رواية بنات للحراسه الفصل السادس عشر 16 بقلم نوران أحمد
رواية بنات للحراسه الجزء السادس عشر
رواية بنات للحراسه البارت السادس عشر
رواية بنات للحراسه الحلقة السادسة عشر
معتز : وحشتيني اوي اي يا بنتي كل ده بعيد رجل المهمات الصعبه بقا ولا اي
ابتسمت جنا : اذا كان عجبك يا حبيبي الأمور ملغبطه شويه مع الكل
معتز : طب ما تيجي نفرحهم وتديلي رقم بابا أكلمه ونبل الشربات
جنا : بابتسامه انت بتهزر صح طب طب بص بص استنا اروح امهد ليهم
معتز : حبيبتي جايلي معلومات أن العيله كلها قرفانه منك وما هيصدقو اني اجي اخدك اصلا
ضربته جنا : انت بجد بارد ومش هكلمك بس ده ملوش علاقه بكلمك مع بابا خد رقمه اهو ومتكلمنيش
ابتسم معتز : مجنونه بس بحبها اعمل اي في البت دي بس
اتصل معتز بابو جنا وكان مرحب جدا بيه والعيله كلها موافقه واتفقوا علي الخطوبه اول ما تنزل جنا اجازه ابتسم معتز وقال : مفيش اسهل من كدا الحمدلله
أما عند ندي كان سعد معجب بيها ولمح ليها وهي كمان معجبه بيه وعرفته أن عندها بنت وخرج مع بنتها وامها في الملاهي وكان بيلعب مع البنت وهو مبسوط جدا
الام : انا مرتاحه للشاب ده يا ندي شكله محترم وابن ناس والأهم من كل ده أن بنتك بتحبه
ندي بخجل : تسلميلي يا ماما انا كمان حاسه أنه العوض وهرتاح معاه واي مشاكل هيعملها فارس هيقف ليه ف مرتاحه ومطمنه
الام : علي بركه الله يا حبيبتي ربنا يسعدك
سعد: افهم من كدا انك موافقه وبدأ يزغرط في الشارع والبنت مبسوطه وندي وامها بيضحكو
في فيلا رامز كان قاعد مع أبوه ومعاه سلمي
الاب : انا موافق جدا بسلمي بس بشرط واحد
رامز : احلف طب قول بسرعه اللي يباركلك
الاب : فكر كويس يا رامز انت دلوقتي داخل علي جواز مراتك باين عليها ضعيفه شويه حلو المعسكر اللي دخلته اتعلمت منه كتير بس مش هتفضل انت وهي علي طول كدا لو بقت حامل هتعمل اي طب لو تعبت وانت في مهمه أو حصلك حاجه في مهمه ابنك وهي هيعملو اي من غيرك انت حققت حلمك ووصلت للي انت عايزه لو عايز تستقر وتتجوز انا موافق ومعجب بسلمي بس بشرط انك تشتغل في شركه وانك يا سلمي تشتغلي من بعيد بس متتعبيش نفسك جسديا عايز حفيدي يكون قوي هديكم نص ساعه تقرر ولو موافقين هكلم ولدتك حالا اتفق معاها علي معاد الفرح علي طول انا عايز حفيد بسرعه سابهم ومشي
رامز : بردو مفيش فايده بابا عنيد جدا حطني في موقف صعب
سلمي بدموع : كلامه منطقي وصح جدا وانا شايفه أن معاه حق مفيش مستقبل في الحراسه لو حصلك حاجه هروح من بعدك فين
رامز : ممكن متعيطيش خلاص اهدي والله هفضل جنبك ولو اللي قال عليه بابا هو اللي هيطمنك ف انا موافق
دخل الاب فجاه : كنت عارف ان هي اللي هتقدر عليك الف مبروك يا ولاد وفضل يضحك
وفي مكان قريب من المعسكر
كانت ميرا وسيف ماشيين
ميرا : مش قادره اصدق الكلام ده عن تامر عمره ما كان كدا انا عارفه
سيف : بقولك اي سيبك من تامر دلوقتي انا عايز اتجوز بسرعه
ابتسمت ميرا وقالت بخجل : اتلم شويه في حاجات مهمه لازم نفكر فيها الاول
سيف : الحاجه المهمه الوحيده هي الفرح ونخلص من موضوع عمك ده لاني واثق أن هو سبب اللي بيحصلك الفتره دي
وفجاه شافو تامر وهو جاي ومعاه سلاح في أيده بيوجهه ناحيتهم
ميرا : تامر اهدي متبقاش متهور كل حاجه ممكن تتصلح حتي لو كنت غلطان هتعدي
سيف : مش مهم انت عملت اي المهم انت هتعمل اي دلوقتي هو ده اللي هيقرر شكل حياتك
تامر بعصبيه : انت اخرس … ميرا انا كل السنين اللي فاتت دي مكنتش بحب حد غيرك ولا قادر اشوف غيرك مش عارف اتعامل معاكي ازاي انا فضلت معاكي طول الوقت واي مكان بتروحيه بكون معاكي دايما كل ما كنتي بتحتاجيني بتلاقيني قدامك علي طول وانتي كنتي مبسوطه جدا بقربي منك
واني معاكي انتي متسرعه جدا عشان كدا بفضل معاكي وبخلي بالي منك لما بتخافي من الناس اللي بتضايقك كنت دائما بقولك مهما مر الوقت كتفي هنا معاكي تقدري تسندي عليه سمحت ليكي تسندي عليه لاكن انتي بمجرد ما شوفتي سيف بداتي تبعدي عني وتتجاهليني وبداتي تشكي فيا وتظلميني ودلوقتي انتم مبسوطين
ميرا : تامر مره تانيه عايزه اقولك اسفه بس انت صدقني فاهم كل حاجه غلط
تامر .: اسفه اه مش محتاج للكلام ده انا عايز أفعال عايز تعويض علي سنيني اللي ضيعتها معاكي بانك تكوني ملكي
سيف : تامر انا احترمت حبك لميرا مع اني اعرفها بعدك بكتير بس حبي ليها مش اقل من حبك ابدا
اتعصب تامر وقرب السلام منه
قربت منه ميرا وهي بتقول : تامر اهدي متتهورش اديلي المسدس لازم متبقاش كدا انت مش كده
سحبها تامر بسرعه وحط السلاح علي راسها بدأت تخاف ميرا
سيف بعصبية : انت جبان انت عمرك ما حبتها انت كنت عايزها كدا بس لانك عايز حاجه معينه مش عشان بتحبها انا عمري ما هبقي زيك لو ميرا مبتحبنيش
كفايه انها تكون سعيده حتي لو بعيد عني
انا بحبها اكتر ما بحب نفسي
طلع تامر سلاح تاني وحطه علي رقبتها وحدف المسدس لسيف
تامر : مش بتقول انك بتحبها اكتر من حبك لنفسك وريني هتقدر تاذي نفسك وتخليها تروح للي خلقها عشان تفدي حبيبه القلب ولا بتخاف علي نفسك وبتحبها اكتر اثبتلي دلوقتي واحد منكم بس اللي يقدر يعيش ورينا هتعمل اي
ميرا بخوف : تامر انت انسان مجنون ومش طبيعي ابدا سيف اوعي تختار ده يا سيف ابعد هو مش هيقدر ياذيني اوعي تختار ده
تامر : اي يا سيف باشا انت خايف تاذي نفسك اختار بسرعه
ميرا بدموع : ارجوك لا متعملش كدا لاااااااا عشان خاطري لا يا سيف
رفع سيف السلاح علي نفسه وهو بيفتكر كل لحظه بينه وبين ميرا من اول يوم شافها فيها
افتكر كلامها لما قالت : ارجوك خلي بالك من نفسك عشاني انا محتاجاك جنبي بدأت دموعه تملي عيونه وهو شايفها بتصرخ وبتعيط وهي بتترجاه ميعملش كدا
سيف : ميرا اسف اني مش هقدر اوفي بوعدي ليكي بحبك
زادت دموعها اكتر وهي بتحاول تبعد تامر
قرب السلاح من دماغه وبدأ يضغط عليه ببطئ لحد ما اتصدم لما اكتشف أن السلاح فاضي
بصله بصدمه وميرا استغلت الفرصه بسرعه وضربت تامر جنب رقابته ف أغمي عليه
نادت سيف يساعدها شالوه وحطوه في العربيه
وقعدو عالي حته عند البحر
ميرا : كنت غبي اوي ازاي كنت هتاذي نفسك كدا مهما حصل اوعي تعمل كدا تاني
سيف : كنت عايز بس أفدي حياتك بحياتي مش هقدر اعيش في الدنيا لحظه لو مكنتيش فيها مهما حصل قلبي ليكي بس
ميرا .: مش قادره انسي كلامك ليا في المستشفى لما كنت اتصبت كنت فاكر اني نايمه بس كنت سامعه كل كلمه بتقولهالي كنت ماسك ايدي وبتقول
ميرا دلوقتي بعد ما كل شي بقا واضح
نقدر نكون مع بعض دلوقتي هحميكي هخلي بالي منك كل دقيقه اوعدك مش هسيبك ابدا طول عمري اصحي بس افتحي عيونك انا بحبك
ميرا : كنت بتعيط وقتها اول مره اشوفك كدا يا سيف
سيف : لا انتي كنتي بتتخيلي مفيش الكلام ده انا معملش كدا ابدا
ميرا بابتسامه : وشك احمر يا كوكي باين عليك اوي متحاولش تكدب مش عارفه من غير وجودك اي هيكون لازمه حياتي
ابتسم سيف : اه صحيح ليه جبتي تامر معانا هنا في العربيه
ميرا : مش هقدر اسيبه هيتاذي لو المعسكر عرف أنه هجم علينا وعمل كل ده ممكن نقدر نرجعه المعسكر تاني ويرجع شخص كويس زي ما كان
سيف : طب لو صمم أنه يفضل في المكان اللي هو فيه ده ويبيع اسرار المعسكر بزياده هتعملي اي
ميرا : مش هقدر اعمل اي حاجه هو براحتك هو اللي يختار بس هحاول اساعده
فاق تامر في العربيه وشافهم بيضحكو وحس بالضيق واتصل برقم
الحج : ايوه يا خيبه من ويبه منفعتنيش باي شكل فاشل
تامر : اصبر بس يا حج هي دلوقتي علي النيل ومفيش غيرها هي وواحد جنبها
الحج : وكيف يا فالح هجرب منيها واخدها والشخص ده جنبيها وهو جوي جوي يا ولدي
تامر بابتسامه خبث : اول ما تقرب ابعتلي رنه وهكون صاعقه موقعه علي الارض مش هيقدر يتحرك ولا يقرب منكم ولو عايزيني اخدرها هي نفسها هعمل كدا بس الاحسن تكونو جيتو عشان الكتره تغلب الشجاعه
الحج : شكلك واعر جوي جوي يا ولدي ثواني ويكون الرجاله عنديك
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات للحراسه)