رواية زوجة خطيبي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد
رواية زوجة خطيبي الجزء الثالث
رواية زوجة خطيبي البارت الثالث
رواية زوجة خطيبي الحلقة الثالثة
بتنظر في عيونه وعيونها ممتلئه بالدموع وبتتكلم بجمود
“طلق مراتك يايونس ”
بيتصدم يونس من كلامها
رين مينفعش يارين بالله عليكي افهميني ديه وصيه صحبي
مينفعش أفرط فيهم
بتتكلم رين بعياط هستيري
بس انت فرط فيااا اهوو اشمعنا أنا بتفرط فياا
بتهزر رأسها بنفي وبتتكلم بصريخ
مش انت يونس اللي اعرفه
اللي بيحب حد بيعمل المستحيل عشانه
الحب أفعال يايونس مش كلام
رين بالله افهميني
بتتكلم امها
رين متعيطيش يابنتي
بتقعد رين علي الارض بعياط
وبتتكلم بصوت ضعيف
والله يايونس في الف طريقه كان ممكن تجيب ليها بيت لوحدها وتسأل عليهم كل شويه وتديهم كل شويه فلوس
بس انت شكلك مستحلي انو افاطمه ديه تبقي مراتك
والله يارين مش كده أنا في موقف صعب والله .
وكلامك صعب عليا ،وعياطك أنا مش قادر استحمله
بتقطعي قلبي
بتقوم رين
وبتمسح دموعها
وبتتجه اتجاه يونس
بينزل كف علي وشه .
“بكرهك انت ازبل انسان شوفته في حياتي يلعن اليوم اللي قابلتك فيه يايونس وهدوس علي قلبي اللي حبك ”
بتقلع الخاتم وبترميه في وشه
مش عاوزه اشوف خلقتك تاني قدامي
بتتطلع جري علي اوضتها :
-علي بالله أقنعها مينفعش تعمل كده فينا
احنا جوازنا كان بعد اسبوعين ليه بتنهي كل حاجه في لحظه
بيتكلم علي بعصبيه
والله انت اللي عملت في نفسك كده بتكدب ليه
اتفضل امشي يايونس من قدامي انت متستهلش اختي
امشيييي يايونس أنا مش عاوز اعمل حاجه اندم عليها ,أنا محترم فرق السن اللي بنا
بيخرج يونس
وبيركب عربيته وهو منهار
‘يارب أنا مش عارف اعمل اي ‘
………………………..عند عائشه
خلاص هتروحي المطار دلوقتي
اه يا سها
هعدي اخد ماما واخواتي البنات
وياسر في مصر اصلا
بتحضنها سها
ترجعي بالسلامه
………………….
في المطار بتكون قاعده جمب مامتها
أنا هروح معاكي عند رين
مش هتروحي تقعدي عن ياسر
انتِ عارفه انو فرح رين بعد اسبوعين
والبيت هناك ما شاء الله كبير هروح اقعد هناك ”
بتبتسم لها
…………..
رين بتكون منهاره
افتحييي الباب يارين
بتتجه ناحيه الباب وبتفتحه
بتترمي في حضن مامتها
أنا كويسه ياماما
بتتكلم مامتها بحنيه
متاكده
بتنفجر في العياط
هحاول ياماما هحاول أنا بجد حبيته من قلبي
بس شكله محبنيش
فرط فيا ومفرطش في وصيه صاحبه
فيها اي لو طلقها وصرف عليهم واهتم ببنتها
ليه لازم تكون مراته ليبيه حصل معايا كده
قلبي بيوجعني اوي ياماما
بطبطب عليها مامتها بهدوء
مش نصيبك يارين
اهدي ياحبيبتي ربنا يعوضك خير
ممكن تخرجي ياماما دلوقتي أنا محتاجه ارتاح مع نفسي شويه
……………….
بتخرج سهير وبتنظر علي باب الاوضه
وبتنزل دموعها بحزن
ازاي اقدر اقولك الحقيقه دلوقتي
…………………….في الصباح
بتوصل عائشه المطار
مع اهلها
بتاخد نفسها بفرحه
ياله اخيراا رجعت تاني يامصر ”
بياخدوا تاكسي
وبيوصلوا بيت رين :
بتدخل سحر
سهيرررر ياسهيررررر أنا جيتتت
بتضحك سهير وبتجري عليها
نورتي ياروحي فرحانه انك جيتي
عائشه
بتحضنها خالتها بفرحه
نورتي
ادخلي
بتسلم علي ياسمين وهدي
بيقعدوا كلهم في الصالون
نورتوا والله من اخر مره مشيتوا فيها وانا كنت زعلانه اوي
بتبتسم عائشه بحزن
كلنا زعلنا أننا مشينا ياسوسو
بس أنتِ عارفه اي اللي حصل
اومال رين فين
في الاوضه ياعائشه
حاولي تطلعيها من الحاله اللي فيها أصلها فسخت الخطوبه
بتتكلم هدي بدهشه
بجد
بتتكلم عائشه بجمود
اكيد هو السبب عملها اي وانا ازعله بطريقتي
بتتكلم سحر
احكيلي ياسهير ده البت فرحها كان بعد اسبوعين
هحكيلك ياسحر
اطلعي ياعائشه وهي هتقولك
بتطلع عائشه
وبتفتح رين
وبتحضنها اول مابتشوفها
وحشتيني ياشيطانه
وانتِ اكتر ياقلب الشيطانه
مالك يارين قوليلي زعلك في اي يونس وانا هزعله متخافيش
بتبتسم علي ابنه خالتها المتسرعه
اهدي يابنتي
كل الحكايه وما فيها انو متجوز
بتتكلم بعدم استغراب
قولتلك يابنتي نو امان لاي مان
كلهم كده مش غريبه يعني .
المهم حصل اي
لسه هتبدا تحكيلها
بتيجي لعائشه مكالمه
لحظه هرد علي المكالمه ديه ‘
وصلتي مصر ‘
اه وصلت ‘
طيب تعالي عشان احكيلك علي المهمه اللي هتحققي فيها
عائشه متتاخريش ؛
حاضر
بتحضن رين
اول ما هاجي احكيلي يارين ورايا مشوار مهم وجايه .
………………….
هتحقيي في جريمه قتل ياعائشه .
بتتكلم بابتسامه وصرامه
“نوعي المفضل ”
ياترا حقيقه اي اللي ام رين بتتكلم عليها ؟
وياترا اي حكايه عائشه
وليه مشيت من مصر ؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجة خطيبي)