روايات

رواية حبي الحقيقي الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

موقع كتابك في سطور

رواية حبي الحقيقي الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية حبي الحقيقي الجزء الثاني

رواية حبي الحقيقي البارت الثاني

حبي الحقيقي
حبي الحقيقي

رواية حبي الحقيقي الحلقة الثانية

– الحق دى بترن عليا هتكون عاوزة منى ايه؟!
عماد: مش عارف ردى عليها عادى
ميادة: الو يا روحى عاملة ايه؟!
تالين: الحمدلله اومال انتى فين كده؟!
ميادة: انا برة بشترى حاجات فيه حاجة ولا ايه؟!
تالين: لا اصل نهلة كانت عاوزانى اروح معاها المول تشترى ستاير وانا اتحججت وكنت هقولك تروحى مكانى
ميادة: معليش مش هينفع لانى مشغولة
تالين: عادى ولا يهمك
قفلت معاها وشافتهم بيتكلموا بقلق وكانت تالين رايحة ناحيتهم
نهلة: تالين لا ميستاهلوش حتى العتاب عشان خاطرى اسمعى الكلام وخلينا نمشى
تالين: اهدى انا مش هعمل حاجة انا عاوزاهم يشوفونى بس مش اكتر
دخلت ع المطعم وطلبت اوردر وراحت ناحيتهم وقعدت ….عماد بتوتر: تا..تالين انتى هنا بتعملى ايه وازاى تخرجى من غير اذنى
تالين بضحك: يا اخى انا بجد بيعجبنى امثالك اللى بيقتلوا القتيل ويمشوا بجنازته
عماد: انتى بتقولى ايه ده …ده ميادة كانت هنا واتقابلتا صدفة
تالين: صدفة! ده انا لسه شايفاك وانت بتأكلها فى بوقها وبتبوس ايدها ولما كلمتك قولتلى انا ف الكافيه مع الرجالة اللى انت اخرك تسمع عنهم لكن متعرفش معنى الرجولة
عماد: تالين اهدى وخلينى افهمك
تالين بزعيق: تفهمنى ايييييه انك واحد حقير وخاين سيبت الدنيا كلها وجاى تخونى مع صاحبتى قصدى اللى كنت مفكرة انها صاحبتى ليييييه
عماد: انتى السبب ايوة انتى السبب كل كلامك كان عنها ميادة عملت ميادة سوت ميادة تعبت ميادة حزينة كانت سيرتها ف بوقك زى اللبانة وخليتى عندى الفضول انى اتعرف عليها وغصب عنى اتقربت منها وهى مكنش عندها اى مانع
ميادة بعياط: انا ي كداب انت اللى كنت بتحاول تكلمنى وتتقرب ليا مرة بحجة انكم متخانقين ومرة بحجة انها قافلة فونها وواحدة واحدة قعدت تتسرب ع حياتى وعلقتنى بيك
عماد: ليه انتى مفكرانى زبالة زيك ولا ايه؟!
تالين: عاجبنى اوى الجو ده كل واحد بيحط الحق واللوم ع التانى ع ايه بقى هل مثلا هسامح طرف ع خيانته انتم عارفين انا ندمانة من قلبى بجد انى عرفتكم ودخلتكم ع حياتى
قامت عشان تمشى وقالت: اه نسيت انا طلبت الاكل ده ليكم حاجة تليق بيكم وزيكم ساندوتشات بيض سلام
مشيت تالين وسابتهم بيتخانقوا واخدت نهلة ومشيت واول ما ركبوا التاكسى ….نهلة: انتى كويسة ؟!
انهارت تالين من العياط وهى مش عارفة تاخد نفسها … تالين: ليه حصل معايا كده يا نهلة انا عملت ايه عشان ربنا يوقع ف طريقى ناس زى دول واتجرح منهم وهما اقرب ناس ليا ؟!
نهلة: عشان ربنا اراد انك تتعلمى درس من الناس دى لانهم شبه بعض لكن انتى مش شبههم فبدل ما انتى بتقولى ليه وزعلانة احمدى ربنا انه كشفهم ع حقيقتهم وفوقى لنفسك بقى
تعدى الايام وتالين بتحاول تتعافى من الصدمة ونهلة جنبها بتحاول تهون عليها لحد ما اخدت قرار انها تنزل تشوف شغل ف شركة قرأت عنها ع النت وراحت قدمت السى فى
حاتم نائب رئيس الشركة: مبروك يا انسة تالين من النهاردة انتى جزء من التيم بتاعنا
تالين: شكرا وان شاء الله اكون عند حسن ظنك
حاتم: ان شاء الله ع فكرة انا حاسس انى شوفتك قبل كده
تالين: معتقدش يا فندم لانى مش بنسى وش حد انا اتعاملت معاه قبل كده
حاتم: ممكن اكون شوفتك بس متعاملتش معاكى عادى
تالين: ممكن ع العموم اتشرفت بمعرفة حضرتك
حاتم: انا اكتر وبكرة ان شاء الله بدايتك معانا
خرجت تالين من المكتب وخبطت فى شخص …تالين: مش تفتح يا بنى ادم انت
……..: انا برضه ولا انتى اللى ماشية مش باصة ادامك
تالين بصت ليه من تحت لفوق ومشيت دخل الشخص ع حاتم مكتبه ….حاتم: انا عاوز افهم مين فينا رئيس المخروبة دى يعنى انت تقضيها سهر وخروجات وتسيب الشغل ع دماغى انا
…….: اه عادى
حاتم بعصبية: يا فهد افهم عشان خاطرى المال السايب بيعلم السرقة
فهد: اى حد الا انت يا صاحبى
حاتم: افرض مت هتعمل ايه ان شاء الله ؟!
فهد: بعيد الشر عنك اللى يكرهك مينفعش تموت وتسيبنى هتسيب الشركة لمين
حاتم: اه قول كده انت زعلان عشان الشركة مش عشانى
فهد: طبعا يا ابنى إنما ماقولتليش مين المزة اللى كانت خارجة من هنا دى؟!
حاتم: ي جدع احترم نفسك دى هتكون موظفة عندك
فهد: ايه ده بجد هى الشركة فيها مزز كده لو ع كده انا هاجى ع طول بقى
حاتم: احترم نفسك عيب كده المهم انا حاسس انى شوفتها قبل كده بس مش عارف فين
فهد: ف المول الاسبوع اللى فات لما قفشت اثنين مع بعض وصوتهم كان عالى
حاتم: يا ابن الذين ده انت ذاكرتك من فولاذ
فهد: قل اعوذ برب الفلق امسك الخشب ياض
حاتم: ي اخى اتميل هحسدك ع هم ايه اومال لو كنت عدل شويه
فهد: بس وسيم ولطيف يا بيبى
حاتم: غور يا فهد ع مكتبك الله يصلح حالك خلينى اشوف شغلى يلا من هنا
دخل فهد ع مكتبه وشاف العقد بتاع تالين وهو بيبتسم …عند تالين اللى وصلت ع البيت وقالت بفرحة: ي اهل البيت اجتمعوا هنا
نادين اختها: جيبتى شوكلت صح
تالين: انتى دايما كده همك ع بطنك استنى واسمعى
نادين: طب انجزى عشان عندى مذاكرة
تالين: انا قدمت ع شغل ف شركة استيراد وتصدير معروفة والحمدلله اتقبلت
حورية والدتهم: مبارك يا حبيبتى بس مقولتيش يعنى انك هتنزلى شغل
تالين: كنت حابة اعملها ليكى مفاجأة مش ده اللى كنت عاوزاه منى من اول ما اتخرجت
حورية: المهم يكون عن اقتناع
تالين: اطمنى عن اقتناع وشغف وحاجات كتير اوى
حورية: ربنا يصلح حالك يا حبيبتى
نادين: ايوة يعنى فين الشوكلت برضه انتى مش هتشتغلى ويكون ع قلبك اد كده
حورية: بنت عيب كده
تالين: سبيها تدلع براحتها…اتفضلى يا سيتى انزلى بنفسك هاتى الشوكليت اللى تحبيه
نادين: ايوة كده تعيش تالين
دخلت نادين اوضتها وفجأة رن جرس الباب ..تالين: خليكى انتى يا ماما انا هفتح
راحت تالين ناحية الباب وفتحته واتفاجئت انها ميادة ووووو..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الحقيقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى