الكافيه علشان حضرتك كنت لبس ماسك بس انت كنت عارف
والتفت له عم شفيق وقال : ياجمال انت مكبر الموضوع ليه هو انت متتخانقش يعني ما احنا كلنا بنتخانق وبعدين نجمه اخدت حقها وعرفت ازاي ترد عليه وماسكتش زي ما مروان قال يعني مافيش داعي تضايق وتكبر الموضوع كده علشان الموضوع مايستهلش مروان اتخنق معها ونجمه كمان اتخنقت معها واخذت حقها وخالص الموضوع يعني
جمال : فعلا الموضوع خلص بس ماكنتش ينفع يحصل كده
عم شفيق قال : اهوه اللي حصل بقي يا جمال اتخانقوا زي ما اي حد بيتخانق وخلاص
والتفت جمال لمروان وقال بضيق : وحضرتك شوفت بنتي تاني
ونظر مروان لعم شفيق والتفت لجمال وقال بقلق : ايوه كريم اخويا خبطها بعربيه بتاعته وجات عندنا البيت
جمال بدهشة : ايه خبطها بالعربية
والتفت مروان لعم شفيق ونظر لجمال وقال باربتاك : ايوه بس هو ماكنش يقصد والله يا استاذ جمال
جمال بقلق : ماكنش يقصد يعني ايه يخبطها بالعربية هو في ايه انت تتخانق معها واخوك يخبطها بالعربيه وتقولي ماكنش يقصد امال لو كان يقصد بقي كان هيموتها وبعدين ازاي نجمه متقوليش حاجه زي دي
مروان قال : بعد الشر عنها يا استاذ جمال كريم اخويا فعلا ماكنش يقصد وانا بتخانق معها لسبب يعني متخنقش معها وخلاص
جمال بغضب : بتتخانق معها لسبب وايه السبب بقي قولي كده علشان تهزق بنتي كده قدام صاحب المحل بتاع الكتب
مروان قال : ماهي مرضتش تبعد يا استاذ جمال علشان اخد الكتاب اللي انا عاوزه وبعدين هي كمان اتخانقت معايا زي ماقولت لحضرتك يعني مش انا لوحدي اللي اتخانقت معها وانا والله ساعتها ما كنت عاوز اتخانق معها والدليل علي كده اني لما اخد صاحب المحل الكتاب من وراها الانسه نجمه ادهولي ومشيت علي طول ومعتش كلمتها غير لما خبطت فيها وقالت لي ان فيه حرامي في المحل وهي لو كانت بعدت علشان اخد الكتاب زي ماقوتلك ماكنش ده كله حصل واتخنقت معها وبعدين لما كريم اخويا جابها علي البيت احنا جبنا الدكتور وهو طمنا عليها وقالنا ماحصلهش حاجه
جمال بقلق : الدكتور
مروان قال : ايوه هو طمنا والدتي فضلت جانبها لغاية ما بقت كويسه وانا بنفسي وصلتها لغاية هنا علي البيت ومامشيت غير لما اطمنت انها بقيت كويس وطلعت بيتها صدقني يا استاذ جمال كريم اخويا ماكنش يقصد والله وهو اعتذر من الانسه نجمه كذا مرة علشان خبطها
والتفت عم شفيق لجمال وقال : ايوه ياجمال كريم فعلا ماكنش يقصد نجمه قالت لي كده
وبينظر جمال لعم شفيق وقال باستغراب : قالت لك يعني انت كنت عارف ياعم شفيق ان نجمه اتخبطت بالعربية
عم شفيق قال : ايوه كنت عارف ياجمال نجمه قالت لي وهي مرضتش تقولك علشان متقلقش عليه
جمال بضيق : متققلنيش ايه ياعم شفيق ايه الكلام الفارغ ده ازاي بنتي تبقي خبطها عربية وانا اخر من يعلم وبعدين هي مش عاوزه تقولي علشان متقلقنيش زي ما انت قلت طيب انت مقولتليش ليه ساعتها ماعرفت منها اللي حصل معها ده
عم شفيق قال باربتاك : ما انامقولتكش علشان هي خلتني اوعدها
جمال بدهشه : توعدها
عم شفيق قال بقلق : ايوه وانا وعدتها وبعدين نجمه كويسه ياجمال وماحصلهش حاجه زي ماقال الحمد لله مروان
جمال قال بضيق : حتي لو محصلهش حاجه انا كان لازم اعرف يا عم شفيق اللي حصل دي بنتي ازاي يعني يحصل معها كده وانا معرفش
مروان : حضرتك معاك حق يا استاذ جمال حضرتك كان لازم تعرف اللي حصل مع الانسه نجمه ده ومن حقك تزعل وتضايق علشان هي خبت عليك اللي حصل ده انت والدها ومن حقك تعرف كل حاجه عنها وانا مقدر خوفك علي الانسه نجمه بس هي وعم شفيق مقولوش لحضرتك علشان كانوا خايفين عليك انك يحصل حاجه لو عرفت ماهو زي ما الاب بيخاف علي بنته وبيقلق عليها البنت برده كده بتخاف علي والدها وبتقلق عليه يا استاذ جمال صدقني الانسه نجمه وعم شفيق عملوا كده علشان خايفين علي حضرتك مش اكتر واي حد مكانهم كان عملوا كده برده هما بيحبوك يا استاذ جمال وحبهم ده هو اللي خلهم يفكروا يعملوا كده فماتزعلش منهم والانسه نجمه الحمد لله بخير
ونظر جمال لعم شفيق والتفت لمروان وقال : شوف انا
مش ممكن ازعل من بنتي علشان دي بنتي الوحيدة وماليش غيرها في الدنيا ولا من عم شفيق علشان عم شفيق عيشرة عمر يعني مش عارفه دلوقتي وانا بحبه وبعتبره واحد من عيلتي ونجمه بتعتبره والدها وزي بظبط ومش ممكن ازعل منه وانا بشكرك علشان قولتي علي اللي حصل ده والحمد لله انها جات علي قده كده وان نجمه بنتي بخير بس ابقي خلي اخوك يخلي باله بعد كده
مروان : حاضر اقوله بس افهم من حضرتك انك مش زعلان انهم خبوا عليك
جمال قال : لا خلاص مش زعلان
ونظر مروان لعم شفيق بابتسامة والتفت لجمال وقال : طيب بعد كده انا شوفت الانسه نجمه هنا علي اول الشارع
جمال باستغراب : علي اول الشارع
مروان قال : ايوه انا كنت واقف بعربيتي علي اول الشارع علشان كنت مجروح وبعقم الجرح بتاعتي
جمال بدهشة : ايه مجروح
مروان قال : ايوه كنت مجروح
جمال باستغراب : كنت مجروح من ايه
مروان قال : ها مش فاكره باين ايدي ساعتها اتخبط في حاجه وانجرحت المهم اني كنت مجروح ساعتها وشوفت الانسه نجمه
جمال باستغراب : شوفت نجمه بنتي
مروان قال : ايوه شوفتها
جمال باستغراب : شوفتها ازاي امتا حصل الكلام ده
والتفت له عم شفيق وقال : ساعة ما انت كنتي عندي ياجمال بنلعب طاولة وسلمي صاحبه نجمه كانت عندها
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بدهشة : ايه لما سلمي كانت عندها
عم شفيق قال : ايوه ياجمال ساعة ما سلمي كانت عندها
جمال باستغراب : ايوه ازاي ياعم شفيق نجمه مرحتش علي اول الشارع دي جات عندك هنا علي طول
والتفت له مروان وقال : لا راحت يا استاذ جمال
وبينظر جمال لمروان وقال بدهشة : راحت
مروان قال : ايوه يا استاذ جمال راحت توصل سلمي صاحبتها لاول الشارع
والتفت عم شفيق لجمال وقال : فعلا ياجمال نجمه راحت توصل سلمي صاحبتها هي قالت لي كده
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بدهشة : قالت لك يعني انت كنت عارف ان نجمه قابلت مروان علي اول الشارع ساعتها
عم شفيق قال : لا ياجمال انا ماكنتش اعرف ساعتها انا عرفت من نجمه بعد كده
جمال باستغراب : طيب مقولتليش ليه ياعم شفيق هتقولي برده انها كانت قلقانه عليه
عم شفيق قال : يا جمال ما انا قوتلك ان نجمه خلتني اوعدها اني مقولكش حاجه قولي بقي اعمل ايه هي كانت خايفه عليك لما تعرف هيحصلك حاجه علشان كده خلتني اوعدها ماكنش قدامي حل ياجمال غير اني مقولكش علشان انا كنت خايف عليك زي نجمه لما تعرف وفي نفس الوقت مقدرش اخلف وعدي مع نجمه علشان كده مقولتكش حاجه متزعلش مني ياجمال
جمال قال : ياعم شفيق انا مقدرش ازعل منك و انت عارف كده كويس وبعدين أنا مقولكش اخلف وعدك مع نجمه بس انا من حقي اعرف ايه اللي بيحصل مع بنتي ده انا ابوها ياعم شفيق ازاي معرفش بس
عم شفيق : طيب قولي انا اعمل ايه قولي اعمل ايه انت من ناحيه ونجمه من ناحيه تانيه ماكنش في ايده حاجه اعملها لو خلفت بوعدي نجمه هتزعل ولو قلت لك انت هتزعل منها اعمل ايه يعني
وبينظر له جمال والتفت لمروان وقال بضيق : قولي حضرتك لما شفت بنتي حصل ايه
مروان قال : ما حصلش حاجه يا استاذ جمال هي كانت عايزه تساعدني علشان الجرح اللي كان في ايدي وانا ما رضيتش فشدنا مع بعض في الكلام واتخانقنا فخبطتها في عينيها بالغلط
جمال بدهشة : ايه خبطتها في عينيها
مروان قال : ايوه خبطتها في عينيها
جمال باستغراب : علشان كده عينيها كانت بتوجعها يعني مش زي ما هي قالت لي ان دخل في عينيها حاجه
ونظر مروان لعم شفيق والتفت لجمال وقال : انا ما كنتش اقصد والله يا استاذ جمال
جمال بغضب : ما كنتش تقصد ايه وزفت ايه اخوك يخبطها بالعربيه وتقول لي من غير ما يقصد وانت تخبطها في عينها وتقول لي بردك من غير ما تقصد يعني جزاتها اللي عايزه تساعدك وانت مجروح تقوم تخبطها في عينيها عايز تعمها
والتفت له عم شفيق وقال بقلق : اهدى بس يا جمال
ونظره مروان لجمال وقال : لا يا استاذ جمال ده مش جزاها انا فعلا ما كنتش اقصد انا كنت مجروح ساعتها ما خدتش بالي اني خبطتها في عينيها غير لما شفتها وهي حطه ايدها على عينيها انا كنت مركز في الجرح اللي كان في ايدي وبعدين انا كنت عايز اساعدها بس هي اللي ما رضيتش ونزلت من العربيه
وبينظر جمال لمروان وقال باستغراب : نزلت من العربيه هي ركبت عربيتك
مروان قال : ايوه ركبت العربيه بتاعتي لما شافتني مجروح علشان كانت عايزه تساعدني بس لما اتخانقنا وانا خبطتها في عينيها من غير ما اقصد نزلت من العربيه ومشيت
جمال بعصبية : لا والله وانت كنت عايز تقعد تخبطها في عينيها وتتخانق معاها وعايزها تقعد في العربيه وهي ازاي اساسا تركب معاك العربيه
والتفت له عم شفيق وقال بقلق : ما هو مروان قال لك يا جمال انها كانت عايزه تساعده هتساعده ازاي وهي بره العربيه لازما تركب علشان تقدر تساعده
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بضيق : ايوه صح لازم تركب العربيه علشان تساعده وتساعده ليه من اساس انا عايز افهم
والتفت عم شفيق لمروان ونظره لجمال وقال : تساعده
ليه ايه يا جمال واحد مجروح وهي شايفاه ايه ما تساعدوش ليه وبعدين ما انت عارف نجمه طيبه وبتحب تساعد الناس
وبينظر جمال لعم شفيق قال بضيق : ايوه صح طيبه وبتحب تساعد الناس وهي خدت جزاءها لما ساعدته كانت هتتعمي فيها
مروان : بيعد الشر عنها يا استاذ جمال انا والله ما كنت اقصد انا زي ما قلت لحضرتك كنت مركز في الجرح اللي كان في ايدي يعني ما اخذتش بالي اللي ايدي جت في عينيها واحنا بنتخانق
وبينظر جمال لمروان وقال بضيق : طيب وحضرتك اتخنقت مع بنتي ليه بقى ان شاء الله المره دي كمان
مروان قال : ما فيش يا استاذ جمال هي كانت عايزه تساعدني ومصرها انها تربط لي الجرح علشان كانت ايدي بتنزف قوي وانا ما كنتش عارف اربطه وانا ما رضيتش فشدنا مع بعض في الخناق وايدي جت في عينيها فاصريت ان اساعدها علشان عينيها كانت بتوجعها فهي ما رضيتش فاتخانقنا مع بعض ونزلت من العربيه
جمال قال بضيق : وشفت بنت تاني فين
مروان قال : شفت الانسه نجمه في الشركه لما كانت جايه تقدم في المسابقه اصل انا اللي عامل المسابقه اللي هي كانت جايه تقدم فيها
جمال بضيق : ايوه ما انا عارف ما هو عم شفيق قال لي انك انت اللي عامل المسابقه
مروان قال : ماهو عم شفيق قالي ونظر له انه قال لحضرتك أنا مين بس والتفت له اللي حضرتك ماتعرفوش وبقلق ان انا والانسه نجمه اتخانقنا لما كانت عندي في المكتب
جمال بدهشة : ايه اتخانقت مع بنتي
مروان قال : ايوه اتخانقت انا والانسه نجمه
جمال بعصبية : هو انت كل ما تشوف بنتي تتخانق معها هو فيه ايه انا عاوز افهم يعني هو أنت فاكر نفسك مين علشان كل ما تشوف بنتي تتخانق معها قولي كده
والتفت له عم شفيق وقال بقلق : اهدها بس ياجمال
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بغضب : اهدها ايه ياعم شفيق مانتش شايف الاستاذ ده ونظر لمروان مافيش وراها غير بنتي كل مايشوفها يقعد يهزقها وبتخانق معها وانت ونظر لعم شفيق تقولي اهدها
والتفت مروان لعم شفيق ونظر لجمال وقال : اولا يا استاذ جمال انا مروحتش شوفت الانسه نجمه علشان تقول اني شوفتها الانسه نجمه هي اللي جيت لي لغاية مكتبي علشان تقدم في المسابقه اللي انا عملتها وبعدين انا ماكنتش اعرف أساسا اسمها قبل كده علشان حضرتك تقولي اني مافيش ورايا شغلنا غيرها
جمال باستغراب : متعرفش اسمها
مروان وقال : ايوه ماكنتش اعرف اسمها لما قابلتها قبل كده ولا اعرف عنها حاجه ولا هي كمان علي فكرة كانت تعرف ان انا رئيس مجلس الاداره الشركه دي واني اللي عمل المسابقة غير في المكتب و انا مقدر ان حضرتك مضايق علشان بتخانق مع الانسه نجمه بس مش معني كده ان حضرتك تكلمني كده
جمال بغضب : امال عاوزني اكلمك ازاي وانت بتتخانق مع بنتي وتهزقها قولي كده
مروان قال : تكلمني باحترام زي ما بكلم حضرتك وحضرتك معاك حق انك تكون مضايق بس مش معني كده انك تكلمني بالاسلوب ده وبعدين بنت حضرتك بتتخانق معايا برده يعني انا مابتخنقش لوحدي علشان حضرتك تقولي اني قاعد اهزقها فلوسمحت اسمعني الاول قبل ما تتضايق مني بشكل ده وتكلمني كده
جمال بضيق : اسمعك
والتفت له عم شفيق قال بقلق : ايوه اسمعه شوف هيقول ايه
وبينظر جمال لعم شفيق وقال بضيق : هيقول ايه ياعم شفيق قولي كده بعد متخانق مع بنتي ده محترمش انها في مكتبه وتخانق معها وتقولي اسمعه
مروان : ايوه تسمعني يا استاذ وجمال ايوه تسمعني علشان انا عايز اقول لك الحقيقه مش عايز اخبي عليك حاجه ولما عم شفيق قالي جوه ان انا ما اقول لكش رفضت علشان انا مش عايز ابني حياتي مع الانسه نجمه على كذب وقلت ان حضرتك لازما تعرف كل حاجه علشان كل حاجه تبقى على نور من اولها فلو سمحت اسمعني
جمال وقال باستغراب : هو عم شفيق ما كانش عايزك تقول لي على اللي حصل ده ونظره لعم شفيق
مروان قال : ايوه هو قال لي كده علشان ممكن حضرتك ماتوفقش علي اني اتجوز الانسه نجمه
جمال قال باستغراب : يعني يا عم شفيق كنت عايزني اوافق من غير ما اعرف كل اللي حصل ده
وبينظر عم شفيق لجمال وقال بقلق : ما انا عملت كده يا جمال علشان شايف ان مروان هو اللي يستاهل نجمه وهي تستاهله وبعدين ده حصل وانتهى
جمال بضيق : انتهت ازاي يعني يا عم شفيق يعني علشان حصل من فتره ما اعرفش ابقى اخر من يعلم
والتفت له مروان وقال : لا يا استاذ جمال ما تبقاش اخر من يعلم عم شفيق لما قال لي كده كان بيعمل كده علشان مصلحه الانسه نجمه علشان عايز يطمن عليها يعني مش ما عملش كده علشان نفسه
وبينظر جمال لمروان وقال بضيق : انا عارف انه ما عملش كده لنفسه وبعدين هو عايز يطمن على بنتي وانا اللي مش عايز اطمن عليها انا من حقي اعرف كل اللي بيحصل
مروان : ايوه يا استاذ جمال انا عارف انه من حقك علشان كده انا بقول لك بس هو ساعتها ما فكرش غير انه يطمن على الانسه نجمه وبس
والتفت له عم شفيق ونظر لجمال وقال بقلق : ايوه والله يا جمال انا كنت بس عايز اطمن على نجمه مش اكتر فما تزعلش مني
وبينظر جمال لعم شفيق وقال : يا عم انا قلت لك ان عمري ما هزعل منك بس كل ما في الموضوع ما ينفعش كل ده يحصل مع بنتي وانا ما اعرفش
والتفت له مروان وقال : هو فعلاً ما ينفعش علشان كده بقول لحضرتك اسمعني
وبينظر جمال لمروان وقال : ماشي هسمعك اتفضل اتخنقت مع بنتي ليه في الشركه
مروان قال : واحنا قاعدين نتكلم شدينا مع بعض في الكلام وهي كانت عايزه تاخد اللاب توب بتاعها وتمشي
جمال باستغراب : تمشي
مروان قال : ايوه تمشي من غير ما اشوف الروايه بتاعتها بس هي ما عملتش كده علشان حضرتك كنت عايزها تقدم في المسابقه دي وفضلت
جمال بدهشة : ايه عايزها تقدم في المسابقه دي وانت عرفت منين ان انا عايزه اتقدم في المسابقه دي
مروان قال : هي اللي قالت لي ان حضرتك عايزها تقدم في المسابقه دي لما كانت عندي في المكتب فما رضيتش تمشي علشان كده
جمال باستغراب : اهااا وهي قالت لك ليه انا مش فاهم يعني
مروان : ما هي كانت هتمشي وانا سالتها لما رجعت انتي رجعتي ليه لانها كانت مصرها انها تمشي فانا سالتها وقالت لي كده
جمال : اهااا
مروان : واحنا بنتكلم هي فقدت الوعي
جمال قال بصدمه : ايه فقدة الوعي ————-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى