روايات

رواية انت لي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سيد

موقع كتابك في سطور

رواية انت لي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سيد

رواية انت لي الجزء الثاني

رواية انت لي البارت الثاني

انت لي
انت لي

رواية انت لي الحلقة الثانية

في اكبر ملاعب الكريكيت المشهوره كان يدخل بكل ثقه وغرور والفتيات تنظر اليه نظره عشق
وابتدت المباراة كان ممسك بالعصا ويركز مع الهدف بدقه شديده وفجأة الكره اتحدفت اليه وهو قام بضرب الكره بمهارة عالية وهتف الجميع للهدف الاول له وهو ابتسم بثقه واكمل باقي المباراة وكان يفوز دوما فهو لا يخسر ابدا ودائما يكون الفوز من نصيبه انتهت المباراة والجميع يريد توقعه وفي منهم ان يريد ان ياخذ معه صوره وهو لبي طلبات الجميع وتوجه إلى شركة ابوه واخاه
*******
اما عند جوري كانت تبحث في المستشفيات الي ان وقفت عند مشفي كبير وقالت بأمل
: يارب اتقبل فيها
ودخلت الي هناك وعلمت أنهم يحتاجون إلى ممرضين ففرحت كثيرا واخيرا بعد طلبات كثيرا منهم اليها واتعينت جوري في هذه المشفي وقامت باتصال بيشمس لتخبرها
******
في شركه قنديل دلف كارم الي هناك حيث كانت تنظر اليه الفتيات والرجال نظرات اعجاب شديدة ويتهامسوان علي مدي وسامته ورجولته
دلف كارم الي مكتب اخوه الأكبر وجلس وخلع نظارته
شهاب: نورت
كارم: حبيبي
شهاب: بس اي سبب الزياره دي
كارم: خلصت المباراة ومليش نفس اتدرب قولت اجي اسليك شويه
شهاب ؛ تسليني دنتا هطلع عيني وشكلي مش هشتغل
كارم: يعم سيبك من الشغل ده أنا طلبت اوردار بيتزا زمانه جاي
شهاب: انا قولت كده
بس طالما بيتزا أنا معاك
دخل والدهما وقال بمرح
: انا سمعت سيره بيتزا هنا صح
كارم ‘ صح
حسن: طالما انت موجود اكيد لازم يكون فيه
كارم ببراءة: انتوا واخدين عني فكره سيئ جدا جدا
شهاب بضحك: سيئ جدا جدا برضوا
حسن: الواد كام بيشتغل جيت انت بوظته
كارم: في اي يحاج بالذمه انت مش عاوز تاكل بيتزا
حسن: دي البيتزا دي اغلي منكوا انتوا الاتنين
كارم: شايف ابوك بيباعنا عشان البيتزا
حسن: يعم بقولك هي اغلي منكوا انتوا الاتنين
كارم: حتي اغلي من الست الوالده
حسن بتسرع: اهه
كارم: ظهر الحق
شهاب: وقعك ومش هسيبك وهيروح ويقول لماما وانت هتلبس
حسن: أنا رايح علي شغلي يعم منك له
كارم: البيتزا وصلت
حسن: انا بقول مش قارد اشتغل تاني احسنلي اكل عشان اعرف اشتغل
******
تعريف ؛كارم شاب طويل القامه وشعره اسود كثيف ويرفعه لفوق واحيانا يجعله كيرلي وهذا يثير جدل المعجبين به بشرته ولا قمحيه ولا بيضاء متوسط عينيه بالون العسلي الفاتح مثل بحر من العسل ورموشه كثفيه مثل حمايه لعينيه الجميلتان
جسمه رياضي ولديه عضلات البطن حين يلبس البس الرياضي الذي يبرز عضلاته تجعل الفتيات تدوم في جماله طبع مرح وودو ولا يحب فرق الطبقات الاجتماعية وأحيانا يكون وعند عصبيته لا يعرف اي شئ
(شهاب يعمل مع والده في شركتهم ويدير كذا شركه أيضاً معه شهاب شخص هادئ جدا لا يحب الضوضاء والازعاج لا هو يفضل الهدوء والسكينه مثقفه كثيراً ويعرف ان يوزن الأمور هو الاخ الاكبر لاكارم بشرته قمحاويه طوله مناسب عيونه بالون الاسود شعره دائما يرفعه لفوق عصبي قليلا وطيب القلب
(حسن القنديل هذا هو لقب عائلته لديه أكثر من فرع لشركته ويمتلك اكثر من مصنع طبع مرح وودو وطيب)
******
في صباح يوم جديد استيقظت جوري بنشاط فهذا اول يوم لها في عملها وارتدت ملابسها وأدت فرضها ودعات الله أن يوفقها
شمس: افطري الاول
جوري: لا هفطر هناك عشان متأخرش في أول يوم لياا
شمس بغمزه: بس اي الجمال ده دنا اخاف عليكي من عيون الناس
جوري بضحك: سلام انا ماشيه نتي هتعطليني متنسيش تنزلي الجامعه
شمس وهي تأكل: حاضر حاضر
******
في قصر قنديل كان يجلس الجميع علي طاوله الطعام وفي انتظار كارم نزل كارم وهو يصفر وجلس على الطاولة وتناول تفاحه وقال وهو يأكل: صباح الخير يجماعه
سامر ابن عمت كارم: ياض انت بارد كدا ليه
كارم بالامبلاه: انا ماشي
والدة كارم وتدعي حبيبه: م تقعد تاكل احنا مستنينك
كارم: مش جعان انا خارج
حسن: طيب هتودي ستك المستشفى
كارم: شهاب وسامر عندك
سامر: مش بقول بارد
شهاب: هروح معاها انا بس بكره
جده كارم وتدعي جميله: مش مهم اصلا انا مش عاوزه اروح
سامر: ليه يقمر
جميله: مش بحب اروح الدكاترة والممرضين مش كويسين
عمت كارم وتدعي سهيله: روحي مستشفي تانيه
شهاب: في مستشفى قريبه من الشركه بنبقا نروح هناك
جميله بتذمر: طيب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انت لي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى