روايات

رواية وماذا بعد ذلك الفصل التاسع 9 بقلم جنى هاني

رواية وماذا بعد ذلك الفصل التاسع 9 بقلم جنى هاني

رواية وماذا بعد ذلك الجزء التاسع

رواية وماذا بعد ذلك البارت التاسع

وماذا بعد ذلك
وماذا بعد ذلك

رواية وماذا بعد ذلك الحلقة التاسعة

لقيت مالك بيقرب مني وبيمسك ايدي
_انا مش بتعب معاكي يا ليله انتي الراحه كلها
ياصتله بتوتر ش ش شكرا يامالك
_شكرا علي اي بس..ليله انا بحبك
وهو بيقولي كده لقيت عمر داخل علينا وفضل باصص علينا سحبت ايدي بسرعه من مالك ودقات قلبي بدأت تطلع وتنزل لقيت عمر قرب عليا وسحبني من ايدي
-مالك لو سمحت عايز ليله في موضوع
مالك استغرب من عمر
-تمام ياعمر أنا كده كده كنت خارج ..ليله مستني ردك
بصتله ومتكلمتش لقيت عمر بيشدني من ايدي علي العربيه
_اركبي
_مش نركب
_ليله بقولك اركبي عايزه اتكلم معاكي لاخر مره ارجوكي اركبي
ركبت معاه العربيه
_انت موديني علي فين
_لما نوصل هتعرفي
_بس أنا عايزه اعرف دلوقت انت موديني علي فين انا ركبت معاك بس عشان…
_عشان اي
بصتله برفعة حاجب ومتكلمتش
_يلا مستني اسمع
_ع ع عشان .
عشان بتحبيني ياليله
وقف العربيه ونزلني في مكان فاضي علي الكورنيش
_ها نعم عايز تقولي اي مكنش ينفع تقوله هناك
_انا بس جبتك هنا عشان نكون لوحدنا
_يعني عايز اي ياعمر
_عايزك ياليله مش هقدر اننا نبعد تاني في حاجه أنا مليش ذنب فيها عايز اعرف دماغك كانت فين وانتي فكرتي أو ابويا هو ابوكي واحنا اسمنا مختلف عن بعض وحتي لما عرفتي انه مش ابويا يعني احنا مش اخوات اي المانع اننا نبقي مع بعض
_المانع امك اللي خدت بابا مننا سامع لا وكمان عندك اخت اللي هي اختي أنا كمان يعني انتو خدتو كل حاجه مني سامع كل حاجه
_ياليله صدقيني بابا حاول كتير يشوفك بس مامتك هي اللي كانت منعاه يشوفك
_كل ده كدب كان فيه طرق كتير يشوفني بيها بس هو استسلم وسابني
_ليله ماما كانت دايما بتقوله يسالك عليكي بس هو بسبب مشاكله مع مامتك حاول مره واتنين وبعد كده استسلم وشاف حياته وده احنا ملناش ذنب فيه أنا مليش ذنب في كل ده
_مش قادره اشوفك ملكش ذنب
_اي ذنبي ف أن امي اتجوزت باباكي محدش بيختار اهله ياليله!!
سكت ومكنش عندي رد حاسه ان كل حاجه متلخبطه في دماغي
_ولا قوليلي بقي انك حبيتي مالك مش كده
فضلت بصاله شويه وعيني دمعت
_انتي ازاي قدرتي تعملي فيا كده ازاي قدرتي تحبي حد غيري ردي عليا ياليله ازاي
فضلت بصاله ولساني مش بينطق
_انا فعلا كنت اشوف حياتي واتجوز بنت خالتو علي الاقل بتحبني فعلا بس انا اللي كنت مغفل
_انت بتقول اي
_دلوقتي رديتي
دموعي نزلت وحضنته
_انا متبقاش ليا غيرك سامع
_دي احلي حاجه سمعتها في حياتي
بعدت عنه ومسحت دموعي
_صدقيني هنعدي كل حاجه مع بعض ياليله وهخليكي اسعد واحده وكل حاجه هنعديها
_متاكد
_اي اللي سمعته من مالك ده انتي كنتي هتوافقي؟
ضربته في ايده
_لو كنت موافقه كان اي هيوقفني معاك هنا دلوقت يعني عمر انا مقدرش احب حد غيرك وبعدين تعالي هنا مين بنت خالتك دي بقييي يلا قولي احلي مني صح
_احلي منك اي انتي احلي واحده شوفتها اصلا وبعدين خلاص بقي عايز العروسه تجهز فرحنا الشهر اللي جاي
_شهر جاي اي انت عبيط الموضوع مش بالسهوله دي أنا لسه قدامي حاجات كتير اوي هو في عروسه بتتجوز بطولها كده
_انتي ملكيش دعوه ب اي حاجه أنا شقتي وكل حاجه جاهزه انتي بس بشنطة هدومك
_واهلك؟
_مالهم
_عمر مش بالسهوله دي هقدر اتعامل مع مامتك واختك!
_اختنا!!
_عمر شكلي مش هقدر أنا اسفه
_ليله قولتلك هنحاول مع بعض احنا مع بعض هتقدري علي كل حاجه يلا بقي هروحك عشان الوقت اتاخر
_ومالك؟
بصلي بعصبيه
_ماله يعني وبعدين انتي عايزه اي
_مش عايزه حاجه بس مش عايزاكو تزعلو من بعض بسببي ياعمر افهم
_لا متقلقيش أنا هعرف اتفاهم معاه يلا بينا
وصلنا تحت البيت
_اطلع معاكي
_تطلع معايا فين بالظبط
_اوصلك
_لا انا بعرف اوصل نفسي متقلقش
_انا مش قلقان خالص كلها شهر
_طب ماشي ياسيدي أنا طالعه بقي
طلعت الشقه وكنت عماله افكر مش عارفه اللي بعمله ده صح ولا غلط ولا اي بالظبط ياتري هقدر اقابل الست اللي في نظري خدت بابا مننا طب ده انا كمان طلع عني اخت ياتري اول مقابله بينا كانت عامله ازاي كنت بفكر لي ماما في الاول كانت منعتني اشوف بابا وقالتلي عليه مش كويس يمكن لما كنت اشوفه مكنش كل ده يحصل وكل النقص اللي عندي في الحته دي مكنش هيبقي موجود قعدت افكر كتير لحد لما نمت من كتر التفكير
____________________________
صباح تاني يوم
_انا مستنيكي تحت البيت انزلي يلا
_مستنيني اي مانا بعرف اروح لوحدي
_انزلي يلا
نزلت لقيت عمر مستنيني تحت البيت
_جيت لي هو أنا أول مره اروح الشغل
_لا مانا مينفعش اسيب خطيبتي وبعدين اعملي حسابك هنخلص شغل وهتيجي البيت عندي
_اي ده في اي بيت اي انت عب_يط ولا اي لا أنا مش كده سامع
_لا انتي فهمتيني غلط خالص يخربي_تك هتيجي تقابلي ماما و مريم
_ماما اي ومريم مين
_مريم اختك وماما مامتي هيكونو مين
_لا ياعمر اي السرعه دي مش هقدر طبعا
_لا هتروحي وهتقابليهم قولتلك متخافيش واقفلي الموضوع يلا
_ياعمر أنا مش قادره
_انزلي يلا وصلنا
نزلت وعمر مسك ايدي عشان نخش بس لقيت نفسي وقفت فجاه مكاني
_ماتمشي
_انا مكسوفه اوي اقابل مالك ياعمر
_انا حليت معاه كل حاجه وفهمته كل حاجه وهو فهم ولما عرف قالي أن هو مشافكيش غير مرات اخوه المستقبليه وبس
_بالسهوله دي
_انا عارف أنه اكيد اتج*رح بس ده غصب عننا ياليله يلا نخش
دخلنا ولقيت مالك في وشي
_صباح الخير للعرسان
رديت عليه بتوتر
_ص ص صباح النور يامالك
_يلا عشان عندنا اجتماع مهم جدا بخصوص المشروع الجديد
____________________________
خلصنا شغل واليوم خلص وجت اللحظه اللي مكنتش عايزاها ابدا وهي اننا خلصنا ووصلنا عند عمر في البيت
_يلا نخش
_عمر
_متقلقيش أنا معرفهم كل حاجه انتو بس مجرد هتتعرفو علي بعض
مسك ايدي وطمني ودخلنا البيت لقيت مريم ومامتها اول لما مريم شافتني لقيتها بتحضني بحب
_ازيك أنا مريم
الحمد لله
مديت ايدي لمامت عمر
_اهلا ازي حضترك
_الحمد لله يابنتي خشي اتفضلي
__________________________
اليوم خلص وعمر روحني علي البيت
_حسيتي أن الوتر قل شويه
_يعني
_كلام ماما فرق معاكي؟
_شويه
_طب حبيتي مريم
_مش عارفه …ممكن اطلع محتاجه ارتاح
_طيب مش هضغط عليكي اكتر من كده اطلعي ارتاحي
طلعت الشقه وكان جوايا احاسيس كتير مختلفه وملغبطه اول حاجه عملتها اني كلمت سيليا
_ها طمنيني عملتي اي معاهم
_قابلتهم
_ايوه مانا عارفه يعني حصل اي
_مامته كلمتني قالتلي أن هي اتجوزت بابا بعد لما بابا وماما اطلقو وان هي دايما كانت بتقول لبابا يقابلني بس ماما كانت منعاه وهو بعد كده شاف حياته وحاول يقابلني كذا مره بس هو كان خايف من مقابلتي ليه لحد لما توفي وان هي ملهاش ذنب بل بالعكس كانت دايما بتقوله يحاول يتواصل معايا
_طب وانتي صدقتيها
_مش عارفه
_طب وقعدتي مع مريم؟
_اه لذيذه
_عندها كم سنه دي
_٢٠
_اه لقيتيلك اخت بقي وهتحبيها اكتر مني ماشي
_يعني أنا بحكيلك كل ده وفي الاخر تركزي في كده
_طب ها حبتيهم
_مش عارفه ارتاحت بس مش اكتر
____________________________________
في صباح تاني يوم
صحيت علي خبط الباب لقيت خالتو وياسين في وشي
_خالتو؟
لقيتها بتاخدني في حضنها وبتعيط
_حقك عليا يابنتي حقك عليا أنا مصدقتكيش انتي بنتي
بصتلها بكسره
_بعد اي ياخالتو ولا جوزك بقي باعتك عشان ترجعوني تاني البيت ويعمل الق*رف اللي كان بيعمله
لقيت ياسين قاطع كلامنا
_ليله أنا عارف ان الموضوع كان صعب عليكي بس ده ميدكيش حق انك تكلمني ماما كده
خالتو قاطع كلامنا
_مات في حادثة عربيه واعترفلنا بكل حاجه قبل مايموت
رديت عليها بعياط
_ولو مكنش اعترفلك مكنتيش هتعرفي بنت اختك تاني اللي اختك وصت عليها ده انتي اللي مربياني ازاي متصدقنيش ازاي ازاي تعملو فيا كل ده
قربت علي ياسين
_وانت يااخويا اي ده انا اختك ياياسين أنا اختك ازاي تعملو فيا كده
_ليله ده كان ابويا مكنتش متخيله ان ممكن يطلع منه كل ده
خالتو خدتني في حضنها
_سامحيني يابنتي سامحيني أنا غلط غلط كبير اووووي سامحيني
خدت ياسين وخالتو في حضني
_انا محتجاكو اوي الفتره دي
______________________________________
_بقيي كل ده حصل وكمان طلع عندك اخت
_ماانتو لو كنتو بتسالو عني كنتو عرفتو كل ده ياسي ياسين
_ربنا ميدخلش شيطان بينا تاني ياحببتي
_________________________________________
بعد مرور شهر حاولت اسامح خالتو وياسين دول اهلي أنا ماليش غيرهم والموضوع كان صعب عليهم انهم يتقبلون واتهامات مع مريم وطنط كانت عمر اكتر حسيت اني حبيتهم وارتاحتلهم بحاول انسي فكرة بابا اللي كانت دايما المانع بيني وبينهم
____________________________________
يوم الفرح
_ياروح قلب خالتك اي الحلاوه دي ماشاء الله احلي عروسه شافتها عيني
_بجد ياخالتو شكلي حلو
_زي القمر ياحببتي يلا بقي العريس عايز يشوفك
دخلت علينا سيليا ومريم
_اي الحلاوه دي اختي احلي عروسه كده كده
_لا يامريم معلش وسعيلي كده العروسه الحلوه دي اختي أنا من قبلك
حضنتهم هما الاتنين
_انتو الاتنين حبايبي المهم شكلي حلو هعجب عمر؟
_شكلك يجنن ياروح قلبي..يلا عمر مستني برا مرضتش ادخله
_يلا*هوي برا لا أنا خايفه اطلع
_خايفه من اي انتي عبي*طه
_يعني اي خايفه من اي ياسيليا لا لا أنا خلاص مش هتجوز
عمر فتح الباب ودخل
_مش هتتجوزو اي انتي لبستي خلاص وبعدين تعالي هنا اي الحلاوه دي كلها
خدني بالحضن
_واخيرا الحلم اتحقق
روحنا علي القاعه واحنا داخلين كان الكل بيسقفلنا وكان احلي يوم في حياتي كلها
______________________________________
بعد مرور ٣ اشهر
_عمر
_اي ياحببتي خلصتي يلا عشان ننزل الشغل
_لا
_لا اي
_عايزه اقولك حاجه
_اي
_حاجه مهمه اوووي
_خلصيييي
_عمر انا حاملللل
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وماذا بعد ذلك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى