رواية معالج قلبي الفصل الثالث 3 بقلم ندى علاء
رواية معالج قلبي الجزء الثالث
رواية معالج قلبي البارت الثالث
رواية معالج قلبي الحلقة الثالثة
-ريم بصدمه واستغراب : معقوله انتي
ملاك بدهشه: ريم اي الصدفه دي اخبارك اي ..
سليم: لا دنتو حكايه مش وقت صدمات وعرفوني تعرفو بعض منين ي بت انتي وهيا ..
ريم وهي بتحضن ملاك : لا استنا بس خليني اسلم عليها وبعدها نحكيلك ..تعرفي ي ملاك اني دورت عليكي كتير ورحت على العنوان إلى كنت وصلتك اليوم دا فيه وسالت عليكي رد واحد كدا باين عليه بلطجي وقالي مفيش حد موجود عندنا بالاسم دا يله ي شاطره من هنا
ملاك بحزن: تلقيه جوز امي هو معتبرني ميته وكمان مفيش حد عمره سأل عليا من عيلة بابا الله يرحمه فهتلاقيه كدا بقا
المهم انتي عامله اي واخبارك اي بقيتي كويسه
ريم: لا دنا بقيت زي الفل كمان شكرا انك انقذتيني اليوم دا مش عارفه من غيرك كنت عملت اي
سليم بتأثر مضحك: ولا انا بصراحه متخلصو وتقولو تعرفو بعض ازاى واي انقذتك ..واي المسلسل الهندي إلى دخلتوني فيه دا …
ريم بانفعال:هحكيلك اهو طبعا انته كنت في ألمانيا وقت الحادثه بتاعتي وكان وقتها محتاجين نقل دم ليا وانته عارف ان فصيله دمي نادره وتقريبا ملاك سمعت حد من الممرضين ان في حاله خطيره ومحتاجه نقل دم برغم ان ملاك مريضه ومكنش ينفع للمخاطره دي إلا أنها انقذت حياتي واتبرعت وغير كدا مسبتنيش غير مبقيت زي القرده قدامك اهو
سليم في سره: كنت حاسس انك وراكي حاجه فعلا داين تدان في الحلو والوحش وعشان ساعدتي اختي لقيتي إلى يساعدك ويقف جمبك وانا اوعدك من النهارده انك هتكوني تحت حيمايتي وهخليكي تجيبي حقك من اي حد اذكي
سليممممم بنده عليك على فكره
سليم: هااا انا معاكي معلش كنت بفكر في حاجه
ريم بغمزه: مين واخد عقلك ي جميل
_يله يابت خدي ملاك بس تستريح على ما الداده تخلص العشا وهنده ليكو وهعرفكو كل حاجه وازاى قابلت ملاك وجبتها هنا …
*طب تعالى ي ملاك عشان احكيلي البلطجي جوز امك كلمني ازاى يساتر انتي كنتي عايشه مع الطور الوحشي دا ازاى
ملاك بضحك: اهو النصيب
ريم بتريقه:بيقولي يله ي شاطره من هنا معنديش حد بالاسم دا مفكرني عيله بلعب معاه
ملاك بمرح: منتي عيله مقلش حاجه غلط
ريم بغيظ: طب اطلعي يختي خلينا نوفرلك لوازم الراحه بدل ما دراكولا سليم يمرجحني
********
في مكان اخر
يجلس على مقعد من الخشب يبدو عليه الوقار والسياده فالكل يهاب منه ويخافون من بطشه
يأتي مسرعا ويقطع حبل أفكاره : يبه يبه عرفنا الهانم الصغيره واخوها البيه الكبير فين
_ولما انته عرفت ي جحش انته قول المكان على طول مش ناقصه حل فوازير الساعه دي
“الهانم والبيه في ڤيلا في مصر ي سياده العمده وعرفت العنوان من بواب الڤيلا لانه طلع صاحبي نروح نجيبهم ونيجي ي سياده العمده ولا نصبر شويه
_محسسني انك ظابط في الامن دنتا محصلتش غفير البهايم ي طلعت
طلعت: إلى يجيبه ربنا حلو يا سيادة العمده
_طب ي طلعت جهز العربيه وجهز الحراسه بتعتنا واسبقني جاي وراك
طلعت: حاضر ي سيادة العمده
– جيه اليوم إلى هشفكو فيه بعد خمستاشر سنه وانا معرفش حاجه عنكو خمستاشر سنه وانا معرفش شكلكو حتا عامل امكو بعدتكو عني ي ترى هي لسه عايشه وي ترى قالت ليكو ان ابوكو عايش ولا ميت ..
*********
سليم بيتجه لغرفه البنات وبيخبط : يله ي هانم منك ليها اي كل دا استراحه محارب دي ولا اي …لا رد …لتكون ريم قتلتها …بيخبط تاني بت ي ريم انتي ي زفتتتههه
لتفتح له ملاك بنعاس : خير حد يصحي حد كدا
سليم بصدمه وانبهار:اوبااااا جمال روسي امريكي ألماني انتي مين ي مزه
ملاك باستيعاب: اعاااااا وبتقفل الباب في وشه
ريم بتتاوب: بتصرخي ليه ي وليه انتي على المسا
ملاك بخجل : مكنتش فايقه وخرجت لاخوكي بشكلي دا من غير حاجه قولتك البيجامه ضيقه انتي إلى أسريتي ألبسها منك لله ي ريم الكلب
ريم بتريقه : طب وبنسبه لشعرك ي حلوه
-بصي الغلط من اخوكي اهااا. مهو مش هتركبوني الغلط وانتي إلى نومك تقيل ….سيبك المهم هوري ليه وشي ازاى انا ياربي اعمل فيكي اي
ريم بحزن مصطنع : بصي هخرج اقوله يصحح غلطته ويتجوزك مهو مينفعش بردو يشوف اشلائك وميتسترش عليكي
ملاك بغيظ وبتجز على سنانها: اسكتي كدا بلاعه واتفتحت
ريم بتمص شفايفها بطريقه مضحكه : الحق عليا يعني اتفلقي
عند سليم واقف بيكلم نفسه
لا البت حلوه وهتعد في البيت كتير اتجوزها ولا اعمل اي …لا بقؤلك اي أهدى على نفسك هتساعد البت ولا هتجوزها …نفسي افهم انته ازاى اشطر دكتور دنتا اخرك قهوجي ..
سليم بيحط ايده على دماغه : بسسسس اسكتوا مش عاوز فلسفه ونصايح
سليم بجديه وهو بيخبط تاني : اسف على إلى حصل انزلى ي ريم وهاتي ملاك عشان تتعشو واحكيلكو جبت ملاك ازاي. ..او ممكن اسيبك انتي تحكي ما اكيد مش هتنامي بعمق كدا غير مهتكوني عرفتي
ريم : لا من عرفت ي دكتره مش محتاجه بس طلعت رجوله ي ابن امي وابويا شكل المانيا مبختش سمها لسه فيك
عاش ي اخويا
سليم : انزلى ي بت وبطلي لماضه
ريم بهزار :فوريره
تحت كلهم متجمعين على السفره
سليم : وبس كدا ي داده لقتها بتعيط وبعدها كلمتها شويه ولما مشيت لقيت شاب ابن *** بيعكساها وجبتها معاكو
فاطمه بحنان وحزن على حالها: ي نور عيني وكل دا حصلك تعالى في حضني ي ضنايا
ملاك بدموع وهي لاول مره تحس بحنان الام عليها وبتدخل في حضن فاطمه
ريم بدموع بتبص على سليم لأنها كمان متعرفش حنان الام عامل ازاى: وانا ي داده خديني في حضنك
سليم بهزار عشان يخفف الجو : لسه قد اي ومسلسل الهندي دا يخصل بتجيبو القطره دي منين كلها بقؤلكو واقع من الدور العاشر جعاننننن ي اخونا
فاطمه بحنان: طب يله يحبييبي كلو عشان تقومو ترتاحو شويه
سليم بجديه :بكرا ان شاء الله جهزو نفسكو عشان قدملكو في مدرسه خاصه تخلصو اخر سنه ليكو وهجبلكو مدرسين يشرحو ليكو المنهج هنا في البيت ولو احتاجتو اي حاجه رنو عليا عشان احتمال اغيب عنكو اسبوع عندي زيارات على مستشفيات هنا في مصر وفي حالات مستعجله خدو بالكو من نفسكو ومش هوصيكي ي داده عليهم
فاطمه بحنان : متوصنيش على بناتي دول في عنيا ي ابني
سليم بيبوس ايد فاطمه: ربنا يخليكي لينا ي أمي
ليرن الجرس فجأه
– سليم هقوم اشوف مين بيخبط في الساعه دي
الحارس: سليم بيه في واحد برا ومعاه ناس وعاوزين يدخلو لحضرتك
سليم: مين دول مقلوش ليك اي حاجه طيب
الحارس: لا والله ي بيه ادخلهم
سليم أيو دخلهم
في الداخل
فاطمه بقلق: مين ي ابني إلى عاوزك
سليم بستغراب: مش عارف والله ي داده هو هيدخل اهو ونشوف مين
-سلامو عليكو ي اهل الدار
سليم باستغراب وصدمه : مش معقول انته ازااااااى
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معالج قلبي)