رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الثامن عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الثامن عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الثامنة عشر
نزل هارون من الغرفه وكان يشعر بالغضب الشديد من تصريفاتها وذهب الي البار ليشرب المشروب ظل هناك وقتا ليس بقليل وكانت تجلس فتاه تراقبه باعجاب وبعد ذلك ذهبت لتجلس امامه وقالت هاي….
نظر لها هارون وابتسم بسخرية واقترب منها ليهمس لها خلف اذنيها وقال تعالي نطلع فوق
كان لم يهتم لمن تجلس امامه فهو لم يري امامه من الاساس وحاوط خصرها كانت الفتاه مستمتعه بذلك فهو وسيم للغاية صعد الي غرفتها قب”ل شفت”يها بع”نف ودف”عها الي الفراش…….
لم تعلم فجر اين ذهب ولكنه تاخر كثيرا بالخارج نامت علي الفراش ولكن لم تستطيع النوم….
قام وارتدي ملابسه ووضع لها الاموال علي الفراش تعجبت الفتاه من تصرفه ولكنها لا تهتم لذلك فهي اعتادت علي ذلك
ذهب الي الغرفه كان يشعر بالصداع الشديد يولم راسه دخل وجدها جالسه علي الفراش…..
عندما رايته شعرت بالازدراء فهو مخ”مورا وقالت بتهكم كنت بتخوني ولا اي…؟
اهاا كنت بخونك ولسه جاي من عندها دلوقتي عايزة حاجه تاني…. نظرت له وتمددت علي جانبها ووضعت الغطاء علي وجهها فهي لم تتعجب كثيرا منه فقد تعودت علي ذلك
اتجه هارون الي الفراش ومازال يشعر بالالم في راسه جلس علي الفراش وساند ظهرة للخلف…. والقي نظرة عليها وتنهد بضيق…. كانت فجر تشعر به ولكنها تجاهلت ذلك فهو قد اعترف بخيانته لها… ظل هكذا ولكن شعر بالم راسه يزيد تنهد هارون بضيق وانحني عليها وقال انتي السبب في كل دا… انتي الي بتخليني اعمل كدا….
لم تفهم حديثة ولكن شعرت بشيئا يلمس قلبها قامت فجر فجاه واصدمت راسها بجبينه ابتعد هارون ورجع لموضعه نظرت له فجر بغضب وقالت بتقول اية بقا انا السبب في اية.. انا الي قولتلك روح ن”ام في حض” ن اية واحده زبا”لة من الي تعرفهم ولا انا الي طلبت منك انك تروح لي سارة….؟
غمض عيونه ورجع راسه للخلف وقال اها انتي السبب انا بعمل كل ده عشان اعرف ابعد عنك….
خفق قلبها بشده ونظرت له وقالت مش فاهمه.. قصدك اي؟
فتح عينه وتمدد علي الفراش وقال انا عايز انام…
نظرت فجر له… ولكن لم تفعل شي تنهدت بحزن فكل شيئا يبدو غريبا…. همت بالقيام ولكن تفاجات بيده تقبض عليها هارون لو سمحت….
قال هارون بتعب خليكي جمبي انا عايزك بلعت ريقها ونظرت له وتمددت بجانبه فتلك الكلمات تلمس قلبها وتجعلها تتخلي عن كبريائها……
ظل فارس طول الليل يفكر فشيئا سوف يفعل به لم يجد حل سوي قت”له… وتوعد بداخله لازم اخ”لص عليك يا هارون بايه تمن هخل”ص منك…..
دخل حسن الي البيت وقعد قصاد حسان وتنهد بتعب اردف حسان قائلا عاوزك تجوز ريم لي احمد بدل ما تحصل مصيبه تاني وفجر دي تخل”ص منها مفهوم….
نظر له حسن بدهشه وقال قصدك اية…؟
تتق”تل اللي تتجوز ولد الشهاوي يبقي الموت اشرف لها ومسالتش نفسك هي اتجوزته ليه؟
مش بتردد مش عارف بس ممدوح تعبان من وقتها و… قطعه بحده قائلا انا كلامي خلص سيرتنا بقت علي كل لسان في البلد… وشرفنا بقا في الطين….
تنهد حسن بحزن وقال بس يا بابا… ممدوح سايب بنته واحنا نقت”لها…؟
عايز اسمع خبرها مفهوم وبعدين ولد الشهاوي مش هيعمل حاجه…. مجلجش…
كانت ريم تجلس هي ونور فقالت نور اه صحيح فجر عملت اي….
مش عارفه سافرت الغردقه مع هارون وتقريبا هيجو مصر النهاردة لان هارون عنده شغل…
يبقي فجر منفذتش حاجه وهارون دا هيفوقلنا لازم هي تعطله…
امممم فجر بتحب. فارس يا نور ومش قابله هارون خالص وبصراحه صعب عليها جدا المفروض هنعمل ايه تاني؟
القت”ل الحاجه الوحيده اللي هتخلصنا منهم… نظرت لها ريم وقالت طيب ودي هنعملها ازاي؟
مش عارفه بس هنتصرف وانا هفضل ورا فجر لحد ما تنفذ الاتفاق او لحد ما فارس يخل”ص عليه….
اول ما هارون وصل الي القاهرة ووصلها الي شقته الي فالقاهرة وقال علي فكره انا ممكن ابات برا… ردت عليه بعدم اهتمام انت حر بس انا ممكن اخرج…
هتروحي فين…؟
هتعمل نفسك جوزي بجد ولا ايه.. وبعدين انت ملكش حكم عليا انت فاهم…
زفر بضيق فهو لا يريد ان يفقد اعصابة وقال براحتك اعملي اللي انتي عايزة انتي مش فارقه معايا اصلا…
وسابها وذهب الي الشركه… واتجه الي مكتب زين وقال عملت اية…؟
ابتسم زين بمكر هتسمع خبر وقوع شركه ممدوح قريب عشان يبقا شاطر اوي ويلعب معانا واللي اسمها ريم دي هعلمها الادب بس انا عايز اعرف حاجه البت الي اسمها نور دي اختفت مع موت معاذ راحت فين…؟
انا حاسس ان هي اللي قت”لته اصلا… عقد زين حاجبه وقال انا حسيت بكدا بس طبعا محدش قدر يفتح بوقه ويجيب سيرتها….
عايزين نعرف طريقها لان البت دي اكيد في دماغها حاجه هي كمان…. او متفقه مع ريم مش عارف بس في حاجه غلط ومش مريحاني…
انا هتصرف مع ممدوح الك”لب ده وانت خلي الشحنه توصل النهاردة بليل باي تمن تمام… واية حاجه ممدوح هيستوردها متطلعش من الجمارك تمام….
تمام دي اسهل حاجه…
ذهبت فجر لتقابل فارس في احدي المطاعم التي تطل علي النيل لم تكون تلك اول مرة تخرج معه فهي تعودت علي ذلك كان هو من يخرج معها ويشاركها في بعض الاشياء…
ظلت فجر تبعث في صحنها ولم تاكل شي تعجب فارس من ذلك وقال فجر انتي مبتاكليش ليه…؟
ابتسمت فجر وقالت عادي… مسك ايدها وقال فجر انتي مش معايا خالص نظرت له وقالت كل حاجه غريبه يا فارس موت عمي صالح وفجاه ظهرلي هارون وحصلت كل حاجه ورا بعض….
كل حاجه هترجع لاصلها يا فجر…
الي بيروح مبيرجعش في حاجات كتير اتغيرت يا فارس..
فجر انا بحبك فعلا مكنتش متوقع ان الموضوع هيوصل لكدا نظرت له بعتاب وحزن فارس احنا من ساعه ما جينا مصر وانت انشغلت عني حتي مسالتش عليا وكنت سيبني لوحدي
تنهد بحزن مكنتش متوقع ان الكل”ب ده هيعمل فيكي كدا
هو معملش حاجه… فجاه تغيرت ملامحه وازداد غضبه وقال بجد يعني اللي حصل ده مش كان بسببه؟
انت بتحبني يا فارس بجد ولا…؟
بحبك من زمان اوي يا فجر بس قولت استني لما تكبري شعرت فجر بتجمع الدموع فعيونها فهي ارادت ان تسمع ذلك ولكن ليس الان… امسك فارس يدها وقال كل حاجه هتعدي وهنتجوز يا فجر….
عدي يومين ولم يذهب هارون فيهم الي البيت وقضيتهم فجر مع فارس بين الخروج والسهر ولكن كانت تشعر بان هناك شي مفقود بها ولكن لم تنكر استمتاعها بذلك فهذا قد اعاد ذكرياتها معه….
كانت ترتدي ملابسها لكي تخرج ولكنها وجدت هارون يدخل الي الشقه… لم تهتم له
مش كفاية كده ولا انتي عايزة تفضلي ماشيه علي حل شعرك كده كتير…؟
عقدت ذراعيها وقالت انت بتراقبني ولا ايه.. وبعدين مش انا مش فارقه معاك اصلا…
رد هارون بسخرية اها مش فارقه بس للاسف اسمك مراتي وانا يهمني سمعتي قدام الناس…
لم تعلم لما شعرت بالضيق وقالت حاضر هعمل حساب اني اسمي مراتك….
وبطلي لبسك المقرف ده مش لازم تعرضي نفسك يعني..
ترقرت الدموع في عينيها فهو تركها ولم يسال عنها والان يجرحها بكلماته.. وقالت طالما انا كده طلقني واخلص..
هطلقك بس مش دلوقتي…
رن هاتفها نظرت له واجابت قائلة ايوة يا فارس…
ابتلع ريقه لكي لا يحطم راسها ويحطم ذلك الهاتف وتظاهر بعدم الاهتمام….
اول ما هنزل هكلمك…
واتجهت لتخرج ولكن تفاجات به خلفها ويقبض علي ذراعها بشده والصق ظهرها في الباب وقال بغضب مفيش خروج ولا زفت…
وانت مالك…. انا حرة…
لما اطلقك تبقي حرة وبعدين انا سبتك يومين براحتك مش معني كدا ان انا عجبني اللي انتي بتعملي…
شترت بالضيق وقالت بانفعال كفاية بقي انا مش تحت امرك علي فكرة وسيبني في حالي وبعدين انا بخرج معاه بس يعني معملتش حاجه غلط مروحتش نم”ت في حض”نه ولا.. قبض علي عنق”ها بشده جعلها تختنق وقال بغضب براحتي وانتي تحت امري ليا انا وبس ومش مسوح لحد يقربلك غيري فاهمه… سعلت فجر بشده ارخ قبضته عليها واخذت انفاسها بصعوبة وقالت ماشي يا هارون انا هاوريك..
هتعملي ايه يا بنت العزايزة…؟
نظرت له فجر بضيق وقالت زي ما بتعمل…؟
ماشي ادخلي جوة بقا بدل ما ازعلك…
انا عندي ميعاد وعايزة اخرج ومش من حقك تمنعني اصلا..
ابتسم بسخرية وقال علي اساس ايه بقا واضح انك نسيتي اننا متجوزين….
بجد هو احنا متجوزين؟ ده مجرد ورقه بلها واشرب ميتها ولما تبقي جوزي بجد ابقي كلمني.. انتبهت فجر لما قالته ودخلت الي الغرفه القت نفسها علي الفراش واجهشت فالبكاء.. دخل هارون خلفها… واتجه اليها عندما وضع يده عليها قامت وقالت بحده ملكش دعوة بيا واطلع براااا…
سحبها هارون من يدها وضمها الي صدرة ظلت تبكي داخل احضانه وقالت انا بكرهك اوي…
امسك وجهها بين يده وقال ممكن تبطلي عياط وبعدين مهو انتي الي عايزة كدا…
عايزة ايه… انت الي بتعاملني وحش وسيبتني ومشيت ودلوقتي جاي تعمل معايا كدا وبتقولي كلام وحش
قبل هارون جبينها وقال ماشي بس انتي مراتي قدام الناس مراتي ولما حد يشوفك بتعملي حاجه هيقولو عليا ايه؟
نظرت فجر له وقالت يعني بتعمل كدا عشان الناس؟
انا همشي يا فجر عشان عندي شغل… وخرج وسابها…
اتصلت فجر بفارس وقالت انا مش عارفه انزل يا فارس.. شعر انها ليست علي ما يرام وقال فجر انتي كويسه الح”يوان ده عملك حاجه…
لا انا كويسه….
لم يرجع هارون الي البيت في تلك الليلة وظل بالشركه دخل زين الية وقال انت بايت هنا ولا اية…..؟
زفر هارون بضيق امممممم كان عندي شغل كتير انت اتاخرت ليه…؟
كنت سهران برا امبارح ولما صحيت جيت علي هنا علي طول وبعدين يا ابني هو حد يسيب شهر العسل ويجي الشغل…
لا واضح انك رايق وعايز تحفل عليا… ضحك زين وقال جدا بصراحه وعرفت حاجه هتخلي ريم دي تيجي زاحفه تحت رجلي عقد هارون حاجبه وقال يا سلام حاجه ايه دي بقا؟
هقولك….
مش دلوقتي انا هنزل عشان اروح عايز انام بصراحه..
انت الخسران….
نزل هارون من الشركه ولكن قبل ان يفتح باب سيارته مرت تلك السيارة من جانبه وقام من بداخلها باط”لاق ال”نار عليه مسك هارون دراعه ذهب اليه احد افراد الامن عندما راي ذلك واسند هارون واخبرو زين بذلك واتيت الاسعاف لكي تنقل هارون الي المستشفي….
استيقظت فجر من نومها وكانت تشعر بانقباض قلبها… وامسكت هاتفها واجابت علي اتصال فارس والذي اخبرها قائلا فجر انتي فين…؟
كنت نايمه…
هارون في المستشفي بين الحياه والموت تصلبت ملامحها وقالت نعم ازاي..؟
اتصلي بيه عشان تروحي المستشفي وانا هكلمك… قفلت معه وكانت تشعر بالخوف وظلت تتصل بهاتف هارون ورد عليها زين واخبرها بالمستشفي… ارتديت ملابسها بسرعه وركبت سيارتها وعندما وصلت اتجهت الي زين وقالت هارون فين
استغرب زين من هيئتها الباكية وقال هيبقي كويس وبعدين ممكن تمشي وانا هفضل معاه…
لا مش همشي…
نظر لها بتعجب وقال طيب اقعدي.. ظلت فجر تبكي بشده جعلته يظل يراقبها بدهشه….
رفع حاجبه بدهشه ولم تحدث كثيرا… وبعد ذلك اخدت فجر جانبا لكي ترد علي هاتفها…
لو ممتش جوة في العملية ادخلي انتي افصلي الاجهزة وخلصنا بقا ولو معرفتيش تتصرفي كلمني وانا هبعتلك حد
رددت فجر عليه وكانت تشعر بصعوبة الكلمات التي تخرجها حاضر… سلام
اتنقل هارون الي الغرفه… وصممت فجر ان تدخل له… لم يستطيع زين السيطرة عليها واستجاب لطلبها ودخلت فجر ليه كانت دموعها لم تستطيع التوقف وكلمات فارس تسيطر علي عقلها فهي الان يمكن ان تقضي علي حياته وتنال حريتها ولكن ماذا ستفعل فهل ستصبح مجرمه من اجل ان تنال حريتها ام ستظل اسيرة له….
ذهب زين لكي ينهي اجراءت المستشفي واخبرهم انه لا يريد اخبار الشرطه بشي… وذهب الي الغرفه وعندما فتح الباب وجد ما اصدم زين وقال… فجر
كانت فجر تبكي بشده وتدفن وجهها في الفراش بجانبه اتصدم زين من هيئتها وقال فجر…
رفعت فجر راسها له وقالت ببكاء هو مش بيرد عليا ليه؟
كانت الدهشه مسيطرة علي زين من حالتها وقال هو كويس بس لسه مش هيفوق دلوقتي…..
طيب تعالي نخرج برا… رفضت فجر بشده وظلت جالسه معه في الغرفه استسلم زين لها وخرج من الغرفه…
ظلت فجر بجانبه وقفلت هاتفها لكي تتجنب اتصالات فارس لم تعلم لماذا تفعل ذلك ولكنها لم تصبح مجرمه قامت لتجلس علي المقعد الذي يتوسط الغرفه وغلبها النوم…
كان زين ذهب الي الشركه لانهاء بعض العمل ورجع وعندما دخل الي الغرفه وجدها نائمه علي المقعد شكلها مجنونه
بدا هارون في استعاده وعيه.. وقال بتعب زين هو ايه الي حصل؟
اخذ زين المقعد وجلس بجانبه وقال انت كويس؟ اعتدل هارون بمساعده زين وقال اهاا بس دراعي وجعني شوية… ولاحظ هارون وجود فجر وقال هي فجر هنا من امتا….
من ساعه ما خرجت من العمليات ومرضيتش تمشي وتقريبا نامت من كتر العياط….
نظر هارون لها وتنهد وقال ماشي عايز اعرف مين اللي عمل كدا..؟
تمام انا مش هقول لحد علي اللي حصل..
تمام نظر زين اليه وقال هي فجر يعني…
فهم هارون ما يقصده وقطعه قائلا لا بس هي اكيد خافت ان حد من اهلها يكون هو الي عمل كدا….
هو انا عبيط يا هارون دا انتم لو كان بينكم قصه حب مكنتش عملت كدا اصلا….
ابتسم هارون وقال هي لسه بريئه اوي… بس بكرا هتتغير
نظر له زين بتعجب وقال والله انا مش فاهم حاجه بس ماشي وشوف هتخرج امتي وكلمني… والمجنونه بتاعتك الي نامت دي…
سيبها هي طالما عايزة حاجة هتعملها بس انزل هات حاجه ليها عشان تاكلها…
عقد زين حاجبه وقال اممممم من عنيا بس بلاش تقوم ولا تحرك دراعك…
هز هارون راسه وسابه زين ومشي وقام متجها اليها وقال فجر… فجر انتفضت فجر وفتحت عنيها هارون انت كويس
اهاا كويس ممكن اعرف انتي جيتي هنا ليه…؟
عشان انت عملت حادثه… نظر لها وقال ماشي..
دخلت الممرضه ليهم ولكن عندما راتها فجر خشيت ان يكون فارس هو من ارسالها….
لو سمحت ممكن تنام عشان ادي لحضرتك الدوا نظرت فجر لها وقالت دوا ايه…؟
استغرب هارون من طريقه فجر والتي بادت غريبه تعجبت الممرضه وقالت اظن ان ده شغلي…
تمام اتفضلي اطلعي برا مش عايزين دوا… حاولت الممرضه معها ولكن فجر قالت لو سمحتي وبعدين الدواء لية؟
مسكن.. لم يعلم هارون لما فجر تفعل ذلك ولكنه تاكد انها تعرف شي مدت فجر ذراعها لها وقالت المسكن اي حد بياخده مش صح… توترت الممرضه وقالت بس حضرتك مش تعبانه…
لا تعبانه… دخل زين في تلك اللحظه وقال في ايه..؟
استغلت وجوده وقالت ولا حاجه عن اذنكم…
خرجت الممرضه من الغرفه واخبرت فارس بما حدث والذي شعر بالجنون فلما فجر فعلت ذلك فهو كان علي وشك ان يخلصها منه وللابد…
نظر هارون لها وقال عملتي كدا ليه؟ كانت فجر لا تريد اخبارة
زين كان مستغرب من الي بيحصل وقال هو في ايه؟
مفيش حاجه يا زين انا عايز اروح دلوقتي….
بس… قطعه بحده حالا هنروح… خافت فجر منه وشعرت انه احس انها تعرف شي… اعطي لها زين الشنطه التي بها الماكولات والعصير ولكن فجر لم تفتح شي منهم فهي كانت تشعر بالخوف منه وصلهم زين الي البيت وبعد ذلك سابهم ومشي دخل هارون الي الغرفه دخلت فجر خلفه بعد ان طرقت الباب وقالت محتاج مساعده..؟
لا.. لوت شفتيها فهي تعلم انه لا يستطيع فعل شي واتجهت اليه وقالت مش هيحصل حاجه يعني لو ساعدتك…. وفتحت فجر ازرار قميصه كانت تشعر بالتوتر من اقترابها منه بتلك الطريقه وقالت كمل انت بقا ابتسم هارون وقال فجر انا عارف انك اكيد كنتي عارفه ان الممرضه حد مسلطها مين اللي كان ورا الحادثه….
نظرت له فجر وقالت مش عارفه بعد اذنك.. مسك ايدها وقال ايه هتسبيني وانا تعبان؟ ابتلعت ريقها وقالت لااا…
اتجه هارون الي الفراش وساعدته فجر وقامت بوضع الوساده خلف ظهرة امسك يدها وقال مش هتقولي برضو…؟
مش عارفه.. نظر لها وقال عارف انك كدابة مش هعمل حاجه ولا هقول لحد….
نظرت له فجر وقالت مش عايزة اقول….
فارس؟ فجر كانت لا تريد ايذاء احدا سواء كان هو او فارس وانكرت قائلة مش عارفه….
تاكد هارون انه فارس وقال ماشي روحي اوضتك
قامت فجر وخرجت من الغرفه كان هارون يشعر بالضيق بداخله ففكرة ان زوجته تحمل مشاعر للرجل اخر تقتله من الداخل والان تاكد انه يريد اللعب معه…. دخلت فجر اليه مرة اخري وقالت هارون…
اممممممم نمت….
لا… دخلت فجر وكانت تحمل صنيه عليها الطعام وقالت طيب انا حضرت ليك الاكل…
نظر لها بتعجب وقال مش جعان جلست علي الفراش وقالت المفروض تاكل.. وبدات فجر في اطعامه وبعد ذلك خرجت ورجتت تاني وقالت محتاج حاجه…؟
اهااا اتجهت اليه وقالت نعم..؟
عايز اشرب… ذهبت فجر واحضرت المياه واعطيتها له وقالت عايز حاجه تاني…؟
كان هارون مستمتع بوجودها معه وقال لا خلاص… قامت فجر لكي تخرج ولكنه اوقفها قائلا فجر…
نعم؟
تعالي نامي جمبي عشان لو احتاجت حاجه مش هعرف اجبها استجابت فجر له ونامت بجانبه ظلت مستيقظه ولكن نامت ابتسم هارون لذلك وظل ينظر لها حتي غفي هو الاخر استيقظ قبلها في الصباح وظل علي الفراش غمض عيونه عندما شعر باستيقاظها… قامت فجر وقالت هارون؟
اقتربت منه قائله رخم حتي وانت نايم…
عقد حاجبه وفتح عينه وقال مش هتبطلي طول لسانك دي
لا مش هبطل… انا هقوم اجبلك الفطار….
فجر….
نعم؟ نظر لها وقال طب انا عايز اخد شاور… نظرت له وقالت طب وانا مالي ما تاخد…؟
ماهو انتي هتساعديني؟ انفرجت شفتيها بدهشه وقالت نعم
انتي مش شايفه دراعي ولا ايه؟ احمرت وجنتها بشده وقالت بتوتر لا طبعا مش هينفع…
ابتسم هارون وقال اومال لسانك طويل علي الفاضي..
انت مش محترم وانا خارجه.. مسك ايدها وقال مكسوفه
هتكسف من ايه عادي… بس انا بحب افطر بدري
بعد الفطار عادي جدا احنا ورانا ايه…؟
ابتلعت ريقها وقالت لا مش هعرف مستحيل طبعا..
طلعتي هبله… نظرت له وقالت هبله ليه؟ اقترب هارون منها ونظر علي شفتيها وانحني ليقب”لها… ابتعد عنها وشعرت فجر بالخجل همس لها هارون قائلا انا جوزك علي فكرة يعني عادي…
احتقنت الدماء بوجهها وابتلعت ريقها انت مش محترم وقامت وقفزت من علي الفراش وخرجت من الغرفه…
مرت الايام وتعافي هارون وكان يتوجب علي فجر مواجهه فارس بما فعلته وذهبت له للمنزل صعدت الي غرفه فارس وطرقت الباب ودخلت كان فارس ينتظرها وكان يشعر بالضيق والغضب فهي كانت لا ترد علي اتصالاته وخلفت وعدها معه…
فارس…؟
نعم يا فجر عايزة ايه يعني انا كنت عايز اخلصك منه وانتي تعملي كدا… عجبتك العيشه معه اوي ولا ايه…
نظرت له بعتاب وقالت فارس انا خايفه عليك وقبل ايه حاجه انا كنت بكون خايفه عليك انت عارف ان اهل هارون مش هيسكتو زاد غضبه وقال بجد يا فجر اثبتي انك بتحبني طيب…؟
شعرت فجر بالحيرة وقالت بتوتر هثبت ازاي يا فارس انا
انتي كدابه يا فجر وعجبك هارون نظرت له فجر بصدمه وقالت لا مش كدابة بس انا مش لما تت”قتل….
نظر لها بعدم تصديق فهو يعرفها جيدا وقال ماشي يا فجر بس انا عاوز اعرف انتي هتسيبي هارون بتاعك دا امتي؟
قريب يا فارس وبعدين ممكن تهدا…
حاضر اهدي وانا عارف انك معاه ومراته… نظرت له فجر وقالت والله هطلق منه بسرعه….
تمام يا فجر وعلي فكرة ماما عايزة تشوفك… هتيجي امتي
نظر فارس لها وقال مش عارف وبعدين انتي مش عاوزة تقعدي معايا ولا ايه….
ابتسمت فجر وقالت عايزة اكيد وبعدين انا هسافر مع هارون البلد النهاردة… زفر بضيق وقال بس يا فجر بلاش تجيبي سيرته قدامي تنهد بعد ذلك وقام باحتضانها شعرت برعشه جسدها وكانها اصيبت بمس كهربائي وحشتني اوي يا فجر واسف عشان اتعصبت عليكي يا حبيبتي ابتعدت عنه وقالت عادي يلا ننزل تحت عشان امشي….
شعر فارس انها لا تبادله ايه مشاعر وقال مش ملاحظه انك متغيرة….
متنساش اني متجوزة… نظر لها بغضب وقال بغضب هو لمسك ولا ايه…
لا مفيش حاجه من دي بس انا مراته حتي لو علي الورق بس وعلي الاقل احترام دا؟
نظر لها فارس بعدم اقتناع وقال هو كان احترمك لما اتجوزك بالعافيه وخلي ابوكي يتبرا منك…
خلاص يا فارس بقا وبعدين هو هيطلقني مش لازم كل شوية تقولي كدا انا مبحبوش وبكره والله بكره…
نظر لها فارس وقال اهلك فالبلد عايزين يقت”لوكي يا فجر
اتصدمت فجر ولكنها لم تثار دهشتها كثيرا ولم تهتم ومشيت ورجعت الي البيت وكان زين مع هارون بالداخل القت عليهم السلام ودخلت الي غرفتها دخل هارون خلفها وقال حضري نفسك… ردت عليه بحزن وقالت حاضر…
مالك؟ نظرت له وقالت مفيش…
ماشي.. خلصي واطلعي….
هارون؟ نظر لها وقال نعم..؟
اقتربت فجر منه وعقدت ذراعها حول خصره مسنده راسها علي صدرة تصلب هارون مكانه فبالنسبه له قربها منه يسيطر عليه بالكامل لدرجه انه كره ذلك وقال في حاجه حصلت؟
لا مفيش حاجه وابتعدت عنه وقالت اسفه….
علي ايه؟
عشان عارفه انك مبتحبش تقرب مني.. نظر لها وقال طيب خلصي عشان زين جاي معانا….
كانت سارة تضع خطه بعقلها لكي تحصل علي هارون مرة اخري… ولكن تخشي ان يهزمها الحزن مرة اخري خرجت من الغرفه واتجهت الي اسفل لتجلس معهم وجلست بجانب كريمه وقالت هو هارون هيجي امتي؟
النهاردة كلها شوية وهيجي….
نظرت لها منار بضيق ورمقتها بسخرية ولم تعقب غلط ذلك وكذلك ياسمين الذي فرحت عندما علمت ان زين سوف ياتي فهي اشتاقت له كثيرا….
بالنسبه لي ماجده كانت ولا طايقه نفسها ولا طايقه كل اللي قاعدين وبتتمني تقوم ت”ولع في كريمه
وصلو الي المنزل… اتجهت ثريا واحتضنت اولادها قائلة بغيرة كل دا يا هارون بعيد عني؟
قبل هارون يدها وقال والله نزلت القاهرة عشان كان عندي شغل…
ابتسم زين فهو علم ان ولدته تغار من فجر وانها تكرة وجودها بجانب ابنها وقال وانا يا سوسو موحشتكيش…
اكيد اتوحشتك يا ابني…. فجر كان نظرها مسلط علي سارة وسارة كذلك وكانهم يتحدون بعض من خلال النظرات…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)