رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم حبيبة محمود
رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الحادي والثلاثون
رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الحادي والثلاثون
رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الحادية والثلاثون
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
فى صباح اليوم التالى
استيقظت اسماء باكرا
وتوضأت وصلت الضحي
ثم قامت بتجهيز المقبلات والعصائر وما سيتم تقديمه لمن سيأتي
استقيظ عبدالرحمن ولم يجدها بجانبه
قام ليري اين هي
رأها فى المطبخ عاقدة شعرها على شكل كعكتين وكأنها طفله حقا
عبدالرحمن: وربي جوزونى عيله صغيرة
اسماء: مالها بقي إن شاء الله يا بشمهندس
عبدالرحمن: قمر اللهم بارك
وحياة عيالك يا بنتى بلاش انهاردة خناق الناس تقول عليا اى 😂
اسماء: ماشي يلا تعالى نعمل فطار سوا
عبدالرحمن: هاخد دش واصلي الضحى واجي من عنيا
بس متأخديش على كده دا علشان انت لسه عروسه لكن بعد كده
مسكت اسماء شوكه ووجهتها في وجهه
بعد كده اى؟!
عبدالرحمن: انت يا بنتى مش بتتفاهمى خالص 😂😂براحة عليا انا لسه جديد
فى منزل رحمة
قامت رحمة وجهزت اطيب واجمل الاكلات لتأخذها لصديقتها عفواً (اختها) واخيها
كانت فرحة بتجهيز كل شئ
وبعد آذان العصر ذهب الجميع إلى شقة عبدالرحمن
وأتت عائلة اسماء وأصدقائها
وبعد أن جلسوا قليلا
الجد: آمال فين عروستنا ؟!
رحمة : اهى يا بابا مستخبيه مكسوفه تخرج
اسماء: حسبي الله
رحمة: جدك عايزك يا بت تعالى اخرجى
وارتدت نقابها وخرجت
قامت بتقبيل يد الجد والاب
قام الجد بتقديم هديه لها وهي مصحف وخاتم دهب
اسماء: ربنا يبارك لينا فى عمر حضرتك يا جدى
وفجأة قام معتز
معتز : بعد اذنك يا جدى وبعد اذن الجميع
بما أن الكل موجود فأنا عايز اتجوز الانسه امانى على سنة الله ورسوله
واهى تبقي زيتنا في دقيقنا ونخلص أهل الحارة من مشاكلها
الجميع يضحك عليه وفى الداخل امانى
بعد أن كانت محرجة اردات أن تخرج لتتقاتل معه
رحمة: الله يرضي عنك اقعدى عايزين نخلص منك بقي يا شيخه 🙂
فى الخارج وافق الجد على طلبه ولكنه قال
الجد: مش من الأصول انك تروح تتقدم فى بيت العروسه اولى وبإذن الله نكون عندكم بعد يومين يا حاج يحيى (عم امانى)
يحيي: على خيرة الله تنورونا يا حج
عبدالرحمن بجانب معتز بصوت هادئ
منك لله ايه اللي بتعمله دا دائما فاضحنا كده
معتز: يا عم اقعد دا انا كل ما أسأل حد عليها يقولى عامله مشاكل مع طوب الارض بس اعمل اى انت عارف قلبي طيب 🌚قلت اخلص الناس منها
عبدالرحمن: والله لتقول حقي براقبتي بس اصبر اما تتجوز 😂
دا روان عامله فيك العبر
وقضوا معهم القليل من الوقت
وذهبوا
فى منزل احمد وعائلته ونور
فاطمة : اى يا نور دا كله يا بنتى ولسه مش عارفه تأخدى قرار
نور: المشكله انى كل مره بصلي بكون مرتاحة بس مش عايزة اتسرع يا ماما مش عايزه يحصل فيا زى اللى حصل في ماما 😭😭مش عايزة اختار غلط
فاطمة: بتعيطي ليه يا حبيبتي
هقولك حاجه وانت اللى ليكي القرار الأخير طبعا
ياسين دا ابني اللى انا رضعته وربيته
وعارفه أنا ابني على ايه ، اى غلطة كان يعملها يجي جرى يقولى انا ومامته ، يمكن هو احن عليا من احمد
ياسين دا والله العظيم انا بثق فيه اكتر من نفسي
من وهو صغير قلبه دا مفيش ارق منه
لدرجة أنه فى مره لقي قطة صغيره لسه مولوده
عارفه قلع الجاكت ولفها فيه وفضل حاضنا علشان السقعه وجابها البيت ورباها وكان بينيمها جنبه كان قبل ما ياكل يأكلها
ومتبصيش لآيات انها أخته دى بنته هو اللى مربيها
طول عمره راجل ومعتمد على نفسه كان ياخدها من امه علشان تشوف شغل البيت ويجي ليا هنا ويساعدنى فى شغل البيت ولحد الان بيعمل كده
انت اللى ليكي القرار بس انا مرضاش لبنتي غير الخير فكرى براحتك
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
فى منزل رحمة
كانت رحمة تكتب على جروب
أنا البس الي انا عاوزاه أنا حره 🙄
تابعوا 😥
بدآيا كده البوست ممكن يكون سبب في هدايه بعض الناس
والبعض هيزعل 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ لابسة بنطلون ضيق وماشية فرحانة بيه فـ الشارع 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ بتحطى ميكب وبتاخدى ذنب كل شاب يشوفك ويفتتن بيكِ ! 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ مطلعة نص شعرك مـ الحجاب 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ مصلتيش ركعة واحدة فـ حياتك 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ بتسمعى أغانى ليل ونهار وبتنامى والهاند فرى فـ ودنك !!
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ بتقولى ده عادى وده ايزى وأصل مامى عارفة وأصل الدين يُسر 💔
مُستعدة تقابلى ربنا وأنتِ بتقولى أصل ده ابن عمتى وده ابن خالتى وعادى أسلم عليهم وأقعد قدامهم بلبس البيت وأهزر معاهم 💔
-مُستعدة لحظة طلوع روحك تلاقى ملايكة سود الوجوه مد البصر !
هتفوقي أمتى ؟ لما روحك تصعد لربنا !
خلاص مش هيكون فيه وقت للتوبة ..
لم تستطع امرأة العزيز أن تنال يوسف بإغرائها 💔
واستطاعت ابنة شعيب ان تنال موسى بحيائها 👑
تعففي تنالي فوق ما تتمني 👌
عاوز أقولك متبعيش الستر علشان الزينة وعلشان التبرج وعلشان الميك آب..
إنتِ بتبيعي رضا ربنا وبتشتري هواكِ.. متقوليش أنا مش أد النقاب أوالخمار.. متقوليش أنا لسة صغيرة.. متقوليش أنا عاوزة اتمتع بشبابي.. هتندمي
هتفضلي تلبسي بناطيل لحد إمتىٰ؟!
هتفضلي تخرجي بزينة لحد إمتىٰ؟!
هتفضلي تلبسي نقاب متبرج لحد إمتىٰ؟!
الميكب والبناطيل والدريسات المزخرفة والبلوزات الضيقة مش هينزلوا معاكِ القبر
انوي من النهاردة إنك تغيري لبسك، قوليله يا رب ساعدني وقويني، تغلّبي على نفسك..
انوي من النهاردة وقومي صلي ركعتين توبة لله وربنا هيعينك لازم تاخدي قرار ..💪
فى منزل مصطفى
كل يوم تسوء حالته
كل هذا لأنه يشعر بأنه بعيد عن ربنا
لانه مش عارف يقف يصلي وبيصلي وهو جليس
لان عدد ركعات القيام بتاعته والايآت اللى كان فى الليلة ١٠٠٠ آيه قلت ومبقاش يقدر يكمل صلاه كل هذا
ويشعر أنه بعيد
(يااااه 😔كم أننا بعداء وبعداء من منا يفعل ذلك من منا يقيم الليل من منا هكذا
كتير اوى مننا مش بيصلي او بيصلي صلاة المستعجل مع أنه لا مستعجل ولا حاجه دا تلاقي الفون شاغله والدنيا لهاينا 💔💔يا الله
انت فين من دا كله
انت اسمك ايه فى السماء؟!
انت كثير التسبيح؟!
ولا كثير الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم؟!
ولا انت من أهل القرآن ولا قيام الليل ولا ولا ولا ؟!💔💔💔
انت مين وانتى فين
راضيه باللى انت فيه
لبسك يرضي ربنا ؟!
قاعدين نلهو والدنيا خطافه اه والله 💔😭
محتاجين مكبرات الصوت فى الشوارع تقول
“واتقوا يوماً ترجعون فيه إلى الله”
للمتبرجه:هتلبسي اللبس الشرعي بس وانت فى الكفن 💔 كده او كده هتلبسيه
مستنيه ايه وانت مستني اى ؟!💔
اما ملك الموت يجي يقبض ارواحنا
اللهم توافنا وانت راض عنا
اللهم ردنا اليك رداً جميلاً 🤲
اتصلت به رحمة لتطمئن عليه
مصطفى: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رحمة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
كيف حالك يا زوجى العزيز
مصطفى: زوجى العزيز 😂 انت رحمة بجد ؟!
رحمة :لأ بهزار
المهم عامل اى طمنى عنك
مصطفى: الحمدلله فى زحام من النعم
رحمة: مال صوتك ؟!
مصطفى: مفيش الحمدلله
وحشتيني
رحمة: اى بقي اى بقي عييب كده
لا اوحش الله لك قلبا ولا قبرا ♥️
مصطفى: آمين يارب العالمين وإياكى
بس بجد نفسي اجي اخدك من الدنيا كلها وتكوني في حضني ومعايا بحبك اكتر من روحي
نفسي ربنا يجمعني بيكي على خير في اقرب وقت يا حبيبة القلب ورفيقة الدرب وكل ما هو جميل في حياتي انت يا سر سعادتي ونور فؤادى
كانت رحمة تسمع له باكيه
للدرجادى؟!
مصطفى: للدرجادى اى ؟!
رحمة: انى غبيه علشان رفضتك قبل كده
انا عايزه اقولك حاجه يا مصطفى
مصطفى: قولى يا روح مصطفى
رحمة: انا مش عايزه فرح
مصطفى: ليه كده بس
دا انا اعملك احلى فرح
ولا مكسوفه منى علشااان…
رحمة: متنطقهاش اوعى يا مصطفى
كده بقي انا اتكسف منك
دا انا اتشرف بيك قدام العالم كله
مصطفى: يبقي خلاص نعمل فرح
رحمة: بص يا حبيبي احنا نتجوز ونعمل حفله صغيره كده وخلاص ولما تقوم بالسلامه نطلع عمره بإذن الله
مصطفى: اللى تشوفيه بس فى الحالتين هنطلع عمره
رحمة: خلاص بفلوس الفرح نعمل بيها صدقه جاريه أو نساعد فى زواج البنات الغير مقتدره
مصطفى: انا بحمد ربنا كل يوم أنه رزقني بيكي
رحمة: خلاص اعمل حسابك تيجي تحدد معاد مع جدى وبلاش حفلة انا مش بحب الزحمة 😂وتعالى خدنى يا عم واعمل اشهار فى الجامع
مصطفى:😂😂 والله هبله
ماشي يا ستي بإذن الله اجى بالليل واحدد معاد
فى منزل احمد
دخلت نور إلى عز وفاطمة
وكان يجلس معهم احمد
نور: بصي يا ماما وانت يا بابا أنا صليت استخارة ١٤ مرة وحاسه إنى مرتاحة وانتم خدوا القرار
ها مش موافقين صح 🥺
عز: انت يا بت اى ؟؟
موافقين طبعا
احمد: اتصل ب الواد ياسين بقي دا هيزغرط من الفرحة لو عرف 😂
فاطمة: لولولولولولولوى مبارك يا قلبي
نور: 🥺🥺
ودخلت إلى غرفتها
رأت أن آيات قد اتصلت بها كثيرا
رنا عليها مرة أخرى
نور: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آيات: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اى يا بنتي مش بتردى ليه
نور: كنت سايبه الفون فى الأوضاع معلش
وبعد كلام كتير
نور: بالله يا آيات اخوكى عامل ازاى ممكن تحكيلى عنه علشان انا خايفه موت والله
آيات :😂😂😂😂تخافي اى يا هبله والله العظيم ياسين دا اه اخويا بس بحبه موت مش عارفه ازاى ؟!😂
وملتزم جدا على فكره بس مش عنده لحيه بحكم شغله لأن الشرطة كده لازم يحلقوا علطول
ليلا جاء مصطفى إلى منزل رحمة
وكان يجلس مع الجد وجميع العائله دون النساء
مصطفى: انا بستأذن من حضرتك يا حج انى مش هعمل فرح ودا اتفاق بيني وبين رحمة اى رأيك ؟!
الجد: والله يا ابني انتم حرين دى حياتكم انتم
مصطفى: طب على بركة الله
انا عايز حضرتك تحدد ليا معاد علشان اجى أخدها فيه
ونعمل حفله على الضيق ليها كده
الجد : خلاص بعد اسبوع بإذن المولى عز وجل
مصطفى: بإذن الله
العم حسين: حد ينادى رحمة تيجي تقعد مع جوزها شوية
الجد: اه يلا نسيبهم لوحدهم شويه
وجاءت رحمة
مصطفى: انا جيت اهو يا ستي زى ما وعدتك بس شكلى كان اهبل اوى 😂😂
رحمة رفعت عينها ولاول مره تنظر إليه
كم انه حقا نفس الشخص الذي كان يأت لها يوميا ويعطى لها طفلا في الاحلام
يا الله على هذه الابتسامه
مصطفى: انا عارف انى قمر وجميل
رحمة: 😏😏تحت النقاب
مصطفى : نفسي اشوف ردة فعلك 😂
فجأة رفعت رحمة النقاب
رحمة: عامله كده 😏😏😏
مصطفي: لم يأخذ باله من حركتها ولكنه اول مره يتأمل بها ،جميلة وهادئه وبشرتها التى لم تلوثها مستحضرات التجميل
وعينيها العسليه
وفجأة نزلت النقاب تانى 😂.
مصطفى: انت ملبوسه والعياذ بالله ولا اى
رحمة: غض بصرك يا استاذ بتبص على ايه ؟!
مصطفى: انت مراتى والله العظيم وبعدين اى بقي بقالي سنين صابر
رحمة: اصبر شوية كمان 😊😊
مصطفى: ماشي اصبر وماله 😂😂اما اشوف اخرتها معاكى
رحمة : خير إن شاء الله وعيال كتير يملوا حياتنا بإذن الله
مصطفى: ليه عايزة كم واحد وواحده؟!😂
رحمة : كل اللى يجي حلو انا راضيه 🧡🌺 هيحح امتى بقي ؟!
فى منزل عبدالرحمن
كان يجلس عبدالرحمن واسماء يشاهدون الكارتون
عبدالرحمن: اى يا سمسمه مفيش عشا
اسماء: اه مفيش انا بتفرج بقي اصبر 🙉
عبدالرحمن : قومى يا اسماء بقي جعان والله هوقف الفيلم واجيبه ليكي تانى يلا يا حلوة يلا يا بطة
اسماء: باى باي 👋👋 بطريقة الفلاوله 😂
قامت اسماء ودخلت المطبخ
ولكن بعد دقائق
حدث شئ أفزع عبدالرحمن بشده
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب اليك
دعوة لامواتنا واموات المسلمين
اللهم ارحمهم واغفرلهم واسكنهم جنتك يا ارحم الراحمين
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)