روايات

رواية عبور الضباب الفصل الرابع 4 بقلم حور الهواري

رواية عبور الضباب الفصل الرابع 4 بقلم حور الهواري

رواية عبور الضباب الجزء الرابع

رواية عبور الضباب البارت الرابع

عبور الضباب
عبور الضباب

رواية عبور الضباب الحلقة الرابعة

برق عنيه بصدمه وهو باصص في نظرات عيونها وقال رحاب بنتك تبقا بنتي !!!
_ازاي لا لا مش مصدق انتي اكيد بتضحكي عليا عايزه تحر’قي قلبي زي ماانتي فاكره ان أنا وجعت قلبك وانا اصلا مليش ذنب حكمتي عليا بفكرتك وفهمتي علي مزاجك ومشيتي من غير ما تديني فرصه …وبعدين بص للممرضين بعصبية انتوا بتسمعوا …اييي يلااا… براااا …مشوفششش…. خلقه هنااا برااا وبعدين الممرضين خافوا وخرجوا …. وبعدين بص لي ليلي بغضب وقال انتي ساكته لي قوليلي قولي أنها مش بنتك طمنيني ارجوكي بلاش توجعي قلبي اكتر من كدا كفايه الايام اللي عيشتها من غيرك أنا ادمرت فيها بدون ذنب …ليلي مسحت دموعها وقالت بحسره
=للاسف رحاب بنتك يا عمران…عمران مسك دماغه وهو مش مستوعب كلامها وشاور بايده الاتنين وقال
_ازاااي قوليلي ازاي بنتي ازاي انتي مش اتجوزتي الراجل ده علي طول من بعد ما خلعتيني غصب عني بتهمه الخيانه !!
= اااه واتجوزت وانا حامل منك وكنت عايزه اوجع قلبك زي ما وجعتني ولو هطول الزمن يرجع بيا هعمل كدا وهكس’ر قلبك مره واتنين وتلاته ميهمنيش مش هتيجي نفس وجعك اللي وجعتهولي واكبر وجع أن اتجوزت عواد صاحب ابويا الله يرحمه كان معاه ولد قولت مش مشكله أنا كدا كدا عايزه استقر مع اى حد عشان اربي بنتي ومتطلعش من غير اب وتيجي تسالني أنا سبتك لي مكنش هيبقى فيه رد هقولها اى هقولها ابوكي طلع واحد وس’خ ومحترمش مراته اللي علي ذمته ولا أداها قيمه في حياته وفهمها أنه بيحبها وميقدرش يستغني عنها وهو طلع كداب ومنافق قولي انت هقولها اى اتفضل اديني رد
_ اى الغل اللي انتي في ده ماانتي لو كنتي اتديني فرصه كنت هفهمك بس قرارك ده هو اللي وقعنا لسابع ارض بسببك مسبتنيش حتي افهمك الوضع انتي دمرتيني يا ليلي دمرتي عيشتنا ودمرتي بنتنا بتفكير ملهوش أساس
=ليلي ببرود اتفضل برر اللي شوفته كدبني وطلعني أنا الظالمه في ورايه أحدهم…أنا لما روحت المستشفي عندك بسبب تعبي ومحبتش اخضك أو اشغلك بيا واكتشفت أن حامل لما سمعت الخبر فرحت وقولت افرحك معايا وفعلا سالت عنك عشان ملقتكش في وضتك وانا ماشيه دورت عليك ولاقيتك في اوضه المريض وحظك الباب كان مفتوح ولاقيتك بتبو’س واحده تانيه مصدقتش عيني وحاولت اكدب اللي شوفته بس ازاي وعيني صدقت الحجر مصدقتش ساعتها ومشيت ورفعت عليك قضيه خلع لأن مهما قولتلك طلقني مش هترضي اشتريت دماغي وعملت كرامه لنفسي وسبتك ومشيت بسبب اوسا’خك … طبعا عمران كان في حاله زهول من كلام ليلي …. وقال
_ أنا يا ليلي أنا يطلع مني ده عشان تعرفي انك ظلماني وانا مليش ذنب فعلا البنت دي كانت مريضه عندي وانا اللي كنت متابع حالتها الصحية وكان عندها مرض في الكبد وكان لازم تعمل العمليه ضروري بس بموافقتها قالتلي هوافق هعمل العمليه لو قولت بحبك انا طبعا في نيتي بحبها زي اختي ومش في دماغي اصلا اخونك طبعا استهونت بعقلها وقولت بحبك لاقيتها هي تلقائيا بيسا’ني وطبعا في الموقف ده كنتي موجوده ومشوفتيش بعد كدا لما زعقت فيها وكس’رت كرامتها شوفتي بقا ظلماني إزاي وبسببك ضيعتينا كلنا وبنتنا شرفها ضاع حرام عليكي لي كدا لي بتوجعي قلبي انتي كدا جيتي علي حساب بنتي بمشاكلنا لي يا ليلي لي….
=رفعت حواجبها باستنكار عايز تشيلني الذنب كله يا عمران عايز تقولي أن أنا ظلمتك ودمرت حياتنا وانت اصلا بتكدب عليا بحوار ملهوش رجلين ..زعق فيها وقالها
_اخراسي يا ليلي اخراسي مسمعش كلمه زياده أنا ع اخري منك ومتخلنيش اتنرفز عليكي وبعدين طلع وقال للممرضين بغضب وحذر راقبوها ومتخلهاش تهرب لو هربت احسبكم عليها فاهمين وبعدين مشي…
_عواد كان بيضرب في ابنه في الاوضه بالحزام وقال بغضب لتاني مره يا حيوا’ن مشوفكش بتدخل في حياتي وتتكلم معايا بالاسلوب ده قدام مراتي مستقبلية…
=مازن من غير ما ينزل دمعه هي بقت مراتك كمان ده انت علي كدا لما صدقت تخلص من ليلي عشان تتجوز علي مزاجك طبعا فرقت اى ليلي معاك ولا مش معاك ماانت كل يوم مع واحده شكل هيفرق اى معاك عارف اكبر عقاب فعلا أن ربنا خلاك ابوياااا بس اعمل اى مش بايدي اختار … عواد بزعيق
=اخرسس يا كل’ب انت فعلا ميطمرش فيك اللي بعملهولك خساره فيك الصرف اللي صرفته عليك ده انت ياض عايش علي كتاف خيري من غيري كان هيبقا مطرحك في الشارع وكمان بتتامر علي عيشتك معايا وبتتحكم فيا اعمل اى ولا معملش اى قولي أثرت معاك في اى اى اللي ناقصك ياض ده انت بجح ..في الوقت ده عواد سمع صوت تخبيط جامد علي الباب وسمع صوت حد بيقوله افتح يا عواااد افتح والا هطربق البيت ده علي نفوخك افتتح وبعدين خبط جامد …عواد كشر حواجبه بضيق وجيه يفتح الباب شاف عمران داخل بهبته وشه كله غضب …
_عواد بضيق اى ياباشا هي وكاله من غير بواب داخلين علي مطار احنا خير في حاجه…عمران زقه وقال
=فين رحاب يا عواد !!
_عواد ببجاحه انت قد الزقه دي يعم انت عبيط ولا اى !!
=عمران بنرفزا لسانك ده تلمه بدل ما اخرسك فيها فين البت
_بت مين رحاب بنتي مش فاهم عايز منها اى انت
=بنتك مين يا ابو بنت دي بنتي أنا هو انت متعرفش أن رحاب تبقى بنتي شكلك كنت نايم في العسل
_عواد بضيق اى التخريف اللي انت بتقوله ده انت اتجننت في عقلك رحاب تبقي بنتي أنا مش بنتك وبعدين عرفت ازاي أنها بنتك وعرفت ليلي منين !!
=عمران بضيق ليلي قبل ما تكون مراتك كانت مراتي أنا وكانت حامل في بنتي ولما اتجوزتك كانت في أوائل حملها اى مراتك مقالتلكش أنها حامل من راجل تاني !!!
=عواد بغضب ااااه يا بنت الكل’ببب بقا بتستغفليني طول سنين دي كلها ومعرفاني أنها بنتي وربنا هطين مي’تين اللي جابوكي بقا أنا يتخدع فيا انااا يضحك عليااا
_عمران بغضب احترم نفسك واتكلم عليها عدل انت فاااهم اجري هات البت
=عواد ببرود ملكش بنات عندي حتي لو مش بنتي في هي من حقها تعيش معايا عشان أنا اللي ربيتها وكبرتها وصارف عليها بد’م قلبي وتعبت فيها وانت تيجي تاخدها علي جاهز ده علي ج’ثتي اتفضل برا رحاب بنتي في الاخر حتي لو مش بد’مي
_عمران مسك هدومه بعصبية انت عبيط ولا اى لو علي الفلوس اللي صرفتها عليها فا هرميهوملك في وشك ومستعد همضيلك علي كمبيالات ويبقا كدا ملكش حاجه عندي … وبعدين صرخ باسمها رحاااب انتي فين ياا رحاب
=عواد ببرود معتقدش تيجي معاك اصلها مش هتروح مع راجل غريب متعرفهوش وتسيب ابوها مثلا
_عمران بغضب ملكش دعوه انت حسابك خلصان معايا..وبعدين دور عليها في الشقه في كل حته وأثناء وهو بيدور استغرب من مازن من ضهره وهو بيلبس شاف علامات الضرب بالحزام قرب منه .. ومازن شافه ولبس بسرعه وقاله
=في حاجه!!!
_عمران باستغراب هو مين ضربك علي جسمك بالطريقه دي !!
=مازن بتجاهل محدش حضرتك عايز حاجه!!
_عمران بحيره لا مش عايز وبعدين طلع من اوضته.. عمران مسك هدوم عواد وقاله مخبييي بنتي فيين اظن كدا ملكش حجه انطق
=عواد زقه وقاله تلاقيها في الاوضه معرفش شوفها
_مش لاقيها انت هتستعبطني يالاااا خش هاتها حالا عشان متغباش عليك …عواد اتنهد بكره وبعدين دور عليها واستغرب أنها مش موجوده دخل علي مازن وقاله
=انت مشوفتش اختك فين !!
_ده علي اساس انها اختي بجد
=مااااازن اتعدل معايا شوفتها ولا لا
_شوفتها الصبح بس. وكانت عايزه تشتكيلك عشان بطنها بس ازاي وهي شافت ابوها في وضع مخل مع واحده
=عواد اتصدم وقال نهاري مش فايت تلاقيها مشيت وبعدين طلع لعمران وبلع ريقه وقال رحاب خرجت برا من غير ما نحس ومعرفش راحت فين ..عمران بصريخ
_نعممم انت سبتها تمشي لوحدها !!!!!
=عواد بخوف أنا مسبتهاش دي هي اللي مشيت من غير ما نعرف
_عمران نهااارك اسودد علي دماغك البت لو حصلها حاجه أنا مش هيكفيني مو’تك ينعل ابو استهتارك صدقت لما قالت ليلي عليك انك مهمل ومش قد المسؤوليه اقسم بالله يا عواد البت لو مجتش سليمه همو’تك اجري هات صوره ليها خليني ادور عليها.. وبعدين خرج زي المجنو’ن فضل يدور عليها في كل الشوارع ويسأل عليها ناس كتير اخر لما زهق مسك دماغه بتعب ودموعه نزلت علي بنته وقال يا رحاااب انتييي.. فييين..
في المستشفي ليلي قامت من السرير بتعب ومشيت بحذر وفتحت الباب بخبث لاقت أمن قدام الباب .. قام شافها وقالها
=محتاجه حاجه يا مدام …ليلي خرجت من الاوضه وقالت
_انا عايزه امشي حالا وجت تمشي الأمن مسك ايديها وقالها
=دكتور عمران حذرني عليكي وانا ماينفعش أخالف تعليمات دكتور عمران بعد اذنك علي مكانك ..ليلي زقته بغضب
_ابعد ايدك بس انت ازاي تلمسني اصلا ابعد احسنلك وبعدين جت تمشي الأمن علي صوته وقال يا مداام رايحه فين .. وبعدين جاب الممرضين وجم مسكوها من ايديها الاتنين وليلي استغربت بضيق وقالت
=ابعدوا عني خلوني الحق بنتي ..بنتي تعبانه ومحتاجاني ابعدووا يا عمراااان انت فييين يا عمراااان ابعدوا بقااا بقولكوا بنتي في خطر انتوا مبتفهموش وبعدين دخلوها الاوضه بقوه وربطوها علي السرير بعد فرك منها وصويت بحر’قه وبعدين الممرضه كلمت عمران بقلق..وعمران في الوقت ده كان بيدور علي بنته وبعدين فتح عليها وقالها بغضب
_عايزه اى دلوقتي…اتكلمت الممرضه بخوف وقالت
=دكتور عمران مدام ليلي مش ساكته وعماله تصرخ علي بنتها وعايزه تمشي وحضرتك مش عارفين ناخد خطوه غير لما تقولنا نعمل اى …عمران سمع صوتها وهي بتصرخ بقلبها اضايق عليها واتنهد بضيق وقال
_ادوها حقنه مهدئة عقبال لما اجي وخليكوا مراقبين عليها فاهمين وبعدين جيه يقفل سمع اسمه منها بصريخ وهي بتقول عمرااان ساعتها قفل وهو قلبي وجعه عليها ومش عارف يتصرف ولا يدور علي بنته ازاي وبعدين كمل يدور علي بنته وأثناء وهو بيسال عليها من الناس وكان من ضمنهم الراجل اللي اغتص’ب بنته عمران وراله صوريتها وقال بقلق مشوفتش البنت دي معديه من قدامك أو شوفتها بالصدفه وانت ماشي …طبعا كان بنسبه للراجل صدمه وبلع ريقه بتوتر وقال بتوهج وتوتر
=اى!! ..لا.. معرفش.. مشوفتهاش قبل كدا عن اذنك وبعدين مشي.. وعمران استغرب من لالاته وحس بشك منه وبعدين جري ورا ووقف قدامه بشك وغضب ووووو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبور الضباب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى