رواية بنت المدينة الريفية الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية بنت المدينة الريفية الجزء الأول
رواية بنت المدينة الريفية البارت الأول
رواية بنت المدينة الريفية الحلقة الأولى
البطلة رونق بنت جميلة قوية ، تعيش حياة صعبة مع أمها گانها في ريف لكن هي من المدينة. في بداية القصة عمرها 12 ثم 20
البطل إبن عم البطلة آدم عصبي و قوي جدا لا يحب أن يفرض عليه شئ يعيش مع أمه و جده .في بداية القصة عمره 18 ثم 26 سنة
أخوات البطلة البنات:
سيلين بنت أنانية لا تحب أخواتها تحب أختها نرجس و تسخر من رونق بسبب طاعتها التي تراها مبالغة لأنها تزوجت غصبا عنها من إبن خلاها سليم و لها بنت وولد ، يعاملها سليم ببرود و عدم اهتمام شديد تزوجت في عمر 17 عشر. في بداية القصة عمرها 20 ثم 28 سنة
نرجس: بنت جميلة تحب جريئة في تعاملها تزوجت من إبن عمرها كرم الذي يحبها جدا و هي كذلك تلك فتاة فقط تزوجت في عمر 18 . في بداية القصة 18 ثم 26 في نفس عمر آدم
قمر: بنت هادئة و جميلة تحب أختها رونق بشدة منعزلة جدا و كل اهتمامها في دراستها
ميرا: بنت جميلة و مرحة تحب المزاح و الضحك تعشق أختها بشدة و تراها بمثابة أمها
أخوات البطلة الذكور :
فهد : كبير العائلة شخصية غير مبالية يفكر في نفسه فقط . في بداية القصة عمره 22ثم 30
أحمد: شخص مرح مع الناس و أخواته ، يحب البنات و السهر ، دائما ما يتشاجر مع أمه على أفعالها
يوسف: الابن الأصغر يحبه جميع من في العائلة شخصية كيوت جدا تهتم به رونق و هو يعتبرها أمه و يحب مساعدتها و مشاكستها جدا
مريم: صديقة البطلة تحب أخ رونق أحمد لكن لايراها إلا مجرد أخت له. في نفس عمر مريم
دينا: حبيبة آدم شخصية نرجسية ولها حب التملك غنية جدا لكن ليس بحجم آدم
مارأيكم هل أنزلها…
الأم نورة: يا بت يا اسمك ايه
رونق بسرعة: في إيه أنا رايحة المدرسة متأخر يا ماما
نورة: مدرسة ايه بس تعالي ساعديني
رونق: يا ماما عندي مدرسة هي نرجس مش هنا
نورة : لا يحبيتي نرجس هنا بس أكيد مش حتقوم تشتغل
رونق: و ماتشتغلش ليه
نورة : أختك عروسة يا بت
رونق: أنا حروح المدرسة بالله عليكي يا ماما
نورة : قلتلك لا هعيد الكلام ولا إيه وبعدين روحي حضري الفطور أخواتك حيصحو دلوقتي ولما تنهي الفطور اطلعي اسرحي شوية بالخرفان و ماتتأخريش مشان الغداء
رونق: يا ماما بس المدرسة
نورة بعصبية صفعتها: مش قلتلك يالله بنات آخر زمن
مسكت رونق مكان الصفعة وراحت غرفتها تغير ملابس إلى ملابس مريحة طبخت الفطور و حطته على السفرة
رونق : الفطور جاهز يا ما
نرجس بنوم: صباح الخير مارحتيش المدرسة ليه
رونق : بسبب ماما هو في حد غيرها
جلس فهد بدون مبالات
أحمد صباح الخير يا أحلى زهور
رونق و نرجس: صباح الخير
يوسف وهو يمسك أسفل فستان رونق: هو مفيش صباح الخير ليا
حملته رونق بإبتسامة أحلا صباح لأحلى سيفو في الدنيا تعال تشرب حليبك
أمهم: صباح الخير يا ولاد
كلهم صباح الخير
فعد بابتسامة: صباح الخير يا أحلى ماما
نظرت له رونق بنظرة ألم و أكملت تغذي أخيها
نورة: هو إنتي يا بت لسه هنا بتعملي إيه روحي اسرحي بالخرفان انا عندي دولقتي عجين و زرابي مين يبعهم و انتي لسه ماعملتيش حاجة
أحمد : يا ماما كل ده ليه بابا الله يرحمو ترك لنا مصاري حمد الله اتركي البنت تدرس وانتي ارتاحي كل ده شقى ليه بس
نورة: عشانكم يا بني أنت في حد اشتكالك ماهو البنات انا جبتهم ليه
نرجس: الحمد الله انا طالعة لسه في شغلات اشتريها
أحمد: آجي معاك
نرجس: تمام
يوسف : رورو هو أنا ممكن آجي معاك لما تطلعي خرفان
رونق: لا يحبيبي انا بخاف لحسن يجرالك حاجة
فهد بحدة: لا اتركيه معاك ولا بتحبي طلعة لوحدك عشان تتسرمحي براحتك
رونق: أنت بقول إيه يا ابيه أكيد لا انا خايفة يجرالو حاجة لسمح الله
فهد: خذيه معك وانتي ساكتة
رونق: ماشي
طلعت رونق هي و يوسف و قطيع الاغنام وراها و في طريقها التقت بأصدقائها و من بينهم آدم و دينا
دينا بضحك: هي مش دي بنت عمك يا دودو
آدم: أيوه دي هي
دينا: هي بترعى الاغنام
آدم : آيوه
دينا بسخرية: الله وانا أقول ريحة الاغنام جاية منين في المدرسة دي طلعت منك يا رورو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت المدينة الريفية)