رواية وليا معاه حكاية الفصل الخامس 5 بقلم أميرة صلاح
رواية وليا معاه حكاية الجزء الخامس
رواية وليا معاه حكاية البارت الخامس
رواية وليا معاه حكاية الحلقة الخامسة
محمد: مش معقوله كدا حبيبه اتاخرت اوي دا مش كورس دا ومش عوايدها تكنسل عليا
ومتتصلش تاني انا قلقت ..
امال :متقلقش ان شاء االله خير يمكن جايا ف الطريق..
محمد: وبدل هي ف الطريق بتكنسل لي هاتيلي رقم اسماء اكلمها..
ايوا يا اسماء ازيك
الحمد الله ازيك يا عمو اخبارك اي واخبار طنط
الحمد الله يبنتي هي حبيبه معاكي ؟..
.حبيبه ?لا يا عمو مش معايا هي مرجعتش البيت ؟
لا يبنتي مرجعتش وبتصل بيها من سعتها بتكنسل عليا ومش عوايدها تتاخر كدا هو انتو اتاخرتو ف الكورس النهارده
? ..
لا يا عمو النهارده الكورس اتلغي .
.انتفض والد حبيبه من مكانه ..
اتلغي ؟ امال حبيبه فيييين ؟
..
طب ياعمو انا هجرب عليها يمكن راحت مشوار ولا حاجه
..
مشوار اي يبنتي اللي يقعدها كل دا برة ..
.متقلقش يا عمو ان شاء االله هترد انا هتصل بيها علطول اهه سلام..
اتصلت اسماء ع حبيبه وهي قلقانه : ردي يا حبيبه باالله عليكي بصت لتلفوا وقالت: لا دا مش طبيعي دا.. دي عمرها ما كنسلت
عليا يارب جيب العواقب سليمه
****
حسام: دا انتي طلع عندك حبايب كتير اهو.. كل دول بيتصلو بيكي.. لا وصورتك انتي واسماء حلوة
مش اسماء برضو؟ وخدين بعض عن حب بقه ولا اي
بصتله بأرف وهي مضيقه: ع فكرة اللي انت بتعمله دا مش قانوني وانا مش هسكت
انتي بتهدديني ولا اي
خدها زي ما تخدها بس انا مش هفضل هنا طول العمر ومسيري هخرج وهعرف اجيب حقي كويس اوي
ومين قالك انك هتخرجي اصلااا
شرب بوء م القهوة اللي كان بياكل جمبها بسكوته
وقال: شكلك مكلتيش م الصبح تاخدي حته ؟
مش عايزة منك حاجه..
يعني شيفاني هديكي اوي
رن تلفونه فرد : الو ايوا معلش علي صوتك مش سامع الشبكة هنا وحشه طب استني اطلع برة
حبيبه بعد ما طلع: جاتك داهيه الاهي ياربي ماترجع ياربي اعمل اي بس والنبي يارب سهلهالي وخده
سمعت نغمت موبايلها واتمنت لو كانت ارفع من كدا كان زمنها عدت من وسط الحديد دا وجابته..
يااارب يارب مش عايزة حاجه غير اني ارد ع التليفون بس..
جه راجل كبير ف السن وخد التليفون وادهولها: خدي يبنتي بس ردي بسرعه قبل ما حسام بيه يجي..
ربنا يكرمك يا عمو يااارب
ايوا يا اسماء اتصلي ببابا بسرعة وقوليلو اني ف القسم
اة ف القسم هبقي احكيلك بعدين وخليه يجيب بطاقتي معاه متخليهوش يتاخر عليا والنبي يا اسماء سلام..
مسكت التليفون ومسحت المكالمه وادته للراجل وحطه زي ماكان..
متشكرة اوي يا عمو ربنا يكرمك يارب بجد مش عارفه اقول لحضرتك اي
متقوليش حاجه انتي زي بنتي ..
بعد الكلمه دي عرفت هي ازاي كانت غلطانه بخوفها من الكلمه دي بالذات وان بجد لسه في ناس كويسه..
الراجل الكبير : انا كنت شيفك من اول ما دخلتي وشكلك مش وش دله ودخول اقسام من كتر قعدتي هنا يبنتي بقيت اعرف الحلو
م الوحش من اول ما يدخل وانتي شكلك بنت ناس.. حرام اهلك يقلقو عليكي أكتر من كدا انا همشي بقه قبل ما حسام بيه يجي..
انا مش هنسي لحضرتك الموقف دا ابدا..
مشي الراجل وقعدت حبيبه علي الكرسي زي ما تكون رجعتلها الحياه مرة تانيه وكل اللي كانت بتفكر فيه ازاي تنتقم من البني ادم
المغرور دا وهتعمل فيه اي بعد ما تخرج من هنا..
دخل م الباب وقعد مرة تاني ع كرسيه : اتمني تكون القعده عجباكي..
فضلت تضغط علي اديها من غيظها فبصلها وسألها : اخبار ايدك الحلوة اي.. ?
بتسلم عليك وبتقولك الخد التاني اخبارة اي..
وقف والنار هتطلع من عنيه زي اللي وقع عليه ميه سخنه : انا هوريها بقه صاحب الخد دا بيعمل اي..
****
اسماء: ايوا يا عمو زي ما بقول لحضرتك هي ف القسم واكدت عليا اقولك متنساش البطاقه بس بسرعه ياعمو اصل شكل صوا
قلقان اوي..
محمد: ماشي يبنتي خمس دقايق واكون عندها..
****
نده حسام علي واحد من العساكر :
يا عسكررري انت يا عسكري الزفت تعالا افتح البوابه دي ع بال ماروح واجي..
.رجعت حبيبه لحد ما لزقت في الحيطه ومش عارفه هو ناوي علي ايه..
كان بباها برة قلقان ركن عربيته في مكان مش خاص بالركن بس دا كان اخر همه لان قلقه علي حبيبه اكبر بكتير كان بيستحلف للي
قفل الخط ف وشه..
محمد: عديني يبني عايز ادخل..
العسكري: ممنوع يا حضرة..
هو اي اللي ممنوع يابني ادم بنتي جوا وعايز ادخلها..
ممنوع حضرتك..
صوته علا وسمعته حبيبه حست كأنه منادي بينادي وبيقولها اخرجي فرحت اوي واستريحت وحست بالامان اللي محستوش في الكام
ساعه الاخيرة ..
جه واحد وحط ايده علي كتف والد حبيبه فبصله كان راجل في رتبة لوا ولابس بدلته..
اقدر اسعدك بحاجه يا حج ؟..
قالها الرجل دا فبصله والد حبيبه..
لا حضرتك بنتي جوا وعايز ادخلها..
بص الاتنين لبعض زي ما يكونو عرفو بعض..
اااي دا اللوا محمد..?
بصله والد حبيبه وقال: مجدي بيه ؟ ازيك اخبارك اي..
انا الحمد الله ف اي مالك اي خدمه اقدمهالك
مفيش بنتي جوا مسكوها عشان مش معاها بطاقه والنبي دا كلام
لا لا ولا تشيل هم اتفضل حاسب يبني
دخل محمد من الباب اول ما شافته حبيبه جريت ومسكت حديد الزنزانه : بابا
جري والدها عليها ومسك اديها: متخفيش يا حبيبتي هنخرجك اهه
اللوا مجدي: افتح يبني الباب ..
فتحه وخرجت حبيبه وحضنت بباها وهي بتعيط..
خلاص يا حبيبتي متعيطيش انا جمبك اهه..
مكنوش رضين يخلوني اكلمك يا بابا وخدو مني تليفوني..
هو مين دا يا حبيبه اللي خد منك تلفونك..
الظابط اللي هنا وهو اللي كان بيكنسل عليك..
واالله ماسكتله ولكون مقلعه البدله اللي هو لبسها دي
مبيعرفش ف القانون بيلبس الميري لي..
فسال اللوا مجدي العسكري اللي ادامه :هو فين يبني الظباط اللي هنا..
العسكري: كلهم ف مؤموريات يا فندم ومفيش غير ظابط واحد..
مجدي: طيب ندهولي
متقلقش يا محمد بيه انا هتصرف واعرف مين اللي عمل كدا وجزاءة هيبقي معايا انا شخصيا
دخل عليهم الملازم اول
بصله اللوا بأستغراب : حساااام ! هو انت الظابط اللي هنا ؟
الظابط : ايوا يا فندم
اتنرفز والد حبييه وقال بصوت عالي : انت ازاي يا حضرة الظابط تمنع بنتي اا تكلمني وازاي تمسك موبايلها
مين اداك الحق انك ترد او تقفل ع مكالمتها انا بعملتك دي ممكن اشلك النجوم اللي ع كتافك
بصله حسام وهو مضايق : لولا انك راجل كبير انا كنت رديت عليك
مجدي بعصبية : حسااااام
حسام : تمام يا فندم
مجدي: معلش يا محمد بيه امسحها فيا المرادي شكل كدا حصل سوء تفاهم وانا هصلح الوضع
محمد: وضع اي بس يا مجدي بيه انت مش شايف البنت عامله ازي ..
بصلها مجدي وهي بتعيط وبتبص في الارض وماسكه في ايد بباها ..
مجدي: اي دا ازيك ؟
فرفعت حبيبه راسها وبصتله وافتكرت ملامحه
هو الراجل اللي كان قاعد جنبها في العربيه
ابتسمت وقالت : : ازي حضرتك يا عمو..
محمد: اي دا انتو تعرفو بعض ؟ ..
مجدي: امال
اتقابلنا مرة قبل كدا ف المواصلات عربيتي كانت عطلانه والعسكري بتاعي كان ف اجازة وانت عرفني بحب اركب مواصلات كدا
عشان اقعد مع نفسي
ماشاء االله ربنا يبركلك فيها
محمد: ربنا يخليك دي حبيبه بنتي في رابعه فنون تطبيقيه
مجدي: ماشاء االله ربنا يبارك.. انا عايزك يا حبيبه متزعليش من اللي حصل النهارده وكانه محصلش ولو حسام زعلك امسحيها فيا انا
..
حبييه: لا العفو يا عمو وحضرتك ذنبك اي بصت لحسام وكملت : كل واحد يتحمل خطأه
مجدي: لا يبنتي ذنبي .. وشدة من ايده : اقدملك يا محمد بيه حسام ابني ملازم اول ولسه منقول هنا النهارده الصبح..
بصتله حبييه وبباها وقالو في وقت واحد : ابنك ؟ .
رد وهو بيضحك : اة للاسف واكيد اللي حصل دا مكنش يقصده ولا اي يا حسام .
ابتسم حسام نص ابتسامه كدا عشان يمشي الجو.
مجدي: عمك محمد يا حسام معرفه قديمه اوي كنا بندرس مع بعض واحنا صغيرين ما كناش بتفارق بعض
لولا بس الايام شغلتنا لما كبرنا ..
لوا طيار.
بصله باحترام ومد ايده وسلم عليه:
اهلا بحضرتك يا سياده اللوا انا اسف لو كنت كلمت حضرتك بطريقه مش كويسه .
محمد: لا يبني حصل خير انا بس كنت قلقان ع حبيبه اصلها مش وش دله وبتتعب بسرعه .
ضغطت حبيبه ع ايدة فبصلها: يلا يابابا عايزة امشي.
محمد: ماشي يا حبيبتي
يلا بعد اذنك يا مجدي بيه
فرد عليه مجدي: لا ازاي تمشي كدا
من غير حتي ما نشرب حاجه مع بعض واالله ابدا..
محمد: معلش انت شايفها تعبانه ازاي مرة تانيه..
مجدي: خلاص يبقي نتغدي كلنا مع بعض بكرة وحسام هو اللي يدفع الحساب عشان يحرم يعمل كدا تاني ونضمن انه اتعلم من غلطته
فضحكو هما الاتنين وفضلت حبيبه وحسام يبصو لبعضهم بأرف ..
حبيبه: معلش يا عمو مينفعش بكرة عندي كليه.
مجدي: اي يا حبيبه هتكسفيني ولا اي.
لا يا عمو بس بجد واالله عندي كليه بكرة .
فرد والدها: كليه اي يا حبيبتي انتي مش شيفا انتي تعبانه ازاي مش هتفرق لما تغيبي بكرة يعني .
بصتله وكانت نفسها تقولو اسكت والنبي يا بابا
وبصت لحسام بغيظ وسكتت
.خلاص يا حضرة اللوا متتغطش عليها اكتر من كدا اكيد عندها حجات مهمه ف الكليهفقال حسام وهو بيحاوليغيظها:
بصتله بتحدي : خلاص يا عمو انا موافقه ان شاء االله نقابل حضرتك بكرة .
مجدي: ع خيرة االله اشوفك بكرة بقه يا محمد بيه .
وهما بيسلمو علي بعض:
محمد: مسرور اوي بشوفتك واالله يا مجدي
مشيت حبييه وبباها وبصت وراها وهي بتستحلف لحسام وهو بادلها نفس النظرة.
مجدي: اي يا حسام اللي انت عملته دا انت متعرفش ان ممكن حاجه زي دي تحولك للتحقيق ؟ يبني دا اول يوم ليك هنا ومن اولها
عايز تعمل مشاكل
يابابا انا معملتش حاجه وجدي بيه هو اللي كان واخد منها الموبايل مش انا ..يعني اكيد ديقته ف حاجه هي شكلها اصلا وش مشاكل
حسام عيب كدا حبيبه محترمه وانا عارف كدا كويس ومكنش ينفع ولا يليق بمركزك تعمل كدا مع وحده زيها الموضوع دا لو كان
حد عرفه غيري كان زمانك ف مشكله كبيرة ولولا اني ادخلت محمد بيه مكنش هيسكت فياريت متتكرش تاني
حسام: يا بابا
مجدي: لا يابابا ولا مش يابابا هي كلمه الموضوع دا ميتكررش تاني يا حسام لان مشاكلك بدأت تزيد اوي
حاضر يا سيات اللوا
وبكرة تفضي نفسك عشان هتتغدي معانا ومفيش كلام تاني
قالهاله وهو ماشي بصله حسام زي اللي بيتعاقب علي حاجه ومش عايز ينفذ العقاب دا
وقال بصوت واطي : ان ما كرهتك ف حياتك ياست حبيبه مبقاش انا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)