رواية روز الفصل الثاني 2 بقلم زينب سامح
رواية روز الجزء الثاني
رواية روز البارت الثاني
رواية روز الحلقة الثانية
ابتعدوا عن بعضهم ثم نزلوا الي السياره وهو مضيء ل كشاف هاتفه ركبو السياره و توجهوا نحو المتجر وبعد ربع ساعة كانو أمام المتجر
هلال=خليكي انتي هنا أنا مش هغيب
روز=لا أنا لبست حاجه واسعه عشان اجي معاك مليش دعوه
هلال=هو أنا ليه حاسس اني واخد بنت اختي معايا
روز=قصدك ايه
هلال=قصدي اني جوزك و المفروض تسمعي كلامي
روز=ده من أمتي ده
هلال=من ساعه ما المأزون قال بارك الله لكما
روز شعرت أنه يحبها مثلما هيا تحبه ثم قالت بتصنع البرود
روز=خدني معاك
هلال وهو يفتح باب السياره نزل منها وهو يقول
هلال=لا
نزل ودخل الي المتجر كان المتجر كبير به سلالم متحركه ومصاعد و اقسام صعد هلال الي قسم البهارات و في تلك اللحظه كانت روز خلفه فهي تسللت لكي تكون معه وفجأة التفت هلال لها وهو يقول
هلال=قفشتك مش قلتلك تفضلي في العربيه
روز وهيا تختلق كذبه=اااصل سمعتك بتنادي…. اي ده انت مكنتش بتنادي عليا اه اه يبقي انا سمعت غلط بقي
هلال يكتم ضحكته=سمعتي غلط اه عموما كنت عارف اصلا انك هتيجي يلا بينا
اخذت روز يده ثم وضعتها علي يدها لكي يشبك يده بيدها وهيا تقول
روز=يلا بينا
نظر إليها هلال بنظرات غير مفهومه ثم أكمل وهو يدخل يده بيدها لكي يشبكا يدهم في بعضها
………………………….
وفي هذه الأثناء دعوني اروي لكم قصتهم بالعاميه
……….
هلال يبقي ابن جوز امها جوز امها يبقي زي ابوها هيا يتعتبره كده روز بتحب هلال ولما أبوه سألها لو عاوزه تتجوزو هيا وافقت عشان هيا بتحبه وقالت لجوز امها ميقولهوش أنها بتحبه ويقولو أنه غصبها عليه جوز امها وافق ولما سأل هلال لو عاوز يتجوزها هلال وافق عشان هو كمان بيحبها
بس مش عايز يقولها هتقولي ايه اللخبطه دي ازاي هلال يبقي ابن جوز امها يعني هم كده اخوات هقولك جوز امها كان متجوز واحده قبل امها وجاب منها هلال وبنت وولد كمان بس طلقها و أم روز كانت متجوزه واحد قبل ابو هلال بس اتطلقت منه واخذت روز روز وحيدة امها وأبوها بس عندها اخوات من جوز امها الي هو اخوها الوسط نور واختها الصغيره زينه
بس كده و الخلاصه أن هلال و روز بيحبو بعض بس مفيش حد منهم معترف للتاني بحبه يعني مش مخصوبين علي بعض زي ما هم مفهمين بعض نرجع للواقع
………………………….
وبعد انتهائهم من التسوق ذهبوا الي الكاشير للمحاسبه علي ما اشتروه ولاكن كان أمامهم الكثير من الناس قال هلال وهو يعيطها عربه التسوق
هلال=امسكي كده هروح اجيب حاجه وجاي
روز=استني هنا رايح فين
هلال=جاي تاني متقلقيش
ذهب هلال الي قسم الحلوي واشتري حلوي كثيره وعند روز كان دورها بدء الكاشير في حساب المال وقال
الكاشير=الحساب 2500 جنيه
روز=نعم 2500جنيه علي شويه الحجات دي ليه يعني
الكاشير=ولله يا فندم أنا مليش دعوه يلا ادفعي
روز=ماشي استني لما الي معايا يجي عشان يحاسبك
الكاشير=ولله شكلك حراميه وعايزه تنصبي عليا
روز وبدء صوتها يقولو=نعم يروح طنط حراميه ده انا هوريك الحراميه دي هتعمل فيك ايه
وفي لحظه كانا هاجمه عليه و امسكته من كرافتتو و كانت ستضربه لولا تدخل هلال الذي جاء من الخلف وأمسك قبضتها
وقال
هلال=انتي مجنونه يا بنتي الي الي انتي بتعمليه ده اسييبك ٥ دقائق ارجع الاقيكي بتضربي الراجل
ثم أكمل كلامه الكاشير
هلا=أنا آسف لحضرتك بجد قولي ايه ممكن اعملهولك
روز بدفاع عن نفسها=بدل ما تقوله هو كده قولي أنا الاستاذ الي انت بتعتذر ليه ده قال عني حراميه
نظر إليه هلال بغض شديد و قال
هلال=نعم يقولك انتي يا حراميه ليه شايفها بتحبي الحاجه في هدومها ولا ايه انشاء الله ده انا هخليك تترفد انهارده ووله ما هسكت
فين المدير هنا هاتولي المدير الي هنا يلا أنا عاوز اشوف ازاي تعينو واحد شورعجي زي ده هنا
نزل المدير وهو يقول
المدير=في ايه اي الدوشه دي
هلال وهو ممسك بكرافتت الكاشير=الاستاذ الي انتو مشغلينه هنا بيقول علي مراتي حراميه أنا مراتي حراميه
المدير=أنا آسف يا فندم بجد شوف حضرتك نعمل فيه ايه الي انت عاوزه هنعمله
هلال=أولا هو معمليش أنا هو عمل لزوجتي بس بما أن الي يكلمها يبقي كأنو كلمني فهو يعتزر لها لاني مش بحب خراب البيوت
الكاشير=أنا آسف لحضرتك وشكرا جدا أن حضرتك مش هتتردني
المدير=وكان عربون شكر لحضرتك كل الحجات الي هتاخدها نص عليك ونص علينا
هلال=شكرا جدا لحضرتك
روز كانت واقفه تبتسم ب حب لهلال الذي جلب لها حقها خرجو بعد أن حاسبو علي كل ما جلبوه هلال جعلها تركب السياره كانت تجلس بجوار الكرسي الخاص به وضع الاشياء الآتي جلبها في الخلف وعاد الي المتجر ليجلب الاشياء التي أخذها من قسم الحلوي ووضعها هيا الأخري في السيارة
قال هلال بنبره غضب=ممكن افهم ايه الي انتي عملتيه جوا ده
روز بغضب هيا الأخري=وانت شايفني عملت ايه يعني هو أنا غلط ف ايه
هلال اوقف العربه فجأ وقال
هلال=انتي كنتي هتضربي الراجل يعني حتي مش مستنياني اجي ادافع عنك
روز و الدموع تلمع بعيونها=أنا مش عارفه انت كنت فين يعني كنت أقوله استني ولا كونت انادي عليك
وبدأت في البكاء وكان رده عليه صادم لانه فجأة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روز)