روايات

رواية عرض جواز الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء السادس عشر

رواية عرض جواز البارت السادس عشر

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة السادسة عشر

توقفنا لما قعد كريم علي السرير وبينظر علي الحمام والتفت للاب توب ونظر فيه لقي نجمه فتحت وقال لنفسه بابتسامة : ايه ده دي فتحت
وسمعه مروان وهو خارج من الحمام ونظر له وقال باستغراب : هي مين دي اللي فتحت ووقف
والتفت له كريم بخوف وقال : ها لا مافيش يا
انا كنت بنزل حاجه على اللاب توب بس هي ما كانتش راضيه تنزل باين المساحه كبيره ولا ايه بس الحمد لله نزلت ففتحتها عشان كده قلت انها اتفتحت
مروان قال : اهااا طيب ومشي
وبينظر له كريم وهو ماشي بقلق
وراح مروان ووقف قدام التسريحه وبينشف شعره
والتفت كريم للاب توب بابتسامة وقال لنفسه : دي ماما هتفرح اوي لما تعرف ان نجمه فتحت بس هي ماردتش ليه وبيفكر
في شقة نجمه :
في الانتريه :
وبتنظر نجمه للاب توب وقالت لنفسها بتفكير :
لما اشوف مين اللي بعتلي الرسالة دي وفتحت الرسالة ونظرت فيها وبتقرا ازيك انا كريم اللي خبطك بالعربية اخوه مروان ونظرت قدامها اهااا كريم وهو عرف الصفحه بتاعتي منين علي الفيس بوك مش مهم دلوقتي لما اشوف كتب لي ايه ونظرت للاب توب وبتقرا انا اخوه مروان ماما عاوزه تشوفك شويه وتقعد معاكي فلو فاضيه شويه ممكن تجي تشرفينا في البيت وباستغراب والدته عاوزها تقعد معايا يا هي ما تعرفنيش علشان نقعد ونتكلم يعني ياتري عاوزني في ايه وبتفكر
وخرج والدها من المطبخ ومعه طبق فيه
الساندوتش وراح علي غرفة نجمه ودخل وبينظر ملقش حد وقال لنفسه باستغراب : هي راحت فين نجمه تلقيها في الصالة فخرج من الغرفة وراح علي الصالة ونظر مالقهاش وبدهشه هي راحت فين وبصوت مرتفع نجمه يا نجمه
وسمعته نجمه وهي في الانتريه وقالت بصوت مرتفع : ايوه يابابا انا هنا في الانتريه
وسمعها والدها وراح علي الانتريه وبينظر لقي نجمه قعدة وحط اللاب توب علي رجليها فدخل وراح لعندها وقال : بتعملي ايه يانجمه
ونظرت له نجمه وقالت : مافيش يابابا يا انا كنت بقفل المدونه بتاعتي اصل سيبتها مفتوحة امبارح ونسيت اقفلها
والدها قال : طيب امسكي الساندوتش اهو ومد ايده
نجمه قالت : طيب واخذته
والدها قال : بقولك ايه
نجمه قالت : ايوه يابابا
والدها قال : ما تنسيش تاخدي معاكي اللاب توب وانتي رايحه تقدمي في المسابقة
نجمه قالت بقلق : لا يابابا مش هنسها
والدها قال : طيب يلا كولي الساندوتش بسرعه علشان تنزلي معايا
نجمه قالت : لا يابابا اتفضل انت انزل علشان انا لسه قدامي شويه كده وبعدين هنزل
والدها قال : طيب ياحبيبتي مش عاوزها حاجه
نجمه قالت : لا يابابا شكرا
والدها قال بابتسامة :طيب اتمنى لك التوفيق ان شاء الله سلام
نجمه قالت بابتسامة : مع السلامة يابابا
والتفت نجمه للاب توب وبتنظر للرساله وقالت لنفسها باستغراب : ياتري والدته دي عاوزه تقعد معايا ليه اكيد في حاجه بس ايه هي ياتري وبتفكر
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
وبينظر كريم للاب توب وقال لنفسه باستغراب : هي ما ردتش ليه ماهي فتحها اهي مش عاوزه ترد ولا ايه اكيد ماما لو عرفت انها فتحت و مردتش هتزعل بصوت مرتفع بس ليه هي مش عاوزه ترد
والتفت له مروان وهو واقف قدام المرايا وقال باستغراب : هي مين دي يابني اللي مش عاوزه ترد
والتفت له كريم وقال : ها
مروان قال : ها ايه مين اللي مش عاوزه ترد
كريم قال بقلق : مافيش يامروان
ونظر مروان للمرايا وحط المشط من ايده وقال باستغراب : مافيش ازاي هو انت مالك النهارده ورايح له
ومد كريم ايده من وراها وهو بينظر لمروان ولف اللاب توب وشه الناحية التانية وشال ايده من وراها وقال بقلق : مالي يامروان ما انا كويس اهوه
وقعد مروان جانبه وبينظر له وقال : مش باين خالص انك كويس يا كيمو وحط ايده علي كتفه
كريم قال بارتباك : ها لا انا كويس بس انت اللي مش كويس
مروان قال باستغراب : انا اللي مش كويس
كريم قال: ايوه سهرت امبارح ودي مش عوايدك
مروان قال : اهاا هي ماما قالت لك وشال ايده من علي كتفه وقام
كريم قال :اه طبعا قالت لي ماهي متقدرش تخبي عليها حاجه
مروان قال : يا سلام ومشي
وبينظر لها كريم وهو ماشي وقال : ايوه طبعاً مش هي قطتي يبقي هتخبي عليها ازاي بقي
وماشي مروان ضحك وقال : طيب اسكت لتكون جايه وتسمعك و هتضربك ووطي واخذ الكوتشي بتاعه ورفع راسه والتفت لكريم
كريم قال : لا وعلى ايه اسكت احسن انما قولي انت ايه اللي سهرك امبارح كده
مروان قال بارتباك : ها مافيش ما كانش جاي لي نوم وراح وقعد علي الكرسي وحط الكوتشي قدامه
كريم قال : ما كانش جاي لك نوم طيب والتفت للاب توب ولفه قدامه ونظر فيه لقي نجمه لسه مردتش
و بيلبس مروان الكوتشي
في شفة نجمه :
في الانتريه :
وبتنظر نجمه لرساله كريم علي اللاب توب وقالت لنفسها بتفكير : اعمل ايه دلوقتي انا مش هينفع اروح هناك علشان انا مش عاوزه اشوف مروان ده تاني يبقي خلاص اعتذر لها وخلاص ونظرت للطبق اللي فيه الساندوتش ومدت ايدها وحطته علي الترابيزة ونظرت للاب توب و بتكتب انا اسفه مش هينفع اني هقابل حضرتك فلو سمحتي ما تزعليش مني و بتعت الرساله ونظرت علي الترابيزة ومدت ايدها واخذت الساندوتش من الطبق وبتاكل
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
وبينظر كريم للاب توب وقال لنفسه بابتسامة : اهي باعت وقرا الرساله انا قولت لماما من الاول انها مش هتوافق اكتب لها ايه دلوقتي اما اروح اسال ماما وقولها اشوف هتقول ايه وقام من علي السرير وبياخد اللاب توب
وبينظر له مروان وهو بيلبس الكوتشي وقال : ايه يابني رايح فين
والتفت له كريم وقال : ها رايح لماما شويه اشوفها بتعمل ايه وكمان علشان اسيبك تلبس براحتك ونظر للاب توب واخده من علي السرير
ونظره مروان على نفسه والتفت وقال باستغراب : بس انا لبست يا ابني اهو هو انت مالك النهارده مش مركز ليه في ايه
كريم قال بقلق : ها لا ما فيش حاجه يا مروان هيكون في ايه يعني
مروان قال : هو انا عارف في ايه ما انا بسالك علشان اعرف في ايه
كريم قال بارتباك : ما فيش حاجه يا مروان ما انا مركز قدامك
مروان قال : انت متاكد ان ما فيش حاجه
كريم قال : اه يا مروان متاكد ما فيش حاجه هروح لماما بقى
مروان قال : طيب
وماشي كريم
مروان قال : اه صحيح يا كريم استنى
ووقف يا كريم والتفت له بقلق
مروان قال : ما تعطيش تليفونك للاستاذ فتوح تاني
كريم قال باستغراب : ليه بقى مش ده نظام انت عامله في المطبعه
مروان قال : اه انا كنت عامله بس لغيته
كريم قال بدهشه : لغيته
مروان قال : ايوه لغيته
كريم قال باستغراب : لغيته ليه بقى
مروان قال : عشان انا قلت ما فيش داعي منه كده كده العمال بيشوفوا شغلهم والاستاذ فتوح بيبقى ملاحظهم وهم بيشتغلوا ولو حد من العمال مقصر بيتصرف معاه فقلت ما فيش داعي ان احنا ناخد تليفوناتهم وهم بيشتغلوا خليهم معاهم احسن علشان لا قدر الله حد من اهلهم تعبان ولا حاجه يقدروا يتواصلوا معاه علشان كده لغيته
كريم قال : طيب مش هدي له تليفوني ثاني يلا سلام بقى
مروان قال : سلام يا سدى
وخرج كريم من الغرفة ونظر للاب توب والتفت قدامه وراح مسرعا علي غرفة والدته وخبط على الباب
والدته وهي قدام الحمام بتسمح وشها بالفوطه وقالت : ادخل
ودخل كريم ونظر لوالدته لقها بتسمح وشها وقال : ماما الحقي
ونظر له والدته وقالت باستغراب : في ايه ياكريم
كريم قال : نجمه ردت وراح لعندها
والدته قالت بابتسامة : ايه ردت
كريم قال : ايوه ردت
والدته قالت : طيب والتفت لقيت بابا الغرفة مفتوحة ونظرت لكريم بقولك ايه
كريم قال : ايوه ياماما
والدته قالت : ورح اقفل الباب وتعال علشان مروان لو كان جاي مايسمعنش
كريم قال : طيب وراح عند باب الغرفة وقفله
والتفت لوالدته ورايح لعندها
وحطت والدته الفوطه علي الكرسي ونظرت له وقالت بابتسامة : تعال بقي اقعد وقولي ردت قالت ايه
كريم قال : طيب وقعد علي الكرسي وحط اللاب توب علي الترابيزة قدامه
وقعدت والدته قصده وقالت : قولي بقي قالت ايه
كريم قال : قالت زي ما توقعت ياماما
والدته قالت باستغراب : ازاي ما توقعت ازاي يعني ليه هي قالت ايه
كريم قال : شوفي ياستي قالت ايه ونظر للاب توب
ونظرت والدته للاب توب باستغراب
وبينظر كريم للاب توب وقال : قالت انا اسفه مش هينفع ان اقابل حضرتك فلوسحتي متزعليش مني ونظر لوالدته شوفتي بقي يا ماما
والتفت له والدته
وبينظر كريم لوالدته وقال : انا قولت لك انها مش هتوافق تجي هنا وبصراحه معها حق
والدته قالت باستغراب : معها حق
كريم قال : ايوه شوفتي مروان عاملها ازاي قدامنا
يبقي هتجي هنا و تورينا وشها تاني ازاي بقي
والدته قالت : ايوه ياكريم ماهي كمان اتخنقت
مع مروان كمان وبعدين هي مش عاوزه تجي هنا علشان مروان
كريم قال : امال يعني ياماما هيكون علشان ايه اكيد علشان مروان وبصراحه هي عجبتني لما رفضت انها تجي شكلها كده إنسانه حساسه ومش تحب حد يهنها
والدته قالت :طيب والعمل
كريم قال : مش عارف ياماما بس انا لو مكانها كنت عملت كده برده
والدته قالت : طيب بس خليني نفكر دلوقتي هنعمل ايه علشان انا لازم اشوفها
كريم قال : طيب
والدته قالت :طيب بقولك ايه
كريم قال : ايوه ياماما
والدته قالت : طيب اكتب اللي انا هقولك عليه ده
كريم قال : طيب قولي ياماما ونظر للاب توب
وقالت له والدته على اللي هيكتبه وقالت : ايه ما كتبتش ان انا قلته ليه
وبينظر لها كريم وقال : يعني هي كده هتوافق يا ماما
والدته قالت : هنشوف هتوافق ولا لا بس اكتب
كريم قال : بس يا ماما
وقطعت والدته كلامه وقالت : ما بسش يا كريم اكتب بقى قبل ما اخوك يجي
كريم قال : حاضر وربنا يستر
والدته قالت : هيستر ان شاء الله بس اكتب
كريم قال: حاضر ونظرا للاب توب وبيكتب
وبتنظر والدته للاب توب وكريم بيكتب
وبينظر كريم للاب توب وقال : اديني كتبت اللي قولتيه ياماما
والتفت له والدته وقالت : طيب ابعته بقي
ونظر لها كريم وقال : طيب والتفت للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
وبعت كريم الرساله لنجمه والتفت لوالدته وقال : بعته اهوه ياماما
والتفت له والدته وقالت : طيب هي فتحها يعني علشان ترد
كريم قال : اه ياماما فتحها
والدته قالت: طيب كويس ونظرت للاب توب
ونظر كريم للاب توب
في شقة نجمه :
في الانتريه :
وبتاكل نجمه الساندوتش ونظرت للاب توب لقيت كريم بعت لها وبتقرا وقالت : انا عارفه انك زعلانه من اللي عمله مروان معاكي وانتي هنا بس هو ماكنش يقصد انه يهنك ابدا هو بس عمل كده من ققلقه علي كريم بس هو مش قصده انه يهنك فأنا بعتذر لك بالنيابة عنه فلوسحتي تشرفينا علشان انا عاوزه اتكلم معاكي شويه فده يعني لو كنتي قبلتي اعتذري ونظرت قدامها وبعدين بقي انا مش عاوزه اروح واشوف مروان هناك وفي نفس الوقت انا مش عاوزه ازعلها وبعدين هي عاوزني في ايه علشان عاوزه تشوفني كده اعمل ايه دلوقتي بس وبتفكر ايوه هو ده الحل ومدت
ايدها وحطت الساندوتش في الطبق نظرت للاب توب وكتبت كده تمام وبعت الرساله
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
وبينظر كريم للاب توب وقال : اهي نجمه بتاعت اهي ياماما والتفت لوالدته
ونظرت له والدته وقالت : طيب شوفها كده قايله ايه
كريم قال : طيب ونظر للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
وبينظر كريمه للاب توب وقال : شوفي ياستي بتقول ايه و تبقرا معلشي انا مشغوله مش هقدر اجي لحضرتك وده مش معناه اني مش قابله اعتذرلك لا بالعكس يا انا زعلانه علشان حضرتك اعتذرتي مني علشان ماحصلش حاجة علشان تعتذري عليها انا مقدرة الحالة اللي انتم كنتم فيها ساعتها فمافيش داعي للاعتذر وبعدين حضرتك مغلطتش فيها علشان تعتذري مني يا بالعكس انتي عملتني كويسه وكنتي كمان قلقنا عليها وانا بشكرك علي معاملتك لي وانا يشرفني طبعا اني اقعد معاكي تاني ونتكلم بس انا مش هقدر اقابلك علشان مشغوله شويه فاممكن تكتب لي اللي عاوزني فيه وانا هرد عليكي بس ياماما ونظر لوالدته
والتفت له والدته وقالت : تعرف يا كريم انها انسانه في منتهى الاخلاق
كريم قال : معاكي حق ياماما اللي هي كتبها يقول كده بس هي برده مردتش تجي هنعمل ايه دلوقتي هتكتبها انتي عاوزها في ايه ياماما
والدته قالت : لا مش هكتبها
كريم قال باستغراب : مش هتكتب لها
والدته قالت : لا مش اكتب لها
كريم قال : امال هتعمل لي ايه ياماما
والدته قالت : هكلمها
كريم قال باستغراب : تكلميه
والدته قالت : ايوه اكتب لها انها تعبت رقمها
كريم قال : طيب ونظرت للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
وبينظر كريم للاب توب وبيكتب وقال : اديني كتبت وبعت لنجمه
والتفت له والدته وقالت : بعت لها
ونظر لها كريم وقال : ايوه ياماما بعت لها لما نشوف هتقول ايه ونظر للاب توب
ونظرت والدته اللاب توب
في شقة نجمه :
في الانتريه :
وبتنظر نجمه للاب توب لقيت كريم بعت وقالت لنفسها : اهو بعت وبتقرا طيب مش مشكله انا مش عاوزه اعطلك ممكن تبعت لي رقمك علشان اكلمك بدل اما اكتب لك ونظرت قدامها ابعت لها رقمي ولا لا ابعته لها لتفتكر اني فعلا مش عاوزه اقابلها خليني ابعته لها اما اشوف هي عاوزني في ايه ونظرت للاب توب وكتب وبعت
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
وبينظر كريم والدته للاب توب لقوا نجمه بعت
والتفت كريم لوالدته وقال : اهي بعت ايه يا ماما
ونظرت له والدته وقالت: ايوه ما انا عارفها شوفها كده بعت قالت ايه
كريم قال : طيب ونظرت للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
وبينظر كريم للاب توب وقال : شوفي قايله ايه
ماشي انا بعت لحضرتك رقمي اهوه و كلمني حضرتك في اي وقت زي ما تحبي
وبتنظر والدته للاب توب بابتسامة وقالت : مش بس اخلاقها عاليه لا دي وكمان ذوق
والتفت لها كريم وقال : معاكي حق ياماما هي ذوق فعلا فين تليفونك علشان اسجلك رقمها
والدته قالت: اهوه علي الكيمدينو استني لما اجيبه لك
كريم قال : طيب
وقامت والدته من علي الكرسي واخذت تليفونها وراحت عند كريم امسك سجل رقمها ومدت ايدها
كريم قال : طيب واخده
وقعدة والدته قصده علي الكرسي
وفتحت كريم تليفون والدته ونظر للاب توب وسجل الرقم والتفت لوالدته وقال : امسكي يا ماما انا سجلت الرقم اهوه
والدته قالت : طيب واخدته رود عليها بقي
كريم قال : اقولها ايه ياماما
والدته قالت : قولها اني انا هكلمها
كريم قال : طيب ونظر للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
والباب خبط
ونظروا كريم والدته لي الباب والتفتوا لبعضهم بقلق وقالوا في نفس واحد : مروان
في شقه نجمه:
في الانتريه :
بتنظر نجمه للاب توب وقالت لنفسها :هي مابعتش ليه باين قفلت مش مشكله بقي علي العموم انا بعت لها رقمي وهي هتكلمني بدل عاوزني اما اقفل واكل الساندوتش علشان اورح اقدم في المسابقه دي وقفلت اللاب توب وبتاكل الساندوتش
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
والباب خبط
ونظروا كريم والدته لباب بقلق
والتفت كريم للاب توب بتوتر وقفله
ونظرت والدته للاب توب لقيت كريم قفله والتفت للباب وقالت بقلق : ادخل
ودخلت عايشه الغرفة
وجدان قالت بارتياح : عايشه
وبينظر كريم لعايشه بارتياح
وبتنظر عايشه لوجدان وقالت : ايوه يافندم انا جهزت الفطار تحت زي ما حضرتك طلبتي مني
وجدان قالت : طيب روحي انتي وانا هجي وراكي
عايشه قالت : حاضر ياهانم
وجدان قالت : و قفلي الباب وراكي
عايشه قالت : حاضر وخرجت من الغرفة وقفلت الباب
ونظرت وجدان لكريم وقالت : افتح اللاب توب بسرعه ياكريم وبعت لها قبل ما مروان هو كمان يجي
كريم قال : حاضر ونظر للاب توب وفتحه
ونظرت والدته للاب توب
وبينظر كريم للاب توب وكتب وبعت لنجمه وقال باستغراب : ايه ده
والتفت له والدته وقالت باستغراب : ايه في ايه ياكريم
والتفت لها كريم وقال : دي نجمه قفلت ياماما
والدته قالت : قفلت
كريم قال : ايوه
والدته قالت : تلقيها زعلت علشان مردنش عليها وافتكرت ان احنا قفلنا
كريم قال : ايوه ياماما تلقيها افتكرت فعلا كده ان انا قفلت اللاب توب في وشها
والدته قالت : مش مشكله هبقي اكلمها واعتذر لها هو يعني عملنا كده قصدنا
كريم قال : لا طبعاً
والدته قالت : يبقي خلاص هبقي اكلمها واعتذر لها كريم قال : طيب يلا ياماما علشان نفطر
والدته قالت : يلا وقامت من علي الكرسي
ونظر كريم للاب توب وقفله وقام من علي الكرسي
وخرجت والدته من الغرفة
وخرج كريم وراها ونظر لوالدته وقال : انما انتي هتكلميه وهتقولي لها ايه ياماما
والتفت له والدته وقالت : هقولها ايه يعني ياكريم
هعرف هي مين بضبط
كريم قال باستغراب : تعرفي هي مين
والدته قالت : ايوه
كريم قال بدهشة : يعني ياماما هتكلمها وتقولها انتي مين
والدته قالت : لا ياظريف مش قصدي كده
كريم قال : انا مش عارف انتي غاوية تحيرني ليه
والدته قالت باستغراب : احيرك
كريم قال : ايوه ياماما مابتقوليش قصدك ليه مرة واحدة كده اهو ليه تقولي حاجه وانتي قصدك حاجه تانيه
والدته قالت : لا انا ما بتقولش حاجه و اقصدي حاجه انت اللي مش بتفهم الكلام من اول مرة
كريم قال : ياسلام لا ياماما انا بفهم الكلام من اول مرة بس انتي اللي بتلغبطني بكلامك ده
والدته قالت: طيب يلا علشان تفطر وتروح الشغل علشان متتاخرش
كريم قال : طيب يلا
ومشوا كريم والدته
في غرفة مروان :
وقف مروان قدام المرايا وبيلبس الجاكت وتذكر كلام والدته وقال لنفسه باستغراب : معقول انا قولت اسم نجمه وانا نايم وماما مش غلطانه لا لا معتقدتش اكيد ماما غلطانه انا مستحيل اقول اسمها وانا نايم ولبس الجاكت المهم اما اتصل باللواء حامد اعرف منه ايه اللي حصل قبضوا علي فتحي الشاذلي ولا لا وراح عندها الكميدينو واخذ تليفونه وبيتصل باللواء حامد الو
اللواء حامد قال : الو ايوه يامروان
مروان قال : ايوه يافندم صباح الخير
اللواء حامد قال : صباح الخير يامروان
مروان قال : انا اسف يافندم لو كنت صاحيك من النوم
اللواء حامد قال : لا ماصحتنيش ولا حاجه يا اناصاحي من بدري بعدين ياسيدي صاحني براحتك ولا يهمك المهم اسمع صوتك
مروان قال : ربنا يخليك يا فندم معلشي انا نسيت اسال حضرتك امبارح انت عامل ايه كويس
اللواء حامد قال : اه كويس الحمد لله وانا مقدر اللي انت كنت فيه امبارح علشان كده ولا يهمك
مروان قال : بخصوص امبارح يا فندم انتم عملتوا ايه اللي اسمه شرف ده اعترف
اللواء حامد قال : اه اعترف هو صحيح انكر في الاول بس بعد كده اعترف بكل حاجه وان هو اللي قتل كل اللي اتذكر اسمه في التسجيلات وان هو اللي سجل التسجيلات دي لفتحي الشاذلي علشان يحمي نفسه منه لو فكر يغدر بي
مروان قال : طيب وفتحي الشاذلي يافندم عملته معاه ايه
اللواء حامد قال : قبضنا عليه وانكر طبعا كل اللي قاله شرف ده ولما وجهنا بتسجيلات وسمعها وشه جاب الوان وكان مصدوم ما تتخيلش قده ايه يامروان
مروان قال : لا انا متخيل يا فندم بس مش مستغرب
اللواء حامد قال : مش مستغرب
مروان قال : ايوه يا فندم علشان هو قاتل يبقى مصدوم قوي كده ليه لما واحد زي ده يسجله التسجيلات كان الاولى يتصدم علشان قتل الناس كل جريمتها بس انها وقفت قصاده وقالت له لا صحيح هو ما قتلهمش بنفسه بس هو محرض على القتل واللي محرض على القتل يبقى قاتل زي اللي قتل يبقى مصدوم ليه بقى
اللواء حامد قال : معك حق يا مروان
مروان قال : طيب يافندم وهو اعترف
اللواء حامد قال : لا يا مروان اللي زي ده ما بيعترفش بسهوله هو انكر بردك ان ده مش صوته اللي في التسجيلات بس لما جبنه شرف ووجهنا بيه واعترف شرف قدامه بكل اللي عمله واللي هو حرضه على انه يقتل الناس دي اتوتر جدا وخاف لدرجه انه ما عادش قادر يتحكم في اعصابه وايده كانت بتترعش فاعترف ان هو اللي حرضوا يقتل الناس دول
مروان قال : طب كويس يا فندم ان هو اعترف وان شاء الله هياخد جزاءه على اللي هو قتلهم
اللواء حامد قال : ان شاء الله يا مروان البلد مش سايبه البلد فيها قانون ومهما المجرم هرب من اعماله ففي الاخر هيقع و ياخد جزاؤه علشان في عدل
مروان قال : معاك حق يافندم
اللواء حامد قال : والبركه فيك بردك يا مروان لولاك ما كناش قبضنا على فتحي الشاذلي وظهر على حقيقته ان هو قاتل
مروان قال : انا ما عملتش حاجه يا فندم انا ما عملتش غير الواجب وبعدين حضرتك ساعدتني ولو لمساعدتك ليا ما كنتش هقدر اعمل حاجه وبعدين المهم اللي هم خدوا جزائهم واتقبض عليهم
اللواء حامد قال : معك حق يا مروان تعرف انا فخور بيك قوي ولو عابد كان عايش كان هيبقى فخور بك برده باللي انت عملته ده
مروان قال بحزن : الله يرحمه هو لو كان عايش يا فندم كان هو اللي عمل كده مش انا علشان هو عمره ما يرضى بالظلم ابدا
اللواء حامد قال : معاك حق يا مروان الله يرحمه
مروان قال : طيب وبخصوص اسمي
اللواء حامد قال : متقلقش ان اتصرفت ومخلتهش يكتب في المحضر زي ماطلبت مني
مروان قال : طيب يا فندم اسيب حضرتك بقى وما اعطلكش اكتر من كده وانا متشكر قوي
اللواء حامد قال : متشكر على ايه انا قلت لك قبل كده ان انت زي ابني فبلاش بقى تشكرني كل شويه علشان ما ازعلش منك
مروان قال : لا خلاص انا مش هشكرك تاني علشان انا ما اقدرش على زعلك
اللواء حامد قال : ولا انا كمان اقدر ازعل منك ده انت ابني الغالي وزي ما قلت لك لو عوزت حاجه ابقى كلمني في اي وقت
مروان قال : حاضر هبقي اكلم حضرتك اسيب حضرتك بقى تشوف شغلك مع السلامه
اللواء حامد قال : مع السلامه يا مروان
وقفل مروان الخط وقال لنفسه : الحمد لله انهم اخدوا جزاهم اما اروح افطر بقي علشان اتاخرت علي الشغل وخرج من غرفته
علي السفرة :
وبينظر كريم لوالدته وقال : بس انتي برده مقولتليش ياماما
ونظرت له والدته وقالت باستغراب : مقولتلكش علي ايه
كريم قال : هتقولي لنجمه ايه
والدته قالت : هقولها ايه يا كريم يعني هتصل بيها واعرف هي مين
كريم قال : اهااا طيب هو احنا مش هنفطر بقي كده هتاخر علي الشغل
والدته قالت : هو اخوك فين
كريم قال : في غرفته
والدته قالت : بيعمل ايه في غرفته كل ده يا انا سيبها دخل الحمام
كريم قال : وانا سيبه خلص لبس ياماما
والدته قالت : امال بيعمل ايه بقي بما انه خلص لبس
كريم قال : بيخترع الذرة ياماما
والدته قالت : انت بتهزر
كريم قال : امال عاوزني اعمل ايه ياماما يعني
والتفت والدته قدامها لقيت مروان نازل ونظرت لكريم وقالت : متعملش حاجه اخوك نزل اهو
والتفت كريم وراه لقى مروان نازل ونظر لوالدته وقال : طيب كويس انه نزل علشان نفطر بقى
وجاء مروان ونظر لهم وقال : معلش اتاخرت عليكم
والدته قالت : لا ما فيش مشكله اقعد بقى افطر
ونظر كريم لوالدته وقال : ما فيش مشكله ازاي يا ماما لا دي في مشكله ومشكله جامده كمان ونظر لمروان
والتفتوا له والدته ومروان باستغراب
وبينظر له مروان وشده الكرسي وقعد وقال : وايه المشكله اللي هي جامده اوي دي بقي
كريم قال : شوف بقى يا عم المنظم انت زي ما انت مش عايزني اتاخر عن الشغل و بتزعل مني علشان بتاخر انت كمان ما تتاخرش عن الاكل
مروان قال : اممم يعني هي دي المشكله الجامده
ونظر والدته لمروان والتفت لكريم وقالت : خلاص بقى يا كريم افطر بقى
والتفت لها كريم وقال : لا يا ماما مش فاطر غير لما نحل المشكله دي
مروان قال : ايه ده يا انت بتتكلم بجد بقى
ونظر كريم لمروان وقال : اه طبعا امال انا بهزر
وبينظر مروان لكريم قال : طيب بما انك بتتكلم جد بقى انا كمان هتكلم جد وانا اسف
كريم قال : ايوه يعني انت كده بتثبتني ولا ايه
ونظرت والدته لكريم وقالت : ما خلاص يا كريم ما هو اعتذر اهو
والتفت مروان لوالدته وقال : معلش يا ماما لو سمحتي استني انت شويه
ونظرت له والدته وقالت : طيب
ونظر مروان لكريم وقال : لا يا عم كريم انا ما بثبتكش
وبينظر كريم لمروان وقال : امال اسف دي معناتها ايه بقى
مروان قال : معناتها ان انا غلطت فعلا عشان كده اعتذرت بس انا كان معايا تليفون علشان كده اتاخرت شويه بس اوعدك ان انا مش هتاخر تاني و هتلاقيني اول واحد قاعد على السفره تمام كده
ونظرت له والدته بابتسامة والتفت لكريم
وبينظر كريم لمروان وقال : تمام
وبتنظر لهم والدتهم وقالت : طيب يلا افتطروا بقي
مروان قال : طيب ياماما ومسك الشوكه والسكينه بسم الله وبياكل
في شقة نجمه :
خرجت نجمه من الانتريه ومعها اللاب توب بتاعها والطبق وماشيه وقالت لنفسها بقلق : انا مش عارفها المسابقة دي طلعت لي منين بس بابا مصير اوي اني انا اروح اقدم وانا متردد و قلقنا اني اقدم فيها لو فكرت اني مروحش بابا هيزعل مني وانا مش عاوزه ازعل بابا وفي نفس الوقت مش عاوز اقدم ولو اتكلمت مع بابا تاني ممكن يصير اكتر اني اروح اقدم اعمل ايه بس وبتفكر
ودخلت المطبخ وحطت الطبق علي الترابيزة ايوه ما فيش غيره هو اللي يقدر يساعدني في اللي انا فيه ده وخرجت مسرعة من المطبخ وراحت ودخلت غرفتها وراحت عند المكتب واخذت شنطتها وحطت اللاب توب فيها وخرجت من الغرفة وراحت مسرعة وفتحت باب الشقة وخرجت منها وقفلته وراها ونزلت مسرعة علي السلم وخرجت من البيت وراحت ودخلت بيت عم شفيق وطلعت علي شقته ورن الجرس وبتنهج و بترن الجرس
جوه الشقه :
في غرفة عم شفيق :
وصحه عم شفيق علي صوت الجرس وقال لنفسه : خير الله اما اجعله خير مين اللي بيرن الجرس كده وقام من علي السرير وخرج مسرعا من غرفته وراح عند باب الشقه وفتحه ونظر لقي نجمه بصها في الارض وباستغراب نجمه مالك ياحبيبتي
ونظرت له نجمه وقالت بنهج : عم شفيق
عم شفيق قال بقلق : مالك بتنهج كده ليه ومسك ايدها تعالي ياحبيبتي ادخلي
ودخلت نجمه الشقة وهي بتنهج وعم شفيق مسك ايدها
وقفل عم شفيق الباب ونظر لنجمه وقال بقلق : تعالي وماشي ومسك ايدها
وماشيه نجمه معه وبتنهج
وبينظر لها عم شفيق وقال : اقعدي ياحبيبتي ارتاحي
وقعدة نجمه علي الكرسي
وساب عم شفيق ايدها وقال : انا هروح اجيب لك كوبايه مياة ومشي
ونظرت نجمه للارض وبتنهج وبتاخد نفس
وجاء عم شفيق ومعه كوبايه المياه ونظر لها وقال : امسكي يا نجمه اشربي
ونظرت له نجمه واخذت كوبايه المياة منه و بتشرب
وقعد عم شفيق قصدها علي الكرسي وبينظر لها بقلق
وشربت نجمه ومدت ايدها هتحط الكوباية علي الترابيزة اللي قدامها
عم شفيق قال : هاتي عندك واخذ منها الكوباية وحطها علي الترابيزة ونظر لها انتي كويسة دلوقتي
نجمه قالت : اه الحمد لله
عم شفيق قال : طيب الحمد لله قولي لي بقي كنت بتنهجي كده ليه حصل حاجه جمال جرله حاجة
نجمه قالت : لا بابا كويس ياعم شفيق وراح المدرسة
عم شفيق قال باستغراب : طيب امال كنتي بتنهج كده ليه
نجمه قالت : اصل ياعم شفيق وحكلته وعلي اللي حصل وانا مش عاوزه ازعل بابا وبرده مش عاوزه اقدم
عم شفيق قال : طيب ليه مش عاوزه تقدمي يانجمه
نجمه قالت : ما انا حكت لك يا عم شفيق انا مش عاوزه اقدم ليه واللي قولته لبابا
عم شفيق قال : بس اللي انتي قولته ده يا نجمه مش سبب انك ترفضي تقدمي
نجمه قالت : ازاي بس ياعم شفيق كل إللي انا قولته لك ده ومش سبب علشان ارفض اقدم
عم شفيق قال : شوفي ياحبيبتي انا عارف انك خايفه وانك ممكن تلاقي كتاب احسن منك بالكتير في المسابقة دي
نجمه قالت : ده مش ممكن يا عم شفيق ده اكيد
عم شفيق قال : ماشي انا معاكي اكتد هتلقي كتاب احسن منك بس ده مش معناه ان احنا نخاف كده
لو كل واحد خاف كده يانجمه ماكنش هيبقي فيه ناس عملت المعجزات واثبت نفسها اوعي تخلي الخوف يتملك منك ياحبيبتي خليكي انتي اللي تتملكي منه و هزيمه الحياة يانجمه ما تستنش حد والفرصة اللي بتدهلنا لازم نمسك فيها علي قده ما نقدر علشان ياحبيبتي لو سبنا الفرصة دي تروح عمرها ما هترجع تاني علشان كده لازم تمسكي في فرصة المسابقة دي كويسه اوي و تقدمي فيها زي ما قالك جمال
نجمه قالت : يعني ده رايك ياعم شفيق
عم شفيق قال : ايوه يانجمه ده رايي ومتخافيش انا وجمال جانبك يعني مش هتبقي لوحدك وبعدين الروايه حلو اوي يبقي خايفه من ايه بقي
نجمه قالت : طيب تعال معايا علشان اكون مطمنه شويه انا قولت لبابا يجي معايا بس هو مرضش علشان عاوزني اعتمد علي نفسي واروح لوحدي فتعال معايا يا عم شفيق
عم شفيق قال : بس يانجمه جمال معه حق لازم انتي اللي تروحي لوحدك علشان تقدري تكسري خوفك ده و تثقي في نفسك
نجمه قالت : علشان خاطري يا عم شفيق تعال معايا انا هكون مطمنه اكتر وانت معايا علشان خاطري انا مش عاوزه اروح لوحدي دي اول مرة اقدم فيها في مسابقة فعلشان خاطري تعال معايا
عم شفيق قال : طيب هجي معاكي بس بشرط
نجمه قالت باستغراب : ايه هو
عم شفيق قال : اني افضل بره استنكي مدخلش معاكي
نجمه قالت : بس
عم شفيق قال : مابسش قولتي ايه
نجمه قالت : طيب ماشي انا موافقة
عم شفيق قال : طيب استنني اغسل وشي واروح اغير هدومي وهجي لك وقام من علي الكرسي
نجمه قالت :طيب بس أنت لسه صاحي من النوم
عم شفيق قال : ايوه لسه صاحي
نجمه قالت : معلشي يا عم شفيق انا اسفه ازعجتك وصاحتك من النوم
عم شفيق قال : ازعجتني ايه يا نجمه يا انتي زي بنتي يعني تزعجني زي ما انتي عاوزها
نجمه قالت : ربنا يخليك لي ياعم شفيق
عم شفيق قال : ويخليكي ياحبيبتي لي انا هروح اغير واغسل وشي واجي لك
نجمه قالت : طيب بسرعه علشان انا لسه هروح علي الجامعه
عم شفيق قال :طيب مش هتاخر
نجمه قالت :طيب
وماشي عم شفيق
وبتنظر له نجمه وهو ماشي
ودخل عم شفيق غرفته وقفل باب وراها
نجمه قالت لنفسها : الحمد لله هايجي معايا ونظرت للبلكونه لقيتها مقفوله اما اروح افتح البلكونه واقف فيها و اشم شويه هوا اعقبال ما عم شفيق يخلص وقامت من علي الكرسي وراحت عند البلكونه وفتحتها وطلعت فيها واخذت نفس وقعدة على الكرسي وبتنظر علي الشارع
امام غرفة عم شفيق :
خرج عم شفيق من غرفته ونظر علي الكرسي
اللي كانت قعدة عليه نجمه ملقهش وقال لنفسه باستغراب : هي نجمه راحت فين وبيتلفت لقي البلكونه مفتوحه تلقيها في البلكونه علشان انا كنت قفلها اما اروح اغسل وشي وراح علي الحمام ودخل وبعد شويه خرج من الحمام وبينشف وشه
ورايح عند البلكونه و نشف وشه وحط الفوطه علي الكرسي ووقف قدام البلكونه ونظر لقي نجمه قعدة علي الكرسي بتنظر علي الشارع يلا نجمه
والتفت له نجمه وقالت : ايه خلصت ياعم شفيق
عم شفيق قال : ايوه يلا
نجمه قالت : يلا وقامت من علي الكرسي
وماشي عم شفيق
وخرجت نجمه من البلكونه ونظرت لعم شفيق وقالت : بقولك ايه يا عم شفيق
ووقف عم شفيق ونظر لها قال : ايوه يا نجمه
وراحت له نجمه وقالت : متقولش لبابا انك جيت معايا ماشي
عم شفيق قال باستغراب : ليه يا نجمه مقولش لجمال
نجمه قالت: علشان كان عاوزني اروح لوحدي زي ماقوتلك ولو عرف انك جيت معايا ممكن يزعل علشان كده انا مش عاوزها يعرف انك جيت معايا فامتقولوش
عم شفيق قال : طيب مش هقوله يلا بقي علشان انتي لسه هتروحي الجامعة فعلشان منتاخرش
نجمه قالت : طيب يلا
ومشوا عم شفيق ونجمه
وفتح عم شفيق الباب الشقه ونظر لنجمه وقال : اتفضلي
ونظرت له نجمه وقالت بابتسامة : شكرا وخرجت من الشقه
وخرج عم شفيق وراها وقفل الباب الشقة
ونزلوا نجمه وعم شفيق وخرجوا من البيت وطلع علي الطريق
ونظرت نجمه لعم شفيق وقالت : عم شفيق استني شويه
والتفت لها عم شفيق وقال : ليه رايحه فين
نجمه قالت : هروح اشحن رصيد في تليفوني اصل خلص الرصيد بتاعي من المحل ده وشاورت بايدها علي المحل ونظرت له
والتفت عم شفيق للمحل اللي شاورت عليه نجمه ونظرت لها وقال : طيب يانجمه روحي انتي معاكي فلوس
نجمه قالت : اه ياعم شفيق معايا
عم شفيق قال : طيب ياحبيبتي روحي وانا هستنكي هنا
نجمه قالت : طيب ومشت
وبينظر لها عم شفيق وهي ماشيه
ودخلت نجمه المحل
وبينظر عم شفيق علي الطريق والتفت علي المحل لقي نجمه خارجه منه
وخرجت نجمه من المحل وبينظر لعم شفيق وراحت لعندها ووقفت جانبه
ونظر لها عم شفيق وقال : ايه شحنتي يانجمه رصيد
نجمه قالت : ايوه ياعم شفيق
عم شفيق وقال : هو انتي معاك عنوان المسابقة دي فين يانجمه
نجمه قالت : اه يا عم شفيق معايا طبعا امال هروح ازاي من غير ما اكون عارفه العنوان
عم شفيق قال : لا يا انا افتكرتك بس انك نسيتي العنوان من كتر ما انتي كنتي خايفة
نجمه قالت : لا ياعم شفيق ما نستوش ونظرت علي يمينها لقيت تاكسي جاي والتفت لعم شفيق ووقفت اهو فيه تاكسي جاي اهو ياعم شفيق
عم شفيق قال : طيب هشاور له علشان يقف
نجمه قالت : طيب
وشاور عم شفيق للتاكسي بايده وقال : تاكسي
ووقف التاكسي
وفتح عم شفيق باب العربية اللي وراها ونظر لنجمه وقال : اركبي ياحبيبتي
نجمه قالت : طيب وركبت العربية
وقفل عم شفيق الباب وفتح الباب العربية اللي قدام وركب العربية ونظر للسواق وقال : اطلع يا اسطي
نظر له السواق وقال : حاضر بس علي فين
نجمه قالت : علي شركه الشناوي يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا الشناوي :
علي السفرة :
وبتنظر وجدان لمروان وهي بتاكل وقالت لنفسها : ياتري مروان بيحب نجمه فعلا لما هو بيحبها مش راضي يقولي ليه انه بيحبها ياحتي مش راضي يقولي انه معجب بيها بس ليه مش راضي يقولي ده عمره ما خبها عليها حاجه يبقي مش راضي يقولي انه بيحبها ليه ده هو مابيحبش الف والدوران في الكلام ليه دلوقتي بيلف ويدور عليها معقول مايكونش بيحبها وانا اللي بتهيلي كده لا لا ماكنش يسهر طول الليل يفكر فيها ويقول اسمها وهو نايم امال مش راضي يقول ليه بقي
وبينظر مروان وهو بياكل بالصدفة قصده لقي والدته بتبص له وقال باستغراب : ايه مالك يا ماما
ونظر كريم لوالدته وهو بياكل
وسرح والدته في تفكيرها
وبينظر لها مروان باستغراب والتفت لكريم
والتفت له كريم ونظر لوالدته باستغراب
والتفت مروان لوالدته وقال : ماما وحط ايده علي دراعها
والتفت له والدته وقالت : ها ايوه مروان
مروان قال باستغراب : مالك
والدته قالت : ها لا مافيش
مروان قال : مافيش ازاي يا انتي ما سمعتنيش وانا بكلمك وبعدين كنتي بتبصلي اوي كده ليه في ايه ياماما
والدته قالت : مافيش حاجه يامروان صدقني
مروان قال : امال كنتي بتبصلي اوي كده ليه
والتفت له كريم وبياكل وقال بابتسامه : تلقيها معجب بك
والتفت له مروان بابتسامة والدته بنرفزه
وبتنظر والدته لكريم وقالت بنرفزه : ده ايه الظرف اللي انت فيه ده وبعدين اه معجب يا سدى ونظرت لمروان
ونظر لها مروان بابتسامة
والتفت كريم لمروان
وبتنظر والدته لمروان وقالت : حد يشوف القمر ده برده وحطت ايدها علي وشه قدامه وميعجبش بي برده وشالت ايدها ونظرت لكريم
ونظر لها كريم وقال : في دي معاكي حق ياماما انا نفسي من معجبينه بس انتي نسيتي حاجه مهمه
ونظر مروان لكريم باستغراب
وبتنظر والدته لكريم وقالت باستغراب : حاجه ايه دي
كريم قال : ان فيه قمرين غيره يعني مش هو لوحده اللي قمر يا ست ماما
والدته قالت : ومين بقي القمرين دول
ونظر له مروان وقال بابتسامة : هيكون مين يعني ياماما هو اكيد وشاور بايده عليه
والتفت له والدته وقالت : اهااا ونظرت لكريم
ونظر كريم لمروان وقال بابتسامة : يعجبني ذكائك يا منظم بس انا قمر واحد بس وقمر صغيرهكمان بس القمر الكبير هي قطتي ونظر لوالدته
والدته قالت : ولد اتلم
ونظر مروان لوالدته بابتسامه والتفت لكريم
وبينظر كريم لوالدته وقال : ايه يا قطتي انا بقول الحقيقة انتي فعلا القمر الكبير بتاعنا
والتفت مروان لوالدته وقال بابتسامه : هو معه حق ياماما انتي فعلا كده القمر الكبير بتاعنا اللي من غيره القمرين التانين مش هيعرفوا يعيشوا
والدته قالت : لا انتم غلطانين ونظرت لكريم
ونظر لها كريم وقال باستغراب :غلطانين
والدته قالت : ايوه غلطانين علشان القمر الكبير ونظرت لمروان هو اللي ميقدرش يعيش من غير القمرين التانين علشان هما كل حياته ونظرت لكريم شوفتم بقي انكم غلطانين والتفت لمروان
مروان قال : لا ياماما احنا مش غلطنين القمرين التانين فعلا مش هقدروا يعيشوا من غير القمر الكبير علشان هو برده كل حياتهم من غير وجوده معهم هيبقوا و حدين مش كده ياكريم والتفت له
ونظرت والدته لكريم
ونظر كريم لمروان وقال : اه طبعا هي دي محتاج لسؤال يامروان بس تعرفوا والتفت لوالدته انا عجبني اوي الكلام بالالغاز ده ونظر لمروان بقولكم ما نجي نتكلم بيها علي طول كده
والدته قالت : مافيش فايده فيك
مروان قال بابتسامة : معاكي حق ياماما والله مافيش فايده فيه
وبينظر لهم كريم وقال باستغراب : ليه بقي انا قولت ايه انا مقولتش حاجه
والدته قالت : كل ده ومقولتش وحاجه امال لو قولت هتقول ايه بس
وبينظر مروان لكريم بابتسامة والتفت لوالدته وقال : انا ماشي ياماما مش عاوزه حاجه
ونظرت له والدته وقال: لا ياحبيبي سلامتك بس مش تكمل فطارك الاول
مروان قال : لا انا شبعت الحمد لله ياماما وقام
والدته قالت : طيب
ونظر كريم لمروان وقال : استني يامروان انا جاي معاك
والتفت مروان لكريم وقال : طيب يلا
كريم قال : حاضر وبياكل
ونظر مروان لوالدته وقال : سلام ياماما
والدته قالت : مع السلامه ياحبيبي
وماشي مروان
وبينظر كريم لمروان وهو ماشي وقال : استني يا بني ونظر لوالدته بابتسامه سلام يا قطتي
وهزت والدته راسها وقالت بابتسامة : مع السلامه
خلي بالك وانت سايق
كريم قال بابتسامة : حاضر وماشي وبينظر لقي مروان ماشي استني يابني
مروان وهو ماشي قال : يلا ياكريم وبطل كلام اخلص وفتح الباب وخرج من الفيلا
كريم وهو ماشي قال لنفسه باستغراب : اخلص وراح مسرعا وخرج من الفيلا ونظر لمروان وراحلعنده وقف قدامه ونظر له وقال : استني
وقف مروان ونظر له وقال : استني ايه
وبينظر جاد هو قاعد جانب البوابه علي الكرسي علي يمينه لقي مروان بيه وكريم بيه واقفين وقال لنفسه : مروان بيه وكريم بيه اما افتح البوابه شكلهم خارجين وهيقوم لا بلاش احسن استني شويه يمكن مايكونش خارجين استني لو لقيتهم ركبوا عربيتهم ابقي افتح البوابه بدل ما افتحها ومروان بيه يزعق لي علشان فتحتها خلينب استني شويه احسن
وبينظر مروان لكريم وقال:يلا يا كريم لسه هنقف
كريم قال : طيب بقولك ايه وصلني في سكتك
مروان قال : ليه ما تركب عربيتك
كريم قال : لا مليش مذاق اسوق النهارده
مروان قال : ملقكش ايه مذاق
كريم قال : اه ماليش مذاق في اي دي يعني
مروان قال : كريم بطل دلعك ده وروح اركب عربيتك انا عندي شغل ومش فاضي لدلعك ده اتفضل بقي علشان اروح اركب انا كمان
كريم قال : انا بدلع
مروان قال : اه بدلع ايه ملكش مذاق دي روح يلا اركب عربيتك وشاور بايده وخلي بالك وانت سايق وبلاش تنكلم في التليفون وانت سايق فاهم
وبينظر له كريم بزعل ومشي
وبينظر له مروان وهو ماشي والتفت عند البوابه لجاد وانت يا استاذ اللي قعد وشاور بايده
وبينظر له جاد وقام من علي الكرسي وقال بقلق : ايوه يافندم
مروان قال : افتح البوابه
جاد قال بقلق: حاضر يافندم والتفت للبوابه و بيفتحها
وركب كريم عربيته ونظر لمروان بزعل وشغل العربية وبيتحرك
وراح مروان وركب عربيته وبيتحرك
وفتح جاد البوابة والتفت علي يمينه لمروان بيه وكريم بيه بقلق
وخرج كريم من الفيلا
وخارج مروان وراها من الفيلا ونظر من شباك العربيه لجاد وقال بضيق : خلي بالك كويس فاهم
جاد قال بقلق : حاضر يافندم متقلقش انا مش هتنقل من جانب البوابه
مروان قال بضيق : لما نشوف وخرج من الفيلا
وقفل جاد البوابة وقال لنفسه بقلق : شكل مروان بيه مضايق مني بسبب الحرامي اللي دخل الفيلا ده من غير ماحد يشوفه وقعد علي الكرسي ربنا يستر بقي و ماحصليش أي حاجة تانية علشان لو حصل اكيد مش هيستنا وهيقوم رافدني علي طول يارب استرها معايا يا انا غلبان ومش حمل مرمطه استرها يارب ونظر للسماء
جوه الفيلا :
علي السفرة :
وجدان قالت لنفسها : اما اكلم نجمه بقي اتكلم معها شويه واخذت تليفونها من علي السفرة وبتتصل بيها
في التاكسي :
رن تليفون نجمه وهو في شنطتها وسمعته وقالت بقلق: مين اللي بيرن ده ونظرت لشنطتها
والتفت لها عم شفيق وقال: تلقيه جمال يانجمه
ونظرت له نجمه وقالت : بابا
عم شفيق قال : ايوه علشان يشوفك عملتي ايه قدمتي ولا لسه ردي عليه قبل ما يفصل
نجمه قالت : طيب ونظرت لشنطتها و بتفتحها
ونظر عم شفيق قدامه
وفتحت نجمه شنطتها وطلعت تليفونها ونظرت فيه لقت اللي بيتصل رقم غريب وقالت باستغراب : مين اللي بيتصل ده
والتفت لها يا عم شفيق وقال : ايه مش جمال هو اللي بيتصل
نظرت له نجمه وقالت : لا يا عم شفيق مش بابا ده رقم غريب ما اعرفوش
عم شفيق قال باستغراب : رقم غريب
نجمه قالت : ايوه
عم شفيق قال : طيب ردي شوفي مين اللي بيتصل
نجمه قالت : طيب ونظرت لتليفونها وفتحت الخط الو
وجدان قالت : الو ايوه يا نجمه
نجمه قالت باستغراب : مين معايا
وجدان قالت : انا وجدان يا نجمه والده مروان وكريم
نجمه قالت : اه اهلا يا طنط معلش ما عرفتكيش بس مش مسجله رقم حضرتك عندي
وجدان قالت : لا ولا يهمك ابقي سجلي بقى رقمي عندك ماشي
نجمه قالت : حاضر يا طنط اول ما اقفل مع حضرتك هسجله
وجدان قالت : طيب انا اسفه قوي
نجمه قالت باستغراب : اسفه اسفه على ايه يا طنط
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال باستغراب : في ايه يا نجمه
وحطيت نجمه ايدها على التليفون وقالت : ها ما فيش حاجه يا عم شفيق دي والدته واحده صاحبتي
عم شفيق قال : طيب ونظر قدامه
وشالت نجمه ايدها من على تليفونها قالت : اسفه على ايه يا طنط
وجدان قالت : عشان كريم ما ردش عليك و قفل اللاب توب قبل ما يرد عليك
نجمه قالت : اهااا لا يا طنط عادي ما حصلش حاجه
وجدان قالت : يعني مش زعلانه
نجمه قالت : لا يا طنط مش زعلانه وهزعل من ايه ما فيش حاجه حصلت يعني تستاهل الزعل
وجدان قالت : طيب يا حبيبتي ما قلتليش انت عامله ايه بقيتي كويسه
نجمه قالت : اه الحمد لله يا طنط انا كويسه حضرتك اللي عامله ايه
وجدان قالت : انا كويسه الحمد لله
نجمه قالت : طب الحمد لله حضرتك كنت عايزاني في ايه
وجدان قالت : ها لا يا حبيبتي ما فيش انا بس كنت بطمن عليك اصل انتي لما كنت عندنا كنت مستعجله ومشيتي بسرعه فما لحقتش اطمن عليك فقلت اتصل بيك علشان اطمن عليك
نجمه قالت : اه لا انا كويسه يا طنط الحمد لله
وجدان قالت : طب الحمد لله يا حبيبتي انك كويسه انما انا كنت عايزه اسالك عن حاجه كده بس ما اقصدش ان ادخل في حياتك يعني
نجمه قالت باستغراب : حياتي خير يا طنط حضرتك عايزه تساليني عن ايه
وجدان قالت : خير يا حبيبتي ما تقلقيش انا كنت بس عايزه اسالك عن الشخص اللي انت متصوره معاه ومنزله الصور بتاعتكم على فيسبوك بس مش اكتر بس لو بتعتبري اني بتدخل في حياتك خلاص مش مشكله ما تقوليش يعني
نجمه قالت : لا يا طنط ما فيش تداخل ولا حاجه دي صوره بابا
وجدان قالت : اهااا باباكي
نجمه قالت : ايوه يا طنط بابا بس هو حضرتك عرفت الصفحه بتاعتي ازاي على فيسبوك
وجدان قالت : ما فيش كريم قاعد يدور على الصفحه بتاعتك لما لقاه
نجمه قالت باستغراب : ليه في حاجه ولا ايه يا طنط
وجدان قالت : لا يا حبيبتي ما فيش يعني اللي قلت له يدور عليها علشان اتواصل معاكي واطمن عليك اصل انا مش عارفه رقمك علشان كده قلت له يعمل كده
نجمه قالت : اهااا
وجدان قالت : انما قولي لي يا نجمه هو باباك بيشتغل ايه
نجمه قالت : بيشتغل مدرس
وجدان قالت بابتسامة : مدرس
نجمه قالت : ايوه يا طنط ليه في حاجة
وجدان قالت : ها لا يا حبيبتي ما فيش انا بسال بس ووالدتك الله يرحمها كانت بتشغل برده
نجمه قالت : لا يا طنط ماكنتش بتشتغل
وجدان قالت بابتسامة : ماكنتش بتشتغل
نجمه قالت باستغراب : ايوه يا طنط ماكنتش بتشتغل هو في ايه يا طنط
وجدان قالت : ها مافيش حاجة ياحبيبتي انما انتم ساكنين فين
نجمه قالت باستغراب : ساكنين
وجدان قالت : ايوه علشان لو حبيت اجي ازورك يعني ولا انت مش عاوزاني اجي ازورك ولا ايه
نجمه قالت : يا خبر يا طنط لا طبعا حضرتك تشرفي في اي وقت احنا ساكنين وقالت لها على عنوانها ولو حابه تيجي تزورينا النهارده البيت بيتك تشرفينا طبعا
وجدان قالت : شكرا يا حبيبتي ان شاء الله هبقى اجي ازوركم بس مش النهارده خليها يوم ثاني
نجمه قالت : زي ما تحبي يا طنط زي ما قلت لحضرتك البيت بيتك تشرفينا في اي وقت
وجدان قالت بابتسامه : كلك ذوق يا نجمه قولي لي بقى انت ما رضيتيش تيجي علشان انت مشغوله فعلا ولا علشان زعلانه من مروان بسبب اللي عمله معاكي لما كنتي عندنا
نجمه قالت : ها لا يا طنط انا فعلا مشغوله ورايحه الكليه وانا قلت لحضرتك اني مش زعلانه
وجدان قالت : طيب هو انت في الجامعه
نجمه قالت : ايوه
وجدان قالت : وفي كليه ايه بقى على كده
نجمه قالت : في كليه اعلام ياطنط
وجدان قالت بابتسامة : اعلام
نجمه قالت : ايوه ياطنط
وجدان قالت بابتسامة : ماشاء الله وفي سنه كام بقى على كده
نجمه قالت : في اخر سنه يا طنط
وجدان قالت : زي كريم يعني
نجمه قالت : هو بردك في اخر سنه
وجدان قالت : ايوه في اخر سنه في كليه اداره اعمال
نجمه قالت : اهاا طيب ادعي لي بقى يا طنط
وجدان قالت : حاضر يا حبيبتي هدعي لك ربنا يوفقك وتنجحي وتطلعي الاولى على الكليه كلها
نجمه قالت بابتسامه : علي الكليه كلها مره واحده يا طنط طب قولي اطلع من العشر الاوائل حتى مش الاولى
وجدان قالت : ليه بقى هو انت مش شاطره ولا ايه
نجمه قالت : لا شاطره يا طنط الحمد لله بس السنه دي اخر سنه صعبه
وجدان قالت : لا انت قدها وقدود يا حبيبتي وبعدين اعملي زي كريم ما تشيليش هم
نجمه قالت : ازي يا طنط هو مش في اخر سنه ازي ما يشيلش همها يعني
وجدان قالت : لا يا حبيبتي والله مش شايل همها خالص ولا ادينه في الكليه هو صحيح بيذاكر وكل حاجه بس مش شايل همها ولا بيفكر فيها دايما كده هو اللي شايل همه بس وبيفكر فيه هو الاسكواش
نجمه قالت باستغراب : ايه ده هو بيلعب سكواش
وجدان قالت : اه بيلعب وبطل فيه كمان واخد كذا بطوله
نجمه قالت بابتسامه : كمان ما شاء الله ربنا يوفقه يا طنط
وجدان قالت : ويوفقك يا حبيبتي وانت بتعملي ايه غير الكليه والمذاكره بتلعبي رياضه بردك
نجمه قالت : لا يا طنط انا بكتب
وجدان قالت باستغراب : بتكتبي
نجمه قالت : ايوه يا طنط بكتب روايات
وجدان قالت بابتسامه : والله ايه ده يعني كاتبه بقي
نجمه قالت : لا يا طنط انا لسه في بدا المشوار وكاتبه كلمه كبيره عليا قوي
وجدان قالت : ولا كبيره ولا حاجه يا حبيبتي وبعدين ايه يعني في بدايه المشوار بدل بتكتبي لي تبقي كاتبه وبعدين بكره تكبري انما قولي لي كتبت ايه بقى
نجمه قالت : كتبت روايه يا طنط
وجدان قالت بابتسامة : الله طيب انا عايزه اقراها
نجمه قالت : طيب يا طنط هبعتها لك تقرايها بس مش دلوقتي لما ارجع البيت ماشي
وجدان قالت : طيب يا حبيبتي ماشي بس ما تنسيش ها
نجمه قالت : لا يا طنط مش هنسى
وجدان قالت : طيب يا حبيبتي اسيبك بقى عشان ما عطلتيش عن محاضراتك وهبقى اكلمك ثاني
نجمه قالت : طيب يا طنط
وجدان قالت : وانت برده كلميني يا نجمه ماشي
نجمه قالت : حاضر يا طنط هكلمك
وجدان قالت : طيب يا حبيبتي مع السلامه
نجمه قالت : مع السلامه يا طنط
وقفلت وجدان الخط وقالت لنفسها بابتسامه : في كليه اعلام وابوها مدرس وكاتبه كمان دي طلعت بنت ممتازه بس بردك لازم اكلمها اكتر واعرفها كويس ونظره الاكل والتفتت قدامها يا عايشه عايشه
وجاءت عايشه ونظرت لها وقالت : ايوه يا هانم
وقامت وجدان وقالت : لمي الاكل وانا طالعه غرفتي اقرا شويه في القران لو في حاجه ابقي قولي لي
عايشه قالت : حاضر يا هانم
ومشت وجدان
ونظرت عايشه للاكل ولمت الاطباق وراحت علي المطبخ
في شركه الشناوي :
واقفين الموظفين وبتكلموا مع بعضهم في اللي حصل مع فتحي وتعرف عنه
وخرج الاستاذ لبيب من مكتبه ورايح علي مكتب مروان بيه وبينظر لقي الموظفين واقفين بيتكلموا مع بعضهم فاراح لهم وقال باستغراب : انتوا واقفين كده ليه مش على مكاتبكم ليه بتشوفوا شغلكم
والتفتوا له الموظفين بقلق
الاستاذ لبيب قال : ما حد يرد واقفين كده ليه
موظف قال بقلق : اصل يافندم في حاجه حصلت
الاستاذ لبيب قال باستغراب : حاجة ايه دي اللي حصلت
موظف قال : اتفضل يافندم حضرتك شوف ومد ايده بتليفونه
واخذ الاستاذ لبيب منه التليفون وقال : اشوف ايه ونظر في التليفون لقي خبر القبض علي فتحي الشاذلي وبدهشه ايه ده والتفت للموظفين معقول ده
موظف قال :ايوه يافندم هو فعلا اتقبض عليه امبارح وبقولوا انه حرض واحد علي قتل ناس وهو اعترف بكده وهو محبوس دلوقتي
الاستاذ لبيب قال باستغراب : محبوس
موظف قال : ايوه يافندم هو وشريكه كمان
الاستاذ لبيب قال بدهشه : وقبضوا علي شريكه كمان
موظف قال : ايوه يافندم ومش كده وبس يافندم
الاستاذ لبيب قال : امال فيه ايه تاني
موظف آخر قال : بيقولوا يافندم ان الكتب اللي كان بينشرها باسمه مش بتاعتوا
الأستاذ لبيب قال بدهشه : مش بتاعتوا
موظف قال : ايوه يافندم بتاعت كتاب تانيين وهو كان بيسرقهم منهم
الأستاذ لبيب قال بصدمة : ايه
موظف قال : ايوه يافندم وهو اعترف بكده
الاستاذ لبيب قال : معقول اللي انتم بتقولوا ده
موظف قال : مش احنا اللي بنقول يافندم ده الخبر ملي السوشيال ميديا كلها
ونظر الاستاذ لبيب للتليفون بدهشه والتفت للموظفين وقال : طيب اتفضلوا علي مكتبكم شوفوا شغلكم بدل ما مروان بيه يشوفكم كده ويفصلكم يلا اتفضلوا
ومشوا الموظفين
ونظر الموظف للاستاذ لبيب وقال : ممكن التليفون يافندم
التفت له الاستاذ لبيب وقال : اتفضل ومد ايده
واخذ الموظف منه التليفون ومشي
الاستاذ لبيب قال لنفسه بدهشة : معقول فتحي الشاذلي يحرض علي القتل انا مش مصدق وكمان يطلع سرق الكتب مش بتاعتوا وهو اللي بيحصل ده حقيقي
وماشي الاستاذ شهاب وبينظر لقي الاستاذ لبيب واقف فاراح له وقال : صباح الخير يا استاذ لبيب
ووقف الاستاذ لبيب مصدوم
وبينظر له الاستاذ شهاب وقال باستغراب : استاذ لبيب وحط ايده علي كتفه
والتفت له الاستاذ لبيب بدهشه
الاستاذ شهاب قال باستغراب : ايه مالك انت كويس
الاستاذ لبيب قال : اه كويس عرفت اللي حصل
الأستاذ شهاب قال : حصل ايه خير
الاستاذ لبيب قال بدهشة : فتحي الشاذلي
الاستاذ شهاب قال : عرفت اللي حصله السوق كله مالهوش غير اللي حصل معاه بس هو يستاهل اللي حصل معاه علشان قتل ناس ابرياء
الاستاذ لبيب قال باستغراب : هو اللي قتلهم ولا شريكه
الاستاذ شهاب قال : لا شريكه هو اللي قتلهم بس متفرقش هي هي اتحبس واخد جزائه
الاستاذ لبيب قال : معاك حق بس انا مش قادر اتخيل انه عمل كده
الاستاذ شهاب قال : لا يا استاذ لبيب تخيل علشان دي الحقيقة فعلا وده اللي حصل انا اساسا لما بشوفه مش برتاح له كده علي العموم كويس انه اخد جزائه علي اللي عمله علشان ما يفتكرش ان البلد سايبه وكل واحد يعمل اللي هو عاوزه ومحدش يحاسبه لا البلد فيها قانون والكل هيتاحسب مهما كان من هو مادام غلط
الاستاذ لبيب قال : معاك حق يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب قال : طيب قولي عملتم ايه في المسابقة
الاستاذ لبيب قال : هو انت عرفت
الاستاذ شهاب قال : ايوه شوفت الاعلان اللي الاستاذ سعيد عمله وبصراحة دي فكرة حلوة جدا وهنكسب منها كتير ان شاء لله
الاستاذ لبيب قال : إن شاء الله
الاستاذ شهاب قال : يا اخي مروان بيه ده دماغه تقلها دهب عليه أفكار مش ممكن
الاستاذ لبيب قال : معاك حق يا استاذ شهاب و ما حدش يتوقع هو بيفكر في ايه
الاستاذ شهاب قال : معاك حق ما حدش يتوقع هو بيفكر في ايه المهم في حد قدم في المسابقه
الاستاذ لبيب قال : اه في خمسه جوم وانا قابلتهم وكنت رايح لمروان بيه في مكتبه علشان ابلغه زي ما قال لي
الاستاذ شهاب قال : طيب كويس واللي كاتبينه حلو
الاستاذ لبيب قال : يعني انا قرات على الهامش كده ما قراتش بالتفصيل يعني علشان اقدر اقابلهم كلهم وبعدين مروان بيه هيقرا وهيشوف
الاستاذ شهاب قال : طيب روح بلغه بقى وانا هروح اشوف شغلي
الاستاذ لبيب قال : طيب عن اذنك
الاستاذ شهاب قال : اتفضل
وراح الاستاذ لبيب علي مكتب مروان بيه ونظر لنجوي السكرتيرة وقال : صباح الخير يانجوي
ونظرت له نجوي السكرتيرة وقالت : صباح الخير يا استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : مروان بيه معه حد جوه
نجوي السكرتيرة قالت : لا مروان بيه لسه مجاش يا استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : لسه مجاش
نجوي السكرتيرة قالت : ايوه استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : غريبه هو اتاخر ليه النهاردة مش عوايده يعني انه يتأخر دي مواعيده مظبوطه
نجوي السكرتيرة قالت : مش عارفها يا استاذ لبيب والله حضرته اتاخر ليه
الاستاذ لبيب قال : طيب لما يجي بلغني ماشي
نجوي السكرتيرة قالت : حاضر
الاستاذ لبيب قال : طيب مشي
امام الشركه :
ووقف السواق التاكسى
ونظرت له نجمه وقالت : وقفت ليه
ونظر لها السواق من مرايا وقال : علشان وصلنا يافندم دي وشاور بايده من شباك العربية شركه الشناوي
ونظرت نجمه من شباك العربية علي الشركه
ونظر عم شفيق للسواق وبيدفع الحساب
والتفت نجمه لقيت عم شفيق بيدفع الحساب ونظرت له وقالت: استني يا عم شفيق انا اللي هدفع معايا
والتفت لها عم شفيق وقال : لا خلاص يا نجمه انا اللي هدفع
نجمه قالت : بس ياعم شفيق
وقطع عم شفيق كلامها وقالت : مابسش يا نجمه انا اللي هدفع ونظر للسواق ودفع الحساب والتفت لنجمه يلا
نجمه قالت : طيب وفتحت باب التاكسي ونزلت منه ونظرت علي الشركه
ونزل عم شفيق وراها
ومشي التاكسي
ونظر عم شفيق علي الشركه والتفت لنجمه وقال : باين عليها شركه كبيرة يانجمه
والتفت له نجمه وقالت: إظهار كده ياعم شفيق برده
عم شفيق قال: انتي متأكدة ان المسابقة هنا يانجمه
نجمه قالت: ايوه ياعم شفيق متأكدة ان المسابقة في الشركه دي
عم شفيق قال : طيب يا حبيبتي ادخلي بقي انتي وانا هقعد هناك كده وشاور وبايده ونظر لمكان ايده
ونظرت نجمه للمكان اللي شاور عليه بقلق
والتفت لها عم شفيق وقال : واستنكي لما تخرجي
نجمه قالت : طيب ما تدخل معايا ياعم شفيق
عم شفيق قال : لا إحنا مش اتفقنا اني انا مش هدخل معاكي
نجمه قالت : بس ياعم شفيق
عم شفيق قال : مابسش يلا بقي ادخلي ومتخافيش خليكي قويه واثقة في نفسك كده زي ما انا عرفك يلا يانجمه
نجمه قالت بقلق : طيب وماشيه
عم شفيق قال : بالتوفيق ياحبيبتي
ونظرت له نجمه بابتسامة ومشت
وبينظر لها عم شفيق وهي ماشيه وقال لنفسه : ربنا يوفقك يارب
ودخلت نجمه الشركه
وبينظر عم شفيق علي الشركه وقال لنفسه : اما اروح اقعد بقي استناها ومشي
جوه الشركه :
وبتنظر نجمه وهي ماشيه علي الشركه والموظفين بقلق
ونظر لها موظف وقال : حضرتك عاوزه مين
والتفت له نجمه ووقفت وقالت بقلق : ها
الموظف قال باستغراب : عاوزه مين حضرتك
وراحت له نجمه وقالت بقلق : لوسمحت انا كنت جايه علشان اقدم في المسابقه اللي عملها الشركه
الموظف قال : المسابقه
نجمه قالت باربتاك: ايوه مسابقه الكتاب المبتدئين
الموظف قال :اهااا طيب لحظ واحدة
نجمه قالت : اتفضل
ومشي الموظف بعيد شويه
والتفت نجمه وراها وبتنظر علي الشركه بقلق
ومسك الموظف سماعه التليفون وبيتصل بالاستاذ لبيب
في مكتب الاستاذ لبيب :
رن تليفون مكتب الاستاذ لبيب ورفع سماعه وقال
: الو
الموظف قال : الو ايوه يا استاذ لبيب انا سمير
الاستاذ لبيب قال : ايوه يا سمير في ايه
سمير قال : في واحدة هنا جايه علشان مسابقه الكتاب المبتدئين وانا قولت ابلغ حضرتك زي ما طلبت مني لما وصلت حضرتك علي الشركه
الاستاذ لبيب قال : طيب يا سمير ابعته لي علي مكتبي
سمير قال : حاضر يا استاذ لبيب سلام
الاستاذ ليبب قال : سلام
وقفل سمير الخط وراح لنجمه وقال : اتفضلي حضرتك
والتفت له نجمه بخضة وقالت : اهاا
سمير قال : انا اسف
نجمه قالت بخضة : لا ماحصلش حاجة
سمير قال : طيب اتفضلي حضرتك علي مكتب الاستاذ ليبب هو تاني دور علي ايدك الشمال
نجمه قالت بقلق : طيب شكرا
سمير قال : العفو
وماشيه نجمه وبتنظر علي الموظفين بقلق
والتفت قدامها وطلعت الدور التاني ووقفت وقالت لنفسها : هو فين المكتب ده اللي هو قال عليه ده اه هو قالي علي ايدي الشمال وماشيه رن تليفونها ونظرت لشنطتها مين اللي بيتصل دلوقتي ده وفتحت شنطتها وطلعت تليفونها ونظرت فيه لقيت سلمي هي اللي بتتصل سلمي وفتحت الخط الو
سلمي قالت : الو ايوه يا نجمه
نجمه قالت : ايوه يا سلمي
سلمي قالت : انتي فين يابنتي مش قولتي انك جايه النهارده الكلية ولا غيرتي رايك ومانتش جايه
نجمه قالت : لا جايه بس انا في مشوار هخلصه واجي
سلمي قالت باستغراب : مشوار
نجمه قالت : ايوه
سلمي قالت : مشوار ايه يانجمه
نجمه قالت : لما اجي بقي هحكيلك يا سلمي علشان مش هينفع اقولك دلوقتي
سلمي قالت : طيب
نجمه قالت : هي المحاضرة ابتدت
سلمي قالت : لا يا هي اتلغت
نجمه قالت باستغراب : اتلغت
سلمي قالت : ايوه فضلنا مستنين الدكتور فما جاش ودخل واحد قال لنا المحاضره اتلغت
نجمه قالت : طيب انا هخلص وهجي
سلمي قالت : ماشي يانجمه سلام
نجمه قالت : مع السلامه وقفلت الخط ونظرت لشنطتها وحطت التليفون فيها وقفلتها والتفت قدامها وماشيه هو قالي علي ايدي الشمال
وراحت علي ايدها الشمال وبتنظر لقيت مكتب وقعدين قدامه ناس فوقفت اظهار هو ده المكتب بس اسال برده علشان ممكن يكون مش هو
ونظرت للشاب قاعد قدامه المكتب لوسمحت
ونظرت له الشاب وقال : ايوه
نجمه قالت : هو ده مكتب الاستاذ لبيب
الشاب قال : ايوه هو
نجمه قالت : طيب شكرا
الشاب قال : العفو
وراحت نجمه علي مكتب الاستاذ لبيب وخبطت علي الباب
الاستاذ لبيب قال : ادخل
ودخلت نجمه المكتب بقلق
ونظر لها الاستاذ ليبب وقال : ايوه حضرتك عاوزه مين
ونظرت له نجمه وقالت بقلق : حضرتك الاستاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : ايوه
نجمه قالت باربتاك : انا نجمه جايه علشان مسابقه الكتاب المبتدئين
الاستاذ لبيب قال : اهااا طيب اتفضلي وشاور بايده علي الكرسي اللي قصده
وراحت نجمه لعنده الكرسي اللي شاور عليه وبتنظر له وقعدة وقالت باربتاك : شكرا
الاستاذ لبيب قال : حضرتك جايه تقدمي في المسابقة مش كده
نجمه قالت بتوتر : ايوه
الاستاذ لبيب قال : طيب ونظر علي المكتب واخذ قلم والتفت لنجمه حضرتك قولتي اسمك ايه
نجمه قالت : اسمي نجمه
الاستاذ لبيب قال : نجمه ايه
نجمه قالت بقلق : نجمه جمال
الاستاذ لبيب قال : طيب ونظر للورقة اللي قدامه وكتب اسم نجمه والتفت لنجمه طيب ممكن رقم تليفونك
نجمه قالت باستغراب : رقم تليفوني
الاستاذ لبيب قال : ايوه علشان نقدر نتواصل معاكي
نجمه قالت : طيب رقمي وقالت له على رقمها
وكتب الاستاذ لبيب الرقم والتفت النجمه وقال :
حضرتك بتكتبي ايه بالظبط
نجمه قالت بارتباك : بكتب روايات
الاستاذ لبيب قال : روايات
نجمه قالت : ايوه
الاستاذ لبيب قال : طيب هي فين الروايه اللي حضرتك كتبها
نجمه قالت : هي علي اللاب توب لحظه واحدة اطلعها لحضرتك
الاستاذ لبيب قال : طيب بس
نجمه قالت باستغراب : بس ايه حضرتك
الاستاذ ليبب قال : هو حضرتك مقراتيش الاعلان بتاعنا
نجمه قالت بدهشه : الاعلان
الاستاذ ليبب قال : ايوه
نجمه قالت باربتاك : لا بصراحه مقراتوش ليه
الاستاذ ليبب قال : علشان احنا كتبين في الاعلان انا الكتاب اللي هتقدموا للمسابقة دي تبقي أعمالهم اللي هتقدموا بيها ورقيه
نجمه قالت باستغراب : ورقيه
الاستاذ ليبب قال : ايوه
نجمه قالت : طيب بس حضرتك انا كتب الروايه بتاعتي علي اللاب توب
الاستاذ ليبب قال : طيب معندكش نسخة منها ورقيه
نجمه قالت : لا معنديش خلاص مش مشكلة انا مش هعطل حضرتك اكتر من كده ان شاءالله هبقي اقدم مرة تانيه لو عملتم مسابقة تانيه عن اذنك وهتقوم
الاستاذ ليبب قال : استني حضرتك
ونظرت له نجمه باستغراب
الاستاذ ليبب قال : ممكن اشوف الروايه بتاعتك ولما تقابلي رئيس مجلس بقي قوليه له
نجمه قالت بدهشة : رئيس مجلس الاداره
الاستاذ ليبب قال : ايوه علشان حضرته هو اللي في ايده القرار لما تقابله قوليه له
نجمه قالت بقلق : طيب وليه انا ممكن امشي عادي انا مش عاوزه اخلاف قواعد المسابقة
الاستاذ ليبب قال : حضرتك مش هتخلفيها ولا حاجه انتي لما تقابلي رئيس مجلس الاداره هو اللي هيقرر اذا كنتي تدخلي المسابقة ولا لا ممكن حضرتك اشوف الروايه
نجمه قالت بقلق : اه طبعا لحظه واحدة
الاستاذ ليبب قال : طيب
ونظرت نجمه لشنطتها بقلق وفتحها وطلعت اللاب توب منها
وبينظر لها الاستاذ لبيب
وحطت نجمه اللاب توب علي رجليها وفتحته وطلعت الروايه بتوتر والتفت للاستاذ لبيب وقالت
: اتفضل حضرتك وبتمد ايديها وقعت الفاظه اللي جانبها علي المكتب علي المكتب ونظرت للفاظه بقلق
ونظر الاستاذ لبيب للفاظه والتفت لنجمه
والتفت له نجمه وقالت باربتاك : معلشي انا اسفه ونظرت للفاظه وعدتها مكانها
وبينظر لها الاستاذ ليبب وقال : لا ولايهمك ما
حصلش حاجه
والتفت له نجمه وقالت بقلق : طيب اتفضل ومدت ايدها باللاب توب
ومده الاستاذ لبيب ايديها واخذ منها اللاب توب
وبتنظر له نجمه بتوتر
وحط الاستاذ لبيب اللاب توب قدامه علي المكتب ونظر علي الروايه وبقراها
امام الشركه :
وصل مروان علي الشركه ووقف العربية ونزل منها وقفل الباب وبيلتفت بالصدفة علي شماله
وقال بدهشه : ايه ده —————–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى