روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الحادي والعشرون

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الحادي والعشرون

رواية عشقت جحيمي الابدي
رواية عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الحادية والعشرون

تنهد بضيق وارتدي ملابسه واتصل بالطبيب…وقام بتغير شراشف الفراش وتلبسيها…. وانتظر الطبيب عندما اتي الطبيب فتح له قائلا تعاله يا ادهم….
تاني يا زين… اتنرفز زين وقال اللي جوة دي مراتي يا ادهم.. تنهد ادهم ودخل معاه وفحصها وقال اولا اللي انت عملته دا غلط وطبعا انا مش هحاسبك لانك مش هتسمع كلامي بس هي كويسه وانت سببتلها خدوش في الرحم بسبب العن”ف
المهم تفضل نايمه النهاردة وطبعا حالتها النفسية هتبقي زي الزفت…
تنهد زين وسابه ادهم ومشي جلس زين بجانبها وندم علي فعلته فهي في الحقيقه لم تفعل له شي ولكنه اقسم بان ياتي بها ويجعلها تحت رحمته عندما راها اول مرة واتصل بهارون واخبره بان ريم تريد فجر لم يفهم هارون شي من كلامه ولكن شعر بان شقيقه فعل مصيبه خصوصا وجودها معه واخبر فجر انهم سوف يسافرو الي القاهرة الان شعرت فجر بالقلق فالخبر وخصوصا عندما ذكر اسم ريم وكان هارون قلق عليها مما سوف تراه ففجر متعلقه بريم للغاية مرت ساعات وكان زين بجانبها ووصل هارون وفجر الي شقته وبالتاكيد هارون فهم ما حدث نزل زين ليهم سالته فجر بقلق هي ريم فين وهي معاك هنا بتعمل ايه…؟
فوق… نظرت الي هارون والذي ابتلع ريقه بصعوبة عندما سمع ذلك صعدت الي فوق فتحت باب الغرفه ووجدت ريم نائمه علي الفراش… نزلت دموعها بغزارة وشعرت باختلال جسدها…. وجلست بجانبها وظلت تحاول افاقتها…
تنهد هارون ونظر الي زين بضيق وقال انت عملت فيها ايه يا زين وبعدين ليه تعمل كدا؟
انا اتجوزتها و.. قطعه هارون بحده ونرفزة ليه ايه السبب وبعدين بتقولي اجيب فجر هي ناقصه رعب وحتي لو جوزها اللي عملته فيها دا غلط وبعدين دا الحوار اللي هجيب ريم تحت رجلك……
خلاص يا هارون… المهم انها كويسه مفهاش حاجه تنهد هارون بضيق كويسه اغتص”بتها وتقولي كويسه وبعدين اهلها انا مش عارف دماغك كانت فين بجد….
زمجر زين بشده وغضب كثيرا… قال هارون اتجوزتها ازاي طيب…؟

 

 

 

حكي له زين ما حدث مما اثار دهشته وغضبه اكثر يعني انت كمان مكنتش عاوز تتجوزها وبعدين مضايق اوي انها بتكرهك اوي ما ليها حق… والله احمد كان ارحم ليها..
فاقت ريم وشعرت بوجود فجر بجانبها… وقالت بوهن فجر؟
ايه الي حصلك يا ريم ومين اللي جابك هنا انا مش فاهمه حاجه…..
قامت ريم واسندت ظهرها علي الوساده وقالت الح”يوان اغتص”بني بس اقسم بالله ما هسيبه…
ابتلعت فجر ريقها وقالت بصدمه اغتص”بك ازاي مش فاهمه
ضحك عليا ومضني علي عقد جواز عر”في…..
زين يا ريم زين انتي عارفه حجم المصيبة اللي انتي فيها ايه واحمد وفارس ومامتك….
نظرت لها ريم بعدم اهتمام وقالت ونبي يا فجر عيلتنا محدش فيهم بيهتم بايا اتق”تل ونور اتبهدلت وعمي اتبرا منك وكل واحد فيهم بيفكر في نفسه وبعدين مش مهم.
نظرت لها فجر بصدمه وقالت ازاي يا ريم ازاي تعملي كدا؟
همو”ته وهن”تقم منه وارجع حق بابا اللي اتق”تل……
كانت فجر مندهشة من حديث ريم وقالت واحمد يا ريم…
لو بيحبني فعلا هيرضي ولو اعترض مش فارقه كتير يعني
المهم ناقص دورك انتي واول ما نخ”لص من الاتنين دول هنبقا قض”ينا علي عيلة الشهاوي للابد وهناخد حقنا…..
تنهدت فجر وظلت جالسه معها الي ان نامت ريم مرة اخري بدات فجر تشعر بالخوف خصوصا بعد ما رات شراشف مليئه بالد”ماء قفلت الباب وخرجت ووجدت هارون امامها نظرت له فجر وقالت احنا هنفضل هنا…؟
اهااا…. دخلت الي الغرفه وهو خلفها وقفل الباب انتفض جسدها…. لاحظ هارون ذلك واتجه الي الخزانه واخرج ملابسه….
هو انت ممكن تعمل معايا كدا….؟
التفت لها هارون واقترب منها وقال قصدك اية..؟
قصدي انك ممكن تعمل معايا زي ما عمل زين مع ريم…؟
حاوطها بذراعه وضمها اليه وقال لا مستحيل اعمل معاكي كدا…. ابتلعت فجر ريقها وابتعدت عنه قليلا وقالت هو ليه عمل كدا…؟
مش عارف بس ريم غلطانه وزين غلطان وهنروح في داهيه بسبب الاتنين لان ولا اهله يعرفه ولا اهلها… كانت فجر خائفه وكانت لا تريد المكوث في ذلك البيت والخروج منه ولم تريد التحدث مع هارون او رؤيه زين تنهد هارون فهو يعلم بكل ما يدور في خاطرها وقال فجر اتصلي بمرات عمك وقولي ان ريم هتفضل عندك عشان انتي تعبانه…..
حاضر هبعت رساله لفارس تنهد بضيق وقال طيب ابعتي…

 

 

 

امسكت هاتفها وقامت بتسجيل ريكورد وارسلته اليه وكانت تشعر بالخوف وقالت انا هنام…
هتنامي بهدومك… هزت راسها وذهبت الي الفراش ونامت ونزلت دمعه من عينيها…. تمدد هارون بجانبها واقترب منها محاوطا خصرها من الخلف وقال متخافيش انا معاكي….
استدارت له فجر وقالت لا مش معايا…. نظر لها وقال علي فكرة انا قد كلامي….
يعني مش هتسبني؟ قامت فجر وقالت انا زهقت من كل حاجه بجد انا مش عايزة انتقم ولا عايزة حاجة مش بتاعتي انا عايزة امشي من هنا…. وبدات في البكاء وقالت بتوسل خليني امشي لو سمحت….. سحبها وضمها بين اضلاعه…
بس يا فجر انا والله والله مش هخلي حد يعملك حاجه وهعملك اللي انتي عايزة….
قالت ببكاء ونبي متخليش زين يعمل حاجه لريم…. تنهد هارون وقال حاضر…..
دخل زين الي الغرفة وفتح الباب بهدوء لكي لا يوقظها واتجه ليجلس بجانبها وعندما وضع يده عليها قامت ريم مفزوعه…
انا كنت داخل اشوفك نايمه ولا؟
نظرت له بضيق كلك خير والله المهم فجر كلمت حد وقالتلهم اني مش هروح ولا…؟
مش عارف… قامت ريم من علي الفراش وامسكت هاتفها واتصلت باحمد والذي كان يرن عليها كثيرا
قال بلهفه وقلق ريم مبترديش ليه يا حبيبتي قلقتني عليكي
مفيش فجر تعبت وروحت ليها…. اسفه يا احمد ملحقتش اقولك……
تنهد احمد وقال المهم انك كويسة؟
كويسه وهاجي بكرا انشاء الله قفلت معه المكالمه ورفعت نظرها الي زين والذي وجدته ينظر لها بدهشه…
في حاجه ولا اية…؟
مش واخده بالك اني قدامك ولا ايه… وبعدين هو ماله يعني
نظرت له بضيق وقالت اولا دا ابن عمي تمام ثانيا بيحبني وانا بحبه ثالثا ودي الاهم انت ملكش دعوة…..
علي اساس اني مش راجل…..
افهمها زي ما تفهمها بقا… زفر بضيق وقال تمام يا ريم بس حاولي تتعلمي تتكلمي ازاي خصوصا معايا عشان متزعليش
عقدت ساعديها وقالت ببرود اظن ان اتفاقنا كان واضح انت ملكش حكم عليا…. زفر بحنق ترك الغرفة وخرج….
لم تستطيع فجر النوم مطلقا وقامت من جانبه بهدوء واخذت هاتفها وخرجت الي الشرفه وبالتاكيد وجدت
الكثير من الرسائل فارس… بكت فهي لا تستطيع اخبارة بما حدث لشقيقته… هاتفته قائلة الو…
اعتدل فارس في جلسته وقال بلهفة فجر انتي كويسة يا روحي حد عملك حاجه…
حاولت فجر التحكم في نبرة صوتها الباكية وقالت اها كويسه انا دوخت شوية بس….
تغيرت ملامحه عندما قالت ذلك ورد بضيق دوختي ازاي يا فجر…؟
تاففت فجر بضيق وقالت عادي يا فارس ولا انت لازم تفسر كل حاجه علي مزاجك…..
اسف… بس انا بحبك ومش متخيلك مع اي حد غيري
فارس هو انت بتحبني بجد….؟
اها بحبك ولولا اللي حصل كان زمانا اتجوزنا وكمل قائلا انتي مقولتليش ولا مرة انك بتحبني مش واخده بالك…
تنهدت فجر فهي تشعر بثقل الكلمه علي قلبها و لكنها تريد ان تقتل تلك المشاعر التي بداخلها وتحملها لشخصا اخر وقالت بحبك… واكملت وقد تغيرت نبره صوتها وتحولت للبكاء بحبك اوي وقفلت المكالمه بحبك اوي يا هارون….
تعجب فارس اغلاق المكالمه وعندما حاول الاتصال مرة اخري وجد هاتفها مغلق…

 

 

 

جلست علي الارض وضمت ركبتيها الي صدرها فهي لا تريد ذلك الحب الذي استعمر قلبها فهي تعلم ان اولي اهداف الاستعمار هو الدمار وان ذلك الحب وتلك المشاعر السخيفه سوف تتدمرها… وشعرت بصوت ينبعث من داخلها مستحيل لازم اتخلص من المشاعر دي انا بكره ومفيش في قلبي غير الكرة مستحيل احبه… مستحيل ..
مر يومين وكانت الاحوال كما هي وريم عادت لحياتها مرة اخري وفجر تحاول تجاهل هارون فكانت تنام قبل ان ياتي وتستيقظ بعد خروجه….. اخبرها فارس ان تذهب اليه
ذهبت فجر الي المنزل وصعدت له ولكنها لم تقلق فهي تثق بفارس….
جلست علي الفراش وقالت هو انت طلبتني ليه؟
ابتسم فارس وقال كنت عاوز اشوفك ونتكلم شوية انا هنزل اعمل نشربها ابتسمت فجر وقالت ماشي انا هاجي معاك..
دخل فارس الي المطبخ وقام باعداد العصير وقام بوضع ذلك الاقراص في كاسها خرج واعطي لها الكاس وجلس بجانبها علي الاريكه…
فارس هو انت زعلان مني…؟
هزعل منك ليه…؟
هو انت ليه مكنتش بتحبني من زمان…؟
كنتي صغيرة وقولت لما تكبري… تنهدت فجر وقالت بتردد بس مش ممكن اكون انا حبيت حد تاني…
هارون مثلا…؟
نظرت له فجر بدهشه وقالت لا مش قصدي….
انا مش هسيبك لي يا فجر فاهمه مش هيبقي ق”تل ابويا ودمر مستقبل الشركه وهياخدك مني….
شعرت فجر بالخوف منه وكانت اول مرة بحياتها تخاف منه وقالت فارس انت عارف اني مليش ذنب وبابا اتخلي عني وسيبني لي وانت كنت مشغول عني….
اثبتي انك بتحبني وعايزني يا فجر… وعلي فكرة هي ملهاش الا طريقة واحده…. نظرت له بصدمه وقالت انت تقصد اية يا فارس هو انت شايفني كدا….؟
واية المشكله لو انتي بتحبني وانا بحبك ولا انتي خايفه علي الحي”وان اللي متجوزة
لا يا فارس مش عشانه بس انا مستحيل اعمل كده اصلا…
بجد؟… مستحيل… ماشي يا فجر بس انا كدا عرفت كل كل حاجه وان الحي”وان ده اثر عليكي وعرف يلعب بعقلك لان واضح انك لسه طفله وبتجري ورا ايه حد وخلاص وهارون دا سمعته زبا”له بتاع ستات ومقضيها ومش حته عيله زيك هي اللي هتملي عينه….. نظرت له فجر بصدمه وقالت والعيلة دي هتملي عينك انت…؟
انا عملتلك كل حاجه علي مزاجي… فضلتي معايا عمرك كله كنا كل يوم بنقضي مع بعض لحد ما كبرتي وفي الاخر الح”يوان دا وياخدك علي الجاهز… شترت فجر بثقل عينها وراسها… وقالت فارس انا تعبانه…؟

 

 

 

 

ابتسم فارس بسخريه وقال قولي انك بتحبني انا وانك موافقه تكوني ليا….
نظرت له كانت تشعر بتشويش الرؤيه وقالت دماغي وجعاني اوي….. نظر لها بشر وقال بتحبي هارون يا فجر؟ وقام بتكسير الكاس وانق”ض عليها وقب”ض علي عنقها بشده وقال بتحبي صح…؟ انا هخليكي تندمي علي حبك لي
انتي بتاعتي انا يا فجر فاهمه ليا انا….
ابعد عني يا فارس انت بتعمل معايا كدا ليه؟
انا خخلي يشوفك معايا وفي سر”يري وفي حض”ني يا يقت”لك يا هيسيبك…. رمشت بعينيها بصعوبة وفقدت وعيها حملها فارس وصعد الي غرفته ووضعها علي الفراش وقال مكنتش اتمني انها تبقي كدا يا فجر بس معنديش حل تاني مش هسيبك لهارون… وقبل جبينها وقال بحبك واسف علي اللي هعمله دا بس انا بحبك ومش قادر اتخلي عنك واسيبه ياخدك مني…..
قام فارس لكي يرسل له رساله من هاتفها وشعر بالسعاده بداخله…. فك ازرار قميصه وجلس بجانبها ليتح”سس شفت”يها بانامله ومررهم اكثر ليتح”سس جسدها وبدا في نز”ع ملابسها…..
ذهب هارون بسرعه كالبرق وكان خلال دقائق قد وصل فمن حسن حظه انه كان قريبا من بيت فارس طرق علي الباب بقوة وعندما لم يجد رد كسر ذلك الباب وصعد الي فوق وبحث بين الغرف الي ان وجده سحبه بقوة وقام بل”كمه وقال عايز تغت”صب بنت عمك يا ح”يوان دفعه فارس وقال مالكش دعوة وعلي فكرة انت عارف انها بتحبني فطلقها وخلصنا بقا…..
بص انا هاخدها وامشي تمام وعلي فكرة انت لو كنت لمستها كنت زماني قتل”تك…..
ونبي متعملش نفسك محترم وراجل اوي كدا ما احنا عارفين انت عملت ايه عشان تتجوزها….
نظر له هارون وقال عملت ايه؟ علي الاقل انا غريب عنها مستغلتش انها بتثق فيا وروحت احط منوم عشان ا”نام “معاها…. فجر كانت موجوده في بيتي حافظت عليها وانا ولا قريبها ولا حاجه….
ايوة خليني وحش دلوقتي انا احبها من ساعه ما اتولدت وانت تتجوزها حلو والله نظر له بسخرية اتنرفز فارس وقال بغضب مش هسيبك يا هارون وهاخدها منك فاهم دفعه هارون بقوة واتجه لياخذها واطمن انه لم يفعل لها شي عندما وجدها مازالت مرتدية ملابسها قفل ازرار بلوزتها وحملها بين يده وخرج وذهب الي المنزل ووضعها علي الفراش وقام بتفيقها اتفزعت فجر عندما راته فهي اخر حاجه تتذكرها انها كانت عند فارس وقالت هارون….
امممممم….. ارادت فجر ان تسال علي ما حدث وكيف اخذها هارون… وقالت هو حصل ايه قصدي انت… ؟
فارس كلمني من تليفونك عشان يعرفني انك معاه…. وعلي فكرة هو لو بيحبك مكنش عمل كده علي الاقل كان حافظ عليكي… كانت فجر لا تفهم شي من كلامه ولم تصدق ان فارس ممكن ان يفعل ذلك وقالت مستحيل….
براحتك انا مش هجبرك انك تصدقي… فجر اتصدمت في فارس فهي لم تتوقع ذلك منه وبكت بشده فلو لم ياتي هارون كانت ستحدث كارثه…. كانت تشعر بسخرية القدر فهارون من يخلصها من فارس وقالت بصدمه يعني فارس…؟
اهااا…. شعرت بالصدمه تهتز كيانها بالكامل فقد غدر بها من كانت تثق به فلم لم تشك به مطلقا والاسواء ان هارون من اخذها من عنده والله واعلم راها في اني مشهد معه قامت فجر من علي الفراش وقالت يعني ايه اللي حصل…؟
محصلش حاجه يا فجر بس انتي وثقتي فيه زيادة عن اللزوم وهو لو فعلا بيحبك مكنش فكر في كدا اللي بيحب حد بيحافظ عليه حتي من نفسه مش يستغل دا وانا مش قاصد اكرهك في بس المفروض انه اكتر حد يخاف عليكي….
شعرت فجر بالياس والحزن فحتي فارس ظهر له وجه اخر غير الذي كانت تعرفه نظرت لهارون وقالت وانت مش عايز تتاكد من… قطعها وقال فجر متكمليش من فضلك….
ليه..؟ من حقك تتاكد علي الاقل انت جوزي…..

 

 

 

تنهد هارون وقال فجر… قطعت حديثه وقالت ببكاء علي الاقل انت الوحيد اللي حافظت عليا مستغلتش اني نايمه عشان تع”تدي عليا…..
فجر اقفلي الموضوع ده واعتبري مفيش حاجه حصلت…
مش عايز تاخد حقك…؟ نظر لها بدهشه فيبدو ان الصدمه اثارت عليها لم ينطق بشئ… وعندما راها تخلع ملابسها شعر بالذهول والدهشه التي الجمت لسانه لوهله وقال بصدمه انتي بتعملي ايه….؟
كانت فجر بداخلها شي يريد التمسك بفارس عندما علمت بحبه لها ولكن الان فقدته وقالت حقك يا هارون…
تنهد هارون واقترب منها وحاوط وجهها بيده حتي انه لم يلتفت لجسدها الع”اري امامه وقال بلاش تعملي حاجه تندمي عليها وبعدين الحياة لسه قدامك طويلة جدا مش عشان حبيتي فارس وطلع عكس توقعك تعملي كدا ولا عشان اتجوزتي واحد زيي يبقي خلاص بالعكس كل حاجه انتي ممكن تعمليها من الاول ولما تسلمي نفسك سلمي نفسك للي قلبك يختارة هيبقي احسن بكتير لما تعيشي كل لحظه مع واحد بتحبي وهو بيحبك…..
كانت فجر تنظر له بتعجب وقالت بس انا مراتك….

 

 

 

 

ممكن تعملي الحاجه في لحظه وتندمي عليها طول حياتك وانا عارف انا السبب في تدمير حياتك ومن حقك تكرهني بس انا مش هقبل اللي انتي قولتي دا وهعتبر ان مفيش حاجه حصلت من دي وبعدين لما تبقي مطيعه اوي كدا مين هيخنقني في عيشتي ويخليني افقد اعصابي… لم تعلم كيف ابتسمت ولكنها شعرت ان كلماته افاقتها من تلك الصدمه وخجلت منه فهي من تع”رت امامه وقامت بلف ذراعها حول عنقه مستنده علي اطرافها وقالت غمض عينك….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى