روايات

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء إيهاب

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء إيهاب

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الجزء التاسع عشر

رواية حبيبي الذي لا أعرفه البارت التاسع عشر

حبيبي الذي لا أعرفه
حبيبي الذي لا أعرفه

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الحلقة التاسعة عشر

خرجت بعد ان ابدلت ملابسها تقدمت الي مجلس الضيف و لكن صدمة الجمت لسانها و لم تقل الا
اسيل بصدمة : انت!!!!
مراد : ايوة يا اسيل انا
اسيل بعصبية : اية اللي جابك هنا
مراد بضعف : انا جاي اعتذرلك يا اسيل
اسيل بدهشة : تعتذر …… لية
مراد : ايوة يا اسيل انا ظلمتك
اسيل بسخرية : و الله و عرفت منين انك ظلمتني
مراد بدموع : سامحيني يا اسيل ارجوكي
رق قلبها لدموعه فجلست بجواره و وضعت يدها علي كتفه التفت اليها و بدأ في الحديث
حنان اتقربت مني اتعلقت بيها و اتخطبنا اطردت من الشغل و مرددتش تقولي و قالتلي استقالت و السبب مجهول جبتلها شغل تاني في شركة تانية كبيرة اشتغلت و قربتني منها اوي اكتر من الاول و بعدها بشهر كنت عندهم و هي لسة مجتش فضلت مستنيها و جت و هي منهارة من العايط قعدت تقول ده زنب اسيل ربنا بيرجعلها حقها مفهمتش حاجة قالت نفس الكلام اللي طلعته علي اسيل في الشركة واحدة طلعته عليا انا غلط في حق اسيل
فلاش باك
مراد و هو بجلس بجوار حنان : في اية بس يا حبيبتي انا مش فاهم حاجة
حنان : سامحني يا مراد سامحني
مراد : متقولي يا حنان في اية
حنان ببكاء حاد : انا انا اللي طلعت علي اسيل كدا انا عشان بحبك سامحني
مراد : انتي بتقولي اية يا حنان
حنان : انا اللي قولت عليها و علي السيوفي كدا بس جيه اللي ياخد حقها واحدة طلعت عليا نفس الكلام
وقفت هي امامه : اعمل اي حاجة بس تسامحني
دوت صوت صفعة مدوية علي وجهها من مراد حتي انها ارتمت علي الارض و نزف انفها و شفتاها
ثم جثي علي ركبته و اخذ شعرها بين يديه : انا اكتر واحد غبي عشان حبيت واحد زيك
ثم دفعها بقوة حتي ارتمت في الارض و تركها و ذهب و هي تبكي بشدة
باك
امسك مراد بيد اسيل و اردف : ارجوكي سامحيني
:::: سامحيه سامحية و لا مستنية يبوس ايدك
التفتت اسيل و كذلك مراد و سحبت اسيل يدها و اردفت بخفوت : يوسف
تقدم يوسف و امسك مراد من ياقة قميصه و اوقفه امامه و ثم اعدل من ياقة قميص مراد ثم لمس يده انفه ثم ضرب رأسه بانف مراد (روسية مصري يعني 😂😂) فانبطح مراد ارضا
اسيل و هي تمنع يوسف من ضرب مراد : يوسف عشان خطري يا حبيبي هو جاي يعتذر عشان خطري
يوسف بحدة : ابعدي يا اسيل
اسيل : عشان خطري يا حبيبي عشان خطري
جلس يوسف يتنفس بصعوبة و صدره يعلو و يهبط من عصبيته و غضبه و غيرته
مراد و هو يقوم بصعوبة : انا اسف يا اسيل اسف
يوسف بصوت بالرعد : برااا بدل ما اخرجك علي نقاله
خرج مراد و جلست اسيل بجوار يوسف : اهدي اهدي عشان خطري هو جاي يعتذر و الله لان ربنا جابلي حقي من حنان و عرف الحقيقة
يوسف عصبية : و ده يديكي الحق انك تسبيه يمسك ايدك
اسيل : هو اللي مسك ايدي قومت انت داخل و انا كنت هشيل ايدي
امسك بيدها بقوة و اردف بعنف : اقسم بالله يا اسيل لو سمحتي ده يحصل تاني هكسر ايدك دي فاهمة
خافت اسيل حقا لاول مرة تري هذا الجانب من يوسف و لكن اخرجها من دوامة افكرها صوته العنيف : فاهمة
تجمعت الدموع في عيونها و قالت بخفوت : فاهمة
زفر يوسف و امسك بيدها و اردف بحنان : انا اسف انا بس اتعصبت لما شوفته ماسك ايدك
ابتسمت له اسيل و وضعت يدها علي وجهه : ربنا يخليك ليا
يوسف بابتسامة : مش زعلانة مني
اسيل : ابدا مش زعلانة حد يزعل من روحه
ابتسم يوسف و اقترب منها اكثر و كلما ابتعدت اقترب هو بدأ يميل عليها الا ان سمع حمحمات الجد دفعته بصدره ابعدته عنها سريعا اتجهت الي غرفتها
رشدي : اتلم شوية يا يوسف اتلم يا حبيبي
يوسف بحرج : احم مانا ملموم اهو بس جوزوني
رشدي : امال مين اللي فرحه بعد. بكرة امي
يوسف : حبيبي يا جدو انا همشي بقي
رشدي : انت كنت جاي لية صحيح
يوسف و هو يضرب جبهته : كنت جاي اشوف راي اسيل في الفستان
رشدي : لا اطمن دي عيطت من الفرحة
يوسف : طيب سلام يا جدو
بدأت تجهيزات في فيلا السيوفي
و في يوم كتب الكتاب
كانت امنية نائمة ولا تدري بشئ
دلفت الي الغرفة ايمان رفيقتها و قفزت علي امنية التي هي نائمة علي السرير
إيمان و هي تقفز : امنييييييية
امنية بخضة : في اية في اية
وجدت ايمان تضحك
امنية : يا جذمة يا زبالة يا حيوانة و الله لهوريكي
ايمان بضحك : الحق عليا انا كنت عايزاك تقومي عشان فرحك يا موكوسة
امنية بخضة : يا لهوي يا لهوي فرحي
و ذهبت مسرعة الي المرحاض بينما ايمان تضحك عليها
اما في الاسفل حضرت اسيل قبل موعد البيوتي سنتر
اسيل : هطلع انا لامنية
يوسف و هو يقبل جبينها : ماشي يا حبيبتي
صعدت اسيل و لكنها تفاجات بايمان
اسيل : السلام عليكم
ايمان و هي تعدل حجابها : عليكم السلام اتفضلي
دلفت اسيل : اكيد انتي ايمان صاحبة امنية
ايمان : ايوة اكيد انتي اسيل مرات يوسف
اسيل : اه انا بس امنية مقالتليش انك حلوة كدا و عيون زرقا و بتاع
ايمان : ربنا يخليكي انتي اللي قمر
اسيل و هي تمد لها يدها : اصحاب
ايمان و هي تبادلها : اصحاب
اسيل و هي تنظر لها بطرف عينها : انتي مخطوبة او مرتبطة
ايمان : لا لسة
اسيل : لية
ايمان : انا يا اسيل عايزة راجل يقف جنبي و يبقي ضهري و سندي و لحد دلوقتي ملقتوش
اسيل بخبث : ربنا يرزقك بيه يارب
خرجت امنية وجدت ايمان و اسيل مندمجات مع بعضهن : الله الله اية اللي انا شايفاه ده اسيبك شوية يا ايمان اجي القيكي مع مين مع مرات اخويا و ضحك و هزار كمان ااااااه قلبي
اسيل بضحك : بس يا بت انتي انا داخلة اخد شور علي ما البيوتي سنتر تيجي
امنية : ادخلي ياختي ادخلي بيتك و مطرحك
بعد ان انتهت البيوتي سنتر كانت الملكة هي اسيل بفستانها الرمادي اللامع و ذلك الوجهه الملائكي ذات مساحيق تجميل رقيقة حفيفة
و امنية بفستانها الجميلة المغلق من جميع النواحي لكنه مميز و خلفهم ايمان فستان موف طويل بفصوص فضية و حجاب فضي و كحل ابرز لون عيناها الازرق لون البحر
تسمر كل من يوسف و سيف و هما يرون ما عشقهم قلوبهم
يوسف : انت شايف اللي انا شايفه
سيف : يالهوي علي الحلاوة يخربيت جمال امك
يوسف بنظرة حادة : احترم نفسك يلا
سيف : من عينايا يا ريس
تقدمت كل عروس من عريسها و اتجهوا الي المأذون
المأذن : بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير
و ردد خلفه الجميع و انتهت اجراءت كتب الكتاب لكلتا العروسين
يوسف : اية يا بت الحلاوة دي
اسيل : عجبك الفستان جوزي اللي جايبه
يوسف : و الله جوزك ده راجل بيفهم
اسيل بضحك : امال مش جوزي
يوسف : هههههههه ماشي يا عم
اما سيف و امنية
سيف : انا مش مصدق ان انا و انتي اتجوزنا
امنية : صدق و الله خلاص اتجوزنا
سيف : انتي عارفة بحبك من امتي
امنية بخجل : من امتي
سيف : من يوم ما اتولدتي
امنية : يا سلام
سيف : اه و الله طب تعرفي انا اللي مسميكي قولتلهم سموها امنية عشان بقت امنيتي في الحياة
امنية بتاثر : انا بحبك اوي يا سيف
سيف : و انا كمان يا قلب سيف
ايمان و هي تتحدث مع احد اخواتها في الهاتف : هو في اية يعني مش فاهمة مش انا قايلالك اني هتاخر……. ماشي.ماشي …شوية و جاية …. سلام
كانت تتمتم و هي تمسك الموب و هو وافق بظهره فاصطدمت به بشدة فتاوهت : انت يا اعمي انت
التفت لها عزمي و الشرار يتطاير من عينه و لكن سرعان ما تسمر امامها و كان تقف العالم كله عند هذا النقطة
ايمان : انت يا بني انت اية التخلف دا
و جاءت لتتخطاه و تسير لكنه امسك يدها
نظرت له باستغراب : سيب ايدي يا عم انت انت متخلف باين عليك
عزمي بتخدر : تتجوزيني
ايمان و قد سحبت يدها منه : انت اكيد مجنون يخربيت كدا
و ركضت هي فركض عزمي خلفها : هتجوزك و الله لمتجوزك
وقف عزمي امام يوسف و اسيل
عزمي : انا عايز اتجوز البت ام عيون زرقا اللي هناك دي
نظروا يوسف و اسيل الي بعضهم و انفجروا بالضحك
يوسف : انت اتهبلت يا بني
عزمي : اقسم بالله لو متجوزتهاش هخدها دلوقتي و امشي
اسيل : هههههههه طيب استني ……. ايمان ايمان
تقدمت منها ايمان و هي تنظر الي عزمي بتقزز : ايوة يا سو
اسيل و هي تكتم ضحكتها : عزمي ابن خالي و اخويا .. عزمي دي ايمان صاحبتي
عزمي بابتسامة واسعة : اتشرفت بيكي
ايمان : و انا لا
يوسف : ههههههه احم ازيك يا ايمان عاملة اية
ايمان : الحمد لله يا يوسف كويسة الف مبروك
يوسف : الله يبارك فيكي ايمان دي اختي زي امنية بالظبط
عزمي و هو يمسك يدها و يأخذها خلفه الي خارج القاعة و هي تقاوم
ايمان : سيب ايدي انت يا متخلف
عزمي : هشششششششش اسكتي شوية
ثم خرجوا فترك يدها و اوقفها امامه و اردف : انا عايز اتجوزك بجد
ايمان : انت مجنون انت متعرفنيش
عزمي : و الله العظيم بتكلم جد و مش مجنون عايز اتجوزك
ثم اقترب منها و طبع قبلة علي شفتيها و اتسعت عينها من الصدمة ابتعد عنها بابتسامة و اردف : كدا بقي لازم نتجوز
صفعته ايمان صفعة عنيف و ذهبت و تركته
اما هو ظل ممسك بوجنته و دلف الي الداخل
انتهي الزفاف و ذهبت امنية مع سيف و مديحة الي المنزل بعد توديع حار و بعد ان اخذ عزمي عنوان ايمان
عزمي : خلاص انا عرفت العنوان و هروحلها بكرا
اسيل : يا بني دا انتي لسة شايفها
عزمي : معرفش بقي كل اللي عارفه ان انا عايزها مراتي
يوسف : خلاص يا عم هدي خلقك انا بكرا هاجي معاك ،
عزمي : بجد
يوسف : بجد
عزمي : احلي ابو نسب و الله
رشدي : يلا يا عزمي احنا
عزمي : يلا
يوسف و هو يأخذ يد اسيل : و احنا كمان طالعين تصبحوا علي خير
الجميع : و انت من اهله
صعد يوسف مع اسيل الي الاعلي فتح الباب لتدلف اسيل و يغلق الباب و يقف خلفها و احتضنها : اية عجبتك الاوضة
اسيل بخفوت : جميلة اوي
يوسف و هو يفك تاجها و طرحتها : انتي احلي يا قلبي
اسيل و هي تلتفت و تحتضنه : يوسف انا بحبك اوي
ليقبلها يوسف بحنو ثم يبتعد عنها مسند جبهته علي جبهتها و هو يقول : انا بموت فيكي يا قلبي انا خلاص مش عايز من الدنيا غير انك معايا و بس
اسيل : و انا كمان مش عايزة غيرك انت يا حبيبي
ليحملها يوسف لاكمال مراسم زواجهم
اما في فيلا سيف
امنية : امال ماما مديحة فين
سيف : ماما عند خالتي في اسكندرية
امنية : لية؟!
سيف و هو يحاوطها : عشان نكون براحتنا امي اصلا ست بتفهم
امنية : بس يا بايخ
سيف : بصي بطلي كلام لان انا اللي عندي كلام كتير جدا من يوم ما حبيتك و انا عايز اقوله
امنية و هي تتعلق في رقبته : حبيبي يا سيفو انا بحبك اوي
سيف و هو يحملها و يذهب الي غرفتهم : و انا كمان يا روح سيفو
في اليوم التالي في المساء في منزل ايمان
ايمن (والد ايمان ) : طيب يا جماعة نسيب العرسان مع بعض
ايمان بخفوت : عرسة لما تاكله
عزمي بهمس لها بعد خروج الجميع : سمعتك
ايمان بعصبية : ما تسمع ولا انت حر اية اللي جابك اصلا انا مش طايقة اشوف وشك
عزمي : جيت عشان هتبقي مراتي
ايمان : ده بعدك
عزمي : هنشوف… يا عمي.. عمي
دلف ايمن : ها اتفقتوا
فدعس عزمي علي قدم ايمان ف
ايمان : ااااه
ايمن : اه اية يا بنتي موافقة
زاد عزمي من الدعس
ايمان : اااااااااه
عزمي : خلاص يا عمي هي موافقة
خرج ايمن الي الباقي
ايمان و هي تمسك قدمها و تتاوه و تنظر له : اه يا متخلف رجلي
عزمي : مالها يا حبيبتي
ايمان : حبك برص
عزمي : ميرسي يا حبيبتي
ايمان : عااااااا مستفز
خرج عزمي و هي يضحك و اتقف ان كتب الكتاب بعد أسبوع و الزفاف بعد ثلاث اشهر
بعد مرور خمس عشر عام
يدلف شاب في 14 من عمره كريم ابن يوسف و أسيل
كريم : منة يا منة
يوسف : في اية يا كريم
خرجت فتاه في 10 من عمرها منة ابنه ( سيف و امنية))
كريم : اهلا اهلا بالهانم
يوسف بنرفزة : في اية يا كريم مالك و مال بنت عمتك
كريم : انا قولتلها يا بابا لما حد يضايقك ابقي قوليلي و ابن انكل علاء امبارح رخم عليها و عرفت من اصحابي ينفع يا بابا
يوسف : حصل يا منة
منة بطفولية و هي تمسك طرف فستانها : ايوة يا خالو.
اسيل و هي تخرج من المطبخ : في اية يا يوسف و كارما اختك فين يا كريم
كريم : كارما هتيجي مع تامر (ابن امنية و سيف الاكبر ) يا ماما
امنية و هي تنزل درجات السلم : في اية يا اسيل
كريم : مفيش يا عمته بس بعرف منة غلطها
منة ببكاء طفولي : انا اسفة
تقدم كريم منها و جثي علي ركبته امامها و امسك وجهها و مسح دموعها بحنان بالغ : طب متعيطيش بس متعمليهاش تاني
منة و هي تمسح عيناها بطفولية : حاضر
كريم : طيب يلا اجيبلك ايس كريم
منة : هييييية و احتضنته و اردفت : و هتعمل معايا الهوم ورك
كريم و هو يربت علي ظهرها و يضحك : حاضر
يوسف : اية يا بابا منك ليها انا واقف
كريم و هو يعتدل : احم ماانت مننا و علينا بردو يا بابا
في ذلك الوقت في شقة عزمي و ايمان
عزمي : طب زعلانة لية دلوقتي
ايمان ببكاء : لان كل الوقت ده و انت عارف اني حبيتك و مصمم اني مبحبكش
عزمي و هو يضمها : خلاص يا ستي انا اسف
ايمان : انا اللي اسفة لو تصرفاتي صورتلك كدا
عزمي : يا خراشي في عنده العيون الحلوة دي و يزعلها
ايمان : ههههههه انت يا روحي
عزمي : ماشي يا ستي
ايمان : طب قوم جيب الولاد من المدرسة
عزمي و هو يقبل جبينها : حاضر يا حبيبتي
في المساء
بعد ان ذهب امنية و سيف و تامر و منة كانت اسيل تجلس علي الفراش و هي شاردة فاحتضنها يوسف من الخلف واضعا وجهه في رقبتها :حبيبي بيفكر في اية
اسيل : ههههههههه اصل افتكرت انك كنت حبيبي اللي معرفوش
يوسف : ههههههههههههههه حبيبك اللي متعرفهوش ماشي يا ستي و اية تاني
اسيل : تفضل جنبي لحد ما اموت
يوسف : بعد الشر عليكي يا حبيبتي بعيد الشر
اسيل : بحبك و هفضل احبك
يوسف : و انا لا
اسيل باستغراب : نعم
يوسف : انا بعشقك
اسيل و يوسف : هههههههههههههههههههههههه
تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الذي لا أعرفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى