روايات

رواية الحكايه فيها عشق الفصل الثالث 3 بقلم نرمين هاني

موقع كتابك في سطور

رواية الحكايه فيها عشق الفصل الثالث 3 بقلم نرمين هاني

رواية الحكايه فيها عشق الجزء الثالث

رواية الحكايه فيها عشق البارت الثالث

رواية الحكايه فيها عشق الحلقة الثالثة

** جنان رقيه **
……..فى كلية الطب………
رقيه وهى تنظر له بتردد وتحاول تجميع شجاعتها ثم تتوجه نحوه بثقه مزيفه وبعد قليل من الوقت تنظر ريم بصدمه شديده وذهول لما تفعله رقيه ثم توجهت نحوها 😮😮
رقيه وهى تتوجه نحو عمار بثقه شديده ثم وقفت امامه مباشرة قائلة بتوتر
رقيه بتوتر……ازيك ياعمار
عمار وهو يلتفت لها قائلا……اهلا رقيه عامله اى
رقيه ببتسامه مصطنعه وهى تحاول ابعاد الفتاه الموجوده امامه قائله :
– تمام جدا
فالتفتت لها الفتاه التى تقف بجواره ذات الملابس الفاضحه والشعر الاحمر المزعج للغاية وقالت وهي ترمقها بإشمئزاز ونظرة استهزاء شديده :
– ايه ده انتي مين انتي !! ايه القرف ده معقولة ده منظر فى كلية الطب يع ايه القرف دا يابيبى دى اخرها تكون خدامه هنا وبعدين انت ازاى تكلم واحده جربوعه زى دى 😣
فنظرت رقيه لها بغضب شديد ثم نظرت لعمار منتظرة رد فعله بلهفه على كلامها قبل ان تقوم با اى موقف متهور !!!
عمار وهو يرمق دينا بتحذير قائلا :
– عيب الكلام دا دى رقيه بنت خالتى
دينا “الفتاه” وهى تشير بيدها نحو رقيه قائله بستهزاء……اه هى دى جعفر اللى كنت بتقول عليها فعلا لايق عليها الاسم اووى
نظر لها عمار بذهول لما تتفوه به فهو لم يتكلم عن رقيه ابدا معها !!!
رفعت رقيه أحد حاجبيها ولوت شفتيها بتهكم وسريعا ما جذبتها من ملابسها وهي تقول : انا الدكتوره رقيه ياحلوه وهعرفك مين بقى اللى خدامه وجربوعه دلوقتى بشعرك اللى نار جهنم ماسكه فيه دا اهو دا بقى غضب ربنا وسبحان الله كله جاى ف شعرك وانا هطلعهولك عشان تعرفى تتكلمى مع اسيادك ازاى😂😡
ثم ألقتها ارضا وهى ممسكه بشعرها وتضربها فى كل اجزاء جسمها
صرخت دينا بهستيريه وهي تقول بصياح: إبعدي عني إف إبعدي لا لا مش ممكن الحقووونى قومو المتوحشه دى من فوقى الحقينى ياحبيبى
رقيه وهي تضربها بقوه و تغرز اسنانها بيدها قائله…….وكمان بتقوليله حبيبى دا انتى يومك اسود النهارده😂😡😂
أسرع عمار الذى كان يتابع الموقف بذهول شديد لما تفعله هذه المجنونه بمحاولة فض الشجار بينهما ولكن رقية لاتريد ان تتركها فيجب ان تاخذ حقها منها على اكمل وجه بينما تجمع الطلاب يشاهدون ما يحدث بصدمة جليه .
عمار وهو يحاول ابعاد رقيه وهو يتحدث بذهول قائلا: رقيه انتى اتجننتى اى اللى بتعمليه دا الكليه كلها اتلمت والبت هتموت ف ايدك !!!
رقيه وهى مستمره فى ضربها بشده مبعده عمار بيدها قائله له ونيران الغضب والغيره تتآكل بداخلها……بقولك اى ابعد عنى لا اجيبك جمبها قال بنت خالتى قال دا اخرك ف الاكشن ابهرتنى الصراحه اه منا طلعت جعفر بقى 😡😡
ثم كزت رقيه علي أسنانها وجذبتها مره اخرى من خصلات شعرها بغيظ وغضب أشد لاعتقادها بانه خائف عليها ويحبها !!……
ريم وهى تحاول السيطره على ضحكتها ، مصدومه من تصرفات صديقتها الجنونيه قائله :
– ههههههههههههههه رقيه اى اللى بتعمليه دا يخربيتك هتروحى فى داهيه
دينا ببكاء وهى تحاول ابعاد هذه المتوحشه عنها قائله برجاء………ابعدى بقى اوه ماى جاد اى دا
رقيه وهى تجذبها من خصلاتها بغيظ واستهزاء…..اوه ماي جاد لا مثقفه يابت انشرى عولمتك انشرى ما انتى مهزئه 😂👊
ريم وهى لا تستطيع التوقف عن الضحك ولكن يجب ان تدخل وبسرعه لتنقذ هذه المسكينه من يد صديقتها
ريم وهى تتوجه لتحمل رقيه قائله………استعنا على الشقى بالله
رقيه وهى تحاول ابعاد ريم عنها ……….سبينى لازم انتفلها شعرها دا شعرايه شعرايه عشان تحترم نفسها
ريم وهى تمسكها بشده قائله من بين ضحكاتها………هههههههههههههههه هى بقى فيها حاجه دى بقت قرعه
دينا ببكاء وخوف ودلع وهى تحاول الوقوف…….امسكيها كويس بليز دى متوحشه
رقيه بغيظ وهى تحاول الافلات من يد ريم……. تانى متوحشه تانى وبعدين ايه بليز دى يابت😡😳
ريم وهى ممسكه رقيه بشده قائله من بين ضحكاتها……..ههههههههههههههههههههههههههههههههه صلى على النبى
رقيه وهي تنفض ملابسها وتعدل نظارتها قائله ……عليه الصلاة والسلام ثم قالت بحنق واستهزاء غاضب وهى تنقل انظارها بين عمار و دينا :
– ابقى المحك قدامى تانى اديكى شوفتى جعفر بيعمل اى لما يغضب اتقى شرى بقى
عمار ومازالت الصدمه مسيطره عليه من تصرفات رقيه غير المنطقيه من وجهة نظره وكأنه يراها للمره الاولى !!!
رمقها عمار بذهول شديد قائلا……… اللى انتى عملتيه دا بجد 🤔😳😳
رمقته رقيه بحنق قائله بستهزاء غاضب………ﻻ دى الكاميرا الخفية ها تحب نزيع
الكل………هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عمار بغضب شديد ……..انتى بتستهبلى ادينى تفسير منطقى للى حصل يخليكى تعمليها فيها كدا
رمقته رقيه بغضب وهى تحاول السيطره على نفسها ومشاعرها مانعا اياها من الظهور قائله بلامباﻻه مصطنعه وهي تشير نحو دينا
– اهدى يا دوك يحصلك حاجه وتقع مننا …… وبعدين زعلان على الحلوه بتاعتك يبقى تلمها انما اللى يجى على كرامتى او يهني افرمه تحتى من غير ما اتردد ثانيه ثم القت نظره على المسكينه التى تحاول أن تعدل مﻻبسها و شعرها متأوه بألم قائله لها بتحذير……..اظن واضح😏
اومأت لها دينا برأسها عدة مرات بخوف خوفا من ان تتعرض لها مره اخرى
ثم نظرت لعمار برجاء ان لا يعترض قائله ….انا همشى بقى 🤪
رمقها عمار بشفقه قائلا بشهامة……استنى هوصلك مش هتعرفى تروحى لوحدك بالشكل دا
كادت دينا ان توافق على عرضه ولكن نظرة تحذيريه من عيون رقيه اخرستها على الفور
دينا وهى تبتلع ريقها بصعوبه وهي تنظر لرقيه قائله بتوتر
– لالالالا مرسي انا معايا عربيتى يالا تكير يابيبي
وفرت هاربه من امامهم وهى تتأوه بألم🚶‍♀️
رقيه باستهزاء وهى تنظر فى اتجاهها….تكيرك معاكى يااختى خدى بالك احسن انتى من غيره متسويش
رمقها عمار بعدم فهم قائلا………..هو اى دا اللى متسواش من غيره😏🙄
ضحكت رقيه بتهكم واستهزاء……..تكيرها يابيبها مش المفروض انك كبرت على بيبى دى
انفجرت ريم ضاحكه ثم قالت وهى تسمح دموعها من اثر الضحك ممسكه بيد رقيه
– كفايه ابوس ايدك بطنى وجعتنى من الضحك يالا عشان المحاضره اتأخرنا
انتفضت رقيه بفزع ناظره فى ساعة يدها قائله وهى تهرول من امامهم……..ينهار اسود المحاضره
ريم وهى تهرول خلفها قائله من بين ضحكاتها ……استنينى يابت
اما عمار رمقهم بذهول وهو يضرب كفا على الاخر قائلا بخفوت……اى المجنونه دى🤨🤔
……………………………………………………..
فى الشارع
بعد أن اجهدو من اللف على محلات اﻻجهزه فقد تعبو حقا وكان حازم يحاول تجنب مروه ويرد احاديثها باقتضاب خوفا من ان تلاحظ شروق شئ….
حازم بحنق وهو ينظر فى ساعته قائلا…..انا كده هتأخر على شغلى انا ﻻزم امشى ونبقى نكمل بعدين
نظرت له شروق قائله بسرعه…..ﻻﻻﻻ مش هينفع انا هشترى الباقى مع مروه وانت روح هات التحاليل من المستوصف عشان مفيش وقت اروح
رمق حازم مروه بقلق وخوف من ان تتحدث بشئ عنه امام شروق فهو يحاول ابعادها عنها وهو جوارها ولكن ماذا سوف يحدث فى عدم وجوده
شروق بنتباه وهى تمسك احدى الملابس أمامها قائلة……ايه رايك في العبايه دى
حازم بعد ان فاق من سرحانه قائلا ببتسامه مصطنعه……حلوه ياحبيبتى نشتريها ونكمل بكره خلاص مفضلش اﻻ حجات بسيطه
شروق باعتراض……بس انا كنت
قاطعها حازم بصرامه…..مبسش خلاص بكره نكمل
فتحدثت مروه التى كانت تتابعهم بصمت وقد ادركت انه ﻻ يريد ان تكون مع شروق بمفردهم قائله :
مروه بضحكة استهزاء……ههههههه واى المشكله لو خلصنا النهارده مش عشان تلحق تتجوز ياعريس
شروق بلهفه…….قوليله يامروه مش عارفه مكبر الحكايه اووى كدا ليه
حازم بنظرة تحذير لشروق قائلا….شروق خلاص خلصنا بكره انا وانتى هنخلص كل حاجه
شروق وهى تتجه للداخل حتى تدفع ثمن الملابس قائلة بحنق…هحاسب واجى😒
رمقها حازم حتى اختفت من امامه ثم التفت لمروه قائﻻ وهو يجز على اسنانه بغضب……ايه اللى بتهببيه ده😬
رمقته مروه بتهكم قائله بصوت مرتفع نوعا ما……والله انا بعمل الواجب ياعريس مش دى اللى قولت انك مش طايقها ومخطوب لها غصب عنك وبتحاول تهرب منها ازى بقى حددتو معاد كتب الكتاب انت بتلاعبنى ﻻ بقولك اى ورحمة امى هولع فيك انا مش شروق اصحى فوق كدا واعرف انت واقف مع مين مش كل الطير اللى يتاكل لحمه ياحبيبى
رمقها حازم بحذر وخوف وهو يحاول اسكاتها واقناعها بالكلام المعسول حتى رأى شروق تتوجه نحوهم من بعيد………………………………..
…………………………………………………………………….
فى عيادة دكتور الاسنان
ادم وهو يتحدث بالهاتف قائلا……حبيب قلبى الواطى اللى نسينا
الشخص ضاحكا……..هههههههههههه انا برضو ياواطى وبعدين ما انت عارف اللى فيها
ادم بستهزاء…….اى ياعم ادهم اللى فيها دا انا سامع انك واكل السوق كله هما سموك الحوت من شويه مهو من عمايلك ارحم ياعم
……………….
ادهم الوحش الملقب بالحوت لكتساحه السوق بأكمله…. شخصيته قويه جدا …غامض جدا ومش بيبين اللى جواه بسهوله صديق ادم بس مش بيتقابلو كتير
……………………………..
قهقه ادهم قائلا………عايز اى انجز منا عارفك المكالمه دى اكيد وراها حاجه
استند ادم بمرفقيه على المكتب أمامه قائلا …….قفشنى كدا علطول كنت عايز اديك اسم تعرفلى كل حاجه عنه
ادهم بانتباه……..مين دا
اتنهد ادم قائلا………..بنت عمى ياسيدى انا قلبت القاهره كلها ومش لقيها وامى واكله دماغى بالموضوع دا فقلت اكلمك انت حبايبك كتير هتعرف توصلها
ادهم …………..هههههههههه موافق بس بشرط
كز ادم على اسنانه قائلا………انجز
ادهم……..عايزك تشوف لى ف القاهره شركه حلوه للبيع اصل بفكر افتح واحده عندك
ادم بفرحه واستغراب…..اشمعنى
ادهم بنبرة حزن محاولا تغير الموضوع قائلا …..بعدين بعدين المهم اسمها اى بنت عمك
ادم وهو يحاول تذكر اسمها قائلا…….امممم اسمها شروق…شروق فتحى
وفى نفس الوقت سمع طرق الباب ومن ثم دلفت الممرضه قائله باحترام………خطيبه حضرتك بره يادكتور
نظر لها آدم بتعجب من وجود علياء هنا قائلا بخفوت…..غريبه من امتى بتيجى هنا يعنى
ادهم على الهاتف قائلا باستغراب…….افندم
اشار لها ادم قائلا……خليها تتفضل ثم قال لادهم……انا هقفل دلوقتى يا حوت متنساش تدور عليها وتبلغني
ادهم……..تمام سلام
دلفت علياء بطلتها المشرقة التي اذهلته بشده حيث فغر فاهه واتسعت عيناه بشده 😳😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايه فيها عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى