رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل العاشر 10 بقلم أسماء إيهاب
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الجزء العاشر
رواية حبيبي الذي لا أعرفه البارت العاشر
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الحلقة العاشرة
طلب سيف من حنان التوجه الي مكتبه
سيف ليوسف داخل السماعة : اهي جاية اهي و انا معرفش هقولها اية
يوسف : تدخل بس و انا هقول
سيف بسرعة : اهي داخلة داخلة
طرقت حنان الباب بهدوء حتي استمعت الي الرد فدلفت بنفس هدوءها
حنان : حضرتك طلبتني يا فندم
سيف : لا قصدي اه اه اتفضلي اقعدي
جلست حنان و هي مستغربة من حال سيف و اردفت : هو في حاجة يا فندم
سيف موجها حديثه ليوسف : هو في حاجة يا فندم
حنان : نعم حضرتك
سيف : لا مفيش حاجة
يوسف : الله يخربيتك يا سيف يا بني انا سامع قولها اللي هقولهولك ده
سيف و هو يردد خلف يوسف : انتي اللي عملتي كدا في اسيل صح
صدمت حنان و لكنها اردفت : عملت اية يا فندم ممكن توضح اكتر
سيف بشده و هو يقلد يوسف و حديثه في الهاتف : انتي عارفة انا بتكلم عن اية بالظبط متستعبطيش يوسف السيوفي ميطلعش عليه اشعة الا و هو عارف اللي وراها
حنان بتوتر و هي تفرك يدها : اااا انا ب ب بردو مش ف فاهمة حضرتك تقصد اية
سيف : انا كدا بحميكي من شر يوسف انتي متعرفيش هو كان عايز يعمل اية و انا ماسكه عليكي اعترفي احسن من اني اسيبه يتصرف
حنان : و انا بقول لحضرتك انا معرفش حاجة
يوسف : سيف زعق جامد ارعبها زي ما بترعب امنية منك كدا ياخويا
ضرب سيف المكتب بيده حتي كاد ان يتحطم و اردف بشدة و صلابة : انا بقي مش هرحمك لو متكلمتيش لو اتكلمتي يبقي اتقيتي شري قبل شره
حنان بخوف : انا هقول لحضرتك علي كل حاجة بس اوعدني متاذيش
سيف بلين : مش هأذيكي متخافيش
سردت له حنان ما فعلته باسيل كان يوسف يسمع و يود قطع رقبتها و كان بالطبع كلامها مسجل
سيف : بره و مشوفش وشك هنا تاني
خرجت حنان مهرولة و مرتعبة بشدة
يوسف : كنت حاسس ان هي ورا الموضوع من ساعة ما شوفتها مع الزفت التاني ده
سيف : هتعمل اية
يوسف بابتسامة : هعمل كتير المهم متنساش جاسمين تمام
سيف : ماشي يا خويا مش ناسي مع ان لو امنية عرفت اني كلمتها او حتي لو ليكي هتولع فيا و انت عارف امنية مبتحبش جاسمين ازاي
يوسف : عارف ياخويا عارف المهم دلوقتي انها 6 بالظبط تكون ادام المطعم
سيف : ماشي سلام
في المطعم كانت تعمل و لكن من داخلها فرحه من ما حدث و اعتراف يوسف بحبه لها و هي ايضا تحبه
في الساعة السادسة مساءا تتجول بعينها علي الباب فهو ميعاد يوسف
اسيل : مجتش لية يا يوسف بس
نظرت مرة أخرى الي الباب وجدته يدلف الي المطعم سعدت بشدة و لكنها وجدت هذه الفتاه ذات الشعر الاشقر و الملابس الضيق القصيرة
اسيل : يوسف و ديني لاولع فيك
توجهت اسيل اليهم بابتسامة مصطنعة : تحت امركم يا فندم
جاسمين : هتطلب اية يا بيبي
اسيل بذهول : بيبي!!!!!
كبت يوسف ضحكته علي منظر اسيل
جاسمين : بتقولي اية
اسيل و هي تلوم فمها : لا حضرتك شوفي حضرتك تطلبي باية انتي و سي بيبي و انا موجودة
و ذهبت اسيل و هي تغلي غضبا
اسيل : ماشي يا يوسف انا هوريك
جاسمين : لو سمحتي
اسيل بسماجة : ايوة يا فندم
جاسمين : هاتيلنا…… مش كدا يا بيبي
اسيل ليوسف : اجيبلك حاجة تاني يا استاذ بيبي
يوسف و هو يكبت ضحكته : لا شكرا
اسيل : العفو يا استاذ
توجهت اسيل الي غرفة الملابس ولكن قبل ان تغلق الباب الا ان وجدت يد تمنع غلق الباب
و فتح الباب وجدته امامها
اسيل : نعم. .أفندم يا استاذ اطلع برا حالا لحسن اللي معاك تقلق عليك
يوسف : غيرانة يا بطة
اسيل : لا طبعا هغير لية مثلا يعني
يوسف و هو يتقدم منها و يغلق الباب : غيرانة
اسيل و هي ترجع خطوة للخلف : لا
يوسف : مش غيرانة طيب اروحلها انا بقي
اسيل : اقسم بالله يا يوسف لو روحتلها مش هتشوف وشي تاني
يوسف : الله مش انتي اللي بتقولي
ثم اقترب منها و همس في اذنها : غيرانه
اسيل بهمس هي الاخري و كانها مخدرة : اه غيرانة مش عايزة اشوفك مع حد غيري
يوسف و هو يبتعد : ما كان من الاول
اسيل : مين دي يا يوسف مين هي قولي و مش هزعل
يوسف و هو يضمها له : دي يا ستي واحدة هتموت وابصلها
وكزته اسيل في صدره بخفة
يوسف : هههههه خلاص خلاص بس هي فعلا كدا بس انا مش معبرها
اسيل بغيرة : امال هي معاك بتعمل اية يا…هههه يا بيبي
يوسف : ههههههههه عشان تعرفي احساسي كان اية و انتي في حضن عزمي
اسيل و هي تنظر اليه بغضب
يوسف : اهدي يا اسيل هتكليني ولا اية
اسيل : و رحمة امي و ابويا يا يوسف لهموتك بايدي
يوسف : سيلا يا قلب يوسف اهدي و صلي على النبي كدا عشان عايزة اقولك علي حاجة مهمة
اسيل بغضب : اتفضل عايز اية
يوسف : اممممم جبتلك حقك
اسيل : حقي حقي ازاي يعني
يوسف : الشركة كلها دلوقتي تعرف انك ملكيش علاقة بالسيوفي
اسيل بدموع : بجد يا يوسف
يوسف : بجد يا قلب يوسف
اسيل و هي تمسح دموعها : طب طب ازاي
تذكر يوسف فلاش باك
دلف يوسف الي الشركة و ذهب الي سيف
يوسف بانهماك : هات التسجيل
سيف و هو يعطي التسجيل : هتعمل اية
يوسف : تعالي معايا و انت تعرف
سيف : ماشي
ذهب يوسف و سيف بدء التسجيل في العمل بصوت حنان فوضع يوسف الميك امامه حتي يملئ الصوت الشركة و بالفعل سمعت الشركة اعترافات حنان و بدء صوت الثرثرات تعلو في الشركة و هي كلمة ((معقول دول كانه اصحاب اوي ))
خرج يوسف و قال : انا مش بعمل كدا عشان انا مهتم ان حد منكم يفكر اني علي علاقة باسيل لا انا مش مهتم انا عشان عقبت ناس كتير هنا و مش عايز اقطع عيش حد
و تركهم يوسف و ذهب
باك
اسيل : يوسف يوسف التسجيل خلص انت روحت فين
يوسف : هنا يا سوسو
اسيل : و بعدين انت ازاي سمعت التسجيل للشركة كلها
يوسف بتوتر : ااا اا سيف اللي بيشتغل هناك صاحبي
اسيل : صاحبك صاحبك يعني
يوسف : اه صاحبي فيها اية يعني
اسيل : مش قصدي يا يوسف و الله انا بسأل بس
يوسف : خلاص يا روحي
وجدوا من يطرق الباب و قد نسوا انهم في غرفة الملابس
اسيل : يالهووووووووي يوسف ابوس ايدك مطلعش صوت
اومئ لها يوسف و صمت
غادة زميلة اسيل في المطعم : اسيل انتي جوا ادخل ولا لا
اسيل بسرعة : لالالالا انا انا هطلع بس بغير يا غادة
غادة : طيب انا هروح اشوف هاني لحد ما تخلصي
اسيل : ماشي يا حبيبتي .
ذهبت غادة و تنفست اسيل الصعداء و اردفت ليوسف : يلا يلا اطلع و انا هغير و اروح قبل ماعزمي يتصل يقول جاي اخدك
يوسف : انا برا هروحك خلصي و اطلعيلي
دلفت اسيل الي المنزل بعد ان اوصلها يوسف دلفت بسعادة بعد تحذيرات يوسف المتكررة في البعد عن عزمي
اسيل : ازيك يا باندتي
عزمي : كنت لسة جاي اخدك يابندقة
اسيل : المرة الجاية… جدو فين
عزمي : في اوضته بيقرأ قرآن
اسيل : طيب
طرقت اسيل باب جدها فسمح لها جدها بالدخول
اسيل و هي تدلف بابتسامة : احلي جدو في الدنيا
رشدي : تعالي يا بكاشة هانم
اسيل : انا يا جدو و انا اللي جاية احكيلك حاجة مهمة و هتفرحك
رشدي : طب تعالي اقعدي و قوليلي يا ستي
اسيل : الاشاعات بتاعت الشركة اللي طلعت عليا و علي المدير
رشدي : مالها
اسيل بحزن : حنان هي اللي طلعت قايلة عليا كدا و بعدين شوفتها مع الزفت مراد
رشدي و هو يحتضنها : الحمد لله الحمد لله ان ربنا نجانكي يا قلب جدو
ثم اردف : بس في حاجة تانية عايزة تقوليها
اسيل : احم هقولك …. يوسف زميلي في الشغل
رشدي : ماله
اسيل بخجل : طلع بيحبني
رشدي : و انتي
اسيل : احم بحبه
رشدي : في حاجة تانية مخبياها عليا
اسيل : لا مفيش
رشدي بجدية : لا فيه
اسيل : اية هي
رشدي : ………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الذي لا أعرفه)