روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى عادل

موقع كتابك في سطور

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء الحادي والعشرون

رواية الهروب إلى المجهول البارت الحادي والعشرون

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة الحادية والعشرون

عزت٠٠٠أسمع يا عمر النهاردة تقطع علاقتك بالبت دى قبل ما تيجى و تلبسك مصيبه .. و تقولك ألحقنى انا حامل… والله أعلم بقى هتكون حامل من مين
عمر ٠٠٠ اطمن يا بابا مافيش حاجة زى دى هتحصل انا متأكد
عزت٠٠٠ (قال بعصبيه) وايه إللى يخليك متأكد من حاجة زى دى يابنى افهم إللى تبيع شرفها عشان الفلوس ممكن تعمل اى حاجة تتخيلها ….
دى واحده من الشارع مالهاش لا أب يقول عيب
ولا أم تقول حرام يعنى ماعندهاش حد يحكمها.
و إللى زى دى لا يفرق معاها انت ولا غيرك اهم حاجه عندها الفلوس
عمر ٠٠٠ يا بابا عشان خاطرى اهدى شويه العصبيه مش كويسه عليك
هنا حط عزت أيده على قلبه بتعب وقال
عزت ٠٠٠ هو انت فارق معاك صحتى.. طيب انستنا اموت واعمل إللى انت عايزه مستعجل ليه . ولا هى البنت دى أهم من ابوك
عمر ٠٠٠ خلاص بقى يا بابا إللى بتقولو ده انت عارف كويس انى معنديش حد أهم منك . لا دى ولا الف بنت غيرها .
كنت إيلا تسمع هى مصدومه . هى لا تسوى شئ بالنسبال عمر .. هنا سمعت عزت يقول
عزت ٠٠٠ خلاص تبقى تسمع كلامى
هنا ذهب عمر و جاب كوب ماء وقال
عمر ٠٠٠ طيب اشرب ميه الأول
عزت ٠٠٠ أنا مش شارب حاجة من البيت النجس ده
عمر ٠٠٠ بابا شكلك تعبان أشرب بق ميه طيب
عزت٠٠٠ قولتلك مش شارب. غير ما تنفذ إللى انا هقولك عليه . لو ما نفذتش طلبى انا هقطع علاقتى بيك نهائى
عمر ٠٠٠ بابا انتى ايه إللى بتقول ده هى حصلت
عزت ٠٠٠ ايوه حصلت قولى هتنفذ طلبى ولا لاء
عمر ٠٠٠ حاضر هنفذ إللى انت عايزه.
عزت ٠٠٠ يبقى تقطع علاقتك بالبت دى حالآ
عمر ٠٠٠ حاضر
عزت٠٠٠ و الأسبوع إللى جاى تتجوز بشرة بنت عمك
عمر٠٠٠ حاضر ممكن تهدى بقى
عزت ٠٠٠ لسه فى اخر حاجة .. ترجع تعيش معانا فى الفيلا انا وأختك حتى بعد ما تتجوز بشرة .و تبطل صرمحه بقى من بلد لبلد
لان عمر كان خائف على والده لم يفكر وقال قورآ
عمر ٠٠٠ حاضر يا بابا .
عزت٠٠٠ هو ده عمر أبنى…يبقى يلا بينا من هنا
و ترجع معايا القاهرة فورآ
عمر ٠٠٠ معلش أدينى بس النهاردة اظبط أمورى بكرة هكون فى القاهرة
عزت ٠٠٠ ايه عايز تستأذن من الهانم الأول
عمر٠٠٠ هى مالهاش دعوة .. انا بتكلم على الشغل
عزت ٠٠٠ يبقى هستنا معاك . انا مش راجع القاهرة غير رجلى على رجلك فاهم
عمر ٠٠٠ حاضر براحتك .
عزت٠٠٠ واقف ليه.. ممكن تروح تغير هدومك يلا عشان نمشى من البيت ده .. ولا اقول يلا معايا وانت كده
عمر ٠٠٠ بابا طيب اغير
عزت ٠٠٠ لأ بالهدوم إللى عليك
كانت إيلا واقفه مصدومه ليس من الكلام عزت لا
بل سكوت عمر على أتهامات عزت لها .. حتى عمر
لم يكلف نفسه عناء الدفاع عنها أمام والده
التى وصفها بأنها مجرد عاهرة تسعى لكسب المادية على حساب شرفها
هنا لعنت نفسها و لعنت حبها الذى جعل منها المرأة ضعيفة هشه ثم لعنت عمر لانه تسبب لها بالعديد و العديد من الإهانات و الخذلان القهر و الألم
و الكسره و الخيانه
لقد تعرضت طول حياتها لعديد من الخذلان و خيبة الأمل من اقرب الناس لها…. لكن ما فعلوا عمر بها كان اصعبهم و اشد قسوة و ألم..
** ما أصعب خذلان الحبيب لمحبوبته**
هنا سمعت صوت خروج عمر و عزت من غرفة الصالون لذلك ركضت لغرفة النوم حتى لا يراها أحد
لكنها نسيت حقيبتها فى الصالة
وعندما خرج عمر مع عزت للصاله راه عمر حقيبة إيلا لذلك علم انها موجوده فى المنزل هنا توتر عمر و قال لنفسه هل يمكن أن تكون سمعت ما قاله عزت لذلك حاول عمر يجعل عزت يغادر بدونه حتى يتحدث مع آيلا
و يعلم هل سمعت شئ ام لا
عمر … بابا بصراحة ماينفعش انزل بالهدوم دى الناس تقول ايه عليا.. اتفضل روح حضرتك على الفندق و آنا هغير و احصلك
عزت ٠٠٠ مافيش الكلام ده انا هستناك تحت
لحد لما تغير و تنزل
عمر ٠٠٠ بابا كده كده كل واحد فينا هيمشى بعربيته
عزت ٠٠٠ خلاص انا هخلى السواق يمشى بعربيتى
و هستناك تحت فى عربيتك هات المفتاح
أخذ عزت مفتاح سيارة عمر انصرف لينتظر عمر فى السيارة
بحث عمر عن إيلا فى الشقة وهو ينادى عليها
لكنها لم تجيب
عندما كان يفتح باب غرفة النوم… لم يفتح الباب لأنه كان مغلق من الداخل لذلك وقال
عمر ٠٠٠ إيلا آيلا افتحى الباب ….إيلا انتى مابترديش ليه . إيلا افتحى.. إيلا افتحى الباب بقولك
أما آيلا كانت تجلس خلف باب الغرفة حضنه قدميها و تبكى بصمت ٠٠
لكنها فجأه فقدة السيطرة على نفسها و انفجرت مثل البركان عندما واقفت أمام المرآه
هنا مسكت زجاجة برفان وقامت بتكسير المرآه وهى تصرخ بهستريا و تقوم بتكسير اى شئ امامها بالغرفة كأنها فقدة عقلها
بينما كان عمر خاف ان تأذى نفسها لذلك كسر الباب
تم نظر لها وللغرفة التى أصبحت فى حاله لا يرثى لها
لذلك قال
عمر ٠٠٠ أنتى ايه إللى بتعمليه ده انتى اتجننتى
قال جملته و هو يقترب منها لكنها صرخت بكل
ما تبقى لها من قوه قالت
إيلا ٠٠٠ ابعدى عنى. اوعى تلمسنى
عمر ٠٠٠ ( قال بقلق) إيلا الأزاز فى كل حته فى الأوضة كده هتأذى نفسك
إيلا ٠٠٠ ( ببكاء و قهر قالت) ايه ده انت خايف على واحده من الشارع ماعندهاش لا أب ولا أب يحكمنى
عمر ٠٠٠ إيلا اسمعى بابا قال كده عشان……
قطعت إيلا عبارته وهى تصرخ فيه و تضع يديها على أذنيها ثم أغلقت عينيها و تقول بصراخ
إيلا ٠٠٠ بس كفايه مش عايزه اسمع اي حاجة تانى كفايه . مش عايزه اسمع حاجة تانى
هنا استغل عمر انها أغلقت عينيها ليقترب منها ثم حملها لخارج الغرفة و هى تصرخ فيها و تضربه لكى يبتعد عنها لكنه حضنها لتهدء لكنها كانت فى حالة صدمه لذلك دفعته بعيد عنها بكل قوتها و صرخت فيه بتحذير
إيلا ٠٠٠سيبنى فى حالى ..و ابعد عنى بقى
عمر ٠٠٠ أنتى عارفه انى مقدرش ابعد عنك ولا انتى كمان
إيلا ٠٠٠ ابعد عنى . احسن اقسم بالله اقتل نفسى .
عمر ٠٠٠اعقلى بقى إللى سمعتيه مجرد …..
قبل ما يكمل عبارته ركضت إيلا للمطبخ ثم رجعت وفى يدها سكينه ثم وضعت السكينه على معصمها
هنا قالت
عمر ٠٠٠ ( بخوف قال) إيلا انتى اتجننتى هتعملى ايه
إيلا ارمى السكينة من ايدك انتى كده هتأذى نفسك
إيلا ٠٠٠( بصراخ قالت) أمشى يا عمر من وشى بقى
عمر ٠٠٠ تمام همشى بس لحد لما تهدى و هرجع تانى
ساعتها هحسبك على بتعملى دلوقتى
قال جملته ثم غادر منزل
هنا بدأت إيلا من جديد تقوم بتكسير كل ما يقابلها فى المنزل وهى تصرخ
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□
فى سيارة عمر
عزت٠٠٠ ايه ده انت مغيرتش
عمر ٠٠٠ قولت مالهوش لازم
عزت ٠٠٠ آمال اتأخرت كده ليه
عمر ٠٠٠ ماكنتش لاقى تليفونى
عزت ٠٠٠ طيب يلا بينا من المكان ده
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
فى الفندق
أول ما وصل الفندق ذهب لغرفة خدمة الغرف ليقابل أميرة وقال لها
عمر ٠٠٠ روحى عندى على البيت خليكى مع إيلا
أميرة ٠٠٠ خير فى حاجة . هى تعبانه
عمر ٠٠٠ أنتى تروحى لما تشوفيها هتعرفى . و اوعى تسيبها لوحدها غير ما أجى
أميرة ٠٠٠ حاضر
عمر ٠٠٠ واقفه ليه عندك يلا روحى
أميرة ٠٠٠ أنا معرفش عنوان الشقة
عمر٠٠٠( كتب العنوان وقال) اتفضلى العنوان اهو
اخذت أميرة العنوان و غادرت الفندق
<><><><><><><><><><><><><><><><><>
فى المساء
بعد ما حكى عمر لمروان كل ما حدث
مروان ٠٠٠حصل كل ده امتى
عمر ٠٠٠ النهاردة الصبح . .. من ساعتها وهو حبسنى زى العيل الصغير فى الجناح
مروان ٠٠٠ آمال هو راح فين دلوقتى
عمر ٠٠٠ جاله تليفون .. بعد كده نزل
مروان٠٠٠ طيب و إيلا عامل ايه دلوقتى
عمر ٠٠٠ معاها صاحبتها أميرة انا بعتها ليها بعد ما شوفت حالتها
مروان ٠٠٠ طيب هتعمل ايه دلوقتى
عمر ٠٠٠ هستنا بس بابا ينام و هروح أشوفها تكون هديت عشان اعرف اتكلم معاها
مروان ٠٠٠ و اتعمل ايه فى إللى قالك عليه عمى عزت
عمر ٠٠٠ عادى هتجوز بشرة زى ماهو عايز
مروان ٠٠٠طيب هترجع تعيش فى القاهرة
عمر ٠٠٠ مؤقتآ لحد ما بابا ينسى الحوار ده
مروان ٠٠٠ و إيلا هتعمل معاها ايه
عمر ٠٠٠ الطبيعى هخدها معايا القاهرة. بس اعدى أسبوع الفرح ده
مروان ٠٠٠طيب افرض عمى عزت عرف انك مقطعتش علاقتك بأيلا
عمر ٠٠٠ و هيعرف مين بس
مروان ٠٠٠ زى ما عرف دلوقتى
عمر ٠٠٠ لأ ده فى حد هو إللى راح قالو
مروان ٠٠٠ مين إللى هيعمل كده بس
عمر ٠٠٠ حد عارف بعلاقتى بأيلا
مروان ٠٠٠ مافيش حد يعرف غير صحابك و صحابها
عمر٠٠٠ لاء ده حد من صحابى انا
مروان ٠٠٠ وليه مايكونش حد من صحاب إيلا
عمر ٠٠٠ لان إللى قال لبابا .. قالوا على عنوان الشقة ومافيش حد من صحاب إيلا يعرف عنوان الشقة . انا متأكد من الكلام ده
مروان ٠٠٠ طيب ما ممكن تكون رقية عشان تنتقم منك عشان طاردتها من الشغل
رقية ٠٠٠ لاء مش هى… دى لسه امبارح كانت بتترجاك. عشان تكلمنى ارجعها الشغل .بعدين هى هتعرف توصل لبابا ازاى . كمان هى بردوا متعرفش عنوان الشقة. إللى قال لبابا حد يعرف يوصل لبابا بسهوله
مروان ٠٠٠ يعنى حد من صحابنا .. تفتكر مين إللى يعملها.. ممكن ميار تعملها
عمر ٠٠٠ هى تعملها بس مش ميار إللى قالت لبابا
انا متأكد
مروان ٠٠٠ ليه متأكد اوى كده
عمر ٠٠٠ لأنى بابا مرضاش يقولى عرف من فين. .كأنه خايف يقولى من إللى قاله على علاقتى بإيلا . لكن
لو ميار هى إللى قالتو كان مايفرقش معاه
و قالى ميار على طول .هو اساسآ مابيحبهاش
مروان ٠٠٠ ما يمكن ميار قالت لحد …و الحد ده هو إللى قال لعمى عزت..
عمر ٠٠٠ و آنا بردوا بفكر فى كده .. بس مين الحد ده إللى بابا مش عايزنى اعرفو … على العموم انا كده كده هعرفوا
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□
فى غرفة ميار
فطين ٠٠٠ حصل إللى كنا عايزينوا
ميار ٠٠٠ أيه هو إللى حصل
فطين ٠٠٠ عمى عزت هنا
ميار ٠٠٠ وعمر فين
فطين ٠٠٠ فى الجناح بتاعه مخرجش منه من الصبح
ميار ٠٠٠ ( بفرحه قالت) كده يبقى خلصت من إللى أسمها إيلا
فطين ٠٠٠ بس فى حاجة كده هتزعلك
ميار ٠٠٠ جواز عمر و بشرة الأسبوع إللى جاى
هنا دخلت مرام الغرفة بسرعة وقالت
مرام ٠٠٠ ( بخوف قالت) شوفتى عمى عزت هنا
ميار ٠٠٠ طيب فيها ايه .. مالك مخضوضه كده
مرام٠٠٠ افرض عمو عزت قال لعمر بشرة هى إللى قالته .. وراح سأل بشرة ساعتها بشرة قالته انا اللى قولتلها. انتى مش متخيله عمر ممكن يعمل فيا ايه
ميار ٠٠٠ متخافيش عمو عزت مستحيل يقول لعمر
إن بشرة هى إللى قالتو
مرام ٠٠٠ وليه مستحيل عمو عزت يقول لعمر
ميار ٠٠٠ هقولك . عمو عزت عارف ان عمر هيتجوز بشرة غصب عنه. ولو عمر عرف ان بشرة هى إللى قالت.. عمر مش ممكن هيرضا يتجوزها. عشان كده عمو عزت هيخاف يقول لعمر ان بشرة هى إللى قالتله
فطين ٠٠٠ اقسم بالله انت دماغك دى دماغ معلمه بصحيح
ميار ٠٠٠ ( قالت بسخريه) دلوقتى عن أذنكم أروح أشوف عمر ما انا لازم أكون جانبه فى أذمته بااااااى
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□
فى نفس الوقت
فى شقة عمر
طول اليوم كانت أميرة بتحاول تسيطر على غضب إيلا لكنها فشلت لذلك اتصلت على لبنى و الاثنين حاولوا مع بعض لتهدئت إيلا
أميرة ٠٠٠ خلاص بقى يا إيلا انا من الصبح وانا بحاول أهديكى وانتى زى ما انتى.
إيلا ٠٠٠ ماحدش حاسس بنار إللى جوايا
لبنى ٠٠٠ إيلا انتى قولتى انا ابوه عنده القلب يمكن خاف يزعلو ..لا جراله حاجة
إيلا ٠٠٠ أنتى معايا ولا معاه
لبنى ٠٠٠ أنا بحاول افكر معاكى بصوت عالى مش اكتر
أميرة ٠٠٠ ما خلاص بقى ارحمى نفسك.. و أرحمى إللى فى بطنك… و ارحمى الولاد . إللى قاعدين فى الأوضة خايفين منك و خايفين من منظر الشقة إللى كلها متكسرة
هنا مسحت إيلا دموعها كانت على وشك الدخول للولاد لكن لبنى قالت
لبنى ٠٠٠ لأ سيبهم دلوقتى متروحيش ليهم و انتى كده . عينك حمره و شكلك زى المجانين
أميرة ٠٠٠ لبنى عندها حق بلاش يشوفيكى بالمنظر ده
لبنى ٠٠٠ تعالى يا أميرة نحاول نشيل الحاجة المتكسرة من على الأرض
إيلا ٠٠٠ لأ سيبوا كل حاجة مكانها
لبنى ٠٠٠ أنتى تعبانه مش هتقدرى تنضفى لوحدك
إيلا ٠٠٠ لأ انا مش هنضف ولا انتم كمان انا هسيب البيت
أميرة ٠٠٠ تانى يا إيلا ما انتى حاولتى قبل كده و مانفعش. عمر مش هيسيبك
لبنى ٠٠٠ بعدين دى شقتك بأسمك . و حقك و حق إللى بطنك
إيلا ٠٠٠ أنا مش عايزه حاجة منه …
قالت جملتها ثم دخلت غرفة النوم و طلعت عقد الشقة و السيارة ثم قالت
إيلا ٠٠٠ أنا رايحه على الفندق
مسكتها أميرة وقالت
أميرة ٠٠٠ تعالى هنا رايحه فين
إيلا ٠٠٠ رايحه أرمى عقد الشقة و العربية فى وشه
و وش ابوه و أعرفهم مين هى إيلا
لبنى٠٠٠ إيلا إللى انتى هتعمليه ده غلط
إيلا ٠٠٠ ياريت محدش ليه دعوة باللى انا هعمله
حاولت أميرة و لبنى يمنعوا إيلا لكن كان غضبها هو إللى مسيطر عليها لذلك صرخت فيهم هى تبعدهم عنها
ثم خرجت بسرعة من المنزل .و لم ترد على أصدقائها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□
فى الفندق
جناح عمر
طرقت ميار باب الجناح . عندما فتح عمر قال
عمر ٠٠٠ ميار انتى بتعملى هنا
ميار ٠٠٠ أيه غريبه .ولا دى أول مره
عمر٠٠٠ لا بس بابا جوه
ميار ٠٠٠ عمو عزت . طيب كويس عشان اسلم عليه.. ايه هتسيبنى واقفه كده على الباب مش هتقولى أدخلى
عمر٠٠٠ ميار بقولك مش وقتك خالص النهاردة
ميار٠٠٠ ( بدلع قالت) مالك يا حبيبى شكلك مدايق
عمر ٠٠٠ أه مدايق و مخنوق كمان مش عايز حتى اتكلم مع حد تمام
هنا اقتربت ميار من عمر حتى التصقت به و هى بتفتح زراير قميصه وتقول بدلع هى بداعب صدره بيديها
ميار ٠٠٠ بقولك ايه تعالى معايا على أوضتى وانا هنسيك الدنيا و ما فيها .
عمر ٠٠٠ ميار .. ابعدى عنى انا مش فايقلك
دل…….
قبل أن يكمل عبارته سمع صوت خلفهم يقول
إيلا ٠٠٠ كده صح .. ده عمر القاضى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى