روايات

رواية رجفة قلب بارد الفصل الخامس 5 بقلم شروق مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية رجفة قلب بارد الفصل الخامس 5 بقلم شروق مصطفى

رواية رجفة قلب بارد الجزء الخامس

رواية رجفة قلب بارد البارت الخامس

رجفة قلب بارد
رجفة قلب بارد

رواية رجفة قلب بارد الحلقة الخامسة

تحدثت سيلا بصوت عالي سيب ايدي بقا
حاولت تدفع يدها و لكن هيهات قد احكم يده علي معصم يدها بقوة

و بصوت اعلي وهي تركض خلفه
سيب ايدي يا حيوااااان موديني على فين ابعد بقا.
اتجه لمكان لا يوجد فيه احد و ما زالت داخل قبضته
و بصوت مخيف يهز له الابدان انتي اد اللي عملتيه ده انتي مش عارفه انا مين واقدر اعمل ايه فيكي
ردت ب أستهزاء تضحك على حديثخه هاهاها ضحكتني بجد هتكون مين يعني بقولك ايه سيب ايدي عشان مش عاوزه ازعلك انا زعلي وحش و كده نبقا خالصين.

رد بنظرات خبيثة و تحدي و انا عاوز اشوف زعلك وريني.
سيلا بنفاذ صبر هقولهالك لاخر مره سيب ايدي .
رافع حاجبيه و لم يتحرك
سيلا مبدهاش بقا.
ظلت تنظر له في نظرات غير مفهومة لم تحيد عيناها عنه
و هو واقف كالصلب لم يتحرك و فجأه بل ثانية قامت بلكمه لكمه قويه اتجاه انفه نظرا لقربهم الشديد ترك يدها أثرها وأمسك وجه بآلم ف لم يتخيل ان تفعل شئ هكذا و لم يكد أن يعتدل ركلته ما بين قدميه.

و أبتعدت للخلف بعيدا عنه و هي تضحك بأستهزاء.
فلأنف من الأماكن الحساسة التي تفقد الخصم القدرة على السيطرة على نفسه وتعتبر من نقاط ضعفه

و رجعت للفندق مره اخري لغرفتها لكن لم تجد احد بها و غفلت.

عند همسه ومي منذ أن رحلت من امامهم وضعوا ايديهم علي وجههم عند أمساكها لكوب الماء وهي تنظر بمكر لذلك الشخص الذي اوقعها داخل حمام السباحه، لم يتوقعوا ان تكون رده فعلها ذلك و لم يلحقوا بهم اختفت عن انظارهم .

مي انا مش شايفاهم اخدها فين ياخبر شكله مش هايسكتلها ربنا يستر.

همسه تعالي ندور عليهم ليعملها حاجه وظلوا يبحثوا عليهم لكن بلا فائده لم يجدوهم
همسه انا خايفه عليها اوي ده شكله مش طبيعي لما جرها وجري بيها قدام الناس انتي مفتكرتوش لسه مين الشخص ده ؟

مي تعالي نقعدوا الأول بصي اولا متقلقيش علي سيلا هتقدر تدافع عن نفسها انا متأكده لكن هوه ال مش هيسبها في حالها بعد كده !
همسه بتفكير و يعرفكوا منين اصلا ده انسان غير طبيعي شكله رحتي فين انتي كمان ساكته ليه كده !

مي سرحت قليلا انا في حاجه افتكرتها كده هو فيه شبه منه بس انا اصل شوفته مره واحده بس ده من كذا سنه كمان بس حاسه انه هو
.همسة بعدم فهم مش فاهمه حاجه وضحي.
مي طيب هحكيلك حاجه كده فاكره اليوم التخرج و الحادثه ال حصلت ؟
همسه اه فاكره ايه جاب السيره دي دلوقتي مصدقنا انها خلصت
مي : فكره رودينا صاحبتنا .

همسه تقريبا افتكر كنتوا دايما ثلاث اصحاب.

مي ما علينا المهم يوم اللي حصل يومها رودينا جت المستشفي تطمن علي عليها و كده و اخوها كلمها وقالتله معايا صاحبتي ممكن نوصلها فروحت معاهم وانا وافقت وركبت معاهم.
اتصدمت انه هو نفس الشخص ال انقذها يوم الحادثه اياها لان لو اتأخر كانت ضاعت هي كمان
لكن حسيت وقتها من كلامه انه بيهاجمنا و اتنرفز جامد.
همسه ازاي بيهاجمكم ذنبكم ايه برده .
مي بصي يا ستي هحكيلك..

وقت كنت جوه العربيه
عاصم وجه كلامه لاخته صاحبتك عامله ايه ؟

رودي بزعل ردت مافقتش لسه للاسف.
كلمني بعصبيه وانتو كنتو بتعملوا ايه في الشارع ده بس رودي سبقت و اتكلمت بس قطع كلام اخته
وكلمني بعصبيه انا بكلمك انتي مش هي انا كلامي واضح صح ردي
طبعا اتصدمت من هجومة بالطريقة دي كأنه بيحقق معايا و حكيتله الللي حصل.

غضب وانفعل وقتها انتو اغبيه اغبيه انتي و لا صاحبتك دي ازاي تمشوا في الشارع ده طالما عارفينه انه مش كويس وانه مشبوه و لما لاقيتوا الزفت العربيه واقفه و صوت البنت مارجعتوش ليه تستنجدوا بحد بدل تضيعكوا للوقت عامله نفسها راجل سيادتها ولا كان عجبكم الموضوع ؟

قال أخر جمله بذات بنظره خبيثه مرتحتلوش اتنفضت منه ورودي كمان من صوته العالي
ورديت عليه وأنا مرعوبة اني نبهت مسمعتش كلامي عشان تلههيهم بس ده هدفها المهم رودي حاولت تهدي الموقف اهدي يا مي اهدا يا ابيه عليها كان يومهم صعب برده.

وقعد يبرطم اهدي ازاي انتي كمان انتي عارفه لو انا اتاخرت او مكنتش موجود كانت هتحصل البنت الاولانية.حضرتها و انا مدهورين.
انا انهارت و اعتذر لي من تحت ضرسه كدة وظلت تقلد صوته اسف يا انسه مي متزعليش .
رديت عليه و شكرته وقولتله ينزلني اي مكان اتخنقت منه بجد بس يا ستي .

همسه يا خبر ده مجنون بجد
مي :واه كمان ال عرفته بعد كده من سيلا لما قالتلي بعد ما فاقت بثلاث ايام يومها جالها بليل بعد ما باباها ومامتها مشيو وقالها طب شرعي وانتي شمال انتي و صاحبتك. وابعدو عن اختي كلام من ده ومن وقتها اتقطعت علاقتنا برودينا للاسف بسبب الشخص ده واخوه كمان اللعن منه.
همسه اخوه عمل ايه
مي لا ده موال تانيزهحكيلك بعدين

داخل المكان مجهول نفس الشخص يتحدث في الهاتف الحوار مترجم للعربي
.. :Hello I want to equip this murdele 2 children will be implemented two days later I will come after two days after their own in the doctor and the same price
مجهول…:مرحبا اريد ان تجهز هذه المره طفلين وسوف يتم التنفيذ بعد يومين سوف اتي لك بعد يومين قم بتجهزيهم جهزهم عند الطبيب و بنفس السعر

Badr : Sorry, sir, we cannot now. It gave us some time. Our doctor was arrested. The nurse recognized him and took us some photos and videos. Also, the press attacked us. Wait just a little while.

رد الأخر اسف سيدي لا نستطيع الان الان فقد اعطنا بعض الوقت لقد تم القبض علي طبيبنا لقد اعترفت عليه الممرضه واخذت لنا بعض الصور والفيديو وايضا الصحافه بتهاجمنا انتظر بضع الوقت فقط.

….:What ! Are you crazy? You are a fool, and what are you waiting for after you liquidated them from now, or you will be liquidated?

ماذا ! هل جننت انتم اغبيه وماذا تنتظر بعد قم بتصفيتهم من الان والا سيتم تصفيتك انت،سأتكلم معك مره اخري تخبرني ان كل شئ علي ما يرام واغلق الخط.

بعد انتهاء المكالمه
زفر واجري مكالمه اخري محتواها *كلمه واحده*
….نفذ اليوم!
عاوز اسمع خبرهم كلهم
واغلق الخط


عادت مي و همسه لغرفتهم بعد ما يأسوا من العثور عليها و اول ما دخلوا اتفاجأوا بوجود سيلا نائمه .

نظرو لبعض متفاجأين جت امتي دي ؟
هزت الاخري اكتافها ب لا تعلم
ودخلو استلقوا جانبها بأرهاق ليوم طويل.
….

عند عاصم بعد ان
قامت بلكمه وضربه ما بين قدميه افلت يدها ورجع بعض خطوات للوراء يوزن،حاله أمسك وجهه صادمًا من جرآتها هذه وسمعها وهي تتحدث بصوت عالي و هي تغادر: مش عاوزه اشوف وشك مره تانيه قدامي.

و تركته و ذهبت بعيد لحد ما اختفت.

امسك انفه و توعد لها اصبري عليا مش مره اللي تعلم عليا هتشوفي أيام معايا صبرك .

ترك المكان ورحل و ظل يسب و يلعن بها الي ان جاءت له مكالمه !
قلبت كل الموازين.

لم ينطق ظل يسمع للطرف الاخر و اتصدم من محتوي المكالمه.
وقبض علي يديه لحد أن برزت عروقه
اخيرا رد تمام
واغلق الخط
زفر بعض الأنفاس وتوعد لها
ثم ذهب لغرفته لانهاء هذا اليوم
….

صباح يوم جديد علي جميع ابطالنا

داخل غرفه البنات تستيقظ مي علي صوت منبها وجدته السابعه صباحا و قامت بغلقه فقد قررت ان تقضي صباح مختلف قليلا لنفسها
و ذهبت لأخذ شاور لانعاشها و تركتهم نائمين و قررت تجري قليلا جهزت نفسها و ارتدت ترننج رياضي و رفعت شعرها لاعلي بطريقه فوضويه
و خرجت لكي تسأل في الاستقبال عن مكان المخصص للجري فيه ؟

ذات نفس الوقت وصل معتز صباحا تعب و مرهقا بسبب طول مسافه الطريق و اتجه للاستقبال يستعلم عن شئ ما ؟
و صلت مي للاستقبال اولا : لو سمحت ؟
لكن الموظف منشغل بيلتقط شئ قد اوقعه وايضا وصل معتز : لو سمحت ؟
اعتدل الموظف ونظر مبتسما لمعتز : معتز باشا نورتنا يافندم ؟ اخدمك بايه؟
معتز تسلم ياحبيبي كنت عاوز اع…

قطعت حوارهم علي فكره انا جيت الاول و كلمتك الاول مش من الذوق تسيبني واقفه و تكلمه هو.

كانت بتوجهه كلام للموظف من غير من تنظر للواقف بجانبها ؟

الموظف ل مي اسف يا فندم مخدش بالي بجد.

أستاذ معتز من اصحاب الفندق و…

قطعت مره ثانيه رغيه ميهمنيش صاحبه و لا مش صاحبه الاولي انك تشوفني عاوزه ايه بعد كده ابقا رحب به براحتكوا.

الموظف بأحراج من سيده ونظر له.

معتز شاور بأيده بقرف خلصها الاول مش ناقصين رغي ع الصبح.

نظرت له ما تحترم نفسك يا أخ انت هو حد وجهلك كلام اصلا ؟ اتفاجأت انه اخو رودي !
وصمتت لتتجنبه .

لكن رد هو عليها بت انتي عدي يومك معايا مش ناقصك انا.
مي استشاطت من و قحته و اسلوبه بت ! ايه بت دي انت شايفني عيله بتلعب معاك و لا ايه ما تحترم نفسك اجدع انت.
انت بتقول شكل للبيع ع الصبح

معتز بنظره ذات مغزي كأنه افتكرها !
مش عجبك بت يبقا انتي ادري بنفسك بقا و غمز لها .

اتصدمت من تصريحه الحقير لثاني مره ! ..و فتحت اعينها علي اوسعهما
تصدق انت انت بجد حيوان ، و قليل الادب كمان
ورفعت ايديها للاعلي لكي تصفعه لكنه اسرع منها وامسكها وعصر كف ايديها قدام الموظف كل هذا
مي: انت غبي سيب ايدي يا حيوااااان و علت صوتها بأخر كلمه

معتز بتحدي اه انا حيوان و الحيوان ده بقا حيعرفك تكلمي اسيادك عدل ازاي.
… بتحاول تبعد ايديها : ابعد بقا بقولك والله لاندمك علي انت عملته زمان و دلوقتي كمان .
معتز بمكر انتي هتندميني انا
طيب انا بقا مستني اشوف هتندميني ازاي وتركها
وربع حاجبيه و بينظر لها نظره استهزاء انا مستني اهوو وريني هتندميني ازاي.

نظرت له من اسفل لأعلي بقرف وقبل ما تتركه ردت هتعرف بعدين ! اقسمت داخليا انها سترد له كل ما اصدره في حقها لحد الان !
بقلم شروق مصطفى
الموظف كان محتار بينهم وكان بيحاول ان يهدأ الجو بينهم
استاذ معتز يا انسه اهدوا مفيش داعي لكل ده حصل خير انا بعتذرلكم بجد انا السبب.

لكن هيهات نظرات عداء فقط بينهم و من سينقض علي من الاول.

..اعاد معتز مره اخري للموظف ازاي بتوافقوا علي النزلاء الزباله ال زي دي انا مش هعدهالكو بس اخلص الافتتاح انهارده و لينا كلام تاني قولي رقم غرفه عاصم كم .

رد عليه بخوف احنا اسفين يافندم بجد رقم الغرفه٩٠١

تركتهم و ركضت بعيد عنهم وهي تتذكر اهانته وقتها برؤيته كأن ما حدث يعاد امام عيناها حينها
بعد مرور ثلاث ايام افاقت سيلا وكان في حضور رودي مره ثانية حضرت مع اخيها التؤام بعد محايله كثيرة عندما وجدت فرصه سفر اخيها الاكبر
ذهبت كلا من مي و رودي و كان معتز هذه المره بأنتظار اخته يوصلها .
رودي تعالي يا مي معانا هنوصلك في سكتنا.
مي بتردد خوفا من اخيها الذي قام بتوصيلها منذ يومين بهجومه عليها رفضت شكرا يا حبيبتي ملوش لزوم انا هركب تاكسي مش عاوزه اتعبكوا بجد.
رودي لا طبعا مش هينفع تعالي نوصلك بدل ماتقفي لوحدك كده مش شايفه الوقت اتاخر ازاي ؟
جاءت ترد مي لكن قطع كلامها نرفزه معتز لهم بسبب تاخيرهم

معتز منتظر في السياره و غضب من تاخيرهم و كثر كلامهم ولمح ذات البنت التي كانت مع الفتاتين يوم الحادث وجاءت بشابين معها
: ماتخلصونه بقا واركبوا ولا هتفضلو واقفين كتير.

رودي يلا يلا بقا اركبي بسرعه.

مي بخوف هامسه لحالها ايه ده اخوتها معصبين دايما مش بيتفاهموا ربنا يستر .

جلست بالخلف وردت بتأفأف حاضر

رودي حاولت تلطف الجو معلش يا زيزو اخرناك ممكن
بس توصلها في سكتنا الاول.

معتز نظر ل مي نظره مرعبه من المرايا الاماميه وماله .

وكمل كلامه بنظره ذات مغزي : انتو تعرفو بعض من امتي !

رودي مين يا ابيه تقصد مين ؟

.مي أحست انها غير مرغوب بها من طريقه كلامه ونظراته التي لم تفهمها بعد
رودي ردت انا ومي وسيلا نعرف بعض من اولي جامعه.

رد من تحت ضرسه امممممم ونعمه المعرفه.
رودي مالك يا ابيه بتتكلم ليه كده هو حصل حاجه ؟

لوي فمه ورد بتهكم : وهيحصلنا ايه اكتر من كده
ابدا .

و.صمت حتي وصل أخته اولا : يلا انزلي

رودي متفاجأة ايه ده موصلتش مي الاول ليه .

رد عليها راجع على الشركه نسيت حاجه هرجع اجيبها و هوصلها نفس سكه الشركه قبل انزلي انتي يلا .

و كان بينظر لمي نظرات مفترسه.

قبل أن تنزل نظرت لمي متنسيش تكلميني لما تروحي اطمن عليكي ماشي .
مي اتكلمت بسرعه خوفا منه و انا كمان نازله معاكي مفيش داعي توصلني ارجع حضرتك علي شركتك و انا هنزل هنا شكرا
جدا ليك.
وكادت أن تفتح الباب.
صرخ بها استني عندك !

قالها بطريقه ارعبتها أهتزت يدها وتركت الباب واستمعت لأغلاقه اقفل الباب.
مي بخوف أقرب الي البكاء ف ف في ايه.
حضرتك قفلت الباب ليه انا انا عاوزه انزل نزلني لو سمحت مش عاوزاك توصلني شكرا.

تحدث بغضب مكتوم ثم تحول الي صراخ في اخره بت انتي اخرسي بقا لحد ما ازفتك و اوصلك ، ما سمعش صوتك خالص فااااااهمه.

انفعلت من اسلوبه الفظ واهانته وصراخه تماسكت و ردت : وانت بتزعقلي ليه كده اصلا ما سمحلكش تكلمني بطريقه دي تعرفني منين انت عشان تكلمني كده نزلني هنا لو سمحت.

فرمل السياره مره واحده وتوقف علي جانب الطريق والتفت لها ينظر لها هو شكل اليوم باين من اوله بقولك ايه مش عشان سواد عيونك يعني هوصلك فوقي كده ها و لا عاوزه تتشقطي ما انتو واخدين علي كده بقا.

اتصدمت من كميه الاتهامات الموجهه لها انت مريض بجد والله مريض ومش فاهم حاجه اصلا.

و التفتت نظرها الجهه الاخر تتفادي نظرات عيونه الحقيره لها
وفجاءة…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رجفة قلب بارد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى