روايات

رواية العشق الابدي الفصل الثالث 3 بقلم بثينة فراج

رواية العشق الابدي الفصل الثالث 3 بقلم بثينة فراج

رواية العشق الابدي الجزء الثالث

رواية العشق الابدي البارت الثالث

العشق الابدي
العشق الابدي

رواية العشق الابدي الحلقة الثالثة

اب المنزل خبط
ابراهيم قام فتح الباب ولقى سيد وعبد الله
“ملحوظه قلبوظه”
(سيد اخو عبد الله ولما شاف رانيا اخت دنيا ومريم حبها وخطبها )
دخلوا سيد وعبد الله وقعدوا بعد م سلموا على الحاج محمد وإبراهيم
تنحنح سيد وهو يشير إلى أخيه عبد الله ليتحدث
عبد الله: بصراحه يعمى انا جيت مع سيد عشان نقدر نحدد ميعاد الفرح
ابتسم الحاج محمد وتحدث مع نفسه قائلاً: الحمد لله اشكرك ياربى انك رزقت بنات ب3 رجاله يستاهلوا الجنه وبيتمنوا ليهم الرضا والحب
بقلمى بثينه فراج
بعدها رد عليهم وقال: بما أن ابراهيم برضو هنا عشان تحديد الميعاد بتاع الفرح ف احنا نستنا لما اهلوا يرجعوا من السفر ونتفق كلما ع يوم واحد
اتفقوا وذهبى وبعد مرور أسبوع اجتمعت العائلات وتم تحديد ميعاد عقد القران (كتب الكتاب) بعد اسبوع
بعد مرور أسبوع وبالتحديد يوم كتب الكتاب
فضلت الأختان أن يتزينوا فى المنزل بدون خبيره تجميل
اجتمعت العائلات والأصدقاء للمنزل المزين ومجهز الحفله بطريقه رقيقه ولطيفه
جاء المأذون وطلب حضور العرائس خرجت رانيا اولا من الغرفه وكانت تردى فستان احمر مزين بحبات اللؤلؤ الذهبيه مع غره وفورمه وكانت غايه فى الجمال عندما رأها سيد تاهه فى سحر جمالها وبعدها خرجت دنيا وكانت تردى فستان ازرق غامق اللون تزينه حبات لؤلؤ فضيه مع غره وفورمه وكانت مثل الملائكه فى رقتها وجمالها ابراهيم عندما وقعت عينيه عليها تاهه عن العالم لمده ليست بطويله ولكن الأختان كانتا غايه فى الجمال
الحاج محمد بعيون دامعه: تعالو ي حبات عينى تعالوا ف حضن ابوكم
ذهبت الفتاتان اللى حضن والدها ويبكيان لفراق والدهم ووالدتهم
بعد فتره…….
يجلس المأذون وعلى جانبيه يجلس الحاج محمد وابنتيه أما عن جانبه الآخر يجلس الشباب
تم عقد القران واختتم بكلمه الزواج (بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير)♥️
بقلمى بثينه فراج
اخذ كل شاب زوجته ليتناول الطعام فى الخارج
(وخرجوا بقا يجماعه الحاج محمد كان رافض فكره الخروج فتره الخطوبه 😂)
انتهى اليوم بسعاده وفرحه على الجميع وتم تحديد يوم الزفاف سيكون بعد اسبوعين من عقد القران
بعد يومين
كانت دنيا ورانيا مع ازواجهم يشترون اثاث منزلهم كان كل شيء واى شئ تختاراه غايه فى البساطه والجمال والرقي
ابراهيم ل دنيا : مكنتش اعرف ان مراتى حبيبتى ذوقها قمر اووى كدا شبهها 😉
دنيا ابتسمت بخجل : شكرا ي أبيه
(الصدمه😯 ايه يبنتى في ايه مش كدا دا جوزك ي ماما فوقى جوووووزك تقوليله أبيه 🙂)
ابراهيم بصدمه : أبيه؟ أبيه ايه ي دنيا انا ابراهيم جوزك انتى مش واحده بالك ول ايه جوووووزك ابراهيم هاا يعنى تقوليلى ي ابراهيم ي حبيبى ي عمرى اى حاجه الا أبيه دى
دنيا باحراج : حاضر انا أسفه ي ابراهيم
ودمعت عيونها
ابراهيم بخوف : لا بدنيا خلاص براحتك ي حببتى انا اسف والله حقك عليا قولى اللى انتى عاوزه تقوليه حقك على عينى ي نور عينى
دنيا ابتسمت بكسوف : ربنا يخليك ليا☺️
بقلمى بثينه فراج
ابراهيم بتساؤل :امتحاناك امتا ي دنيتى
دنيا بكسوف وجهها يكاد ينفجر من الاحمرار: احم بعد بكرا أن شاء الله
ابراهيم: وهتخلص امتا
دنيا : هتخلص الاسبوع اللى بعد اللى جاى ودا اللى كنت حابه اتكلم معاك فيه
ابراهيم : ايه هو اللى كنتى حابه اتكلم معايا فيه ؟
دنيا : كنت عاوزه اقولك لو تطلب من بابا تأجيل الفرح شويه لحد م اخلص الامتحانات لأن ميعادها اتقدم ومكناس عاملين حساب كدا ف لو ممكن ناجل الفرح لبعد الامتحانات ايه رأيك ؟
ابراهيم : تمام ي دنيتى متقلقيش من الناحيه دى ناجل الفرح لبعد الامتحانات بس بشرط
دنيا باستغراب : شرط ايه ؟
ابراهيم بمكر: انا اللى هوصلك الامتحان وارجعك البيت كل يوم ي نور عينى ها ايه رايك 😉؟
أنهى كلامه بغمزه أحرجت دنيا بشده
ابتسمت دنيا أبعدت نظرها عنه وامائت برأسها بالموافقه
أما على طاوله أخرى
كانت تجلس رانيا مع سيد
سيد : ………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى