رواية أحببت طبيب أبي الفصل الثامن 8 بقلم ذات الخمار
رواية أحببت طبيب أبي الجزء الثامن
رواية أحببت طبيب أبي البارت الثامن
رواية أحببت طبيب أبي الحلقة الثامنة
محمد:وانا وقمري سوا في الشقه لوحدنا
مش هسيبك النهارده حلالي
نهال:وانا مش عاوزك انا عاوزه اروح لماما
محمد فهم أنها خايفه منه قرب عليها وقعدوا علي الكنبه
محمد:انتي خايفه مني يا نونو
نهال:….
محمد:انا اذيتك في حاجه
نهال:لا
محمد:حلو زعلتك في مره واخدها في حضنه وهو بيتكلم
نهال:لا يا محمد انا بس خايفه من المسئوله واني مكنش قدها خايفه في يوم معرفش اسعدك أو اسعد طارق
محمد:من قالك انك مش قدها انتي قد كل حاجه وبكره هتشوفي انك احسن واحده في كل حاجه وواثق من اختاري أنه جميل انتي احلى حاجه دخلت حياتي يا نونو يا قمر
ويلا بينا بقي دخلتنا يا سكره
نهال:قربت عليه وقالته سهله دخلتنا ديه غمض عينيك
محمد بدهشه منها ومن جرأتها الي ظهرت فجأة ديه غمض عينيه
نهال قربت علي خده وطبعت قبله عليه،محمد فتح عينيه وضحك وقالها ده الي تعرفيه يا حبيبتي كان في درس فالاعدادي كده اسمه تكاثر الإنسان اخدتيه
نهال بجديه:لا انا محضرتش حاجه زي كده بس ليه
محمد بضحك:يا نهار ابيض يعني لسه هعلمك الاول بيدك المتلجه ديه وخوفك الواضح
تعالي يا نونو نغير هدومنا ونصلي الاول تعالي اختارلك لبسك
محمد وقف قدام الدولاب وطلع لها قم/ي/ص وكان قصير ومفتوح وقالها البسي ده
نهال بخجل منه:ايه ده هو ده يتلبس ازاي
محمد:تعالي يا حبيبتي البسك انا هبسطك متخافيش
نهال وهي بتجري علي الحمام:لا لا انا هتصرف روح غير انت
محمد:بضحك خلاص دقيقتين وتكوني هنا قدامي علشان نصلي وغيروا هدومهم وخرجت نهال كانت لابسه الاسدال ومحمد لبس الجلابيه وبدأوا الصلاه وبعدها قال دعاء الف الله بين قلوبنا ويجعل الموده و الرحمه بينا ويسعد حياتنا اللهم املأ بيتنا بركه وسعاده وفرحا ومسرورا.
ثم اقترب منها وشدها الي حضنه وقالها تعالي هعلمك الي بيحصل بين الزوجين ثم أصبحت زوجته قولا وفعلا
ثم استيقظوا علي اذان الفجر
محمد:صباحيه مباركه يا ملكه قلبي
نهال بخجل:الله يباركلي فيك يلا بقي عاوزه اقوم اخد شاور واصلي
محمد:بضحك ما تقومي هو انا مسكك
نهال:يا محمد بقي قوم
محمد:شالها ومتجه الي الحمام وبيقول شكلي كده لازم أعلمك كل حاجه بالتفصيل عن حياتنا سوا وأولها المشاركه في كل حاجه
بعدها صلوا الفجر وناموا تاني وصحيوا علي الساعه10 ومحمد كان واخد نهال في حضنو
نهال:محمد قوم بقي يلا عاوزه اروح اجيب طارق من عند مامتك يلا
محمد: صباح الخير
نهال: صباح الفل
محمد:عاوزه ايه بقي
نهال:عاوزه اروح اجيب طارق من عند طنط ونفطر سوا
محمد:حاضر بس انا جعان أووووي ولسه مشبعتش
نهال:طب مانا هقوم اعمل الفطار لو وسعت ليا وهتشبع
محمد بضحك علي برائتها:انتي متاكده يا نونو انك 24سنه مش 16
نهال بحزن مصطنع:انت بتتريق عليا صح
محمد:ابدا والله عمري بس حاليا مفيش بنت كده كل حاجه معروفه عندهم بتفاصيلها
نهال:انا كنت بعف نفسي من المعرفه الغلط وكنت حابه اتعلم كل حاجه علي ايد زوجي العزيز لانه بالنسبالي أحق بكده
محمد:ربنا يزيدك يا ملكه قلبي واستني بقي عاوز اشبع منك
وذهبوا الي عالمهم سويا
في بيت ابو محمد
طارق:صباح الخير يا تيتا هو بابا لسه مجاش
تيتا: صباح النور يا حبيبي احنا هنروح لبابا كمان شويه انا بجهز حاجات ناخدها معانا ونروح وهتشوف بابا ومس نهال
طارق:يا تيتا انا اتفقت معاها هقولها ماما
تيتا:يا حبيبي يا ابني وهي قالتك موافقه
طارق:اه يا تيتا ديه طيبه أووووي انا بحبها
ضحكت تيتا علي كلام حفيدها
عند محمد ونهال بعد ما اخدوا شاور ونهال حضرت الفطار وفطروا ولبست لبس استقبال لأن أهل محمد اتصلوا وقالوا جايين
أهل محمد:صباحيه مباركه يا ولاد
محمد ونهال:الله يبارك فيكوا
طارق جري عليهم وهو بيقول بابا ماما وحشتوني جامد
نهال بضحك:وانت كمان يا حبيبي ماما عامل ايه
طارق: الحمدلله
نهال:فطرت بقي ولا لسه
طارق:اه تيتا فطرتني اكل حلو
نهال:طب يا عم تعالي بقي اكلك الحلو
طارق:بجد يلا
محمد:طب فين الحلو بتاعي انا كمان ،جري عليه طارق وكان في طبق قدام محمد قاله اهو يا بابا الحلو بتاعك
ضحكوا عليهم علي كلام طارق ثم غادروا وكانت نهال مصممه علي موجود طارق معاها مع انفعال تيتا أنه مينفعش هي لسه عروسه اخدوا الكلام حتى صممت نهال وتركوا لها طارق ثم لعبوا سويا حتى نام طارق
محمد: خلاص بقي محمد بقي صفر علي الشمال وطارق هياخد الاهتمام كله
نهال بضحك: ليه بتقول كده كل واحد وله الاهتمام بتاعه عندي
محمد:والله علي اساس اني بلعب معاكي من الصبح ولا هو
بتاكلي مين من الصبح هو ولا انا
نهال بضحك علي غيرته:ده انت مركز مع الولد بقي علي العموم هو نام حابب العب معاك ولا اكلك
محمد بخبث:يلا نلعب تعالي نلعب اللعبه بتاعتنا
نهال:اللعبه بتاعتنا! لعبة ايه ديه
محمد وهو شايلها انتي لسه هتسالي انا بحب العملي علي طول
نهال بضحك انت متاكد انك دكتور مش منحرف
محمد:انا منحرف مع حلالي بس ملكة قلبي
وبعدها بشهرين كان محمد بيجهز علشان ينزل شغله وبتساعده نهال
محمد:ايوه عاوزه تنزلي شغل ليه
نهال:وهي تقترب منه وتلبسه قميصه علشان انا بحب شغلي ده وبعدين الفتره الي هنزل فيها انت هتكون فالشغل وطارق فالمدرسه هنزل الفتره ديه بس وارجع قبلكم احضر الاكل وظبط الدنيا متخفش يا حبيبي وافق بقي علشان خاطري
محمد:موافق بس بشرطتين
نهال:الناس بتقول موافق بس بشرط واحد مش شرطتين بس يلا قول يا مودي
محمد:اولا وقت ما احس انك تعبانه من الشغل والبيت وقتها همنعه خالص
نهال:تمام والشرط التاني
محمد:الشرط التاني هو انك تديني بوسه في شف/ا/ي/في/
وتكون حلوه كده
نهال:بخجل محمد انت بتقول ايه مش هعرف
محمد:لا اتصرفي يلا علشان اوافق
نهال:يوووه طيب غمض عيونك
محمد:بضحك لا عملتها قبل كده واتصدمت يلا بقي
تجرأت نهال وفعلت كما قال حتى فتح طارق الباب عليهم وهو بيقول بابا انت بتعمل مع ماما زي ما بشوف علي النت
نهال بعدت بتوتر عن محمد وحرج من أن يقول الطفل هذا ما رآه ونظر محمد له بغضب ثم قال انا علمتك أن الباب بنخبط عليه مينفعش ندخل كده ثانيا بتشوف ايه علي النت يا استاذ هات التابلت الي جبته لك كده وريني
نهال وهي تقف أمام محمد خلاص يا محمد الولد غلط بس هو خايف منك وانت متعصب اووي أهدى وانا هحل الموضوع معاه
محمد وهو غاضب بشده ولا يدرك ما يقول لا يا هانم هو مش ابنك وانا عارف انك مش هتعلميه زي ما انا بعلمه وانا هخاف عليه اكتر
ظهرت دموع نهال من كلامه ثم تركت له الغرفه وهي تاخذ معاها طارق ووقف محمد يدرك ما قال ثم حزن عليها لسماعها ذلك الكلام منه
نهال مع طارق في اوضته كده يا طاروقه مش احنا اتفقنا نقول لبعض كل حاجه صح
طارق وهو يبكي:اه يا ماما
نهال:طيب مقولتش ليه علي موضوع النت ده ليا
طارق :أصله بيظهر فجاه وانا بلعب
نهال: خلاص اوعدني قبل ما تمسكه هشوف انا اللعب وقفل الحاجات الوحشه ديه ماشي
طارق:ماشي بس هو بابا كده بيعمل معاكي الوحش
نهال بصدمه:لا بابا كان بيشوف سناني علشان كانت بتوجعني ثانيا انت المفروض تخبط قبل ما تدخل علي حد علشان كده غلط ثالثا بقي اي حاجه فالبيت مينفعش نقول لحد عليها علشان هي في بيتنا احنا بتاعتنا احنا شوفت ايه اكلت ايه دخلت فين مينفعش يا طاروقه وانا عارفه انك اشطر ولد وهتسمع الكلام صح
طارق:صح يا مامي
نهال وهي تفتح يديها لاحتضانه: حبيبي الشطور طاروقه
يخبط علي باب ويسأل عن دخوله ممكن ادخل من فضلكم
طارق:اتفضل يا بابا وانا اسف ومش هعمل الغلط تاني
محمد وهو يحتضنه خلاص يا حبيبي مش زعلان منك روح العب بالالعاب بتاعتك
جري طارق بره الاوضه ووقف محمد واتجه لها علي السرير
انا اسف عارف اني غلطان في حقك وكلامي كله غلط والله غصب عني وقت الغضب سامحني يا نهال
نهال وهي تمسح دموعها:لا مش غلط عندك حق أنت أبوه هتخاف عليه اكتر مني بس انا مش وحشه معاه علشان تقولي الكلام ده انا خوفت عليه من عصبيتك مش منك انت خوفت تعمل حاجه تندم عليها بعد كده معاه
محمد وهو يمسح دموعها بيده خلاص علشان خاطري كفايه عياط انا غبي اني قولت كده بس بلاش اشوف دموعك اسف والله انا وقت غضبي ببقي مش واعي
نهال: خلاص يا محمد مش زعلانه
محمد:لا انتي بتكدبي عليا انا عارفك واخدها في حضنه وهي قعدت تعيط ثم قالت مكنتش فاكره أنها تيجي منك كلمه تزعلني
محمد:معلش يا حبيبتي انا ندمان متزعليش ويلا قومي البسي هنخرج كلنا دلوقتي نتفسح واجبلك الشيكولاته الي بتحبها مرضي كده ولا ادعي علي نفسي
نهال وهي تقطع كلامه بعد الشر عنك ربنا يبارك لنا فيك ويرزقك رزق واسع
محمد يبقي خلاص قومي يلا البسي يا ملكة قلبي
وخرجوا يتفسحوا وقضوا اليوم بره
وتاني يوم صحيوا بدري ونهال نزلت الشغل ومحمد حب يفاجاها راح يزورها فالمكان بتاعها لاقي مدرس واقف معاها
قرب عليهم وسمع أن المدرس ده بيطلب ايد نهال وبيعترف أنه معجب بها لم يترك لها فرصه للرد وذهب لهم وشرع في ضرب هذا الاستاذ ثم قال له مش عجبك الدبله الي في أيده
بتعاكس مراتي وبتطلب أيدها يا حيوان انا هربيك وبدأ يضرب فيه تاني ونهال بتحاول تقومه من عليه بالعافيه لحد ما جه المركز وفضوا الاشتباك والمدرس اعتذر عن جهله في معرفة أنها متزوجه انه لسه عارفها النهارده
نهال جريت علي البيت غيرت لابسها وقعدت تعمل الاكل في المطبخ دخل محمد الشقه واتجه الي المطبخ وقال ممكن اعرف ايه الي بيحصل بقي
نهال مفيش حاجه واحد طلب مني طلب وكنت لسه هرد عليه لاقيتك بتموته
محمد بعصبيه وانتي شايفه أنه من حقه يطلب منك
نهال وهي تقترب منه وتنزل رأسها علي صدره وتتحدث بنبره هادئه عارف كنت هقوله اني متجوزه وجوزي ده مفيش احسن منه راجل محترم وطيب وحنين وجدع مع الكل قلبي محبش ومش هيحب غيره خطف قلبي في لحظه من غير ما اخد بالي
محمد وقد هادي من كلامها قال كل ده شايفه في جوزك واكتر كمان بس انت معندكش وقت يا حبيبي
يلا انزل هات طارق علشان انا بخلص الاكل اهو
ثم جاء موعد الغداء ولم يخلو من الضحك والهزار واللعب
دخلت نهال المطبخ وقد شعرت بألم في بطنها ودوخه شديده مسكت في الباب ثم نادت علي محمد يساعدها وقام بسحب عينة دم لتأكيد شكه وفعلا تأكد بأن نهال حامل
ثم قاموا فرحانين ويحمدوا الله علي هذه النعمه واخبروا الاهل بهذا الخبر السعيد
وبعد مروا سنه أنجبت نهال بنوته سكره اسمها تالا
وبعدها بعام اخر انجبت ولد اسمه زين
وعاشوا حياه هادئة سعيده يمكن معرفة نقاط التماسك الحياه ممكن تكون سعيده لو فهمنا ازاي نسيطر علي غضبان وكمان معرفة التعامل مع الغاضب ربنا يجعل حياتكم مبنيه علي التوافق والموده والرحمة
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت طبيب أبي )