روايات

رواية مولاتي العنيده الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

موقع كتابك في سطور

رواية مولاتي العنيده الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية مولاتي العنيده البارت السادس

رواية مولاتي العنيده الجزء السادس

مولاتي العنيده
مولاتي العنيده

رواية مولاتي العنيده الحلقة السادسة

كانت نبيهه فى غرفتها تحدث نفسها قائله:
بيغصب عليا ماشي والله ماهسكت وأنا اللى كنت خلاص هسمحه ماشي يا حذيفة ماشي
توقفت عن الحديث عندما وجدت حذيفة يقف أمامها
-مش هتسكتي هتعملى ايه يعني
نبيهه وهي تشير إلى الخارج:ولا اطلع بره أنا مش ناقصك
-لا مش طالع بحب اشوف مولاتي هى ومتعصبه
=متقوليش مولاتي واطلع بره
-لا يا مولاتي
=متعصبنيش يا حذيفة
-خلاص براحتك كنتي انتي اللى هتستفيدي لو قعدت
=أنا فقريه مش عاوزه استفادة
-هجبلك آيس كريم
=مش عاوزه
-هنقعد على البحر واجبلك مصاصه شوكولاته
=اممم
-وشبسى
=اطلع بره
______
فى المساء كانت تجلس نبيهه وحفصه يشاهدون الكارتون وجاء حذيفة
-السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام
-نبيهه البسي علشان ننزل
= ننزل نروح فين ده كان زمان يا حذيفة زمان
-ياربي يا نبيهه ماخلاص بقى
=ننزل ليه
-نقعد على البحر شويه نتكلم نتخانق نعمل اي حاجه وحشتني القعده معاكي
*احم احم أنا هروح اشوفه عمتو
=خديني معاكي يا حفصه
همت لذهاب ولكن حذيفة امسك يدها قائلا: كفايه كده أنا مش قادر اشوفك ومتكلمش معاكي نفسي نرجع ذي زمان
=اللى اتكسر مش بيتصلح يا حذيفة
-بيتصلح عادي والله تعالى نقعد عتبيني اتخانقي معايا طلعي كل اللى جواكي بس نقعد مع بعض ما توجعيش قلبي بالله أنا خلاص تعبت من المنهده معاكي
نظرت له عدة لحظات ثم أجاب: ماشى يا حذيفة هنزل معاك علشان أنا كمان جبت اخري وتعبت
________ “اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ”
على البحر كان الصمت يعم المكان على أن قطعه حذيفة: أنا عارف أن اللى عملته غلط وأن كان المفروض انك تعرفى أنا اسف
=……
-نبيهه اتكلمي سكوتك ده بيقتلني
=اتكلم اقول ايه اقولك أن أنت الشخص اللى كنت عاوزه اترمي في حضنه وأبكي واقولك انك سبتني ومشيت اقولك أن ساعات لما تحصل معايا حاجه تفرحنى بمسك الفون علشان اتصل عليك بس افتكر انك بعت
-اهدي أنا اسف والله غصب عني اسف
واخذها في أحضانه وظلت تبكي
=غيابك تعبي اوي و فكرت انك بعتني ومشيت وأنت عارف أن اكتر حاجه بتوجع الفراق دى صعبة اوى وكمان من غير سبب أنا من كتر التفكير كنت بموت
ابتعدت عن أحضانه بهدوء ونظرت إليه قائله: أن بتعيط يا حذيفة
-اسف والله يابنت قلبي اسف أن أنا سببت ليكي الوجع والتعب ده كله بس والله وما كان بايدي بس والله وماتتكر تاني وعمري ما هكون سبب في دمعه تنزل من عيونك سامحيني
=…
-بالله اتكلمي بلاش المصت القاتل ده
=ماشي يا حذيفة
-ماشي ايه صافيه يالبن
=حليب يا اشطا
-والله ده انتي اللى اشطا يا مولاتي
=طيب مش يلا نمشي ولا ايه
-نمشي يبقى لسه زعلانه
=عادي بس عاوزه أنام بس
-طيب مش هنشوف هنعمل فرح ولا نروح عمره
=دي عاوزه كلام هنعمل عمره طبعا
-طيب ايه رأيك نعمل الاتنين
=بجد هنعمل الاتنين مش كتير عليك كده
-مافيش حاجه كتير قصاد أن اشوف الفرحه دي في عنيكي يا مولاتي
=عيون مولاتك
_____ تسريع أحداث
يوم الفرح إنتهت الكوافيره
لتبدو نبيهه جميله متلألئه ترتدي فستان جميل مطرز واسع الخصر باللون الابيض وتاج من الزهور بخمار جميل و نقاب أجمل
-اللهم بارك ايه الجمال ده كله قمر يا مولاتي قمر
=قلب مولاتك بس أنا طول عمري قمر
-مولاتي المغروره طبعا طول عمرك قمر يلا
=يلا
وامسك يدها واتجه بها الى القاعة التي كانت مزينة بالورود والزهور الموف التي تعشقها نبيهه
=واااو ايه الجمال ده
-عجبك أنا اللى أختر تصميم القاعه بنفسي علشانك
=طبعاً عجبني كفايه ان هو اختيارك
ومر الزفاف (كان اسلامي طبعاً) بين سعادة الجميع وحب نبيهه وحذيفة وأخذ حذيفة نبيهه وتوجه إلى المطار
=احنا هنروح المطار ليه هو السفر مش الاسبوع اللي جاي
-لا النهارده علشان نبدأ حياتنا هناك
=بجد أنا طول عمري نفسي أبدا حياتي بطاعه
-وانا هنا علشان احقق احلامك يا مولاتي
_______
بعد مرور عشر سنوات كانت نبيهه تيقظ أطفالها التوأم أصحاب التسع سنوات مالك ومليكه لصلاه الفجر
=ياولاد يلا أصبحوا علشان الصلاة يلا
مالك: شويه بس يا ماما
=شويه يا ماما أنت بذات تصحي بسرعه علشان تنزل مع بابا المسجد
مالك: ماشي لحظه
-يلا يا مالك
مالك:بابا ايوه يا بابا أنا جاي اهو
=هههههه وأنتي يا ست مليكه يلا انتي كمان
مليكه: أنا صاحيه يا ماما
=قلب ماما أنتي يلا روحي اتوضى
مليكه: حاضر
بعد صلاة الفجر
=مليكه اقرائي اذكار الصباح يلا وأنا هدخل اعمل الفطار لحد ما بابا ومالك يجوا
مليكه: حاضر يا ماما
جاء حذيفة ومالك من الصلاه وفتحت لهم مليكه الباب وحملها حذيفة قائلاً:قلب بابا
مليكه بحزن طفولي: أنا زعلانه منك يا بابا أنت بليل خرجت مع مالك وسبتيني وحدي
-وانتي عرفتي اذاي
مليكه: علشان صحيت بليل وسألت ماما عليك أنت ومالك
-معلش يا حبيبتي ما أنتي كنتي نايمه
مليكه:نايمه صحيني
-انا اسف وبعدين أنا كنت رايح أقعد مع رجاله علشان نحضر حلقه فقه ماكنش ينفع اخدك معايا
مليكه: برضو كنت قولتي
-متزعليش يا قلب بابا
مليكه:لا زعلانه
-خلاص ايه رأيك نخرج بليل نروح الملاهي
مليكه ومالك:هاى بجد يا بابا
-اه بجد بس هسمعلكم الحفظ اللى عليكم لو مسمعتوش مافيش ملاهى
مالك:لا هنسمع يا بابا
مليكه:اه هنسمع
=طيب يلا ادخلوا اغسلوا ايديكم أنا جهزت الفطار
مالك ومليكه: ماشي يا ماما
-البت مش شبهك بس دي عنيده ذيك
ضحك نبيهه وقالت: والله دي طالعك أنت
-بعد الضحكه دي مافيش حد شبهك خالص ولا فى جمالك يا مولاتي
=ليس لى شبيه مات الاربعون وانتهت الروايات 💜💜
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مولاتي العنيده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى