روايات

رواية احببتها في ابتلائي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم هنا مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية احببتها في ابتلائي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم هنا مصطفى

رواية احببتها في ابتلائي الجزء التاسع والعشرون

رواية احببتها في ابتلائي البارت التاسع والعشرون

رواية احببتها في ابتلائي
رواية احببتها في ابتلائي

رواية احببتها في ابتلائي الحلقة التاسعة والعشرون

بعد ٣ ايام
فيروز كانت نايمه صحيت على صوت موبايلها
فيروز : الو يا فارس
فارس : صباح الخير يا فيروز
فيروز ب نعاس : صباح النور
فارس : بقولك انا عرفت حاجات كتير اوي مهمة نتقابل امتى انهاردة
فيروز : على ٧ بليل كدا عشان انا و عمر هننزل نجيب بقيت الحاجه الناقصة
فارس : تمام ان شاء الله
فيروز قامت لبست هدومها الخروج و خرجت قعدت مع مامتها و بعدها نزلت مع عمر و بعدها راحوا ل فارس
في كافيه
دخل عمر و فيروز و قعدوا
فيروز : خير
فارس : النسور بتطير حوالينا
عمر : ازاي !!
فارس : ف اي حتى بتعتبوها ، و ناويين يهجموا على فريستهم ف أقرب وقت ، بعد ما لقوا عشهم و بقو متطمنين
فيروز : و الأمانة فين ؟؟
فارس : ف عشهم اصلهم بيعزوها اوي ، العصفورة ما عرفتش تطير تجيبهم ، العش متروس دايمآ نسور ، بس لازم العصفورة تجيبه بسرعه لأنهم هيغايروا مكان عشهم و هيسافروا .
عمر : و ازاي العصفورة هتجبهم و العش متروس نسور !
فارس : لا ماهو ف وقت كدا بيبقوا بيجهزوا فيه ل لسفارهم برا العش
فيروز : تمام ، سلملي على العصفورة بقى
فارس : يوصل يا ريسه
و مشيت مع عمر
ف الطريق
عمر: مين العصفورة
فيروز : خالد
عمر: اييه !! و هو مش ممكن يخونك ! و يروح يقولهم
فيروز : لااا ، دا هوا اللي ساعدني اهرب انت نسيت
عمر : اه صح لما حطلهم منوم عشان تهربي و كان بيبوظ دايمًا كتب الكتاب بتاعكوا 😂
فيروز : الواد دا جدع اوي بصراحه ، مش زي باباه و مامته خالص .
عمر : هتعملى ايه
فيروز : بص بقى احناا ……..
بعد يومين
الساعة ١٢ بليل خرجت من الاوضه و هي لابسه اسود ف اسود و مداريه وشها ب اسكارف و خرجت و هي بتتسحب و اتاكدت ان مامتها نايمه و نزلت بسرعه
و نزلت ركبت جمب عمر
فيروز : مسا الفل باشا
عمر : عربجيه اقسم بالله ، دا منظر واحدة فرحها كمان شهر و نص 😂 ايه السواد دا
فيروز : طب هعديهالك بمزاجي أنجز عشان ماما ماتصحاش و انا مش موجودة 😂
وصلوا عند فارس و ركب ورا
فارس : اي كل دا تأخير !
عمر : معلش كنا بنتناقش هنعمل سيراميك الحمام اسود ولا رمادي
فيروز : اسود طبعا يا عمر
عمر: ليه يا ماما السواد دا
فيروز :لا يا عمر الاسود هيبقى احلي
فارس : لا انا شايف بمبي مسخسخ هيبقى واو بجد
فيروز و عمر لفوا و بصوله ب توعد
فارس : يعني احنا دلوقتي ممكن نروح ف كلابوش صح ، و انتو بتناقشوا هتعملو السيراميك اسود ولا رمادي
فيروز : لو سمحت سيراميك الحمام حدد كلامك
فارس : اومال انا و البت ريم الغلبانه دي مابنكلمش ف حاجه خالص ليه
فيروز : ريم اصلا رغايه شوية و هتاخد عليك
وصلو المكان و نزلوا
فيروز بصت للفيلا : يا تخيلوا لما الجعان يشبع هيعمل ايه
عمر : اهدي يا وحش
وصلوا عند سور الفيلا اللي كان مكسور منه حتى و خالد طبعا هو اللي بعت حد عمل كدا
فيروز : هانطلع ازاي دا كدا و عالي برضو !
عمر : هنشبك ل بعض تقريبا
فارس : استعنا على الشقا بالله
وكلهم طلعوا بعد معاناه و اترموا على الارض
فيروز : منكوا لله على الفرهدة اللي احنا فيها دي إلهي يارب تفرهضوا يا بُعدا
عمر : تقريبا انا ضهري اتكسر
فارس : انا ذنبي ايه يا عمر تقع على رجلي
عمر : ادي الله و ادي حكمته اعترض بقى
فيروز : هششش
فيروز سكتتهم لما سمعوا صوت خطوات حد قاموا و رفعوا الاسكارف على وشهم و اتحركوا بسرعه
لقوا حد ماشي و كان من الحراس
فيروز همست ب ضيق : انت مش قولت مافيش حد هِنا و الحراس مشيو يا فارس !
فارس : مشيوا والله بس رجعوا تاني ليه !
عمر : في حاجه مش مظبوطة
فيروز : هنكمل الخطة زي ماهيه ، و اللي يحصل يحصل
و دخلوا من باب المطبخ اللي ورا لقو البيت مضلم خالص
كانوا ماشيين ورا بعض لحد ما طلعو اوضه هند
دخلوا و فتحوا الدولاب و عمر فتح الخزنه اللي فيها الحاجه و خدوها حطوها ف شنطه و لسه هينزلوا لقو الباب بيتفتح و دخلوا نشوى و هند
هند : عارفاكي مش هتسكتي يا فيييروز !!
فيروز : كويس انك عارفه يا حلوة .. انا اللي بياخد مني حاجه ماتخصوش ، بزعله
نشوى شاورت للحراس : امسكوهم !!
فيروز ف لحظه شدت هند و حطت المسد.س على رأسها: بصو بقى انا لسه عايشه انا و عمر فيلم اكشن من كام يوم إنما اي عسل ! ف انجزوا كدا عشان هنمشي بالذوق بالعافية هنمشي ف خدوها من قصرها و مشونا
عمر : انجزي يا مدام هند مش فاضيينلك !!
فارس : مشي الحراس !
نشوى : لا !!
عمر : تسمحيلي يا فيروز
فيروز : لا خد راحتك عادي
عمر مسكها من شعرها : بقولك ايه يا وليه انتي انا مستحملك من اول يوم خطوبه و انتي حيزبونه كدا ، انجزي و مشيهم و الا هتصرف تصرف هيزعلك !!!
نشوى وجهت كلامها للحراس : امشوا امشوا !!! و بعدين بصت ل فيروز : وانتوا كمان امشوا بقااا
فارس اتريق : نمشي كدا عادي ، بس مش من الأصول كنا ندخل ادينا فاضيه كدا يا جماعه !!
عمر : المرا الجايه دا لو فيه ، هنبقى نجيبلهم بوكيه ورد و كيلو ليمون يعملوه عصير يهدوا بيه اعصابهم
فيروز : مين قال اننا جايين ايدينا فاضيه !! فاضل حبه كدا و المفاجاه هتوصل .
هند : هو انتي نسيتيني تحت مسد.سك !!
فيروز : اه صح اترمي هناك جمبها
و زقتها وقعت جمب نشوى
فيروز شمرت الكم بتاع بلوزتها : بقولكوا ايه أنتوا عارفين طبعا اني دكتورة و كمان كنت بتدرب رياضه قتاليه ، هوريكوا بقا حاجه حلوة جدا ، ضرب بيوجع بس مابيعلمش جديدة دي صح !
و ضربتهم بكل قسوة حست انها بتخلص عقدة الماضي هي كانت تعبانه و دلوقتي هيا ارتاحت
عمر شدها : خلاص بقى كفاية !!
فيروز هديت و ساعتها سمعت صوت عربيه البوليس
فيروز : التهمه صفقات مشبو.هه ملفاتها هِنا و كمان فلاشه ادانتكم سبتها اصل كل دا كان تمويه يا حبايبي يلا تشاو اقابلكم ف السجن
فارس : ماتخافوش هنجيبلكم عيش و حلاوة
و نزلوا وخرجوا و البوليس قبض عليهم
ركبوا العربيه و هما مفرهدين
فيروز : انا مش عارفه اقولكوا ايه شكرا بجد
فارس : العفو على ايه بس ياريت ونبي تروحوني للست الوالدة عشان هي مستنياني 😂 ماتنسوش السيراميك بمبي مسخسخ هاا 😂😂
عمر : لا مش هننسى طبعا😂
فيروز : آه صح ماما زمانها ممكن تكون صحيت الساعه ٢ يارب تكون لسه نايمه
عمر وصل فارس و بعدها وصل فيروز اللي شكرته تاني
تاني يوم الصبح
علا صحت و كانت بتقلب ف التليفزيون لقت خبر القبض على هند و نشوى العامري
علا بعلو صوتها : فيرووووز !!!!
فيروز اتسرعت و طلعت لقت مامتها بصلها بغضب : ايه يا علاعيلو مالك
علا : انتي برضو نفذتي اللي ف دماغك !!
فيروز : ايوا يا ماما .
علا : ليه انا خفت يحصلك حاجه
فيروز : و ربنا ستر ، انا كان معايا عمر و فارس بس دا كان لازم يحصل يا ماما !
علا : هوفف عليكي دماغك ناشفه و عنديه !!
فيروز باستها من خدها : خلاص بقا يا لولو ، ماتزعليش مني مش هاعمل حاجه تاني تضايقك
علا بصتلها ب تردد
فيروز باستها تاني : خلاص يا لولو اسفه
علا حضنتها : مش زعلانة خلاص
……………
بعد شهرين
يوم فرح عمر و فيروز
فيروز صحيت من النوم بخضه على صوت زغاريط ماليه البيت اتعدلت و هي بتسوعب هما مين دول اصلا
علا : صباح الفل يا قمر
فيروز : أنتو مين
علا : انجزي يا بت لازم ننزل بسرعه قومي كدا
فيروز : هي الساعه كام
علا : تسعه الصبح يلا قومي
فيروز : حاضر قامت و غسلت وشها و هي بتستوعب هيا هتتجوزة انهاردة !! يعني دا مش حلم لا دي حقيقه هي اتمنتها ، ابتسمت ب حب و طلعت فتحت باب الشقه اللي خبط لقت مريم و ريم
مريم: صباح العسل يا عروسه
ريم: صباح الخير يا روزا
فيروز : صباح الفل يا بنات تعالوا
و فطروا و بعدها اتحركوا و راحوا الفندق اللي فيه القاعه
و جهزوا وسط مرحهم
و جه ال first look
عمر اول اما شافها اتصدم من رقتها و فستانها الهادي و الميكب الرقيق اللي اكنها مش حاطاه
عمر : يلاهوي على القمر ما شاء الله ، علفكرا بحبك اوي
فيروز ضحكتله ب كسوف شديد : انت كمان شكلك حلو ما شاء الله ، و أنا كمان بحبك
عمر : ما تقوليها تاني كدا
فيروز : لا مره كفايه 😂
عمر ضحك و باس راسها
و دخلوا الفرح اللي كان مليان حب و مرح
رقصوا سلو و فيروز همست : شكرا انك دايما معايا شكرا انك عمرك ما سيبتني شكرا انك كنت ليا ضهر و سند بحبك اوي
عمر : و انا بحبك اكتر يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب
.
قد ايه هما تعبوا عشان يوصلوا للحظه دي عافروا كتيييير عشان يبقو مع بعض ماستسلموش للظروف اللي كانت بتقت.لهم لا هما تحدوها و دا خلاهم يبقوا متمسكين ببعض اكتر و اكتر لحد ما فعلا بقو مع بعض
……………..
” مِن يوم مَا جَت عيونه فِ عينيا ♡ . ”
” و شُوفت ضحكته الجَميلة ديَا ♡ . ”
” بَحلم ب يوم مَا يبقى ليا و أبقى لِيه ♡ . ”
” و أصحى الاقي حَبيبى حَواليا ♡ . ”
” وَ ادي ♡ . ”
” اللي فِ خَيالي بيحصل قُصادي ♡ .”
” حَبيبى جَمبي فِ حُضني الليلة دي ♡ . ”
” والله و بَقيت معااه ♡ . ”
” نَادى ♡ . ”
” الفَرح جمعنا بالحُب ♡ . ”
” نَادى ♡ . ”
” أنا و حَبيبى و تالتنا السعادة ♡ . ”
” و الحِلم فَسرناه ♡♡ .
………………………………………………………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها في ابتلائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى