روايات

رواية مجرد حلم الفصل الثالث 3 بقلم آلاء الواقع

رواية مجرد حلم الفصل الثالث 3 بقلم آلاء الواقع

رواية مجرد حلم الجزء الثالث

رواية مجرد حلم البارت الثالث

مجرد حلم
مجرد حلم

رواية مجرد حلم الحلقة الثالثة

-وبعدين في للي بيحصل دا نهايتة أي وياتري يست مريم أنتي موجودة بجد ولا لا،هي قالت اني شوفتها او كنت قريب منها «جاب ورقة وقلم »
صحيت وفطرت مع ماما وجميلة اكيد مكنتش موجودة هنا يبقي البيت لا ،لبست وخدت جميلة وركبنا العربية مش موجودة في عربية ماشي … بعدين وصلت جميلة الكلية وبعدين جيت علي الشغل وهي مستحيل تكون هنا وانا مش واخد بالي …فين؟؟فين ؟؟؟ الكلية !!! ااة صح الكلية هي لسة في كلية هي قالتي مرة
-انت بتكلم نفسك !!!
-ها لا أبدا ،انا ماشي
-والشغل
-اعملي اذن سلام …..
-هو مين للي كان واقف معاكي الصبح ؟؟
-مين؟؟قصدك في كلية دا اخويا
-اممم جميلة هو اخوكي اسمة اي؟؟
-محمد
– اممم ربنا يخليكوا لبعض
-يارب يا رحمة يارب
-جميلة معلش هو اخوكي شغال اي ؟؟
مهندس في شركة ****** بتسالي ليه ؟؟
-مفيش فضول ما انتي عارفني فضولية ههههه ………
سابت الموبايل
رحمة بهمس:دا باين جنان مريم بجد ولا اي ،ربنا يستر
-مش هتدخلي تلبسي وتذوقي يعروسة
بصلتها بضيق
-ماما بالله عليكي متقوليش عروسة وبعدين اتذوق اي هو فرح دا بفكر اقابلهم بالاسدال
-مريم !!!
-خلاص عباية سمرا تمشي
-ورحمة ابوكي لو متعدلتي وقابلتي الناس كويس لاكون زعلانة منك وهمشي واسيب بيت محدش هيعرفلي طريق
-لله اللله يا كوكو دا بهزر انتي بتقلبي التربيزة عليا ولا اي ،«اتنهدت» هقعد معاهم بس زي ما قولتك متغطيش عليا اني اوافق تمام
-خشي البسي ……
-حالك مش عجبني بقالك فترة
-انا زي الفل يست الكل
-علي اساس اني مش عارفك دا إبني وعجنك وخبازاك
نام علي رجلها
-فيك أي ؟؟
-مفيش صدقيني مفيش حاجة بس في موضوع في دماغي الفترة دي شغلني
-ياما نفسي موضوع الجواز يشغلك زي باقي المواضيع دي
-عايزة تخلصي مني يعني
-لا عايزة اشوفك مع واحدة بنت حلال ومبسوط ومخلفةحتة عيل واشوف عوضك علي حياة عيني قبل ما اموت
-ربنا يديكي طولة العمر يحبيبتي متقوليش كدا ….
-انا اسمي كريم وانتي
-مريم ،بص ممكن اقولك حاجة الاول
كريم بقلق: اة طبعا اتفضلي
مريم بدموع:بص يا أستاذ كريم بصراحة انا بحب واحد تاني هو هيجي يتقدم بس عندة ظروف وانت كلك نظر يعني
-احم طيب ما كنتي رفضتي القعدة دي من اساس
-ماما غصبت عليا بقا ،شوف انت تطلع تقولهم انة محصلش نصيب وان تفكيرنا مختلف تماما ولا انت تقبل علي نفسك واحدة قلبها مع واحد تاني
-لا طبعا مستحيل ،انا هطلع اقولهم كل حاجة وإنتي ارجوكي بلاش توافقي والدتك علي قعدة زي دي تاني ويارب يجليك في اقرب وقت اتمنالك كل خير
-شكرا شكرا بجد يا أستاذ كريم مش عارفة اقولك اي بجد
-متقوليش حاجه انا هطلع اخد والدتي وهمشي ……
-احكيلي بقا حصل اي؟!
-محصلش حاجة انا بس قولتة ان بحب واحد تاني
-منك الله موقفة حالك بنفسك
-مستحيل اخونة يا رحمة
-هو فين طيب؟!
مريم بدموع:معرفش بس انا متاكدة انة موجود انا روحي اتلاقت بروحة واكيد هنتقابل
-طيب انا عرفت حاجة كدا
-حاجة اي
-الواد للي شوفتية مع جميلة في كلية ردت بلهفة
-اي مالة ،هو صح؟ انا مش بتخيل صح ؟؟
هزات راسها بيأس
-باين
-انتي بتنقطيني بكلام اخلصي هموت منك ؛باين اي ؟اي دي؟؟؟
-باين هو الواد للي بيطلعك في الحلم اصل انا قعدت اجيب جميلة في كلام شمال ويمين كدا
-اخلصي يا رحمة الانجاز
-ماشي عرفت منها انة اخوها واسمة محمد ومهندس
-شغال في شركة *****
-ايوة
-شوفتي شوفتي هو انا مش مجنونة رحمة صدقتي صح انة موجود والله ،انا عايزة اروح اشوفة نفسي احضنة أوي
-اتلمي بقا ،مريم حبيبتي فوقي في احتمال كبير ميكونش هو ؛او هو بس مش عارفك بلاش تبني أحلام بعيدة عن الواقع ارجوكي
-رحمة حرام عليكي يعني تسبيني فرحانة شوية
-انتي عارفة اني عايزكي علي طول مبسوطة بس دا مجرد كلام ؛حلم مفيش اي تثبت واحنا مينفعش نعيش كدا
فتحت دراعها ومريم نامت في حضنها
-مش قصدي ازعلك بس واجبي افوقك صح
-صح
-تصرفك النهارده يصح يعني؟
-ايوة
-مريم
-ايي يا رحمة
-مريم افرضي أن الواد طلع واحد واطي وشهر بيكي او زعق واحرج طنط او عند معاكي مثلا ،كنتي هتعملي اي ؟
-ماهو طلع محترم وابن ناس ومشي بهدوء ،بصراحة انا مفكرتش في اي غير اني مش عايزاة مش عايزة اقعد القاعدة دي،ثم إنتي ناسية اني واحدة متجوزة في الحلم
رحمة بضحك: هموت منك والله ،هموت ……….
-بس انتي عمرك ما حكتيلي عن حياتك في كلية وكدا
-عادي يعني ،انت مش بتسال وانا مش بحب ادوشك
-لا دوشيني شوية انا فاضي
-انا اجتماعية شوية وعارفة اغلب الناس للي معايا وهما عارفني بس اكتر اتين صحابي بجد وبقعد معاهم علي طول هما رحمة ومريم
رد بلهفة
-مريم
بصلتة باستغراب:ايوة يا ابية في اي ؟؟
-لا مفيش ،قوليلي بقا اسمهم اي بكامل ابقي عارفهم وكدا لو اتاخرتي
-ابية انا مش بتاخر برا
-جميلة
-رحمة هاني ،ومريم عبدالله
-هي معقول!!!
-هي مين؟؟؟
-ولا حاجة ،تصبحي علي خير …….
«هو حلم جميل اة لو انولة 💗»
-ابية مش هتمشي
-لا انا واقف معاكي لحد ما صحابك يجو
-في حاجة يا أبية
-ابدا يعيون ابية ،اي اسيبك لوحدك متهونيش عليا
-ماشي ،بس هو في حاجة
-احية دا واقف مع جميلة
-اقسم بالله لو عملتي تصرف من تصرفتك دي مش عارفة ممكن اعمل فيكي اي
-انا يبنتي مستحيل اعمل حاجة
-ابية محمد ،مريم ،رحمة
-اهلا وسهلا
-مش هتمشي يا ابية
-ماشي اهو
-امشي انتي كمان اي هتفضلي متنحة
-مريم وابية محمد فيهم حاجة غريبة النهارده
رحمة بهمس:النهاردة بس !!!
جميلة:بتقولي اي
رحمة:بقول نتحرك من هنا نشوف ورانا اي يلا………
-دي طلعت هي ،هي بجد مش مصدق اني شوفتها واقفه قدامي حقيقي ،المفروض اتصرف مريم لازم تبقي معايا في اقرب وقت ،انا لازم اتصرف …….
بعد مرور أسبوع …….
-لا يا ماما
-اسمعي كلام طنط يا مريم
-اسكتي انتي
-يبنتي دي مجرد قاعدة تعارف
-كلام كل مرة بجد زهقت
-سبيهالي يا طنط بتت دي انا هتصرف
-انتي امشي اصلا
-انا قاعدة في بيتي انتي مالك
-مش طايقكي بجد
-بكرة تشكريني
-علي اي؟
-علي عريس بكرا يا عروسة ….طب بتعيطي لية بس
-مش فاهمة ،انا مش فاهمة حاجة خالص انا فعلا مجنونة ولا دي اوهام ولا حقيقه ،طب للي كنت بحسة ليه بطلت احس بية ،طب لية لما شوفته او انا اتخيلت انة شوفتة مجليش في الا مرة وبعدها اختفي .. رحمة انا بقيت مجنونة مش كدا
-لا يعيوني انتي زي الفل والله ،ممكن بس علشان خاطري تنامي وبكرا هطلعلك
-ممكن تخليكي ،نامي جنبي انا مش عايزة اكون لوحدي
ابتسمت
-مع إن فيها زعيق من الحج بس كلة فداكي ،وسعيلي بقا كدا …….
-انا رسمك في خيالي من قبل ما اشو
جميلة بمقاطعة:والله
-بصي اي رأيك
-أنيق جدا ،هو انت عارف مريم
-اعرفها ومعرفهاش في نفس الوقت
-دا إزاي ؟
-اوعدك إني ممكن افهمك بس يلا نطلع علشان الطريق ومنتاخرش علي الناس يلا يلا ……
-خلاص يا رحمة انا مش عايزة اصلا احط حاجة
-اسكتي
-يووة ،ادخلي يا ماما
-مينفعش انا
مريم بخضة:جميلة
-لا ينفع ونص
-انتي اي للي جابك
رحمة:مش بنقول كدا اقسم بالله
مريم:مش قصدي والله بس انا مخضوضة شوية معلش
جميلة:عارفة،اة طنط قالتي اقولك تطلعي
رحمة بحب: اطلعي افردي ضهرك ماشي
طلعت بطلوع الروح ودخلت سلمت علي طنط وقعدت حتي مجليش فضول ابص علية فوقت من دوامة أفكاري علي صوت ماما وهي بتقول لطنط تعالي اوريكي مش عارف اي
-مش راضية توريني عيونك لا هنا ولا هناك
بصيت علية وفضلت مش مستوعبة حوالي خمس دقائق انا فين ؟؟وانت مين؟!انا صاحية ولا نايمة طيب؟؟؟
-بصي انا شوفتك مرة انا اخو جميلة صحبتك ،بس انا عارفك من حوالي سنة وبحبك وعشت معاكي كتير ،انتي فاهمة صح؟؟
-انت بجد موجود ولا بتهألي رد عليا ارجوك
-قدامك بجد مش مجرد حلم متخافيش
-انت ،انت هو محمد ج«سكتت»
ابتسم
-ايوة انا هو يا مريوم
-هو انا ممكن اعمل حاجة معلش
-اتفضلي
قامت مسكت ايدو
-انت هنا بجد
-ايوة ،انا دورت عليكي زي ما قولتي ،انا مش عارف اي للي بيحصل ما بينا دا بس انا بحبك وحابب وجودك
-موافقة عليا؟؟
مريم بكسوف:موافقة
محمد :يا ماما يا طنط ياجماعة سمعونا زغروظة ونبي زغرطوا
عائشة: وبعدين
محمد:مفيش اتجوزتها علي طول ،مامتك كانت بالنسبالي حلم جميل مش بحب اصحي منة فحققتة وبقيت بصحي كل يوم علي وشها الجميل
عائشة: يا الله ،قصة حبكوا غريبة من نوعها تشبة الحكايات للي عمرها ما بتحقق ولكنها حقيقيه واتحققت
باس رأسها
-الحمد الله انها اتحققت معرفش حياتي كانت هتبقي إزاي لو متحققش
«إني أحبك حبا لو علمتي بة لأزهر الكون في عينيكي وازدهر🥹♥️»
تمت .

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجرد حلم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى