روايات

رواية زعيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي الجزء الأول

رواية زعيم قلبي البارت الأول

زعيم قلبي
زعيم قلبي

رواية زعيم قلبي الحلقة الأولى

-هجوزهولك يعني هجوزهولك ،ومفيش مفر يابت عبدالله
– يا مُرك يازينب يامُرك أنتِ وبتك
– اخرسي اياكي اسمعلك صوت اخرسي ،وشويه هتكتب الكتاب
– ليه يا جلال تعمل فـ بت اخوك كده ليه
– غوري من وشي
______
– ابوس على راسك يما مشيني من هنا
– قومي لمي هدومك فشنطه وهكتبلك عنوان جدك توفيق اللي فمصر وتروحيله قومي بسرعه
“وقفت الم هدومي بسرعه مكنتش حاسه بـ اي حاجه حواليا ،بحط الهدوم وانا ايدي بتترعش ،بصيت على صوره العيله على الكوميدينو،حطيتها فالشنطه وقفلتها”
– خدي يا زينه اهو العنوان والفلوس دي بتاعتك ،روحي لجدك يا زينه واتاحمي فيه انا مش بقيالك العمر كله يابتي
– متقوليش كده يما
” اول ما طلعت من البيت ونسمات الهواء على وشي،حسيت كأني اتولدت من جديد ،لاول مره اطلع من البيت بعد اربع سنين ،مكنتش اعرف حد غير عمي جلال ،وامي ،واسماء صحبتي ،كنت عايشه ما بين أربع حيطان ،عمي جلال كان حابسني خايف حد يشوفني ويتقدملي ،مش عايز يجوزني عشان الورث،بس كان هيجوزني لواحد قده ،وهيخليني اتنازل عن حقي ،فالحقيقه انا مش عايزه حاجه غير اني اكون مطمنه”
– انتي راحه مصر يا بتي
اتكلمت بتوتر لاول مره اكلم حد معرفوش – اه يا خاله
– ومش معاكي حد ليه يابتي ،انتي تايهه
اتكلمت بسرعه- لا لا لا أنا رايحه عند جدي فمصر
– ربنا معاكي يابتي
“محسيتش غير ب ايد بتتحط على كتفي ”
– اصحي يا بتي احنا وصلنا مصر
“ياه أخيراً اتحررت من السجن اللي كُنت فيه،بتمني من ربنا يجعل ايامي الجايه سعادة وراحة،راحه وبس ”
وقفت ست معرفهاش- لو سمحتي هو فين العنوان ده
– ده عنوان ڤله الاستاذ توفيق المحلاوي مدير شركه المحلاوي
– طب ممكن توصليني ليه
– اه طبعاً أنا بشتغل عنديهم فالبيت ،بس هو انتي تعرفيه من فين
اتكلمت بتوتر- اصل الحج توفيق ده جدي
بصتلي بخضه- ازاي الحج توفيق أحفاده كلهم عايشين معاه واولاده كمان
-لا ما هو انا من الصعيد،بنت ابنه المرحوم عبد الله
بصتلي بفرحه-انتي بنته ،ده هو من زمان قالب عليكي الدنيا ،هيفرح لما يشوفك اوي،بس ماشاء الله عليكي جمال وحلاوه زي جدتك
– هي جدتي عايشه
– اه طبعاً ربنا يديها الصحه وطولت العمر هي والحج توفيق
– هو انتي بتشتغلي اي عنديهم
– انا بشرف على عمال البيت،اهو وصلنا
” ماشاءالله البيت كبير خالص ،بيت ايه ده قصر ،كان كبير جدا وعليه حراس كتير وقدامه عربيات ولا قصر الرئيس”
– اي مالك سرحتي ليه يلا ندخل
– يلا
– لي كل ده يا مني ،ومين القمر اللي معاكي دي
– دي الحجه امنه ،ودي بنت ابنك المرحوم عبد الله
بصتلي بصدمه- زينه
بصيت بفرحه- ايوة زينه يا جده انتي عرفتيني
“خدتني فحضنها وقعدت تطبطب عليا وتعيط ،اتصلت على جدو وقالتله ييجي بسرعه ”
– بتعيطي ليه يا جده
– من بدري يا زينه بندور عليكي ومنعرفش انتي فين
“جدو دخل هو وخمس شباب ”
– في ايه يا امنه بتعيطي ليه ،ومين دي
– في اي يا تيتا مالك
– تعال يا توفيق شوف دي زينه بنت عبدالله
بصلي بصدمه واخدني فحضنه- زينه ،كنتي فين ياحبيبة قلبي ،يابنت الغالي
“كنت قاعده معاهم مبسوطه الدنيا ضحكتلي أخيراً مش هنام مضروبه ولا هنام معيطه وهخاف من عمي جلال”
– احكيلي يا زينه كنتي فين واي حصلك
“حكيت لجدو حصل ايه بعد ما خالي اخدني انا وامي من بيت بابا بعد العزاء وجوزها لواحد من البلد وحكيتله على كل حاجه وأنه حبسني،وانه كان هيجوزني لواحد قده”
– بس ده اللي حصل
جدتي اتكلمت – ياحببتي يا زينه شُفني ايام سوده،بس هنعوضك
اتكلم واحد من اللي واقفين- ايه ده طلع لينا بنت عم قمر كده
-بس يا بكاش،دي زينه بنت عمكم عبدالله
اتكلم واحد من اللي واقفين بغرور- انتي زينه
– ايوة
– ده يونس ابن عمك ماجد،وده البكاش زياد اخوه،ودول عمر وامير اخوات بن عمك رشوان،وبنات عمك راحو الجامعة وهييجو
– تشرفنا
“ياه عيله ودفا وناس حلوة”
-اي ده زينه
– يوسف
بصو لبعض- انتو تعرفو بعض؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زعيم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى