روايات

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الأول 1 بقلم أماني مصطفى

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الأول 1 بقلم أماني مصطفى

رواية ذات العيون الخضراء الجزء الأول

رواية ذات العيون الخضراء البارت الأول

رواية ذات العيون الخضراء الحلقة الأولى

يعني اي ي بابا عايزني اتجوز علشان عليك فلوس
الاب بقله حيله: اعمل اي يبنتي هو الي قال كدا اما تجوزني بنتك او تتحبس
البنت بحزن : حاضر ي بابا موافقه
~~~~~~~~
في بيت بسيط تستيقظ بطلتنا على اشعه الشمس القادمه من النافذه
مرات الاب هناء : قومي يا قمر علشان متتأخريش على الجامعه
قمر بنوم : سيبيني انام 5 دقايق بس ي ماما
هناء : قومي يا بت بدل ما ابو ورده يصبح عليكي
قمر بسرعه : لا وعلى اي اديني قومت
هناء بحب : هسيبك تجهزي عقبال ما اصحي اختك واجهز الفطار
قمر بحب : ماشي ي ماما
استوووب
( قمر بنت ذات ال 20 عام جميله جدا بشرتها بيضاء اللون شعرها بني وعينيها خضراء اللون تحب عائلتها بشده شخصيه مرحه
هناء مرات الاب تحب ابناء زوجها جدا لسبب هنعرفه بعدين اصبروا شويه تمتلك 40 عاما بشرتها قمحيه تميل إلى الابيض عيناه بنيه اللون شعرها اسود
الاب ويدعى عاصم يمتلك 50من عمره يحب عائلته جدا
الاخ ويدعى فهد يحب قمر بشده يعمل في شركه الالفي
الاخت الصغيره وتدعى شمس تحب قمر بشده تمتلك 18 عام في الثانويه العامه طالبه مجتهده جدا )
فهد وهو خارج من غرفته : الله عليكي ي هنون اي الريحه الحلوه دي
هناء بضحك : يا واد ي بكاش انا اصلا معملتش حاجه دا لانشون وجبنه رومي
فهد بإحراج : اي الاحراج دا طيب
قمر وهي طالعه : اي دا فهد وجريت عليه ودفنت نفسها ف حضنه
فهد بحب : وحشتني ي قمري
قمر بحب : وانت كمان وحشتني ي فهدودي
فهد بغضب مصطنع : ي ايه سمعيني تاني كدا
قمر بخوف مصطنع : ي فهد باشا
فهد بضحك : ايوا كدا ناس متجيش غير بالعين الحمرا
خرجت شمس من غرفتها واتفاجأت هي ايضا بوجود فهد وبصراخ : فااااهد وجريت عايه حضنته
فهد بحب : وحشتيني يا شموسه
شمس بحب : وانت كمان وحشتني اوي
فهد : عامله اي في المذاكره
شمس بإنزعاج : يوووف لي السيره دي طيب
فهد : عاوزك تركزي وتجيبي مجموع حلو وافرح بيكي كدا
شمس : حاضر ي حبيبي
وجلسوا على المائده يتناولون الطعام في جو مليء بالضحك والرضا لكن قمر كانت تتجاهل والدها
في مكان تاني عند البطل استيقظ وارتدى بدلته السوداء و وضع عطره المميز
نتعرف بقى على بطلنا ( آسر الالفي يمتلك 30 من عمره يحب اخته سلمى بشده توفي والده ووالدته في حادث وهو في 15 من عمره شخصيه سريعه الغضب
شعره اسود و عيناه بنيه اللون وبشرته قمحيه تميل إلى الابيض يمتلك جسد رياضي لانه يمتلك صاله رياضيه في منزله
سلمى الافي تحب اخيها جدا بشرتها قمحيه تميل إلى الابيض تمتلك 18 من عمرها في الثانويه العامه)
اسر وهو ينزل الدرج وجد سلمى اخته في انتظاره تحدث بإستغراب : انت اي الي صحاكي بدري ي سلمى دا انت كنت سهرانه طول اليوم بتذاكري
سلمى ويظهر على وجهها ملامح الارهاق : علشان اذاكر ي آسر
آسر بحده : افطري وروحي نامي ي سلمى واكمل بحنيه مش علشان انت في ثانويه عامه تيجي على صحتك
سلمى بإعتراض : يا آسر انا كويسه روح انت شغلك ومتشغلش بالك بيا
آسر بغضب : لما مش هشغل بالي بيكي هشغل بالي بمين وكلامي يتسمع يا سلمى فاهمه
سلمى بعياط لانها بتخاف من الصوت العالي : حاضر حاضر
آسر زعل من نفسه علشان زعلها وتحدث بحنيه : متزعليش مني ي سلمى بس انت الي بتعصبيني
سلمى وهي بتحاول تهدأ : متزعلش مني ي آسر انا اسفه واترمت ف حضنه وقعدت تعيط
آسر : هشششش اهدي بقى خلاص واكمل : هرجع بدري انهاردا واخرجك
سلمى بفرح وهي بتقفز زي الأطفال: هيييييي يعيش آسر يعيش
آسر ضحك عليها : ي بنت اهدي بقى
نروح عند قمر
وهي في الجامعه بتقابل صديقتها عشق نتعرف على عشق ( صديقه قمر منذ الطفوله وهي ايضا ابنة عمتها يحبون بعض بشده بشرتها بيضاء اللون شعرها بني وعينيها زرقاء اللون طيبه جدا ومرحه جدا والدها ووالدتها متوفيين تعيش مع جدتها )
عشق : اخبارك ي قمري
قمر : الحمدلله في زحام من النعم وانت
عشق : الحمدلله
يلا ندخل علشان منتأخرش لاحسن علينا الدكتور هولاكو اول محاضره
عشق بضحك : يلا
اثناء دخولهم المحاضره قمر خبطت في بنت
البنت بزعيق : ماتفتحي بقى هي ناقصاكي
قمر بأسف : معلش مكنش قصدي
البنت بزعيق : هعمل اي انا بأسفك القهوة اتكبت عليا
عشق بغضب : ما خلاص بقى قالتلك انا اسفه عايزه اي تاني
البنت بغضب : انت اي الي دخلك يا جربوعه انت
عشق بغضب : انا جربوعه ي ******* وضربتها ووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات العيون الخضراء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى