روايات

رواية ماسه الاركان الفصل التاسع 9 بقلم ميفو السلطان

رواية ماسه الاركان الفصل التاسع 9 بقلم ميفو السلطان

رواية ماسه الاركان الجزء التاسع

رواية ماسه الاركان البارت التاسع

ماسه الاركان
ماسه الاركان

رواية ماسه الاركان الحلقة التاسعة

دخل الجد وجلس وسط ترحيب من الكل ثم دخل اركان وماسه هتفت ليلي…. حمدالله عالسلامه مين دي يا حبيبي الممرضه.
اقترب اركان من ماسه وهتف.. دي ماسه مراتي حرم اركان السويفي وشريكه بالربع في السويفي جروب.
عم صمت مطبق علي الكل والكل في حاله صدمه …هب محمود واقترب والغضب يبدو عليه لتقترب ماسه لا شعوريا من اركان وتلتصق به ليبتسم ويمسك يدها .
هتف محمود …..انت بتقول ايه ربع ايه اللي خدته مين دي هو فيه ايه بيحصل هنا..
صرخت ليلي….. انت اتجوزت يا اركان نهار اسود اتجوزت من غير ماتقول..
صرخ محمود …..مايتجوز والا يولع انا بتكلم عن ربع الشركه.. نظر اليها كليا فتذكرها اقترب صارخا…. نهاركو اسود مش دي البت اللي شغاله في المستشفي.. ليستدير للجد….. انت جايبلنا بت جربوعه تديها الشركه وتجوزها البيه يا جلال بيه..
هتف اركان بصوت غاضب.. لااااا تحفظ ادبك وتتكلم عدل مراتي مش جربوعه واي كلمه مش هقبل بيها.
هتفت ليلي.. لا والله من امتي يا سي اركان السبسبه وانت مابطيقش صنف ست وقولنا نصبر عالبيه انما اخرتها شاددلي دي وجاي تقول متجوزها امالي الست لميس اللي بتنطلنا كل يومين وضعها ايه هاه وبنتي وضعها ايه.
لتشد ماسه يدها وتنكمش ..شعر بالغضب وهتف….. اظن انا ماوعدتش بنتك بحاجه اما لميس قصه تانيه.
صرخت ليلي …..ايه متجوز وليك عشيقه …اقتربت من ماسه…. انت متجوزاه وعارفه انه ماشي مع واحده مابتفارقوش ايه ماعندكيش كرامه.. لتدمع ماسه وتحني راسها .
صرخ اركان.. انت مالك بيا وبجوازي ماتخليكي في حالك الله.
هتف جلال اخيرا…… ماتتلمو بقه انا قاعد هو خلاص انصعرتو وهتاكلو في بعض.
هتف محَمود ……هو ده العدل يا جلال يا سويفي.
هتف جلال…… اظن يا محمود انا اديتك نصيبك وكل واحد خد نصيبه انا حاليا ماعدش حيلتي الا القصر ده حاجه تانيه ماعنديش يعني حتي لو مت هاه لو مت يا محمود ماحدش هيستفاد حاجه.. دلوقتي خمسين في الميه لاركان وخمسه وعشرين لماسه وربع لبهاء قابل للانفصال وانتو خدتو فلوس تعادل ورثكو الشرعي اظن كده عدل.
هتف محمود….. العدل انك تركبه الشركات ليه فيه ايه ابن سميح ياخدهم ويكبش ليه يا جلال بيه وتدي واحده مانعرفهاش الربع ليه لا دي ترجعه بالجزمه.
هتف جلال …..اظن مش من حقك تنطق يا محمود انا ماعرفش انا سايبك تعجن براحتك وانت اصلا مش من حقك تتكلم ومافيش حاجه هترجع واهمد بقه خد نصيبك واعمل ما بدالك وماسه ماهترجعش حتي لو حصلها حاجه الشركات هتروح وقف خيري يبقي خلصت كده ونقفل عالقرف بقه وتخليك في حالك.
هتف.. ليه مش حاجه مراتي و ولادي.
هتف جلال.. مراتك هيا اللي تنكلم وبهاء راضي وغلب يقولك هنعمل شركه ونكبرها بس انت طماع عينك عالشركات عشان تخربها بس انا كده مانولتلكش غرضك يا محمود وتاخد الفلوس وتهدي بقه الا العيشه بقت تخنق.
هتف محمود غاضبا….. خلاص ارتاحت وركبت العيال علي راسنا.
نظر جلال لبهاء….. سكت ابوك بقه عشان انا تعبت بجد دي مش عيشه.
هتف بهاء …..يا بابا خلاص بقه مش هنعيش حياتنا نزيد ونعيد اصلا جدي سالني لو عايز اخش في الشركات قولتله لا ناخد ونعمل عشان انا عارف انك مش هترتاح َمع اركان انتو زي ماتكونو قاتلين قتيل لبعض وانا راضي يا بابا ايه مشكلتك.
صرخ.. مشكلتي ان السويفي جروب ماتتسابش لعيل زي ده.
هتف اركان.. انا مش هرد عليك وخليك تهري بقه واخرتها حبيتين ضغط وطري علي قلبك.
صرخت عمته ليلي….. انت مالك فاجر كده جايبين واحده من الشارع ومدينها فلوسنا وبتتبجح كمان.
هتف.. عمتي اخر مره تتكلمي عن مراتي كده.
هتفت بغل.. ماشي يا اركان يابن صفاء انا ما اتختمتش علي قفايا وانا اللي وقفت جنبك. ماشي هات ستات البلد واتجوز براحتك خلاص بقت مسخره صبرنا علي لميس هانم وقولنا خلاص ماهو مابيعرفش يبعد عنها سحراله الهانم وبعديها جايب دي ويقول متجوز دا هم ما يتلم مبسوطه يا صفاء بابنك ماشاء الله متجوز ومرافق.
لتقوم صفاء وتقترب من ماسه.. حَمدالله عالسلامه حبيبتي نورتي بيتك.
صرخت ليلي…… انت كمان بترحبي بيها.
هتفت صفاء ….ايه يا ليلي مش مرات ابني.
هتفت ليلي ……انت مصدقه والنبي ان اركان يتجوز اصلا اركان ماحبش الا لميس ومافيش في حياته الا هيا وقولت هيعقل ويعرف ان مالوش الا اهله لا وجاي ساحب دي وكمان يدوها فلوسنا ليه تاخد فلوسنا.
هتف الجد …..عشان دي اللي انقذت حياه ابوكي يا ليلي. ابوكي كان بيحطولو السم في الدوا عشان يتوه ويموت.
بهتت ليلي…… ايه بتقول ايه.
هتف ……ايوه ماسه اللي خطفتني وقعدت ايام تعالجني وتصرف عليا لولاها كت مت او اتبهدلت وتهت مش بعيذد يترفع عليا قضيه حجر والا ايه يا محمود.
ارتبك محمود.. بتقولي ليه كده انا مالي باللي حصلك.
هتف الجد …..صحيح انت مالك.. فعلا برئ دايما يا محمود من هنا ورايح كل واجد يلزم حده وادبه في البيت ده وكل واحد يعرف حقه وعليه ايه واللي مش عاجبه يتفضل الباب يساعي جَمل.. نادي علي الخدم ياخذه ويصعد به كل ذلك َو ماسه منكمشه مرتعبه من تلك العائله التي تاكل بعضها .
تفاجئ الجميع بدخول امراه جميله لتضحك ليلي بسخريه.. …..مالحقناش والله نخلص كلامنا لميس هانم اهلا وسهلا.
دخلت لميس تتهادي لتهتف……. طنط ليلي ايه مالك ومالكو واقفين كده.
ضحَكت ليلي بسخريه.. مالنا داحنا مالنا ومالنا مش تباركي ياختي لحبيبك.
هتفت لميس …..ابارك علي ايه.
هتفت ليلي….. اصل اركان اتجوز الهانم…. البيه اللي مرافقك مم سنين اتجوز واحده شغاله في مستشفي.
لتنفعل لميس وتصرخ ……اركان انت اتجوزت انت اتجوزت دي.
هتف اركان بغضب …..ايوه اتجوزت ويا ريت كل واحد يحفظ مكانه بقه انا صبرت كتير ومش هسكت.
لتقترب منه لميس.. انت ازاي تتجوز من غير ماتقولي لتقترب من ماسه وتشدها…… وتتجوز دي عليا انا..
اقترب بهاء.. لميس عيب كده.
انفعلت وصرخت في اركان……. انت ساكت ليه..
هتف ……لميس تعالي معايا ….شدها الي المكتب .
وقفت ماسه مقهوره تشعر ببشاعه ما دخلت فيه .تنهد بهاء…… ماتزعليش احنا عيله هم والله .
اقتربت ام اركان….. تعالي يا حبيبتي اوريكي اوضتك.
هتف بهاء.. …..خليمي مرتاحه يا مرات خالي انا هطلعها اوضه اركان..ارتبكت ماسه …هتف بهاء….. دي شنطتك …هزت راسها لياخذها ويصعد بها يدخلها حجره اركان ….وقفت تتاملها كان جناحا كبيرا مكون من غرفه كبيره وجزء خاص بشاشه كبيره وانتريه كبير وملحق به مطبخ مجهز حانبي وبه كل المستلزمات وحماما خاصا ..هتفت…… هو انا هقعد هنا.
هتف….. اه مش متحوزه اركان. اركان عامل لنفسه صرح لوحده ماحد يهوب ناحيته لما بيخشه مابيطلعش فاكيد هتفعدي معاه.. ابتسم كان بهاء شخصا الي حد ما طيبا ليس كعائلته كان لا يحب ان ينغمس في المشاكل طالما سياخذ حقه وجده اعطاه وزاد وفاض فلم ينجرف مع طموحات ابيه .
اقترب منها …..انا عارف ان دخلتك الاولي صعبه وانك اتخضيتي انا لو منك اتخض والله احنا عيله جاحده ومتاكد ان جوازك من اركان وزاه حاجه .اركان مابيتجوزش اساسا فعموما انا هنا هتلاقيني حاجه زي حليف ليكي انت شكلك طيبه وغلبانه حرام تخشي في الصراع بينهم. انا متاكد ان جدي ورا كل ده واكيد وزا جوازك من اركان.
نظرت ابيه باستغراب.
ضحك…… بصي انا ابان هادي وطيب بس براقبهم كلهم وحافظهم ابويا كل همه الشركه اللي ماهيطولهاش وعمتي ليلي كل همها تجوز ساندي لاركان .واركان كل همه الشركه وبس وجدي معاه وانا بصراحه ماليش في المشاكل خدت حقي وهكبره بطريقتي بس الصراع يا ريت يقف علي كده.. بصي مش عايزك تثقي في حد حتي انا اه والله وخلي بالك من نفسك والزقي في طنط صفاء طيبه َمالهاش في حاحه وجدي اكيد في صفك انت ايه اللي وقعك الوقعه دي اركان تتجوزي اركان السويفي..
سمع صوتا غاضبا.. وماله اركان يا سي بهاء.
ضحك بهاء……. زي الفل يا روكي عسليه والله سيبت لميس ازاي دي قراضه مابتسيبكش..
هتف اركان غاضبا ……مالك انت اسيب واتزفت الله.
ضحك بهاء وهتف.. طب بالراحه عروقك.. ليستدير لماسه…. سعيد بيكي يا ماسه واي حاحه انا موجود ماتخافيش انا مش زي العالم دول والله مابعضش لتضحَك ماسه ..ابتسم لها فكانت جميله اقترب وهمس.. لو نظحك تعاليلي.. لتضحك مره اخري ليستدير ويخرج .
اندفع اركان …..كان بيقلك ايه ومسخسخه كده.
نظرت اليه باستغراب.. مفيش بيهزر عادي .
هتف غاضبا …..وتهزري معاه ليه وطالع بيكي القوضه ليه.
نظرت اليه ……كتر خيره كت واقفه لوحدي وسط ناس غريبه طلعني.
نظر اليها ولا يعلم ماذا يقول لتستدير وتتجه لشنطتها وتاخذ احد بيحاماتها ….اندفع امامها وهتف …..علي فكزه كلام عمتي علي لميس كان..
لتقاطعه……. من فضلك مش عايزه اسمع حاجه ماتخصنيش دي حياتك انت حر فيها انا ماليش دعوه وانت قولتلي كده فاملوش لزوم الكلام.. انا خارج القصه وتركته واقفا مشتعلا فهيا لا تابه لعلاقته بلميس وعمته قد زادت وفاضت علي انها عشيقته وهيا ليست كذلك .
وقف يهري من داخله فلم يحب ان تراه بهذه الصوره ذهب الي دولابه اخرج ملابسه وجدها تخرج تلبس روبها ..اقتربت منه بهدوء….. ممكن توريني قوضه جدو اروح اطمن عليه.. تنهد وهز راسه وذهب بها اليه لتدخل وتحتضنه ونقبل راسه زتقول…… خدت دواك يا قلبي.
ابتسم وهتف …..اه يا حبيبتي معلش الدخله تخوف احنا عيله مصعوره.
ضحكت….. لا ما بهاء قالي
هتف …..انت اتكلمتي معاه.
ضحكت….. اه هو اللي طلعني فوق دا عسليه والله.
هتف اركان غاضبا…… اه والله نحنوح قوي.
رفع الجد حاجبيه.. هتف……. مشيت امورك مع لميس عشان ماتعملناش مشاكل.
هتف اركان….. وتعمل ليه هيا مالها.
هتف الجد بخبث…… مالها ازاي مش حبيبتك دي.
شعر اركان بالغضب.. فيه ايه يا جدي انتو بتلزقوهالي بالعافيه انا مابحبش ولا بتزفت.
هتف الجد.. طب براحه انت عبيط امال ماشي معاها ليه انت مكسوف مش عشان ماسه مراتك تعمل كده دا جواز كده َكده انت هتمثل ..
صرخ اركان….. وامثل ليه انا الله فيه ايه يا جدي ماتسكت بقه.
تنهد الجد…..طب يابني براحتك انا مش عارف هتلاقيها من لميس والا من ساندي ليغمز لماسه …..جوزك بتاع نسوان ايه عالي..
لتضحك.. …صرخ اركان….. انت هتعملني مقلته دا ايه الهم ده.
هتف الجد…..بس بس مالك بتدخن كده يلا يا حبيبتي ومن بكره تروحي الشغل وتقفي بقه في مالك.
ابتسمت وقبلته.. لا يا جدو دا مش مالي دا امانه في رقبتي احافظ عليها حد الله مابيني ومابينها انت بتقول ايه انا هعمل ليه توكيل يدير الربع الفاضل كاني مش موجوده لاني مش بفهم..وهشتغل واخد مرتب زي الناس.
نظر الجد اليها….. تعملي توكيل لمين بالضبط.
لتشير لاركان ……لده هعمله توكيل..
هتف اركان غاضبا.. ده.. ايه عدمت الاسم ماليش اسم دا ايه المرار ده ومراتي تاخد مرتب.
تنهدت واقتربت منه……. والله يا استاذ اركان دي حياتي وبمشيها بطريقتي عشان لما امشي من حايتكو اعرف اكمل لو مش عايز تديني مرتب ارجع شغلي مش فارفه.
صرخ …..مرتب ايه جوزك مليونير وتاخدي مرتب. صفحه حكايات ميفو
نظرت اليه بسخريه.. جوزي.. لتهتف… لا معلش وسعت منك شويه.. مالي بفلوسك انا.. اسمع يا اركان بيه يا ريت ماتتكلمش في القصه ذي تاني لانك مش جوزي وانت عارف انك مش جوزي فاكيد مش هاخد فلوس من راجل غريب يرجع يقولي انت هتلهفي قرشين في الاخر انا هشتغل ومافيش حد هيتجبي عليا بمليم عشان لما اخرج مايتقالش ان ماسه خدت حاجه من أركان السويفي..وتركته ومشت .
وقف مشتعلا فصرخ في جده…… عاجبك كلامها ده.
تنهد الجد.. ماله كلامها مش انت اللي قولتلها كل الكلام ده وبتكرره والا من بقك حلو ومن بقها كوخه.. اسمع يا اركان ماسه بنت زي حته الالماظ ما تقرفهاش وسيبها في حالها مش شبهك ولا انت شبهها خليك في لميس والا ساندي هتنبسطو ببعض وعدي السنه بطولها وعرضها..
صرخ اركان…… يعني ايه حنه الكاظ وانا مش شبهها انت محسسني انها جايه من السما وانا زباله فيه ايه دانا اركان السويفي.
هتف الجد.. ماهو عشان انت اركان السويفي ماسه ماتنفعكش انت اتغيرت وبقيت واحد صعب ومتكبر ومغرور وقافل قلبه وماشي مع دي وبتشقط دي وملفف لميس وراك زي الكلبه تشبع غرورك انت بتنتقم من اللي حصلك في اي ست وماسه حد رقيق وناعم بسكوته كده عايزه حد طيب..
هتف اركان.. حد طيب انا شرير يا جدي.
هتف الجد…… لا يا حبيبي بس ماسه حنينه عايزه حنيه وانت غول صعب وبعدين احنا بنتكلم في ايه وانت هتطلقها هو انت عايزها.
ترتبك اركان.. عايزها.. هاه.. لا طبعا بتقول ايه انت..
هتف ……خلاص اسكت بقه تصدق كت تنفع الواد بهاء نحنوح.. والله يا واد يا اركان فكره لما تطلقها اجوزها للواد بهاء ..ابتسم الجد وهتف البت ماتتسابش …. خلاص كده يا روكي لما تطلقها يحلها حلال.
صرخ اركان…… انت انخبلت يا جدي بتجوز مراتي وانا واقف.. دا ايه حرقه الدم دي وليه بهاء نحنوح انا يعمي مابعرفش اتنحنح تديله ماسه ليه احسن متي في ايه سي بهاء دا حاجه تحرق الدم.
هتف الجد.. يابني مضايق ليه تكره لبهاء الخير بت قمر ومزه طحن دا في دخلتنا الواد كان هياكلها بعنيه قبل مايعرف انها مراتك وانا الواد طيب وحنين هيديها حنان
صرخ اركان.. يدها طين علي دماغه ويبص لايه هو والله لاخلع عنيه وبطل بقه بلا يدي بلا يطين نام يا جدي نام انت باينك كبرت نام وتركه وذهب مشتعلا لينفجر الجد في الضحك…… والله انت مسخره ربنا يهديك يا حبيبي نفسي افرح بيك وترجع لدنيتك..
دخل اركان مشتعلا علي ماسه كانت ترتب حقائبها ليقترب منها ويشدها من ذراعها ويصرخ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسه الاركان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى