رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حبيبة محمود
رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء التاسع والعشرون
رواية احببتها بنقابها اكثر البارت التاسع والعشرون
رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة التاسعة والعشرون
الابراج!!
– مالها ؟
-من آمن بها فقد كفر .. ومن قرأ عنها لن تقبل له صلاة أربعين يوما !”
الكلام ده صحيح👆
ج:نعم صحيح
د رمضان النجدي
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
لا اعلم ماذا اقول ولكنى اشتقت اليكن كثيرا
احبتى فى الله 💙💙
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
مصطفى : ليه كده انا ليه اظلمها معايا دا
هى متستاهلش كده كفايه اللى مرت بيه ولسه بردوا صابرة اجى انا بعجزى وأوقف حياتها كان نفسي الكلام دا يكون من قبل الحادث بس قدر الله وماشاء فعل
وهو يتحدث إلى سلمى
كانت هناك أعين واقفة دامعة تبكي بلا صوت
مصطفى: كان نفسي فيها هى وبس اه بعشقها ودعيت ربنا تكون زوجتى فى الجنة وحبي ليها والله فى يوم ما قل لا بالعكس دى هى السبب اللى مخليني متحمل
بس لأ يا سلمى مقدرش اظلمها معايا
…..: وانا موافقه عليك وراضيه وبقولها بعلو صوتى انا موافقه اكون زوجتك فى الدنيا وفى الجنة بإذن الله
صدم مصطفى وسلمى
انها رحمة حقا ما الذى أتى بها إلى هنا ؟!
مصطفى: يا ذات النقاب نورك أضاء قلبي المعتم المهشم الهزيل
فى نفسه يا جماعه حرام بردوا
احرجت رحمة مما فعلت
رحمة : احم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مصطفى: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رحمة : اولا احنا عملنا رؤيا شرعيه مرة وانا مش هرفع النقاب تانى تمام وثانيا
جدى معايا برا وجايين نشوف حضرتك ونتفق على معاد كتب الكتاب
مصطفى مصدوم ماذا تفعل أهذه رحمة حقا؟!😂
مصطفى: يا اخت حضرتك متأكده انك رحمة
رحمة :انت مش عارفنى 😳بس عادى انت مصدوم بس يلا تعالى يا اخت المصدومة انت😂لأ وكمان اخت مصطفى ماشي يا سلمى
سلمى : 😌😊رحومة قلبك ابيض
مسكتها رحمة من عبائتها
حسابنا بعدين بإذن الله انا جيالك وهعيش معاكى العمر كله لو لينا عمر بإذن الله
رحمة : يلا هاتى البشمهندس وتعالى جدى برا
فى منزل اسماء
حنان : يلا يا اسماء اجهزى علشان عبدالرحمن هيجي ياخدك تجيبوا الفستان
وانت يا امانى قومى اغسلي مواعيين الغداء
امانى : انا هغسلهم بس علشان خارجه وانت زى امى بردوا بس والله لو طلبت حاجه تانى ….
رأت امانى شئ ما قد ضرب بها
ألا وهو ( ابو وردة 😂)
حنان : هتعملى اى يا عملى الاسود
امانى : هعمله طبعا يا مامتى وابوس ايدك يا نبع الحنان
اسماء: 😂😂 الله عليكي وانت هادية يا امانى
امانى : اسماء !
افصلي دلوقتى انا رايحة اغسل الزفت اقصد المواعين سامحنى يارب
وقفت امانى تغسل المواعين
وكأى فتاة متبعة لسنة الرسول
اخذت تذكر ربها وتستغفر إلى أن انتهت
فهى قد قرأت من قبل أن السيدة فاطمة تشكو إلى أبيها سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم تعبها وهى تريد خادم ليساعدها فى أعمال المنزل
وأتت أباها النبي صلى الله عليه وآله وسلم وطلبت منه خادمة ، فقال لها : يا فاطمة أعطيك ما هو خير لك من خادم وم الدنيا وما فيها .
قالت : وما ذلك يا رسول الله ؟
قال : « تكبّرين الله بعد كل صلاة أربعاً وثلاثين تكبيرة ، وتحمدين الله ثلاثاً وثلاثين تحميدة ، وتسبحين الله ثلاثاً وثلاثين تسبيحة ، ثم تختمين ذلك بلا إله إلاّ الله ، وذلك خير لك من الذي أردت ومن الدنيا
وما فيها “”
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
فى منزل مصطفى
كان يجلس مصطفى ويتحدث إلى الجد عبدالعزيز
عبدالعزيز: انت جيت ليا فى المستشفى يا مصطفى وقلت إنك راضي بيها وانك هتهتم بيها فاكر
مصطفى: اه فاكر
عبدالعزيز: وانا وعدتك أن رحمة مش هتكون غير ليك ووعد الحر دين يا ابنى
مصطفى: وانا بعفيك من الوعد دا ، هى ليه تتحمل مسؤولية كبيرة ذى دى
رحمة : استغفر الله العظيم يارب هل انا اشتكيت لحضرتك
عبدالعزيز: بس يا لمضة
رحمة: حاضر يا قلب اللمضة 😊😊
الجميع يضحك عليها فهى دائما هادئة
عبدالعزيز: كتب الكتاب بإذن الله كمان يومين والفرح بعد اسبوعين ومن غير نقاش
مصطفى: على خير بإذن الله
رحمة : جدو بالنسبه لعبد الرحمن اللى فرحة الجمعه الجاية ونهر اللى فرحها الخميس اللى بعده
عبدالعزيز: خلاص نأجل الفرح بعد شهر
قامت ام مصطفى تزغرد فرحة
رحمة : بعد اذنكم يا جماعة اخد البت سوسو دى ونعمل اى جريمة جوا فى اوضتها
سلمى : 😂😂😂رحمة انت فيكي حاجة
بس يلا اشطا تعالى
وجلست مع سلمى يتحدثون كثيرا
رحمة : استنى بقي ابعت ريكورد للعيال 😂😂وحشونى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وحشتونى يا حوريات بما انى خلاص هتجوز وكده يعني فقلت لازم اعمل حلقة عن ازاى نحكم على المتقدم
(كيف تقدر البنت أن تحكم على المتقدم لها أنه مناسب؟
ج/ الزواج “قسمة ونصيب” كالامتحانات مثلا. قد تجتهدين في المذاكرة ويمنعك المرض من دخول الامتحان وترسبين. لا يعني هذا ألا تذاكري. اجتهدي وتوكلي على الله وارضي بما قسم الله لك إن جاءتك النتائج على غير ما تتمنين.
معايير الاختيار أساسها هذه القاعدة: القبول، الشخصية، حسن الخلق، طيب المأكل، يؤدي الفرائض، يجتنب الكبائر، له حظ من النوافل.
1- حسن الخلق، والقاعدة الذهبية هنا في تقديري اسألوا عنه قبل أن تسألوه.
أنت تحتاجين إلى اختبار التالي: بره بوالديه، معاملته جيرانه، صلة أرحامه، خُلُقه وقت الغضب، معاملاته المالية.
حسنا.. اسألوا في ذلك جيرانه وأصدقاءه وزملاءه في العمل والدراسة والمحيطين ممن يعاملونه ثم اختبري ذلك في كلامه وسلوكه معكم.
حين يتصل بوالدته أو تتصل به كيف يخاطبها؟ هل يحتد معها؟ حين تأتي معه لزيارتكم ماذا يفعل؟
هل يقاطعها؟ هل ينفعل عليها؟ هل تلاحظين على وجهه المعرة حين تتكلم أمه (بيستعر منها)؟
كيف يخاطب والديك؟ هل يتفلت لسانه حين يغضب في الاتفاقات المالية؟!
هل هو مؤيد للظلم والقتل أم يصون لسانه ويده عن دماء المسلمين. انتبهي فهذه ليست سياسة.
هذا دين وحسن خلق فمن لا يتقي الله في المسلمين لن يتقي الله فيكِ.
====
2- القبول: لابد أن تتقبليه من حيث الشكل والعاطفة. لا يكفي أنه حسن الخلق.
هذا الرجل ستنظرين في وجهه ليل نهار. ستنامين إلى جواره يوميا. ستنجبين منه.
====
3- الشخصية: لابد أن يكون مستقلا.
لا تتزوجي بمن لا يقطع أمرا بخصوص حياتكم المستقبلية دون الرجوع إلى والديه.
قد تفسرين هذا بالبر لكنه ليس كذلك. حياتكما تخصكما، ومخالفة الوالدين في هذا الجانب ليس عقوقا.
لا تتزوجي تافها يكلمك عن التعدد يوم الرؤية الشرعية أو يخبرك أنه شديد الشهوة. هذا الكلام يعني أنك تكلمين رجلا تافها.
====
4- يؤدي الفرائض ويجتنب الكبائر: لا تتزوجي رجلا يتهاون في الصلوات الخمس أو يقصر في بر والديه.
لا تتزوجي رجلا يطلق النظر لكل امرأة، ويمزح مع هذه وتلك، ويشاهد ما حرم الله، أو يطلب منك خلع حجابك أو وضع مكياج أو لبس ما يحدد جسدك.
====
5- نصيحة: تزوجي ممن له حظ من النوافل والقرآن ولو كان حظا يسيرا.
الزواج من شخص غارق في الدنيا إلى حد التعامل مع الدين كخمس صلوات لا غير = أمر ليس حسنا.
لا يخدعنك أحد أن زواج الصالونات لا يتيح الفرصة للتعرف على الخاطب. على العكس.
الزواج عما يُسمى حب يُعمي كثيرا عن عيوب لا يصلح معها الاستمرار.
وزى ما بيقولوا مراية الحب عاميه
وانا هتجوز صالونات والله ومش اسمها صالونات لأ اسمها مصونات
وفى نهاية لقائى بكن اعتزر إن طال ما قولته
وادعوا الله لي ولكم بالزوج الصالح والذرية الصالحة قولوا آمين
بعد يومين
فى منزل نور
عز : نور يا بنتى
نور: نعم يا بابا
عز : ممكن تسيبينى انا ونور لوحدنا شوية يا بطوط
فاطمة: حاضر من عنيا
عز: بصي يا حبيبتي انت من اول يوم جيتي فيه البيت دا وانت بنتى
نور: طبعا يا بابا ربنا يديمك فى حياتنا ويرزقك طولة العمر
عز: المهم فى عريس متقدملك
نورعنيها لمعت :
انا مش جاهزة للقرار دا دلوقتى يا بابا
عز : وانا قولتلك اتجوزى دا عريس عادى وهيجي بإذن الله بالليل انهاردة اقعدى معاه واللى تشوفيه
نور: حاضر يا بابا اللى حضرتك تشوفه
عز : احمد جه من عند نهر ولا لسه
نور: لسه يا بابا
فى منزل نهر
احمد : يا بت غلبتينى
نهر: لحقت تزهق منى واحنا لسه مخطوبين آمال أما نتجوز هتعمل ايه 😳
احمد: عمى تعالى خد بنتك
يا بنت الحلال الله يرضي عنك
احنا مش قولنا الفرح يوم الخميس اللى بعد فرح عبدالرحمن والانسه اسماء
نهر: اه
احمد : ومش قولتى كمان هنعمل الفرح اوبن اير قولتلك ماشي
نهر: اه بس انا عايزاه على البحر
احمد : يا ولى الصابرين يارب
حاضر يا نهر حاجه تانيه
نهر: شكراً
مش عايزة منك حاجه اصلا وسرحت تفكر
احمد: طب سلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بقي يا عمى على ما بنتك تفكر فى اى حاجه تانيه
الاب: 😂😂ربنا يكون فى عونك
فى منزل عائلة احمد بعد ساعتين
احمد : بصي يا نور انت اختى وانا مش عايزك تخافى وانا جانبك ومعاكى فى أى قرار وموافق عليه
نور: ربنا يبارك فى عمرك يا ابيه
احمد: يلا قومى بقي اجهزى علشان العريس جاى
نور: حاضر
وهى باتجاها إلى غرفتها
احسن حاجه أن ياسين البارد دا مش جاى انهاردة
بشوفوا بتعصب
فى منزل رحمة
هناء: الله يكرمك يا رحمة ابعدى عن دماغى
رحمة : يا ماما عايزة اشترى لبس وإلا اقولك اأجر فستان كبير ومنفوش كده 😊
هناء: اللى تحبيه يا حبيبتي كله هيبقي جميل عليكي
رحمة: هو انا مش باخد رأيك يا ماما
شاركيني فى الآراء
يرضيك كده يا بابا
محمد : لأ ميرضنيش قولى بس ست البنات عايزة اى وهو يتم
رحمة : والله انا بقول لماما اشترى فستان ولا أاجر مش راضيه تقولى هو انا هوا يا بابا
محمد : انا من رأيي تشترى احسن وانت مش هوا يا هبلة انت بنت ابوكى الجميلة
وخدى الفلوس اهى هاتى بس الفيزا من جوا
قامت تحتضنه
رحمة: يعيش بابا يعيش بحبك يا قمر انت
هناء: 😂😂البت اتجنت والله
ربنا يسعدك يا حبيبتي دائما يارب
محمد: آمين يارب العالمين 🤲
فى منزل اسماء
اسماء جالسه تبكي وهى ترتب اغراض عرسها فغدا سيتم نقل ملابسها وما تبقي من جهازها إلى منزل عبدالرحمن
امانى : نكدو هانم اى بقي بطلى عياط بكرا الحنة يا بت عايزين وشك منور كده
اسماء: انا مش عايزه اتجوز
امانى :😂😂😂يا هبلة دا انت فى الشارع اللى ورانا مسافه ١٠ دقائق ونكون عندك وقت ما تعوزى حاجه
وبكرا الحنة بقي وبصي انا هرسم حنه على أيدى بقي الله أول مرة تحصل وحد يجيب ست حنانه علشان تحنى بقى وكلها بنات ورقص بقي
اسماء: مش انت اللى ما شاء الله كل شوية يا عبدالرحمن هنعمل كذا وكذا
منك لله يقول علينا اى دلوقتى
امانى : بت اسكتى انت يلا هاتى الدريسات دى اما احطها فى الشنطة
فى منزل عائلة احمد
جاء العريس
وهو الآن فى الصالون
عز : يلا يا نور متخافيش ادخلى
فاطمة: البت أيدها متلجة يا عز
عز : يا حبيبتي والله ما تخافى مفيش حد جوا غير العريس وانا هكون جنبك
نور: حاضر بس
فاطمة: انت يا بت يلا بدل ما انزل عليكي بالشبشب 😂
ودخلت نور منكسة الرأس خائفة
وقالت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وجلست على اقرب كرسي
كانت سرحانة وبتعد الريش اللى فى السجادة
وفجأة
: اى عديتي كام ريشه ؟!
نور : والله هما لحد دلوقتي ١٤٥٠ لسه فى تانى
: طب على بركة الله
نور: اى دا انا بقول اى 😳
يلاهوى عليا يا انا يا اما
ورفعت رأسها فإذا بها ترى 😳😳😳😳
ياسين أمامها
نور: هو انت العريس
🤦
ياسين: اه يا نور فى حاجه اى فيها حاجه وحشة دا انا حتى قمر وكل البنات هتموت عليا
نور: الا انا والله
ياسين : انا ساكت ليكي من زمان بصي انا ظابط فى الجيش ونفس عمر احمد كنا مع بعض فى المدرسة وشقتى جاهزة اللى قدام الشقة دى علطول وخاتم القرآن الحمدلله واحيانا أمام فى الصلاة
وبفضل الله محافظ على صلاتى كلها فى الجامع
وكل اللى عايزة ام صالحة لاولادى
نور: اى دا انت عندك اولاد ؟!
ياسين : كل دا ملفتش نظرك غير كده😑
المهم اكيد لأ طبعا يا انصح اخواتك انا اقصد اولادى منك إن شاء الله
نور: اى دا هو احنا اتجوزنا علشان نخلف
ياسين : يارب
بصي يا انسه انا عارف كل حاجه عنك وانت استخيري ربنا ومستنى الرد
وتركها فى صدمتها وخرج
ياسين : يا ماما فين العشاء انا جعان 😁
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)